Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties
Bron: Yahoo

In de tijd van Pac-Man speelde het probleem nog niet, maar vandaag de dag doen videogames in realisme voor een speelfilm niet onder en komt een nieuw probleem naar voren: altijd maar weer spelen blanken de held, terwijl voor zwarten en Latijns-Amerikanen slechts een rol is weggelegd als autodieven en ander gespuis. In het zeer populaire spel 'Grand Theft Auto: San Andreas' neemt de speler de gedaante van een zwarte aan, maar een held is het bepaald niet. Het is Carl Johnson, een crimineel die de straten van de stad afschuimt, auto's steelt en bendeleden helpt bij het elimineren van rivalen in schietpartijen vanuit rijdende auto's.

De oorzaak van het probleem zou liggen in de samenstelling van de groep programmeurs die deze spellen maakt: zo'n tachtig procent is blank, terwijl slechts vier procent Latijns-Amerikaans is en minder dan drie procent is zwart. De zwarte radiopresentator Mario Armstrong heeft, samen met twee eveneens zwarte collega's, besloten hier iets aan te doen. Zij richtten de Urban Video Game Academy op, een programmeerschool voor minderheden. Het instituut houdt deze zomer bijeenkomsten in diverse steden waar studenten uit minderheidsgroepen de beginselen van het programmeren van videospellen wordt bijgebracht.

De belangstelling is groot: in Atlanta waren er voor de 20 beschikbare plaatsen meer dan 200 belangstellenden. Erg verwonderlijk is dat niet: uit een onderzoek in maart bleek dat zwarte jongeren van 8 tot 18 jaar oud gemiddeld 90 minuten per dag computerspellen spelen, bijna 30 minuten meer dan blanke jongeren. Latijns-Amerikaanse jongeren spelen nog altijd 10 minuten per dag meer dan blanken. En wie veel computerspellen speelt, beschikt vaak ook over de cognitieve kwaliteiten om het ontwerpen ervan te leren, stelt John Saulter van Entertainment Arts Research.

De UVGA hoopt dat de instroom van zwarte en Latijns-Amerikaanse programmeurs ertoe zal leiden dat minderheden in computerspellen eindelijk eens een wat betere rol krijgen. Ook de bedrijven die de spellen uitbrengen, zullen hier waarschijnlijk welwillend tegenover staan. Aangezien zwarte jongeren meer spelen dan blanken hopen de fabrikanten met met zwarte helden meer spellen te verkopen.

GTA:SA screenshot

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

We hebben het bijna helemaal gesnapt. (denk ik )
Het gaat er niet om dat de etnische minderheid altijd de badguys moeten spelen. Kunnen jullie ook spellen opnoemen waarin de etnische minderheid de held mag uithangen??
Zijn er volgens mij idd niet veel.
Daarom als je aan minderheden leert hoe spellen te ontwerpen komen zij mischien wel op de proppen met een negroide of arabische held. Ik denk dat de initiatiefnemers verwachten dat de ontwerpers een held gaan creeeren waar ze zich mee kunnen identificeren.

bijv. een neger Max Payne of een arabische Lara Croft.
Goed punt Woefdram,

maar....
Dan hopelijk wel een Arabische Lara Croft zonder burka hoop ik... dat zou denk ik toch wat minder verkopen :+

Overigens kan ik me herinneren dat je bepaalde RPG's (vroeger?) vaak een plaatje kon kiezen hoe je eruit zag... daar zat meestal ook een zwarte versie bij.
De complete Prince Of Persia reeks?
Het grootste deel van de meeste sportspelen?
Arabische Lara Croft... met burka? |:(
En wie veel computerspellen speelt, zou meestal ook wel geďnteresseerd zijn in het programmeren ervan
Waar is dat op gebasseerd? De meeste mensen (die ik ken) die regelmatig gamen hebben bar weinig kaas gegeten van programmeren.
Het is wellicht wat krom geformuleerd. Volgens mij bedoelen ze dit:
De mensen die geďnteresseerd zijn in het programmeren van computerspellen spelen gemiddeld ook meer/vaker.
ze bedoelen dus dat iemand die veel speelt, most probably ook potentieel intelligent genoeg is om het ontwerpen van een spel te kunnen leren.
cogˇniˇtief (bn.)
1 het vermogen tot kennen betreffend => verstandelijk
En als ze dát bedoelen wordt het nóg ongeloofwaardiger!

In de praktijk blijkt maar een klein deel van de gameprogrammeurs zélf gamer te zijn, waarschijnlijk omdat programmeren iets compleet anders is dan gamen. Wellicht als een gamer graag wekenlang spendeerd om de karakteristieken van de netwerklatency in een puzzelspel te onderzoeken, dat zo'n soort gamer ook gameprogammeur kan/wil worden.
'Grand Theft Auto: San Andreas' is m.i. gebaseerd op de 'gangsta rap'-cultuur, die toch echt door 'zwarten' in leven is geroepen.

Aan de andere kant wel een goede zaak om - als je dan met alle geweld geweldadige spellen wilt maken - wat evenwicht te creeeren. Er zijn gekken genoeg die op basis van dit soort spellen racistische ideeen zouden kunnen ontwikkelingen (of een bevestiging zien van hun ideeen).
Ik vind de reactie nogal overdreven.

