Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties
Bron: Exent

Microsoft heeft een contract afgesloten met Exent Technologies voor het on demand aanbieden van computerspellen. Volgens Exent is het online spelen met gebruik van de Exetender-technologie te vergelijken met het spelen van consolespellen: spellen zullen niet eerst geconfigureerd en helemaal gedownload hoeven te worden. Om kopiëren tegen te gaan, maakt Exent gebruikt van DRM. Microsoft heeft in eerste instantie afspraken gemaakt over het on demand verkopen van titels uit populaire reeksen als Age of Empires, Age of Mythology, Dungeon Siege, Mechwarrior, Rise of Nations en Zoo Tycoon. Dit zijn spellen die zich stuk voor stuk bewezen hebben en het on demand kopen een fikse duw in de rug kunnen geven.

exent logoDe keuze voor Exent is niet verrassend: het bedrijf is gespecialiseerd in het on demand leveren van spellen en werkt op dit gebied ook al samen met onder andere Planet Internet en Atari. Microsoft hoopt zo een breder publiek te bereiken en de levensduur van spellen te verlengen. Daarnaast neemt het een voorschot op de toekomst waarin gaming on demand een steeds grotere rol moet gaan spelen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

Ik speel nu een tijdje MMORPG's.
Earth and beyond, EVE online, FFXI.
Een van die spellen (EnB) is na 9 maanden 'opgeheven'.
En daar zit em nu het probleem voor mij.

Ik wil, dat als ik iets koop, dat het dan van mij is.
Ik ben zo iemand die na 6 jaar nog een keer Starcraft uit de doos haalt en het dan weer helemaal uitspeelt.
Als ik het goed begrijp dan worden die 'on-demand' spellen dus games waar je per keer dat je speelt voor betaald?
Of, je mag ze 1 maand spelen en dan verloopt je drm-dinges?

Als dat de toekomst wordt van spellen, dan denk ik dat ze een illegale markt scheppen voor mensen die net als met cs:source een eigen illegale server opzetten.

Ik hoop allemaal dat ik het niet helemaal snap omdat het nu 4 uur 's nachts is maar ja..
Ik wil een spel wat van mij is, waar ik voor betaald heb, elke dag van de week voor de rest van mijn leven kunnen spelen als ik daar zin in heb.
Elke MMORPG zal op den duur zijn populariteit verliezen en "uit de lucht" gaan. Er komt een punt dat het niet meer rendabel is de wereld in stand te houden. Servers zullen mergen, support zal verminderen en uitbreidingen kun je vergeten. Vergelijk het maar met the big crush.

Dan mag je nog je oude Eve doosje uit de kast halen, als er geen server voor is, kun je het vergeten.

Het enige wat je kunt hopen is dat de maker van het spel de server software uit handen geeft en schenkt aan de die-hard community. Het zou een gevecht worden over wie de "beste" server heeft met de leukste content en het zal de spelers verspreiden en het zal nooit meer worden wat het was.

En dan loop je daar rond zoals Roland Deschain in een "world that has moved on".

Creepy.

*gaat snel nog wat genieten van Everquest 2 voor het te laat is*
ik geef dŕt DRM juist 1 week

wel een sterk initiatief, als je ziet wat dit teweeg kan brengen in de multiplayerwereld.. want counter-strike: source valt érg moeilijk te kraken, zelfs zo moeilijk dat je het beter echt kan kopen om alle problemen te verhelpen. dit zou wel eens de oplossing tegen warez kunnen worden na verloop van tijd
Alles valt te kraken, kwestie van tijd. CS Source is nog steeds geen succes, 1/3 speet het, 2/3 speelt nog steeds 1.6

Ze zullen markt verlies lijden door alles maar tegen te houden. Het groepje word kleiner en de mensen worden selectiever. Een goed spel verdient het geld, zodat we er meerdere en betere mogen verwachten. Maar er zijn maar weinig echte goeie games, een demo is tegenwoordig weinig zeggend, trailers zijn weinig zeggend en reviews worden "gekocht".

Een warez schept perspectief, even testen, rustig rondkijken in de mappen, verhaallijn en de SDK. Kijken of je pc het aankan en dan kan je beslissen of je het wil kopen al dan niet. Ooit ergens een game kunnen testen ? Jammer, want dat zou welkom zijn maar kan ook leuk zijn. Gamers ontmoeten elkaar en op 1 locatie en kunnen ervaringen delen. Realtime het verschil merken op pc's, uitgerust met een Intel/AMD en met een ATI/Nvidia. Zo kun je gelijk bekijken of je budget toereikend is voor een upgrade.

