Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 75 reacties
Bron: Digit-Life.com

Op Digit-Life.com vinden we foto’s van wat misschien wel de nieuwe muis van Logitech zal worden. Het bijzondere aan het nieuwe model zit in de LED-sensor, die een resolutie heeft van zestienhonderd dpi. Bovendien is de gevoeligheid van de sensor aan te passen met knoppen boven en onder het scrollwiel, waarbij er de keuze is tussen een gevoeligheid van vierhonderd, achthonderd en zestienhonderd dpi. De verhoogde resolutie is volgen Digit-Life een antwoord op de concurrerende Diamondback van Razor.

Qua uiterlijk lijkt de muis op een MX510, zij het dat hij wat meer glimt en aan zijn uiterlijk te zien is dat hij wel wat actie gewend is. Onder de muis zitten witte voetjes, waardoor er minder wrijving is tussen de onderkant van het knaagdier en het muismatje. Dit is vooral gunstig voor gamers, die minder wrijving nodig hebben. De naam van de jongste muis is nog niet bekend, er wordt gesuggereerd dat hij MX518 of G series zal worden genoemd. De verwachting is dat Logitech de muis in januari zal aankondigen.

Logitech MX518 1600dpi prototype?
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (75)

Qua uiterlijk lijkt de muis op een MX510, zij het dat hij wat meer glimt en aan zijn uiterlijk te zien is dat hij wel wat actie gewend is.
Ik hoop dat het de weerspeigeling is, maar die muizen zien er zwaar mishandeld uit.

Ik begin me in deze DPI oorlog toch af te vragen, wanneer het punt komt, wanneer de mens het verschil niet meer zal bemerken. Het gaat er nu net zoals de MHZ oorlog erom wie de meeste DPI heeft, straks krijgen we nog een muis met een "+" rating.

Ik denk persoonlijk dat de ergonomie van een muis belangrijker is dan hoe snel die wel niet is. Ook met het beter "glijden" van een muis, Het is geen condoom.

Dit lijken mij meer marketing termen , dan dat je het zal merken
nee, het is de eerst optische muis met bumpmapping. Nu is het w88 tot Logitech shader model 3 implementeert. ;)

Over dpi: dat moet je gewoon proberen denk ik. Ik merk het verschil tussen verschillende generaties opticals echt wel.

Logitech muizen zijn altijd al goed, ook voor gamen. Maar toch blijft het glijden een zwak punt: puur omdat het mechanisch is, en dus aan slijtage onderhevig.
Die kleine gelijmde teflonvoetjes gaa er bij mij altijd al heel snel af. Ik vind dat zo'n enorme tekortkoming in het ontwerp!
wanneer de mens het verschil niet meer zal bemerken
Het verschil zul je altijd merken. Bij een muis van 1600DPI zal de cursor zich 2 keer zo snel/ver verplaatsen als bij een muis van 800DPI. De vraag is dus niet zozeer of je dit nog zult waarnemen (want dat zul je), maar in hoeverre een hoger aantal DPI nog nuttig is.
Ahem... een muis van 1600 dpi zal twee keer zo kleine bewegingen nog goed kunnen registreren, en is dus nauwkeuriger. Heeft niets met de snelheid van de cursor te maken, dat regel je in Windows.
Waarom zou ik de gevoeligheid willen instellen? Meer is toch altijd beter? :?
Nee, niet iedereen draait in shooters graag 360 graden na een beweging van 4 centimeter met de muis. Er zijn ook gamers die juist een hele lage gevoeligheid prefereren. Sensitivity/gevoeligheid is vanaf de introductie van de muis altijd al een kwestie van smaak geweest. Hoe meer hoe beter gaat dus niet op.

