ASUS wil dit jaar al routers met vroege versie van Wi-Fi 8 uitbrengen

ASUS toont op de CES een prototype van wat zijn eerste Wi-Fi 8-router moet worden. Hoewel de standaard waarschijnlijk pas in 2028 definitief wordt, werken makers van draadloze netwerkchips nu al aan de eerste implementaties.

Het prototype dat ASUS had meegebracht naar de beurs telde acht antennes en maakt naar verluidt gebruik van een Qualcomm-chipset. In vergelijking met een Wi-Fi 7-router met identieke specificaties, zou het model met Wi-Fi 8 nu al een 10 procent hogere doorvoersnelheid halen.

Bij de ontwikkeling van Wi-Fi 8 ligt de focus echter meer op stabiliteit dan op snelheid. Er worden geen nieuwe banden of hogere kanaalbreedtes geïntroduceerd, zoals bij zijn voorgangers wel het geval was. Wel zijn er verbeteringen voor de prestaties bij slechte omstandigheden, zoals een zwak signaal of veel ruis. Volgens ASUS profiteren apparaten op een accu daar in het bijzonder van, omdat die vaak minder hard zenden en zo de router eerder niet meer kunnen bereiken dan andersom het geval is.

ASUS wil nog dit jaar zijn eerste routers en meshsystemen met een draftversie van Wi-Fi 8 op de markt gaan brengen.

ASUS Wi-Fi 8 router

Door Tomas Hochstenbach

Redacteur

08-01-2026 • 07:47

51

Reacties (51)

Sorteer op:

Weergave:

Maakt dit het hele idee van het opzetten van toekomstige focus op WiFi niet troebel?

Je gaat iets al WiFi8 noemen voor de standaard definitief is. als dan later blijkt dat deze router niet voldoet aan die standaard, maar wel die term heeft gebruikt dan kun je daar toch niet meer van op aan en moet je je eerst gaan verdiepen in de verschillen, terwijl dat volgens mij nou juist de bedoeling is van een standaard: Dat je duidelijk ziet wat voor soort router het is.
Asus (en andere fabrikanten) doen dat al langer, heel vroeg een nieuwe standaard uitbrengen, en het is bijna nooit een goed idee om die early versies te kopen. De chipset en drivers zijn nog niet mature en stabiel, soms is de standaard zelfs nog niet af (bijvoorbeeld de 'Draft N' routers) en eigenlijk betaal je hun veldtesten.

Geduld is een schone zaak bij het adopteren van nieuwe standaarden, maar de fabrikanten willen natuurlijk de eerste op de markt zijn.


Lees hier bijvoorbeeld op SNB: https://www.smallnetbuild...-buy-a-draft-11ax-router/

[Reactie gewijzigd door S0epkip op 8 januari 2026 08:07]

En je hebt er de eerste tijd geen hout aan aangezien er geen of amper Wifi8 cliënts zijn.


Complete N=1 maar als ik thuis kijk dan heb ik welgeteld 1 wifi7 apparaat en op werk is het aandeel ook bestaand uit recente smartphones :+
Dat is al 1 meer dan ik heb :)

Daarom heb ik 2 jaar geleden ook bewust gekozen voor een router die "alleen maar" Wifi6 ondersteunt.

Deze week werd bekend dat Asus de 160 Mhz band voor Wifi6 gaat ondersteunen: ik heb welgeteld 1 apparaat die daar iets aan heeft. Laat staan dat ik apparaten heb die Wifi7 ondersteunen.

[on-topic]

Dus leuk dat Asus Wifi8 gaat testen. Voor de meeste mensen zal dat de komende 3 jaar waarschijnlijk niks toevoegen, maar wel mooi dat de ontwikkeling doorgaat.
160MHz heb je sowieso voor algemeen gebruik geen fluit aan. Op 80MHz haal je ongeveer 900Mbps (6.8GBps), op 160MHz ongeveer 1750Mbps (13.1GBps).

