Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 129 reacties
Bron: Computerworld

Microsoft heeft mmorpg-ontwikkelaars toestemming gegeven om games te ontwikkelen die een harde schijf vereisen. Vorige week nog had het bedrijf laten weten dat alle Xbox 360's alle games zouden moeten kunnen spelen.

xbox 360 (rechtop en groot)Ian Lewis, bij Microsoft werkzaam als gameontwerper, vertelde tijdens de gameconferentie Gamefest 2007 dat mmorpg-ontwikkelaars "zich vrij moeten voelen om 30GB aan hardeschijfruimte te eisen". Ze moeten dan echter wel beseffen, vervolgde Lewis, dat het potentiële publiek voor een spel aanzienlijk kleiner wordt.

Gamebouwers hebben per direct de mogelijkheid gekregen om een 'Master Storage File' op de harde schijf van een Xbox 360 te plaatsen. Wel moeten ze deze eis, samen met de hoeveelheid benodigde ruimte, op de voorkant van de gameverpakking vermelden, zodat kopers er bij de aanschaf rekening mee kunnen houden. Ongeveer twintig procent van de Xbox 360-eigenaars heeft geen harde schijf in zijn gameconsole zitten.

Geruchten over hd-only spellen voor de Xbox 360 bestaan al sinds de console eind november 2005 op de markt kwam. Vorige week ontkende Microsoft naar aanleiding van geruchten over een 'Hard Drive Required'-sticker nog in alle toonaarden dat er dergelijke spellen geïntroduceerd zouden worden. Ieder spel zou op elke willekeurige Xbox 360 moeten werken, aldus een woordvoerder. Voor mmorpg's lijkt dit echter niet meer op te gaan.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (129)

Met de eis van minimaal 30 GB kan alleen een Xbox 360 Elite dat spel draaien. Dus lijkt me niet zo'n slimme zet. Maar kan me wel voorstellen dat je niet genoeg hebt aan een DVD aan data. De games zijn nu ook al erg kort om die rede. Bij die games is het misschien nog wel mogelijk om games te maken die uit twee dvd's bestaan maar bij een MMORPG is dat lastiger.
Er komt zeer binnenkort (ik dacht eind augustus, begin november) een grotere HDD van 120 GB voor de Xbox 360, dus als je deze game graag wilt spelen, en je hebt een Core of Premium, dan zou je die 120 GB HDD kunnen kopen (volgens de berichten zit er een kabel bij waarbij je de gegevens van je huidige HDD kunt overzetten naar de nieuwe 120GB HDD, dus je kunt die 20 GB HDD dan verkopen :))
Naderhand natuurlijk, als je met het kabeltje alle DATA hebt overgehaveld naar de nieuwe HDD hehe ;).

Maar even serieus vindt je dat ding niet te duur dan, vindt het een beetje prijzig voor een 120gb 2.5 inch schijfje. Tuurlijk MS mag best wat winst draaien, maar ze maken het met dat ding wel heel erg bont en anders dan het WIFI dingetje (Waar sommige third partys ook devices hebben die je met een 360 kan laten samenwerken hehe ;) goedkoper dan die van MS ;) ) is hier niet echt een alternatief voor :).
kortweg die 20GB HD kun je dan in de la stoppen, want verkopen zal je niet lukken...
Mja voor een euro of 40 raak je hem echt wel kwijt op marktplaats hoor. Maar of dat het waard is :).
Voor 40 euro koopt een verstandig persoon hem niet.
Er wordt niet gezegt minimaal 30 GB maar dat ze tot 30 GB mogen gebruiken.
Was het voordeel van een gameconsole tegenover een pc niet: Alle spellen die je er voor koopt doen het gewoon?

Dit werd door de console gamers als één van de grote voordelen van consoles aangeprezen...
Maar dit voordeel lijkt nu langzamerhand te verdwijnen. En de huidige consoles (met uitzonderingen) beginnen dus gewoon op een game pc te lijken.

Het is momenteel een HDD optie. Die je later kunt kopen en/of vervangen. Ook zijn ze met keyboards en muizen bezig. Straks krijg je consoles waar je geheugen kunt uitbreiden, videokaarten kunt vervangen etc...