De industrie heeft zoveel verdiend aan de gamers, maar ik moet constateren dat ze weinig terug doen. Spelletjes spelen is leuk, maar eenzijdig verkeer maakt het belabberd. Mooi voorbeeld is Valve. Nooit willen luisteren naar de community, 6 jaar lang een spel spelen met iedere maand, nog steeds, nieuwe cheats. Gelukkig val ik steeds meer terug op de SP 3d shooters, alhoewel de AI tegenwoordig beter is, of cheaten ze ? :+ Ik koop allang geen games meer op gepolijste art/video's. Wil het zien, voelen en beleven, dan belsuit ik wel ;)
Ik ben het roerend met je eens. De meeste reviews zijn lovend over spellen, maar of dat allemaal wel zo objectief is...

Neem Game Kings van TMF. Toen The Box nog gewoon The Box was (en niet in handen van MTV Networks) was Game Kings nog wel eens kritisch, maar tegenwoordig hoor ik ze alleen maar laaiend enthousiast over elk stom klerespel dat ze maar onder ogen krijgen.

Maar ook veel reviews online zijn gewoon té duidelijk gesponsord.

Nee, mijn procedure voor het kopen van een spel is als volgt:
Screenshots bekijken: Ja, wel mijn type.
Downloaden (cracked): Ja, vet spel! (of niet)
Kopen! (of niet)
Je zou dus voorstander van dit systeem moeten zijn. Het on-line beschikbaar zijn sluit niet uit dat je het ook kunt kopen.

Je nieuwe schema wordt dan:
Screenshots kijken,
On-line spelen,
Kopen.

Trouwens, dit zou ook wel tof zijn voor gewone software. Voor die ene keer dat ik eens wat aan foto's wil knippen, ga ik geen 400 piek uitgeven voor een tekenpakket. Huren voor een tientje ofzo is dan wel een heel goed alternatief. Het pakket kun je dan bijvoorbeeld via remote desktop op een server draaien.
@wouter veltmaat: Demo's staan er nou eenmaal om bekend alles net iets rooskleuriger te maken wat prestaties betreft. Ik heb niet zo'n nieuwe PC meer en lage framerates of schokkige reacties zijn mijn grootste ergenis. Zeker in race spellen waar alles om timing draait kan dat funest zijn voor de rondetijden.

Ik wil dus echt zeker weten dat een spel het geld en de moeite waard is (voor mij) voordat ik 80 euro investeer in nutteloze kastvulling.

Wat ik wel moet zeggen is dat het tegenwoordig soms moeilijker is om software legaal te draaien dan warez te gebruiken. Voorbeeld: Met legale software moet je altijd de originele CD in de drive hebben: Irritant, want ik speel meer spellen. Windows moet je activeren: Irritant (zeker als je em van een image haalt en dus de 30 dagen verlopen zijn én achter een proxy zit. Dan moet je gaan bellen!).

Ze maken het haast leuker om illegaal bezig te zijn dan legaal! |:(
Downloaden (cracked): Ja, vet spel! (of niet)
Zo ja Kopen!

tenslotte als het spel 'vet' is dan vind ik het het geld waard en moet de ontwikkelaar 'beloond' worden (zodat de ontwikkelaar meer 'vette' spellen kan uitbrengen)
Neem Game Kings van TMF. Toen The Box nog gewoon The Box was (en niet in handen van MTV Networks) was Game Kings nog wel eens kritisch, maar tegenwoordig hoor ik ze alleen maar laaiend enthousiast over elk stom klerespel dat ze maar onder ogen krijgen.
Offtopic natuurlijk maar Gamekings reviewed een game altijd met 3 personen die over het algemeen nooit op 1 lijn liggen. Er is meestal wel iemand die voor het spel is maar er is zeker altijd iemand die tegen is.
@wouter veltmaat

Beetje kortzichtig dat warez stelen en illegaal is. Dat is nu net wat de bedrijven niet inzien. Zoals sjaakduhuuh al zegt, een demo zit vaak nog vol bugs en is een gepolijste uitgave waardoor je geen goed inzicht krijgt van het spel wat het eindresultaat gaat worden. En het eerste level spelen staat niet garant voor een goed spel. Ooit wel eens film trailers gezien, waarvan je de 3 beste scene's van krijgt te zien en dat de rest van de film vuilnis is ? Aviator was daar een mooi voorbeeld van ;)

Maar goed, laat de industrie maar komen met al die beveiligingen, het kost ze meer aan omzet dan dat ze ermee winnen ! En zolang er geen winkels zijn die het mogelijk maken om games full version te testen blijft de weg van Warez een ideaal middel om te testen.

