Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties
Bron: DPReview

Phil Askey van DPReview is de eerste die zich ertoe heeft gezet een uitgebreide blik te werpen op Minolta's nieuwste paradepaardje onder de digitale camera's, de Dimage 7i. Dit vijf megapixel-toestel is een verbeterde versie van de Dimage 7, de camera waarmee Minolta een klein jaar geleden als eerste de grens van vijf megapixels doorbrak. Door de waarschijnlijk haastige release waren er toen echter wel wat negatieve kenmerken in het model te bespeuren, waarvan het hoge batterijverbruik de grootste doorn in het fotografisch oog was.

Met de Dimage 7i is Minolta er echter in geslaagd een camera te maken waar men trots op kan zijn. Het toestel slurpt nog niet half zoveel stroom als zijn voorganger en is in het gebruik ook significant veel sneller. Er is een mogelijkheid voor Voice Memo's toegevoegd en bij korte filmpjes kan men nu ook het geluid opnemen. Verder heeft de 7i een hoop instelmogelijkheden en een verbeterd design waardoor hij beter in de hand ligt. Zo zijn er nog een rits kleinere aanpassingen te ontdekken die Uncle Phil tevreden stemmen. De conclusie van de review is dan ook positief, al laat Minolta nog wel enige ruimte op weg naar perfectie:

The DiMAGE 7i has a lot going for it, a big zoom lens which starts at a wide 28 mm, a five megapixel sensor and a feature set to rival any other digital camera in this 'market group'. The improvements made since the DiMAGE 7 are welcome and noticeable. From a shooting point of view the improvement in auto focus speed is probably the first thing which you will notice.

Minolta has clearly monitored feedback from reviewers and owners alike, improvements including the colour space issue, battery life, build finish quality, burst frame rate, shutter release locking problem, histogram in record mode, browsing with histogram displayed were all cons listed in my DiMAGE 7 review. In the last couple of days Minolta has also announced a firmware update kit for the DiMAGE 7 to implement some of the 7i's new features and fixes.

Niggles would include the higher than expected ISO 100 noise, disappointing non-rubber hand grip, unexciting RAW format (oversized and no real advantage in image quality) and the (IMHO) unimproved EVF.

Despite being almost a year old in design the updated 7i does manage to hold its own against the new competition. It has a very wide feature set including some unique features we've not seen elsewhere (timelapse movies for example). Minolta has proved itself capable of taking feedback and improving, something many other manfuacturers could learn from.
Minolta Dimage 7i voor/boven/zijkant

Dank aan Bird2 voor het submitten van de tip.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

De Minolta Dimage is een van de cameras die echt voor professioneel gebruik echt goed zijn!

Door de waarschijnlijk haastige release waren er echter wel wat negatieve kenmerken in het model te bespeuren, waarvan het bruut hoge batterijverbruik de grootste doorn in het fotografisch oog was.


Tja, de energieverbruik, iedereen wilt een zuinige camera, de minolta moet meer onderzoek bestenden aan energie verbruik, maarja, voor zo'n grote en goeie camera heb je wel veel energie nodig!

Despite being almost a year old in design the updated 7i does manage to hold its own against the new competition. It has a very wide feature set including some unique features we've not seen elsewhere (timelapse movies for example). Minolta has proved itself capable of taking feedback and improving, something many other manfuacturers could learn from.

Een van de redenen waarom de Minolta Dimage zo;n enorm succes is! En de Timelapse movies ben ik wel geinteresseerd!

Een camera echt voor proffesioneel gebruik! Ik weet zeker dat het een succes zal worden!
De Dimage 7i is een prosumer camera. Voor zwaar professioneel gebruik is hij niet geschikt omdat de auto-focus te traag is, de camera maar een beperkt aantal foto's achter elkaar kan opnemen, de lens niet verwisselbaar is en de behuizing qua degelijkheid niet te vergelijken is met professionele SLR's. Professionele fotografen moeten echt op zoek naar een camera van het kaliber Nikon D1x. De Dimage7 is wel een leuke backup camera.

