Android TV 14 krijgt nieuwe energiemodi en picture-in-picture

Google heeft donderdag de previewbuild van Android TV 14 beschikbaar gemaakt voor ontwikkelaars. Deze bevat een aantal nieuwe functies die de vorige versies van Android TV niet hebben, waaronder nieuwe energiemodi en picture-in-pictureondersteuning.

Google laat in een video zien welke functies er beschikbaar zijn in Android TV 14, dat later dit jaar uitkomt. Gebruikers kunnen dan kiezen tussen drie energiemodi: Low, Optimized en Increased. Bij Low wordt de internetverbinding uitgeschakeld wanneer de tv niet in gebruik is. De verbinding wordt alleen ingeschakeld bij het downloaden van belangrijke updates. Optimized is een gebalanceerde modus waarbij de gebruiker de tv kan aanzetten met Google Cast via de wifiverbinding en apparaten met Google Assistent. Bij Increased worden 'extra functies' toegestaan ook als de tv niet aan staat.

Daarnaast ondersteunt Android TV 14 picture-in-picture voor 'geschikte Android TV 14-modellen'. Het is niet duidelijk of de functie uiteindelijk naar meer apparaten komt die Android TV 14 ondersteunen. Verder krijgt de nieuwe versie van Android TV meerdere prestatieverbeteringen en toegankelijkheidsfuncties zoals kleurcorrectie.

Door Loïs Franx

Redacteur

17-05-2024 • 13:53

79

Submitter: TheVivaldi

Reacties (79)

79
79
23
1
0
55
Wijzig sortering
Ik heb veel liever een domme TV zonder reclames en software, waar ik zelf met een kastje een opensource systeem aan kan hangen. De TV software van nu is per definitie gemaakt met 'planned obsolescence by design'. Welke TV je ook hedendaags koopt, de software zal het altijd vroegtijdig onbruikbaar maken.

[Reactie gewijzigd door Rhinosaur op 22 juli 2024 13:51]

Ik gebruik bijna exclusief de smart oplossingen van mijn LG C1, al 4 jaar ondertussen. (Plex, Netflix, Streamz, VRTMax, VTM GO, Youtube, Foto/Video/muziek via UPnP...)
Als dat ooit niet meer werkt zou ik het erg jammer vinden dat alles weer via mijn GamePC moet gaan (die altijd via HDMI 2.1 aangesloten is)

Bij de ingebouwde apps is de beeldkwaliteit gewoon beduidend beter omdat de speciaal ontwikkelde decoder/ai chip wordt aangesproken en elke stream of losse mp4/mkv geniet van upscaling, interpolatie, kleuroptimalisatie, perfecte/juiste HDR en geluid... en ik (en mijn gezinsleden) kan één afstandsbediening voor alles gebruiken.
de software zal het altijd vroegtijdig onbruikbaar maken.
Als die ooit echt te traag of niet meer ondersteund is... sja dan is dat maar zo, maar allesbehalve een showstopper omdat ik dan nog via een chromecast 4K of HTPC of zo kan werken. Onbruikbaar is ie pas als ie niet meer aangaat. Ads heb ik in mijn interface ook nog nooit gezien.

[Reactie gewijzigd door musback op 22 juli 2024 13:51]

Bij de ingebouwde apps is de beeldkwaliteit gewoon beduidend beter omdat de speciaal ontwikkelde wordt aangesproken en elke stream of losse mp4/mkv geniet van upscaling, interpolatie, kleuroptimalisatie, perfecte/juiste HDR en geluid...
Het is subjectief maar bij gebruik van een nvidia shield denk ik niet dat je beter af bent met je TV apps. Afhankelijk van de bron kan dat verschillen, maar de kwaliteit van de TV apps is niet merkbaar beter dan die van de shield.