Ik heb zelf alle games origineel liggen van de afgelopen jaren om 2 redenen : De ontwikkelaar verdiende in mijn ogen het geld en de games speel ik niet alleen voor nu maar wil ze later nog een keer spelen. Natuurlijk zijn er mensen die warez gebruiken om games te spelen zonder betalen, maar ik denk dat je je vergist hoe de percentage ligt die het misbruikt. Ik ken veel gamers die het downloaden, puur en alleen om te testen.
Heb je ooit gehoord van een DEMO?
Oftewel het eerste level wat je kan spelen.
Of is dat niet genoeg uitproberen om te kijken of het VET is of niet?

Wees dan gewoon eerlijk en geef toe dat je spellen alleen koopt als je daar zin in hebt. En warez downen blijft gewoon stelen en is illegaal.
Uiteindelijk bestaat er in de meeste gevallen een demo ... Ik ben ermee akkoord dat men het spel moet kopen als men het echt de moeite waard vind, dit om de programmeurs ten goede te komen voor hun creativiteit. Of dat het excuus een volledige versie te kraken het demo-aspect van de tafel veegt. Uiteindelijk kunnen ze ook een volledige game geven met twee dagen trail of iets dergelijks... Je gaat geen spel kopen dat je hebt uitgespeeld. In het geval van online games vind ik het niet meer dan normaal dat je test accounts hebt en volledige account en betaald voor de structuur dat ze aanbieden voor te spelen...
Een DEMO is nog steeds geen volledig spel. Met de daarbij behorende problemen. Beetje flauw hoor om te zeggen dat als iemand een spel downed hij die niet koopt.

Enneh de resterende profiteur zouden het toch niet kopen...
CS:Source is juist vrij makkelijk te kraken.
Nog voor dat het uit kwam was er een gekraakte versie beschikbaar waar je geen steam voor nodig had en op de gewone servers werkte.
ja, en dat dan na een tijdje de AI niets meer deed he?
Die werkt nog steeds hoor..
Ook van cracks zijn er updates. :z

Ik heb de legale versie en speel het nog steeds regelmatig.

De illegale no-steam versie heb ik ook, maar deze is enkel voor op LAN-party's waar de steam versie niet werkt.
Als men een goed spel maakt wat niet beveiligt is tegen kopieren, dan zal het toch wel verkocht worden in de wereld. Laat ze beter tijd, moeite en geld stoppen in het maken van goede games, dat is imho veel belangrijker
Ja, maar als iedereen het kan kopieren, zal het minder verkocht worden.... en dan verliezen ze geld... als ze echt meer verdienden door het niet te beveiligen, dan deden ze dat heus wel...
Dat jij graag wil dat het makkelijk te kopiëren is, is weer een heel ander verhaal... :P
Noem eens een spel wat NIET te kopieren is dan?

P'cies, dus het geld pompen in kopieerbeveiliging is weggegooid geld die ze beter in het spel hadden kunnen steken...

Een kopieerbeveiliging is alleen maar bedoeld dat ze een stok hebben om mee te slaan als ze iemand pakken die iets gekopieerd heeft....
Wat een onzin! Dus wat jij zegt is dat een kopiëer beveiliging geen zin heeft? Dan vind ik je niet echt helder denken hoor. Er zijn véél meer mensen die wel weten hoe ze een cd'tje moeten kopiëeren.. maar zodra het verder gaat als met Nero op Cd-Copy klikken.. dan houd het al snel op. Daar is die beveiliging voor bedoeld. Natuurlijk is de beveiliging meestal van een dusdanig nivo dat, pak hem beet, 95% van de mensen het niet kan. Dat die 5% tweakers en mensen met iets meer verstand van softwarepakketen en weten wat ze moeten gebruiken, het wel kan kopiëeren.. jammer. Daar zullen ze niet blij mee zijn nee. Maar het is nog altijd 95% wat het niet lukt....

dus hoezo geen zin??? :Z
En hoeveel van die 95% krijgen/kopen het van de krakers ?
Een kopieerbeveiliging is alleen maar bedoeld dat ze een stok hebben om mee te slaan als ze iemand pakken die iets gekopieerd heeft....