Lang leve de (S)NES tijden... :)
Dit is nog steeds een van de grote voordelen van consoles. Dat we straks 4 of 5 spellen niet kunnen spelen op een Core versie van de 360 betekent niet gelijk dat we ALLE spellen niet meer kunnen spelen op de Core... "Generaliseren", dat doe je hier.

Dat je kiest voor een Core kan ik zowiezo niet begrijpen, want je krijgt voor de prijs van een 20 GB HDD een hele zooi extra's bij de Premium.

En consoles zijn al meer PC dan je zou denken (Xbox die Linux kan draaien). Ook de hardware is zowat 1-op-1 PC (waar vroeger alles nog maar uit 1 of enkele chips bestond).
Zijn er niet altijd al consolegames geweest die een memorycard vereisten? Da's imho hetzelfde principe..

Ik vind dit echt een non-issue.. Helemaal omdat het hier vooral om alleen maar om een paar MMORPG's gaat.. Die speel je namelijk sowieso alleen maar online, en iedereen die online zit met zijn Xbox 360 heeft sowieso wel een Premium met hardeschijf + headset etc lijkt mij..
Als MS eerst volhield dat geen spellen de HD nodig zouden hebben en nu het groene licht geeft aan MMORPG developers dan is een volgende stap niet ondenkbaar.

Vanaf de tijd dat spellen op worm media komen is er aparte opslag.

Zelf vind ik de core kopers erg naief wat MS ook gezegt mag hebben.
En zo hebben consoles steeds meer kenmerken gemeen met pc's..
Harddisk vereist. Dit spel heeft keyboard nodig.. dit spel muis.. etc etc.

* poetst zijn atari 2600 weer eens op...

[Reactie gewijzigd door morten op 15 augustus 2007 14:07]

Nee dit is precies wat er mis is als Microsoft een markt betreed... ik zag dit al lang aankomen, maar nee Xbox is superieur boven Sony riep iedereen... ondertussen zaagt microsoft lekker het fundament onder "console gaming" weg.... en ondertussen roepen de meeste mensen ook al dat microsoft bashing oud aan het worden is ...

Nog even ter verduidelijking : MS sloeg Sony om de oren dat ze een te dure console op de markt zetten, ondertussen komen ze zelf nu al met de zoveelste versie die steeds dichter bij de PS3 komt, zelfs kwa prijs (elite editie met hddvd 599 euro).

[Reactie gewijzigd door MrLogic op 15 augustus 2007 14:26]

  • Er is niet 1 spel wat een muis nodig heeft
  • Er is niet 1 spel wat een keyboard nodig heeft
  • Er is niet 1 spel wat een HD-DVD drive nodig heeft.
De Core van de 360 heeft idd geen HD. Misschien niet zo handig, maar zelfs mijn moeder kan er 1 op klikken als het nodig is. De standaard 20GB hd van de PS3 kan ook te klein blijken, met iets meer kennis frot je daar een grotere in.

Ik zie het probleem niet echt, en zeker niet de vergelijking dat een Elite + HD-DVD 599,- is. Ik heb geen Elite, en ik heb geen HD-DVD speler, en ik heb geen HDMI poort, en, he, ik kan alle spellen spelen die er op de markt zijn.
errr.. de PS3 heeft toch ook een harddisk? Het ligt niet aan MS dat consoles meer en meer op PCs gaan lijken maar aan de vraag van de markt. Misschien was het zo dat de klanten anderhalve generatie geleden inderdaad enkel en alleen wilden gamen op zo'n ding, tegenwoordig moet het wel online kunnen. En het moet snel gaan oook nog En als we dan toch online zijn moet er ook een beetje gechat en gebrowsed kunnen worden...

De gebruiksmogelijkheden van consoles zijn ernstig uitgebreid dus is het niet vreemd dat dat ook eisen stelt aan de hardware. Permanente opslag is dan ook een logische stap. Zelfs de Wii (die geroemd wordt om zijn simpelheid) heeft 512mb aan flash geheugen, een SD-card slot.
maar niet iedereen wil een elite met hd-dvd ;) daarom is het zo makkelijk dat je kan kiezen :)
Volgens mij kan je toch ook een toetsenbord en muis op de ps3 aansluiten, zit er ook een harde schijf in de ps3?