Tenzij je meer dan 1Gbps glasvezel hebt doet het voor downloaden niks. En voor die enkele keer per jaar dat je 200GB lokaal wil transferen maakt 1.5u vs 3u wachten niet echt uit. Al zou ik dat sowieso liever wired of over externe opslag doen.

Het grappige is dat WiFi transfers nu sneller zijn dan ethernet, aangezien bijster weinig PCs en routers 10Gbps ethernet hebben. Al blijft ethernet natuurlijk koning wat betreft stabiliteit.
Helemaal met je eens.

Mijn voorkeur gaat ook nog steeds uit naar ethernet. Ik heb afgelopen jaar mijn switches vervangen door 2,5 Gb switches (10 Gb vind ik te duur, vereist extra investeringen in netwerkkaarten en voegt te weinig toe).
Wifi 7 met MLO werkt echt wel heel goed hoor, meestal zelf beter dan ethernet.

Waat ik nu wel verwarrend vind in deze Wifi 8 artikel, is dat ze nu ook een Wifi 7 r2 variant uitgebracht hebben, want de eerste wifi 7 routers hadden niet alles geimplementeerd en hebben daardoor problemen met MLO
meestal zelf beter dan ethernet.
In welke zin? Lagere latency? Hogere stabiliteit?
Stabiliteit zou normaal gezien nooit beter kunnen worden dan bekabeling, maar crosstalk aan hoge snelheden is spijtig genoeg wel een feit. Ik kan het wel niet vergelijken met Wifi 7.

Latency is bij mij wel lager dan via mijn cat6A, en in mijn geval is het ook stabieler dan mijn bekabelde netwerk (maar dat komt omdat de wifi AP tegelijkertijd ook de router is (geen switchen of lange kabels om door te wandellen).

Nu heb ik onlangs wel overgestapt op fiber en dat heeft het bekabeld netwerk terug wat beter gemaakt, maar de GBICS dat ik heb zijn redelijk onstabiel (vooral als ze heel warm worden), momenteel heb ik dat opgelost door de snelheid te verlagen naar 2.5gbps in de plaats van 10gbps.

Maar zowel de latency als de stabiliteit zal bij iedereen anders zijn. Als je geluk hebt dat je bekabeld netwerk het wel heel goed doet, dan zal wifi 7 je niet veel helpen (behalve je vrijheid om rond te lopen en te verplaatsen).
Op 80MHz haal je ongeveer 900Mbps (6.8GBps),
Je bedoelt 900 MB/s en 6.8 Gb(it)/s?
Huh? 160Mhz band? Ik neem aan dat je bandbreedte bedoeld?
van een onbetrouwbare bron (AI):
"Wifi kanaalbandbreedte (20, 40, 80, 160 MHz) bepaalt de breedte van de digitale snelweg: een bredere band (meer MHz) betekent meer capaciteit en hogere snelheid voor taken als streamen, maar een smaller kanaal (bv. 20 MHz) is stabieler en minder gevoelig voor storing"

Kanaalbandbreedte is misschien wel een beter woord :)
Yep, opnieuw een giga misser van AI. Bandbreedte is niet gelijk aan band.
Ja maar zo gaat het altijd, tenzij je alles tegelijk wilt vervangen.
Ik vervang mn apparaten zodra ze stuk gaan.
Zou ik nu mn router moeten vervangen, dan heb ik al genoeg aan een wifi 4 ding, want mn apparaten ondersteunen toch niet meer.
Maar straks moet ik ook mn telefoon vervangen (zodra Odido 3G uit gaat), dan zou nieuwere wifi wel enig nut hebben.
Als je verwacht toch niet zo lang met n router te doen, dan kan de afweging natuurlijk anders zijn.
Tegelijkertijd is het ook een goede zaak. Doordat Asus nu al producten heeft en oefent met de wifi8 standaard zullen zij zeker een product hebben wanneer de standaard definitief vastgesteld is. Met een product cycle van een jaar zouden zij anders een jaar te laat zijn na vaststelling.
Het daadwerkelijk uitbrengen van het product zoals in het artikel gesteld wordt snijdt echter minder hout.
En vervolgens gaat het nog jaren duren voordat er voldoende cliënts zijn die het werkelijk ondersteunen en echt voordeel gaat zien.

