Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 87 reacties
Bron: Futuremark Corporation Forum

Op GameZ lezen we dat de ontwikkeling van Quake IV, dat door de stilte al bijna vergeten was door het publiek, bij lange na niet stilligt. Het Amerikaanse blad PC Gamer publiceert een special van tien pagina’s over de shooter waarin onder andere een aantal screenshots te zien zijn, die terug te vinden zijn op het forum van Futuremark. Quake IV wordt niet door id Software ontwikkeld, maar zal door Raven Software gebouwd worden. Het zal zowel een single- als een multiplayeroptie bevatten en gebaseerd worden op de engine van Doom 3. In de tweede helft van 2005 wordt het spel in de winkel verwacht.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (87)

Ik snap niet helemaal dat er al screenshots zijn van een spel dat nog een jaar niet in de schappen te vinden zal zijn.
Zijn dit soort 'nieuwtjes' alleen maar om de markt warm te houden of hebben we het hier over een paar plaatjes die 'iemand' in elkaar heeft gezet, in de trant van: zo (vet) zal het er uit gaan zien?
BTW, volgend jaar is de engine van Doom3 natuurlijk al weer jarig geweest.
Ik snap niet helemaal dat er al screenshots zijn van een spel dat nog een jaar niet in de schappen te vinden zal zijn.
Omdat het gigantisch veel werk is om een compleet spel te ontwikkelen. Dat zal in delen gaan. Sommige delen zullen nu al af zijn, maar nog niet samen werken met andere delen

Deels zal de AI wel werken, maar niet in alle situaties.....

Deels zullen karakters af zijn, maar nog niet met alle features.

Deels zullen landschappen bestaan + wat er omheen hoort, maar nog niet reageren op schoten....

enz......
Ik snap niet helemaal dat er al screenshots zijn van een spel dat nog een jaar niet in de schappen te vinden zal zijn.
Van halflife 2 waren er zelfs al complete scenes op video een kleine 2 jaar geleden :)
Gelukkig is voor Q4 de engine tenminste al af :)
:9Ik heb al wat meer Scans gezien en moet zeggen dat ik best wel onder de indruk ben, toch vind ik dat het een beetje Doom 3 aandoet in plaats van dat het een eigen gezicht heeft. Toch twijfel ik niet hoor, deze game wordt vast en zeker geweldig goed. Ik ben blij dat het nog even op zich laat wachten want Doom mag dan goed draaien deze game zal zeker nog mooier worden dan Doom 3 en die game kunnen maar weinigen echt lekker draaien, een game die nog beter wordt vraagt bijna systemen die nog niet eens bestaan.
Ben ik de enige die de polygonen van de models met de hand kan tellen?

Door de dynamische lichteffecten van de Doom 3 engine zal het er vast wel weer bijzonder uitzien, maar waarom zien de personages er nou uit als coneheads?
Waarschijnlijk ivm de performance. Als je die gebruikelijke quake fast-paced actie wil krijg je problemen op een normaal systeem en de doom3 engine.

Tegen de 2e helft van 2005 zal het alweer wat meevallen en ga er ook maar van uit dat het hele spel tegen die tijd er al zeker wat beter uitziet (danwel 'mooier' getweaked) enzo... Dit is echt nog te vroeg om hier over te gaan lopen soebatten.

/edit: en met fast-paced wordt -neem ik aan- bedoeld dat alle puppekes een heel stuk sneller lopen. Nu kan doom3, zoals XyritZz hieronder aangeeeft, best honderden beesten tegelijkertijd soepel weergeven - maar als je er dan ook nog, zeg, 4x zo snel er doorheen moet kunnen rennen wordt dit 'soepel' een heel stuk meer belangrijker.
Bij Doom 3 valt het ook al op en dan vooral bij de hoofden. Dit heeft te maken met het feit dat ze normal maps gebruiken om extra detail toe te voegen aan de models (ipv hogere polycounts). Dit geeft op zich zeer indrukwekkende resultaten, maar aan het silhouet zie je toch dat het aantal polys niet zo hoog is. Als de models bewegen is het trouwens een stuk minder storend naar mijn mening.