Sensitivity kun je softwarematig instellen, maar met deze muis dus ook (beperkt) hardware matig.
Het kan aan mij liggen, maar volgens mij heeft gevoeligheid daar niet zo veel mee te maken. Het is meer de soepelheid waarmee de beweging gebeurd, niet de grootte ervan.
Hoge DPI count helpt trouwens wel in oorlogsschooters, als je die online speelt en je kunt switchen tussen 800/1600 DPI dan zul je zien dat op 1600DPI je turret van je tank gewoon sneller draait bij sommige games!
Als de turret normaliter beperkt is in bewegingssnelheid (in werkelijkheid draait een motor de koepel met een bepaalde maximale snelheid rond) dan zijn die games slecht geprogrammeerd en kan iedereen ze sneller laten draaien door de gevoeligheid/interpolatiefactor in hun driver te verhogen, hogere DPI of niet.

Een hogere DPI betekent slechts dat er meer metingen per afgelegde afstand worden verricht en je beweging nauwkeuriger wordt op zeer korte afstanden (~1/32 mm gevoeligheid bij 800 DPI, 1/63 bij 1600). Een veel hogere DPI heeft alleen nut bij grafische paketten, zeer hoge schermresoluties of als je sterk ingezoomd bent in een spel die niet zo slim is met beweging in die toestand (d.w.z. interpoleert op basis van de normale view i.p.v. ingezoomde, dan krijg je 'pixelsprongen' i.p.v. een vloeiende beweging). Maar dat is nog steeds een software probleem, niet afhankelijk van je muis.

Bovendien is het zo dat de meeste muizen een bepaalde minimale wrijving kennen waardoor je pas je muis beweegt door een bepaalde kracht op uit te oefenen. Omdat je motoriek boven een bepaalde initiële start/stopwrijving niet gevoelig genoeg is om tijdens de beweging tussen start en stop te reageren zul je boven een paar honderd DPI muisgevoeligheid niet nauwkeuriger kunnen muizen.

Dat gebeurt met name bij iets afgesleten voetjes (vehoogde wrijving), zelfs bij de beste muizen, voetjes (teflon) en ondergrond zal dat al optreden na een week of twee gamen. Je kunt dit heel simpel toetsen door op je normale desktop te kijken hoeveel kleine bewegingen je kan maken voordat de cursor met slechts 1 pixel verschuift, hoe minder des te groter de wrijving. Verhoging van de DPI heeft alleen nut als je te veel kleine bewegingen kan maken en je die graag om wil zetten naar cursorverplaatsing, maar de start/stopwrijving niet de beperkende factor is.

Veel beperkender dan DPI is die wrijving, verversingssnelheid van de interface (USB standaard 125 Hz), gebrekkige interpolatie in games, domme muisdrivers en Windows task switching latency. Je kan nog zo een goede muis en driver hebben, de NT kernel heeft over het algemeen een granularity van 10 ms, dus meestal zal dat de hoogst mogelijke updatesnelheid tussen positiebepalingen zijn, ook al kun je de USB frequentie verhogen. Of je moet een beter multitaskende kernel nemen zoals AmigaOS, Linux met preemptive patches (microseconden tot nanoseconden tussen taskswitches) of zelfs een RTOS zoals QNX. Alleen jammer dat de populaire games daar meestal niet op lopen :)
Daar is btw een simpel tootlje voor, genaamd "USB Mouserate Switcher" en is van TechConnect ofzo..
WinXP SP2 ENGLISH is vereist staat erbij, heb niet geprobeerd of het toevallig werkt op andere configuraties.

Het doet lijken alsof dit alleen met de nieuwe muizen kan, maar ik heb een oldskool Razer Boomslang 1000dpi eraan hangen, nu op 500Hz, ook gecheckt met mouserate proggie, werkt perfect! Doet weer denken aan die goeie oude PS2 tijd, dit gaat echt HEERLIJK :P

Je moet et proggie in safemode runnen, tis heel simpel, aanrader!

http://www.tcmagazine.info/modules.php?modid=4&action=show&id=172
@Qokozuna

Ik denk dat je je vergist:

Het gaat niet om het aantal pixels dat de cursor op je scherm kan verplaatsen.
Het gaat over het feit dat de sensor 1 inch kan indelen in 1600 pixels om zo verschillende patronen in de ondergrond te herkennen om zo een beweging van de muis waar te nemen.
Hierdoor vergroot de gevoeligheid van je muis, deze kan sneller een beweging waarnemen en kan de beweging ook nauwkeuriger volgen.
1600DPI betekent 1600 Dots Per Inch. Als je je muis 1 inch (+/- 2.5centimeter) beweegt kan je cursor zich dus 1600 pixels verplaatsen.

