Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties
Bron: Amigaworld, submitter: Mike Bouma

Droid|IA stuurde ons de volgende bijdrage: "AmigaWorld.net heeft nieuwe screenshots van AmigaOS4 gepubliceerd. Op deze serie plaatjes is veel van de nieuwe GUI te zien, die ontworpen is als moderne versie van het oude AmigaOS 3.x. Standaard wordt geen radicaal nieuw design gebruikt, omdat dat niet zou passen bij de oudere applicaties, maar het uiterlijk van de grafische schil kan naar wens veranderd worden door de gebruiker. Momenteel wordt AmigaOS4 in verschillende Europese landen tentoongesteld tijdens speciale AmigaOS4 on Tour evenementen. Volgend weekend zal er ook een demonstratie met een A4000 in combinatie met een PPC upgrade in Augsburg, Duitsland plaatsvinden."

AmigaOS 4

Voor een complete AmigaOS4 feature-list kunt je hier terecht. Een jaar oude preview is hier terug te lezen, en de benodigde hardware is bij een van de dealers te bestellen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

Hmm, ik ben een Amiga gebruiker van het eerste uur en ik ben altijd een grote fan geweest maar als ik het heel nuchter bekijk zeg ik "waarom?". Wie zit hier nou nog op te wachten heden ten dage?
Het komt over als een krampachtige poging de Amiga "alive" te houden tegen beter weten in.
Zouden ze niet de gehele AmigaOS naar x86 platform kunnen plaatsen.
Specifieke (populaire) hardware ondersteuning of eenmalige hardware emulatie, waar later nieuwere AmigaOS'sen erop geplaatst kunnen worden.

Alleen het idee van AmigaOS, layout, way of thinking, how-to-use vind ik dat ze al een plaats kunnen vinden op mijn Personal Computer.
Vele mensen (zoals ik) hebben verwisselbare lade met verschillende OS'sen. Daar kan je je ouwe 6GB hdd nog erg goed voorgebruiken.

Met een Forwards compatibiliteit voor FAT & NTFS maakt het helemaal kompleet!!!

Dromen, kunnen soms waar komen...
Ik heb eerder een review betrekkende een emulator voor x86 hardware geschreven welke ook hier op Tweakers werd geplaatst. AmigaOS XL kun je op normale PCs gebruiken.

http://www.tweakers.net/nieuws/20466/?highlight=amiga

De ondersteuning van PPC processoren in de plaats van x86 heeft verschillende redenen. Ten eerste zijn deze processoren veel beter geschikt voor de embedded markt omdat ze veel minder hitte produceren, klein zijn en vaak niet eens een ventilator nodig hebben (erg stil)!

Een andere reden is dat de 68k meer overeenkomsten heeft met de PPC (i.e. endianess) en dat de ontwikkelaars graag de klassieke computers ook willen ondersteunen met het eerste release.

Betreffende de prestaties is het AmigaOS4 team van mening dat 1 GHz processoren voor 99% van de gebruikers gewoon meer dan genoeg is. De enige reden waarom zelfs met zulke CPUs slechte prestaties worden geboekt heeft te maken met het inefficiŽnte ontwerp van besturingsystemen zoals MacOS X, Windows en Linux. Vaak hoor je Amiga gebruikers zeggen dat hun 7 Mhz Amigas zelfs beter multi-tasken dan de ďmoderneĒ systemen, misschien iets om bij stil te staan!
AmigaOS 4 is interessant voor de (ex-)Amiga gebruiker of hobbyist met warme gevoelens voor vergane glorie, niet meer dan dat.
Ik ben van mening dat dit een self-fulfilling-prophecy is. Dwz. als iedereen denkt dat dit zo is, het ook werkelijkheid is/wordt.

Ik zie op dit moment ook geen markt voor de Amiga filosofie hoor, maar waarom moet er altijd een markt zijn voor iets? Dat is doodgewoon de 'Amerikaanse' filosofie die hier in Nederland binnengeslopen is. Voor alles moet een markt zijn, anders beginnen we er niet aan. Well, in mijn ogen ben je daarmee de lol uit het leven aan het halen.

Ik spaar oude computers. Waarom? Omdat nieuwe computer saaie rotdingen zijn die ik associeer met mijn werk. Ik zit de hele dag te worstelen met mijn zogenaamd gebruiksvriendelijke Wintel PC, terwijl als ik thuis mijn Amiga 500 aanzet, hij het altijd doet.

Wat Microsoft fout doet is een operating system voor professioneel gebruik zo om te bouwen dat mensen thuis er mee kunnen werken. Het gevolg is een vette bloatware onzin die met touwtjes aan elkaar hangt en waarbij de gebruiker bij elk nieuw geinstalleerd stukje software weer eventjes de kans loopt dat zijn systeem 'instort'. Linux doet het wat dat betreft niet beter.

Het zou goed zijn als er eens een OS kwam dat *echt* gericht is op de thuisgebruiker. We hebben tegenwoordig zoveel standaards, maar in plaats van dat de verscheidenheid en de concurrentie er voor zorgt dat men samen gaat werken is het ťťn grote oorlog geworden (en Microsoft staat toch wel heel erg aan de basis van die oorlog), en de consument is het haasje.

Erger nog, de mensen die verstand hebben van computers, de tweakers: die zijn het haasje. Want al die 'gewone' consumenten met een PC kloppen bij ons aan als er weer eens iets mis is. Dat klopt toch niet? Wij tweakers zijn eigenlijk de supportafdeling van Microsoft, en we krijgen er geen cent voor. Nee, we worden zelfs vervolgd door de BSA vanwege dat we onszelf belonen met illegaal gekopieerde software.

Ik voel het persoonlijk als 'loon naar werken' als ik na een avondje bij iemand de teringzooi van Microsoft's programmeurs te hebben opgelost nog even een kopietje draai van interessante software (let op: 'interessante' software, dat wil zeggen dat het interessant is, nog niet dat ik het dagelijks gebruik of ga gebruiken).

Edit:

Jeetje wat een afdwaler :). Mijn point was dat Amiga OS nog moet groeien. Het Windows OS is al vrijwel uitgegroeid en er is naar mijn mening wel gebleken dat het niet voldoet voor de thuisgebruiker. De meeste thuisgebruikers gebruiken nog geen 10% van waar ze voor moeten betalen. De andere 90% is bedoeld voor professioneel gebruik en krijg je er bij omdat Microsoft geen zin heeft het er uit te halen. Maar je betaalt er wel voor.

