Zalman introduceert zeskanaals fan-controller

Zalman, bekend om zijn stille koeloplossingen, heeft sinds kort een nieuwe fan-controller in het assortiment. De ZM-MFC1 is een zeskanaals fanbus en dient in een vrij 5,25" bay geschoven te worden. Vier kanalen kunnen traploos ingesteld worden en hebben elk een maximaal vermogen van 7W. De overige twee kanalen worden bediend door middel van een driestandenschakelaar die op nul, vijf of twaalf volt gezet kan worden. Aan de kleur en lichtintensiteit van de led's kan men vervolgens de snelheid van de fans in de gaten houden. De fanbus wordt standaard meegeleverd met vier 3-pins verlengkabels van 40 cm lang.

Zalman ZM-MFC1

Door Thuy Tran

Nieuwsposter

06-03-2003 • 16:42

64

Submitter: Abductor

Bron: Zalman

Reacties (64)

64
62
36
10
0
6
Wijzig sortering
Wat ik niet snap is, waarom moet dit allemaal handmatig? De huidendaagse computer is kweetniet hoeveel sneller en beter dan de computer die de eerste apollo op de maan bracht en we moeten handmatig onze fans regelen??
Ehh sorry tweakers, ik vind het een onzin gadget..
'k Doe het zelfs liever handmatig dan automatisch. Als allebei de opties aanwezig zijn zal ik waarschijnlijk toch eerder voor de handmatige optie gaan. Dat ding kan namelijk niet aanvoelen wanneer ik voor prestaties wil gaan, en wanneer ik fatsoenlijk wil kunnen slapen ;)
Tuurlijk kan íe dat. Als jij voor prestaties gaat, dan wordt je CPU immers heter en zal de electronica de fan sneller laten draaien.
Ik denk dat Tweakerbee bedoelt dat hij al vóór het gamen of slapen wil dat de fans een bepaald toerental draaien. Ook dat moet niet moeilijk zijn: De meeste mensen slapen niet overdag, en na een uur of twee 's nachts game je ook niet zo hevig meer.

Oftewel: Stel een tijd in waarop je fans harder of zachter draaien.
Als 2 of 3 regelbare aansluitingen op het moederbord (dmv bijv. SpeedFan http://www.almico.com/speedfan.php of Motherboard Monitor http://mbm.livewiredev.com/) niet genoeg zijn, dan zou een leuke optie een pci insteekkaart met daarop aansluitngen voor een aantal fans en temperatuursensors zijn. Deze vervolgens dmv software automatisch laten regelen zou natuurlijk ideaal zijn. Maar volgens mij heb ik zoiets nog nergens gezien.

En helaas zal daar ook een wat hoger prijskaartje aan hangen, dan een 5,25" controller met wat potmetertjes.
Helemaal mee eens!
Je hebt toch liever dat je fans automatisch wat harder gaan draaien als de boel te warm wordt. :?
Ik zou het niet echt fijn vinden als bv m'n HDD crashed omdat ik te laat aan m'n baybusknoppie draaide.
Daar zijn al wel gewoon tooltjes voor. ASUS heeft deze bijvoorbeeld standaard op haar (nieuwere) moederborden zitten. Het heet Q-Fan en zorgt ervoor dat de fans langzamer gaan indien mogelijk.
Klopt, alleen moeten de fans dan zelf ook meewerken. Ik heb een P4PE en drie fans:

1) de processorfan (standaard P4 fan van Intel) trekt zich niets van Q-FAN aan, maar doet het helemaal zelf. Perfect trouwens, zelfs na 32 weken stress test nog niet van de minimale 2270 tpm afgeweken (misschien van de zomer? Ik heb even overwogen de fohn op de binnekant te richten, maar toch maar niet gedaan...)

2) de VGA fan (Hercules 9000 PRO) is van het tweedraads type en werkt dus niet met Q-FAN.

3) de FAN in de voeding (ChiefTec 360W) is al helemaal onbereikbaar en ook al twee-draads.

4) de casefan (Papst) is verwijderd. Uitermate stille fan, maar resoneerde gigantisch in die domme klemmen in de kast.

Kortom: Q-FAN klinkt leuk, maar is vrij nutteloos.
De eerste computer die je ged88 kan lezen over hoe snel jij je fans op een bepaald moment wil moet nog uitvonden worden hoor, tijdens een filmpje op slapen zet ik hem liever stil, als ik ga gamen maakt het me niet uit hoeveel stofzuigers jaloers zijn op me pc'tje.
waarom moet dit allemaal handmatig?
Dat is tegen de RSI, wat beweging tussendoor weet je wel :+
Anoniem: 9764 6 maart 2003 16:54
Voor iedereen die hier graag een review over wil lezen...

Case Junkies review van deze Zalman fancontroller

www.casejunkies.com/index.php?upn=020001&hl_id=417
Wel leuk natuurlijk, van die coole draaiknopjes op je pc. Maar ik zou er graag bij willen zien hoe warm de hardware is die gekoeld moet worden.