Bovendien ondersteunt een nvidia shield apps die je bij LG niet hebt, bijvoorbeeld F1TV.
en ik (en mijn gezinsleden) kan één afstandsbediening voor alles gebruiken.
Ik gebruik de afstandsbediening van mijn LG voor het bedienen van de TV (instellingen) én de nvidia shield. Ik heb namelijk ook een hekel aan meerdere afstandsbedieningen ;)
Dat is inderdaad wel een mogelijkheid die ik vergeten was, zo kon ik ook mijn PS3 met de LG remote aansturen :-) Goed om te weten dat het met de Shield ook kan... als daar ooit een echte opvolger van komt overweeg ik hem wel 👍
als daar ooit een echte opvolger van komt overweeg ik hem wel
:D de meest gestelde vraag, komt er een nieuwe versie ?
Bij de ingebouwde apps is de beeldkwaliteit gewoon beduidend beter omdat de speciaal ontwikkelde decoder/ai chip wordt aangesproken en elke stream of losse mp4/mkv geniet van upscaling, interpolatie, kleuroptimalisatie, perfecte/juiste HDR en geluid
Vaak juist niet. De meeste TVs ondersteunen geen lossless audio passthrough en/of Atmos passthrough naar je AVR/speakers. En de LG webOS ondersteunt bijvoorbeeld geen Dolby Vision in mkv container, enkel in mp4.

Daar staat de Shield Pro bijvoorbeeld juist om bekend. Dat die al die formaten kan afspelen en alle audio codecs kan doorpassen naar je AVR.
Je bent in alle opstellingen zo sterk als je zwakste schakel in aansturen, doorgeven en/of afspelen. HDMI versies, kabels (of een omslagpunt van HDMI naar een andere standaard zoals digital audio , eARC, ontbrekende codecs) er kan veel misgaan in een link van 3 apparaten. (Shield/Apple TV, audio/versterker, TV of die laatste 2 omgekeerd)

Ik heb net een recente (Android) TV, moeten aanschaffen, waardoor ik op dit moment alleen met TV/Audio te maken heb. Eindelijk alles Dolby Atmos met streaming diensten. Een verademing, totdat over een paar jaar het moment weer komt dat een apps niet meer door mijn huidige TV worden ondersteund en er weer een kastje nodig is.

Ik heb wel het gevoel (gevoel op geen enkel onderzoek gebaseerd behalf N=1) dat Smart TV OS een wat langere levensduur hebben.

Rond 2012 hoorde je nog wel eens klachten dat een 2 jaar oude TV geen native Netflix app aan kon vanwege een nieuwe codec die een bepaalde chipversie nodig had.
Dan hang je er toch alsnog (of al direct bij aanschaf) een kastje naar keuze aan? Het beeldscherm heeft weinig met de genoemde planned obsolescence' te maken, die blijft het wel doen.
Bepaalde instellingen kan ik alleen maar via mijn eigen tv instellen, dus zonder het kastje. Bijvoorbeeld de slaaptimer. Waar het menu een aantal jaar terug vloeiend was en ik snel de timer kon instellen, duurt het nu gigantisch lang voordat het menu geladen is. Dan moet ik langs de advertenties, in de instellingen komen, daar aanpassen, wachten totdat verwerkt is en dan kan ik verder gaan. Mijn domme TV van 18 jaar geleden is net zo snel als de dag dat ik die kocht.
Bepaalde instellingen kan ik alleen maar via mijn eigen tv instellen, dus zonder het kastje. Bijvoorbeeld de slaaptimer. Waar het menu een aantal jaar terug vloeiend was en ik snel de timer kon instellen, duurt het nu gigantisch lang voordat het menu geladen is. Dan moet ik langs de advertenties, in de instellingen komen, daar aanpassen, wachten totdat verwerkt is en dan kan ik verder gaan. Mijn domme TV van 18 jaar geleden is net zo snel als de dag dat ik die kocht.
Ik heb een Apple TV gekoppeld aan de TV en deze neemt eigenlijk de slaap timer functie over, inclusief het uitzetten van de TV met HDMI CEC. Dit heeft ook nog voordelen zoals de "Siri, turn off the TV in 2 hours" voice control mogelijkheden. Ik weet niet welke setop box jij eraan hebt hangen maar wellicht heeft deze ook een soortgelijke functie.

