Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties
Bron: GeekExtreme, submitter: k1n9_n01z3|IA

Op GeekExtreme is een preview verschenen van de Razer Viper, een optische muis met draad die speciaal op gamers en andere gebruikers die hoge eisen aan de kwaliteit van de muis stellen is gericht. De muis werkt met een resolutie van 1000 dpi en ververst zijn waarneming 2300 maal per seconde, de geschatte prijs is 50 dollar. De previewer is erg te spreken over de muis; de prestaties in spellen als Halo en Unreal Tournament 2004 zijn zeer goed, zijn reactietijd lijkt een stuk lager dan bij het gebruik van de Logitech MX700 en zijn accuratesse lijkt te zijn toegenomen. Een andere functie die wordt gewaardeerd is de 'on-the-fly sensitivity' waarmee, na het installeren van de meegeleverde software, met de scrollknop de gevoeligheid van de muis in te stellen is.

Tijdens het spelen van games kan dan onmiddelijk de gevoeligheid worden veranderd. Bijvoorbeeld bij de overgang van 'snipen' naar bewegen kan zo'n verandering praktisch zijn. Een andere preview, op Overclockers Club, is evenzeer te spreken over de muis. De muis wordt vooral geroemd om zijn glijdende kwaliteiten en gevoeligheid. Dat previews subjectief zijn blijkt uit het feit dat de eerste previewer de muis als wat klein beschouwt terwijl in de tweede juist de dunne en elegante uitstraling van de muis worden geprezen. Een van de nadelen die ook bij eerdere muizen van Razer aan het licht kwam is de overgevoeligheid van de knoppen. Niettemin is de conclusie overduidelijk: I can't recommend this mouse enough! [...] Razer has hit another home run with their Viper optical mouse!

Razer Viper
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

Het is logisch dat deze muis sneller reageert dan de MX700, omdat die draadloos is. Ik had het logischer gevonden als ze hem hadden vergeleken met de MX500 of nog beter met de MX510
Zover ik weet leverde de MX700 anders dezelfde prestaties als de MX500. Alle muizen van Logitech uit de "MX"-serie hebben de verbeterde nauwkeurigheid en responstijd. Daarom is de MX700 oplaadbaar: dat ding verbruikt nogal wat energie!
draadloos is altijd trager als met draadje. en hoewel het verschil bij moderne draadloze muizen erg klein is door het gebruik van hoge frequentie radio signalen blijft het trager.
het opties oog is wel het zelfde bij de mx500 en 700, en de refresh van dat ding ook, maar de reactie tijd blijft iets lager omdat het gewoon langer duurt om iets door de lucht te sturen.
Doordat je door de lucht gaat, heb je een protocol nodig met veel overhead, anders word je om de haverklap gestoord.

Vandaar dat met draadje iha sneller is
Even ter informatie:

De snelheid van een signaal door de lucht is hoger dan van hetzelfde signaal door een kabel.

Ruwweg voor lucht: 300.000km/s
Door een kabel: 200.000km/s

Hoewel dit een groot verschil is zijn de snelheden zo hoog dat je dit niet kan merken op de korte afstanden waar we hier over praten.

Er zal hoogstens iets delay zijn in de modulator, maar dit ligt als het goed is ver onder een microseconde.

Wat is volgens jullie de reden dat de respons van een draadloze muis minder is ?

