Lab9 neemt laatst overgebleven Apple Premium Reseller-winkel in Waterloo over

België heeft nog slechts een officiële Apple Premium Reseller. Lab9 heeft Taco Systems overgenomen, de enige nog overgebleven APR in België. Er zijn nu 31 APR's in België, waaronder deze nieuwe Lab9-vestiging in Waterloo.

Lab9 heeft de winkel van Taco Systems in Waterloo in Wallonië overgenomen, schrijft Retail Detail. Die vestiging was de enige Apple Premium Reseller die naast Lab9 nog in België actief was. Lab9 heeft de laatste jaren veel concurrerende vestigingen opgekocht, waaronder een grote overname van Switch-winkels in 2022. Dat gebeurde nadat Switch het Apple-contract verloor vanwege dubieuze verkooppraktijken.

Met de overname heeft Lab9 alle 31 Apple Premium Reseller-winkels in België in handen. Het leeuwendeel daarvan ligt in Vlaanderen, maar er zijn ook een aantal Waalse vestigingen, waaronder deze nieuwe in Waterloo. De eigenaren verwachten dat de overname vooral zal helpen om 'sterker te staan in het Franstalige landsgedeelte', zegt ceo Geert Coolman tegen Retail Detail.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

02-08-2024 • 09:47

33

Submitter: tabletmen

Reacties (33)

33
33
16
2
0
13
Wijzig sortering
Vraag me af welke marge Apple geeft. Al die premium resellers zijn bijna nooit goedkoper dan apple en ook is hun assortiment hetzelfde.

Voor mij is de keuze om naar een apple store te gaan toch vrij eenvoudig. Je zal nooit betere service en after sale bij een premium reseller krijgen. Onlangs nog bij een apple store een apple watch buiten garantie binnengebracht... twee weken later kreeg ik gewoon een nieuwe.

[Reactie gewijzigd door jvvv op 2 augustus 2024 09:53]

Als ex-store manager van een APR kan ik je zeggen dat dit niet hoog is en verschilt per product categorie. Het zijn cijfers uit 2012-2013, maar destijds moest je denken aan 12-15% voor Macs, 7-10% voor iPhones/iPads/Watch. De marge wordt dus vooral verdient op 3rd party accessoires en zaken als AppleCare+. Daarnaast wordt iedere winkel ook ieder jaar ge-audit (op inrichting, assortiment, mystery shopper, etc.) wat ook weer impact heeft op je marge (~1 a 2%).

Overigens kun je de marge prima bepalen door te kijken wat een Mediamarkt voor de producten vraagt, want die verkopen ze met regelmaat met minimale marge puur om aantallen af te zetten om omzetcijfers te boosten en te sturen op bijverkoop.

Overigens kan ik alleen voor mijn eigen store spreken, maar de aftersale en service was daar vergelijkbaar (en naar mijn mening beter) dan bij een Apple Store. We hielden ons netjes aan non-conformiteitsbeginsel en reparaties en vervanging werden met regelmaat buiten de 'standaard' 2 jaar garantie kosteloos uitgevoerd. Dat gebeurde al met die klote butterfly keyboards al voordat Apple er een terugroepactie op gaf. Maar goed, n=1.
De marge wordt dus vooral verdient op 3rd party accessoires en zaken als AppleCare+
Nou ja, "verdienen".. laten we dan ook gewoon benoemen wat het is, APRs weten dat ze een lokale monopolie hebben (anders zat er wel een Apple Store ), en op basis daarvan genieten ze nogal van welke belachelijke bedragen ze kunnen rekenen voor zelfs simpele dingen als een batterij vervanging.
Bijzonder. Ik hoor op Tweakers juist vaak dat Apple een hele hoge marge op iPhones, iPads en Watch zou hebben en lage op Macs, maar jouw cijfers laten zien dat de marge op Macs toch hoger is.
Apple heeft ook een hoge marge op iPhones. APRs niet. Wat de marge is die Apple pakt op beide weet ik niet, maar het zou me niet verbazen als die op iPhones hoger is. Het is een gewild product dus ze komen er toch wel vanaf en APRs zijn allang blij dat ze ze kunnen verkopen. In de eerste jaren (iPhone 3G/3GS en misschien zelfs nog de iPhone 4/4S) mochten APRs niet eens iPhones verkopen, dat ging alleen via Telco’s.
De bruto marge van heel Apple is ruim 46%. Dat is uiteraard wat anders dan de marge op een apparaat, maar geeft wel een idee.
Bron: https://sixcolors.com/pos...ll-time-high-in-services/
De vraag was welke marge Apple geeft aan de resellers. Die moeten huur, personeel, etc betalen met de marge die zij krijgen.
Dat is een staffel basis, Hoe meer een reseller verkoopt hoe beter het is (en vooral de extra garanties)
De vraag was welke marge Apple geeft aan de resellers. Die moeten huur, personeel, etc betalen met de marge die zij krijgen.
Rond 2010 was ik in dienst van een keten-retailer, de marge was destijds zes procent. Los van die hele kleine marge waren (zijn?) er hele stricte regels waaraan een reseller moet voldoen - zelfs tot het niveau hoe producten getoond worden (kleur en materiaal displaystand, ruimte om het apparaat heen, hoe de prijstags ontworpen zijn, etc). Daar niet aan voldoen kon serieuze consequenties hebben, op de marge, toelevering en de APR status.

