Onderwijsplatform Magister onderzoekt storing op web- en desktopversies - update

Onderwijsplatform Magister onderzoekt een storing in de web- en desktopversies. De storing begon dinsdagochtend en treft de apps voor zover bekend niet. Het platform is een administratiesysteem dat onder meer inzicht geeft in cijfers, huiswerk en roosters.

Magister zegt 'berichten over een mogelijke storing' te ontvangen en onderzoekt die. De mogelijke storing begon volgens Magister dinsdagochtend rond 07.30 uur. Magister is een Nederlands platform voor het voortgezet onderwijs, vavo en mbo en is bedoeld voor docenten, leerlingen en ouders.

Update, 13.07 uur - De storing is inmiddels opgelost, meldt Magister. "De storing ontstond bij het in gebruik nemen van een nieuwe internetverbinding. Daarbij ging er iets mis in de technische koppeling met één van onze internetproviders (KPN). Daardoor liep een deel van het internetverkeer niet goed door, terwijl andere verbindingen wel werkten." Het bedrijf zegt te onderzoeken hoe het probleem in de toekomst kan worden voorkomen.

Door Hayte Hugo

Redacteur

21-10-2025 • 09:15

96

Submitter: commentator

Reacties (96)

Sorteer op:

Weergave:

Magister, je hoort het overal, dus ik ging even kijken, dit is een gouden berg waar de bedenkers op zitten. 22,50 per jaar per leerling (per jaar), Ik las dat de schatting is dat er 1 tot 2 miljoen leerlingen gebruik maken van deze software. Dus grof geschat ergens tussen de 20 en 40 miljoen omzet per jaar voor een relatief simpel product. mind blowing
De gebruikersgroep is overigens nog veel groter dan de 1-2 miljoen leerlingen. Dat mag keer 2 of 3 om de ouder-accounts mee te nemen. En dan nog voor elke docent, administratie-medewerker, enz op school. Allemaal met de juiste rechten, gekoppeld aan de juiste leerling en school. Flinke administratieve kluif dus.

Privacy is hierbij ook wel "een dingetje". Er zit echt wel veel gevoelige informatie in het systeem: naam, foto, etc van minderjarigen, plus informatie over ziekmeldingen, cijfers, een in-app mailsysteem, enz.

In het algemeen werkt de app uitstekend en maakt hij het leven van ouders, leerlingen en scholen makkelijker dan het krijtbord en de telefoonboom die wij vroeger op school hadden voor roosterwijzigingen e.d.

Denk wel dat ze - zit ook in het Lubach-filmpje - wat moeten doen aan de toegang van ouders mbt cijfers en afwezigheid. Daar moet je als leerling wat meer rust in hebben. Desnoods dat Magister het pas na 3-5 dagen voor de ouder zichtbaar maakt, zodat de leerling het eerst zelf kan zien en verwerken. Maar volgens mij kan ook de school kiezen om ouders op wat meer afstand te zetten, die mogen daar dus ook wel wat meer over nadenken (en zich daarbij niet laten leiden door de druk van 'helicopter-ouders', maar kijken naar het belang en welzijn van de leerling).
Nou, zo’n telefoonboom was eigenlijk zo gek nog niet. Laatst voor niks bij school gestaan, omdat de notificatie van Parro (=Magister voor de basisschool) dat de juf ziek was niet was aangekomen.
Ja, de belboom plaatste de verantwoordelijkheid veel meer bij de school om op tijd te zijn, de leer-omgeving plaatst die verantwoordelijkheid bij de techniek/ouders/leerlingen.

Hoewel: de belboom was bij mijn school destijds chronisch stuk, omdat veel leraren pas doorgaven dat ze ziek waren nádat de eerste leerlingen al op de fiets zaten (als je een ruim half uur moet fietsen dan krijg je dat).
En de telefoonboom waarbij Pietje te lui was om de volgende te bellen, waardoor de helft voor Jan Doedel op school stond en de rest nog lekker thuis zat.
Wat het was met zo'n telefoonboom was dat iedereen 's ochtends in hetzelfde ritme zat; met Magister kijk je de avond ervoor even hoe laat je op school moet zijn, als je niet hoeft dan blijf je liggen. Voor leerlingen en ouders is dat best kut. School moet gewoon elke dag op dezelfde tijd beginnen, regelmaat is super belangrijk.
niemand zit in hetzelfde ritme.

de ene leerling moet veel vroeger op, en veel verder reizen dan de ander. En dat geld voor staf en docenten net zo goed.

