Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties
Bron: Ars Technica

De opkomst van digitale videorecorders blijkt niet alleen slecht nieuws voor adverterende bedrijven. Niet alleen skippen dvr-eigenaren massaal de reclame, ook kijken ze minder dvd's.

Uit onderzoek van de Britse telecomwaakhond Ofcom blijkt dat 31 procent van de mensen met een digitale recorder steeds minder dvd's kijkt. Een van de mogelijke redenen die Ofcom noemt, is het gemak waarmee uitzendingen kunnen worden opgenomen. Hierdoor gebruiken ze de apparaten om een eigen digitale bibliotheek met films en series aan te leggen.

Het kijken van al het opgenomen materiaal gaat, zo blijkt uit het onderzoek, ook ten koste van de beschikbare tijd om dvd's te kijken. Maar liefst 53 procent van de 'zware dvr-gebruikers' kijkt volgens Ofcom minder dvd's. Ook de drie andere door de waakhond gedefinieerde groepen (licht, medium en halfzwaar) kijken minder dvd's. Bij deze groepen is de daling met 28 tot 34 procent echter minder heftig.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

Klopt wat mij betreft helemaal.
Als je een harddisk recorder hebt, heb je zo een aantal leuke films die je nog eens wilt kijken dus de incentive om een DVD te kopen en kijken verminderd. Alleen als je iets actueels wilt hebben is een DVD nog interessant (maar gemiiddeld komt alles na 3-4 jaar toch op TV)
Tevens is de kwaliteit van TV shows enorm verhoogd en worden series versneld voor nieuwe seizoenen. De serie '24' die in 2001 begon, was voor mij het begin waarbij er steeds hogere kwaliteit kwam. Vroeger had je 2 of 3 goede shows in het winter seizoen en af en toe één goede zomer show. Nu moet je veel moeite doen om alle shows bij te benen, en vele shows worden in hoog tempo geproduceert om zowel winter als zomer seizoen te beslaan.

Dat is nu waar DVRs met TiVo in het voortouw bij uitstek geschikt voor zijn. In Amerika wordt elke show op meerdere tijden/dagen uitgezonden, en je kan elke DVR programmeren om jouw shows automatisch op te nemen. Vroeger moest je een keuze maken, maar nu zijn dual-tuner DRVs al bijna standaard (heb zelf een Quad-Tuner in mijn PVR/HTPC).

Deze zomer, en nu nog spelend: Monk (6de seizoen), The 4400 (4de), Rescue Me (4de), Eureka (2de), Psych (2de), The Closer (2de), The Kill Point (1ste), Burn Notice (1ste), Painkiller Jane (1ste), Saving Grace (1ste), Flash Gordon (1ste).

En in de herfst begint dus weer het wintergeweld met shows zoals: 24, Lost, Heroes, Prison Break, Criminal Minds, Medium, The Unit, The Shield, CSI, CSI: Miami, CSI: NY, NCIS, House, Bones, Smallville, Supernatural, Numb3rs, Las Vegas, Ghost Whisperer, Grey's Anatomy, Desperate Housewives, en niet te vergeten al dat reality TV geweld, Survivor, The Amazing Race, American Idol, etc

En dan komen er ook nieuwe shows aan: Bionic Woman, Sarah Connor Chronicles, Chuck, etc.

Logisch dat DVD/Film kijken op de achtergrond komt, zeker als je de kwaliteit van een hoop films vergelijkt met die van een goede TV serie. En het huren van een TV serie op DVD dat hoeft dus niet meer met de komst van DVR, omdat die het keurig voor je opneemt.
Mijn lijst aan series is niet eens zo lang als de jouwe maar ook ik kom er al een tijdje niet meer aan toe om alles te zien wat de PVR/HTPC heeft opgenomen, laat staan DVD's te huren of te kopen!

