Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties
Bron: NewScientist, submitter: Mastermind

Japanse onderzoekers van het NTT Basic Research Laboratory hebben een techniek ontwikkeld die het mogelijk maakt om mensen op afstand te besturen. De onderzoeksgroep onder leiding van Taro Maeda gelooft dat hierdoor de game-ervaring realistischer gemaakt kan worden. De techniek, Galvanic Vestibular Stimulation (GVS) genaamd, brengt mensen uit evenwicht, waarna zij automatisch naar links of rechts bewegen om hun evenwicht weer terug te vinden. Om dit te bereiken worden er elektrodes net onder het oor geplaatst die de vestibulaire zenuwen kunnen stimuleren. Deze zenuwen bevinden zich in het binnenste van het oor en zijn verantwoordelijk voor de besturing van het evenwichtsgevoel. De benodigde apparatuur voor GVS bestaat uit een helm met de elektrodes en een afstandsbediening die lijkt op het type dat gebruikt wordt voor op afstand bestuurbare auto's.

GVS demonstratie op Siggraph 2005Begin deze maand werd GVS voor het eerst gedemonstreerd op Siggraph, de jaarlijkse conferentie voor computergraphics en interactieve technieken. Bezoekers hiervan konden GVS ervaren door als vrijwilliger de helm met elektroden op te doen en - tot hilariteit van de toeschouwers - bestuurd te worden door een demonstrateur. GVS kan binnen games gebruikt worden voor bijvoorbeeld racespellen die de speler het gevoel geven echt naar links of rechts gedrukt te worden omdat de auto door een scherpe bocht gaat. Naast games zou GVS ook binnen een medische context toegepast kunnen worden, zoals voor mensen met een evenwichtsstoornis. Een onderzoeker van het University College London, Brian Day, waarschuwt wel dat bovenmatig gebruik van elektronisch opgewekte evenwichtsimpulsen kan leiden tot weefselschade. Ook is de techniek niet nieuw: aan het einde van de jaren 90 heeft het Amerikaanse bedrijf Virtual Motion GVS al toegepast als instrument om virtual reality vorm te geven.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

Is dit wel gezond :?
Ik bedoel, je verstoort je zenuwen waardoor je dus "denkt" te vallen en dit wordt daarom gecorrigeerd door je hersenen die je automatisch tegen de "val" in bewegen.
Maar door dat te doen verstoor je volgens mij je natuurlijke beweging.

Voor medische doeleinden lijkt het me juist wel een goede zaak, mensen met een evenwichtsstoornis zouden een kunstmatige horizon kunnen krijgen die het juiste evenwicht doorstuurt naar de zenuen.
Voor medische doeleinden lijkt het me juist wel een goede zaak, mensen met een evenwichtsstoornis zouden een kunstmatige horizon kunnen krijgen die het juiste evenwicht doorstuurt naar de zenuen.

Er is geen enkele medische toepassing omdat je dan moet meten wat de afwijking is zodat je dan een compensatie kunt geven. Dat is heel lastig, en je moet dan met een microelectrode in 1 zenuw gaan prikken om te gaan meten (met alle ruis die je erbij meet)... Het is veel lastiger om te meten in de zenuw dan zomaar Amperes doorheen jagen. Het blijft verder een subjectief iets wat op draaiduizeligheid neerkomt en niet een stoornis in het lopen. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan stoornissen in het cerebellum. Verder kun je met deze techniek niet een teveel van een evenwichtssignaal gaan verminderen, al snap je wat ik bedoel, waardoor je draaiduizeligheid aan 1 kant van je lichaam niet kunt gaan verminderen. Wil je dan met je 'apparaatje' gaan compenseren aan de tegengestelde kant dan veroorzaak je draaiduizeligheid aan de andere kant van het lichaam.... }> Ja, dat wil je niet hebben he...
leuk bedacht, maar daar wordt je net zoals de VR-Bril volgens mij kotsmisselijk van.
dat hangt er vanaf of je er tegen kan of niet. als je nooit wagenziek word zal je er waarschijnlijk ook geen probleem mee hebben.
maar het voordeel van dit systeem is dat je ziet EN voelt dat je schuin loopt. wat je ziet komt dus weer overeen met wat je voelt en zou je er dus helemaal geen last van moeten hebben.
Waar dit wel erg goed voor is is voor spellen waarin je een helicopter bestuurd zoals Battlefield Desert Combat, Battlefield 2 en Microsoft Flight Simulator zo kun je erg goed aan voelllen of je in evenwicht hangt etc.. iets wat voor echte helicopter piloten erg belangrijk is. Alleen zodra je neer gaat storten ofzo kun je inderdaad vrij misselijk worden. Nog mooier is natuurlijk als je systeem ineens vast loopt flikker je van je stoel af met een blauw scherm. Ik vraag me alleen af wat er precies met weefsel schade word bedoeld bij bovenmatig gebruik? Krijgen we dan zo allemaal mensen met evenwichts stoornissen omdat ze (te) vaak gamen?
Voor rijkere spelervaring, en voor de rijkere speler wss ook :), is wel plezant om te zien lijkt me.
Een interessant stukje uit de bron: The technique, known as galvanic vestibular stimulation (GVS), unbalances a person so that they automatically veer left or right in an attempt to rebalance themselves.

