Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties
Bron: The Register, submitter: Cookie

Een Britse start-up, picoChip heeft de picoArray aangekondigd. Deze nieuwe CPU heeft maar liefst 430 16bit processors die op 160MHz werken en waarvan elke processor ongeveer dezelfde rekenkracht heeft als een ARM9 processor. Dat deze aankondiging geen gebakken lucht is, blijkt uit het feit dat picoChip het eerste silicium al aan het uittesten is, aldus The Inquirer. De picoArray is bedoeld voor het gebruik in derde generatie GSM basisstations en zou in de huidige configuratie 19 keer zoveel rekenkracht hebben als een Texas Instruments TMS320C6415 die op 600MHz draait.

De picoArray lijkt veel op de PACT XPU128. Net als het eXtreme Processor Platform van PACT, bestaat het picoArray uit een array van verschillende processor elementen die elk rekenkundige en DSP functies kunnen uitvoeren. Deze processors beschikken allemaal over een lokaal geheugen en zijn doormiddel van switches met elkaar gekoppeld. In feite is de picoArray dus een soort van FPGA die bestaat uit een groot aantal processors.

picoArray

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

De picoArray is bedoeld voor het gebruik in derde generatie GSM basisstations en zou in de huidige configuratie 19 keer zoveel rekenkracht hebben als een Texas Instruments TMS320C6415 die op 600MHz draait.
Het is wel ontzettend geavanceerd, maar opzich valt het wel mee, ik ben eerder benieuwd waarom ze hier voor kiezen. Moeten er veel lichte treads tegelijk afgehandeld worden ofzo, allemaal GSM signalen tergelijk? Anders waren een paar 'gewone' servers genoeg.

edit:
Ik ben benieuwd wat voor een afmetingen dit ding gaat krijgen :D.
Een basestation moet alle GSM communicatie in een straal van 2-10km tegelijkertijd verwerken. Dus als je bijvoorbeeld 100 mensen die tegelijkertijd aan het bellen zijn, moeten er dus 100 telefoongesprekken worden verwerkt. Hiervoor heb je dus aardig wat processorkracht nodig. Met een beetje geluk kan zo'n picoArray dus 19x zo veel gesprekken verwerken als de huidige marktleider, de TMS320C6415, die in basestations wordt gebruikt. De prijs van deze laatste ligt trouwens op ongeveer $200 en in een basestation zit een heel leger van deze processors.
...in een basestation zit een heel leger van deze processors.
Ik denk niet dat ze evenveel PicoChips zullen gebruiken dan. Waarschijnlijk een kleiner aantal. Lees: 19 maal minder ;)
Ziet er nice uit in concept, al durf ik mij inbeelden dat een 430-core ding als dit wel eens een pijniging kan zijn op vlak van verificatie.
En die switch-matrixen zullen ook wel wat te verduren krijgen.

Klinkt mooi, maar of het wel technisch haalbaar is op de schaal dat PicoChips verwacht, I don't know ...
Het is dus niet zomaar een concept .........
Dat deze aankondiging geen gebakken lucht is, blijkt uit het feit dat picoChip het eerste silicium al aan het uittesten is
Ze zijn dus al aan het testen met 'The actual thing'. Ofwel, het is dus technisch haalbaar er reeds in de fase van het echt testen beland.
"De picoArray is bedoeld voor het gebruik in derde generatie GSM basisstations en zou in de huidige configuratie 19 keer zoveel rekenkracht hebben als een Texas Instruments TMS320C6415 die op 600MHz draait."

mmmm.......
das dus half zo snel als ik hoofdreken
Hoeveel gesprekken er op 1 antenne gevoerd kunnen worden ligt niet vast in een CPU. Maar ligt vast in de gebruikte bandbreedte (MHz-spectrum). Om 1 gesprek te voeren heb je 2x 200 kHz bandbreedte nodig (upstream en downstream). Voor GSM in het 800-900 MHz spectrum kon je +/- 128x een 200 kHz bandbreedte kwijt in bv. het downstream gedeelte (je hebt dus ook 128x 200 kHz upstream). Voor elke 200 kHz bandbreedte maken ze gebruik van TDMx (Time Division Multiplex nogiets), hierdoor kunnen ze dus 8 gesprekken voeren op 1 200 kHz bandbreedte. Nu kom je in totaal op 8*128= +/-1024 gesprekken per antenne, wat in de praktijk nooit gehaalt kan worden omdat je collicions hebt. In het GSM 1800 MHz spectrum kan je dus meer 200 kHz bandbreedtes kwijt, dus ook meer gesprekken op 1 antenne (ongeveer 2x zoveel). Als je nu een zender (antenne) sterker maakt, kan je in een groot gebied maar een beperkt aantal gesprekken voeren. Dus in de randstad zijn de zenders niet zo sterk.