De enige manier om het bij te houden is door meer hardeschijfruimte erbij te zetten! :+

En toch heb ik enkele films of series die ik best wel eens een keer op DVD/BD wil aanschaffen, puur omdat het onuitwisbaar is en de extra's die er mogelijk bij zitten. Maar daar wacht ik nog mee totdat de prijzen mogelijk wat gunstiger worden of het allemaal op minder BD's samengevoegd wordt.
Ik ben ook veel strenger geworden in de kwaliteit van TV shows en ben ook gestopt met het kijken van vele shows, omdat ik er simpelweg de tijd niet meer voor heb. De PVR neemt ze echter nog steeds op, maar als ik dus HDD ruimte te kort heb, dan delete ik snel een show die me niet zo intereseert.

En hier in Amerika stunten ze erg vaak met DVDs op Black Friday (de vrijdag na Thanksgiving in November, wanneer officieel de kerstverkoop begint). Een seizoen van '24' bijvoorbeeld die normaal meer dan $30 kost, kon je vorig jaar voor $10 kopen (eerste 6 seizoenen). En vele blockbuster films kosten dan $5.

Wat HD/BD betreft, je kan nu al een Toshiba HD-DVD A1 speler kopen voor $185, dus zodra die sterk in de aanbieding gaan deze kerst en onder de $100 grens komen, dan denk ik dat ik dat de format-war beslist zal worden in het HD-DVD voordeel en ik dus eindelijk voor een next-generation speler kan gaan. Heroes en Transformer zullen dan wel de eerste media aanschaf worden, die beide in HD-DVD uitkomen binnenkort.
ja, maar tv is geen 5.1 en vaak geen breedbeeld en je zit ook nog met reclames en vaak stukken uitgeknipt vanwege reclames...
ja, maar tv is geen 5.1
Dolby Pro Logic II (niet Dolby Digital AC-3) kan gewoon via het standaard stereo kanaal verstuurd worden.

Geen idee waarom ze films en TV series blijven uitzenden in stereo want Dolby Digital omzetten naar Dolby Pro Logic II is geen enkel probleem.
en vaak geen breedbeeld
Bijna alle speelfilms en nieuwe TV series worden sinds kort in anamorpic breedbeeld uitgezonden.

[quote/]en je zit ook nog met reclames en vaak stukken uitgeknipt vanwege reclames...[/quote]

Waarom uitknippen? Ik gebruik gewoon de 30 seconden skip toets!
Dolby Pro Logic II (niet Dolby Digital AC-3) kan gewoon via het standaard stereo kanaal verstuurd worden.
En via digitale kabelTV kan je gewoon een extra AC3 stream naast de PCM stream erbij proppen.
Dat kan allemaal ja, en toch is mijn digitale kabel nog steeds stereo, 2.0.
En de blokken zijn vaak precies 5 minuten... 10x drukken dus ;)
Nu bedenk ik dat het waarschijnlijk één van de meest ingedrukte toetsen bij mij!
De nieuwe TV shows, zoals Heroes, Lost, Battlestar Gallactica, etc. zijn in juist betere kwaliteit te verkrijgen dan DVD.

1080i (1920x1080 interlaced) of 720p (1280x720 progressive) is normaal voor dat soort shows op Amerikaanse TV, inclusief Dolby Digital 5.1 geluid en dus gewoon netjes in breedbeeld.

Reclames kan je met een commerciële DVR gemakkelijk overslaan door vooruit te spoelen (vaak via 5/10/15/30 seconden stappen), of volledig automatisch op een PVR/HTPC met software oplossingen zoals ComSkip, ShowAnalyzer, etc.
1080i (1920x1080 interlaced) of 720p (1280x720 progressive) is normaal voor dat soort shows op Amerikaanse TV, inclusief Dolby Digital 5.1 geluid en dus gewoon netjes in breedbeeld.
Tot zover ik weet zijn de DVD's van deze series anamorphic breedbeeld en niet letterbox.
Maar Ron.IT zegt juist dat je deze series (in de VS) dus in een hogere kwaliteit kan krijgen met een PVR als wat DVD biedt, inclusief 5.1 en breedbeeld. precies het tegendeel van wat SuperDre beweerd. (Wat de manier van opnemen op DVD daar nu mee te maken heeft????)