Microsoft heeft echt niet de enige console met 'computer' functionaliteit.
Het idee van een console platform is dat je platform vastligt en niet aan verandering onderhevig kwa specificaties. Bovendien garandeert het de koper ervan dat zijn aankoop lange tijd mee gaat en alle games voor dit platform gegarandeerd speelbaar zijn.

Dit bedoelde ik met mijn argumenten. Microsoft forceert zich in een markt door snel een nieuwe console uit te brengen (sony heeft een 7 jaars cyclus, Microsoft heeft hier schijt aan/kan hier schijt aan hebben dankzij hun bodemloze geldput) Voert allerlei modder gooiende argumenten aan waarom zij beter zijn dan Sony (het lang neus maken en naa-nananaa-naaa zeggen). En vervolgens gaan ze zelf tegen hun eerdere argumenten in (hard disk is niet nodig, dvd is groot genoeg, hdmi is niet nodig, zij maken verlies op hun hardware wij niet).
En weer een reden waarom Microsoft al vanaf het begin 1 versie console had moeten uit brengen met geintegreerde HDD.

Had ook nog mooi voor swapfile gebruikt kunnen worden wat laadtijden aanzienlijk kan verkorten. Zoals een cirquit bij PGR3, als je restart race doet heb je niet even de auto's geresset, maar moet je de hele level laden 8)7
Een geintegreerde HDD is niet handig; als je 360 kapot gaat en je moet hem opsturen, ben je al je savegames kwijt, wat nu niet het geval is. :)

En de HDD wordt gebruikt voor swapfile/caching. Zoals Snake al zei is het inderdaad een kwestie van lomp geprogrammeerde code (bij PGR3)...
Een geintegreerde HDD is niet handig; als je 360 kapot gaat en je moet hem opsturen, ben je al je savegames kwijt, wat nu niet het geval is. :)
Daarvoor heb je (weliswaar veels te dure) memory cards. Bij de eerste Xbox was hier namelijk ook sprake van.

HDD caching (vroeger noemde wij dat 'swapping'...) kan zeker een verschil maken. Als je Halo 2 op de Xbox 1 voor de eerste keer speelt, duurt de eerste laadsessie zeer lang. Opvolgende laadsessies zijn echter zeer kort.
Je kan de HDD nog steeds gebruiken om te swappen hoor. De Api is gewoon aanwezig om een spel op dezelfde manier te laten swappen als op de eerste xbox (voorladen van levels). Het is dan alleen langzamer op cores maar op een premium of een Core met een HDD laadt het dan sneller.

Maar het is echt niet nieuw. Crackdown had al een HDD nodig voor Coop. FF11 had hem nodig voor hun MMORPG. En een een of andere voetbal manager game had hem in het algemeen al nodig om de games te laden (die waren te groot voor een memmorycard).

NIks nieuws onder de zon en ook niks mis mee. Mits ze het maar duidelijk op de verpakking aangeven dat hij vereist is en daar schort het soms nog wel aan bij sommige dingen in het echte leven. (Niet de 360 in het algemeen maar alles eigenlijk). Hoevaak is een verpakking onduidelijk over wat je nodig hebt. Daar moet eigenlijk een wet overkomen dat vereisten gewoon duidelijk op de buitenkant moeten staan voor elke leek makkelijk te lezen. Bijvoorbeeld in dit geval een icoontje met een 360 HDD een beetje cartoonachtig getekent met de letters HDD erop (zoals ook het geval is bij de 360 alleen is mijn inziens het icoontje nog wat te klein) of, om even een stom voorbeeld te geven hoor, met bloemen een icoontje van een vaas met water met de letters H2O er op hehe :D.

[Reactie gewijzigd door Dehnus op 15 augustus 2007 15:36]

Dat is gewoon lomp geprogrammeerd, die baan zit in het geheugen, waarom wordt die resource dan vrijgegeven?
Had ook nog mooi voor swapfile gebruikt kunnen worden wat laadtijden aanzienlijk kan verkorten.
Jij mag 3x raden wat een van de voordelen van de HD op de 360 is...

