Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties
Bron: Xbit Labs

Xbit Labs meldt dat VIA op de Computex beurs de specificaties van haar nieuwste creatie op het gebied van videochips heeft vrijgegeven. De chip, die onder de namen Savage XP en AlphaChrome zal worden verkocht zal een kloksnelheid hebben van maximaal 166MHz en DDR geheugen op 183MHz aankunnen. Dit geheugen zal de beschikking hebben over een 64 of 128 bits bus. De chip kan maximaal 32MB embedded en 64MB extern geheugen aansturen en zal beschikken over twee pipelines met ieder twee texture modules. Deze kunnen gecombineerd worden zodat een enkele pipeline met vier texture modules ontstaat. Verder heeft de chip, die gericht is op de ultra-budget markt, de volgende specs:

Via logo (klein)
  • Support of bilinear and trilinear filtration
  • S3TC/DXTC texture compression support
  • Full screen anti-aliasing support with programmed filtering templates
  • Edge anti-aliasing support
  • T&L hardware unit
  • RAMDAC frequency: 350 MHz
  • DVI support, embedded NTSC/PAL TV-encoder
  • Two-monitor configurations support with any devices combinations
  • Simultaneous scaling support and two videostreams output
  • PowerWise power saving technology
  • AGP 2x/4x support
  • Moderatie-faq Wijzig weergave

    Reacties (31)

    Wat is dat toch met die XP aanduiding? Waarom heet alles ineens XP? Windows XP, Office XP, Athlon XP, Via Salvage XP.... |:( Gaan ze allemaal voor eXtra Profit ofzo?
    Tsja, 2000 is al twee jaar geleden he :+
    Hercules Game Theater XP ;)
    Kan voor ons als viper2 gebruikers ook nog interessant worden:

    - drivers hack je gewoon zodat ze ook met de Savage2000 willen werken op deviceID niveau
    - TnL zet je gewoon uit met een registry key
    - DuoVue zet je ook gewoon uit door gewoon die tools niet te gebruiken
    - FSAA gebruik je ook niet, ook uitzetten (Alsof een Viper2 dat zou kunnen, is ie gewoon te sloom voor)
    - TV-Out util vervang je door de Viper2 versie

    Vervolgens hou je een driver over die op de Diamond Viper2 zou moeten werken, heb je dus toch weer driversupport voor je afgedankte zooi :Y)
    Euh, die manier die jij hier beschijft: is het niet veel handiger om voor je eigen support te zorgen? Gewoon even in C++ een paar drivertjes bakken.

    Makkie :P


    ;)
    Eerst nog maar eens zien.
    Bij SiS dachten we dat ook, maar het tegendeel blijkt (min of meer).
    Meestal laten bedrijven betere prestaties zien dan de werkelijkheid.

    -edit-
    Sorry deze was voor PipoDeClown bedoeld... ;)
    Als je gelezen had zie je dat dat niet VIA's schuld is, maar de schuld van de fabrikanten die er vanuit gaan dat PCI parking ondersteund wordt, terwijl dat niet in de officiele PCI specificaties staat.
    1) Dit lag aan de fabrikanten van pci kaarten die buiten pci specificaties produceerden.

    2) Qoute uit datzelfde artikel: VIA claims its newer south bridge chips, especially the 8235 chip showing up in P4X333 and KT400 prototype boards, do not suffer from this problem. The new PCI bus, they claim, performs like a champ.
    [no flame intended-modus]
    Laten ze eerst die PCI bug maar eens fixen want bij mij heeft hun vertrouwen een grote deuk opgelopen !!!
    Wantrouw je Intel dan ook?? Aangezien die in de 810, 820, 845 (niet de 850,860) ook een PCI-'bugje' hadden??, Amd met hun USB bug etc...
    Het volgende wat je gaat kopen is zeker een type-machine, omdat alle bugs eruit zijn.
    [/no flame intended-modus]

    Fouten maken is mogelijk.. Ben al lang blij dat ze eindelijk weten wat het is (iig dat ik het nu ook weet ;))
    En zolang het niet al te serieuze problemen zijn, is er ook geen reden om te zeggen dat alles meteen bagger is .. Dat doe je pas als er wel (hele) grote problemen zijn, maar dat er geweigerd wordt een oplossing voor te zoeken...
    Deze kaart zal het puur moeten hebben van zijn lage prijs want de specs zijn idd niet zo bijzonder.