Iedereen heeft z'n eigen ritme. Wat voor de een werkt, werkt lang niet altijd voor de ander.
3 tot 5 dagen vertraging zodat de leerling kan “verwerken” wat voor cijfer hebben en dat ze afwezig waren?

Dat is toch satire hopelijk?

Een leerling hoort niet afwezig te zijn zonder dat de ouders daar van op de hoogte zijn en wat betreft cijfers, op veel middelbare scholen kreeg je de resultaten mee die je thuis moest laten aftekenen en de volgende dag weer in moest leveren.

[Reactie gewijzigd door Tweakert2020 op 21 oktober 2025 11:14]

Ah ja! Het cijferboekje. En dan de handtekening van pap of mam zo goed mogelijk kopiëren.

Soms lukte het en kwam je ermee weg, soms hadden docenten het door (of zagen je ouders dat je ze vervalst had en kreeg je alsnog op je donder :+ )
Mijn oplossing was. Of ma tekende, of ik tekende. Nooit pa, want dan zou mijn systeem omvallen :P
Nee, dat is geen grap. Leerlingen die thuiskomen (of geappt worden) over cijfers die ze zelf nog niet eens gezien hebben is niet grappig. Je moet ook als (pre)puber af en toe eens buiten de lijntjes kunnen kleuren of een cijfer buiten beeld kunnen houden, dat is goed voor je ontwikkeling.

Ik heb ook tegen mijn kinderen gezegd: te laat en slechte cijfers: vertel het me wanneer je dat wil, ik ga er niet actief naar kijken. Te laat regelt school met je: hun regels, hun consequenties. En als het uit de hand loopt, hoop ik dat je het me zelf al verteld hebt voordat school contact met me opneemt. Ik probeer ze daar dus vrijheid en vertrouwen in te geven.
hoewel ik zelf kinderloos ben, ben ik dit volledig met je eens. Een stukje eigen route kiezen en eigen verantwoordelijkheid ipv continue verantwoording moeten afleggen aan je ouders. Idd als jij er als ouder achter komt dat school je contacteert voor kind het meld dan zijn er consequenties, maar voor de rest vrijheid blijheid.
Het kan zijn dat je geluk hebt dat dit voor jouw kinderen zo werkt, voor een heleboel anderen kinderen wellicht niet.

Vrijheid en vertrouwen ja, tot op zekere hoogte.
Mijn dochter weet gewoon dat een slecht cijfer gewoon kan en er wel eens bij hoort. Dus die hoeft helemaal geen cijfers buiten beeld te houden.
Dat snap ik en geldt ook voor mijn kinderen. Maar je hebt ook zelf wellicht in die tijd wel eens een toets gehad waar je gewoon geen reet voor gedaan had en dus een dikke onvoldoende. Die wil je misschien wat minder snel thuis aankaarten ;), Het is in mijn optiek helemaal niet verkeerd als je kind in elk geval zelf de optie heeft over of, hoe en wanneer het dat soort dingen bespreekt thuis. Magister geeft daar nu gewoon nul ruimte voor, tenzij de ouders zelf terughoudend zijn met in de app kijken.
Het gevoel van constante surveillance is heel erg slecht voor de ontwikkeling van jongeren.
Ik vind dat je de jeugd moet voorbereiden op de toekomst en of je het leuk vindt of niet. Dat is helaas wel de toekomst.
Ik vind dat je de jeugd moet voorbereiden op de toekomst en of je het leuk vindt of niet. Dat is helaas wel de toekomst.
Of we doen het gewoon niet. Laten we de toekomst niet vastleggen door nu dit soort keuzes te maken.
Maar ligt dat niet met op de manier waarop dit met ze wordt besproken/gebracht?

Mijn eigen kinderen (en vele anderen in mijn omgeving) hebben absoluut niet het gevoel van constante surveillance.

Mijn 1e en 2e klasser weten dat ik kan zien waar ze zijn bijvoorbeeld, maar als ze ergens heen gaan verwacht ik wel dat ze dat zelf even doorgeven. Ik ga ze niet 24/7 zitten monitoren.
En dat maakt je ook een goeie ouder, maar het gaat ook over kinderen met wellicht minder goeie ouders die op deze manier hun kind micro-managen en zo klein houden. Beetje als achterdeurtje in chat apps, die door goeie overheden ten goede worden gebruikt, maar door slechte regimes volledig misbruikt kunnen worden
Ik snap wat je bedoelt, daar heb je gelijk in.
Die administratieve kluif ligt bij de school en niet bij Magister, Magister biedt de tools, de school doet de rest
naam, foto, etc van minderjarigen, plus informatie over ziekmeldingen, cijfers, een in-app mailsysteem, enz.
Ja dat is erg genoeg, er is totaal geen noodzaak om sommige van die informatie in de app te hebben. Magister werkt net zo goed zonder een foto en bijvoorbeeld alleen op studentennummer.
Hoe ga je die nummers uit elkaar houden wanneer je meerdere kinderen op het middelbaar onderwijs hebt zitten?
Hoe houd je namen uit elkaar?

