Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 9 reacties
Bron: Web3D Consortium

De International Organization for Standardization (ISO) heeft vandaag besloten dat X3D in oktober 2004 officieel tot ISO-standaard verheven zal worden. X3D biedt een framework dat gebruikt kan worden voor realtime 3d-communicatie over netwerken en tussen applicaties. Deze communicatie gaat door middel van het op XML-gebaseerde bestandsformaat van het Web3D Consortium. Dit formaat kan omgaan met de formaten van verschillende 3d-contentaanbieders. De specificaties van X3D zijn hier terug te vinden. Onder meer 3DLabs, HP en Sun ondersteunen de specificatie. Veertien nationale comités van afgevaardigden hebben toegestemd om van X3D een ISO-standaard te maken. De ISO-standaarden hebben als doel ervoor te zorgen dat gegevensuitwisseling en communicatie op een universele manier plaats kan vinden.

Web3D ConsortiumEen van de voordelen van X3D is het feit dat het door middel van extensies uitgebreid kan worden. Het Web3D Consortium werkt dan ook al aan update die in september voor toestemming ter stemming gebracht zal worden. Deze update omvat onder andere ondersteuning voor programmeerbare shaders, verbeterde textures, verbeterde Level-of-Detail, verbeterde tekstondersteuning en support voor het cdf-bestandsformaat. De nieuwe ISO-standaard ondersteunt de nieuwste grafische hardware om de beste prestaties op visueel gebied neer te zetten. X3D is de opvolger van VRML 97, dat nog immer door een groot aantal tools ondersteund wordt; er zal dan ook achterwaartse compatibiliteit beschikbaar blijven door middel van Classis VRML Encoding.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (9)

Ik heb vroeger zelf met VRML gewerkt in de tijd dat het potentieel kon gaan boosten, terwijl VRML eigenlijk best degelijk was voor die tijd heeft VRML het om een aantal redenen niet gehaald.

1) Slechte tot bijna geen engine ervoor in IE...er zat wel een VRML player-achtig iets in waarmee je door VRML werelden kon bewegen, maar dit werkte bijna nooit...je moest altijd 3rd party software downloaden en installeren en dat is dan al het eerste struikelblok voor mensen.

2) Web-based games zijn zeer moeilijk commercieel aantrekkelijk te krijgen.
Ik neem als voorbeeld Paul Steed de top 3D modeler en concept artist van ID Software die ID heeft verlaten om een bedrijf op te starten die winst zou moeten gaan maken van web-based 3D games.
Dat is tot nu toe nog niet gelukt...ook hiervoor moet je 3rd-party software downloaden.

3) Geen support voor VRML in 3D applicaties als 3ds Max toendertijd, wat betekende dat als je een karakter wilde maken je in de scriptcode de coordinaten voor elke vertex moest invoeren.
Dat schrikt al meteen af als je hele werelden ermee moet gaan maken.
Als je dan klaar was met het model per vertex in te voeren kon je beginnen aan de UV-texture coordinaten in te voeren.

4) VRML had geen support voor bones(voor sub-model animatie)...dus als je een karakter maakte kon je het alleen stijf vooruit laten komen door translatie van het hele model.
Of je moest per vertex alles handmatig coderend gaan animeren.

Later kwam er wel support voor in onder andere 3ds Max maar toen was de hype al over en het moment dat VRML heeft kunnen doorbreken was toen al wegge-ebt.

Men kon al wel chatten in 3D en mensen ontmoeten etc, maar het was maar op zeer onbekende uithoekjes van het web.
Als deze standaard the next best thing wil gaan worden dan moet er iig support voor komen in IE en als extra boost zou je in 3D moeten kunnen chatten in MSN ofzo...anders blijft de naamsbekendheid en verspreiding van acceptatie te klein.
En zelfs als je dat hebt dan is het nog de uitdaging alles commercieel aantrekkelijk te maken(lees winst maken).

Het maken van een game kost tegenwoordig jaren tijd en miljoenen euros/dollars, daarnaast heb je een hele studio aan concept artists, modelors, texturaars, animatoren en programmeurs/scripters etc etc nodig om een game te maken.

De vraag is of een bedrijf het geld, de tijd en de moeite ervoor wil nemen om dit alles te doen voor een web-based game op een website...met dan nog niet eens de garantie dat het een hit wordt.