Het was (is?) een wat uniekere houding binnen het IT retail landschap. Buiten IT is het wel iets wat vaker voorkomt, bij fashion en andere high-end designermarkten.
Dan weet je direct ook in welke markt Apple eigenlijk zit.

Posted from my macbook pro

[Reactie gewijzigd door depeje op 2 augustus 2024 13:19]

Posted from my macbook pro
Hahaha :+ Made my day

Posted from my OpenBSD laptop
Ik vind het dan alleen wel belachelijk dat je drie steden verder moet reizen om uberhaupt een normale service van dat merk te krijgen. Waarom zou een derde partij dat niet kunnen die wel overal winkels uit baat? Ik heb wel wat beters te doen dan twee uur reizen om een herstelling van een computer/telefoon/gadget te regelen als dat ook gewoon bij een winkel in de buurt kan.
Ik heb wel wat beters te doen dan twee uur reizen om een herstelling van een computer/telefoon/gadget te regelen als dat ook gewoon bij een winkel in de buurt kan.
Ik heb wel wat beters te doen dan naar een winkel gaan (die er uberhaupt niet zijn voor de fabrikant van mijn devices in Nederland), daarom is er gewoon een pick en return systeem.
Ik vermoed dat de Premium resellers wel onder zachte dwang staan om de adviesprijzen te volgen.
Los daarvan, vermoed ik dat ze hun winsten vooral halen van accessoires en diensten(workshops), ipv. Apple producten.

En om naar een echte Apple Store te gaan, moet er wel een (in je buurt) zijn, aangezien België er momenteel slechts 1 heeft. Is een Premium Reseller een alternatief voor mensen die niet online willen kopen.
APR’s krijgen een zeer kleine marge op de producten van Apple zelf, ik kan geen exacte cijfers geven maar veel is het niet.
Lab9 moet dus voornamelijk hun marge gaan halen op accessoires van derden en op hun protect plan.
Je zal in een APR altijd eerst de suggestie krijgen voor laders van Belkin te kopen of hoesjes andere van Apple zelf. Dat is de enige manier om hun marge te laten stijgen.
Lab9 geeft zelfs gratis workshops dus daar verdienen ze niets aan.
Niet helemaal.
Ik heb zelf ook gewerkt voor meerdere APRs. Marges op bvb een iMac/MacBook gingen omhoog als je (toen dat ze nog bestonden) een Time Capsule verkocht (ook van Apple). Maar dan spreken we over 0,5% dat je extra op het einde van het kwartaal kreeg als terugbetaling op de eerder aangekochte Mac's.

Geen van de APRs had het makkelijk. Het gevolg was dat het personeel zelf ook niet veel ruimte kreeg.

Een APR moet zich ook in bochten wringen om marge te maken, en toch binnen de lijntjes te blijven kleuren.