Net als Wi-Fi 6 het werkt prima maar dan moeten de meeste cliënts wel Wi-Fi 6 support hebben anders moet de router continue switchen en neemt de voordelen af.

Wi-Fi 6 (niet Wi-Fi 6e) is nog maar pas ingeburgerd terwijl het jaren geleden al released is.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 8 januari 2026 13:31]

Op de doos staat dan:

Wifi 8*

*) draft 2026 v23

Maar ben het met je eens.
Dat gebeurt al jaren. 802.11n was ook heel lang een draft-versie, en dat stond dan ook gewoon netjes op de verpakking.
Helemaal mee eens, maar de marketingafdeling kan wifi8* op de doos zetten. En 8 is hoger dan 7 :+ .
Daar hebben ze een oplossing voor gevonden, en dat zijn labels als wifi 7 of wi-fi 7.
/s

Het is dus alleen "wifi7" als er daadwerkelijk "WI-FI CERTIFIED 7" op staat. Alleen in dat laatste geval voldoet het daadwerkelijk aan de (volledige?) standaard en is het gecertificeerd. In alle andere gevallen is het misschien iets dat lijkt op de wifi 7 / 802.11be standaard maar is het dus op zijn minst niet gecertificeerd. En mogelijk (/waarschijnlijk?) voldoet het dus echt gewoon niet aan de standaard en kan het dus ook niet gecertificeerd worden.

Bron: https://www.rtings.com/router/learn/research/wifi-7-mlo kopje ""Wifi 7" Does Not Equal "Wi-Fi 7" Does Not Equal "Wi-Fi CERTIFIED 7""
Waarschijnlijk zal het wel een "draft" versie krijgen.

We zagen dit ook toen 802.11n een ding was. Toen kreeg je "Draft N" wifi. Oftewel garantie tot aan de voordeur, als de spec gewijzigd wordt ben je de sjaak.

Maar heel vaak gaat dat wel goed. De draft regeling is praktisch eigenlijk zo goed als af, maar kan nog worden bijgeschaafd als iemand toch een zeer zwaar wegend probleem vind in tests.

Uiteindelijk is het gewoon puur om als eerste een apparaat op de markt te hebben. Meer dan dat is het niet XD.
Eerst maar een obligate Wifi 7 is mijn hele leven referentie.

Dat gezegd hebbende: Wifi en Wi-Fi zijn verschillende dingen, heb ik net geleerd.

Een router kan wel gecertificeerd (Wi-Fi) worden op een standaard (Wifi), maar dat betekent niet dat alles uit de standaard ondersteund wordt. De “killer feature” van Wifi 7, meerdere banden tegelijkertijd ondersteunen wordt nauwelijks door routers ondersteund (MLO) en al helemaal niet door clients.

In de meeste thuisomstandigheden haal je met Wifi 5 al echt meer snelheid dan je nodig hebt. Wifi 6E is energiezuiniger dan 7, wordt meer ondersteund door clients en je hebt *wel* de 6Ghz band.

Zou voor minstens 5 jaar toekomstbestendig moeten zijn!
"De “killer feature” van Wifi 7, meerdere banden tegelijkertijd ondersteunen wordt nauwelijks door routers ondersteund (MLO) en al helemaal niet door clients."

Die zijn er inderdaad niet veel. Nou ben ik zelf zo'n gek dat ik wel een router heb die dat ondersteunt (ASUS GT-BE19000AI) maar die is erg duur (ik betaalde er €769 voor), een USB WiFi 7 adapter (ASUS ROG USB-BE92) maar ook die is duur (betaalde er €109 voor) en een Qualcomm FastConnect 7800 WiFi 7 module voor mijn laptop (moest ik zelfs importeren want die vond ik in Nederland niet, was ook weer ca. €60) - had voor de laptop wel een Intel BE200 module willen gebruiken maar die werkt alleen icm een Intel CPU.