[Reactie gewijzigd door Dylan93 op 22 juli 2024 13:51]

Ik ken echt niemand die de slaaptimer gebruikt. Maargoed het meeste is toch allemaal eenmalig instellen. En je zou nog een tijdklok op je stopcontact kunnen overwegen. Dan voorkom je ook dat de TV in standby nog stroom vreet.
En je zou nog een tijdklok op je stopcontact kunnen overwegen. Dan voorkom je ook dat de TV in standby nog stroom vreet.
Doe dit niet met een OLED-TV!
Kan wel, moet je er alleen voor zorgen dat bijvoorbeeld pas een half uur nadat de tv op standby gaat de stroom eraf gaat. Dan heeft je OLED tv ruim de tijd gehad om z'n pixel refresher shizzle te draaien voordat de stroom eraf gaat :)
Dan ga je voorbij aan de reden waarom hierboven een tijdklok voorgesteld werd, namelijk als vervanging van de slaapfunctie.
Klopt, daarom reageer ik ook niet op het initiële bericht.

Het leek me een acceptabele reactie op het bericht van Marve79, waar onze berichtjes netjes onder hangen, die een tijdklok voorstelde om stand-by verbruik te verlagen, wat zou kunnen impliceren dat de tv al in standby zou staan in dit scenario.
En je zou nog een tijdklok op je stopcontact kunnen overwegen. Dan voorkom je ook dat de TV in standby nog stroom vreet.
Nou ja, acceptabel zeker hoor, ik zeg niet dat het niet mag of zo :)

Het viel mij alleen op dat de hele reden waarom er over een tijdklok gesproken werd in eens niet meer zou werken met wat jij zei. Als je het puur alleen gebruikt om sluipverbruik tegen te gaan dan is jouw oplossing prima ja.
Omdat die bijhouden hoe lang het paneel gebrand heeft en op gezette tijden "onderhoud" uitvoeren. Als de tv altijd van de stroom af gaat als je niet meer kijkt dan werkt dit niet en heb je meer risico op inbranden.
Maar dat is dus alleen als je dit (bijna) altijd doet. Als je je tv nooit na 12 uur gebruikt dan kun je op zich prima de stroom dan er automatisch af laten gaan.
Ik gebruik de slaaptimer bijna elke dag.
"ok Google, zet de tv uit over 30 minuten"

Werkt perfect bij met mijn tv van 15 jaar oud met een Chromecast eraan gekoppeld.
Ik gebruik het dagelijks op de tv in de slaapkamer. Ik heb het achtergrond geluid van voetbal, darts, nieuws, etc. nodig om in slaap te vallen.
Dat kan toch ook met een simpele wekkerradio? Kost ook nog eens minder energie.
Daar spelen ze geen voetbal, darts, nieuws af als ik ga slapen en als het toch zou zijn, dan is het met muziek er tussendoor. Bovendien kijk ik af en toe ook nog eens eerst nog wat naar die voetbal (bv bij Champions League).
ik zou eens beginnen met het verwijderen van de wifi/netwerkkabel uit je tv, als er geen internet is, kunnen er ook geen advertenties getoond worden en is hij misschien een stukje sneller, eventueel in combinatie met een factory reset om zeker te weten dat de cache ook leeg is
Dan hang je na aanschaf gelijk het kastje er aan en hang je je tv zelf niet aan het netwerk. Dan heb je geen firmware updates die je tv trager maken.
Dat houd je dus de reclames....
Ik heb nog altijd de nvidea shield, gekocht in 15..
Tijd voor een upgrade naar de Shield Pro 2019?
Helaas zijn er niet veel domme goeie TV's meer. Gelukkig kan je ook het slimme gedeelte van je TV links laten liggen en alsnog je eigen kastje gebruiken.
Je kan de huidige tv's prima als domme "monitor" gebruiken. Helaas is het zo dat massaproductie goedkoper is dus daarom zijn tv's goedkoper dan "monitoren"van hetzelfde formaat.

