Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 150 reacties
Bron: IGN, submitter: MacWolf

Een Nintendo-topman heeft wel eens gezegd dat zijn bedrijf nooit bekend zou maken wat de werkelijke specificaties van de nieuwe Revolution zijn, maar de gamedevelopers die voor het nieuwe platform ontwikkelen, zijn natuurlijk prima op de hoogte. IGN wist een aantal daarvan details te ontfutselen die duidelijk maken dat het bedrijf nog steeds niet aan de 'sneller, hoger, krachtiger'-rage meedoet. Zo zal de Revolution over een Broadway-cpu beschikken, die naar het zich laat aanzien een kloksnelheid van 729MHz krijgt. De Hollywood-gpu, die van ATi wordt betrokken, zou op 243MHz geklokt worden. 'Gpu' doet de chip overigens tekort: naast graphics verzorgt de Hollywood ook I/O en signaalverwerking.

Nintendo-controller Het geheugen van de semi-next-gen bestaat uit drie delen: het hoofdgeheugen bestaat uit 24MB SRAM, waar een 'extern' blok van nog eens 64MB bijgeteld mag worden zodat er in totaal 88MB voor de programmeurs beschikbaar is. Ook de Hollywood beschikt over een 3MB groot blokje geheugen, dat voor textures wordt gebruikt. Of de extra 14MB SRAM waar eerder melding van gemaakt werd, in de specs terecht zal komen, blijft in nevelen gehuld. De specificaties blijven ruim achter bij wat de concurrentie aan paardekrachten in hun consoles weet te persen. Zo heeft de oorspronkelijke Xbox met 733MHz een vergelijkbare kloksnelheid en met 64MB een slechts iets kleiner geheugen, terwijl de Xbox 360 met driemaal 3,2GHz en 512MB werkgeheugen van een totaal andere orde is - al moet daarbij aangetekend worden dat het vergelijken van de verschillende processorarchitecturen nattevingerwerk is. De vooruitgang ten opzichte van de GameCube is duidelijk, maar niet wereldschokkend: die spelcomputer had de Gekko-cpu die op 485MHz draaide, de Flipper-gpu die zijn werk op 162MHz deed en een werkgeheugen van 40MB.

Toch is er volstrekt geen reden tot paniek: de cijfers die nu naar buiten komen bevestigen veeleer dat de Revolution klein, stil en goedkoop zal worden. Het mag als bekend verondersteld worden dat Nintendo het zwaartepunt bij gameplay legt, reden voor het bedrijf om zijn centjes niet in snellere chips, maar in de ontwikkeling van de wel degelijk revolutionaire 3d-controller te steken. De tijd zal uitwijzen wat de consument belangrijker vindt, maar de strijd lijkt op voorhand zeker nog lang niet beslist.

Nintendo Revolution
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (150)

-11500143+1114+240+317Ongemodereerd42
1 2 3 ... 7
IGN ontdekte trouwens ook nog een ander interessant nieuwtje: ook de GameCube zou wellicht met de nieuwe freestyle-controller van de Revolution kunnen worden uitgerust. Technische problemen stonden dat tot nog toe in de weg, maar die zouden zijn opgelost
Dat lijkt mij een strategisch hele domme beslissing, en ik denk ook niet dat Nintendo dat doet.

De Rev gaat iets betere gfx laten zien als de Cube. Dit is aangegeven door Nintendo zelf. Als het grootste verkoopargument van de Rev, de nieuwe controller is, waarom zou ik dan niet die controller kopen, en gewoon op mijn "oude" Cube aansluiten?

Ik heb dan geen Rev nodig.

De Rev heeft natuurlijk meer verkoop argumenten, zoals het downloaden van golden oldies. Voor mij genoeg om de Rev te kopen, omdat ik nog van de oude generatie ben. Voor mensen die alleen nieuwe games willen spelen, zou de Cube + Rev controller voorlopig de beste oplossing lijken.
Niet als op de verkoop van een controller net zo goed dikke winst kan worden gemaakt. Dan is het wel degelijk interessant om enkel de controller aan te bieden voor de Cube; mensen zat die geen Rev hoeven, maar wel die nieuwe controller.