Nu moet ik wel zeggen dat ik zelfs op mijn telefoon al snelheden van 3.5 gigabit/sec heb gezien dus het werkt zeer goed. Daar zit zo te zien ook zo'n Qualcomm FastConnect 7800 module in dus verklaart waarom dat zo goed werkt.

Nu ben ik een malloot met een 10 gigabit LAN en een 4 gigabit internet verbinding dus ik wilde alles zo optimaal mogelijk inrichten. Dat kost dus een godsvermogen, maar WiFi 7 met MLO voor zowel router als clients is dus mogelijk. Maar realistisch gezien voor de gemiddelde gebruiker onhaalbaar want simpelweg uit de markt geprijsd, alleen voor de echte prosumers is het te overwegen en zelfs dan is het nog twijfelachtig.

[Reactie gewijzigd door Wildfire op 8 januari 2026 09:24]

Maar doet die router ook echt MLO? Zie https://www.rtings.com/router/learn/research/wifi-7-mlo Er zijn twee varianten: een om daadwerkelijk meerdere banden tegelijkertijd te benutten en dus een hogere bandbreedte te hebben, en een variant om zeg maar wel de verbinding te hebben maar er geen data over te sturen, maar in het geval van een zwakke/wegvallende "verbinding" (/band) kan die dus wel onmiddellijk de andere band gebruiken. En in de praktijk wordt dus schijnbaar alleen die laatste ondersteund, op basis van allemaal (sub)features die routers daadwerkelijk naar de client communiceren.
Als ik kijk bij de instellingen van de router zie ik bij MLO staan:
Boost data rates, reduce latency, and improve reliability
"Boost data rates" suggereert dat het dus ook banden combineert voor meer snelheid. Kan het niet echt testen, ik haal al ruim 3.5 gigabit/sec en dan heb ik MLO niet eens ingeschakeld. :P

-- EDIT: blijkbaar dus toch niet. Dat RTINGS artikel beschrijft o.a. de GT-BE19000, het "mindere" broertje van mijn router en die doet blijkbaar geen full MLO. Dan zal de GT-BE19000AI dat ook wel niet doen.

Ach... niet een ramp, het zou hier toch niets toevoegen in mijn situatie.

[Reactie gewijzigd door Wildfire op 8 januari 2026 12:38]

Het gaat niet alleen om snelheid, Wi-Fi 6 bijvoorbeeld heeft veel meer voordeel dan Wi-Fi 5.
Duidelijk lager latency en minder hinder van het buurman effect op overlappende kanalen net als meer apparaten gelijktijdig kunnen verwerken door OFDMA.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 8 januari 2026 09:26]

Krijgen we bij WiFi 10 dan een router met 10 antennes?

Het oogt steeds lelijker
Dat wordt natuurlijk Wifi X. Maar ik vond het aantal antennes in combi met het wifi nummer ook wel een toevalligheid. Nou heeft Asus wel vaker dit soort lelijke hoeveelheid antennes er bovenop gezet. Vraag me wel eens af of dat nou echt zo veel beter is dan er iets moois van proberen te maken/ze weg te werken in de behuizing.
Hier een Asus router Wifi 6 met maar 4 antennes dus die theorie klopt niet helemaal.
Nee, het zal waarschijnlijk 'Wifi-365' worden en dan met een schotel erop...
Ofwel gaat de tijd sneller omdat ik ouder wordt; ofwel gaan de releases van WiFI standaarden op een veel hoger tempo (of beiden).

Ik ben voorstander van innovatie en evolutie, maar ik ben ondertussen de weg kwijt. Het meeste van mijn devices zijn nog steeds gewoon WiFI 4 en WiFi 5.
Die WiFi 4 devices zijn airco binnenunits, LED Strips, Wasmachine, Vaatwas, Amazon Echo,...
Ik ga heus niet nieuwe devices kopen gewoon omdat het kan, zeker niet aan dit tempo.
Ik vraag me ook af -gezien de evolutie- hoeveel voordeel je kan halen met bvb een WiFi 6E toestel op een WiFi 7 of WiFi 8 netwerk. Pik je voordelen op van een router die speciale dingen doet, of heb je 0 voordeel als je oude devices op een nieuw AP hebt?