    Ehrm.....het gaat hier over een "sjippie" niet om een complete kaart :P

    Is trouwens bedoeld voor Morph
    Komplete kaart ?
    Denk het niet.. De laatste savage cores van via zien we meestal terug in de northbridges van hoog geintegreerde mobo's. Vandaar ook dat deze kaart gericht is op de budgetmarkt, met mobootjes met van alles onboard. Denk dat deze core ook in een KT333 of KT400 gestopt gaat worden die op de markt komt als een KM400.. de savage4 zat ook in de KM133..
    uh dit is toch alleen voor notebooks? dan zijn het leuke specs, staat niet in artikel
    notebooks gebruiken toch geen AGP of wel?
    ben het niet 100% zeker maar dacht van niet
    dus is het een gewone videokaart
    notebooks gebruiken net zo hard agp als desktops hoor.. Geen agp slot, maar onboard agp.
    <Argh te laat :'( modus >.. sorry ik had mijn pagina niet snel genoeg gerefresht ... anders had ik de post van boesOne wel gezien.. </>

    Oh ... notebooks gebruiken wel degelijk AGP hoor ... alleen ziet het er natuurlijk niet uit als zo'n bruin agp slot want er is natuurliojk geen ruimte (en power) voor een full sized Geforce 4 TI of zo :) :)
    Die super flitsend nieuwe notebooks :9~ hebben veelal heel behoorlijke 3D prestaties met mobiele afgeleiden van chipsets zoals de Geforce serie of de Radeon. Die kunnen echt niet zonder AGP
    zal beschikken over twee pipelines met ieder twee texture modules. Deze kunnen gecombineerd worden zodat een enkele pipeline met vier texture modules ontstaat.
    Ik zie hier het nut niet van? bij 2 clockcycles
    2(clock)x1(pipeline)x4(texture)=8 (2 pixel er een keer doorheen halen)
    2(clock)x2(pipeline)x2(texture)=8 (2 pixel er twee keer doorheen halen)

    Of sla ik hier een stap over :?
    Ja je stapt een stap over, want hoeveel pipelines dan ook dit blijft een langzame chip :)
    Ik denk dat een systeem met 1pipeline en 4 texture-units veel efficienter is in multitexturing met 4 textures, dan een systeem met 2 pipelines / 2 texture-units.

    Daarnaast is het wel fijn om ook dat systeem met 2 pipelines / 2 texture-units te kunnen gebruiken, voor als er maximaal 2 textures gebruikt gaan worden:
    Een 2 pipeline / 2 texture systeem kan dan namelijk tweemaal zoveel werk verzetten als een 1 pipeline / 4 texture systeem. (2 pixels per clock tegenover 1 pixel per clock)
    Deze kaart zal het puur moeten hebben van zijn lage prijs want de specs zijn idd niet zo bijzonder.
    Iemand enig idee wat de prijs zal worden?
    Mjah, maar als ik naar de specs kijk denk ik toch: low budget has come a long way... waarmee zou dit vergelijkbaar zijn? iig niet met mijn Trident kaartje van een paar jaar terug :*)
    Hmmm. Zal wel weer voornamelijk onboard verschijnen op nieuwe moederborden. En wie een onboard videochip wil, heeft toch al een krap budget, en daar sluit dit sloeberchippie goed op aan. Voor zover ik weet zijn er niet veel onboard chips met betere specs dan deze (al is er geloof ik ook nog een behoorlijk rappe ATi M32 voor notebooks, geloof ik).
    Euh, die manier die jij hier beschijft: is het niet veel handiger om voor je eigen support te zorgen? Gewoon even in C++ een paar drivertjes bakken.

    Makkie :P
    Hmzzz, nou dat zal je vies tegenvallen denk ik ...
    een knappe driver schrijven is moeilijker dan je denkt.
    Je low Level I/O routines moeten retesnel & stabiel zijn (denk dan meer aan Assembly dan aan C++)
    en je high-level routines moeten softwarematig bv.DX8 routines 'uitvoeren' die niet in de hardware zitten ...


    PS: Het lijkt me wel een leuk 'ultra low budget' kaartje; als ze nu de clockpeed iets opkrikken helemaal; deze snelheden vind ik wel errug laag. (GPU maximaal 166MHz .... DDR op 183Mhz (= wel oke; 183*2 = 366) Is de clockspeed van de GPU niet gekoppeld aan de FSB snelheid ?

    Ik vraag me ook af hoe de kaart presteert tov. bv. een GF2MX400 ofzo ...
    Als het een goede 2D kwaliteit heeft kan dit nog weleens interessant worden voor mensen op het werk, of nog beter: Bij mij op school in de mediatheek, kunnen die comps ook over de 60Hz refresh reet heen :(
    Misschien ook wel een leuk chippie voor een DivX bak, lekker goedkoop maar toch effectief :)

    Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



    Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

    © 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True