Met andere woorden; het aantal DPI bepaalt enkel de gevoeligheid van de muis. De precisie en reactietijd zijn o.a. afhankelijk van de usb-rate van de muis.
Idd, jullie hebben het over snelheid van de muis, maar volgens mij is die dpi gewoon de precisie waarmee je kan werken. De snelheid van je muis is altijd in te stellen via configuratiescherm. Persoonlijk zou ik trouwens geen behoefte hebben aan verschillende snelheden tijdens een spel en ik heb daar ook nog nooit problemen mee gehad.
deze kan sneller een beweging waarnemen en kan de beweging ook nauwkeuriger volgen
Dit is juist precies wat de refreshrate van de muis uitdrukt.

Deze staat normaal op 125Hz (usb-rate), maar kan bij de Razer Diamondbacks via het register op 250/500/1000Hz gezet worden. Hierdoor verstuurt de muis bijvoorbeeld 500 'waarnemingen' per seconde naar de pc waardoor de reactietijd lager is (2ms versus 8ms) en de nauwkeurigheid hoger.

Maar ik denk dat we het eens zijn dat het valt te betwijfelen of deze hogere specificaties écht voordeel opleveren voor de gamer. Er spelen immers nog genoeg goed scorende hardcore gamers met een muis met veel lagere specificaties dan de nieuwere game-muizen.
Er spelen immers nog genoeg goed scorende hardcore gamers met een muis met veel lagere specificaties dan de nieuwere game-muizen.
Goede hardware maakt je geen hardcore/pro gamer. Oefening maakt je een goede gamer. Als je oefent met slechte hardware en daarna met goede hardware gaat spelen zul je eraan moeten wennen...

Dit soort hardware is ervoor om de skill van een gamer zo veel mogelijk van zichzelf af te laten hangen, en niet van de beperkingen van de hardware.

Hoge DPI count helpt trouwens wel in oorlogsschooters, als je die online speelt en je kunt switchen tussen 800/1600 DPI dan zul je zien dat op 1600DPI je turret van je tank gewoon sneller draait bij sommige games!
*niet zeuren Qokozuna praat geen onzin, hij heeft gelijk. niet de wijsneus uithangen aub.*
Eigenlijk is het voor tijdens gamen,

als je schakelt tussen bepaalde wapens.. zoals laag voor sniper, en snel voor een shotgun of een AK

Tis gewoon een Razer Diamondback na-aap muis? :+
yo Qokozuna, heb je ooit wel eens bij je muisinstellingen gekeken? of ooit wel eens een game geconfiged?

slaat echt nergens op en dan krijg je ook nog een inzichtvol rating, dat is helemaal dom
Ik weet niet waarom je nu gal op mij spuwt, maar uiteraard kun je de sensitivity software matig aanpassen (windows/spellen zelf). Dat neemt alleen niet weg dat een muis van 1600DPI standaard gevoeliger is dan een 800DPI muis. Je mist mijn punt.
En op je desktop is een muis met hoge resolutie helemaal niet meer in de hand te houden.
Nou, beter een snelle muis in de je hand.
Dan tien in de lucht.........
Ik dacht hetzelde.

Ze kunnen die knoppen beter voor iets anders gebruiken.

bijvoorbeeld extra functie's op de muis die zelf zijn te programmeren.
Komt er ook een linkshandige uitvoering van uit? Wat helaas nog veel te vaak vergeten wordt is dat er ook mensen zijn die met links muizen. Soms is het zelfs even fijn om van muis-hand te wisselen, vooral als je er last van hebt ;)
moet je m omdraaien :+

gat in de markt;

een vierkante muis die dubbelzijdig schijnt :D dan praten we pas ;) :Y)
Onder de muis zitten witte voetjes, waardoor er minder wrijving is tussen de onderkant van het knaagdier en het muismatje.

