Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties
Bron: nVidia

Een dag na het vroegtijdig publiceren van verschillende PDF’s heeft nVidia de Quadro FX 4500 X2 officieel aangekondigd. Deze videokaart bestaat uit twee normale Quadro FX 4500 gpu’s op één kaart die samenwerken met behulp van SLI. Twee van deze kaarten kunnen vervolgens weer gecombineerd worden tot een quad-SLI-opstelling. De Quadro FX 4500 X2 is uitgerust met 512MB geheugen per gpu en biedt de gebruiker maar liefst vier dual-link dvi-aansluitingen. De kloksnelheid van het geheugen is gelijk aan die van de reguliere Quadro FX 4500, of de kloksnelheid van de gpu ook op hetzelfde niveau ligt is nog onduidelijk. Om gebruik te kunnen maken van de Quadro FX 4500 X2 is een stevige voeding nodig en een flinke computerbehuizing, het formaat van de kaart is alles behalve klein en het piekverbruik ligt boven 200W. Hoeveel de Quadro FX 4500 X2 zal gaan kosten is nog onbekend.

nVidia Quadro FX 4500 X2
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

Het is al verschillende keren eerder behandeld, maar toch nog eens een kleine opsomming van de voornaamste verschillend:
- ondersteuning voor anti-aliased lines. Heel belangrijk bij het bekijken van wireframes, wat voor vb. mechanisch design veel gebruik wordt
- hw ondersteuning overlays: 2D gebieden worden hardware-matig op het 3D beeld gelegd, ipv ze in de framebuffer te schrijven op dezelfde plaats als het 3D beeld. Nuttig als je veel menus hebt.
- HW 2D clipping. Een consumer GPU heeft slecht 1 2d clipping operatie. Een quadro heeft er 8. Nuttig als je verschillende 3D windows op elkaar wil laten leggen.
- clip plans: laat toe om hardware-matig doorsnedes te maken van 3D modellen.
- (nog wat andere dingen waar ik nu niet kan op komen.)

Al die dingen zijn ook te doen in software, maar zijn dus *veel* sneller in hardware.
Dat wat jij allemaal zegt lijkt me toch gewoon verbonden aan wat de application wel of niet kan en niet zozeer aan de grafische kaart.

Mijn geforce 400MX kan ook wel anti-aliased wireframes bekijken.. (Heb je wel wat geduld voor nodig, maargoed)
En dat is dus het verschil waar hij op doelt! Die tijd die jij nodig hebt voor het zo ver is heb je met die Quadro dus niet meer nodig! Die doet dat bij wijze van spreken voordat je moet gaan wachten!
Komt er ook een low-profile versie uit? Anders kan ik hem niet kwijt in m'n mATX kast! :+
jemige dan heb je dus als je dit in SLI zet 2 Gig aan geheugen op videokaarten :? . Is dat nou echt nodig bij zulke professionele kaarten? Vind het een beetje overkill om eerlijk te zijn
In SLI worden alle textures en dergelijke dubbel opgeslagen. Het is dus niet zo dat je kunt zeggen dat je 2gig aan videogeheugen beschikbaar hebt. Je hebt het er wel opzitten, maar aangezien elke gpu dezelfde data in het geheugen plaatst heb je dus in totaal nog steeds maar 512MB videogeheugen beschikbaar :).
Is dat nou echt nodig bij zulke professionele kaarten?
Nee, ook voor professionals is 640 kbyte genoeg. :Y)
Blijkbaar moet iedereen hier altijd zo lollig doen dat niemand inziet dat het een hele goede vraag is?
(als je dat grapje zonder honderd keer per dag op tweakers tegenkomt, dan is ie echt niet grappig meer...)


Je moet in eerste instantie wel in de gaten houden dat je maar 512MB effectief overhoudt.
Maar dat is nog ontzettend veel.

Zelfs spellen gebruiken het amper. Maar spellen zullen over het algemeen veel meer geheugen gebruiken. Al die hoge resolutie textures zijn heel belangrijk voor spellen, om op een "goedkope" manier meer detail te krijgen.

