Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties
Bron: AnandTech, submitter: iyanic

Bij zowel AnandTech als The Inquirer zijn geruchten vernomen over vermeende optimalisaties voor dualcoresystemen in de volgende ATi Catalyst-drivers. Volgens de Canadese chipsetfabrikant zouden de verbeteringen een prestatietoename van 20% mogelijk maken voor systemen met dualcoreprocessors. The Inquirer tast nog in het duister over de driverversie waar de optimalisaties in terecht zullen komen. Volgens de Britse IT-site kan dit zowel de aankomende 5.12-uitgave als de begin volgend jaar te verwachten 6.1-drivereditie zijn.

De schrijvers van AnandTech claimen meer te weten en beschikken over een beta van de aanstormende 5.12-drivereditie, die volgens de website al geoptimaliseerd zou zijn voor systemen met twee cpu-cores. Als eerste test hebben zij de 5.12-beta’s vergeleken met de huidige 5.11-versie van de Catalyst-drivers. Ook is er per driverversie gekeken wat de prestaties binnen verschillende games zijn voor single- en dualcoreprocessors. Voor de benchmarks worden Day Of Defeat: Source, FarCry, Battlefield 2 en Quake 4 uit de kast gehaald. Hieruit blijkt dat het rendement van de nieuwe drivers veelal minimaal is. Day Of Defeat: Source en FarCry profiteren enigszins van de combinatie van Catalyst 5.12 en een dualcoreprocessor, maar Battlefield 2 en Quake 4 laten vrijwel geen enkele respons zien op de aanwezigheid van de nieuwe drivers of een extra core. Volgens AnandTech was dit ook wel te verwachten, aangezien de manier waarop de huidige games geschreven zijn niet of nauwelijks het gebruik van de toegevoegde waarde van extra cores toestaat. Pas wanneer spellen daadwerkelijk de extra rekenkracht kunnen aanwenden, zullen driveroptimalisaties hun vruchten gaan afwerpen.

ATi Catalyst logo
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

Volgens mij zijn games gebaseerd op de Unreal3 engine (bv Unreal Tournament 2007) als eerste geschikt voor dual-core processors.
Volgens mij zullen alle games die voor Xbox360 en PS3 gemaakt worden en geport naar PC worden, mulitcore zijn.
aangezien de ps3 nog niet uit is, en de eerste xbox360 games allemaal single threaded zijn, lijkt me het waarschijnlijker dat het idd games zullen zijn gebazeerd op de unreal engine 3
daar is van gezegt dat het dual core zal understeunen en dat hij redelijk richting 'af' aan het gaan is.
Ik heb het niet over multithreaded, ik heb het over multicore. COD2 voor XBOX 360 ondersteunt multicore. Dus multicore support is nu al een feit.
Dat single threaded gedoe is btw een gerucht van de inquirer en is vele malen ontkend geweest.
En hoe dacht je dan de workload over meer dan 1 core te spreiden?

"ondersteunt multicore" zegt dus echt HELEMAAL NIETS... Mijn "Hello World"-progje onderteunt ook muticore: draait er perfect op... Okee, het gebruikt maar 1 van de cores, multi-core processoren worden gewoon ondersteund. Als jij het op een dualcore-processor wil draaien geef ik je gewoon support als hij geen "hello world" print :P