Mijn philips tv start altijd op naar HDMI 1 ik gebruik zelfs altijd mijn reveiver voor geluid. Dus ik zo ook een monitor kunnen hangen, echter zijn die op 65 inch veel duurder dan een oled tv. Dus dan is de keuze als zuunige hollander snel gemaakt.
Inmiddels niet helemaal waar. Nu geeft mijn Samsung TV die ik als domme 4K monitor gebruik bij bepaalde toetsen nog steeds aan dat er nog wat moet worden ingesteld (en maakt de achtergrond zwart) en het standaard opstart scherm geeft ook een melding (weet even niet meer wat).

m.a.w. ze blijven pushen om de 'smart-functies' te activeren.

En dat pushen is samen gevallen met de mogelijkheid van reclames.....dus voordat ze reclames konden pushen maakte het de fabrikant niet uit dat je de smart-functie links liet liggen.....
Maar dan gebruik je hem dus niet als domme monitor. Want de enige functie die ik gebruik is aan en uit. Jij geeft al aan dat hij bij sommige toetsen (dus niet alleen aan en uit) een melding genereert. Probeer eens alleen aan en uit?
Ja die toetsen worden per ongeluk wel eens ingedrukt (zelfs door de kat) en de ok-button heb je nodig om de 4 uur (meen ik...) melding te weg te klikken. En ook bij het aanzetten blijft de melding dat smart-functies nog niet zijn geactiveerd, enige tijd zichtbaar.
Totzover houd Android-TV het anders toch aardig lang uit. Nvidia ShieldTV uit 2015 is vandaag de dag nog steeds heel erg prima te gebruiken, zo ook de iets later uitgebrachte MiBox en TV's met Android-TV (al zijn die wel erg traag).
Een opensource speler gaat hem helaas niet worden. LibreELEC met Kodi is een mooi alternatief, de hedendaagse DRM van de streaming diensten gooien helaas roet in het eten.
Nvidia heeft de ShieldTV, inderdaad gelanceerd in 2015 en lang geupdate. 7 jaar.
Maar is blijven steken op shield experience upgrade 9.1.1 Android tv version 11 met Android security patch level April 2022. Deze update is van november 2022.

Sindien is het heel stil geworden. Jammer.
Ik bedoel dan vooral Android security patches die gestopt zijn.
Waarom security patches nodig op een tv?
Shield TV is geen TV. Is een mediaspeler verbonden met het internet.
Omdat die aan je netwerk hangt.
Maar is blijven steken op shield experience upgrade 9.1.1 Android tv version 11 met Android security patch level April 2022. Deze update is van november 2022.
Dan gaat er iets niet goed bij je ?
Mijn Shield(s) lopen bewust wat achter omdat ik de nieuwe bloated UI nogal haat, toch zitten ze op 9.2.0 met Android security van 5 april 2023.
fotootje

[Reactie gewijzigd door Madshark op 22 juli 2024 13:51]

En Android tv zie je dan neem ik aan niet als een opensource systeem.
Wat hang je er dan aan? Zet je gewoon ergens Linux op? En kun je dan ook in een beetje kwaliteit naar streaming diensten kijken? Of kijk je toch al alleen naar content die op verder niet over uit te wijden manieren op je eigen server terecht gekomen zijn?
Want volgens mij is het probleem dat al die zelfbouw systemen meestal niet voldoen aan de eisen van bijvoorbeeld Netflix om de hoogste kwaliteit content te krijgen...
Wat ik gedaan heb is gewoon mijn TV helemaal reseten naar fabrieks instellingen, en gewoon geen internet erop aansluiten en niet inloggen met een google account, zo laat je de "Slimme TV" een beetje links liggen, heb er zelf een Nvidia Shield op zitten die veel sneller werkt dan wat er in een TV zit. Echt "Domme" TV's heb je jammer genoeg niet meer.
Een domme TV bestaat niet meer.

HDR, DVB, HDMI, USB, netwerk zijn allemaal hardware features die software ondersteuning nodig hebben en een TV OS met apps versimpelt ontwikkeling en biedt meer functionaliteit. Als de TV soc ook hardwarematig videodecoding van codecs biedt is het zonde dit niet te gebruiken, een TV soc doet rasteren dus onzin om dit soort functionaliteit niet mee te nemen erin.