Ik noem dat markt-anticipatie.
Altijd eerlijker dan de koppel-verkoop die jij als 'slim' ziet.
Jij koopt een controler voor je gamecube. Dan kan je die controler mee nemen als je bij iemand gaat spelen met een revolution. zodat hij er geen vier hoeft te kopen. om met 3 anderen een spel te spelen. Later koop je een Rev. en dan heb je al een extra controler.
Nintendo doet alles om de drempel zo laag mogelijk te houden. en dat de Rev straks in elke huiskamer staat.
Er komen uiteraard spellen uit op de Revolution die niet op de gamecube uitkomen |:(
Misschien een reden om een Revolution te kopen i.p.v. alleen de controller voor de gamecube?
Het mag als bekend verondersteld worden dat Nintendo het zwaartepunt bij gameplay legt, reden voor het bedrijf om zijn centjes niet in snellere chips, maar in de ontwikkeling van de wel degelijk revolutionaire 3d-controller te steken.
Op een snelle console is het net zo goed mogelijk om games te maken met goede gameplay. Sterker nog, de dingen die nu op de X360 te zien zijn en op de ps3 mogelijk gaan worden qua physics geven die consoles meer ruimte tot verschillende typen gameplay dan een 'trage' console.
Als console bouwer ben je afhankelijk van wat de game developers afleveren. Hoe minder ruimte deze hebben, hoe minder varieteit in games en gameplay lijkt me. Ik betwijfel ook of de eerste serie games voor dit apparaat echt lekker speelt - de game developers zijn natuurlijk ook nog niet echt ervaren met het maken van spellen toegespitst op zo'n controller...
Een aantal games op de supernintendo waren ook van super kwaliteit, voor goede gameplay ben je echt niet afhankelijk van de allernieuwste hardware.
Hoe minder ruimte deze hebben, hoe minder varieteit in games en gameplay lijkt me.
Ben ik het niet mee eens om de volgende redenen,
ten eerste heeft Nintendo het voordeel dat ze een trouwe aanhang met bijbehorende ontwikkelaars.
Ten tweede, beperken van specificaties hoeft geen reden te zijn dat er minder spellen worden uitgebracht, integendeel, het zal waarschijnlijk simpeler zijn om een spel te maken, al wordt het afwachten welke tools beschikbaar worden gesteld. Om even de vergelijking te maken met de PC, het is nog steeds goed mogelijk om goede spellen te maken die het onderste uit de kan halen met DX8, maar dat wordt niet gedaan, je wordt niet serieus genomen als je geen DX9 attributen hebt in je spel.
Ten derde, mag ik even de oude DreamCast aanhalen :) Prachtig in zijn tijd, en nu weer wordt geadverteerd met Dead Or Alive krab ik even achter mijn oor,
zijn ze na 6 jaar maar zover vooruitgekomen? En dat ding draaide op een 206 Mhz proc
Op een snelle console is het net zo goed mogelijk om games te maken met goede gameplay.
Tuurlijk kan dat. Maar daar hangt ook een prijskaartje aan. En niet alleen voor de klant maar ook voor de maker. Nintendo kiest voor eenvoudigere en goedkopere hardware en besteed bijvoorbeeld een deel van de kostprijs aan een innovatieve controler terwijl Sony en Microsoft voor de visuals gaan. Beide keuzes zijn een gok maar als de keuze van Nintendo goed uitpakt dan zitten ze (net zoals met de DS) in een zetel. De DS is veel goedkoper als de PSP in zowel prijs en kostprijs maar verkoopt zowel in Japan als Europa duidelijk beter als de PSP. Met de Revolution hoopt Nintendo hetzelfde te bereiken.
Ik denk dat microsoft met de XNA standaard het beste van twee werelden probeert mee te pikken. Makkelijk programmeren zodat er meer tijd/geld overblijft voor de gameplay. Dat in combinatie met een krachtige console zodat ontwikkelaars er voor kunnen KIEZEN of ze een budget game maken meer gericht op gameplay dan graphics OF een grafisch hoogstandje. (of het liefste beide)
Daarnaast denk ik dat ze met xbox live arcade voor de HELE simpele, doch verslavende games een sterke troef in handen hebben.