Dat de HD optioneel en afneembaar is, wil natuurlijk niet zeggen dat hij nooit voor caching gebruikt kan worden. De keuze is aan de developers. Zat games die dat trouwens wel doen.
Dan moet je persé een premium kopen. Want een core + hardisk is al duurder dan premium.
Een 'persé moeten' is er niet bij. Als je immers al een core versie hebt, dan is het onzin om er een premium versie bij te kopen. Alleen de aanschaf van een hd is dan goedkoper :+

Als je nu besluit een nieuwe X360 aan te schaffen dan is het weer wel raadzaam om de premium versie te nemen. We weten nu dat Microsoft relatief simpel van hun eerdere afspraken afwijkt. En logisch redenerend: niet-MMORPG ontwikkelaars zullen nu ook van een hd gebruik willen maken. Het eerste schaap is immers reeds over de dam.

Je mag er denk ik dan ook wel vanuit gaan dat over een ruim jaar nagenoeg alle spellen die hd zullen vereisen.
Ik snap niet dat de hele discussie hier weer moet gaan over de strategie van MS vs PS3 en al die blabla. Het is precies hetzelfde aan het worden als in het Imac topic van gisteren, daar eindigt het ook alleen maar in wat een console verder nog niet kan en andere uitbreidingen.

Microsoft heeft een HD, die er gewoon achteraf bij gekocht kan worden. Dus het kopen van een harde schijf is in feite hetzelfde als een (overigens eveneens peperdure) memorycard.

Ik gebruik persoonlijk Xbox Live niet, dus de mogelijkheid om op de meer legale wijze films te downloaden is er niet direct en hou daarnaast ook niet direct van RPG's (je weet wel die disk verslindende spellen) of bijvoorbeeld GTA 4, waarbij ook al geopperd werd dat een HD een gemis is. Dus voor gamers, die ook aan zo'n profiel voldoen, is het helemaal niet nodig om een HD verplicht mee aan te schaffen.

Voor iedereen die de Xbox 360 vergelijkt met de PS3, misschien is het eens leuk om de andere kant op te kijken, namelijk naar de Wii. Daar is net zo goed een gebrek aan schijfruimte om met grotere content te komen, laat staan save games op een manier te managen zoals bij de Xbox (of de PS3). En voor mensen die hun Atari 2600 of SNES gaan verheerlijken, veel succes met je ontelbaar aantal cartridges die je nodig zou heben om Final Fantasy of uberhaupt ieder spel van 7-9 Gb.

Daarnaast lees ik al veel reacties waarbij er geopperd wordt dat de Xbox steeds meer een computer wordt en straks er inbouwbare videokaarten komen etc etc. Vergelijk eens de eerste generatie spellen van de PS2 met hoe uiteindelijk God of War 2 eruit ziet en trek deze vergelijking eens door naar de nieuwe consoles. Denk je werkelijk dat game developpers niet wat meer grafische pracht en praal uit de consoles in hun huidige vorm kunnen krijgen?

Kortom vind ik het een goede ontwikkeling dat het mogelijk moet zijn om games te maken die voldoende HD ruimte nodig hebben. Het zal eerder een discussie moeten worden over de toekomstige schijfruimte die er in die schijven dan moet zitten, met HD downloads in ons achterhoofd. 20 Gb wil ik als memory stick, niet als HD op mijn console. En aangezien 80% van de mensen wel een Xbox 360 met schijf heeft, denk ik niet dat de markt er momenteel erg zwaar onder zal leiden.