Het Amiga OS is daarentegen nog niet uitgegroeid, hoewel het wel ergens begint te komen. Als niemand aan het Amiga OS of enig ander OS zou werken, zouden we de rest van ons leven aan Microsoft's OS vast zitten. Well, ik denk dat ik dan maar ga verhuizen, want ik krijg steeds minder zin om dingen voor anderen te doen, maar ik krijg wel steeds meer vragen... Helemaal sinds Windows XP.
Momenteel mikt het Amiga team met name op de duizenden Amiga fans wereldwijd en tech freaks, die zoín toy wel leuk vinden. Het zal enige tijd duren om het platform op te bouwen, maar de Amiga gemeenschap is erg enthousiast om het platform te ondersteunen. Zo worden bijvoorbeeld duizenden dollars verzameld om open source developers te bewegen het Amiga platform te ondersteunen.

http://www.discreetfx.com/AmiZilla.html

Naar schatting zal het ten minste een jaar duren voordat een product op de markt kan worden gebracht dat interessant genoeg voor de gewone gebruiker is om aan te schaffen en dus in massa geproduceerd kan worden in combinatie met goedkope prijzen.
Betreffende de prestaties is het AmigaOS4 team van mening dat 1 GHz processoren voor 99% van de gebruikers gewoon meer dan genoeg is. De enige reden waarom zelfs met zulke CPUs slechte prestaties worden geboekt heeft te maken met het inefficiŽnte ontwerp van besturingsystemen zoals MacOS X, Windows en Linux. Vaak hoor je Amiga gebruikers zeggen dat hun 7 Mhz Amigas zelfs beter multi-tasken dan de ďmoderneĒ systemen, misschien iets om bij stil te staan!
Er is een hele simpele reden waarom AmigaOS zoveel sneller lijkt: het is veel simpeler en doet veel minder. Men heeft toendertijd gekozen voor een effectieve maar simpele round robin scheduler met fixed levels, geen virtual memory, geen memory protection en geen resource tracking, geen security, multiuser of netwerk features in de kernel, harde optimalisaties op de toen beschikbare hardware en bovendien hebben input events (muis/GUI) standaard voorrang wat de subjectieve snelheid verhoogt.

Dit is tegelijkertijd ook een groot nadeel, het is vrijwel onmogelijk moderne features toe te voegen zonder concessies te maken op het gebied van compatibiliteit en/of snelheid. OS 4 bevat wat verbeteringen zoals resource tracking, virtual memory en een simpele vorm van memory protection maar die zijn nagenoeg alleen toegankelijk voor nieuwe applicaties die er van af weten, en die bestaan nog niet. Wat er wel bestaat is meestal verouderd of ontwikkeld door hobbyisten met dienovereenkomstige beperkingen, er is geen up to date browser, office applicaties etc. etc., zelfs geen spellen dan 2-5 jaar oude ports onder licentie of wanneer de sourcecode vrijgegeven wordt. En dat is ook gelijk de reden waarom een '1 GHz' systeem voor de meesten genoeg moet zijn, al die nieuwe features, apps en spellen die relatief zware hardware nodig hebben op de PC bestaan gewoon niet voor de Amiga.

Overigens vind ik het vrij kortzichtig om van Linux te zeggen dat het inefficiŽnt is.

In de dagelijkse realiteit is Amiga/AmigaOS gewoon dood, er zijn al jaren geen professionele ontwikkelaars meer mee bezig en de gebruikersbasis krimpt alleen maar. Ze kunnen alleen een comeback verwachten door embedded of specialistische niche toepassingen, en daar dan het geld weer uit terugsluizen naar desktop ontwikkeling en het aantrekken van professionele ontwikkeling en nieuwe gebruikers. Een source licence voor een game port zoals Doom 3 (of was het UT2K3?) kost b.v. $350.000, vele softwarehuizen willen niet eens met je praten tenzij je om mee te beginnen $50K op tafel legt. En dat soort bedragen (of nieuwe grootschalige ontwikkelingen) zijn onmogelijk op te brengen voor een kleine volume van enkele honderden, met wat geluk duizenden stuks per jaar. De AmigaOne is tot nu toe b.v. slechts een paar honderd van verkocht. Het gaat allemaal heel erg mondjesmaat, ook omdat Eyetech gewoon niet meer kan leveren (ze moeten vanwege de MAI chipset problemen de mobo's door een Taiwanese derde laten fixen, dan per schip weer op de post gevolgd door hun eigen verificatie, dan pas naar de dealers). Zelfs de 'concurrent' (Genesi/bPlan) heeft hun Pegasos PPC bord na 600 stuks opgeschort, pas in september plannen ze weer een vervolg met een nieuw chipset.

AmigaOS 4 is interessant voor de (ex-)Amiga gebruiker of hobbyist met warme gevoelens voor vergane glorie, niet meer dan dat.
Okay, maar wat is dan het grote voordeel? Waarom zou een tweaker willen switchen of een extra Amiga computer erbij willen hebben?

Al met al zie ik dat amiga een hoop kan wat windows/linux/apple ook kunnen, maar dan weer op een apart platform met een compatibility met hun oude software en een los staand transparent OS (wat dus ook op windows/linux etc) draait.
Linux heeft standaard ook maar een simpele memory protection en geen preemptive kernel patch.

Beide kun je er wel degelijk in patchen. Met preemptive kernel patch wordt je OS meer realtime (dat is fijn op een desktop zoals AmigaOS ook is) en daarmee is je Linux bak 'meer AmigaOSish' ofwel sneller op een desktop.

Wat ik wel mis op de Amiga is een simpele vorm van process accounting met PIDs ed zoals op *NIX. Die dingetjes die Amiga allemaal niet heeft maakt het soms wel wat lastiger om iets te porten van *NIX naar AmigaOS - want dat kan met ixemul en tja als je dat gewend bent..

Er zijn ook nogal wat fake screenshots dus ik betwijfel de echtijd van deze screennies...
Ik ben van mening dat dit een self-fulfilling-prophecy is. Dwz. als iedereen denkt dat dit zo is, het ook werkelijkheid is/wordt.
Misschien, en er zijn ook genoeg mensen die uit eigenbelang dat ook zo willen hebben, maar de realiteit is wat het is, als je objectief naar de geschiedenis kijkt is het niet anders. Vroeger (jaren 80) waren de mogelijkheden eindeloos, iedere dag had je een spannend nieuw systeem, nu is de industrie vrij volwassen, 25 jaar consolidatie maakt elk nieuw begin veel en veel moeilijker. Als je naar Linux kijkt wat ook al meer dan een decennium aan de weg timmert en er nog niet helemaal is, dan kun je een soortgelijke weg voor AmigaOS uitstippelen, met het grote verschil dat over weer een decennium, als AmigaOS zover zou kunnen zijn waar Linux zo ongeveer nu is, zowel Windows als Linux en evt. andere competitie nog 10 jaar verder zijn.

Nu is ook niet het goede moment om een nieuw begin te maken, daar heb je veel geld voor nodig en dus vrijgevige venture capitalisten die je op dit moment niet gauw tegen zal komen.
Ik zie op dit moment ook geen markt voor de Amiga filosofie hoor, maar waarom moet er altijd een markt zijn voor iets? Dat is doodgewoon de 'Amerikaanse' filosofie die hier in Nederland binnengeslopen is. Voor alles moet een markt zijn, anders beginnen we er niet aan. Well, in mijn ogen ben je daarmee de lol uit het leven aan het halen.
Zowel met dit als met de rest van je posting ben ik helemaal mee eens, maar dat verandert helaas niets aan de feiten, Windows is it, voor wat betreft de consument. Dat zou nog kunnen veranderen met Linux, over een paar jaar, maar verder zijn er geen echte nieuwe ontwikkelingen op de benodigde schaal. BeOS had een kans en is inmiddels ook verleden tijd (ja ik weet dat het nog soort van ontwikkeld wordt).