Ik vrees dat door de vele en snelle releases je met een kip-en-ei verhaal komt te zitten. Mensen schakelen niet over omdat tegen dat je terug bent van de winkel, de technologie terug oud is. Fabrikanten van toestellen (iot) schakelen niet over omdat ze ook mensen willen services die 'oudere' AP's hebben, mensen kopen geen nieuwere, duurdere technologie omdat de toestellen het niet vereisen.
Wil je een grote evolutie? Zorg dat een WiFi 9 goedkoper is dan welke andere AP dan ook. Na bandbreedte en nu stabiliteit, ga voor de 9 op technische eenvoud, waardoor het goedkoper kan; ook de client kant. Zorg dat er een ESP32-xx komt met WiFi 9 in, Arduino's met WiFi 9 in,... super goedkope M.2 WiFi kaartjes met WiFi 9, etc... dan pas zal je een stroomversnelling zien in de adoptie van een WiFi standaard lijkt me.
Wi-fi 8 is pas voor 2028, wi-fi 7 is nu volop in laptops en smartphones te krijgen.
Zoals ik het altijd een beetje bezie:
  • Categorie met minimaal wi-fi capaciteit gebruik dus prima nog op oudere protocollen: airco binnenunits, LED Strips, Wasmachine, Vaatwas
  • Categorie met profijt van hoge snelheid en efficiency: pc's, laptops, smartphones, consoles, streaming kastjes, evt NAS

    Zo een personal assistant speaker valt er wat tussenin, maar goed, als hogere performance nodig is pak je makkelijk genoeg je smartphone met zo'n zelfde app. Uiteindelijk is het gebruik van een wi-fi netwerk natuurlijk ook altijd een lokaal iets in de eigen situatie waarin vaak veel meer in praktijk acceptabel is dan theoretisch optimaal. Maar voor veel IOT type devices loont zoiets dan domweg niet om te moderniseren.
Het probleem aan dat idee is dat langzame apparaten op dezelfde band de gehele performance van die band onderuit trekken. IoT spul dat 802.11n (/wifi 4) doet op 2,4GHz trekt ook de snelheid van je wifi 7 client onderuit als die 2,4GHz gebruikt. Dat hoeft niet, maar kan wel, en bij voorkeur gebruikt dat wifi 7 apparaat natuurlijk 5GHz of 6GHz (indien beschikbaar, want 6GHz is wel bij wifi 6E verplicht maar optioneel bij wifi 7). En bij 5GHz uiteraard hetzelfde probleem, TVs en zo doen vaak maximaal 802.11ac (/wifi 5) ook die trekken de totale snelheid dus omlaag van de 5GHz band.

Immers moet de router/AP op zijn minst langzaam (/inefficiënt) babbelen met die verouderde apparaten. En dat is extra verloren tijd die die niet met een snel apparaat kan babbelen. (Dus bv waar die 1 seconde nodig heeft om 10MB naar een traag/oud apparaat te sturen i.p.v. maar 0,5 seconden als dat apparaat sneller zou zijn is er dus ook 0,5 seconden verloren gegaan dat die niet (nog eens) 10MB (of wellicht meer) naar het snelle apparaat kan sturen). Nog los van dat er volgens mij ook optimalisaties zijn gedaan om idle wifi clients efficiënter te maken (minder vaak hoeven "in te checken" etc), waardoor dat verouderde spul dus ook weer ervoor zorgt dat er continu meer "zinloze" pakketjes door de lucht gaan en die tijd niet besteed kan worden aan "nuttige" pakketjes (daadwerkelijke data dus).
Mwa, wifi4 had ook al allerlei optimalisaties erin, dat is niet meer zoals 802.11b ooit was, al heel veel beter dan 802.11g zelfs waar wifi al best een stap mee maakte en snel populairder werd. Je schrijft ook 10MB zou problemen geven, eens, maar zulke iot apparaten als ovens en led strips vebruiken vaak maar tientallen kb's per minuut, geen MB's in mijn ervaring. Tenzij je er vele en vele tientallen van hebt en dan ook nog eens op de 5GHz met ook grootverbruikers daarop zul je elkaar niet zo bijten, afhankelijk van het access point uiteraard.