De richting die we op moeten is dat firmware en drivers volledig open-source en te installeren zijn door eindgebruiker. Dat geldt ook voor mobiele telefoons, tablets e.d.
Domme tv wordt als ik het zo lees de smart functies zoals apps voor streaming en wat nog meer. Niet de decoding en wat nog meer.

Zelf ben ik fan van mijn Nvidia Shield en heb nog nooit de smart apps van mijn televisie gebruikt.
Dat probeer ik te verduidelijken, die fictieve scheidslijn is er niet en waarom zou je dat willen?

De aansturing is een computer en soc met dezelfde hardware mogelijkheden en dezelfde OS als de Shield of ander kastje, dat is het probleem verplaatsen en potentieel meer eWaste.

Dat de support voor TV's beroerd is ligt aan de support, daar moet verandering in komen.
Ja ok, de aansturing zit in de processor die er toch al in zit. Daar heb je gelijk in. Echter is ook vaak die aansturing maar zwak voor wat de meeste mensen qua tv aanschaffen.

De support ben ik het ook zeker volledig mee eens. Die is ruk. Daar moet inderdaad een oplossing voor komen.
Dat een chip/soc meer functies heeft betekent toch niet automatisch dat alles geactiveerd/gebruikt moet worden?

Ik snap dat de soc er dan in komt maar een mooie opt-out of smart-tv is er duidelijk niet.

(ik mopper vooral omdat het activeren van de smart functies nu wel heel belangrijk lijkt te zijn - heel 'toevallig' sinds de tv ook reclames gaat pushen....)
De SoC's worden tegenwoordig geleverd met volledig OS (Google TV OS).

Ik denk niet dat een TV producent dit gaat uitschakelen.
Juist niet, door software updates alles juist goed werken..
Daar was ik indertijd ook bang voor. Ondertussen wordt mijn 5 jaar oude tv nogsteeds volledig ondersteund zonder enig zicht op uitfaseren daarvan. Ik verwacht dat dit zonder meer nog 5 of meer jaar zal duren. Daarmee is de economische levensduur van dat ding echt wel bereikt. En zelfs daarna zijn alle basale functies nog altijd beschikbaar en zal ik met een chromecast, of iets dergelijks, dus alsnog alles kunnen.

Het is allemaal echt niet zo erg als sommigen hier schreeuwen.
Het probleem is meestal dat je daar juist geen zicht op hebt (zoals je zelf ook indirect aangeeft), en dat je zelf een verwachting schept zonder harde garantie vanuit de fabrikant

(Ja ik gebruik nergens de slimme functies van onze tv’s, overal een Gcwgtv erop zodat de kids het ook snappen en niet alles anders is op de LG/philips/samsung )
Ik heb een redelijk domme plasma tv uit 2012, maar die werkt prima samen met een Chromecast met Google TV. Geen reclame, geen software die verouderd, geen gedoe.
Waarom moet ik nu bij elk onderwerp over een smart TV lezen dat er een deel van de mensen zijn die daar niet op zitten te wachten en liever een domme monitor hebben. Het wordt er vermoeiend zo. Het zou een hoop schelen als deze posts achterwege blijven
Welke TV je ook hedendaags koopt, de software zal het altijd vroegtijdig onbruikbaar maken.
Ik heb dat ooit gezien in 2020 met Samsung tv's uit 2014. Die kregen toen nog een laatste firmware-update gepushed. Modellen die eigenlijk vrij stabiel waren qua software hadden constant vastlopers enz.
Maar goed, das dan ook weer Samsung hé.
Er moesten meer merken werken zoals Loewe dat tot nu toe deed: bij aangesloten randapparaat de volledige Loewe remote via CEC laten werken als remote voor het randapparaat. Knopje 3 seconden vasthouden en je schakelt weer terug.
Maar ja, hun laatste aangekondigd model gaat op Tizen draaien. Wat gaat dat worden |:(
Helemaal mee eens! Plus dat ik mijn smart tv nooit aan het internet heb gekoppeld. Direct bij uitpakken wifi uitgeschakeld en nooit een ethernet kabel ingeprikt. Dit voorkomt een hoop ellende op den duur met de software die traag kan worden of opeens met reclames erbij komt. Kan ik iedereen aanraden. En alle smart functionaliteit via een aparte Android tv kastje. Werkt perfect! Ook meer privacy, veel tv's communiceren constant met hun eigen servers voor allerlei meta data, dat hoeft van mij echt niet!
Klopt, maar android tv kan ook op een apart kastje draaien.
Je weet heel goed dat jij de uitzondering bent: gewone consumenten willen "een tv die gewoon werkt". Vroeger betekende dat een tv met een tuner en Teletekst ondersteuning, nu een tv met Netflix app. Klaag je nu ook dat er een tuner in je tv zit die je niet gebruikt? Ik denk het niet, dus doe dan gewoon hetzelfde met het smart gedeelte: niet gebruiken, en niet bij letterlijk ELKE post over tvs klagen dat je een domme tv wilt :+