Ik ben niet 100% zeker van alle cijfers (is alweer een paar jaar geleden), maar het principe is niet veranderd.
Dus het aantal gesprekken is niet afhankelijk van de CPU maar van de lucht 8-)
gsm is digitaal en cryptografisch beveiligd, en voor n gesprek is toch relatief veel rekenkracht nodig. (te weinig rekenkracht en je kunt niks, al had je de hele ether voor jezelf :))

En basestation kan meestal overigens maar een paar gesprekken en paar sms'jes tegelijk aan, maar da's ruim voldoende omdat er zo veel basestations zijn (de gemiddelde nederlander heeft er schat ik per provider zo'n 3 tot z'n beschikking - in de grote steden 8)

Daarnaast moet de basestation-server communiceren met hoofdservers en andere basestations wat ook wel wat cpu-tijd in beslag neemt.

Daarnaast wordt 3G veeeel intensiever.

=Edit:=
Correctie op jouw bericht
(E)GSM900: 890-960 MHz
GSM1800: 1780-1880 MHz
If I remember correctly
UMTS heeft frequentiegebieden die uiteenlopen van 1600 tot 2200 MHz. (verschillende delen voor het thuis-, satelliet en micro-/macrocell gedeelte)
Dat zal dan wel afhangen van de bandbreedte die die masten aankunnen... volgens mij moet ook dat aangepast worden,

Wel ga je betere en snellere verbindingen en datatransfer in de mast zelf krijgen wat het netwerk ten goede komt 8-)

edit:


was een reactie op G-rave :D


gsm en umts nemen behoorlijk veel processorcapaciteit in beslag. En erop bezuinigen kun je niet: want als de ene de andere server niet bijhoudt (ze zijn allemaal met elkaar verbonden) kan in het ergste geval je hele netwerk in een deel van het land naar de kloten gaan (waarvoor ik O2 in Limburg nogmaals feliciteer, al weet ik niet zeker of dat de reden was :+ :Y))

=edit=
Foutje: alleen hoofdservers bij gsm kunnen een deel van het land platleggen :)
Kleinere servers droppen dan gewoon random verbindingen denk ik.

Grappig trouwens dat alle replies met foute info een veel hogere moderatie krijgen... :/
G-sus! Wat zal wel niet de die-size zijn van dit ding :D

430 cores! De software die over die dingen lopen moeten echt goed optimized worden voordat het echt 430x zo hard loopt als maar 1 core. Zou het dus ook betekenen dat je op 1 antenne ook meteen 19x zoveel mensen kan loslaten?
Ten eerste: 1 core op dit ding is natuurlijk niet zo groot als 1 athlon core....

Ten tweede: Het aantal mensen op 1 GSM-mast wordt beperkt door de (hedendaagse) grenzen van wireless verbindingen, niet door de processing power...
derde generatie GSM
Beetje verwarrende naamgeving. Op de site van PicoChip zelf spreekt men over 3G netwerken, zoals bijv. UMTS. De chip kan o.a. gebruikt worden voor complexe signaalverwerking, die benodigd is in 3G netwerken (aldus de site). Ik denk niet dat het bedoeld is voor het afhandelen van 'gewone' GSM gesprekken.
3G staat voor derde generatie GSM :)
3G staat voor 'Third Generation'. UMTS is daar een voorbeeld van. GSM is een '2G' standaard en GPRS wordt wel 's een '2.5G' standaard genoemd.
Niet helemaal hoor, G1 is GSM en SMS, G2 is WAP en GPRS en G3 is UMTS :)
het oude transputer idee maar dan stukken kleiner.
Ik heb jaren geleden ook eens zijdelings met transputers gewerkt en heb er ook nog een paar thuis liggen. Het principe van die dingen is bijna briljant, maar ze zijn eigenlijk nooit echt van de grond gekomen.

Heb je enig idee wat de performance van die dingen zijn in vergelijking met de huidige pc's? Het lijkt me wel gaaf op er ooit nog iets mee te doen.
Nee? Vertel?
* 786562 ATS
Ben beniewd hoeveel MKey's/sec deze kan berekenen dan }:O
heb je ook 430 coolers nodig :7 :+
Het blijft nog steeds 1 proc, dus ook maar 1 koeler nodig :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True