Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties
Bron: AnandTech

Bij AnandTech is een korte review verschenen over de 3Dlabs Wildcat Realizm 800-videokaart. Deze kaart is gebaseerd op dezelfde GPU als de Wildcat Realizm 200, maar is uitgerust met twee in plaats van één GPU om de prestaties te verbeteren. De Wildcat Realizm 800 maakt gebruik van een PCI Express x16-interface, is uitgerust met 640MB DDR3-geheugen en kan beeldschermen aansturen met een maximale resolutie van 9,2 megapixel. Voor dit alles zal circa 2000 dollar neergeteld moeten worden, ruim tweemaal zoveel als de 850 dollar kostende Wildcat Realizm 200.

AnandTech vergelijkt de kaart in acht benchmarks behorend tot SPECviewperf 8.0.1 set. Het blijkt dat de kaart gemiddeld tussen de 15 en 30 procent sneller is dan de Wildcat Realizm 200. Enigszins een tegenvallende prestatieverbetering, maar desondanks is het een snelle kaart. De professionele kaarten van zowel ATi en nVidia moeten namelijk in het merendeel van de benchmarks in het stof happen. Ook voor de nieuwe generatie professionele grafische kaarten van ATi en nVidia kan de Wildcat Realizm 800 een serieuze concurrent zijn, maar gezien het feit dat van deze kaarten nog geen samples beschikbaar zijn is het moeilijk hierover een uitspraak te doen.

3Dlabs Wildcat Realizm 800
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

Zozo, dat is een lange kaart.
Die past zo te zien niet in een standaard miditower.

Zijn daar standaarden voor over hoelang een kaart mag zijn bij PCI Express X16?
Het is een full-size kaart, die in iedere ATX-kast past die hiervoor geschikt is (en dat zijn alle Extended ATX-kasten). Dergelijke kasten zijn te herkennen aan de ondersteuningssleuven aan de voorkant, zodat zo'n lange kaart niet kan gaan doorhangen onder zijn eigen gewicht.
Bij veel kasten is alleen het onderste deel van de kast geschikt voor full-size kaarten. Ter hoogte van het AGP/PCIe slot zitten vaak interne 3,5" bay's. Best wel iets om even op te letten dus.
Moet je pc dan ook aangesloten worden op krachtstroom? :D
Nee, een tweede dedicated power supply is genoeg :+
Ik zal weer niet kunnen lezen..

Maar waar slaat de kop SLI voor professionals op? Het is toch gewoon een dualgpu kaart en toch niet gekoppeld via SLI, sterker nog ik lees niets in het artikel over SLI
De kaart zelf zorgt voor de SLI koppeling denk ik zoals die dual GPU kaarten van ASUS en gigabyte.
Wie zegt dat?

Er zijn ook zat kaarten die meerdere gpu's gebruiken zonder dat er van SLI sprake is. (en zonder dat er dus van de nadelen van SLI sprake is)
Ach, SLI wordt als synoniem voor samenwerkende GPU's genoemd. De meeste tweakers weten inmiddels wel het bestaand van de SLI optie met de nVidia Geforce 6 serie, maar misschien van het bestaan van 2 gpu's op 1 bord.
De ECHTE tweakers kent SLI nog van de VOODOO2 ;)
Precies!! Zoals VROEGAH ;)
Anandtech denkt dat de GPUs zijn gedownclocked vanwege het hitteprobleem dat je krijgt als je 2 zware GPUs bij elkaar zet, en dat het daarom maar 15-30% winst is.