Ik wacht nog even af voordat ik een xbox/ps3/nintendo aanschaf in ieder geval, maar als nintendo het alleen van de controller moet hebben denk ik dat de xbox er sterker voor staat.
Ik heb het ook al in het gamecube/revolution draadje gepost, maar het moet van mijn hart. Ik moet toegeven dat ik ook wel een beetje schrik, maar dan ga ik dat toch even moeten relativeren:

A) Zijn de harde specs wel zo belangrijk? We kennen allemaal de zogeheten mhz hype. Het verschil tussen de Pentium M en 4 om maar iets te noemen. Natuurlijk lijkt het te weinig, maar op papier was de Gamecube eigenlijk ook geen tegenstander van de Xbox (goede specs, alles twee keer zo hoog geclockt) en de Playstation 2 (met de ongelofelijk overhypte, tegenvallende etc "Emotion Engine" Proc).

B ) De revolution heeft geen HD support. Op een gewone TV wordt dus een hoop rekenkracht van de PS3 en Xbox360 niet gebruikt! Daar kan de revolution dan dus al een hoop inlopen.

C) De hele gedachte is radicaal anders. Dat begin ik nu wel door te krijgen:
• Betaalbare, mooi vormgegeven en kleine console
• Prijsdifferentiatie (games van een paar euro tot 50-60 euro)
• Virtual console (wat niet alleen mogelijk maakt om oude klassiekers nog een keer te spelen, maar ook nieuwe verslavende maar simpelere games)
• Wifi connection (gratis (!) multiplayen)
• Natuurlijk de revolutionaire controller
• Het nog te onthullen revolutionaire aspect...

• En ten opzichte van de concurrentie, is denk ik ook heel belangrijk, alleen maar games!
De revo kan wel gewone DVDs afspelen. En er komt ook een webbrowser op. Dus alleen maar games is een beetje achterhaald. Wél zetten ze alles in op de games.
w-k-pieters bedoelt de overhypte emotion-engine... Cell is de overhypte (imho) PS3 variant.

Sorry als ik hiermee mensen in het harnas jaag, maar de marketing strategieën zijn bij iedere release, van iedere console hetzelfde. Na zo'n 15 jaar ben je dan niet meer zo onder de indruk van specs, claims en controllers.
Het gerucht dat sony van de japanse overheid geen PS2's mocht exporteren naar bepaalde landen omdat ze te krachtig waren is ook zo'n klassiek voorbeeld. :P

We zien het wel als er spellen zijn.
PS2 had geen cell volgens mij :S
Toch mooi dat het niet zo uber-snel ding word. Zo blijven de "echte" gamers over voor de revolution en gaan de op-alleen-graphics-uitgaande mensen over op xbox360.
Is misschien wel erg fan-boy achtig wat hierboven staat, maar ik vind gewoon dat graphics te veel overschat word. Zelfs de game-makers zelf van bijvoorbeeld kameo op de xbox360 had het bij de presentatie van het spel alleen maar over hoe de reflectie van de wereld in de ogen van de vijanden reflecteerde....WHO CARES!...en bijna niets over het spel zelf. Net of je tijd hebt om op zulke dingen te letten. Wat heb je aan games die er erg goed uitzien, alle nieuwste technieken gebruiken, maar niets aan is om te spelen.
Voor graphics spellen heb je toch een pc? Weliswaar wat duurder in aanschaf, maar je kunt er heel wat meer mee dan met een standaard console. Bovendien vind ik shooters (en da's toch een flinke hap van de grafisch zware spellen) niet echt lekker spelen op een console, met de standaard controllers. Muis + keyboard werken toch wat fijner daarmee. Plus online gamen kost op de meeste consoles geld (extra abbo voor afsluiten ofzo), op pc niet .