Helaas voor ons is het in Nederland nog lang niet zover en heeft SuperDre dus wel een punt.
incentive1 <zn.>
I <telb. zn.> 0.1 stimulans => aansporing, prikkel, implus, drijfveer, motief 0.2 (prestatie)premie/toeslag => aanmoedigingspremie;
II <n. -telb. zn.> 0.1 gedrevenheid => gemotiveerdheid, motivatie, (prestatie)drang.
incentive2 <bn.>
0.1 stimulerend => prikkelend, motiverend, opwekkend, aansporend, bevorderend 1.1 ~wage(s) stukloon.

Bron: Van Dale, Groot woordenboek Engels - Nederlands (1989)

[Reactie gewijzigd door batavier op 28 augustus 2007 09:26]

Hmm je zou zeggen dat je tijd bespaart met een DVR en zo dan tijd over hebt voor een DVD'tje te kijken. Toen ik een Mediacenter in gebruik nam, merkte ik namelijk wel dat ik sneller klaar was met tv kijken en dus tijd over had in de avond. Wellicht dat mensen die extra tijd nu gebruiken voor wat anders?

Ander punt is natuurlijk omdat je beter weet wat er op tv speelt met een DVR en je alleen kijkt wat je echt wilt zien dat het nutteloos zappen een hele avond niet meer nodig is. Denk dat veel mensen een dvdeetje opzetten omdat ze het zappen moe zijn ("er is niks op TV!!!").

[Reactie gewijzigd door Dukey op 27 augustus 2007 13:22]

Mee eens, Ik kom nu vaker later thuis dan de programma's die ik wil zien (half uur of zo) en dan begin ik met kijken zodat ik alle reclame door kan "spoelen".
En ik hoef ook niet meer op Ned1/2/3, BRT of bbc te wachten om een goede opname te maken zonder reclames. Knip ze er gewoon uit., werkt perfect. Met andere woorden ik geniet nu meer van TV kijken sinds een hele lange tijd.
Dat herken ik ja. Met een DVR/HTPC kan ik weer rustig naar een uitzending kijken zonder compleet gestoord te worden van elk kwartier reclame ertussendoor, dat kun je nu simpel skippen door bijv. een half uur later pas te gaan kijken ;)

Voorheen kochten / huurden we dan (of leenden we) een DVD, juist om zonder reclame een serie of film te kunnen kijken...
"minder dvd's kijken"
Als hier ook series onder vallen kan ik me dat goed voorstellen.
Met een ouderwetse videorecorder vergeet je wel eens een aflevering te tapen en dan ben je de verhaallijn kwijt. (niet bij series als The Nanny, maar wel House, of Heroes, etc)
Dus dan wil je nog wel eens de box in de winkel kopen om ze toch nog te zien.
Als ik naar mezelf kijk hoeveel series ik wel aan begonnen ben, maar nooit verder ben gekomen dan een half seizoen...
Met een digitale recorder zal je niet zo snel meer een aflevering missen en dus de serie ook kunnen volgen.
Dat geldt niet als je in Nederland series volgt. Die stoppen gewoon midden in een seizoen, of beginnen na S3 weer met S1, of worden zonder aankondiging van uitzendtijd veranderd, etc. etc.