Dave Haynie (Amiga ikoon, medeontwikkelaar C=128 en Amiga 3000) had toevallig gisteren nog het volgende te melden (en was het daarmee met ons eens):

But that was then. As the song goes, "Being grown up isn't half as fun as growing up". The personal computer is fully grown, now, and no, the job of making new ones, or watching the industry, certainly isn't as fun as it was. When you were a kid, every day was full of endless possibility (in your mind, anyway); most adults pretty much know what's going to happen today, and tomorrow.. and they're good with that, more or less.

So I don't really think the "fun" is going to happen that way, again, on personal computers. Period. Offering something that's less than a PC doesn't fulfill that demand, being different for difference sake is not what made the early machines fun.
Linux heeft standaard ook maar een simpele memory protection en geen preemptive kernel patch.
Wat Linux wel heeft is een veel volwassener en moderner kernel met een design die 'ground up' in die dingen voorziet en nu met grootschalige ondersteuning/ontwikkeling van IBM zal dat alleen maar beter worden. De filosofie van AmigaOS is compleet anders en je kan niet anders dan veel dingen compleet af te breken als je die dingen wil, met de gevolgen van dien. Waar je simpel vandaan haalt m.b.t. Linux memory protection weet ik niet, het is een flink stuk beter dan Windows en onvergelijkbaar met wat Amiga (niet) doet.

Ook is de Linux scheduler lichtjaren vooruit op de Amiga round robin variant, dat je desktop niet zo responsief is heeft meer te maken met de design filosofie van beiden en slecht gecode applicaties met slechts hier en daar de kernel als boosdoener. Geen van beide zijn realtime, dus dat soort garanties kun je niet verwachten, alleen lijkt AmigaOS eraan te voldoen vanwege voornoemde simpelheid. Linux is pas recent op weg naar de consumenten desktop en daarom was een dergelijke low latency patch tot voor kort niet zo nodig. Maar zoals je zelf al zegt kan het wel als je het wil, voor AmigaOS is het een compleet ander verhaal (op Executive na dan, IMHO een hack).
Er zijn ook nogal wat fake screenshots dus ik betwijfel de echtijd van deze screennies...
Ze zijn echt. Ze zien er ook niet bijster interessant of anders uit dan vele 3.x installaties, zoals bekend is 3.5/3.9 niet veel meer dan 3.1 + half Aminet, OS4 is niet anders, het grote verschil is dat het PPC native is, hacks zoals Birdie/VisualPrefs/MagicMenu e.d. systeemvriendelijk zijn geÔntegreerd en vooral onder de kap veel gebeurt wat niet direct voor de gebruiker zichtbaar is. Maar vele beperkingen zijn nog steeds aanwezig, voor zover ik weet is de 2 GB filesize limiet er b.v. nog (filename limiet is nu 107 karakters i.p.v. 30, woohoo dat deed iedereen al jaren met DirOpus en SFS).
Waar je simpel vandaan haalt m.b.t. Linux memory protection weet ik niet
Simpel. In vergelijking met OpenBSD features (zie deadly.org en openbsd.org) zoals W^X en stack protection is het niks. Voor de GNU/Linux kernel zijn er meerdere patches die deze functionaliteit, of een soortgelijke, bieden zoals bijv. GrSecurity (grsecurity.org).

Een desktop hoeft dat (wmb.) niet te hebben, maar het moet natuurlijk ook niet zo zijn dat wanneer je browsed iedereen je bak zo kan rooten (denk maar aan MSIE). Een server moet wel uitgebreide beveiligingstechnieken bevatten en dus ook memory protection; en daarmee is AmigaOS als server imo niet te gebruiken al waren de Amiga's nog zo krachtig.
Zouden ze niet de gehele AmigaOS naar x86 platform kunnen plaatsen.
Er zijn verschillende redenen waarom dat niet gebeurt, ten eerste de geschiedenis van het platform (subjectieve dingen), eerdere ontwikkelingen (1996/7 - phase 5 PPC accelerators), hogere affiniteit tussen 68k en PPC code en als laatste gebrek aan talent/geld/wil om het te laten gebeuren. De ontwikkelaars van OS 4 (Hyperion Entertainment) hebben ook baat bij dingen in de PPC niche te houden, hun kernactiviteit is spelletjes porten naar PPC/Mac en PPC garandeert een betere controle op het platform (geen alternatieve hardware fabrikanten). Evenwel zou volgens de uitermate vage roadmap AmigaOS 5 platform onafhankelijk moeten zijn, maar of dat er ooit echt van komt is maar de vraag.

Ik ben het wel met je eens dat Amiga vrijwel geen toekomst heeft als desktop systeem zonder x86 ondersteuning. Een paar onafhankelijke stappen in die richting zijn al wel gezet in de vorm van UAE, AROS en Amithlon/Umilator, maar UAE focust op exacte emulatie van de klassieke Amiga (d.w.z. vooral oude games) en is dus niet toekomstgericht, AROS (Amiga Research OS) is een parttime hobbyproject en zal nog heel lang in de kinderschoenen lopen en Amithlon tenslotte is vanwege legale problemen tussen de ontwikkelaars en distributeur praktisch gezien dood. Umilator (de opvolger van Amithlon) is klaar maar zit bij een van de ontwikkelaars op de plank te verstoffen zonder ooit het daglicht te hebben gezien, en het ziet er niet naar uit dat dat nog zal veranderen.
Met een Forwards compatibiliteit voor FAT & NTFS maakt het helemaal kompleet!!!
Op filesysteem gebied is de Amiga vrij flexibel, iedereen kan in principe een nieuw filesysteem toevoegen, alleen moet het wel gebeuren. Er is nog geen NTFS ondersteuning maar wel FAT12/16/32 (fat95 op Aminet).
Er zijn meerdere redenen om geen x86 te willen zoals de hoeveelheid hardware dat ondersteund moet worden wat eigenlijk alleen mogelijk is met een Microsoft budget of een Linux open-source gemeenschap. Propriety hardware heeft zijn voordelen, je kan het systeem goed tweaken om alles er uit te halen. Nadeel is wel dat je minder keuze hebt.