Zomaar 2 pics van Doom 3 (zie hoofden van de monsters op voorgrond):
http://www.100quake.com.ar/pics/wallpapers/doom3_zombies_800x600.jpg
http://www.3davenue.com/media/doom3/1l.jpg
De Doom 3 engine gebruikt per polygon collision detection dus er is geen hitbox meer. Hierdoor kan je geen gigantisch hoge polygoonaantallen gebruiken zonder dat je weer een hitbox nodig hebt.
Het voordeel hiervan is duidelijk: je hebt geen delen van het model welke in de vloer of iets dergelijk verdwijnen als het model "doodligt". Ook is het veel realistischer, je kan bijvoorbeeld onder een arm en tussen de benen door schieten terwijl je in traditionele schooters gewoon de hitbox raakt.
ja je bent de enige. :d
Let er ook even op dat het hier niet om screenshots gaat maar om ingescande screenshots uit een pcblad. Dat zorgt ook voor een instorting van kwaliteit.
Als je die gebruikelijke quake fast-paced actie wil krijg je problemen op een normaal systeem en de doom3 engine.
Nee hoor, laad de testlevels van Doom3 maar eens, op GoT staat hoe je dat moet doen, er is één level tussen met honderden beesten erin, normaal ben je hier binnen de 3 seconden game over, als je snel ff god intikt in je console kan je rondlopen, en dan valt het op hoe verdacht soepel alles nog gaat.

* 786562 XyritZz
Raven software roept dat ze de singleplayer verder gaan waar Quake2 ophield. Voor de multiplayer gaan ze verder waar Quake3 ophield.

Quake2 singleplayer was erg goed en voor quake3 als multiplayer moet nog een gelijke gevonden worden :)
Quake2 singleplayer was erg goed en voor quake3 als multiplayer moet nog een gelijke gevonden worden
die is er al een tijdje, hij begint met een u en eindigt op een t ;)
no fucking way dat de gameplay van UT aan die van Q3 kan tippen, het is veel minder vloeiend en _traag_ tenzij je weer gaan strafejumpen, maar dan ben je weer niet te raken.

UT is al wat meer richting quake opgeschoven maar het is nog steeds niet even goed als het gevoel wat ik bij een potje Q3 krijg. Probleem is dat Q3 zo goed als dood is :'(

Onslaught van UT is grappig, maar meer niet imho.

edit: moderatie 0? What about sensei boven me die zegt dat UT == Quake?
Jullie krijgen beide een 0-mod omdat dit gewoon een kwestie van smaak is waar je dus niet over moet proberen te gaan discussieren. Daar hebben we hier een beetje een hekel aan... (ik hou dus wijselijk mijn voorkeur ook maar voor me ;)).
Ik heb er niet zo;n heel goed gevoel over. Q4 lijkt veel op doom3, en ookal had de d3 multiplayer wél een goede gameplay, dan zou ik de atmosfeer nog niet goed vinden voor een multiplayer
Atmosfeer kan je altijd veranderen... gewoon btje sfeerverlichting.. (kaarsje in het midden van de map ozfo)
Jippie, nog een futuristische shooter.

De beste engines komen vaak omhuld door crappy spellen (Far Cry was een oppervlakkig spel met waardeloze multiplayer, meer een engine showoff dan een game) en Doom3 heeft zeer trieste gameplay, dat wil ik niet eens een spel noemen.

Wat wel leuk is is dat bovenstaande flutspellen erg goede engines hebben. Die van Far Cry is nog beter dan die van Doom 3. De physics zijn beter, er is veel meer interactiviteit mogelijk, evenals echte outdoor landschappen, terwijl de Doom 3 engine zich (te veel) richt op creepy indoor omgevingen.

Mijn hoop is altijd weer gevestigd op de games die uitkomen en van dergelijke engines gebruik maken. Games die wèl leuk en afwisselend zijn, en goede multiplayermogelijkheden hebben. En realisme, graag. Lasers en railguns is gewoon niet mijn ding, en de ADHD gameplay die daarbij hoort (Unreal Tournament) vind ik al helemaal waardeloos.

Dus van Quake 4 kan ik niet wakker liggen. Evenmin als van Quake 5 of 6.
Waarom is dat plaatje van een November 2004 uitgave, terwijl we oktober nog niet eens hebben gehad? |:(
Zodat het blad over een maand ook nog gloednieuw is :+
Misschien zijn ze op bezoek geweesd bij de paranormaal beurs? Serieus, zo'n magazine duurt best lang om samen te stellen dus er zitten meerdere magazines tegelijk in de pijpleiding.
Op dit moment is het een hype om games uit te brengen waarvoor je minimaal een highend systeem nodig hebt.
Als je in de winkel een game koopt zie je op de doos de meest prachtige renders en minimale systeemspecs.
Eenmaal thuis geinstalleerd kan je het hoogstens op 1024*768 draaien en alle detail op middle.
Heb volgens de maatstaven van nu niet echt meer een highend systeem en er zijn genoeg mensen die het nog met minder moeten doen.
Dus ik vraag me het volgende af.