Kan iemand mij uitleggen wat de kleur van een muisvoetje voor invloed heeft op de wrijving van een muis?

Ten opzichten van de eerste optische muizen hebben we al een hoop vooruitgang gezien. Tegenwoordig muizen we al met muizen die je in staat stellen wel 0,003 keer zo snel te laten muizen. Nog betere prestaties in games! Ook krijgen we met iedere versie meer en meer knoppen geweldig! En zo handig ingedeeld ongeloofelijk! Vroegah kreeg ik rsi van het bewegen van mn muis tegenwoordig is dit niet meer nodig het indrukken van die spastische knopjes op je muis is genoeg! Wat loop ik toch te mekkeren de fanatieke gamers onder ons modereren het toch wel weg :z Dank voor het mogen uiten van mijn frustraties!

Gepost door alie - maandag 27 december 2004 - 16:24 Score: 1
Ligt het nou aan mij of ziet het er naar uit alsof de linkermuis deuken heeft opgelopen, de rechter ook maar wat minder.

Of zal het gewoon de foto zelf zijn ..... ??


Het is een TEST muis daar laten ze een frustie bouwvakker op rammen tijdens een potje CounterStrike. De doorsnee gebruiker moet er wel een maandje of 4 mee kunnen doen tot hun volgende muis wordt uitgebracht.
Kan iemand mij uitleggen wat de kleur van een muisvoetje voor invloed heeft op de wrijving van een muis?
Ja hoor: ptfe (polytetrafluoretheen; merknaam teflon) is een melkwitte kunststof. En Teflon voelt wat vettig aan en is zeer glad. Het hecht niet aan ander stoffen, ook niet aan kleurstof. Bijkomend voordeel is dat vuil zich er moeilijk aan hecht: het vervuilt dus ook minder snel wat de wrijving zou kunnen vermeerderen.

Let wel: ik wil niet zeggen dat als het wit is dat het goed glijdt, maar wel dat als het teflon is (en dus wit) dan glijd het goed. Het staat er dus net verkeerdom zeg maar.
die je in staat stellen wel 0,003 keer zo snel te laten muizen
Het gaat om de precisie, niet om de snelheid. Het gaat om het verbeteren van de 'fijne motoriek'. Met een snelle grove motoriek kun je immers ook niet echt calligraferen (of scherpschieten).
meer knoppen geweldig!
Inderdaad. Je tobo heeft er toch ook >101? Scrollwieltje is ook erg handig, net als duimknop. Trouwens je hoeft ze niet te gebruiken! En anders kun je ook nog overstappen op een Mac: de hele muis 1 grote button!
Btw: waar slaat dat op: er zitten evenveel knoppen op als het voorgangermodel?
Een van de slogans voor de MX1000 : Optical is obsolete :)

Lekker dan, maar desondanks een goede ontwikkeling.
sowieso een flauwe slogan: alsof laser niet optisch is..
Optisch bedoelen ze hier met misschien met het kunnen zien van.
En die laser versie is dus niet waarneembaar met het oog :-)
Dan is hun definitie van optisch fout :)

op·tisch (bn.)
1 werkend met of betrekking hebbend op licht

UVA/UVB kan je ook niet zien, maar is wel licht. Zelfde voor laser.
Als je goed genoeg in de lens kijkt zie je wel degelijk het rode puntje van de laser (zelf geprobeerd) ;)
MX1000 is obsolete :+
Ik vraag me af waarom ze er geen laser in hebben verwerkt. LED is toch geen LASER?
waarom zou je een laser willen hebben? als de sensors genoeg hebben aan het licht van een led.. tis niet alsof hij accurator wordt ofzo..
Het verkoop argument van de MX1000 is dat de nauwkeurigheid een factor 20 beter is. Dit prototype haalt deze argumentatie onderuit.
Nee, maar een Laser kan wel een LED zijn. (8>
Dit is vooral gunstig voor gamers, die minder wrijving nodig hebben.
Ik ben al niet gecharmeerd door de standaard muisgliders die onder de MX500- en MX510-muis zitten. In combinatie met een Everglide Ricochet 2.52 schuren die gliders over het kunstoffen oppervlak van de Everglide waardoor je letterlijk kale plekken ziet verschijnen op de muismat. Ik weet niet of dat nou aan de muisgliders of de muismat ligt, maar daarvoor heb ik al een fUnc Surface-mat en een setje MousePad Speed-Tapes besteld.