edit:
Point taken
Trouwens, zodra de signalen ontvangen zijn moeten ze toch nog een keer door een kabeltje (van de ontvanger/oplader naar de usb of ps/2 poort).
De signalen verplaatsen zich gewoon met de lichtsnelheid. Op een koperdraadje stuur je de zooi zonder draaggolf over, maar die modulatie en demodulatie stap is maar een paar transistoren groot. Draadloos ethernet heeft ook geen merkbaar hogere pings in vergelijking met een bedrade variant.
Mjah maar jij gaat me niet vertellen dat je het verschil niet merkt... als je altijd met draadje werkt en dan met draadloos is et net of je muis een seconde later beweegd.. ik vind het verschil zelf veeeeel te groot. onspeelbaar.
Hij is niet oplaadbaar omdat hij zoveel energie gebruikt, hij is oplaadbaar omdat er veel klachten waren over het gebruik van batterijen. Ten eerste de kosten, daarnaast merk je pas dat batterijen leeg zijn als de muis het niet meer goed doet, en dat is vervelend. De MX700, en ook de MX900 natuurlijk doe je gewoon aan de oplader als je 'm niet nodig hebt.
Waarschijnlijk (althans, zo doet het zich voor in dit artikel) is er 1 tester geweest, en die had eerst zo'n muis...
Wat is de MX510? Kan er nix over vinden, zelfs niet op de Logitech site... :?
Hier staat de preview van de Logitech MX510.
"Tijdens het spelen van games kan dan onmiddelijk de gevoeligheid worden veranderd. Bijvoorbeeld bij de overgang van snipen naar bewegen kan zo'n verandering praktisch zijn."

elk half-decent game heeft een script engine die het toelaat de sensitivity te verlagen wanneer er ingezoomed word.

vanaf Quake 1 was dit al mogelijk, en ook recente games zoals Far Cry doen dit ook automatisch wanneer je inzoomt.

wat is er sneller, inzoomen en game past direct sensitivity aan.
ofwel inzoomen, beginnen scrollen met uw wieleke (dat 9/10 in-game gebruikt word om uw wapens te wisselen) en dan te aimen.. tegen den tijd dat ge daarmee gedaan hebt, zitter er 40 kogels in uw kop :)
Ik gebruik het nu voort constant op mijn boomslang 2100 in battlefield. zodra ik in een tank ga scroll ik de sencivity helemaal omhoog wat mij is staat steld de koepel van de tank sneller rond te laten draaien dan elke andere speler, onthefly werkt bij mij in samen werking van de duimknop. dus je kan gewoon wapens scrollen en de duimtoets kan ook gewoon als reload of zo gebruikt worden. alleen op het moment dat je bijde doet gaat ie sencivity aanpassen.
in de games die je access geven tot de console kan je een 2 keys op je keyboard linken om sensitivty te verhogen en te verlagen :)

@nightraider: het is niet zo'n scripts dat ze blocken
Dit is inderdaad bij veel games mogelijk, maar wordt vaak weer geblokkeerd door de servers omdat dit soort scripten als "cheaten" wordt gezien.

On-the-fly sensitivity biedt dan een mooie uitkomst :)
2300 updates/seconde? Is niet echt nuttig he, als een ps/2 poort niet sneller dan 200 keer per seconde update, en een usb poort slechts 120. Zou je 400-800 updates doen, dan kan ik het nog wel snappen ivm versnellingen etc, maar meer dan dat lijkt me vrij overbodig.

offtopic:
Ik blijf het lullig vinden dat die draadloze logitech trackball niet gebruik maakt van die snelere wireless verbinding die de MX serie gebruikt...perfecte muis, maar voor het gamen moest ik hem toch omruilen voor een MS trackball explorer.
Vervalt bij een trackball het voordeel van een draadloze verbinding niet? Omdat ie toch altijd op dezelfde plaats blijft staan.
Altans zo ervaar ik het, want ik ben ook een fervent trackball gebruiker. Ik heb een Logitech met draad.
Nee hoor, helemaal niet. Ik gebruik zo'n draadloze trackball om mijn divx/dvd pctje in de woonkamer te bedienen. Lekker relaxed onderuit op de bank een filmpje starten :)
$ 49,99

Tof muisje maar wel wat duur vind ik zelf. De instelling via de software om tijdens het games met scroll de sensitivity in te stellen is zeer mooi.
vind het wel meevallen die prijs. Als je kijkt wat een logitech mx500 kost (41 goedkoopste in pricewatch) vind ik $50 (ook ongeveer 40) nou niet echt duur...
En je kan er wel van uitgaan dat die muis in Belgie een stuk duurder zal zijn :7

In ieder geval, dit lijkt me wel een leuk speeltje voor de hardcore gamer maar ik denk niet dat de gemiddelde gamer zijn portemonnee zal willen opentrekken voor deze muis.
$ 49 ja... + $ 15 verzending!... is 54 euro!...
De laatste paar jaar zie je steeds meer producten speciaal voor gamers. Eerst de (mini) joysticks, muismatjes, toetsenborden, muizen, trackballs, en ook eerder vandaag al een hele game-setup (nieuws: Belkin Nostromo n52 game controller review).