Maar in professionele applicaties daarentegen, gebruik je grote aantallen polygonen om detail te krijgen.

Een scene met ongelooflijk veel polygonen maar relatief weinig textures heeft niet veel geheugen nodig.
Het is een quadro dus geen gamers kaart. Daar worden andere eisen gesteld.
als het een gamers kaart zou zijn had je helemaal gelijk.

een niet gamers kaart (voor bv. 3d studiomax) zal die 2GB makkelijk gebruiken namelijk bij het renderen van een 3d animatie.. (lijkt mij dan he..)
Pfff...
Nou leg ik net hierboven uit waarom die professionele kaarten niet zoveel geheugen nodig hebben....
(itt tot gamers kaarten die dat wel nodig hebben)

Vertel maar eens waar die kaart die 2GB mee zou moeten vullen.

(verder heeft die kaart dus helemaal geen 2GB beschikbaar, maar 512MB zoals ik hierboven ook al aangaf. Lezen is blijkbaar erg moeilijk....)
Als ILM of Pixar een beetje complexe scene willen interactief renderen, dan komen daar weldegelijk polygons *en* textures aan te pas.

http://www.nvidia.com/object/IO_7998.html
http://www.nvidia.com/object/IO_20030404_4242.html
http://www.nvidia.com/object/IO_20030404_4242.html

Als zo'n kaart op de markt komt gegooid wordt, dan is het niet omdat ze zich bij Nvidia aan het vervelen waren...

Of om Wittgenstein te quoten: "Worueber man niet sprechen kann..." enz enz
Nee, bij de Quadro is het niet overbodig omdat die kaarten bedoeld zijn voor oa de pro 3d bewerkers.
Die zijn juist gebaat bij veel videoram zodat oa het renderen lekker snel gaat.
Ook dat je dan zeer hoge resoluties kan draaien is een aardig voordeel aangezien je dan zeer gedetaileerd kan werken.
De Quadro lijn is niet bedoeld voor de gamersmarkt omdat de Quadro geoptimaliseerd is voor Opengl en niet voor DX.

/edit
Reactie op EbonHawk
Reactie op Son-Hohan

Ben er niet zo in thuis, maar zou dit dan betekenen dat die paar games die op OpenGL gebasseerd zijn (sommige gedateerde spellen) meer baat hebben bij zo'n kaart? Niet dat het dan niet een beetje overkill is in dit geval maar toch...
dus met 2 van deze kaartjes kan je 8 beeldschermen aansluiten :P. Dat is wel heel erg cool voor op je kamer....
Dual link DVI .. dus met een beetje driverondersteuning en een split-kabeltje 2x single link DVI dus ... 16 schermpjes met 2 kaarten
Er zijn maar 4 fysieke uitgangen als je deze kaart in SLI zet. Ik weet niet zeker of je dual-link dvi kan splitten? Het is iig bedoeld voor schermen die hoge resolutie draaien als de 30" Apple Cinema display en de 30" Dell. In dat geval maximaal 4 van die klapperts op je bureautje. :7
Je kan zo'n dual link dvi signaal vast wel omzetten naar "gewone" SVGA dan een triplehead2Go ertussen dan heb je per poort 3 Beeldschermen dat 4x per kaart 2 kaarten in je systeem (of 4 op een Gigabyte GA-8N SLI Quad Royal-moederbord ) = maximaal 48 BEELDSCHERMEN op je pctje
ja maar niet op ieder scherm een apart beeld
met een kvm switch kun nog veel meer monitoren aansluiten.
alleen kosten 1 van die kaartjes al even veel als een 30" cinematic display van apple
Misschien niet helemaal de goede plek om vragen maar waar zijn deze kaarten nou eigenlijk voor bedoeld? niet om te gamen, maar alleen voor 3d ontwerp enzo?
voor de verkoop waarschijnlijk :+
misschien ook wel voor het ontwerp van de spellen die binnen een paar jaar uitkomen ;)

Je moet de toepassing zoeken in CAD en 3D, want dat kunnen deze jongens :D
Ja, voornamelijk voor 3D design. Niet noodzakelijk game design, maar voor architectuur en mechanische design zijn ze zeer geschikt.
Een 3D model heeft nu gemakkelijk miljoenen lijnen en daar is een Quadro zeer geschikt voor (hoe ouderwets het ook mag klinken voor consumenten.)
In GeForce producten is de anti-aliased lijn hardware uitgeschakeld.
Wat dacht je van de PIMP factor?? Tuurlijk heb je zoiets niet nodig thuis maar het staat wel indrukwekkend!