Mijn eigen mening over de Dimage7i: ik heb 'm nog niet veel kunnen gebruiken (dinsdag testexemplaar gekregen van Minolta), maar ik vind 'm nu al stukken beter dan de D7. Alle slechte punten van de D7 zijn verbeterd. De auto-focus is stukken sneller, de camera ligt beter in de hand en de extra instelmogelijkheden komen goed van pas. Ik ben het wel met Phil eens dat het ruisniveau tov de Dimage7 helaas is toegenomen. Dit is erg jammer omdat de D7 al vrij veel last van ruis had.
Voor zwaar professioneel gebruik is hij niet geschikt omdat de auto-focus te traag is, de camera maar een beperkt aantal foto's achter elkaar kan opnemen, de lens niet verwisselbaar is en de behuizing qua degelijkheid niet te vergelijken is met professionele SLR's.
Toch denk ik dat sommige professionele fotografen best uit de voeten kunnen met de Dimage 7i. Een stilleven- of landschapsfotograaf heeft helemaal geen snelle autofocus of burstmode nodig.
Een niet-verwisselbare lens is vaak makkelijker in het gebruik, omdat er geen stof in de camera kan komen. Door het grote bereik (28-200mm 35mm-equivalent) wordt een fotograaf niet erg beperkt.
Een studiofotograaf heeft zijn camera toch vaak op het statief staan en dan is degelijkheid ook niet zo heel belangrijk.

Dave Etchells van www.imaging-resource.com roemt de camera om de mogelijkheden om macro-flitsers aan te sluiten. Een goede reden voor professionele macro-fotografen die niet al te veel te besteden hebben om juist voor deze camera te kiezen.
Professionele fotografen moeten echt op zoek naar een camera van het kaliber Nikon D1x.
Ik probeer niet te zeggen dat de Dimage 7i een goede vervanging is voor camera's als de Nikon D1x, Nikon D100 of Canon D60. Maar sommige fotografen, ook professionele, hebben eenvoudig weg niet zoveel te besteden. De Dimage 7i kost ¤ 900, de Nikon D1X staat voor ¤ 5599 in de Pricewatch.

Een tweede review van de Minolta Dimage 7i:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/D7I/D7IA.HTM
Stukje uit de conclusie:
To my mind, the big story with the Dimage 7i is still the lens, clearly one of the best I've seen on a prosumer digicam. All in all though, the new Dimage 7i demands serious consideration from anyone shopping at the high end of the "prosumer" digicam market. Highly recommended!
Ik kan het niet helemaal met je eens zijn. Sommige professionals hebben deze zaken helemaal niet nodig. Een portret-, stilleven-, of landschapsfotograaf heeft helemaal geen snelle autofocus nodig.
De CCD blijft echter een klein prosumer type, van mindere kwaliteit dan die van de d-slr's. Als je veel op groot formaat afdrukt zul je al snel groter willen. Daarbij mis je nog professionele features als "wide gamut colorspaces" (Adobe RGB), waardoor een groter kleurbereik weergegeven kan worden.
Een burstmode heeft hier vaak niet zo veel nut. In de review waar ik hieronder naar heb gelinkt worden ook de mogelijkheden om macro-flitsers aan te sluiten geroemd. Een goede reden voor professionele macro-fotografen om juist voor deze camera te kiezen.
Standaard kom je niet zo ver komen met de macro van de 7i. Verder blijf je zitten met de beperkingen in kwaliteit van een 7x zoomlens. Het is dan wel een hele goede (in deze prijsklasse), maar een goede lens met een vaste brandpuntsafstand is een stuk scherper. Als je bijvoorbeeld naar de canon 100mm macrolens kijkt, dan kun je daarmee stukken dichterbij komen (1:1 vergroting), en zijn de foto's een stuk scherper. Je praat dan wel over een lens die bijna net zo duur is als de Dimage 7i (bijna 800 euro), maar het mag duidelijk zijn dat het verschil groot is. De 7i kan goed meekomen, maar bij meer specialistische dingen of als je een betere kwaliteit wilt, ben je toch aangewezen op de duurdere spiegelreflex dingen. Je bent dan echter al snel 5 keer zoveel geld kwijt. (Vergelijking 7i en "instap" d-slr als een canon d60 of een nikon d100 met een paar goede lenzen)
<quote>Door het grote bereik (28-200mm 35mm-equivalent) wordt een fotograaf niet erg beperkt.</quote>
Ik moet zeggen dat ik als (amateur) fotograaf toch graag een groter mogelijk bereik heb. Bij een beetje architectuur fotograferen is 28 mm het absolute maximum. En dan zit je met het probleem dat je geen lens kunt wisselen. 21 of 24 mm is erg prettig in dit soort gevallen.
Idd dit is nog steeds goed voor consumenten als je echt een professionele camara wilt hebben moet je toch al gauw denken aan ee nikon D100. Die heeft nog meer opties en is nog beter uitgerust dan de diamge 7i.
Ik vind het jammer dat er van die voiceshit op zit. Het is leuk, maar dergelijke features maken het toch al prijzige apparaat onnodig duurder. Fotograferen is fotograferen, en anders koop je maar een digitale videocamera.