Het is zeker geen slechte ontwikkeling, maar waar houd het op?
de game industrie is niet voor niks een van de snelst groeiende markten. het zou eens tijd worden dat ze produckten hierop afstemmen
Wat mij betreft hoeft dit voorlopig nog niet op te houden :)
Aangezien er wereldwijd veel gamers zijn ligt het nogal voor de hand om bepaalde marktdelen hierop af te stemmen. Naast dat er een erg grote markt voor is, en er dus flink wat geld mee verdient kan worden, kan de technologie ook overgezet worden naar de meer standaard producten.
Zoals een hogere dpi en verbeterde vernieuwsfrequentie :)
Ook zal de vorm en kwaliteit van de muis er op vooruit gaan denk ik. Want een gamer heeft toch veel uurtjes op een dag z'n muis in de hand en dit moet toch prettig aan blijven voelen. Daarnaast zal de muis ook bestand moeten zijn tegen de vele kilometers die deze tijdens zijn leven af moet leggen en andere omstandigheden als klamme handjes etc. :P

Maar waar het op houd? Geen idee eigenlijk :)
Het zal me niks verbazen als er straks complete simulatorkasten afgeleverd kunnen worden voor gamers, zodat je bijv. in een 'echte' auto je rondjes in NFS af kunt leggen etc. :P
Tis leuk, zolang het maar nuttig en betaalbaar blijft :)
2300 updates/seconde? Is niet echt nuttig he, als een ps/2 poort niet sneller dan 200 keer per seconde update, en een usb poort slechts 120. Zou je 400-800 updates doen, dan kan ik het nog wel snappen ivm versnellingen etc, maar meer dan dat lijkt me vrij overbodig.
Nee het zijn niet updates per seconde, het zijn het aantal shots per seconde van de sensor die er in zit.
Dit aantal is trouwens vrij laag als je het vergelijkt met een aantal concurrenten:
Microsoft Intellieye 3 muizen met 3000 of 4000 shots per seconde
Logitech MX muizen met wel 8000 shots per seconde.

Daar staat tegenover dat de Razer muis wel 1000 dpi draait, terwijl de Intellieye en MX sensors standaard maar 400 dpi draaien.

Als je echter de logitech software installeert werkt de MX muizenserie wel op 800 dpi, maar zit er een negatieve acceleratie in je muisbewegingen. Deze acceleratie is hardwarematig, dus niet op te lossen met registry fixes en dergelijke.
Daarom draait mijn MX300 ook gewoon zonder logitech software en op 400 dpi.

Dit was erg wennen na mijn overstap van een boomslang 2k naar een MX300, daarom kijk ik ook met grote interesse naar deze Razer Viper.

Het enige punt waar ik bang voor ben is dat de Razer Viper over gaat slaan bij snelle bewegingen (niet in zo'n erge mate als bij de eerste generatie opticals, maar toch).
overslaan? wat bedoel je?.....

IK kan mijn boomslang 2000 herrineren.. die na 3 maanden (heb er 3 gehad..3de weggegooid) slijtage.. ging "doorslippen''.... waardoor de muis absoluut niet meer accuraat was.

K heb nu een dual optical... en het maakt niet uit hoe snel ik hem heen en weer haal.. er gebeurt niks vreemds....

Maar ik durf deze muis zeker te kopen! Die gevoelige knoppen zijn idd wennen.. maar gaan ook zeker in je voordeel werken!
Het overslaan dat je krijgt wanneer je te snel beweegt met een optische muis.