Ik vraag me dus af hoe de uitslag was geweest als het werd vergeleken met 2x een Realizm 200 gekoppeld door een soort van (gespecialiseerde) SLI-bridge. Dan heb je dat koelprobleem niet, en kun je de GPUs op volle kracht laten draaien. Moet je toch boven de 50% winst komen, en 2 Realizm 200s zijn goedkoper dan 1 Realizm 800.
of water koelen en het geheugen ook water koelen :) en dan alles zelf clocken als de 200 kaart :)
SLI is trouwens niks nieuws voor deze kaarten. In 1998 ben ik eens naar een 3dsmax seminarie geweest, en daar stonden toen Intergraph machines met Wildcat kaarten, toen al kon je er tot 4 (!) aan een schakelen. Of dit veel gedaan werd weet ik niet, want voor zo één kaart moest je toen al 80.000 belgische franken neertellen ( 2000¤ )
In 1998 zat men volgens mij op de Intergraph Realizm 2(waar deze 3Dlabs kaart naar vernoemd is). Deze had ook zo'n soort mooie windtunnel. Deze was toen echter dual PCI. Wil je er dan 4 doorlussen, dan zou je 2x 4 = 8 PCI sloten nodig hebben. Ik weet niet waar je de gegevens vandaan hebt, maar dit lijkt me onlogisch.
Het was echter wel zo dat je 2 van deze kaarten door kon lussen inclusief een extra texture/ramplank, of waar deze buffer ook voor gebruikt werd. Zodoende kon hij in de Z geleverd worden en waren er 5 full-length PCI sloten benodigd.

"trouwens niks nieuws". De Intergraph Realizm 800 ook niet. Is al een redelijke tijd verkrijgbaar, alhoewel de levertijd twee weken is en de kaart schriftelijk moet worden besteld. Alternate zou hem niet zomaar op die manier neerzetten, als hij niet leverbaar zou zijn, zou dit slecht zijn voor de reputatie van Alternate. Kaart kost 2199 euro.

Wat ziet de kaart er verder mooi uit he, zo met zoon kapje. Kaart zonder kapje:
http://www.hardwareluxx.de/andreas/News/Realizm800naked.jpg
Als je de 200 bekijkt zonder kap, zie je zeer duidelijk dat het een doorontwikkeling is van de Wildcat VP.
Maakt geen hol uit, alle PCI sloten delen hun bandbreedte, dus zou je 4 gfx kaarten op 133mb/s bandwidth hebben, niet egt veel, zelfs niet voor in die tijd
Als je zo'n kaart gebruikt, dan werk je over het algemeen niet met echt gecompliceerde textures, dus de meerderheid van het dataverkeer over de bus zijn opengl-commando's en dat is een stuk minder data-intensief dan grote hoog gedetaileerde textures.
dit zal game designers naar een VEEL hoger niveau brengen.
ben benieuwd welke nieuwe engines hiermee opgebouwd worden.
de unreal engine kan wel een wat snellere versie gebruiken :)
Deze kaart is niet bedoeld om games mee te spelen en dus ook niet om games mee te ontwerpen. De doelgroep bestaat uit workstationgebruikers die hun dagen vullen met taken zoals 3D-modeling en deeltjesmechanica. Meestal wordt OpenGL gebruikt voor de beeldopbouw en daar zijn ze dan ook voor geoptimaliseerd. In DirectX-toepassingen presteren professionele kaarten zoals deze Wildcat niet of nauwelijks beter dan high-end videokaarten voor gamers.
99% van alle nieuwe games zijn 3D. Al deze 3D games bestaan uit 3D-Models. Welke gerenderd worden met kaarten als deze wildcat. }:O Met afnemers als Dreamworks en Electronic Arts lijkt mij het tegendeel wel bewezen. :Y)
Welke games heeft Dreamworks dan allemaal gemaakt?

Lekker bewijs!
Dreamworks heeft wel degelijk 3D games gemaakt (Clive Barker's Undying bijvoorbeeld) maar EA is toch echt een uitgever van games hoor
Dreamworks ontwikkeld al jaren games. Waaronder Boombots, Lost World, Skullmonkeys en Squad commander. Dreamworks games is een paar jaar terug opgekocht door EA maar ontwikkeld nog altijd verder onder EA's naam onder andere aan de medal of honor reeks. En EA is al jaar en dag publisher EN developer. Helaas worden de webservers vandaag gerelocate anders had ik je wel een link gegeven.
Welke games heeft Dreamworks dan allemaal gemaakt?