Spannen de gamemakers samen met de GPU bakkers om de verkopen omhoog te krijgen?
De ene kaart heeft goede support voor de ene game en de andere voor de andere game.
Vind deze ontwikkelingen eingelijk diep triest.
Quake is net als doom een legende iedereen kent het spel als hij/zij deze naam hoort

Ik hoop dat het een onafhakelijke game word en gezien de screenshots zal het wel weer een behoorlijke hype worden
dat is altijd al zo geweest. Ik weet nog wel dat ik de quake3a-test gedownload had en waarbij toen de snelste videokaart (een TNT2 ultra) maar net genoeg was om hem te draaien! Dus tegen de tijd dat q3 echt uit kwam had iedereen of al een ultra gekocht of ging voor de geforce die ongeveer tegelijk uitkwam met q3 en ut...
maar ook daarvoor is het altijd al zo geweest hoor, ik kan het me alleen niet meer zo duidelijk herinneren als bij q3...
bedoel je niet Q2.. toen Q3 uitkwam was de geforce er al een tijdje volgens mij..
Nee hoor de Geforce 1 kwam pas na Quake 3 ;)
Nee hoor, ik had toen speciaal hiervoor een nieuw systeem met een TNT-Ultra gekocht
en hij zel wel geoptimaliseerd zijn voor de huidige nVidia kaarten, aangezien die gewoon de DOOM3 engine gebruikt...
Dat is maar de vraag. Dat ie dezelfde engine gebruikt hoeft helemaal niet te betekenen dat ie ook op dezelfde manier reageert.

Voorbeelden genoeg in het verleden. Kijk bv naar QuakeIII. Dat spel heeft ontzettend veel baat bij een Intel cpu.
Maar bij andere spellen die de QuakeIII engine gebruiken is dat helemaal niet zo.
Hetzelfde kan nu gebeuren met de DoomIII engine. JC heeft daar zelf ook al voor gewaarschuwd. (dat zegt al heel wat...)


Als ik dat eerste screenshot bekijk dan werpt het been van die militair bv geen schaduw op de grond. Wellicht gebruiken ze veel minder schaduwen om zo wel een goede prestatie te krijgen wanneer je grotere ruimtes en meer monsters gebruikt dan in Doom3. Als dat het onderdeel is waarop Nvidia veel wint, dan ben je dat effect ineens kwijt en is ie wellicht helemaal niet meer sneller op Nvidia kaarten.

We zullen het wel zien tegen die tijd.
Spannen de gamemakers samen met de GPU bakkers om de verkopen omhoog te krijgen?
Het antwoord is ja. Had je dat nog niet door dan?
Op dit moment is het een hype om games uit te brengen waarvoor je minimaal een highend systeem nodig hebt.
Het spel ligt pas over een jaar in de winkel.. wat nu high end is is dan mid-end.

En doom3 draait ook prima op een athlonxp met radeon9800 of een P4 <3ghz.
Je hebt daar geen 3,6 / 3500+ en X800XT PE / gf6800 Ultra extreme voor nodig...
Alleen als je alle eye candy en een hoge resolutie wil, maar dat is nooit anders geweest.
Een dergelijke game engine moet een aantal jaar mee kunnen gaan. Het heeft dus weinig zin om nu een engine op de markt te brengen die eigenlijk al helemaal achterhaald is omdat iedere comprutser dat spel met volledige settings kan draaien.
Tweakers.net schendt het copyright van PCGamer met de onderste afbeelding. Ik wil er alleen maar op wijzen omdat het niet netjes is.
Misschien hebben ze wel toestemming gevraagt...
Zou een beetje onzinnig zijn om dat er steeds weer bij te moeten zetten.
Voor een thuiskopie hoef je toch ook niet te vragen? Nu hebben we thuis allemaal een kopie van dat plaatje.
de stichting Thuiskopie is ergens anders voor
stichting de thuiskopie int auteursrechtelijke vergoedingen voor het thuiskopiëren van beeld of geluid. Het gaat hier om het voor strikt persoonlijk gebruik kopiëren van bijvoorbeeld een CD, of een film op de televisie. Voor iedere beeld- of geluidsdrager die voor privé-gebruik bestemd is wordt een bescheiden toeslag betaald.
Ze hebben iig de bron vermeld, zal dan niet zon probleem zijn.
Misschien niet netjes, meer ik denk niet dat PCGamer met deze gratis reclame moeite zal hebben.
Hoho, citeren mag (titel publicatie, paginas, tijdschrift, jaargang, etc) maar inhoud kopieren niet. Zelfs al vermeld je de bron. Heb zelf al eens iets met een ISBN nummer uitgebracht. De nederlandse auteurswet zegt volgens mij dat als je naast een citaat ook inhoud (lees plaatjes) weergeeft, je de uitdrukkelijke schriftelijke toestemming moet hebben van degenen met de auteursrechten op het materiaal, en er ook bij vermelden dat je die toestemming hebt. Zie ik hier helemaal niets van. Dat geldt tenminste voor publicatie op schrift, ik beken dat ik niet precies weet hoe dat is voor websites.

