Bezit mediaspelers, breedbeeld-tv's en pc's toegenomen

Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft een rapport gepubliceerd waaruit blijkt dat het bezit van mp3-spelers, DVD-spelers, CD-(re)writers en breedbeeld-tv's sterk is toegenomen. Het bezit van pc's is ook gestegen, net zoals het bezit van cd-spelers en videorecorders. Deze kunnen ondertussen beschouwd worden als gemeengoed, daar deze in meer dan 80% van de huishoudens aanwezig zijn. Uit de statistieken blijkt ook dat mp3-spelers vooral populair zijn onder jongeren tussen 16 en 24 jaar, net zoals DVD-spelers en pc's. Vijfenzestigplussers daarentegen hebben echter een stuk minder van deze thuis staan. Eenzelfde patroon zien we als er gekeken wordt naar de interesse om moderne beeld- en/of geluidsapparatuur aan te schaffen. Bijna 80% van de jongeren die geen pc bezit wil er eentje hebben, terwijl dat bij de ouderen maar ongeveer 10% is.

Bezit van mp3-,cd- en dvd-spelers, pc's en vcr's in 2002 (CBS)

Door Ralph Smeets

Nieuwsposter

02-02-2004 • 19:47

32

Bron: CBS

Reacties (32)

32
30
20
8
1
6
Wijzig sortering
Anoniem: 42145 2 februari 2004 19:53
Als breed TV's zo toenemen, vraag ik me af waarom er niet meer breed beeld uitzendingen zijn op de TV.

Belgie doet wel iets, maar niet echt super veel. Op de nederlandse TV zijn de bb uitzendingen helemaal op een hand te tellen.
Als ik de grafiek hierboven mag geloven bezit maar 15-20% een breedbeeld televisie, het mag dan wel toegenomen zijn maar het is nog lang niet overheersend. Wat mij betreft mogen er ook wel meer breedbeelduitzendingen komen, maar ik hoop liever dat ze die stap overslaan en in één keer overgaan op HDTV zodat deze sneller populair wordt (hoeven ze nl. niet eerst hun breedbeeld apparatuur af te schrijven).
maar ik hoop liever dat ze die stap overslaan en in één keer overgaan op HDTV
HDTV in nederland, of europa dat kan gewoon niet. Over 20 jaar zitten we nog naar 4:3 PAL te kijken. Mischien dat via een side-step (computer, internet, Windows Media 9 DVD's) wel HDTV te bekijken zal gaan worden, maar in de huiskamer op de gewone TV dus echt nimmer nooit. (kwestie van lijntjes doortrekken van de introductie van d2mac, hdmac, breedbeeld enz)
BBC zend dacht ik ook veel in breedbeeld uit........
De BBC zendt eigenlijk zowel in 'smalbeeld' als in breedbeeld uit. Bij het maken van de programma's houden ze er rekening mee dat de programma's ook in smalbeeld (BBC gebruikt hiervoor 14 : 9 i.p.v. 4:3) worden uitgezonden. De analoge versie van een zender wordt namelijk in smalbeeld uitgezonden (dus via de kabel of ether) en de digitale versie in breedbeeld.

Als je bijvoorbeeld naar BBC News kijkt, dan zie je dat de tekst zoveel mogelijk naar het midden staat, zodat mensen die BBC in smalbeeld kijken, de tekst op de juiste plaats zien. (In Nederland wordt BBC trouwens breedbeeld uitgezonden en BBC World in smalbeeld)

Dus eigenlijk een zeer efficiënte vorm die zowel de kijkers met breedbeeld als met een gewoon toestel tevreden stelt.

Zie voor meer informatie deze pagina.
De publieke omroepen van Nederland ook.
omdat veel mensen nog geen breedbeeld tv hebben, en dan van die vervelende zwarte randen in hun beeld hebben allicht...
De reden dat wij geen breedbeeld hebben genomen is dankzij het gebrek aan bb uitzendingen.