Fabrikanten kunnen in ieder geval een licentie nemen op OS4 wat het flexibeler maakt als Apple waarop het OS alleen officiel kan/mag draaien op hun eigen hardware.
Er zijn meerdere redenen om geen x86 te willen zoals de hoeveelheid hardware dat ondersteund moet worden wat eigenlijk alleen mogelijk is met een Microsoft budget of een Linux open-source gemeenschap.
Dat is een drogreden, de nieuwe Amiga's zijn gewoon 'off the shelf' PPC moederborden met PCI/AGP, SDRAM, USB en zelfs de gouwe ouwe VIA 686B southbridge. Als zodanig heb je dezelfde keuzes te maken als op x86 gebied, je grafische kaart, geluid, netwerk, USB spul zoals printers/scanners etc. zijn exact dezelfde en moeten net zo goed drivers voor ontwikkeld worden. Dat is altijd een probleem of je nu x86 of PPC gebruikt, net zo goed voor PCI uitbreidingen voor de klassieke Amiga's (Mediator/G-Rexx/Prometheus), of zelfs voor iets als Amithlon. Voor 2D grafiek in OS4 lopen ze dat karwei uit de weg door een licentie op SciTech's SNAP, low level drivers voor zo'n 180 verschillende grafische chips, maar dat kan net zo goed op x86. Voor 3D hebben ze documentatie nodig van de desbetreffende hardware fabrikanten en hebben weer exact dezelfde kansen als voor PPC (weinig wat betreft nVidia b.v.). Ik zou zelfs zeggen dat voorhandene sourcecode meestal al x86 is en dat dus makkelijker zou zijn.

Zoals gezegd heeft de PPC beslissing een aantal andere redenen, met als belangrijkste controle op het platform, zie ook de dongle oplossing op de AmigaOne, je kan het OS niet op een ander PPC platform draaien (zelfs in emulatie) ook al zou die perfect compatibel zijn, zonder een licentie of copyright schending, exact hetzelfde waarmee Apple de klonenmarkt heeft omgebracht. Ze willen geen goedkope klonen, ze willen marges op een beperkt aanbod.
Fabrikanten kunnen in ieder geval een licentie nemen op OS4 wat het flexibeler maakt als Apple waarop het OS alleen officiel kan/mag draaien op hun eigen hardware.
In principe wel, maar dan moet je erbij vertellen dat eerst Amiga Inc. je hardware wil certificeren, en hoeveel dat en de licentie op zich kosten is weer een andere vraag (en je hebt best kans dat het een exorbitant bedrag wordt als ze je niet mogen, zoals dat wellicht voor Genesi met hun Pegasos geldt). Ook is het zo dat Hyperion de rechten op OS4 bezit en Amiga Inc. een optie heeft om het terug te kopen maar op dit moment zijn ze in zware geldproblemen, niemand weet of ze nog echt bestaan en wie nu precies de CEO is (weer een heel ander verhaal) etc. Praktisch gezien komt het erop neer dat Eyetech de enige is die gecertificeerd is wat betreft de hardware en Hyperion de enige is die een OS licentie heeft, voor beiden geldt dat dit waarschijnlijk nooit zal veranderen, tenzij een mogelijke platform onafhankelijke versie van het OS het daglicht ziet. Maar Hyperion heeft al laten weten geen brood in x86 te zien, dus dat komt er alleen als een derde met een zak duiten op tafel slaat, voorlopig nogal onwaarschijnlijk.
Geen bedriegelijkheid hoor, gewoon een goede reden wat, wat Frieden van Hyperion ook aanvoerd.
Niet van jou, je herhaalt alleen standpunten van de Frieden broers. Die hebben gekozen voor PPC in navolging van/samenspraak met hun baas om verschillende redenen waarvan er met een aantal niks mis mee is, maar een aantal halve waarheden zijn of technisch gewoon niet kloppen. Feit is dat de huidige koers op korte termijn goed is voor de deelnemende bedrijven maar geen rekening houdt met de gebruikers of de lange termijn.
Dus niet exact dezelfde kansen, SciTech kan best zou best eens interessante mensen kunnen kennen.
Wel exact de zelfde kansen, er is geen reden om aan te nemen dat SciTech niet voor een dergelijke cooperatie geÔnteresseerd zou zijn geweest ook voor x86, of dat het niet gebeurd zou zijn als Hyperion voor x86 had gekozen. Sterker nog, dit is een standaard staaltje marketing want SciTech was zelf al van plan naar 3D uit te breiden en wordt het hier voorgesteld alsof we Hyperion mogen danken voor deze ontwikkeling. Misschien mogen we Hyperion danken dat het voor desktop PPC is gebeurd omdat x86 en embedded PPC varianten de grootste afzetmarkt zijn.
Genesi heeft al gezegd geen interesse in OS4 voor de Pegasos te hebben.
Die interesse hebben ze zeker gehad maar is op (volgens hun) absurde licentievoorwaarden gestoten, en op dit moment lopen er nog steeds rechtszaken tegen Amiga Inc. waarvan Bill Buck onomwonden heeft gezegd dat ze eigenlijk dienen om de rechten te bemachtigen om de Amiga naam te kunnen voeren. Als daar OS4 bij uit de lucht valt is het alleen maar meegenomen.
Certificatie zou goed kunnen bijdragen aan de kwaliteit van het platvorm.
Inderdaad, als AInc. het geld of de kennis had om een echte certificatie uit te voeren. Als je naar de problemen met de MAI chipset kijkt dan hebben ze het in ieder geval niet goed gedaan. In de dagelijkse realiteit komt het erop neer dat ze helemaal niets technisch doen op "ik zie dat het werkt, het is wel goed zo" na, hun certificering is slechts een formaliteit die controle garandeert (b.v. om vijandelijke concurrenten zoals Genesi buiten de deur houden).
Ze zitten volgens de concurrenten al 3 jaar in geld problemen, maar ze gaan wel door
Je vraagt je af waarmee als hun burelen inclusief inboedel onder de hamer komen en (expres) geen nieuw adres bekend wordt gemaakt. Een normaal bedrijf zou al lang faillissement hebben aangevraagd, maar aangezien ze eigenlijk slechts een licentiebureau zijn voor 'de naam' zonder werknemers of andere assets waarbij alle ontwikkeling door derden wordt gedaan kunnen ze eindeloos in neutraal verder, totdat een of ander licentie vruchten begint af te werpen, of een van de schuldeisers of rechtszaken die lopen tot die tijd roet in het eten gooit natuurlijk.
Er zijn meerdere redenen om geen x86 te willen zoals de hoeveelheid hardware dat ondersteund moet worden wat eigenlijk alleen mogelijk is met een Microsoft budget of een Linux open-source gemeenschap.