De durf om het te doen moet groot zijn, de ondernemerszin ook.
Als ik me niet vergis zet Apple hen onder druk om geen lagere prijzen te hanteren dan de prijzen die Apple zelf gebruikt voor hun producten. Het belangrijkste voordeel van een APR is dat er veel meer van zijn dan de echte Apple stores, niet iedereen woont in 1 van de grootsteden om er snel even langs te gaan.
Maar dat is toch het idee van een reseller? Die voert het beleid uit van de fabrikant, dus inclusief de prijsstelling. Het is niet hetzelfde als een winkelier die inkoopt en verkoopt (met marge). Als het goed is zijn alle iApparaten overal even duur? (zeg ik nu even heel voorzichtig). Al moet ik zeggen dat ik recentelijk een nieuwe iPhone heb besteld via KPN (bij een abonnement van 2 jaar) en die was daar 245 euro goedkoper dan bij Apple.

Nou weet ik niet of KPN de telefoons zal verkopen onder kostprijs, maar mogelijk hebben we dan een redelijke indicatie?
Maar dat is toch het idee van een reseller? Die voert het beleid uit van de fabrikant, dus inclusief de prijsstelling. Het is niet hetzelfde als een winkelier die inkoopt en verkoopt (met marge). Als het goed is zijn alle iApparaten overal even duur? (zeg ik nu even heel voorzichtig). Al moet ik zeggen dat ik recentelijk een nieuwe iPhone heb besteld via KPN (bij een abonnement van 2 jaar) en die was daar 245 euro goedkoper dan bij Apple.

Nou weet ik niet of KPN de telefoons zal verkopen onder kostprijs, maar mogelijk hebben we dan een redelijke indicatie?
Als er een Apple reclame voor de valbestendigheid van de huidige Iphone op TV verschijnt die afsluit met het KPN logo, dan is er een nieuwe Iphone in aantocht. KPN moet dan nog van zijn voorraden van de huidige Iphones af om ruimte voor de nieuwe te maken en mag korting geven.

De kans is groot dat Apple zelfs via een aantal operators in de wereld bewust de Iphones met korting aanbied om door de voorraden/overstock heen te komen.

En reken maar even uit: na de lancering van de nieuwe Iphone in september wordt de Iphone 15 (PRO) 100,- euro in prijs verlaagd. Dan pak je liever nu al meer korting bij een abonnement. Want dat is de restrictie om het exclusief te houden.
Ik zat eens ergens met een kapotte macbook op 7 uur reistijd van de dichtstbijzijnde Apple Store. De Lokale Premium store heeft mij goed geholpen. Voerden ook gelijk een recall op mijn SSD uit waar ik totaal geen weet van had. De officiële Apple Stores hier in Nederland zijn voor mij ook zo ver weg dat de officiële store/servicepunt pagina van Apple ze geeneens voor mij aangeeft.

Voor mij is de keuze om niet naar een officiële Apple Store af te reizen vrij eenvoudig.
Op zich bestaat in de retail het concept "franchising" ook al een tijdje. Ondernemers die een licentie op de formule nemen.

De APR is gewoon een variant daarvan.

Al moet worden gezegd: als klant bij een franchise-McDonalds merk je in de praktijk 0,0 verschil met een bedrijfsbeheerde McDonalds.

Bij een APR voelt het toch vaak als "Apple'tje spelen". Want als puntje bij paaltje komt kan de APR gewoon minder op het gebied van service dan Apple zelf. En bij Apple ga je, in tegenstelling tot McDonalds, nou eenmaal niet zozeer voor het produkt zelf naar de winkel, maar juist voor service/ondersteuning op het produkt of met de Apple diensten...
In mijn geval was de authorized reseller op wandelafstand (met de overname van switch door Lab9 is die vestiging verdwenen en moet ik 10km verder; die afstand is nog doenbaar met de fiets) terwijl de Apple store op 50km ligt wat dus verplicht om de trein of de auto te nemen. Die keuze is snel gemaakt...
De gemiddelde "genius" bij de Genius bar is anders toch echt om van te janken.
Apple gaat er prat op om bijna zo goed als enkel nog device swaps te doen en nooit iets zelf te herstellen.
En als er dan iemand info vraagt over een charge port gaan ze onzin verkopen dat de charge port vastgesoldeerd zit op het mainboard van het toestel. (cfr YouTube: Genius Bar caught ripping customer off ON CAMERA by CBC News).
België heeft nog slechts een officiële Apple Premium Reseller. Lab9 heeft Taco Systems overgenomen, de enige nog overgebleven APR in België. Er zijn nu 31 APR's in België, waaronder deze nieuwe Lab9-vestiging in Waterloo.
Ok, iemand die mijn lees- of denkfout kan uitleggen. Is er nou 1 APR, of zijn er 31 APRs in Belgie? Ik ben in de war.