En wifi7 moet je zelf wel echt kopen met die 6GHz support in je apparatuur. Echt zonde dat een consument zoiets aandacht moet schenken ipv het gewoon in de standaard stoppen. Had het dan wifi7 ultra of 7u genoemd met en als verplichte naam zonder 6ghz wifi7 basic of 7b. Dan wordt dat onaantrekkelijk in de marketing om die te kiezen maar bestaat ie qua protocollen wel.
Ik vermoed dat goedkoper niet veel zal helpen. Ik heb "maar" een 100 Mbit internet verbinding en de meeste dingen die ik op internet doe zal niet in de buurt komen van die 100 Mbit. Misschien een nieuwe spel / update downloaden dat wat meer zal verbruiken maar hiervoor ga ik echt niet mijn spul verbeteren. Wi-Fi 4/5 is dus goed genoeg voor mij. Waarom zou ik dus geld uitgeven voor ongeveer dezelfde resultaat? (Ja 54 Mbit is natuurlijk geen 100 Mbit maar ik download meestal maar kleinere spellen dus ik wacht maar iets langer.) En waarom zou iemand die alleen maar wat op internet zit / YouTube / Netflix zit dus zorgen maken over sneller als het al snel genoeg gaat. En ja er zullen vast situaties te bedenken zijn waarbij het beter is maar voor veel mensen niet.

Het zal dus meer natuurlijk gebeuren voor veel mensen. Verhuizen / andere provider nemen / modem stuk en dan zal de modem wel nieuwere Wi-Fi ondersteuning hebben. Nieuwe computer / telefoon dan in het er hopelijk ook in. En waarschijnlijk zal je het daarna in de meeste situaties weinig van merken.
Ik zit ook maar op 100mbit down en 30mbit up VDSL van edpnet hoor.
Maar ik heb wel een NAS, home server, LanCache, Plex, meerdere PC's met steam (dus wisselen onderling ook uit soms),...
En dan mag de snelheid hoger zijn dan de internetsnelheid.
Maar een 500mbit/500mbit of 1gbps/1gbps zou welkom zijn inderdaad :-)
Zoals ik zei er zijn situaties waar het handig kan. Bij NAS en Plex kan het inderdaad handig zijn (al kan je natuurlijk op Wi-Fi 4/5 ook goed film kijken). En ik verwacht dat je de servers wel bekabeld heb. Maar ieder geval een hoop mensen hebben dit niet dus hebben dus ook geen betere Wi-Fi nodig.

Daarnaast heb ik genoeg aan 100 Mbit internet. De meeste games die ik download zijn vaak niet super groot dus ik heb maar iets langere wachttijd. En anders speel ik het de volgende dag wel. Ik had zelfs genoeg aan 50 Mbit maar die abonnement werd automatisch verhoogd naar 100. Dus Wi-Fi 6/7/8 ik heb er geen haast mee. Wanneer de provider mij een modem geeft en de telefoon oud / kapot is dat ik een nieuwe moet komt dan is het vroeg genoeg voor een nieuwe Wi-Fi
Net overgestapt van WiFi 5 netwerk met access points naar een WiFi 7 mesh netwerk met 4 x Asus ZenWiFi BQ16 en dat bevalt prima. Ik haal nu overal in huis de maximale provider snelheid van 1Gbit dus WiFi 8 sla ik nog even over.
@Tomas Hochstenbach wellicht kan je wat info / foto's tovoegen de ASUS NeoCore router, d20 design.
Zal waarschijnlijk schreeuwend duur zijn, maar hierbij zijn de antennes intern weggewerkt.
Fijn dat ze zich eindelijk lijken te richten op bereik en betrouwbaarheid. Genoeg keren dat iemand via Teams zit te bellen via wifi en het dan ineens niet goed meer werkt terwijl hij/zij niks veranderd heeft.
"...naar verluidt..." en "..zou...".