Dat is een drogreden,

Geen bedriegelijkheid hoor, gewoon een goede reden wat, wat Frieden van Hyperion ook aanvoerd.

de nieuwe Amiga's zijn gewoon 'off the shelf' PPC moederborden met PCI/AGP, SDRAM, USB en zelfs de gouwe ouwe VIA 686B southbridge. Als zodanig heb je dezelfde keuzes te maken als op x86 gebied, je grafische kaart, geluid, netwerk, USB spul zoals printers/scanners etc. zijn exact dezelfde en moeten net zo goed drivers voor

Nog een reden om voor PPC te kiezen is dat lekker zuinig zijn waardoor geschikt zijn voor embedded apparaten.

ontwikkeld worden. Dat is altijd een probleem of je nu x86 of PPC gebruikt, net zo goed voor PCI uitbreidingen voor de klassieke Amiga's (Mediator/G-Rexx/Prometheus), of zelfs voor iets als Amithlon.
Voor 2D grafiek in OS4 lopen ze dat karwei uit de weg door een licentie op SciTech's SNAP,
low level drivers voor zo'n 180 verschillende grafische chips, maar dat kan net zo goed op x86. Voor 3D hebben ze documentatie nodig van de desbetreffende hardware fabrikanten en hebben weer exact dezelfde kansen als voor PPC (weinig wat betreft nVidia b.v.).

Quote uit bericht van Hyperion / SciTech:

"SciTech and Hyperion are set to broaden their cooperation to encompass 3D graphics support and support for other PPC based operating systems."

Dus niet exact dezelfde kansen, SciTech kan best zou best eens interessante mensen kunnen kennen.

Ik zou zelfs zeggen dat voorhandene sourcecode meestal al x86 is en dat dus makkelijker zou zijn.
Zoals gezegd heeft de PPC beslissing een aantal andere redenen,

Niet andere, ook die ik hier noem tellen mee, ik geef aan wat Hyperion zoal heeft gezegd.

met als belangrijkste controle op het platform, zie ook de dongle oplossing op de AmigaOne, je kan het OS niet op een ander PPC platform draaien (zelfs in emulatie) ook al zou die perfect compatibel
zijn, zonder een licentie of copyright schending, exact hetzelfde waarmee Apple de klonenmarkt heeft omgebracht. Ze willen geen goedkope klonen, ze willen marges op een beperkt aanbod.

Fabrikanten kunnen in ieder geval een licentie nemen op OS4 wat het flexibeler maakt als Apple waarop het OS alleen officiel kan/mag draaien op hun eigen hardware.

In principe wel, maar dan moet je erbij vertellen dat eerst Amiga Inc. je hardware wil certificeren, en hoeveel dat en de licentie op zich kosten is weer een andere vraag (en je hebt best kans dat het een exorbitant bedrag wordt als ze je niet mogen, zoals dat wellicht voor Genesi met hun Pegasos geldt).

Amiga Inc. kan vragen wat ze willen, maar in hun persberichten brengen ze naar voren dat iedereen gelijke kaarten krijgt. Genesi heeft al gezegd geen interesse in OS4 voor de Pegasos te hebben.
Certificatie zou goed kunnen bijdragen aan de kwaliteit van het platvorm.


Ook is het zo dat Hyperion de rechten op OS4 bezit en Amiga Inc. een optie heeft om het terug te kopen maar op dit moment zijn ze in zware geldproblemen, niemand weet of ze nog echt bestaan en wie nu precies de CEO is (weer een heel ander verhaal)

OfficiŽl nog steeds McEwen. Ze zitten volgens de concurrenten al 3 jaar in geld problemen, maar ze gaan wel door :)

etc. Praktisch gezien komt het erop neer dat Eyetech de enige is die gecertificeerd is wat betreft de hardware en Hyperion de enige is die een OS licentie heeft, voor beiden geldt dat dit waarschijnlijk nooit zal veranderen,

Op een aantal forums heeft gestaan dat Bill Buck geen interesse heeft om OS4 te licenseren voor de Pegasos. Hij laat dit aan derden over.
Op het moment zijn er maar 2 licentieopties: Eyetech of Genesi. Waarbij de laatste zijn eigen Amiga compatible OS maakt. Andere consumenten PPC boards ken ik niet.

tenzij een mogelijke platform onafhankelijke versie van het OS het daglicht ziet. Maar Hyperion heeft al laten weten geen brood in x86 te zien, dus dat komt er alleen als een derde met een zak duiten op tafel slaat, voorlopig nogal onwaarschijnlijk.


Hyperion ziet geen brood in een x86 versie met de reden die ik hier schrijf. Hier kun je het mee eens of niet mee eens zijn natuurlijk.
Soort van hobby gecombineerd met professioneel gebruik denk ik..

Veel geluidsartiesten werken nog met Amiga's en kunnen dus wel een update waarderen.
Niet alleen geluidsartiesten, maar ook werkt bijvoorbeeld Disney nog steeds met Amigas. Zo werd bijvoorbeeld Dinosuar nog recent geheel met klassieke Amigas geanimeerd! Het Amiga platform heeft een zeer rijk verleden in de grafische industrie, bijvoorbeeld werden de speciale effecten van Babylon 5, SeaQuest en Star Trek op Amigas met Lightwave gemaakt.

De Amiga is altijd erg sterk geweest met betrekking tot multimedia. In 1985 was de Amiga al in staat om fotos in 4096 kleuren gelijktijdig weer te geven en hoge kwaliteit stereo geluid te produceren terwijl de Macinstosh het nog met 2 kleuren en zonder geluid moest doen!

Maar naast multimedia werden Amigas ook voor andere doeleinden gebruikt. Zo werden door de NASA voor de telemetrie van ruimteschepen gebruikt.

http://www.amigaatlanta.org/AEcastro.html

Of bijvoorbeeld in Arcade machines. Zo was bijvoorbeeld Dactyl Nightmare waarschijnlijk een van de eerste echte 3D First Person Shooter a la Quake (alle kanten op kijken met een Virtual Reality helm) voordat Doom nog maar eens bestond!

http://amiga.emugaming.com/virtuality.html
In 1985 was de Amiga al in staat om fotos in 4096 kleuren gelijktijdig weer te geven
De Amiga had in 1985 een kleurenpallet van 4096 kleuren, maar kon echter niet meer dan 256 kleuren tegelijk weergeven!! Pas vanaf de AGA chipset die o.a. in de 1200 zat, kon de Amiga truecolor weergeven.

En wat het geluid betreft was de Amiga inderdaad superieur aan z'n concurrenten, voornamelijk vanwege de 4 stemmig polyfone synthesizerchip. Maar voor het 'serieuzere' werk zoals midi sequencing, kon je beter een AtariST 520 of beter nemen. Deze hadden een ingebouwde MIDI poort en had het nog steeds beroemde Cubase als sequencer programma.

Desalniettemin, Amiga rules en op de 1000, 2500, 3000 en 4000 heb ik ze allemaal gehad. :)
Ergens tussen seizoen 1 en 3 is Foundation Imaging voor B5 overgestapt van een kudde Amiga's naar een farm van Pentiums en Alpha's, waarbij men Lightwave is blijven gebruiken. Neemt niet weg dat het Amiga platform zijn tijd ver vooruit was. Jammer dat Commodore van marketing geen kaas gegeten had...
Wauw ... en ik voelde me al stoer met me Amiga toen ik er Monkey Island op kon spelen en Speedball :Y)
In 1985 had ik een PC die 2 kleuren simultaan kon weergeven (Hercules). Later had ik er een CGA kaart in die wel 4 kleuren tegelijk kon weergeven! EGA kon ik niet betalen en VGA bestond nog niet in 1985, en zo ja was het ook onbetaalbaar.