Dus het is moeilijk, als zelfs de lui van ID Software erin falen dan geeft dat wel aan hoe moeilijk het is om het van de grond te krijgen...en de problemen zijn/waren niet slechts beperkt tot de VRML zelf...daaromheen in het wereldje van de 3D is het al een hele taak om dingen goed voor elkaar te krijgen.
Het is voor een webbedrijf al een hele stap hoger om zich te gaan bezighouden met het coderen van 3D elementen.
3D Graphics is een vak opzich en je zal niet slechts goed in webgerelateerde zaken moeten zijn maar ook in al de disciplines van 3D.

Anders wordt het gewoonweg geen succes.
3) en 4) zijn echt geen probleem geweest; 3dsmax had zowat direct ondersteuning voor vrml in de vorm van een plugin (volgens mij had zelfs v.3 ingebouwde support, maar dat weet ik niet zeker), en bones zijn een tool voor animatie: zelfs nu gebruiken een paar games vertex based animation. En dat is enkel nodig om organische modelen makkelijker te animeren (toegegeven dat bone-animatie minder geheugen nodig heeft, maar wel meer procesor power, en ook dat mensen/dieren organisch zijn en dus van die techniek gebruik maken).

Maar vbrml was daar ook nooit voor bedoeld: vrml was meer voor het sharen van 3d modellen (moet je denken aan een productielijn laten zijn over het internet, of een product) ipv virtiuele werelden, net als bluetooth enkel een draadvervanger had moeten zijn, en niet (zoals nu vaak te zien is) een wifi-achtige LAN/ethernet connectie.
Het downloaden van 3rd party software is meestal alleen een probleem voor de ontwerpers. Omdat ze verwachten dat mensen dit niet altijd doen. Maar als je kijkt naar Flash en Acrobat kan dit (uiteindelijk) ook gewoon gebruikt worden.
Natuurlijk ging hier een tijd overheen, maar doordat deze techniek nu tot standaard wordt gemaakt, kan het een goede boost geven.
Mensen die weten wat ze willen zullen zoiets toch wel eerst downloaden, en mensen die er geen verstand van hebben klikken doorgaans toch wel op "next".

Daarnaast is het wel zo dat 3d chatten en dergelijke ook weinig populariteit wint, terwijl het er toch al een tijdje is zoals je al zei, omdat mensen er niet echt behoefte aan hebben. Ook al zeggen ze misschien dat dit leuker is, en zal het meer gebruikt worden als het gepusht wordt in bijvoorbeeld msn, het maakt voor mensen weinig uit of ze gewoon een textveldje met hun eigen naam (inclusief van die leuke tekentjes erbij waardoor het hele verhaal moeilijk te volgen is) en hun tekst. Communiceren doen ze wel.
Volgens mij is VRML nooit het succes geworden dat de makers destijds gehoopt hebben. Misschien was de tijd er nog niet rijp voor.
Dit moet wel leuke mogelijkheden bieden, namelijk de nu vaak eenvoudige online games die dan ook in 3D gemaakt worden.

Ben benieuwd of er enige compatibilteit is tussen X3D en de andere open grafische standaard: OpenGL.
Ben benieuwd of er enige compatibilteit is tussen X3D en de andere open grafische standaard: OpenGL.
Dat is peren met appels vergelijken. OpenGL is een rendering machine, X3D een opslag formaat... ;(
Was het door de EU gesubsidiëerde project 'verse' ook niet met hetzelfde bezig?
http://www.blender.org/modules/verse/

edit: zo te zien is Verse niet een 'opmaaktaal' maar een protocol. Je zou dus dmv Verse realtime X3D kunnen laten zien ergens...
Hopen dat dit het inderdaad beter gaat doen dan VRML. VRML was een leuk idee, totdat mensen allemaal eigen uitbreidingen gingen maken die niet compatible met elkaar waren. En natuurlijk het grootste probleem met VRML was dat alles VRML kon exporten, maar de enige min-of-meer fatsoenlijke readers waren stand-alone playertjes. Dit maakte het zo goed als een write-only formaat, wat het voor een boel zaken totaal nutteloos maakte.
is er misschien iemand die een link heeft naar x3d projecten? ik bedoel kan ik ergens kijken naar hoe x3d eruit ziet als resultaat? net op www.sun.com gekeken, die hadden altijd hele leuke vrml voorbeelden maar kan maar weinig vinden over x3d...
Het wachten is op MS3d, of iets dergelijks....
Weer een nieuwe standaard die op de nominatie staat om te worden verkracht.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True