Want ik heb een verrassing voor je: letterlijk elke tv met Google tv kan je instellen als domme tv! Google basic tv kan je kiezen tijdens setup, waarbij apps en alle slimme functies worden uitgeschakeld.

Wat je wilt bestaat al. Waarom is de top comment bij letterlijk elke topic over televisies op tweakers dan toch nog 'klaag klaag ik wil geen slimme tv'?
Geldt dit dan ook voor de Google tv (hd/4k)? Sorry als ik als een noob overkomt.
Je bedoelt voor de Chromecast with Google TV? Het gerucht is dat er een nieuw apparaat aankomt. Of oudere apparaten de nieuwe versie krijgen is onbekend.
Ik mag hopen van wel, anders is het wel een beetje karig van Google. Op ChromeOS- en Pixel-apparaten leveren ze upgrades, dan mogen ze dat voor Google TV-apparaten ook wel doen.
Het is me niet helemaal duidelijk of dit allemaal functionaliteiten zijn die toegevoegd zijn aan Android TV of aan Google TV.

Voor de volledigheid:
Google TV is the new, personalized experience that comes built-in to smart TVs and streaming devices from top brands. Google TV is powered by an underlying operating system called Android TV OS. Some smart TVs and streaming devices are powered by Android TV OS but do not have the Google TV interface. These devices are referred to as Android TV devices.
Bron
Het gaat hier over Android TV maar sommige veel van de functionaliteit zal al in Google TV zitten of er in komen.
Ik heb geen idee wat mijn Nividia Shield verbruikt als hij standby staat, maar 2 watt klinkt als een flinke vooruitgang.
Nou ik ben blij dat ze met Android 14 ook focussen op goede functionaliteit met low end devices, maar ik vind toch dat Google ergens een standaardeis moet hebben voor wat de minimale eisen zijn voor een Adnroid tv. Ik heb nu een Sharp Android tv en dat ding is trager dan een slak. En crasht elke keer als ik Disney+ selecteer. Daarnaast veel kleine bugs, te weinig ruimte, ram raakt snel vol. Opstarten is traag, wisselen van kanalen. En ik heb het maar 2 jaar. Deze ervaring heeft me doen verassen over hoe slecht Android TV is op low end Tv's. Mijn oude tv was veel sneller. maak anders een Android TV lite of vraag fabrikanten om betere processors in hun tv's te plaatsen willen ze Android TV erop doen.
Heb je ook laatst uit het niets een versie update gehad op je TV?
"new round app icons" is wel echt weer zo'n ontzettend heerlijk nutteloze "feature" met als reden dat het dan meer lijkt op je android telefoon. Dat kan wel zijn maar er is volgens mij een wezenlijk verschil tussen een TV met wat meer screen estate en een telefoon van 6,5 inch... :+

[Reactie gewijzigd door jimz93 op 22 juli 2024 13:51]

Dat kan wel zijn maar er is volgens mij een wezenlijk verschil tussen een TV met wat meer screen estate en een telefoon van 6,5 inch... :+
Het heeft alleen niks met screen estate te maken, rond of vierkant (en alles ertussen in) neemt in de gebruikte grid exact even veel ruimte in.