PS: ik heb zelf de uitgebreidste Xbox, dus begin daar vooral niet over :P
PS2: als je overigens mijn reactie zo flamend vindt dat hij de moderatie van Ongewenste verdiend, wees dan ook zo vrij om met een onderbouwd tegenargument te komen of :X

[Reactie gewijzigd door Guzhno op 15 augustus 2007 17:14]

is goed:
Ik snap niet dat de hele discussie hier weer moet gaan over de strategie van MS vs PS3 en al die blabla. Het is precies hetzelfde aan het worden als in het Imac topic van gisteren, daar eindigt het ook alleen maar in wat een console verder nog niet kan en andere uitbreidingen.
er was nog niemand over een ps3 begonnen
Voor iedereen die de Xbox 360 vergelijkt met de PS3, misschien is het eens leuk om de andere kant op te kijken, namelijk naar de Wii. Daar is net zo goed een gebrek aan schijfruimte om met grotere content te komen, laat staan save games op een manier te managen zoals bij de Xbox (of de PS3). En voor mensen die hun Atari 2600 of SNES gaan verheerlijken, veel succes met je ontelbaar aantal cartridges die je nodig zou heben om Final Fantasy of uberhaupt ieder spel van 7-9 Gb.
ook dit lijkt me geheel niks met het topic te maken hebben
Daarnaast lees ik al veel reacties waarbij er geopperd wordt dat de Xbox steeds meer een computer wordt en straks er inbouwbare videokaarten komen etc etc.
waar dan? niet voor waar jij op hebt gereageerd.
PS2: als je overigens mijn reactie zo flamend vindt dat hij de moderatie van Ongewenste verdiend, wees dan ook zo vrij om met een onderbouwd tegenargument te komen of :X
de doodsteek imho
Microsoft heeft mmorpg-ontwikkelaars toestemming gegeven
Dus de rest moet gewoon zonder hdd gedraaid kunnen worden.
En eerst moesten alle spellen dat en nu ook niet meer. Wat wordt de volgende uitzondering?
Gekke vraag, maar kun je die harde schijf niet zelf inbouwen?

ik ben een games-n00b, en nieuwsgierig. Een nieuwsgierige games-n00b dus :+
het kan wel.. alleen blijft hij bij zijn limiet van 20gb voor de elite versie is dit dus 120gb
Dus je kan bijv wel een 500gb schijf erin douwen .. maar je mag maar max 20gb verbruiken
Nope, alleen bij de PS3 :*)
Jup, maar wel lastig.
lastig maar het gaat tenminste :'D je moet geen overpriced hard disks gaan aanschaffen :P
JA, er is een HD te koop en JA hij is in te bouwen maar; NEE het is geen gewoone huis tuin en keuken HD (en dan doel ik op de sata achtige aansluiting :) ) dus een gewone HD "ff uit je pc halen en in je 360 proppen" gaat niet
eigenlijk moet je helemaal niks, je mag het :)
Mja, maar je hoeft die game niet persé te kopen...

Daarbij komt dat een HD erbij veel meer extra's bied.
waarschijnlijk komt de core van het spel gewoon op dvd/hd-dvd maar de updates/pachtes op hdd. En daarvan mogen ze maximaal 30 gb kunnen gebruiken.
Als alles gewoon geinstaleerd wordt dan kan het nogal krap worden met 30Gb, vooral als je meerdere mmorpgs gaat spelen.
30 GB voor een game? dat lijkt me wel iets teveel van het goede 10 GB is Ruim voldoende voor een mmorpg dan wel elke game.

Tegen de tijd dat de games zoveel data nodig zijn dat ze tegen de 30 GB aan komen, dan is er wel een nieuwe compressie techniek wat het alsnog weer terug brengt naar 10.
En als dat niet zo is dan is het einde zoek want zoveel data kun je niet normaal verwerken.

Het kan natuurlijk ook een positief iets zijn, omdat je er dan misschien van uit mag gaan dat de game ook 3x zo lang is dan een huidige game van 10GB
Die techniek is er al en heet procedural synthesis. Gigabytes aan textures worden teruggebracht tot megabytes.
Krieger is 96kb groot, maar je moet wel 5 minuten wachten ofzo voordat de game geladen is ;).

Procedural synthesis in console/pc games, well als je wachttijden wil verlengen ga je gang!
Uhm... de 'oude' Final Fantasy is al ver over de 11GB heen.... enuh bereidt je maar voor op spellen als UT3.....
UT3? een engine, een handje vol maps, wat textures en wat geluid files.
groter als R6 Vegas of GOW zal het echt niet worden.
De 360 spellen staan allemaal op gewone DVDs en de PS3 maakt gebruikt van Blu-Ray zoals iedereen weet.