[edit] Oooooooooh! :lightbulbemoji:

Er is nog maar 1 bedrijf, maar met 31 vestigingen (Voorheen waren er 2 bedrijven, eentje met 30 en eentje met 1 vestiging!)

cc: @TijsZonderH Vind het wel een beetje verwarrend opgeschreven, hoor.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 2 augustus 2024 10:36]

Ja, ik struikelde hier ook over.
Technisch gezien klopt er nog iets niet.

Je rijdt in een autorace en haalt de nummer 2 in. Hoeveelste rij je dan?
Veel mensen zeggen 'eerste' maar het is natuurlijk 'tweede'.

Dat is in deze zin ook aan de hand:
België heeft nu nog 1 APR. Dat komt omdat Lab9 Taco Systems over heeft genomen, de enige APR in België.
Dus er was (al tijden) nog maar 1 APR in België, namelijk Taco Systems.
Nu is Taco Systems overgenomen door Lab9 en daarom is er nu nog maar 1 APR.
Dat klopt ook niet en daar struikel ik dus ook al.
Dat er dan een zin later staat dat er nog 31 APR's zijn, helpt ook niet.

Beter is:
"België heeft nog slechts één officiële Apple Premium Reseller. Lab9 heeft namelijk Taco Systems overgenomen, de laatste andere APR die het land nog telde. De keten heeft nu 31 filialen in België, waaronder dit filiaal in Waterloo"

[Reactie gewijzigd door vrow op 2 augustus 2024 12:33]

Same here. Ik besloot tijdens het lezen dat ik het officieel niet begrijp en legde me hierbij neer. Het hielp ook niet dat ik niet begrijp wat voor soort winkels er zijn. Apple store, Premium reseller (is dat .o.a. de mm, Coolblue en Amac in nl?) en wat de verschillen zijn tussen de soorten winkels. Ik heb zelf nogal wat iMac en Macs maar hier ben ik toch nog niet in thuis :+

[Reactie gewijzigd door oltk op 3 augustus 2024 13:29]

Volgens mij is er in België maar 1 Apple store en deze is in Brussel.
Klopt. Wel altijd beter geholpen daar dan in een Lab9.
En wat was dan juist het verschil?

Ik hoor van mensen die voor herstellingen naar de Apple store gaan en dat de medewerkers daar aanraden om de herstelling in de Lab9 winkel van brussel te doen omdat deze de herstelling veel sneller kan uitvoeren.
Misschien is het de locatie, maar die in Kortrijk heeft absurd lange wachtrijen. Ik had een afspraak via Apple zelf en kreeg het boertige antwoord “Maakt niet uit, ge moet aanschuiven.” Was gewoon voor een herstelling, om dan te moeten aanschuiven en te horen “ah da’s voor de andere balie”.
Eeen duidig systeem, omdat hun zelfe systeem onder cntrolle hebben werkt misschien efficienter maar debk heus wel veel marges opzitten als je op youtube luois mej die apple reperaties... Daar in amerika voor een klein reoeratie smeren ze je een nieuwe board aan ... Beetje zot
Vind het opmerkelijk dat Tweakers nog zo aan fysieke winkels hechten. Ik koop behalve levensmiddelen vrijwel alles online
Vraag mij een beetje af wat de rede is dat Apple die winkels afgestoten heeft en of dit dan komt doordat verkopen van Apple producten in Beglie fors gedaald is. Of is Apple hun eigen winkels gewoon aan het afstoten door in zijn totaliteit dalende verkopen via fysieke winkels.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.