En tsja, als je dat toch ziet, dan zou ik eigenlijk graag willen instellen hoe warm die hardware mag worden en vervolgens de electronica dat automatisch laten regelen.

:)
Halock, als je denk dat je met handmatig regelen je pc stiller krijgt heb je helemaal gelijk. Je zet je koeler lekker op minimum, je pc loopt warm en plof toen was hij ineens erg stil. Als je pc warm wordt moet de ventilator harder draaien lijkt me logisch dat i dan ook warmer wordt. Maar als jij denk dat handmatig beter te kunnen beoordelen ben je einstein zeker. Leuk quake spelen moet je ondertussen je fans ook nog in de gate houden.

Vind dat we ook weer terug moeten naar de tijd zonder hdd kun je lekker diskjocky spelen.
En nog spannender is een knop waarmee je random je clocksnelheid kunt regelen, dan snel dan langzaam, oh yeah wat een fun.

Jezus als iemand zo geil op lampjes is zet er een stoboscoop in wat laserlicht weet ik wat. Tja er zijn mensen die rare hobbies hebben.
Wat is de range van die rheobus ?
7-12 volt ?
5-12 volt ?

Ik hoop 5-12 volt, dan kan ik eindelijk genieten van echte stilte :Y)
universe schreef: Wat is de range van die rheobus ?
Hmmm, misschien is dit het antwoord?
Staat in de tekst bovenaan deze pagina... :P
Dit dus:
De overige twee kanalen worden bediend door middel van een driestandenschakelaar die op nul, vijf of twaalf volt gezet kan worden.

Edit: Sorry, je zal de "volumeknopjes" (zo staat het op de Zalman site) bedoelen gok ik :)
Daarover staat alleen dit:
Maximum Adjustable Range: +6.5Vmax (=Vfan(max) - Vfan(min))
Best cool. Alleen een beetje over-the-top wat mij betreft. Ik bedoel: hoeveel mensen zullen dit nou nodig hebben? Sommige tweakers zullen vast wel hun fanspeed in willen stellen, maar zes???
Het gaat niet om het willen, maar het gaat om het kunnen. Ben jij nou tweaker? :z
Hahahaha, goed man! :)

* 786562 Dennis
men neme een cpu koeler, casefan en vga koeler. dan heb je de helft al vol. er zijn nog maar weinig apparaten welke een groot aantal fans ondersteunen, laat staan dat ze traploos kunnen.
Mwah, ik vind 6 nog wel meevallen.
Je kan op deze manier ook meteen de fans van de voeding zachter laten draaien zodat je alleen in de herrie zit als je met heavy sjit bezig bent.
Dat vind ik wel een voordeel van veel draaiknopjes dan.
Better have it, but don't use it, than need it but don't have it

Wel een gaaf dingetje :P
Sjonge jongen, zeg het dan goed! ;)

Better to have it and not need it than to need it and not have it.
Hmm kwilde eigenlijk zaterdag een nexus fan controller gaan kopen, voor 4 fans, maar deze ziet er ook wel super vet uit :)

Wat is de prijs denken jullie?

Woops ik kijk weer met de neus :)
AuteurAnoniem: 51056 @Matthijs6 maart 2003 16:52
(psst! zie hier links een pricewatch shortcut! :))
Anoniem: 35417 @Matthijs6 maart 2003 16:53
Kijk naar links, en aanschouw :) Een pricewatch-shortcut :)

Edit: Damn..
Ik vraag mij af of dit gaat passen in een Chieftec kast met deurtje. Ik vind deze fanbus de mooiste die ik tot nu toe gezien heb, maar 't zou toch wel stom zijn als m'n deurtje niet meer dicht kan als ik dit ding erin zou zetten. ;)
Ik heb hem even getest in een Chiefteckast en hij past perfect :) De deur kan precies dicht, maar veel ruimte heeft het niet. Hoeft ook niet natuurlijk ;)
Hmm, toch vreeemd. Je vind het een mooi apparaat, maar zodra het in je putertje zit, doe je het deurtje dicht... :? :+
Anoniem: 14626 6 maart 2003 16:55
Hmz...
Ik zie het al voor me, lekker fannetje van Proc aan dat dingetje gekoppelt, komt mijn buurjongetje langs en gaat met de knopjes spelen....
wat ruik ik nou toch?!?
Oh, jij hebt dus amd :)

50 reacties, kom op zeg, zo interessant is dit toch ook weer niet? Ik zou aan 1 genoeg hebben: als ik ga gamen alles harder, en filmpje iets minder hard, slapen uit :)
En computergestuurde fans lijkt mij veel handiger: je computer kan meten hoe warm je kast/proc/videokaart/voeding/whatever is, en kan daaraan dan de snelheid afregelen. Ga je slapen, zet je hem toch op een stand dat hij altijd stil blijft tot 70 graden Celcius ofzo? What's the problem about automatic?
Anoniem: 55933 6 maart 2003 22:10
Had ik zo'n ding toevallig niet laatst in een Boeing 747 gezien? :P
nee in de space shuttle, maar op de nasa foto kon je al zien dat er iets mis zou gaan; alle potmeters stonden naar links... en heet dat ie werd..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.