Op een console speel ik heel andere spellen dan op mn pc, meestal met wat vrienden erbij en dan Marioparty, mariokart etc etc.
Dat hele gameplay > graphics verhaal is dan ook alleen een excuses voor mensen met weinig geld.. Er is namelijk nooit bewezen dat games met mooiere graphics per definitie minder gameplay bevatten dan lelijkere games.. Het is zelfs zo dat in verschillende games mooie graphics zelfs bijdragen aan de gameplay..

Voor Nintendo is het ook gewoon een kwestie van geld dat ze niet meer meegaan in de race.. Alle andere redenen die ze opgeven zijn gewoon excuses, meer niet..
Er wordt ook niet gezegd dat mooiere games minder gameplay hebben,

Er wordt bedoelt dat mooie games met crappy gameplay minder 'goed' zijn dan games met goede gameplay en crappy graphics.

Ik ben 't daar gewoon mee eens Heb je lol in een spel, dan ga je 't spelen.

Is 't spel uber mooi maar een draak om mee te spelen, totaal geen verhaal etc. Dan ga je 'm echt niet uitspelen, na een paar uur heb je die graphics dan ook wel gezien.

zo gaat 't bij mij i.i.g.
Dat slaat dus echt nergens op. We hebben hier een PS2, gamecube en xbox(gehad). En omdat ik de games op de cube gewoon het beste vind wil dat dan zeggen dat ik geen geld voor de rest heb? Ik heb zelfs de xbox verkocht omdat er gewoon nix soeps op uitkwam, alles werd maar uitgesteld tot de xbox360. PS2 heeft ook een aantal goeie titel (ico, shadow of the colossus), maar toch blijft voor mij de cube de beste. De spellen spreken mij gewoon meer aan. Ooit wel eens resident evil 4 op de cube gezien? Ook nintendo kan wat op graphics gebied.
Echter zien de meeste hier 1 belangrijk onderdeel over het hoofd. De X-box360 en de PS3 zijn op zichzelfstand weer vanaf de grond opnieuw opgebouwde consoles.

De Revo is daarintegen een evolutionaire console die gewoon compatible hardware heeft met toevoegingen.
De voordelen hiervan zijn als volgt:
1)Games die te laat uitkomen kunnen nu heel simpel geport worden
2) De leercurve is veel korter voor de gamedevs. of juist een doorgroei van de curve is mogelijk. Kijk bijvoorbeeld eens naar Resdent evil4 voor de Cube. Je zou infeite van een leercurve van 10jaar kunnen spreken.

Tevens wordt doordat de console waarschijnlijk vanaf het begin al standaard de helft goedkoper wordt, hierdoor wordt de kans/mogelijkheid groter om op een kortere levenscycles te gaan zitten. En dat zou mijn inziens een brillante zet zijn, om vervolgens na 3jaar een andere geheel nieuwe console op de markt te zetten, hierdoor ontsnap je aan de marktingpower van MS en Sony en kun je eigen veel beter gebruiken.
Goed inzicht Dexstar! Over drie jaar komt Nintendo met een volledig nieuwe architectuur waarmee met dezelfde lage hoeveelheid vermogen als de Revolution, betere prestaties worden neergezet dan de huidige X360 en bijna huidige PS3 samen. Daarnaast zijn compilers, software en ontwikkelaarservaring dan veel beter afgestemd op multicore.
Gewoon wederom gebruik maken van die nieuwe controller (misschien iets verfijnen) en het systeem loopt op alle fronten voorop.
IGN ontdekte trouwens ook nog een ander interessant nieuwtje: ook de GameCube zou wellicht met de nieuwe freestyle-controller van de Revolution kunnen worden uitgerust. Technische problemen stonden dat tot nog toe in de weg, maar die zouden zijn opgelost.
Dan komen er straks idd spellen voor de GameCube die met de Revo controller bestuurd kunnen worden (Zelda Twilight Princess...) Dit is goed nieuws :D