Aan de andere kant, als je al zo'n smak geld neerlegt voor een digitale camera, verwacht je natuurlijk wel dat je tenminste een week bezig bent om met alle functies te experimenteren. Daar valt ook wat voor te zeggen, maar ik kom uit Groningen dus ga ik toch voor de eerste optie: goede camera, zonder overbodige prijsopdrijvende poeha.

//edit
Hmmm, na een blik op de prijzen hiernaast, valt dat me toch wel mee. De naam Dimage 7 associeerde ik altijd met ¤ 1800+, maar dat blijkt onterecht. Maar toch blijf ik bij mijn standpunt... No fancy shit, no fancy price.
Vaag, hoe kom je aan dat bedrag van 1800 euro? De originele Dimage7 had een adviesprijs van 3500 gulden (¤1590) en was al snel verkrijgbaar voor 3000 gulden (1363 euro).
Ik denk dat ze voice 'troepjes' er alleen opzetten om met de concurentie mee te gaan. De concurent doet het ook , dus kunnen ze niet achter blijven. En of het de prijs nou zo omhoog druk :?
Ik vraag me af hoeveel verschil er tussen de 5Mpixel toestellen zit. Ondanks de even hoge resolutie zal de beeld kwaliteit van de foto's toch wel verschillen. Vergelijk deze mooie Minolta bijvoorbeeld eens met de Sony DSC-F707. Ook een alleraardigst toetsel, uit een andere prijsklasse, maar de 5Mpixel CCD blijft etzelfde in reso.... Vraag me af hoe die verschillen zich uiten in kwaliteit van foto's
De F707 is wel ongeveer dezelfde prijsklasse. En niet alleen de resolutie is hetzelfde, al deze 5 megapixel "prosumer" modellen gebruiken dezelfde Sony 5 megapixel CCD. Dus ook de Nikon CoolPix 5000 en 5700. De verschillen zitten vooral in de digitale algoritmes erachter en de lenzen ervoor.

Hou er trouwens rekening mee dat resolutie weinig zegt. De beeldkwaliteit van een Canon EOS D30 is hoger dan die van elk van die 5 megapixel camera's, ondanks dat hij "maar" 3 megapixels heeft. Door minder ruis zijn de foto's toch nog beter te vergroten dan bij een 5mp prosumer model.
Ik vond de dimage 7 vorig jaar echt al de coolste van allemaal. Ik wist wel dat de 7i verbeterd was, maar slechta de helft batterijverbruik, geluid opnemen, sneller autofocus, dat zijn echt wel heel erg goede verbeteringen.
Beste Femme de auto-focus heeft niets met prof gebruik temaken. Er zijn nog genoeg profi`s met analoge camera`s. En daar is Nikon nummer 1 en Nikon is echt niet de snelste. Je ziet ze zelfs nog met een F4 of F90. En heel soms zie je zelfs nog een Minolta 9000, de eerste profi SRL met auto-focus. Heb er zelf ook nog een liggen, en die zijn met traag!!!
Zelfs de Nikon F3 is nog is gebruik, zonder auto-focus dus.

Verder zie je ook regelmatig profi´s met een Coolpix 995, daar kun je de lens ook niet van verwisselen.

Bij Minolta is alles t/m 5 voor amateurs. 6 t/m 9 gevorderde amateur / profi.

Denk zelf dat hij zeker professioneel gebruik te gebruiken is.

Het belangrijkste voor een goede foto is de persoon achter de camera.
Beste Femme de auto-focus heeft niets met prof gebruik temaken. Er zijn nog genoeg profi`s met analoge camera`s. En daar is Nikon nummer 1 en Nikon is echt niet de snelste. Je ziet ze zelfs nog met een F4 of F90. En heel soms zie je zelfs nog een Minolta 9000, de eerste profi SRL met auto-focus. Heb er zelf ook nog een liggen, en die zijn met traag!!!
Zelfs de Nikon F3 is nog is gebruik, zonder auto-focus dus.
Dit is wel een heel groot verschil. Hou er rekening mee dat die camera's waar je het over hebt veel beter geschikt zijn om handmatig te focussen dan die Dimage 7i. Ze hebben allemaal een goed en helder matglas, vaak verwisselbaar, en dan heb je de keuze voor het gebruik van matglas handfocus hulpmiddelen als microprisma's of een instelwig. De 7i moet het hier doen met een EVF met een lcd-tje van beperkte resolutie (een van de punten die niet merkbaar verbeterd zijn tussen de 7 en de 7i volgens phil askey), waarop de scherpte erg slecht te beoordelen valt. Daarbij komt nog eens dat de "echte" goede slr lenzen gewoon veel "lekkerder" scherpstellen dan zo'n prosumer digicam, een grotere, soepeler draaiende scherpstelring met meestal een langere slag.
Verder zie je ook regelmatig profi´s met een Coolpix 995, daar kun je de lens ook niet van verwisselen.