Pas als applicaties (en dus ook games) meer dan 1 thread hebben, hebben ze daadwerkelijk baat bij een 2e (of meer) core.
software moet multithreaded zijn wil het echt dual core ondersteunen
Het os (modified windows 2000 core) zorgt net als bij een pc voor het verdelen van werk tussen de cores, hier kunnen applicaties niet op ingrijpen. Al wat de programmeur kan doen is zijn programma te verdelen in threads. Het os sceduled de taken van de threads dan vanzelf op basis van load en priority over de beschikbare cores. Op consoles zullen ze het spel dus op (minimaal) zoveel threads als cores opdelen voor het maximale resultaat.
Bij bestaande engines kun je op de makkelijke manier threaded maken door de (modulaire) delen een eigen thread te geven, bijvoorbeeld de sound-en graphics engine een eigen thread, enz.
Nee Quake 4 draait sneller op een X2 4400+ dan op een FX 57.
de game industrie speelt op safe dus met voldoende vraag naar dual core games zullen er ook 3d-motors aangepast worden. De vraag die over blijft : zijn de nieuwe 3d-mtotors ook dual core ready ? Ik vrees het ergste ... het zal nog zeker 1 generatie duren voor we echt optimaal kunnen genieten van 3d op dual core.
Het gaat hier niet om dual core 3d engines maar om dual core optimized drivers. Aan de nvidia drivers is te zien dat je daarmee ook een snelheidswinst haalt wanneer de game engine geen dual core ondersteuning heeft.
precies. de driver kan de berekeningen die voor een single-threaded rendering engine nodig zijn nu uitsmeren over meerdere threads en daarmee toch winst behalen.

ik dacht dat ook games die van meerdere cores/threads gebruik maken hun rendering meestal maar op 1 thread doen en andere berekeningen (ai, game logic enzo) op een (of meer) andere threads doen.
Exact. Bovendien heb je als spelfabrikant ook nog eens het probleem dat DirectX singlethreaded is.
dus zelfs al zou je een multithreaded spel maken, dan is de communicatie met de driver alsnog via een singlethreaded API.
Have a little faith. Ze weten toch wel dat ze straks met een dual core engine moeten komen en het lijkt me dat Intel en AMD daar makkelijke SDK's voor aanbied. Lijkt me juist makkelijker omdat de game developer zo precies kan zien welke cpu welke handeling effectief kan verrichten.

Het omschakelen van bestaande cores moet dan ook niet zo moeilijk zijn imo. De vraag is echter, wil men dit reeds voor bestaande spellen doen, waar de meeste omzet al behaald is ? Het is nu al moeilijk om op bestaande games een goeie support te krijgen, dus ik denk dat de kink in de kabel meer daarin zit, economische redenen. Overigens draaien de huidige al vrij goed op bestaande snelle single cores, dus misschien ziet men er dan ook helemaal de noodzaak ervan in.

De enige die het heeft en kan is de Xbox360, maar daar zijn de games dan ook op geschreven. Als ik zie hoe het 1 en ander loopt op de nieuwe Need for Speed most wanted, met name de worldvieuw, dan pas zie je hoe multi core tot zijn recht komt :)
hah, ik denk dat je niet beseft hoe moeilijk het is om iets complex als een gameengine multi-threaded te maken, en dan ook nog eens efficient. daar komt HEEL veel werk bij kijken. zeker als je een bestaande engine moet ombouwen ben je zeker wel jaren bezig.

bovendien is het zo dat geloof ik nog geen enkele xbox 360 game de multi-cores gebruikt ;)
Ik had juist verwacht dat Q4 wel gebruik zou maken van meerdere cores...maarja misschien is mijn idee over ID software niet meer helemaal correct.

Is het niet het beste om de load die de GPU op een CPU gooit op de 2e core te plaatsen? Dan kan de andere core zich met de rest bezig houden.
Lijkt mij juist sterk dat Quake 4 gebruik zou maken van meerdere core's, dit omdat Quake 4 gewoon gebruikt maakt van de Doom III engine welke dat ook niet doet.
Volgens een eerdere test was juist Serieuze Sam 2 het spel wat goed gebruikt maakt van de extra core.

Quake 4 ook een beetje en BF2 totaal niet.
Het gaat telkens over verbeteringen voor DC = dual core gebruikers, maar vergeet niet de SMP gamers van deze wereld! (of ben ik de laatste?)