Diep triest hoe in Nederland wordt omgegaan met mensen die een serie willen volgen (en ja, ik heb een HDD DVR). Ik download ze wel, nog betere kwaliteit ook (HDTV).
Gelukkig worden series als As The World Turns en The Bold and The Beautiful e.d. al tientallen jaren op dezelfde zender, op dezelfde tijd uitgezonden, met nauwelijks wijzigingen.
Dat klopt als een bus!
Heel vreemd dat al die "vrouwenseries" wel correct en consequent worden uitgezonden.
Het gaat om de één of andere vreemde reden altijd fout bij science fiction series.
Die worden halverwege een seizoen opeens afgebroken of gaan gewoon niet verder of ze beginnen gewoon weer een seizoen eerder of verplaatsen ze ze naar een ander tijdstip of dag.
Vooral Veronica (X-Files) en destijds Yorin had daar een handje van en RTL5 (Babylon 5) deed ook lekker mee.
Volgens mij haten de Nederlandse omroepen SF.
Gek werd ik er van. Vooral als je je lekker zat te verheugen op een spannende aflevering zag je opeens dat het "afgelopen" was terwijl het zeizoen nog helemaal niet voorbij was.
Ben ik blij dat ik nu snel internet heb net een account op een binary nieuwsserver!
Ik haal mijn series daar wel vandaan, eenmaal binnen, ff DVD'tje branden met perfect beeld, en vaak ook nog DD 5.1 geluid.
De omroepen met hun debiele SF-beleid kunnen mij helemaal gestolen worden!
Vrouwenseries worden net zo vaak omgehusseld hoor. Ik hoor mijn vriendin regelmatig klagen dat Desperate Housewives weer eens een kwartier te vroeg/laat is begonnen, zodat het eind/begin er net niet opstaat.
Dat klopt dus niet. De uitzendtijden van deze beide series wisselen zo ongeveer twee keer per jaar en beide series zijn de afgelopen twee jaar van zender gewisseld.
En nee, ik ben geen trouwe kijker van deze series ;)

Dimitri
Hier heb ik niets aan toe te voegen. Er zijn een paar series waarbij ze het wel 'goed' doen (House en hetgeen Zwartoog noemt, maar die kijk ik niet), maar meestal is het dikke ellende :(

Ik download ook om deze reden en vind het heel jammer dat er geen 'nette' manier is om hier in NL aan bepaalde series te komen (ook vaak lastig te krijgen op dvd).
maar die kijk ik niet
Ja, ja dat zeggen ze allemaal, maar hoe weet je dat dan :+
Een alternatief voor DVD is een DVR ook nog steeds niet als je kijkt naar beeldkwaliteit, en vooral geluidkwaliteit. Voor zover ik weet zenden nog bar weinig zenders in DD5.1 of DTS uit. Dat mis je allemaal wel t.o.v. DVD. En je moet het natuurlijk ook nog even niet vergeten op te nemen: DVR of niet, hij moet alsnog ingesteld worden anders neemt 'ie niets op :)
Veel mensen merken het verschil niet tussen Dolby-prologic en DD5.1. Laat staan het verschil tussen DD5.1 en DTS.

Ik heb al met meerdere mensen discussies gehad over dvd-screeners in stereo. Ze beweerden dat het 5.1 opnames waren, omdat er geluid uit de achterste boxen kwam. Voor deze mensen is het kwaliteitsverschil geen issue, en is een DVR dus een goede vervanging voor DVD.

Een tweaker gaat natuurlijk niet voor minder dan DVD kwaliteit, met als het kan DTS of anders DD5.1.

Trouwens: Hoeveel mensen kijken 4:3 uitzendingen beeldvullend gestretched op een breedbeeld TV |:(
"Maar liefst 53 procent van de 'zware dvr-gebruikers' kijkt volgens Ofcom minder dvd's."

Zou ook gelden dat "Maar liefst 47 procent van de 'zware dvr-gebruikers méér DVD's bekijkt?