Desnoods werk je met een pictogram of zo, dat is toch allemaal niet zo heel complex, dat hoeft echt niet met naam en toenaam.
Je had het over nummers. Pictogrammen is een ander verhaal. Laten we voor het gemak er gewoon een foto aanhangen.
Want je kan niet het verschil onthouden tussen 204 en 708 bijvoorbeeld.

Een foto is veen privacy gevoeliger dan een nummer of een pictogram en is voor de usecase compleet onnodig.
Nee, de tijd dat we registratienummers moeten onthouden i.p.v. namen ligt al 80 jaar achter ons.
Oh maar bij de overheid ben je wel een nummer (BSN) en daar is het wel oke? Wat is het verschil dan precies?
Dus een docent op het VO (die altijd aan meerdere klassen les geeft) moet van honderden leerlingen het studentennummer gaan onthouden?

Magister is er niet alleen voor de leerling en diens ouders.
Waarom zou hij dat moeten onthouden? Je kan ook het nummer bovenaan een toets zetten bijvoorbeeld. Dat maakt het beoordelen zelfs nog wat eerlijker. Je kan gewoon alles via een nummer doen net als via een BSN dat is uiteindelijk veel veiliger.
En wat als de docent van Jan de Bakker wil opzoeken wat zijn cijfers van de afgelopen periode waren? Als de leerling dan niet voor zijn bureau staat om zijn nummer op te dreunen, moet de docent alsnog ergens de koppeling kunnen leggen. Losse lijsten met namen en nummers zijn ook niet bepaald ideaal.

Magister wordt niet alleen maar voor roosters en toetsen gebruikt. Op veel momenten zou je best afkunnen met een nummer (het heeft ook een rechten/rollensysteem zodat niet iedereen zomaar alles kan inzien), maar op heel veel momenten moet je ook gewoon de naam van de leerling kunnen zien - in ieder geval als docent.

[Reactie gewijzigd door Tc99m op 21 oktober 2025 14:08]

Wat betreft de cijfers, daar kan de school in kiezen. De school van onze dochter zet tijdens de toetsweek en de week daarna de cijfers “op slot”. Die kunnen dan niet bekeken worden, zowel door de leerlingen als door de ouders niet. Het wordt pas weer open gezet nadat de leerlingen zelf hun cijfers ontvangen hebben.

Er zijn inmiddels ook scholen die besloten hebben de cijfers permanent niet zichtbaar te zetten, in ieder geval voor de ouder accounts.
Lijkt me geen verkeerd plan om te kijken of de overheid dit kan bouwen zodat we niet vast zitten aan SaaS oplossingen van commerciele bedrijven. Idem voor ons IT infrastructuur die voor een groot deel draait op Microsoft producten.

Het lukt ze ook wel. Zie KNMI app, DigiD, Toeslagen app, Basisgegevens, Berichtenbox.
Waarom zou de overheid dit moeten bouwen, het is toch helemaal geen overheidstaak om inzicht te verschaffen in huiswerk, toetsen en het rooster? Een school is geen overheidsinstelling.
Een school is een maatschappelijke instelling die voor 100% wordt gefinancieerd door belastinggeld.Er zou heel veel belastinggeld kunnen worden bespaard door dergelijke systemen vanuit het Min. van Onderwijs centraal aan te bieden.
Ik ben het niet met je eens dat er heel veel belastinggeld mee kan worden bespaard. 20 tot 40 miljoen per jaar klinkt heel erg veel maar als de overheid dat zelf centraal moet aanbieden dan denk ik niet dat ze het heel veel goedkoper kunnen doen. Zeker niet als ze ook nog van scratch moeten starten.

De overheid geeft jaarlijks 58 miljard uit aan onderwijs, ik denk dat er wel betere besparingen zijn te vinden dan deze relatief goedkope software van Nederlandse bodem.