Bij een MX series muis ligt deze snelheid een stuk hoger omdat de sensor daarvan meer shots per seconde neemt.
Ziet er smakelijk uit. Zover ik kan nagaan uit de previews blijft het aantal button beperkt tot 3 (er van uitgaande dat de mousewheel ook clickable is). Er zijn genoeg mensen die daaraan genoeg hebben, maar er zijn er minstens evenzoveel die graag de extra thumb-buttons gebuiken. Zowel in games als met andere applicaties. Persoonlijk vind ik dat een groot gemis aan deze muis.
als ik het zo zie zit er nog knoppen op de zijkanten hoor.. dit was met de boomslang ook zo (ik hoop trouwens dat deze wat beter inelkaar zitten want dat was met mijn boomslangs een ramp)
hmmm, misschien dan eindelijk een waardige (in my opinion dan) van mijn boomslang? we zullen zien :)
1000 DPI is nog steeds geen 2000 ;)
Ik slacht met m'n MX310 iedereen met zo'n antiek ding. De discussie waar dit ding in werd betrokken, destijds met het steeds populairder worden van optische muizen is achterhaald, in elk geval voor gamen. De optische muizen van met name de Logitech MX serie zijn zr goed, echt stukken beter dan oudere generaties optisch (ook die van Logitech zelf).

Ik vind dat deze muis getest had moeten zijn t.o.v. de MX310 (goed, eventueel de MX500/510), omdat dit er ook een met draad is, en eveneens links of rechtshandig te gebruiken is. Wat mij eventueel een voordeel van deze muis lijkt, is dat de sensitivity ingame aan te passen is met de muissoftware zelf. In UT2k3 bijvoorbeeld moet ik alles op de laagste stand zetten, want anders vind ik 'em te rap (ben zelf ook niet erg traag trouwens, dus daar ligt het imo niet aan). Daarna kan het prijsverschil (met MX310) eventueel aanvaardbaar geacht worden (dus: als zowel prestaties als software beter zijn).
ja, en iets nuttigs zoals hoevel knoppen dat ding heeft staat er niet bij :? goede review hoor... |:(
Er staat helaas wel dit in de eerste review (rest nog niet gelezen),

"Sadly there is no extra side buttons like found on the Boomslang."

Geen duimknop dus :?
Geen Viper voor mij dus, kan niet zonder die duimknoppen :P

Lijkt erop dat hij dus gewoon de klassieke 2 knoppen + wiel heeft, niets extra's... Jammer, dat word hopen op een opvolger/broertje met duimknoppen ;)
Het ziet er "slick" uit. Of ie ook zo werkt, dat moet ik nog zien hoor. Ik heb dit dilemma ook altijd met nieuwe Logitechmuizen. Wil je een bepaald type bestellen dat een half jaar geleden op de markt verscheen en waar je goede ervaring mee hebt. Krijg je als antwoord:"dat is het oude model, die hebben we niet meer maar dit is het nieuwe type". Heb je dat "nieuwe typetje" thuis staan. werkt ie net ff anders en is het eigenlijk net niks.
Ik heb zelf de MX300 en dat vind ik een lekkere platte en lichte muis. Wat mij aan deze "Razor" tegenstaat is zijn iets opgelifte kont (t.o.v. de MX300 van Logitech dan hoor) . Om in RSI-termen te spreken, krijg je van hogere muizen een "cock-up" Brrrrrr nee ik hoop dat mijn muisje nog lang meegaat......
Hoge ''kont'' .... deze muizen zijn niet bedoeld om je handpalm op te laten rusten...
Je moet hem zachtjes tussen je pink en de duim vasthouden...
Daarmee kun je de muis ook veel preciezer bewegen dan wanneer je hele hand erop ligt.

Zelfde voor je vingers... die kun je niet op de muis laten ''rusten''... want dan.. *click* ...(zie de gevoeligheid) Je moet ze er net boven of net tegenaanhouden...
Als het goed is.. kun je dan ook supersnel reageren...(reflex).. en dat levert wel is een probleem op in bijv. team deathmatch....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True