Overigens kon de eerste Amiga wel degelijk 4096 kleuren tegelijkertijd tonen! Alleen kon hij dat alleen in HAM mode (Hold And Modify), een vorm van YUV (zoals de CD-i dat had en zoals bepaalde eerdere VGA kaarten gebruikten om meer dan 256 kleuren te kunnen tonen).

Het probleem met HAM was dat het alleen voor foto's geschikt was.
De OCS/ECS chipsets kunnen foto's in 4096 kleuren weergeven (het totale kleurenpallet).

AGA was in staat om meer dan 256,000 kleuren gelijktijdig op het scherm te toveren.
Hmm, hoezo krampachtige poging om de Amiga levend te houden? Jij verkijkt je op de naam 'Amiga', jij ziet dat als een merknaam, maar Amiga is wel degelijk een hardware/software filosofie.

Je zou net zo goed kunnen zeggen dat elke nieuwe hardware/software wijziging op het PC platform een krampachtige poging is om de Wintel machine levend te houden.

Ondanks dat de processoren van de huidige PC's ongeloofelijk snel zijn, is de architectuur van het ding eigenlijk nog steeds niet geschikt voor het verwerken van beeld en geluid. Microsoft heeft heel erg zijn best gedaan om van de PC een multimedia machine te maken, en ik moet met bewondering zeggen dat het ze nog aardig gelukt is ook.

Maar kom op zeg, het is toch eigenlijk te gek dat je minimaal een 800MHz processor nodig hebt om bijvoorbeeld DiVX zonder stotteren af te kunnen spelen. Je zou in feite al met een 400MHz processor af kunnen als de datastroom maar consequent binnen kwam. Maar met de huidige PC architectuur is een ononderbroken datastroom een utopie. Het gaat al op een heel laag nivo fout, namelijk in de datastroom tussen het I/O en het geheugen.

Daarnaast moet ik opmerken dat Intuition helemaal niet zo'n slecht OS is.

Ik denk dat jij dezelfde 'fout' maakt zoals zo veel mensen: dat je een OS op zijn uiterlijk waardeert in plaats van het innerlijk. En dat terwijl het innerlijke juist zo belangrijk is als je het meeste uit je machine wil halen.
Maar met de huidige PC architectuur is een ononderbroken datastroom een utopie. Het gaat al op een heel laag nivo fout, namelijk in de datastroom tussen het I/O en het geheugen.
Huh, ik weet niet waar je dit vandaan haalt maar het is gewoon niet waar, de hardware kan het aan, de OS en apps zijn debet aan slechte prestaties. Voor Windows geldt dat het door de bloat komt en slechte design/implementatie, voor Linux geldt dat het in eerste instantie niet als multimedia/desktop OS is bedoeld (net zoals Windows eigenlijk wat betreft multimedia), maar dat kan nog veranderen. In principe tel je context switches in (op dit moment honderden) nanoseconden op Linux, de meeste PCI kaarten hebben latencies van ten hoogste 128 cycles (met eerder 32 of 8 als regel) dus daar kan het ook niet aan liggen en het geheugen is snel zat, ook qua latencies, zeker met zoiets als Opteron/Athlon 64 met geÔntegreerde memory controller. Ter vergelijking heeft een 68040 gebaseerde Amiga zo'n 27 microseconden nodig voor een context switch (of ~9 voor 68060), oftewel tientallen keren langzamer dan huidige x86 processoren en biedt het een geheugenbandbreedte van maximaal ~65 MB/s (200 MB/s in L1 cache) tegenover letterlijk Gigabytes/s op x86, en geheugenlatencies kun je je wel bedenken met old-style SIMMS van 60-80 ns tegenover DDR van 5-10 ns. OS4 op de A1 schijnt volgens de voorlopige specs 1 microseconde te doen voor context switches, nog steeds langzamer dan Linux op een redelijk snelle x86 bak. Wel veel sneller dan Windows natuurlijk, maar dat toont alleen maar aan hoe belangrijk software/je OS is.

Als je een echt multimedia OS wil hebben dan moet je bij BeOS zijn, alleen is die zo dood als een piertje, of AmigaOS :)

Oh ja en als je echt niet anders wil dan realtime, dan moet je QNX hebben, maar daar ontbreekt het weer aan applicaties, tenzij je het over embedded toepassingen hebt.
Daarnaast moet ik opmerken dat Intuition helemaal niet zo'n slecht OS is.
Intuition is geen OS, het is de GUI layer. Als je eerlijk bent is het gewoon verouderd, b.v. allerlei problemen met icons die nog planar zijn (palette based dus), geen echte multithreading etc. Daarom was zoiets als DirOpus zo populair.
Ik denk dat jij dezelfde 'fout' maakt zoals zo veel mensen: dat je een OS op zijn uiterlijk waardeert in plaats van het innerlijk.
Tsja, maar juist dat innerlijke is het probleem, dat is in heel veel opzichten vreselijk achterhaald. Er zitten een hoop goede ideeŽn die nog steeds hun tijd vooruit zijn, maar dat is niet genoeg.
Jammer genoeg is dit bericht een beetje laat hier op tweakers verschenen en hebben we net een belangrijke update van de website gepland voor vandaag. Dus als je tijdelijk niet op de website kunt komen, kun je de screenshots op de volgende locaties bekijken:

http://www.stormloader.com/amiga/osnews/amiga1.htm
http://www.stormloader.com/amiga/osnews/amiga2.htm
http://www.stormloader.com/amiga/osnews/amiga3.htm
http://www.stormloader.com/amiga/osnews/amiga4.htm
Had vroeger ook een amiga, als joggie van 6 tot en met 13/14 altijd op de amiga gewerkt en gespeeld ect.
Werkte soepel en leuk, mooie grafix, goed geluid, duidelijke structuur.

(de oude 368 van pa nooit aangeraakt :P)

Tot op een begeven moment onze 2e pc kwam welteverstaan een heuse p75 met 16mb ram en windows 95, en 640mb harde schijf!!!! onvoorstelbaar, zon grote schijf kreeg je toch nooit vol?

Command and conqeur erop geinstalleerd (die had ik al 2 weken voor aankomst van de pc gekocht)

En spelen maar :D
Het besturingssysteem was bagger, het geluid viel mee, de kleuren waren goed maar man de spellen :D
Sins die dag de oude amiga niet meer aangeraakt.
Ik denk eerder nostalgie voor de geeks.
Immers de amiga was destijds zo'n groot succes omdat het beestje grafisch enorm goed was.
Zowel voor games als Scene-demo's liep de amiga zijn tijd ver vooruit.
Je ziet in de scene de laatste tijd alleen nog maar DirectX ipv de Assembler taal van vroeger. Kortom, alles verschuift daarheen.
Daarom denk ik dat dit ook niet echt een concurrent zal worden van Windows of Linux. Op zijn hoogste van BeOS :P
BeOS wordt naar mijn weten al een paar jaar niet meer doorontwikkeld. De hoogste versie is geloof ik BeOS 5.
BeOS wordt naar mijn weten al een paar jaar niet meer doorontwikkeld. De hoogste versie is geloof ik BeOS 5.
BeoS wordt nog steeds doorontwikkeld, maar dan onder de naam OpenBeos. Er was overigens nog een bedrijf serieus bezig met BeoS, kweet alleen niet meer welke.