Als je software wil vervangen, vervang dan de enorme klap aan belastinggeld dat naar partijen als Microsoft gaat.
Ja, en daarnaast denk ik dat de overheid niet zomaar een commercieel bedrijf mag dwarszitten en een bestaande markt 'kapot' mag maken. Dat accepteren we ook niet van monopolisten.
Ja, en daarnaast denk ik dat de overheid niet zomaar een commercieel bedrijf mag dwarszitten en een bestaande markt 'kapot' mag maken. Dat accepteren we ook niet van monopolisten.
Klopt, er is zelfs een wet die de overheid expliciet verbied marktverstorend te handelen. Dus magister de markt uit drukken door de overheid het te laten bouwen (met verplichte winkelnering???) is iets wat de eerste de beste rechter gelijk afschiet.
Die zelfde overheid wat alles geprivatiseerd heeft omdat het dan goedkoper zou zijn? Los van het gebrek aan noodzaak voor zo een systeem zijn IT projecten nou juist iets waar de overheid niet zo goed in is en dat zou dan uitbesteed worden aan een commerciële partij die er goud geld aan verdient zoals altijd gebeurt.

Ik denk dat het prima is dat er commerciële oplossingen zijn, maar ik denk ook dat ze niet een noodzakelijk probleem oplossen. Sterker nog, de negatieve aspecten die dit met zich mee brengt zouden eigenlijk moeten aangeven dat het geen gewenste oplossing is.

Edit:
Misschien ben ik gewoon te ouderwets, maar ik denk dat we ook gewoon dingen verliezen die ook onderdeel van de schooltijd waren en opbouw van skills en verantwoordelijkheid bedroeg.

Alles word nu automatisch in magister gezet. Vroeger moest je een hoop van die dingen zelf doen, wat er voor zorgde dat je leerde dat je zelf voor zaken moest zorgen en regelen.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 21 oktober 2025 10:06]

Het is maar zeer de vraag of het goedkoper wordt als de overheid zoiets zelf gaat ontwikkelen en doorontwikkelen.
Maar dan nog vind ik het geen taak van de overheid. Net zoals het schrijven van de schoolboeken, het aanbieden van schoolmeubilair, het leveren van laptops, enz. geen taak van de overheid is, maar wel iets is wat iedere school inkoopt.
Met dat argument zou je nog veel meer zaken kunnen nationaliseren. Schoolboeken? Wordt volgens mij ook heel veel winst op gemaakt.

Ik denk niet dat nationalisatie per se de oplossing moet zijn. Misschien wel marktregels. Ik begrijp dat er eigenlijk maar 1 concurrent is voor Magister. Een duopolie dus. Op één of andere manier zou daar iets aan moeten gebeuren, denk ik. Voor schoolboeken zijn er geloof ik wel meer uitgevers, maar daar gebeuren ook rare dingen. Mijn zoon heeft voor veel vakken een soort “hybride” boeken: het is tekstboek en werkboek in één. Dat moet dus elk jaar vervangen worden. Slimme zet van de uitgevers. Maar kost de maatschappij ook onnodig veel geld.
Het idee is zeker sympathiek maar het is nog maar de vraag of een door de overheid aangeboden app zoveel goedkoper zal zijn, het zal in ieder geval erg lang duren voordat een break even punt bereikt wordt vanuit het perspectief van de overheid.

De hele applicatie moet vanaf 0 ontworpen en gebouwd worden, voordat alles degelijk op poten staat (of feature parity heeft met de commerciëlen) ben je jaren en vele miljoenen verder. Daarna heb je hebt constante doorontwikkeling, hosting, onderhoud en de hele pleur aan standaardkosten zoals salaris en kantoorruimte.

En dan mag je nog iedereen migreren, die kosten zullen de scholen moeten dragen.

Als (en als) tenslotte alle scholen op dit systeem overgaan is er geen drang meer om te innoveren omdat concurrentie ontbreekt.

[Reactie gewijzigd door oef! op 21 oktober 2025 10:18]

De overheid maakt ook geen lesmaterialen. Waarom zouden ze ondersteunende diensten moeten leveren. Vanuit het onderwijs wordt geklaagd over alle regels die de overheid oplegt, met een overheidsvariant van Magister wordt dat alleen maar meer. Nu kan een school nog voor een ander systeem kiezen.
Helemaal mee eens! Als ik lees en hoor hoeveel geld er in het onderwijs gaat naar commerciële partijen dan kunnen we daar best wat kritischer naar gaan kijken.

Punt is wel dat sommige (innovatieve) oplossingen misschien niet op de markt zijn gekomen zonder commerciële partijen. Neemt niet weg dat veel simpele ‘innovatie’ ook gewoon door de overheid gefaciliteerd kan worden en vervolgens opgeschaald naar het onderwijs tegen een veel lagere prijs dan commerciële partijen.