Degelijk onderzoek...
Met cijfertjes en statistieken kun je heerlijk spelen, de kunst van het weglaten is hier weer eens toegepast. Voor een volledig beeld zou je willen weten:
* of álle tv kijkers (niet alleen digitaal) meer of minder dvd's zijn gaan kijken
* of er verschil is tussen niet digitale- en digitale-tvkijkers
* hoe hoog de betrouwbaarheid is (vaak niet genoemd)
* of opkomende formaten (bluray en hd-dvd) van invloed zijn

Ik begrijp jouw punt, maar het zou ook kunnen dat die 47 procent even veel dvd's kijkt of misschien meer dvd's dan voorheen.

[Reactie gewijzigd door HylkeSibtsen op 27 augustus 2007 16:48]

Tja, maar das toch ook logisch, dat als je een 'zware dvr-gebruiker' bent, dat je minder dvd's kijkt... je gaat een film toch niet 2x zitten kijken, plus dat je je tijd maar 1 keer kan benutten. Beetje onzin onderzoek...
Morgen op tweakers.net: Mensen met een mp3 speler luisteren minder CD's!
Whats next, ondoorspoelbare reclames, gelijk die apen van Brein al plaats in het begin van iedere dvdfilm?
Een mogelijk voorbeeld is reclame die als banner tijdens de film in beeld komt. Dan heeft doorspoelen geen zin.
En hoe lang duurt het voor mensen het vertikken nog naar je product te kijken?
grote kans dat inderdaad door toename gebruik van DVR/PVR je in de toekomst banner reclames (in USA is dit al) in films/series krijgt ipv blokken tussendoor om adverteerders weten te behouden en zo de kabelaars/gebruikers niet te hoeven vragen om extra vergoeding. Want anders zouden commerciele zenders wel kunnen sneuvelen. Reclame inkomsten zijn dé inkomstenbron.

Als kijker wil ik dat uiteraard ook liever niet maar het is te verwachten.

[Reactie gewijzigd door funrider op 27 augustus 2007 14:20]

van mij mogen de commercielen liever vandaag dan morgen sneuvelen. Ik kijk zeer weinig tv (minder dan 5 uur per week) en als ik een film begin te kijken en dan merk dat ik 2 uur later net over de helft ben, is voor mij de lol eraf. De publieke beginnen met reclame, dan de film en daarna weer reclame :D
Breng ze nu aub niet op ideeën! :P
Vooral dat laatste staat mij de laatste tijd nogal tegen om een DVD-tje te kijken/kopen.
Heb je verdorie al genoeg betaald aan de film, moet je eerst nog door een vreselijk irritant filmpje heen, wat niet te skippen is waarin ze je toch vooral willen vertellen dat je toch ook geen auto's steelt.... Jongens, ik heb die film gekocht, laat me met rust...
Wat dat betreft is een (gedownloade) kopie gewoon een beter product, want daar zit die bagger niet op.
Laatst nog een DVD, waar maar liefst 3 van die dingen achter elkaar stonden, die niet te skippen waren.
Dan hoeft het wat mij betreft al niet meer.
vreemd, daar heb ik helemaal geen last van.

1-0 voor de downloaders |:(

Toch vreemd dat de mensen die de dvds legaal kopen meer gezeik hebben van anti-kopieer gebrabbel dan de mensen die DVDs downloaden
Is voor mij ook echt een reden om geen DVD's te kopen maar de film gewoon te downloaden. CD's blijf ik nog kopen maar dat gekopieer van films heb de industrie VOLLEDIG aan zichzelf te wijten...
Whats next, ondoorspoelbare reclames, gelijk die apen van Brein al plaats in het begin van iedere dvdfilm?
Ondoorspoelbare reclame is niet erg. Tenslotte moeten ze dat op de één of andere manier aangeven aan het betreffende apparaat. Een open-source speler kan dit vlaggetje gebruiken om deze content automatisch wel over te slaan. :)
Als ze deze cijfers nou eens naast de cijfers van BREIN/SABAM/RIAA leggen, is de lagere verkoop misschien al verklaart zonder dat men "downloaders" de oorlog hoeft te verklaart.
Pas op met die suggestie. Dit nieuwsbericht doet me al vermoeden dat ze weleens een vergoeding zouden willen beginnen eisen voor al die (hypothetische) "misgelopen inkomsten".
Dat onderbuik gevoel bekroop me ook al bij het lezen van dit artikel.