Niet dat het mij nou stoort of zo, maar je moet wel de regels kennen die je overtreed B-)
Volgens mij mag dit gewoon hoor.. er staat duidelijk bij dat het uit pc gamer komt, en citeren mag volgens mij sowieso.

Benchmark resultaten van bv. anand of tomshardware mogen hier toch ook gepost worden?

Niks illegaals aan..
de game die het 3d tijdperk inluidde.... ik kan persoonlijk niet wachten op een singleplayer quake, heb deeltje 2 ook veel meer gespeeld dan 3. beetje nostalgisch allemaal, heerlijk
de game die het 3d tijdperk inluidde
er.. dat was dus DOOM, niet Quake..
Om dan helemaal precies te zijn:
eerste 3D spel van id Software was Wolfenstein 3D, maps waren ingedeeld in kubussen. (geen hoogteverschil, en alleen hoeken van 90 graden.) Er kwamen een aantal versies en varianten met dezelfde engine. Daarna kwam de doom, zonder de beperking van de 90 graden hoeken, en met hoogteverschillen. De hoogteverschillen waren eigenlijk een beetje nep, je kon nog niet boven of onder een tegenstander staan. (dus nog eigenlijk een beetje 2D met een 3D sausje) En uiteraard zoals met alle engines van id Software kwamen er meerdere versies en varianten.

Daarna kwam Quake, het eerste spel van id Software met alle 6 de vrijheidsgraden.(verplaatsing in xyz en rotatie in xyz)

Overigen was Quake niet het eerste "echte" 3D spel. Descent was eerder....

De rest van id Software is alweer een stuk recenter en kent iedereen wel zo'n beetje.

Edit: bij Doom kon je ook naar boven en onderen kijken, was namelijk nodig om zonder aim hulp toch een tegenstander/enemy te raken die hoger of lager stond.
quake was het eerste échte 3d spel, waarbij ook de vijanden bestonden uit 3d ipv uit 2d-pixels
bogy: hangt denk ik van de definitie van een "echt" 3D spel af.

Descent kwam overigens in 1994 op de markt, Quake pas in 1996....... (en ja, Descent had tegenstanders in 3D en niet als sprite)
Descent gebruikte een eigen 3D engine die uniek was in zijn soort :) geen mooie filter truukjes maar wel textures en truukjes er aan ..

Maar decent was zeker eerder dan quake... (echter de 3d-engine achter beide zijn overgelijkbaar)

Ik herinner me alleen nog iets van commanche van Novalogic welke ook al een redelijk goed ogende 3D enigne had (voxel space) volgens mij draaide dat zelfs nog op mijn 386 ..
Er was zelfs al een volledig 3D spel in 1990 genaamt Alpha Waves. Hierbij moet je met een driehoekje via platformpjes naar de uitgang stuiteren. Dit heb ik nog gespeeld op een 286 :P.

Er zitten geen textures in oid. maar het is wel volledig 3d.
descent ... jaja ... die ken ik nog ...

spaceshooter ... heb 'k enorm lang gespeeld ... ik had vroeger zo'n headset, een VirtuaGear denk ik da de naam was..

da's zo'n grote helm met oogjes en surround geluid... echt te vet in die tijd (werkte maar met een aantal spellen, waaronder descent!)
Enne F29 retaliator komt uit '89. Een vliegsim, okee. Maar zeer indrukwekkende 3D graphics voor die tijd..

Piccies
Bij doom kon je alleen links en rechts kijken volgens mij en pas bij quake kon je om je heen kijken.

Correct me if i'm wrong...
Het was dus pacmen 3d en wolfenstein3d waarmee het begon.
Hopelijk zitten er in Q4 wel de grote hordes monsters die ik in Doom 3 tog wel een beetje mis. Ik verlang wel weer een beetje naar de tijden waarin 600 cells niet genoeg was :P.
Hordes zoals in SeriousSam bedoel je }>
Het wordt tijd dat jij Painkiller gaat spelen. Héérlijke engine, en lekker laveloos knallen :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True