Hetzelfde geldt voor die uitgevers die elk jaar weer nieuwe boeken uitbrengen die je moet afnemen. Dat is echt een voorbeeld van ‘roof kapitalisme’.

Overigens zet ik ook grote vraagtekens of alle aankopen en investeringen zoveel resultaat opleveren. 10-15jaar geleden kregen wij van die smart touch schermen op school. 20k-30k per stuk. Ik kan je zeggen, de kwaliteit van onderwijs is daar echt niet significant mee omhoog gegaan. Als je naar huidige onderzoeken kijkt dan zie je ook dat NL steeds vaker achterloopt / dalende is op onderwerpen zoals wiskunde, begrijpend lezen, etc.

Dus laten we bij de basis beginnen. Geen dure ‘gadgets’ voor scholen en onderwijs instellingen. Maar meer leraren, kleine klassen en het minimale aan tech.
Een school is een maatschappelijke instelling die voor 100% wordt gefinancieerd door belastinggeld.Er zou heel veel belastinggeld kunnen worden bespaard door dergelijke systemen vanuit het Min. van Onderwijs centraal aan te bieden.
Met hetzelfde argument zou je ook alle gemeentelijke basisregistratiesystemen kunnen nationaliseren. Of ziekenhuis Informatiesystemen en Huisarts Informatiesystemen. Maar de wet verbied dat terecht: anders zouden bedrijven niet meer willen investeren in ondersteuning van maatschappelijke functies. Soms is concurrentie wel degelijk gezond.
Als de overheid vindt dat dit inzicht nodig is wordt het daarmee een mogelijke overheidstaak en zou de overheid dit kunnen faciliteren.

Ik vermoed echter dat het aanbieden van magister en soortgelijke oplossingen vanuit de scholen zelf komt.

Er worden steeds meer vraagtekens geplaatst bij nut en noodzaak van direct inzicht in cijfers door ouders.
En dan de volgende stappen, alle scholen van de overheid. Boeken en lesstof van de overheid??

De overheid kijkt wel naar richtlijnen voor een LVS (leerling volg systeem). Zie ook Ontwerpstudie leerlingvolgsystemen in het voortgezet onderwijs

Overigens vind ik het maar vreemd dat we het hele leerproces bij onze kinderen volledig willen monitoren, maar zogauw je werkgever aangeeft al je prestaties te gaan monitoren (tijdstip van beginnen, eindigen, andere kpi's, camera continue aan bij thuiswerken) dat diezelfde ouders dan gaan steigeren.

In beide gevallen geef je maar weinig vertrouwen als ouder naar je kinderen en als werkgever naar je werknemer. Met kwartaalinzicht in cijfers kunnen kinderen een gefaalde toets ook zelf weer beteren. Dat is voor zowel het kind als de ouders naar mijn idee veel rustgevender.
De overheid heeft dit juist bij commerciële partijen belegd, omdat de overheid zoveel mogelijk wil privatiseren. Er zijn trouwens meerdere partijen die dit soort leerlingvolgsystemen hebben.

Zo'n Saas heeft wel een uitwisseling met de overheid, om de bekostiging voor de scholen te kunnen bepalen per leerling.
Ik kende dit product nog niet. Nadat ik het heb gezien bij Lubach vond ik het wel erg ver gaan. En dat toen er als proef bij enkele scholen de inzagemogelijkheden voor ouders waren geblokkeerd, zowel de ouders als de kinderen dit als positief ervaarden. We moeten kinderen niet zo nauwlettend in de gaten houden. Dat is voor niemand gezond.
Dat was vroeger toch ook gewoon mogelijk zonder digitale app waar de ouders direct in kunnen mee kijken? Ik had in mijn agenda een cijferkaart, daarin moest je alle cijfers die je haalde bij houden. Kleine moeite voor mijn ouders om even in de cijferkaart te kijken hoe het er voor stond, nee het was niet digitaal maar de mogelijkheid was er gewoon
Ik kreeg gewoon 1x per kwartaal een cijferlijst mee. Dat zou ik nu nog steeds beter vinden voor ouders.

Mijn neefje en nichtje kregen dit ook de afgelopen jaren overigens ook gewoon elk kwartaal. Want daar komen ze altijd heel blij mee binnenlopen als ze die weer hebben ontvangen en er goede cijfers op staan :)
Je mist het verschil waar het vooral om ging, jij had die cijferkaart fysiek bij je. Die cijferkaart werd alleen aangevuld als je op school was.