Toegegeven, in GTA: San Andreas is de criminele hoofdpersoon CJ zwart. Mijns inziens is GTA:SA gebaseerd op de ghetto- en gangstacultuur die overduidelijk gedomineerd wordt door afro-amerikanen.

Verder moet opgemerkt worden dat er ook legio voorbeelden zijn waarin de crimineel blank is. Neem alleen al de voorgangers van San Andreas. In Vice City en GTA3 was de blanke hoofdpersoon ook geen lieverdje.
Wat heeft dat nou met GTA:SA te maken?

De hoofdrolspeler vertolkt een realistische rol in de tijd waarin het spel zich afspeelt. Of moeten we om nu politiek correct te zijn het verleden gaan ontkennen?
Zochten ze na GTA Vice City en Mafia dan meer italiaanse programmeurs... tuurlijk niet. Ik vraag mij af wat negers (of mag je dat woord niet meer gebruiken?) hier nu zelf van vinden...

Trouwens... "de zwarte presentator Mario Armstrong"? :+
Toen ik de titel las, dacht ik dat men doelde op het feit dat gekleurde mensen vaak net iets andere interesses hebben (kijk eens naar muziek), dus daarom zouden er meer zwarten moeten komen, zodat die met orginele spellen komen die ook de gekleurde bevolking meer aanspreken.

Maar NEE, het gaat erom dat men zich gediscrimineerd VOELT, omdat er minder zwarte dan witte poppetjes in spellen zitten.. Tjonge jonge...
Laat de zwarte spelers massaal verzoeken doen om meer zwarte spelfiguren, dan zal de industrie dat heus wel gaan verwerken. Van een wit poppetje een zwart poppetje maken is toch niet zo moeilijk (lijkt me althans).
Kennelijk is er niet zoveel vraag naar.

Ik kijk niet eens naar de kleur/ras van het hoofdfiguur. Als het spel maar leuk is en tof om te doen is. Sommige mensen moeten gewoon problemen zoeken.
Tja, waarommoet er nou altijd zo zwart-wit worden gedacht :+
Neem een voorbeeld aan Novalogics Joint Operations:
Je kan zowel, blank als zwart zijn, zelfs een tintje lichter of geel... :+

Wat ik wil zeggen is, maak de karakters zo , dat de speler zelf kan kiezen wie en wat hij is/ hoe hij/zij er uit ziet.

[mierenneukmodus]

Wanneer komen de vrouwen in opstand over het feit dat 99% van de helden mannen zijn B-)

[/ mierenneukmodus]
[mierenneukmodus]

En wanneer komen de Al-Qaida leden in opstand dat zij nooit de goeien mogen spelen?
En wanneer de Aliens dat zij altijd de slechte zijn?

De held van de toekomst lijkt me dus vrouw, zwart, lid van Al Qaida en Alien.

(Kzie 't al voor me: Alien: waarom wordt onze groep altijd zo gedemoniseerd, en gegeneraliseerd? Er zijn ook goeie eeliens hoor! )

[/mierenneukmodus]

En belangrijkste van allemaal: wie bepaalt er wat goed en slecht is?
(De meeste "helden" maken meer doden op een dag dan ik in een heel leven, en toch ben ik geen held)

Edit: Even serieus trouwens, het is wel weer vreemd dat er nooit een Nerd met brilletje de held is, zo eentje met weinig spieren, die de hele dag achter de computer zit te programmeren in een vies hok en zelden buiten komt. Dus wat dat betreft is het de vraag of programmeurs de helden naar zichzelf modelleren.
Er is wel een nerd die een held is, alleen programmert jij niet... zijn naam is Larry en hij heeft al een hele hoop chicks proberen te versieren in de talloze games waar die in zat :)

Verder ben ik het eens met je, voor mij maakt de kleur/het geslacht/soort dier/etc. niet uit in videogames. Zodra je dit erg gaat vinden begint het racisme pas...
dat moest in de jaren '60 geweest zijn (met het feminisme), alleen waren er toen nog geen games
waar slaat dat nu op
-max payne: blanke man die iedereen afslacht (niet bepaald om te zeggen dat het niet strafbaar is omdat je vrouw vermoord is)
-vorige gta's
-manhunt
-postal
-en je kan zo blijven verder opnoemen
waarom moeten het toch altijd de zwarte zijn die zogezegd achteruit gestoken worden, als je kijkt naar de games worden blanken minstens evenveel als slechte mens voorgesteld hoor volgens mij.
Tja. Een "witte" bad guy mag, maar een donkere bad guy is racisme. Sorry, hoor, maar blank, zwart, whatever is voor mij hetzelfde. Het lijkt alleen alsof de zwart kant zich steeds beledigd voelt door het gebruikt van een bepaalde kleur in een spel/film/whatever.

Get over it. Als iemand bij kaaskop noemt slaap ik ook niet slechter.
En de hoofdrol speler uit Vice City was ook gekleurd :?
Nee, Tommy Vercetti is blank.
Tommy was weliswaar blank, maar volgens mij wel een immigrant.. ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True