BeOS rules!! :)
OS4 is ook niet bedoelt als concurrent voor Windows / Linux. Het is meer een inhaalslag van 10 jaar.
Voor de AmigaOS4 team is nostalgie alleen geen goede reden om meer dan 25 manjaar in de ontwikkeling te stoppen. De ontwikkelaars hopen dat AmigaOS4.x het later ook goed zal doen bij ontwikkelaars van embedded systemen, zoals bijvoorbeeld voor de Set Top Box en Kiosk systemen. Voor volgend jaar is het gepland om een goedkope versie van de AmigaOne-SE op de markt te brengen, deze zal potentieel voor een goedkope homecomputer gebruikt kunnen worden. Voor een goede AmigaOne presentatie verwijs ik graag naar een presentatie die Alan Redhouse recent in Zweden heeft gegeven:

http://paula.tidstrand.com/
http://www.petergordon.org.uk/files/alan_speech.txt
:o Check de kickstart versie: 50.1 ...... das nou ontwikkelen ... }> copyright 1985-2003
Check de kickstart versie: 50.1 ...... das nou ontwikkelen ...
Dit zijn vrij willekeurige getallen, de eerste openbare KS versies voor de verkoop begonnen ergens in de 30, 43.x was de laatste officiŽle versie van C= (1992), toen hebben vele onafhankelijke ontwikkelaars hun software 44 en 45 meegegeven, nu dus nog maar eens een sprong naar het volgende mooi ronde getal.
Het ellende is dat het door Haage&Partner is ontwikkeld, in mijn ogen de M$ voor amiga
De AmigaOS3.5 (Gateway) en OS3.9 (Amiga Inc) projecten waren onder *leiding* van Haage&Partner ontwikkeld. (De teams bestonden uit tientallen mensen die niet deel uitmaken van H&P).

AmigaOS4 is echter onder leiding was Hyperion Entertainment ontwikkeld en Haage&Partner concentreerd zich hedendaags vooral op WIndows producten en hebben problemen met Amiga Inc omdat ze volgen Amiga geen royalties met betrekking to AmigaOS XL en AmigaOS 3.9 verkopen hebben betaald. Ook de hoofdontwikkelaar van AOS XL, Bernie Meyers is van mening dat het product hierdoor momenteel illegaal op de markt is.
Als je de nieuwsgroep comp.sys.amiga.hardware checkt, kom je er wel achter dat er iemand heel erg boos is over die illegaliteit. Elke week worden er wel een stapeltje beledigende postings gedaan, je reinste cyberterreur. Het ergste is dat de nieuwsgroep voor *gebruikers* is, maar gebruikt wordt door een groepje ontwikkelaars als verbaal slagveld. Erg irritant.
Even on-topic dan wat opvalt:

- AA Fonts!
- Mager maar customizable interface, doet me een beetje denken aan de low resource wm's voor linux.

Wat ik me afvraag is wat het praktische nut wordt van de amiga. Wat kan de amiga wat z'n counterparts (windows/linux/apple) niet kunnen? Of is dit meer een stuk nostalgie voor de geeks?
Het grote verschil met andere platforms zit met name in het besturingsysteem en niet zozeer in de hardware. Zo zal meer dan 180 PC videokaarten door AmigaOS4.0 ondersteund worden en bijvoorbeeld de SoundBlaster Live geluidskaart. Echter alleen een handje vol van de kaarten zal geheel in 3D ondersteund worden, zoals enkele Radeons and Voodoo kaarten.

AmigaOS onderscheidt zich met name van andere besturingsystemen omdat het goed presteert, efficiŽnt met het geheugen is (Zowel RAM als Footprint), makkelijk naar smaak is aan te passen, extreem modulair is, een transparante structuur heeft, zeer responsief is en heel snel kan multi-tasken. Ook zijn "Screens" erg handig om mee te werken, zo kun je elke applicatie een eigen scherm met zijn eigen kleurendiepte en resolutie geven en makkelijk tussen tientallen van deze screenmodes multi-tasken.

http://hammer.prohosting.com/~amifaq/screens.html
...en dan zijn er nog assigns (die ik tot de dag van vandaag zeer mis op andere OS'en), en het zeer duidelijk ingerichte filesystem (waarin dingen gewoon heten naar wat ze doen ipv. rare code-namen te hebben), het fantastische system-wide scripting systeem waarmee je elke willekeurige combinatie van applicaties aan elkaar kunt koppelen, Aminet met zijn geweldige keuze aan applicaties, en natuurlijk de boottijd (luttele seconden) en hoge responsiveness...

Maar het blijft moeilijk onder woorden te brengen wat er zo goed aan was, behalve misschien zo: het was gewoon een ontzettend prettig systeem om mee te werken. Let wel, dat was een combinatie van dingen, en niet alles wat er destijds goed aan was is er nu nog. De applicaties kun je nu niet meer krijgen, behalve wat er toevallig nog op Aminet staat, het "circuit" bestaat al jaren niet meer, en veel nieuwe software komt er niet meer uit...
@m00se: Ik denk dat je daar de spijker op zijn kop slaat. De hardware specs voor het AmigaONE plarform zijn zwak en het OS is een halfwarme rehash van Workbench 3.x. Niet iets wat super innovatief is.

De meerwaarde van Amiga was altijd een hooggeintegreerde en uiterst performante totaaloplossing met stunning graphics en meer dan adequaat geluid. Wat ze nu presenteren is een lachertje.

Niets wat je met een leuke desktop theme en (Win)UAE ook niet aan zou kunnen....
Wat altijd heel erg goed ging met Amiga OS was het pre-emptive multi-tasken en de enorme flexibiliteit. Hardware acceleratie voor o.a. graphics hielp dit haalbaar te maken ondanks de beperkte rekenkracht van de toen nog langzame processors.

Verder had de hardware meer weg van een spellconsole dan van een moderne PC. Zie het iets als een playstation2 met toetenboard en muis en een voor die tijd zeer krachtig OS. Het was betaalbaar en je kon er dingen mee maken die vele jaren later nog steeds niet met PC's of MAC's konden.

Wat grafisch tot op de dag van vandaag bijvoorbeeld nog ongeevenaard is, is het werken op meerdere scherm resoluties tegelijk!!! Ja, je leest het goed, je kon virtuele schermen vertikaal over elkaar heenslepen en als deze verschillende resoluties hadden, dan was het effekt berijkt.