De ASUS PR afdeling is er blijkbaar al druk mee bezig.

Wie wil, jaren voordat wifi-8 definitief is, nu al hardware daarmee kopen en zo kans maken op allerlei implementatie conflicten/problemen ?

Aangezien de wifi-8 standaard pas medio 2028 definitief wordt en daarna pas op de markt komt, kunnen we de komende jaren nog overspoeld worden met allerlei PR/reclame berichten, terwijl we niets hebben om al die gehypte verwachtingen te kunnen controleren.

Dan is het nog afwachten of particulieren medio/na 2028 direct die nieuwe techniek kopen. Want grote kans dat die prijzen torenhoog zijn, terwijl er verder nog weinig andere apparatuur is die ( direct vlekkeloos ? ) daarop werkt.

Blijkbaar wil de 'markt' de huidige wifi stroomversnelling doorzetten en terwijl wifi-6 net mainstream is, nu al de hype voor wifi-8 opstoken.

Wifi-8 voor de particulier .... ik wacht nog wel een paar jaar ( misschien ooit in 203x ?? ). Maar zolang m'n huidige wifi-5 nog prima werkt, komt er daarvoor niets nieuws in huis. Natuurlijk kan het altijd sneller, maar op een bepaald punt is snel, snel genoeg. Geld is nu eenmaal maar 1 keer uit te geven !!!

[Reactie gewijzigd door PsiTweaker op 8 januari 2026 11:37]

Zit ik hier met mijn oude obsolete wifi 6 spul S/
WiFi 5 doet 't hier nog prima (y) Ik zie nul reden om te upgraden.
wifi6 is de moeite nog wel over wifi5, je krijgt er een boel bandbreedte bij over 5ghz. 6e en 7 vindt ik al meh omdat 6ghz nog weer verder inlevert op het bereik.
6E is fijn voor kantooromgevingen, waar je soms veel clients hebt,, wifi 5 zou ik niet meer (nieuw) kopen, gewoon omdat het prijsverschil met 6 minimaal is en 6 ondertussen heel goed door clients wordt ondersteund.
privé zou ik wel direct Wi-Fi 7 laptop kopen, vaak is het een paar euro meer maar een laptop gaat lang mee(afhankelijk hoe je mee omgaat).

In drukke omgevingen is Wi-Fi 6 al een flinke verbetering, 6e is handig voor de 6ghz band idd maar meer heeft het niet te bieden.

Wi-Fi 6 werkt op de 2,4 en 5 ghz.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 8 januari 2026 13:36]

We hebben het hier over de aanschaf van je netwerkapparatuur (wireless routers & aps).

Laptop (of telefoon, of andere client) heb ik me eerlijk gezegd nog nooit echt druk gemaakt om wat voor netwerkspul erin zit. Dat is doorgaans zo ondergeschikt aan alle andere specs. (Ok, in de jaren '90 en '00, toen was 10 Mbps vs. 100 Mbps en later vs. 1 Gbps wel een dingetje).
Wifi 6 gaat niet om bandbreedte maar betrouwbaarheid en response.

Meer bereik bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 8 januari 2026 17:37]

Wifi 6+ ook fijn met latency voor als je VR speelt of games streamt. Daar schiet wifi 5 net wat in tekort.
Wifi 6Ghz levert niet per sé verder in op bereik, maar volgens mij zit die feature niet op de meeste huis-tuin-en-keuken routers.

Maar los daarvan, 6E is prima voor Wifi in dezelfde ruimte (kantoor, woonkamer, etc). Veel meer bandbreedte, en bereik in vrije lucht zou afdoende moeten zijn. Daarmee creëer je ook weer meer ruimte op 5Ghz.
Een waar sieraad voor de meterkast.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.