Het grote probleem wat er met Magister was: ouders konden 24/7 mee kijken en wisten vaak voor dat jij het wist wat voor cijfers je ergens voor gehaald had. Ook konden cijfers 24/7 gepubliceerd worden waardoor je dus niet alleen op school te horen kreeg wat voor cijfer je had, maar ook gewoon uit het niets 's avonds of in het weekend.
Het verschil is da die cijferkaart in jouw agenda stond. Als je het verborgen wilde houden, dan had je die mogelijkheid. En als jouw ouders het netjes deden, vroegen ze of ze je cijfers mochten inzien, en deden ze dat niet stiekem, achter je rug om.

Met zo’n digitaal systeem is het anders. De leerling heeft er totaal geen controle meer over.
Ik ken het wel, want 20 jaar in het onderwijs gewerkt (niet als docent overigens en ook niet met de applicatie gewerkt). Mijn vrouw en ik hebben het er ook over gehad toen het inderdaad bij Lubach voorbij kwam. We kunnen op dit moment ook de cijfers zien van onze dochter op de basisschool, maar eerlijk gezegd vergeten we het altijd wel. Onze dochter komt er zelf ook gewoon mee thuis als het goed of slecht is gegaan.
Middelbare school gaat ze volgend jaar naartoe. Ik zou er inderdaad wel voor opteren dat ze zelf met de cijfers aan komt zetten. Slecht nieuws zal ze ook moeten leren vertellen.
Daarnaast heeft ze havo/vwo advies gekregen, met wellicht als ze zo door gaat vwo. Ze weet al wat ze wil gaan doen later (of dat zo blijft is altijd de vraag), maar daar heeft ze geen vwo voor nodig. Dus als het net aan vwo zou worden, dan zouden wij er voor opteren om havo/vwo te doen of have. Zodat ze ook gewoon nog iets adem kan halen.
Ik ken de uitzending niet, maar wat werd er precies als positief ervaren dan en door wie?
En als ik dan om mij heen hoor slecht het werkt van zowel leerlingen en docenten zou je denken dat ze met een omzet van miljoenen wel wat beters kunnen maken.
Zonder voorbeelden vind ik dit een loze reactie. Ik heb 2 kinderen waarvoor ik het gebruik en heb buiten deze storing eigenlijk nooit problemen en mijn kinderen ook niet. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het perfect is maar heel slecht zoals jij voor doet komen is het ook niet
Zoiets dan? YouTube: Kinderen worden constant gestalkt door hun ouders via Magister | LUBACH

Ik denk zeker dat een omgeving als deze nut heeft, maar het moet geen stress opleveren voor leerlingen...
Dat gaat niet over het slecht functioneren van het platform, maar vooral dat het op een minder goede manier wordt ingezet. Dat ouders testuitslagen kennen voor hun kinderen is niet goed bijvoorbeeld. Er zijn scholen die het platform wel goed gebruiken.

Goede afspraken maken goede vrienden. En als scholen en ouders nu terug eens wat meer vertrouwen in de kinderen plaatsen waarbij de communicatie tussen lesgever en ouders nooit enige verrassing zou mogen opleveren, dan zou het platform door velen een stuk positiever onthaald worden.
Vertrouwen in de kinderen? Hun kind is perfect! Het probleem zit hem erin dat ze juist teveel verwachten van hun kinderen, een slecht resultaat betekent nooit dat hun kinderen misschien ergens niet goed in zijn, nee het betekent dat het kind gewoon niet zijn best heeft gedaan, en bij een patroon aan slechte resultaten is het niet het kind dat op het verkeerde niveau zit, nee het is de leraar/school/whatever die gewoon niet goed hun werk doen!

Dit zorgt voor ENORME druk op kinderen, je ouders doen gewoon alsof je perfect bent en jij moet die wens maar in vervulling brengen.
Sorry, ik gok dat jij geen kinderen hebt? Je weet in een reactie wel heel veel te generaliseren.

Mocht je dit zelf zo ervaren hebben dan hoop ik dat je hier inmiddels hulp voor hebt gezocht want ik ben het met je eens dat teveel druk meegedragen kan worden voor een leven. Net als te weinig druk. Maar communiceren over beide met elkaar helpt toch wel.

Dit is ook hoe ik denk dat je magister moet gebruiken. Ik vraag mijn dochter dagelijks naar haar schoolervaring en ook of er wat nieuws is. Slechte en goede dingen, punten, huiswerk vergeten etc. En dat kan ze dan fijn aangeven. En ze weet dat ik eens in de 2 a 3 weken bij cijfers kijk.