We kijken toch vaker tv dan dvd's hier.
Beetje patstelling... paar jaar geleden had ik gedacht dat het nu wel bijna alleen bb is. Maar ja oude tv gaat kapot, en hebben besloten een grootbeeld te halen.
Ik heb een breedbeeld gekocht voor me xbox (on-couch gaming :)) (of hoe je bank dan ook in het Engels mag spellen)
Ik ben overigens erg blij met m'n breedbandje... :P

Je hebt neem ik aan geen DVD speler? Daar blijft helemaal niks van over op een 4:3... voor die paar tv programma's die ik kijk maakt 't me niet uit of ik die nu in 4:3 of 16: 9 kijk (of een willekeurige verhouding daartussen met behulp van een van de zoom functies!), maar als je een beetje film van DVD wilt kijken heb ik toch echt liever een breedbeeld hoor! Maar ja, ieder z'n voorkeur toch?
Jammer dat m'n reactie -1 is 'gewaardeerd', heeft de breedbeeld indoctrinatie toch nog geholpen van Sony en dergelijke grote bedrijven. Beetje tegengeluid tegen breedbeeld, terwijl 80% van alles nog 4:3 is, is al snel een zogenaamde flame of troll jammer. Ik dacht dit Tweakers was, waar de meeste mensen 90% van hun tijd achter een heerlijke 1:1 beeldscherm zaten :)
Maar om verder te gaan op de reactie van MaDMaRTiGaN, je hebt ook tv's van 4:3 die op 16: 9, dus dan kan je ook gewoon volbeeld dvd kijken :) besides bijna iedereen kijkt meer tv dan dvd, en tv is bijna altijd in 4:3.
Anoniem: 76255 2 februari 2004 19:54
Die uitkomst lijkt me nogal een beetje logisch. De jeugd is er namelijk mee op gegroeid. Voor ouderen die er niet bekend mee zijn is het toch vaak een stap in het onbekende. Als je deze test zou doen wanneer de jeugd van deze tijd 65+ is, dan zal het verschil een stuk kleiner zijn dan nu het geval is.

Naar mijn idee weer een test waarvan de uitslag van te voren al vaststond. :)

/Typo :P
Dat is ook een beetje het motto van het CBS: publiceren wat allang bekend is... :+
Tegen die tijd zijn er talloze andere technieken waar wij als 65+-ers niks van (willen) weten en heeft de jeugd weer wat anders om mee te spelen.

Beetje visieuze cirkel zo, vrij nutteloos onderzoek.
Anoniem: 19973 2 februari 2004 20:02
Jammer dat ze de middenklasse niet hebben meegenomen.
Leuk dat je weet dat je oma een breedbeeld tv heeft, maar ik zou het ook wel willen weten van de 30-ers en 40-ers.
Anoniem: 75364 2 februari 2004 20:29
Ja, ik heb wel een PC, een HDTV en een DVD-Recorder, maar door die economische crisis komt er steeds vaker geen gestoofde hazenrug met calvados-saus meer op tafel. Ik hoop echt dat die economie es wat aantrekt, want dit schiet niet op zo.
Dat van die hazerug met cavia-saus geloof ik graag. Maar troost je, die zien we ook niet in het grafiekje terug, dus vrij weinig mensen hebben dat.

Maar wat moet je (trouwens) in Nederland met een HDTV? Is dat niet net zo nuttig als een winkelwagentje met een straalmotor? Zonder dollen (ook ik zal over niet al te lange tijd een nieuwe tv moeten aanschaffen),... HDTV's worden wel verkocht hier, maar klopt het niet dat je in Nederland vrij weinig hebt aan een dergelijk apparaat? Anybody?
Nou voor DVD's zou ik direct een breedbeeld TV kopen. Alleen daarvoor al. Veronica is ook steeds meer met breedbeeld aan het uitzenden. Ik denk dat over een tijdje echt wel meer breedbeeld uitgezonden gaat worden. Vooral als digitale televisie meer in gaat komen!
Ik ben toch teleurgesteld in de filmindustrie eerlijk gezegd. Dan koop je tegenwoordig een 16/9 scherm van 82 cm , en dan komen de meeste dvd's nog uit in 2.35 formaat. Wat dus wil zeggen , zelfs met een breedbeeld tv ben je verplicht ofwel een stukje breedte te missen , ofwel alles zien maar alweer met zwarte banden. Afgrijselijk gewoon :r . Dan schiet er maar een dun beeld van 40 cm hoogte meer over. Tegenwoordig let ik erop dat er niet alleen 16/9 compatible opstaat maar ook 1.85 ratio. Dan kun je je film volledig breedbeeld bekijken zonder iets te missen of te moeten beginnen klooien met beeldinstellingen.

Gelukkig worden tegenwoordig tv programma's al in 16/9 1.85 uitgezonden hier in belgië. Maar ik kocht eigenlijk toch een breedbeeld voor film. Ik ben dus flink teleurgesteld :r . Terminator 3 heb ik dus helaas moeten kopen in 2.35 formaat. "Widescreen edition" noemen ze dat dan |:( . Precies of je ziet al veel tv's in de winkel die dit formaat hebben ... NOT !
Mijn grootvader was de eerste in de familie die een computer had (Compudata Exidy Sorcerer), en die kocht hij toen hij met pensioen ging ergens eind jaren '70, en volgens mij zijn er meer uitzonderingen op de regel. Ik hoor van meer en meer 65 plussers dat ze een flink dure PC met alles er op en er aan kopen met een breedbandje erbij om eens lekker rond te surfen.

Volgens mij juist een goede groeimarkt :*)
zo te zien krijgen de "65+ers" de pc's die bij de gezinnen weg gaan ( er van uitgaand dat pc's al ongeveer al 3 jaar standaard met cd-brander worden geleverd), en dat bij de jeugt wat meer de pc ook zelf heeft gekocht of wat meer up-to-date wil zijn

splorky is up to date met zijn 10x4x32 cdbrander ( al het goed werkt, hoef je het ook niet te vervangen :P)
Anoniem: 25556 2 februari 2004 22:21
Ik denk dat veel mensen zich verkijken op het grafiekje. Het grafiekje wat hier staat is niet de toename van gebruik, maar gewoon het gebruik.

m.a.w. van alle onderzochte mensen gebruikt slechts hooguit 2% een MP3-speler.

Inhoudelijk op de posting: verassend he, dat je zeg binnen 2 tot 3 jaar na introductie van een nieuwe techniek, ook een toename in gebruik van die techniek ziet.
@hezik.

Inderdaad is dit het gebruik van de genoemde spullen. Maar volgens Nu.nl hebben ze het over eind 2002. En hier wordt er niet over gerept dus vraag ik me af tot welk tijdsbestek deze geld.
Een beetje een voorspelbaar onderzoek natuurlijk. Overigens vind ik het jammer dat ze de andere leeftijdsgroepen niet even bekeken hebben. Want hoe zit het met de mensen van 25-39 met het gebruik van bijvoorbeeld mediaspelers en breedbeeldtelevisies. Daarmee zou je die generatie weer goed kunnen vergelijken met de mensen van 40-64 jaar. Ik vind dit onderzoek een beetje leeg.
Anoniem: 92624 2 februari 2004 22:16
Wat ik mis, is de penetratiegraad van 'plasma-tv's'
Precies! Dat vond ik nou ook!
En aangezien ik toch wel wist ienand dat al had gezegd had ik maar ff gezogd met ctrl-f naar "plasma" :9
Of LCD schermen, dat boeit mij eigelijk veel meer dan breedbeeldschermen,
alhoewel die misschien nog wel meer verkocht worden maar goed

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.