De vraag is waarschijnlijk al niet meer of er straks een vergoeding afgedragen zal moeten worden om de centjes van de machtige muziek/film industrie te beschermen, maar hoe:

Gaan ze een extra heffing leggen op opname apparatuur, of wordt TV kijken straks duurder als TV zenders de extra kosten die ze moeten maken voor het uitzenden van nieuwe films door gaan berekenen aan hun achterban of gewoon beide?

[Reactie gewijzigd door vladimirN op 27 augustus 2007 15:27]

Maar dan de ¤100000 vraag:
Kijken ze minder DVD's OMDAT ze een DVR hebben, of keken ze daarvoor al minder DVD's?
als het heavy users zijn van DVR dan houden ze waarschijnlijk van TV kijken en dan kijken ze meestal ook al veel films.
het is daarom denk ik vrij veilig om aan te nemen dat deze mensen als ze geen dvr hadden redelijk vaak DVD's zouden kijken.
BeQuietAndDrive
"Hij moet alsnog ingesteld worden anders neemt íe niets op :) "

Dat klopt niet helemaal je hebt van die "slimme DVR's" die leren wat jij leuk vind en zullen dus als jij een seri wilt opnemen die seri iedere keer opnemen maar als jij bv aangeeft dat je The Matrix 1 en 2 geweldig vind ook The Matrix 3 opnemen zonder dat jij dat hebt aangegeven, omdat hij er dan van uitgaat dat je het 3e deel ook wel wat zult vinden.

Ik meot eerlijk zeggen dat ik neit weet of deze apparaten al in Nederland te verkrijgen zijn maar in America is dit systeem zover ik weet al het standaart systeem. en dat kan indd een daling van DVD's kijken betekenen, want dan zet je savonds de TV aan en krijg je ineens de melding van, heey ik heb deze film voor je opgenomen.. d8 dat je die wel leuk vond, en ga je die dus bekijken.. zo krijg je dan je tijd vol.. (na het bekijken moest je dan een beoordeling geven over de film en zo leerde het systeem dan zodat het in vervolg een andere film ook weer uit zichzelf op zou nemen)
Wat levert dit onderzoek nou op behalve een nogal voor de hand liggende conclusie?
Als je iets kan opnemen dan hoef je het inderdaad niet meer op een DVD te kopen...

Dan krijg je natuurlijk van die nare film-industrie verzinzels zoals een 'broadcast flag' waardoor dvr's programma niet meer kunnen opnemen en voor je het weet kan je met je DVR lekker alleen nog maar reclame opnemen omdat alles andere wellicht de inkomsten van de film-industrieen doet beinvloeden en dus geblockt zijn via de 'broadcast flag'.

Vermoeiend allemaal... het zal me weinig verbazen als de gemiddelde consument het uiteindelijk niet meer snapt en het gewoon 'gratis / illegaal' gaat downloaden omdat de DVR het niet wil opnemen en de gekochte versie (belast met DRM) alleen wil draaien op 1 specifiek apparaat en de betaalde download al helemaal weigert om ergens te werken behalve op de PC waar ie op is gedownload.

Hoef ik niet de moeite voor te doen om het hele DRM, broadcast flag, content protection en intellectual rights verhaaltje aan m'n vriendin uit te leggen want voor haar is het heel simpel: ze wil iets dat werkt, doet't dat niet dan hoeft ze in toekomst dergelijke dingen ook niet meer.

Ik neem het haar niet kwalijk... zou namelijk ook niet echt kunnen uitleggen waarom ze het maar dient te accepteren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True