Geloof het of niet, kinderen zijn net mensen en maken, net als volwassenen, nog genoeg fouten om een heel leven van te leren.

[Reactie gewijzigd door soskes op 21 oktober 2025 10:10]

Je hebt wel gelijk. Maar om de verantwoordelijkheid alleen maar bij de gebruikers te leggen, is ook wat kort door de bocht. Dit soort platforms zijn relatief nieuw. Het is misschien onvermijdelijk dat men moet leren hoe ermee om te gaan, door eerst fouten te maken. Maar daar kan een leverancier óók een rol in spelen. Ze kunnen op z’n minst best practices delen met de scholen. En uiteindelijk die best practices ook faciliteren met features in het pakket.

Er is best veel media-aandacht voor de laatste tijd. Niet alleen het, vrij geniale, item van Lubach. Ook op NOS.nl is het meerdere keren voorbij gekomen. Al die tijd hoor je van scholen hoe zij de situatie verbeteren door het systeem anders te gaan gebruiken. Maar van Magister zelf hoor je helemaal niks. Dat is toch wel een zwaktebod, als je het mij vraagt.
Dit is waarom de school van mijn kinderen de cijfers er pas na de vakantie opzet, en niet eerder dan 16:00. Daarmee hebben ze een heleboel stress weggenomen bij mijn kinderen. Ik vroeg van de week toevallig nog aan de jongste, of hij het nou fijn vond dat hij zijn toetsweek cijfers nog niet kon zien. Antwoord: ' ja, anders loop ik de hele vakantie te f5-en'. Als je er dus goed mee omgaat, is er niets mis mee. Daarnaast zouden ouders die Magister de hele dag openhouden misschien eens "help ik heb een puber" moeten lezen van Kluun. Daar wordt je een fijnere ouder van.
Iedereen maakt keuzes, dat maakt niet dat alle keuzes slecht zijn. Dat puber boek laat je als ouders vooral terugdenken aan toen je zelf nog een puber was. Het heeft hier voorinder 'neushoorn' gedrag gezorgd en een relaxtere puber.
Jouw reactie beslaat de impact van het systeem op de leerlingen. Niet het technisch functioneren waar de reactie van Vexxon over gaat.

Ik heb zelf twee kinderen op de middelbare school en ken Magister als ouder dus ook. Zelf sta ik er wat dubbel in, inderdaad geeft het druk op leerlingen omdat ouders alles weten, er valt niets te verbergen. Vanuit pedagogisch oogpunt is dat dan weer een pluspunt. Als ouder kun je er direct op inspelen als een kind te lang blijft gamen of het leren niet serieus neemt. Noem het lik op stuk als je wilt, maar je kunt je puber er direct op wijzen dat hun acties ook consequenties hebben. Je wordt niet pas achteraf verrast wanneer je na x-maanden een rapport krijgt. Dan is het veel lastiger om bij te sturen. Ook de leerling zelf moet er dan veel harder aan trekken om het schip te keren. Dus ja, het heeft voors en tegens.
Dit werkt niet slecht, het is een foute feature.

Maar die feature past wel in de helicopter-ouder trend. Laat ik zeggen dat ik verdomde blij ben dat ik in een tijd opgroeide zonder internet, smartphones en dit soort extreme tracking.
Ik zie het huiswerk en de cijfers van mijn zoon via Magister.
Mijn moeder zag mijn cijfers en huiswerk via mijn agenda.

Beide geen probleem.
Op zich werkt het platform niet slecht, alleen wat ik niet snap is dat de mobiele app niet zoiets basaal als notificaties gebruikt om leerlingen op de hoogte te stellen als er een uur uitvalt. Nu moeten leerlingen/ouders zelf elke keer in de app kijken of er bv iets uitvalt.
De bedenker heeft het een flinke tijd terug al verkocht.
en toen heeft hij al aangegeven dat Magister eigenlijk opnieuw geschreven/opgebouwd zou moeten worden
Dat zegt elke ontwikkelaar over elk product welke hij ooit gebouwd heeft... Na een paar jaar heb je weer zoveel (concepten, design patterns) geleerd dat je dan de "slechte" keuzes ziet.
Jammer he? dat je het zelf niet bedacht hebt!