Lekker bewijs!

[edit] zijn die dreamworks games allemaal voor consoles of zo? Ik ben toch redelijk thuis in pc games, maar die titels heb ik allemaal nog nooit van gehoord. Niet echt handig als 'overtuigend bewijs' dan.

En dat EA ook wel zelf wat developed is mij bekend. Daarom gebruikte ik ook het woord "vooral".
Dreamworks heeft wel degelijk 3D games gemaakt (Clive Barker's Undying bijvoorbeeld) maar EA is toch echt een uitgever van games hoor :)
EA is inderdaad een uitgever van games. Maar een goed bewijs is dat ook niet, aangezien EA vooral games uitgeeft, die door andere developers gemaakt zijn. En dan zijn het dus die andere developers die dit soort kaarten gebruiken en niet EA.
ik zeg toch ook niet de gamers, ik zei game designers!
Deze kaart is niet bedoeld om games mee te spelen en dus ook niet om games mee te ontwerpen.
Nee, wel om game art mee te maken voor 3d games.
Helaas is zulk grafisch geweld pas over een aantal jaren bij de normale gebruikers te vinden. Dit is dan ook een kaart bedoelt voor grafisch designers en ik denk ook voor het aansturen van grote beeldschermen gezien die 9 mpixels.
Wellicht dat zoiets gebruikt kan worden voor een enorme beamer?
Presteert zoiets eigenlijk goed in 3dMark2005?
of zijn dit volledig andere technologieën en technieken?

zou wel gaaf zijn moest deze kaart zo'n x850 of zo het dust doen eaten :)
Deze kaarten zijn vooral bedoeld voor OpenGL toepassingen.

De eerste eis voor zo een soort kaart is stabiliteit.
Je wilt geen werk verliezen door een crash.
Tweede eis is kwaliteit.
Dat is de kwalitiet van de componenten, de kleur echtheid,...
Dan komt de verwerking van een hele hoop data en berekeingen van data.
Waar in spellen de cpu zowat alle berekeingen doet en de grafische kaart alles op het scherm plaatst, zijn deze kaarten in staat om een heel deel van de berekeningen zelf af te handelen.
het voordeel zit vaak in de precisie van de afbeeldingen (een balk die nog een stuk doorloppt heeft weinig effect voor een spel maar voor constructie is het een belangrijk detail)
Ook de belichting wordt grotendeels afgehandeld door de grafische kaart.

Een ander kenmerk is dat deze kaarten grote schermen kunnen aansturen met zeer hoge resoluties.

Soms wordt de vergelijking gemaakt met servers.
Servers kunen vaak enorme hoeveelheden data verwerken maar zijn absoluut ongeschikt om mee te gamen.

Voor de vraag of de kaart een x850 in het stof zou laten bijten?
Voor programma's zoals Pro/Engineer, Catia, Unigraphics, Inventor en andere ongetwijfeld wel.
Maar je moet niet proberen om met zo een kaart hoge scores te halen in een spel
als ie kapot gaat heb he'r toch nog een kruimeldief bij :Y)
of in de vakantie een surfplank :Y)
Ik zit me af te vragen, als ze nu gewoon 1 hele goeie (hand picked) gpu zouden gebruiken en er net zo'n groot koelblok op zetten als nu voor 2 gpu's, of die kaart dan mischien wel harder dan 15% tot 30% gaat dan de dual opstelling.

Ik ben er in iedergeval niet erg van onder de indruk.
Maakt geen hol uit, alle PCI sloten delen hun bandbreedte, dus zou je 4 gfx kaarten op 133mb/s bandwidth hebben, niet egt veel, zelfs niet voor in die tijd
Als je 8 PCI-sloten hebt, zitten die meestal wel verdeeld over meerdere PCI-bussen, elke met een eigen bridge naar de CPU, dus dan komt dat zo slecht nog niet uit.
Koeling is ook nuttig, met deze kappen kan de airflow veel beter gestuurd worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True