Veel gamers willen graag een lichte muis hebben om te gamen, maar de MX510 heeft nogal een zwaar gewichtje in zich zitten die door sommige tweakers eruit wordt gehaald om de muis een stuk lichter te maken. Ik hoop dat ze dat bij deze nieuwe muis dat gewichtje niet hebben ingebouwd.
En ik hoop dat ze het er niet uithalen!! ik vind het juist zeer prettig dat ie net iets zwaarder is. Ligt ie beter in de hand en heb je meer controle.

Daarom lijkt het me heel verstandig het gewichtje er gewoon in te laten zitten. Kunnen tweakers die het echt niet willen het er lekker zelf makkelijk uit halen.
Heb nu al sinds 2000 een fUnc surface 1080, en ik kan geen kalen plekken vinden. En ik heb toch heel wat muisjes versleten sinds dien (nieuwe modellen etc.)

Dat gewichtje, een woord Geweldig.
Vooral met aimen vind ik het super omdat ik al van die kolenschoppen heb (moet er niet meer aan denken om zo`n lichte muis te gebruiken)
Wat ik wel weer gunstig vind is dat deze muis blijkbaar weer een staart heeft gekregen. Ik ben altijd tegen een draadloze muis geweest aangezien ik nogal vergeetachtig en rommelig zou ik die muis steeds kwijt raken. En mocht ik hem dan vinden dan zijn de batterijen leeg.

Nee hoor, geef mij maar een muis met een staart.
Als er op de foto een met een staart staat hoeft dat nog niet te betekenen dat er ook geen draadloze van komt. Dat verwacht ik namelijk wel, ook al ben ik nog steeds erg blij met me logitech mx bluetooth toetsenbord en muis ;)
er wordt gesuggereerd dat hij (...) G series zal worden genoemd
Ja, en die draad gaat dan ook G-String heten.
Die muizen boeien me ff niet zo veel, maar het plafond van de ruimte waar deze muizen zijn gefotografeerd intrigeert enorm!
Als je de blauwe muis bekijkt, dan lijkt het alsof er een alien naar kijkt, met zijn mond open. De linker lijkt meer op drooggekookte rijstepap of zo.
Anyway, het zal uiteindelijk toch wel een of ander wazig plafond zijn. Deukjes in de muis, daar geloof ik ff niet in. Of is het stiekem toch een opdruk?
Dat is gewoon het plastic van de muis dat op een of andere manier is gevormt met allemaal metallic draaiingen erin.
Dat noemen ze "holografisch", Logitech dan, he...
Kunnen ze die knoppen niet gewoon weg halen?
gewoon een 5 knops + scroll muis van maken?
dit is zwaar onhandig voor gamers.
niemand koopt zon ding...
ik bedoel, die knopjes zitten alleen maar in de weg
het enige wat je nodig hebt zijn de 2 «backward, en forward» knoppen. voor bijv zoom.
scroll voor wapen keuze e.d.
ik bedoel, welk persoon koopt dit nou? alleen de gamers toch?
en dan val je die ook nog eens lastig met die extra knoppen! |:(
Op de MX500 zitten ze ook niet in de weg hoor. Daarnaast zijn er counter-strikers die ze gebruiken voor weapon select/silencer on.off/reload.

Het is maar wat je hebben wil. Ik speel met een balmuis van logitech, en heb op hoog niveau gegamed, maar er zijn mensen die graag het nieuwste van het nieuwste willen hebben. Een topic hierover zou dan ook eerder in gadget talk thuishoren dan in harde waren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True