Bij Minolta is alles t/m 5 voor amateurs. 6 t/m 9 gevorderde amateur / profi.
[/quote]
De Dimage 7i is niet echt op de profi markt gericht, hij is gewoon niet vergelijkbaar in flexibiliteit en kwaliteit met de hogere regionen van het SLR (analoog of digitaal) gebied.
Denk zelf dat hij zeker professioneel gebruik te gebruiken is.
Voor minder veeleisende toepassingen is hij zeker te gebruiken. Maar het is gewoon geen professionele camera. De beeldkwaliteit van digitale spiegelreflexen is veel hoger (veel grotere sensor, minder ruis, betere kleuren, mogelijkheid tot gebruik van betere lezen), en ze zijn flexibeler (meer (bruikbaar) ISO bereik, verwisselbare lenzen) en vaak sneller (continuous shooting, autofocus, shutter lag) dan een 7i.
Als je als professional alleen maar digitaal foto's maakt die op 4x4cm in een catalogus worden afgedrukt, dan is een 7i zeker te gebruiken (de grote scherptediepte als gevolg van de kleine sensor is dan zelfs een voordeel). Ik denk echter dat de professional die vaak vergrotingen verkoopt, deze 7i links zal laten liggen. Voor sportfotografie is er al helemaal geen twijfel, daar is die 7i gewoon niet geschikt voor.
Het belangrijkste voor een goede foto is de persoon achter de camera.
Klopt, maar dat heeft niks te maken met het marksegment waarop een camera gericht is.
Het ligt er natuurlijk aan wat je wilt fotograferen en wat je onder professioneel gebruik verstaat, maar alles waarbij er snel bewegende objecten in beeld zijn is het focussen met de Dimage7 en in minderde mate D7i erg lastig. Met de D7 is het vaak zelfs helemaal niet mogelijk om op een snel bewegend object te auto-focussen. De body van de D7/D7i is wat betreft robuustheid niet vergelijkbaar met bijv. een Canon EOS1. Dit lijkt me wel belangrijk als je de hele dag met een camera aan het slepen bent.

Ik vind de Dimage7i een erg goede camera en vooral ook een zeer goede camera voor amateurfotografen, maar hij is niet vergelijkbaar met een professionele camera.
Als je de specificaties leest is het een zeer geavanceerd en goed presterende camera. Jammer dat Minolta nog op die vijf megapixel-toestellen blijft hangen ook al is het een verbeterde versie van de Dimage 7. Ik vraag me een ding af als je bijvoorbeeld fabrikanten zoals Fujifilm en Canon neemt deze gaan al echt wat meer mee met de tijd als het ook gaat om design dit model van Minolta echter niet. Misschien als dit eens iets veranderd zou worden zou het echt een perfecte camera zijn. Btw alles moet tegenwoordig toch steeds kleiner...?
Qua design gaat Canon inderdaad mee, maar het is wel jammer dat bv de Ixus reeks nog steeds een 2MP ccd heeft. Ach, een S30 is ook nog wel redelijk compact :P
5 megapixels is niet altijd 5 megapixels :)
er zijn er die interpoleren. ten tweede is er een verschil in de versies van de ccd's , er zijn er die alle 3 de kleuren opnemen en er zijn camera's die voor elke kleur een aparte ccd hebben.
Grootste verschil tussen (pro)consumer en pro camera's zal zijn de tijd die nodig is tussen afdrukken en het werkelijk opnemen van de foto ,als dat te lang duurt zal geen enkele pro er mee willen werken.
De voice'troepjes' zullen de prijs van de camera nouwelijks verhogen.Het geld zit echt in de ccd en de lenzenset.Wat ik eens las op in consumerreview was dat de vorige versie erg 'warm' werd aan de onderplaat bij landurig gebruik ,dat schijnt nu ook opgelost te zijn
Effe als prijs vergelijking

Ik kan de Minolta dimage 7I krijgen bij www.Alternate.nl voor €1249 dat is zo een 2752.4 gulden
Ik vind het erg jammer dat ik steeds meer prijzen zie van winkels uit de USA, telkens bezetten deze meestal de eerste vijf entries van price-watch.
Vooral de Minotla Dimage 7i die ik zeker eens zal aanschaffen.

Handig zou het zijn als er of gefilterd kan worden (dus alleen Nederlandse winkels) of er worden de douane prijzen en extra BTW 19% bij vermeld.
Want ¤100 adminstratiekosten plus nogeens de 19% BTW is meer regel dan uitzondering.
Ik vind dit verkapte prijsinformatie.
Wel een cool ding hoor. Net zelf een IXUS 330 gekocht, maar dit is toch weer wat anders.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True