Dit heeft al voor problemen gezorgd voor sommige ontwikkelaars om voor beide platformen tegelijk te ontwikkelen. De ontwikkelaars van GTA IV en een race spel waarvan de naam mij even ontgaat hebben al erkent dat het zeer problematisch voor ze is alles op een DVD te passen.

Het is niet fout van MS om nu een hardeschijf voor sommige spellen te eisen, het is fout dat er niet van begin af aan een in alle modellen heeft gezeten. Het is natuurlijk gedaan om verkoop redenen, maar het heeft ervoor gezorgt dat ontwikkelaars niet erop aan kunnen dat de hele 360 userbase een HD heeft. Dat houd ontwikkeling tegen.
Dat racespel is PGR4, en die is 360-only. Daarnaast was dat bericht gelijk alweer ontkracht doordat ze i.p.v. twee keer zoveel textures gewoon een ander licht-engine ervoor in de plaats gezet hebben. Probleem opgelost.

Daarnaast kan er nog altijd content (zowel verplichte als niet-verplichte) via Xbox Live op de HDD worden gezet (dus DVD's kunnen dan wel te klein zijn qua ruimte, maar maps e.d. kun je gewoon op Marketplace zetten (en dan geef je er een klein prijsje aan, en verdien je er nog geld aan ook)).
Ik kan me het artikel en de quotes niet precies herinneren, maar ze waren nogal "damage control" achtig en snel na de erkenning van het probleem uitgebracht.

Goed als er inderdaad een oplossing voor gevonden is echter.

Materiaal op Live zetten met een prijskaartje dat eigenlijk op de gekochte media had moeten staan is misselijkmakend.

[Reactie gewijzigd door Teddy Rukspin op 15 augustus 2007 15:36]

Klik 1: Gerucht
Klik 2: Ontkracht (dit is slechts het omvattende verhaal, ik kon het verhaal met de precieze details (lightmodel) niet zo gauw vinden)
Nalezend is er niets ontkracht. De tweede quote is ontzettend slim geschreven.
Het is ook ontzettend fout om het eerste verhaal een gerucht te noemen. Het gaat namelijk over een uitspraak van een ontwikkelaar.

1) Idee om dubbele textures te gebruiken.
2) DVD blijkt hiervoor te klein.
3) Tweede, inferieure optie, het gebruik van een lichtmodel om verschillende weersomstandigheden te simuleren.

Doordat deze melding publiek is geweest kwamen er klachten dus is het tweede bericht vrijgegeven.

"DVD9 gives us more than we need to create a fabulous experience for you guys.
We've never had to cut content to fit on the disc, and we probably never will."

Dat zijn mooie PR zinnen. Ze hebben namelijk alleen de manier waarop iets weergegeven word veranderd.

Zaken worden in de studio altijd vervangen tijdens ontwikkeling. De normale gebruiker hoort daar echter niets van.

In sommige gevallen zal extravagante code te zwaar blijken en word dus vervangen of verwijderd. Als in al deze gevallen het publiek gemaakt zou worden dan zijn al die gebruikertjes ook niet meer te houden, terwijl er eigenlijk niets aan de hand is. Als het niet kan dan kan het niet.

[Reactie gewijzigd door Teddy Rukspin op 15 augustus 2007 17:53]

aan jouw schrijfwijse merk ik meteen op: kheb met een bill gates konten-likker te maken, hij zegt de ontwikkelaars van GTA IV dus Rockstar, en Rockstar maakt geen PGR...
30 is meer dan op een dvd past, ik denk dat spellen een stuk minder zouden gebruiken (kijk b.v. naar PC, daar is ook geen een spel 30GB)
Niet noodzakelijk, het gaat hier om mmorpgs, spellen die je sowieso enkel en alleen online kan spelen. Voor hetzelfde geld kan er nog steeds content gedownload worden. Daarom natuurlijk niet in één klap 30GB, maar in stappen of iets dergelijks.