Maar zoals ik al zij, multitasking is super met dat OS, zeker als je windows gewend bent. Werkelijk ongelooflijk hoe soepel dat gaat ondanks de beperkte resources. Hoe zich dit in latere versies van het OS ontwikkeld heeft weet ik niet, maar anderen mischien wel.
Je vergeet dat WinUAE alleen 68K software in emulatie modus ondersteund. Geen snelle PowerPC code is dus mogelijk wat niet wegneemt dat WinUAE snel is op een moderne pc.
Ik snap deze verspilling van geld en tijd niet echt. Het OS zal best goed zijn en leuk en aardig maar welke SOFTWARE draait er nu op dit OS dat niet in een betere versie / andere leverancier met betere versie op een ander OS draait? Ik zou het niet weten, (en ik heb toch een aardig tijdje een amiga gehad).

Geen software? dan heeft het OS weinig kans van slagen. Zie BeOS.
Er zijn vele duizenden gratis applicaties en andere handige programma's te downloaden van Aminet.

http://www.aminet.net

Ver voordat Linux zelfs als alleen een kernel bestond was er al een zeer grote PD scene voor het Amiga platform. Vele retargetable software zal ook op de nieuwe Amiga werken doormiddel van een ontzichbaar geÔntegreerde 68k emulator. Maar ook worden er nog vele commerciŽle software titels ontwikkeld, zie maar de video opnames (zowel Engels als Duits gesproken) van enkele recente Amiga shows in Duitsland:

http://www.virtualdimension.de/inscene/arc2002/indexd.html
http://www.virtualdimension.de/inscene/amiga2001/indexd.html
http://www.virtualdimension.de/inscene/woamiga2000/indexd.html

Ook zullen toch ook redelijk veel spellen hun weg naar het nieuwe Amiga platform. Hyperion die de leiding over het AmigaOS4 project heeft, is in het bezit van licenties om Amiga versies van Heretic2, Soldier of Fortune, Shogo, Europa Univeralis, Majesty, Worms: Armageddon en vele andere bekende spellen op de markt te brengen.

Ook zal AmigaDE software op latere versies van het besturingsysteem werken. Dit is een platform onafhankelijk besturingsysteem dat transparant op Windows, Linux en uiteindelijk ook op AmigaOS zullen werken. De meeste software is momenteel echter gericht op smartphones en PDAs. Deze software is al in de grote warenhuizen van Amerika te verkrijgen en verkopen zeer goed.

Een demonstratie van wat mogelijk is met Amigaís AmigaDE technology is goed te zien in de volgende demonstratie video door het Amerikaanse televisie station TechTV:

http://www.aminet.net/pix/mpg/BillTechTV.mpg
Het is m.i. in het huidige windhoostijdperk gewoonweg telaat om nog met een nieuw os te gaan werken, het is een beetje te vergelijken om te opperen dat alle autos nu maar ineens 3 wielen moeten hebben oid, omdat dat de wendbaarheid ten goede komt,

Het enige wat voor Amiga pleit is zijn lange historie, niet zijn implementatie in de markt, of de mate van geaccepteerdheid... leuk voor de liefhebber of miss een enkele prof, maar voor de consument en m.i. ook de gevoorderde thuisgebruiker niet interessant...

Daar komt nog bij dat het (nog) niet op de X86 systemen draait die bij ongeveer 99% van de computterende wereldbevolking in huis staan...
Ik denk juist dat het anders zal gaan. Computers gaan steeds een groter deel van het dagelijks leven uitmaken. Enkele jaren geleden, toen de massa eindelijk thuis computers kreeg had iedereen Windows 95 of 98, beide werken vrijwel hetzelfde. Met de opkomst van het internet moeten mensen steeds meer leren werken met verschillende interfaces, want die verschillen per website. Ook is Windows XP weer anders dan zijn voorganger. Mobile apparaten krijgen steeds meer functies en hebben tegenwoordig vaak al een eigen besturingsysteem in plaats van enkele menu's. Linux wordt ook steeds vaker gebruikt.

Mensen leren met steeds meer verschillende interfaces omgaan met als resultaat dat ze sneller leren en ook minder bang zijn iets nieuws te proberen. Vooral de jongere generaties van nu zullen later razendsnel kunnen omgaan met allerlei verschillende systemen, simpelweg omdat het nu al zo is dat vrijwel iedereen het internet op "moet".
Ik snap deze verspilling van geld en tijd niet echt.
Je snapt de verspilling van tijd en geld van de huidige televisieprogrammamakers wel?

Zo niet, waarom heb je dan eigenlijk nog een TV gekocht?

Natuurlijk zijn er op dit moment weinig programma's voor, maar:

a) De hoeveelheid programma's voor het Windows platform moet je minimaal door 7 delen. Van elk Windows programma bestaan er minstens 7 totaal verschillende versies van verschillende makers en met verschillende filosofieen, die voornamelijk alleen maar verschillen met betrekking tot de user interface. Well, dat is snel genoeg ingehaald. Maak van alle soorten programma's ťťn en maak er dan 7 verschillende versies van door er 7 verschillende user-interfaces aan te koppelen :).

b) Er moet toch eerst een OS zijn (en er dus geld in gestoken worden) voordat je ueberhaupt programma's kunt *maken*. Dat heet 'investeren'. En net zoals met aandelen zijn er mensen die zeggen dat je een bepaald aandeel niet moet kopen en andere mensen die juist zeggen dat je het wel moet kopen. Wie heeft er gelijk? De toekomst zal het uitwijzen, er zijn nog genoeg onzekere factoren waardoor AmigaOS misschien wel eens het OS van de toekomst zou kunnen worden. AmigaOS staat nu op het punt van Windows een paar jaar terug. Het moet 'concurreren' met een sterke bestaande speler (destijds Windows tegen AppleOS of hoe dat ook heet). Well, Windows heeft toch een aardige inhaalslag gemaakt :).
Niet lullig bedoeld maar de link naar een groter plaatje als je op het kleine plaatje klikt is dood... mod deze verder maar weg.
En horen de links niet in een nieuw venster geopend te worden, dat is wat mij eerst opviel
Referrer-check, even gemirrord :).
Werkt hier gewoon hoor....

Edit :

nvr mind
Ik ben nog redelijk nieuw in de pc-wereld.
Dus de tijd van amiga heb ik niet meegemaakt, zou iemand mss wat info kunnen geven over de systemen waar dit op draait en waar dit op gebasseerd is?
Het besturingsysteem zoals die te zien is in de screenshots wordt momenteel gedemonstreerd op klassieke Amigas met Cyberstorm G2 PPC upgrades. Het nieuwe G3/G4 AmigaOne systeem is momenteel al verkrijgbaar maar momenteel nog zonder AmigaOS4 en alleen met Linux. Bij bestelling wordt AmigaOS4 nagestuurd wanneer de ontwikkelaars hiermee klaar zijn.

http://www.eyetech.co.uk/amigaone/dealers.php

MacOS X werkt ook op de AmigaOne maar alleen door gebruik te maken van MacOnLinux.

http://www.anythingamiga.com/XEPics/x2.jpg.html

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True