De reden is gewoon de reden, de interface lijkt meer op elkaar, niet speciaal maar wel goed voor herkenning van gebruikers (van Android op hun smartphone)...
met als drogreden dat het dan meer lijkt op je android telefoon.
Als het volgens jou een drogreden is, wat is dan volgens jou de echte reden?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 13:51]

Aangepast, inderdaad onjuist woordgebruik waarvoor excuses :)

Vind het gewoon zo onzinnig om dat als feature te verkopen, kijk vierkantje is nu rondje: Applaus alstublieft! :X
Vind het gewoon zo onzinnig om dat als feature te verkopen, kijk vierkantje is nu rondje: Applaus alstublieft! :X
Ik snap je punt ook wel want het is een beetje onbenullig ding :P

Ik zie die video meer als changelog maar dan in video-vorm en dan hoort het er wel een beetje bij. Want in een changelog staan in principe alle wijzigingen opgesomd.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 13:51]

Is er ook een mogelijkheid om Android TV via een Chromecast alternatief te gebruiken?

Chromecast zelf vind ik namelijk wat karig. Ik heb een zeer beperkte smart tv die bijna niks meer ondersteund dus kan wel een upgrade gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Jeffrey88 op 22 juli 2024 13:51]

Ik kan je eigenlijk maar één apparaat aanbevelen. De nvidia shield (pro). Je hebt twee varianten, hier zie je de verschillen. Ik heb ze beide en totaal geen spijt van de aankoop.

Ik heb daarnaast nog 3 andere media spelers gehad inclusief chromecast (oud model), maar die vond ik allemaal teleurstellend tot zeer slecht.

Het enige probleem van de nvidia shield.....dat je die koopt en dat iets later een nieuw model verschijnt :P. De eeuwige vraag: "Should you wait for a new NVIDIA Shield TV?"
Hier een min of meer tevreden shield tv gebruiker, want geen idee wanneer Android 12 met zijn refresh rate switching eindelijk komt, laat staan Android 14 in dit artikel genoemd. Mijn volgende Android tv box wordt er eentje die dat ondersteund, want het periodieke gestotter van de shield tv ben ik echt beu. En ja ik weet dat er workarounds zijn, ik heb ze allemaal probeerd en geen werkt echt helemaal lekker zonder andere nadelen.
Veel apps bieden daar nog niet eens ondersteuning voor, zelfs de Youtube app doet niet aan framerate switching (die van Netflix wel schijnbaar maar dat heb ik niet). De 4K GTV Chromecast heeft vorig jaar Android 12 gekregen en ik dacht ook 'eindelijk' maar zolang de apps daar niet voor geupdate worden is het totaal nutteloos :X

[Reactie gewijzigd door apis29 op 22 juli 2024 13:51]

Het is mij wereldvreemd dat picture-in-picture nu pas komt. Een Android-TV OS op TV's van over de 1500 Euro verwacht ik eigenlijk dat dit minstens standaard had moeten zijn.
Het zal wel komen omdat ik geen lineaire TV meer kijk of voetbal (2 wedstrijden die tegelijk gespeeld worden), maar dat picture in picture functionaliteit heb ik nooit begrepen en als ik het wel had nooit gebruikt.

Dit is toch alleen handig bij live TV? Of zijn er andere handige toepassingen?
Mijn vrouw kan haar drama/real-life kijken terwijl ik een spelletje speel - ik vindt haar entertainment keuze 3x niks en zo kan je wel gezellie naast elkaar zitten :)
:D touche. Hoe regel je dat trouwens met het geluid? Of heeft een van de twee dan geen geluid?
Geluid gaat voor mij dan via BT en/of de controller. En soms heb ik het geluid ook niet echt heel erg nodig hoor :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.