Dan heb ik vervolgens een artikel opgezocht die uitlegt hoe het in zijn werk gaat:

The stimulation technique is very simple. The only apparatus required comprises a 9 V battery, a switch and a means of controlling the current. A small current (around 1Ě0 mA) passed between the mastoid processes for a second or two will cause a person to sway if they are standing with their eyes closed.

In principe werkt het alleen met je ogen dicht, omdat je bij open ogen je jezelf visueel 'compenseert'. Of je loopt of staat maakt dan niet uit. :) Een heel grappige techniek wat al bestond in 1983. Btw 'mastoid processes' zijn uitsteeksels van de schedel. Zie nummer 2 hier.
In principe werkt het alleen met je ogen dicht, omdat je bij open ogen je jezelf visueel 'compenseert'. Of je loopt of staat maakt dan niet uit.
Met de (ook kunstmatige) visuele input van een game (bijv. auto door de bocht) heb je deze corrigerende invloed dus niet, maar heb je juist een versterkende factor voor het gewenste 'sway'-effect.

:? En als je door deze input naar links of rechts veert, loop je dan niet de kans 2 seconden later naast je stoel te liggen? Je wordt immers niet gecorrigeerd door een daadwerkelijke fysieke kracht van bijv. een auto die door de bocht gaat.

@cookie_mayhem:
Dus als ik het goed begrijp moeten we onderscheid maken tussen de totstandkoming van het 'val'-gevoel en onze fysieke reactie hierop. Onze fysieke reactie komt stand op basis van onbewuste/reflexieve en bewuste factoren, en in het hier bedoelde geval hebben we met onze bewuste factoren voldoende grip om 'ons niet uit het evenwicht te laten slaan'. (En is de conclusie: geen gekneusde ribben, maar hooguit een misselijk gevoel... :P )
Met de (ook kunstmatige) visuele input van een game (bijv. auto door de bocht)

Dat maakt het interessanter ja dan je daarbij ook visuele input krijgt die synchroon is met je vestibulaire input. Ik denk dat het dat spelen dat een stuk realistischer wordt wat betreft je beleving, maar vergeet niet dat je motorische schors van je cortex ook bewuste bewegingen kunt aansturen. Dus je kunt het actief verzetten om niet te vallen, maar het hebt wel het gevoel om te vallen....

Edit: En is de conclusie: geen gekneusde ribben, maar hooguit een misselijk gevoel...

Klopt!
Worden kermissen en andere draai dingen meteen overbodig :7

Maar anyway wel een leuke ontwikkeling, tot het een keer in verkeerde handen valt, en het gruwelijk misgaat. Maar laten we daar maar niet vanuit gaan.
Jeeh allemaal rollercoaster tycoon 3s coastercam gebruiken, wordt het als nog een succes! nee doe mij maar de echte achtbaan. Ik denk dat je hier wel sterke armleuningen voor nodig hebt anders val je steeds uit je stoel :P
Dit valt volgens mij niet te gebruiken bij games hoor. Je kunt iemand anders op afstand besturen, that's it. Weet niet hoe dit de ''spelervaring'' verbeterd?
Je laat de software natuurlijk de helm besturen :Z

@Mossman: Dat is wat ik bedoel :) I.p.v. force b.v. Force Feedback krijg je hier zo'n prikkel toegestuurd. Racespellen zijn een goed voorbeeld idd.
Euh, nee. Als je gaat staan heb je het gevoel dat je in een bepaald richting valt en daarom kunnen mensen zo worden "gestuurd"...

... Maar het mechanisme achter dit demonstratie is dat je het gevoel krijgt dat je in een bepaald richting valt.

Pas je hetzelfde toe op jezelf op een stoel achter je PC dan voel je je door de bochten vliegen in een race-spel enz.

Daar gaat het om, eigenlijk. Dat remote-control is gewoon een grappig idee om een beetje interesse te kweken.
Visuele informatie (via beeldscherm) plus vestibulaire informatie (evenwichtsorgaan synchroon met beeldinformatie) zal logischerwijs een rijkere spelbeleving geven dan alleen visuele informatie lijkt mij.
Nieuw! ervaar het dronkenmanschap zonder de alcohol en de kater de volgende ochtend! :+
Je kan het ook andersom gebruiken. Als je een kater hebt, kan je met de helm op jezelf compenseren zodat je recht blijft.
Een kater en dan zo'n helm op? Volgens mij is het enige dat je daarmee kan compenseren een volle maag... :P
hahaha, leuk.. Als je dan een evenwichtstoornis hebt dan zet je je helm op en met je eigen afstandsbesturing kun je je evenwicht zelf be´nvloeden..
Mensen die een evenwichtsstoornis (ziekte van meniere bijvoorbeeld) hebben missen juist het gedeelte dat wordt aangestuurd door deze techniek.
Hoop maar dat je leraar dit niet in handen krijgt. ''Iedereen recht op hun stoel zitten en naar het bord kijken'' En met een druk op de knop heeft ie de aandacht van de hele klas...
Dit klinkt meer als electroshock therapie... }>
Ben ik soms de emige die deze zin ziet?:
Een onderzoeker van het University College London, Brian Day, waarschuwt wel dat bovenmatig gebruik van elektronisch opgewekte evenwichtsimpulsen kan leiden tot weefselschade.
Dit lijkt me dus niet eits dat binnen 1 jaar zo ver gevorderd is dat het op de markt kan komen
Aha! Het niveau van de elektronisch opgewekte evenwichtsimpulsen nog wat verder omhoog brengen, en we kunnen in deze helm ook een lekker kippetje roosteren! :Y)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True