Ik draai een 760MPX SMP dual Barton CPU systeem met een ATI 9600 Pro en verwacht wel een mooie verbetering met deze drivers, gezien ik in UT2004 Onslaught toch wel CPU beperkt ben denk ik.
Volgens mij zijn dualcore processors SMP (iig de huidige modellen van AMD en intel)

Het zijn immers 2 CPU's (in een gezamelijke verpakking) die de geheugenbus symetrisch delen.
single core prestaties zullen er niet op vooruit gaan waarschijnlijk. zeker niet als je cpu limited bent.
sterker nog, als ze die optimalizaties ook in de drivers voor single core stoppen kan het zelfs zijn dat de prestaties daardoor ligt zakken, omdat je single core steeds van thread moet wisselen.
SMP = symmetric multiprocessing en daarmee bedoel ik hier een PC met 2 CPUs, ipv 1 dual core CPU.
smp komt op het zelfde neer als dual core natuurlijk.
met als enige verschil dat het aanschaffen van een dual core systeem meestal goedkoper is als een dual socket systeem.
Dat kan natuurlijk ook gewoon betekenen dat de 5.12 drivers juist geen dual core optimalisaties hebben.
Inderdaad want als we naar de dual core drivers van nvidia kijken zien we wel een duidelijk voordeel.
Hier zie je ook wel voordeel, maar uiteraard niet in situaties waarin de gpu de bottleneck is ipv de cpu.

Net zoals dat ook voor de nivdia drivers geldt.
Als John Carmack weer aan het werk gaat voor de volgende kickass engine zal dual/quad cores volledig worden benut. Aanpassen van een engin levert niet altijd de beste resultaten op. Carmack is een performance freak en weet er elk laatste druppeltje performance uit een processor te drukken.
De laatste engine van Carmack is eigenlijk niet eens "cutting-edge" om heel eerlijk te zijn. Voornamelijk DX7 en een beetje DX8 technologie. Terwijl DX9 er toch al even was toen Doom3 uitkwam.

De unreal engine is al heel wat verder volgens mij dan de engine van ID. Carmack wil in mijn ogen te veel doen in zijn eentje. En dat terwijl het tegenwoordig dermate complex wordt om engines te bouwen.
Wanneer gaat men hier op tweakers een stoppen met het vergelijken van DX en openGL.
Je kan het niet zo simpel vergelijken door te zeggen dat het dx7 is. D3 gebruikt wel degelijk cutting edge tech, alleen is dit niet met alles wat ze gebruiken. Normal maps, real time belichting en zijn voorbeelden van tech die door D3 juist cutting edge en zijn buiten de specs van dx9. Ook is er een deeltje dx9 gebruikt in D3 bv "heat haze".
Dat D3 geen dx9 gebruikt als API zegt werkelijk geen ene r**t over hoe mooi een spel is of hoe vernieuwend.
Zou dit ook werken op een Xeon-systeem?
Uiteraard. Het zijn niet zozeer "dual core drivers" maar simpelweg multithreaded.
Gek nVidia's dual core drivers leken wel al sneller te worden met de nieuwe drivers.
Als je Anandtech goed leest dan zijn deze drivers wel degelijk sneller met dual cores.

En blijkbaar zijn er nogal wat problemen met de nieuwe nVidia drivers, zie http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=9035.

ps. Je zin klopt niet, al snap ik wel wat je bedoelt.
Was het niet zo dat het het er hoe dan ook weinig toe doet welke processor er gebruikt wordt voor Quake4? (mits het wel een redelijk moderne processor is)
Dit bleek uit een eerdere test, waarin de invloed van de processor op gameprestaties werd gemeten.

Logisch is het dan dat de ook dit niet veel gaat helpen.
Quackza:
Was het niet zo dat het het er hoe dan ook weinig toe doet welke processor er gebruikt wordt voor Quake4? (mits het wel een redelijk moderne processor is)
Dit bleek uit een eerdere test, waarin de invloed van de processor op gameprestaties werd gemeten.

Logisch is het dan dat de ook dit niet veel gaat helpen.
Ik denk dat ik dat artikel met die benchmark ook gezien heb maar dat was nogal onzinnig omdat het een vergelijking tussen twee snelle cpu's was. Quake 4 heeft iig een flink snelle CPU nodig (als je beneden de A64 3000+ zit dan heb je grote kans op framedrops in MP games met meerdere mensen en stotterend geluid enzo.) Q4 leunt dus wel behoorlijk op je CPU.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True