En Astennu: De harde schijf was er eerst ook alleen maar om savegames op te slaan en dingen van internet te kunnen downloaden, en zie nu. Zeg nooit nooit.
Maar ook PC spellen gaan er hard naar op weg. Spellen als S.T.A.L.K.E.R. vereisen al een vrije ruimte van 10GB en het nog te verschijnen Stranglehold zou al 15 GB gaan eisen....
Stalker neemt toch echt maar 5,50 GB (4,40 met compressie) in op mijn harde schijf, hoor. Dat is een heel normaal formaat tegenwoordig. Dan kan je beter De Sims 2 als voorbeeld nemen, die zit met uitbreidingen inmiddels wel aan de 10 GB.
Misschien nam ie het formaat van de ISO mee ;) bij mij heeft hij inderdaad ook zoiets als 5-6 GB.
Komt volgens mij ook gewoon door de luiheid van ontwerpers. 'Er is toch genoeg ruimte dus waarom zouden we textures en meshes optimaliseren/comprimeren'.
Ik denk eerder dat ie zo groot is door de resolutie van textures :) (compressie gaat ook maar tot een bepaald gedeelte totdat je 'glitches' krijgt (ik weet het, het heet anders maar ik kan er ff niet op komen)
want nieuwe pc's kunnen hogere reso textures aan, dus waarom lage ipv hoge reso textures kan maken?
heel 20GB (HDD van premium) is al minimaal 2x meer dan op een duallayerdvd past.. maaaaaaaaaar net als bij de PC kun je dan wel gebruik maken van zware compressie omdat je dan toch het spel voor een groot deel op de HDD moet installeren, dus dan zal de game WEL op een dvdtje passen..
Eeh Mmorpgs downloaden updates van het internet :), je speelt het..online..je krijgt updates..online!

Zelfs World of Warcraft zal nog iets van 1 Gig of meer aan updates vereisen nadat je heb geinstalleerd hebt van de DVD. Dus daarom ja..een hd is zeker nodig en aan te raden!
Je koopt het spel en dan zal het zichtzelf wel steeds verder updaten. daarom speel je het ook online, hoe wil je anders up to date blijven als iedereen op v1.0 blijft hangen?
als iedereen op v1.0 zit is iedereen up to date hé......
Dus dan kan er nooit een uitbreiding op het speel plaatsvinden? Dat is nu juist de kracht van de MMORPG, dat er met enige regelmaat nieuwe werelddelen bijkomen.
Niet als de nieuwe versie v1.1 is he

offtopic:
welke alt code is de e met het treepje de andere kant op? ik ken alleen è (alt 138
daarom is er een hd-dvd-drive voor de xbox360 ;)
die is er eigenlijk alleen om HD DVD films te kijken.

Mja dat is wel het voordeel van de PS3 die heeft er standaard een. Daardoor is i wel duurder. Maar kun je je games wel veel groter maken.
Ik denk dat de core versie ook na 2007 niet meer zal worden geproduceerd. Microsoft zal dan de prijzen van reguliere premium versies kunnen verlagen tot een niveau dat een laag instap model zou moeten hebben en een elite achtige versie als belangrijkste versie kunnen aanbieden.
dit zijn precies de soort dingen die voor mij consoles minder aantrekkelijk maken. nog los van de inferieure besturing en vrijheid is er altijd een kans op een tweede monopoly als er een toevoeging zoals een HD uitgebracht word. reden genoeg om gewoon bij pc gamen te blijven.
Gelukkig hoef je een pc inderdaad nooit te upgraden, en werkt elke game van nu nog steeds, ook al heb je een CGA-kaart. |:(

Ik denk ook dat iedereen voor zichzelf wel uitmaakt of de besturing inferieur is.

En op de reactie van SuperDre hieronder: er zijn meer games dan FPS-games. Ik wordt een beetje moe van pc-gamers die bij elk console-nieuwtje altijd roepen dat console-controllers inferieur zijn aan hun superieure toetsenbord en dito muis.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 15 augustus 2007 17:31]

mwa, algemeen gezien wordt de joypad toch als inferieur gezien vergeleken met keyboard/muis bij de gemiddelde FPS games...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True