Maar, soort van on-topic: Het is nou niet echt het meest gebruiksvriendelijke systeem: Problemen met inloggen? Magister verwijst naar de school. De school 'dacht' juist alles zoveel mogelijk te hebben out-sourced, maar voor die 22,50 p/j p/l zit dat er niet in. Dus logt JayPe inmiddels in met een compleet andere gebruikersnaam (Overlord9000Pe) dan ooit aangemaakt. "We zoeken het uit (not!)"
Het zou een idee zijn om een systeem te maken dat wél werkt, met de juiste ondersteuning, voor €20,- per leerling per jaar en dat 'Pamorgen' te noemen 😏
Pamorgen is een prachtige naam haha, pavandaag is ook wel prima denk ik
Parijser had ook gekund!
Ik vind het niet helemaal eerlijk om het een "relatief simpel" product te noemen. Ik werk zelf in het onderwijs en ik was/ben geen fan van Magister, maar er zit echt wel veel in verwerkt.

Uiteindelijk is het simpelweg een grote database, maar dat is natuurlijk met veel software. En in die database moet wel alles blijven staan. Alsof je een webshop hebt met producten, waarbij iedere wijziging aan het product voor altijd zichtbaar moet blijven. En werkelijk alles aan het product moet 'makkelijk' wijzigbaar zijn, zonder dat de boel corrupt gemaakt kan worden.

Ik weet van een andere scholenkoepel die dacht het even na te bouwen in Sap, dat is één groot fiasco geworden. Dus simpel zou ik het niet willen noemen.
Voor nog geen 2 euro per maand per gebruiker doe je niet zoveel hoor.

En ik denk dat je de complexiteit onderschat. Puur functioneel gezien stelt het niet veel voor. Maar het wordt wel door 2 miljoen gebruikers tegelijkertijd gebruikt. En een complicerende factor is dat de load met pieken gaat en niet constant is. De meeste scholen hebben in dezelfde periodes proefwerkwerken. Je moet dan in korte tijd veel transacties verwerken.

En gezien het track record van overheids ICT projecten denk ik niet dat zij het goedkoper kunnen doen.
En mocht er een nieuw systeem komen, dan begint het al met een heel groot datamigratieprogramma, alle docenten moeten worden getraind (en eigenlijk ook de leerlingen en ouders maar die mogen het zefl uitzoeken). En dan hebt je uiteindelijk iets wat er nu al is.
Onderwijs is best leuke werkomgeving, iedere dag wel iets.

Eén keer op reguliere dinsdag lag eoa “essentiele” pagina eruit; host unreachable.

Wat bleek; de kids waren in de klas met de pet rond geweest, om vervolgens een Russische “pentest” (ddos) in te kopen voor 2 uur. Exact op moment wanneer er toets afgenomen moest worden.

Geweldig - soms zijn ze best creatief

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 21 oktober 2025 10:32]

Hahaha. Prachtig. Die kinderen komen er wel.
Zo'n klas mag ik wel. Als het bij zoiets onschuldigs als dit blijft natuurlijk.
doet mij denken aan de tijd dat ik middelbaar zat, met een (pre-aliexpress) antenne zoeker de 2.4ghz band proberen af te scannen waar de verborgen accespoint zat achter het systeem plafond, en dan hier een 100mb poe switchje tussen hangen en je eigen accespointje erbij leggen voor wifi in je meest gebruikte klaslokaal. IT beheerder van de school vond dat iets minder geslaagd :+
Hij lijkt nu net weer te werken
Goed businessmodel. Uit betrouwbare bron weet ik dat er goed geld mee verdiend wordt. Tegenwoordig is het voor een school ook een must om dit te gebruiken.
Ben niet zo’n ouder die iedere dag in Magister zit te kijken welke punten m’n dochter heeft gehaald of wat voor aantekeningen. Ben echter wél die ouder die het rooster aan Domoticz heeft gekoppeld om zo op schooldagen automatisch een wekker te zetten 😉
Het is herfstvakantie voor mijn kinderen. Waar maak jij je druk om pappa? 8)7
Niet in het hele land, regio Midden heeft nu vrij.
Noord ook, enkel zuid is weer naar school

Althans volgens de richtlijnen van de overheid

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schoolvakanties/herfstvakantie/herfstvakantie-2025
Hier werkt het gelukkig allemaal gewoon.
Het probleem is wel iets groter dan alleen "Magister". Scholen die de Entree koppeling gebruiken via Magister kunnen ook al 3 uur niet in de gekoppelde applicaties omdat de saml koppeling van Magister ook defect is
Magister zou inmiddels weer moeten werken, er is geen oorzaak van de storing genoemd en er zijn in de tussenliggende tijd ook geen updates verstrekt
er is inmiddels weer een nieuwe storing


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn