Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties
Bron: BBC News, submitter: T.T.

BBC News schrijft over Natural Motion, een bedrijf dat zich bezighoudt met het ontwerpen van virtuele omgevingen. Het bedrijf heeft nu een simulatiesysteem ontwikkelt waarmee actiescènes worden gemaakt die normaal gesproken alleen door stuntmannen kunnen worden uitgevoerd. Dit houdt in dat de karakters die door het systeem worden aangemaakt zich gedragen, bewegen, vallen en rennen als echte mensen. Om deze acties levensecht te maken simuleerde het bedrijf de belangrijkste spieren in het menselijk lichaam. De eerste film die scènes met de door Natural Motion gerenderde stuntmannen bevat is al in productie, het gaat hierbij om de film Troy. De virtuele stuntmannen kunnen echter meer: ook het opgeblazen worden, het verliezen van ledematen en het vallen van zeer grote hoogte behoren tot de mogelijkheden.

Virtuele stuntmanEerder werden zulke acties veelal beeld voor beeld opgebouwd, met het simulatiesysteem van Natural Motion wordt dit proces flink bespoedigd. Tweakers die hun boterham verdienen met het uithalen van levensgevaarlijke stunts hoeven echter niet bezorgd te zijn: de verwachting is dat de stuntmannen en vrouwen van vlees en bloed nuttig zullen blijven bij de stunts waarbij de camera dichtbij de personen staat. Het simulatiesysteem zou alleen een aanvulling zijn bij scènes waar van veraf wordt gefilmd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

Dit lijkt wel wat op de Ragdoll Dynamics feature die in de nieuwe Discreet 3dsmax zit. Deze maakt volgens mij onderdeel uit van de nieuwe reactor 2 plugin, die gebruikt maakt van de al bovengenoemde Havok physics engine. Deze feature is hier in aktie te zien.

Best wel frappant dat beide bedrijven op dit moment met dezelfde technologie komen. En ook best cool dat 3dsmax met z'n tijd meegaat :) (Hoewel ik verwacht dat zoiets ook wel binnenkort standaard deel gaat uitmaken van highend software zoals Maya en Softimage|XSI)
http://www.naturalmotion.com/

dit is de site waar jullie even moeten kijken
die link naar de bbc heeft geen practische info.

http://www.naturalmotion.com/pages/demos.htm
hier staan de coole demo filmpjes

>>>>>>
How is A.C.T. different from rag dolls like those in Unreal Tournament 2003 or Hitman 2?
Rag dolls are dead bodies. With A.C.T., rag dolls come alive. Characters perform active behaviours; they sense and react to their environment.
<<<<<<
dit heeft dus niks met havok enzo te maken, het gaat om echte intelligente characters

>>>
What type of Artificial Intelligence do your characters use?
A.C.T. uses a number of Artificial Intelligence and Artificial Life techniques. These include neural networks, artificial evolution, fuzzy logic, and FSM hybrids. <<<<<

Check gewoon even die site, dan is alle verwarring weer uit de lucht. Ipv te gaan speculeren wat het kan zijn.
Hey dat doet me denken aan dat spelletje waar je iemand van een trap af kon gooien :)

Porrasturvat hete dat spelletje voor de liefhebbers:http://jet.ro/dismount/

Daar is ook een nieuw "truck dismount" te vinden.

En zo kan je lekker thuis experimenteren met vector forces :)
Lol, ik kan met die vrachtwagen dat ventje over de muur heen kicken :D
Mij is het ook gelukt :)

Je moet een wip zetten, en het ventje bovenop de truck, en dan hoge snelheid :)
Hihi de parbrise afgezet en dat ventje vloog tegen de muur en weer terug de cabine in :D
Een soort viruele JackAss :D
Die site heeft aardig te lijden onder het slashdot-effect ;) (maar dan op tweakers.net)
Downloaden van dat programmaatje gaat met <1 KB/s }>
Alleen jammer dat die programma's niet echt werken ofzo.... Krijg telkens een Abnormal program termination
http://www.havok.com/

http://www.havok.com/havok2/Fallguy.avi

Dit bedrijf vind ik veel leuker :P

(havok zit ook in 'Source :)' (de HL2-engine ;) ))
Ik kan niet zeggen datik die mannetjes echt realistisch van die heling af zie rollen...lijkt wel of alles van ijs is en ze steeds overal vanaf glijden.

trouwens:
Een mooi voorbeeld waar je kunt zien hoe mensen van nature ongeveer vallen is volgens mij jackass.

Maargoed. Dit systeem gaat er dus vooral voor zorgen dat films nog gruwelijker worden...'k weet niet of ik er nou op zit te wachten om bij zo'n vituele stuntman op z'n schouder te moeten zitten als die iemand uitbeeld die zelfmoord pleegt door van een flat te springen...Iiiiieeee...*splat!*...
offtopic: ik denk dat je in dat fallguy filmpje vooral moet letten op hoe de lichamen reageren op de schokken van de 'botsingen' met de objecten die ze raken
Tja en dat is gewoon standaard wiskunde, dus massa * snelheid tegen een object van een bepaalde hardheid. Kun je in de meeste programma's gewoon meeberekenen. door verschillende objecten een massa te geven en eventueel een snelheid.
als het echt zo 'gewoon' was zoals jij het nu laat lijken, zal het dan niet al veeeeeel langer in games zitten? ;)
Het is wel "gewone" wiskunde, maar vergt wel veel rekenwerk. Logisch, toch? Een pre-rendered fimlpie kan dat niet, maar voor realtime moet er teveel gebeuren.

(Of beter: moest er teveel gebeuren: zie HL2 promo fiilmpje!)
Zoiets gebeurde toch ook al met James Bond, toen ie van die megagrote golf surfte op een stuk vreselijk-snelle-wagen-die-op-een-grote-ijsvlakte-door- een-ruimtelijke-laserstraal-achtervolgd-werd. Dat was duidelijk (een beetje TE duidelijk volgens sommigen) ook CGI
Heu.. waarom virtuele stuntmannetjes opblazen als je het ook met echte kunt doen ? :)
Dit is nou echt een geval van 'jammer'. De techniek die Natural Motion gebruikt is namelijk echt super geavanceerd, maar is hier nergens te vinden. Ze gebruiken namelijk een skelet dat is beheerd door een neural netwerk, dat heeft geleerd om te lopen (zijn ook wat filmpjes van te vinden)...de eerste generaties vallen gelijk om, en na de hondredste zie je ze al wat stappen nemen voordat ze weer omvallen. Bij generatie n kregen ze een mannetje dat echt had geleerd (zoals een baby leert) te lopen. Een genetische algoritme, dus.

Ze hebben die techniek dus doorontwikkeld tot dit product...maar in de blurb hierboven (heb het artikel niet gecheckt...waren veel betere (en technischere [oa de website van diegene die het idee ontwikkelde]) links bij het slashdot artikel een paar dagen terug) vindt je er niets van terug :(
Even een beetje offtopic ik heb een score van 53.000 gehaald in die truck dismount.. maar erg veel hoger wil niet lukken HELP :)
Wat zijn jullie highscores bij dat Porrasturvat gedoe?
mijn hoogste was 69385
hier 58000 tot nu toe :)

-

Zou je niet die highscore replays onderling uit kunnen wisselen ofzo, wel lache om te zien hoe iemand 100.000 punten zou halen :P
nou nog kunnen acteren en kunnen ze die miljoenen loon in computers stoppen in plaats van acteurs...

wel grappig .. ik patenteer dat character met dat uiterlijk :)
Waarom zou je die op willen blazen of van de Eiffeltoren af willen gooien?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True