Dit is de grootste onzin dat ik ooit al gelezen heb over de gamesindustrie! Als dat zo is zullen ze wel een andere methode hebben om mensen te pakken. Via internet aanbieden van games kan gepaard gaan met accountkeys etc. Daarvoor moet je heus geen megabudget hebben om het in een box te steken en te verdelen. Deze laatste gaan over miljoenenbudgetten om het over de wereld in de winkel te krijgen. En jij denkt dat het enkel voor iemand te kunnen pakken is die het illegaal copieerd? |:(
En daar ga je dus de fout in.
Door te stellen dat iedereen die een spel kopieert die ook gekocht zou en dan concludeert dat ze geld mislopen.
|:( |:(

Maakt niet uit hoor, die fout maken de platenmaatschappijen ook. :+


(edit: als reactie op Maxxbass)
jaaa.. ipv een spel kopen wat je dan je levenlang hebt kan je nu een abo nemen dat net zoveel kost en kan verlopen \o/
Gaaf. Dus jij hebt alle insite informatie al? Of zit je lekker te stoken.
Ik vraag me af hoe lang de laadtijden zullen zijn van die spellen. Ik bedoel, niet iedereen heeft 8mbit thuis liggen en enorme lag tijdens het spelen omdat er even iets niet geladen kon worden lijkt me niet echt gewenst.
Daarbij komt dat je ook nogal snel tegen een eventueel datalimiet kan lopen op deze manier.

Ik hoop dus maar dat de spellen ook nog als CD/DVD-Rommetje in de winkel blijven liggen.
Als je kijkt naar hoe Guild wars het had opgelost (keb alleen de Beta gedaan een tijd terug), dan is dat wel redelijk snel hoor.

En ik heb dan 2mbit down...
hm, een leuker idee zou zijn dat je soort van waarborg voor de games betaalt. Je hebt dus bijvoorbeeld(ik denk maar wat) een account op microsoft/extent, en via die account kan je allerlei games "kopen". Nadat je het genoeg gespeeld hebt of je bent het beu, dan verkoop je het zogezegd weer voor een kwart van de prijs(opdat ze geen echt verlies zouden maken ;)). Natuurlijk kan je de game eerst een paar dagen testen.

Nadeel van al men gedenk hier is wel, dat het systeem zo waterdicht moet zijn, anders zou er op grote schaal fraude kunnen gepleegd worden...
Volgens mij moet je het streamen van Inet. Dan zul je met een programma die stream moeten opvangen in opslaan, en dan moet het nog in de goede volgorde, en moet je elke map, elk charter gebruiken/bouwen.
Lijkt met niet echt de moeite waard!
Telenet heeft dit al meer dan een jaar in België.
Je betaald een extra bedrag per maand en dan kan je afhankelijk van het abonnement zoveel games downloaden en spelen als je wil...
Voor je een spel start maakt hij een verbinding met de server om te controleren of je nog geabonneerd bent en dan kan je het spel starten.
(http://gamezone.telenet.be/)
Heel goed intiatief, maar in dit geval lijkt het meer op zieltjes winnerij van de jongeren om bij telenet je geld op te doen...
Algemeen heeft het in mijn ogen iets weg van valve steam. Het is een technologie waar op af zitten te stevenen, of de privacygebonden feiten al dan niet in de toekomst blijven gerespecteerd ... daar heb ik mijn twijfels over. Als morgen het kleinste bedrijfje zo'n platformen gaat aanbieden, weten ze op den duur alles wat jij speelt, surft, download, enz... Het is nu al erg, maar als ze nog op een legale manier deze zaken kunnen te pakken krijgen denk ik dat we naar de toekomst toe nog gevaarlijke praktijken tegemoed gaan waar gamers het slachtoffer van gaan zijn.
Microsoft hoopt zo een breder publiek te bereiken en de levensduur van spellen te verlengen
Hmmm.

Een nieuw verkoop truukje betekend natuurlijk niet dat een spel langer populair blijft lijkt me, of daadwerklijk een breder publiek zal bereiken. In dit geval zal het een keuze van of/of van de consument worden (kopen in de winkel of on demand)....

Kan je meteen de insteek van deze nieuwe verkoop techniek zien; Nog meer geld verdienen aan oude zooi....
Even voor de duidelijkheid: Microsoft gaat haar games niet zelf online aanbieden.

Het betekent alleen dat Exent deze games kan aanbieden aan haar klanten, bijvoorbeeld Telenet en Planet Internet voor hun Gaming-on-Demand diensten. Op dit moment zitten daar alleen games van Eidos, Atari en Ubisoft in.
Zal ook wel leuk zijn dat die spellen overal wel goed draaien. Heb nog wat oude spelen en die willen niet goed werken. En dan moet je weer ff kijken of je het weer aan de praat krijg.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True