Verder is dit iets om te laten zien dat ze het kunnen bouwen als ze dat willen!
Ben zeer benieuwd wat zo'n FX4500 X2 Quad SLI opstelling doet in FEAR met Soft shadows aan etc etc in verhouding met andere kaarten.
Ook 3DMark06 met AA enzo lijkt me zeer interessant om eens te kunnen zien draaien met zo'n opstelling.
het is geen gamekaart, maar wellicht kun je de Quadro modden naar een GeForce (als ik me niet vergis kan het andersom ook) en dan biedt het uiteraard potentieel :)

Al vraag ik me af wie het gaat doen, aangezien een gelijk presterende GeForce goedkoper zal zijn ;)
Op t.net forum las geloof ik een keer dat een Quadro gelijk is aan een Geforce maar dat het A) de stabielste drivers e.d. heeft en B) Meer vermogen voor bepaalde functies die je bij gamen niet nodig hebt (Meer pipelines o.i.d. als iemand me wil aanvullen?)

De reden van die hoge prijs ligt hem dan ook dat het stabiel is en het best verkrijgbare is voor een bepaalde markt waar veel geld in omgaat.
- Er worden drivers bijgeleverd die specifiek geschreven zijn voor een bepaald programma (Autocad, 3dmax, ...)
- Normaal gezien hebben ze geen extra pipelines, wel een aantal andere functies. (Zie mijn post hieronder.)
Doet me weer denken aan de 3dfx Voodoo 5 6000 :P
Doet mij eigenlijk meer denken aan de WooHoo5 8-)
Zalig :) nice paint of fotosoeped :)
nee sli beperkt je tot 1 scherm. tenzij je sli uitzet
heb zelf al quad sli setup gezien met quadro kaarten in een nieuw dell precision 690 systeem. erg indrukwekkende scores met 3dmax.
maargoed wat wil je met 16 gb ram en 2x dual core xeons met HT.
2x Dual core opterons????
Misschien wel een uitdaging voor ontwerpers van videokaart-koeling als Zalman. ;) Door de lengte moet je ook weer voor extra luchtcirculatie in de héle kast zorgen..
Als iemand er een waterkoelblok voor maakt wordt dat ding enorm!!!!
Je moet dan twee 3e van die kaart beslaan om de cores en het geheugen te koelen.
Spijt me zeer, maar dit is uber useless.
Schrikbarend duur en dan nog kijken of het altijd even goed werkt dat SLI, je betaald misschien wel 4x zoveel voor net 3x de snelheid.
Daarbij is het gewoon een mega prijskaartje, echt zinloos.
Het is alleen leuk om te zeggen dat het kan.
Geschreven door iemand die er duidelijk helemaal niets van afweet.
In de consumer wereld geeft gamers geld uit aan 'schrikbarend duur' materiaal gewoon om framerates naar omhoog te kijken.
Nuttig? Wel, ja, als het efficient spelen van Oblivion het voornaamste doel is.
Een goeie investering? Natuurlijk niet. Je gaat er geen geld me verdienen enz enz.

In de bedrijfswereld wordt er meestal geld uitgeven als de investering netto voor een verbeterde productiviteit zorgt.
Als je modellen hebt met 20 miljoen triangles die je in wireframe wil laten zien en als je met zo'n kaart een redraw in 5s kan doen ipv, zeg maar, 20s dan maakt dat een gigantisch verschil voor de interactiviteit van het programma. Minder frustratie voor de designer, efficienter aanpassingen maken enz enz.
$4000 voor zo'n kaart is in dat geval eigenlijk een peulschil als je die designer $80000 per jaar betaalt en de kaart afschrijft op 2 of 3 jaar.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True