Daarnaast stond er laatst op een Nintendo site dat de developper editie mindere specs heeft dan het uiteindelijke apparaat.
klinkt goed, gameplay is erg belangrijk en wordt vaak vergeten, ik heb alle 3 de consoles maar de kwaliteit van de games van de cube zijn uitstekend in orde. Liever kwaliteit dan kwantitiet zoals bij veel games aan de orde is van de concurrenten.

de controller lijkt me zeker hele mooie mogelijkheden bieden qua interactie , ik ben benieuwd hoe dit in de praktijk uit pakt. Ook met de retro games hebben ze een goed punt te pakken. Games als bv pacman zijn hardstikke oud.. maar oh zo leuk om te spelen.

Ik heb de nieuwste games generatie gezien tot nu toe , het zag er mooi uit maar het magische gevoel van gameplay ontbreekt totaal tot nu toe.

Ook is het goed dat er teminste één partij is die durft van de gebaande paden af te wijken. Kijk maar naar EA met al hun opvolgers deel 4 5 ..etc niet echt bijster origineel en men is langzaam zich aan het ingraven met hun eigen graf. (kjik maar naar de xbox versies van Ghost Recon Advance War (het verschil tussen deze 2 )

Ik ben erg benieuwd hoe het gaat uitpakken.
Logisch dat ie goedkoop is, de specs zijn matig. Bij de Cube was het trouwens wel zo dat de grafische kwaliteit niet heel erg veel minder was dan de Xbox dus wie weet hoe games er hier op uit komen te zien.

Zelf vind ik het wel een voordeel, er valt dus niet zoveel grafische pracht uit te halen als de Xbox360 maar dan gaat er ook minder tijd uit aan het ontwikkelen van die super graphics, misschien dat er dan nu wat meer tijd in de gameplay wordt gestoken want heel veel console games missen toch wel wat, later trekt het wel wat bij als de hele hype voorbij is maar doe mij maar goeie gameplay, goeie sfeer met matige graphics. Ik speel liever 50 uur met veel plezier dan dat ik in 1 middag Call of Duty 2 uitspeel wat trouwens ook nog eens bagger graphics had.
@ jeroen1987

Ik weet niet waar je die onzin vandaan haalt, maar ik vermaak me toch echt nog steeds met Mario games van de NES. In mijn ogen een zware game (het is maar hoe je het bekijkt) En dat is nou niet bepaald een krachtige console meer.

Als je nou gewoon had gelezen, las je dat de Revolution ten opzichte van de Gamecube inderdaad een stap vooruit is (hoewel niet schokkend veel). Dat zegt dus dat het mooiere plaatjes kan vertonen dan de Gamecube. Nu wil ik je vragen even naar wat beelden van de niewe zelda op de Gamecube te kijken. Dan zul je zien dat wat jij zegt onzin is. Dat ziet er namelijk verbluffend uit. De Revolution is dus weer een stapje voorwaards.

En de controller kan niks waard zijn?
Dat staat ook nergens. Er staat alleen dat al het geld dat ze niet steken in de ontwikkeling van de console zelf in de ontwikkeling van de controller kan worden gestopt.

Maar goed. Er zijn nog nergens beelden te zien van hoe het precies werkt en hoe het er uit ziet. Dus oordelen kunnen we nog niet.
Het is wel heel n00bish voor en Tweaker-site om de Celly 733 van de Xbox te vergelijken met een Broadway CPU van 729 mhz op basis van hertz-cijfertjes.
Ben ik het volledig mee eens.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True