Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 23 reacties
Bron: The Inquirer

De speurhonden van The Inquirer hebben wat informatie losgepeuterd over de ATi Mobility M9, de opvolger van de Mobility Radeon 7500. Volgens The Inquirer krijgt de Mobility M9 alle features van de R300. Dat betekend dat de chip DirectX 9.1 compatible zal zijn en de beschikking krijgt over acht pipelines en vier TMU's. Daarnaast ondersteunt de chip displacement maps.

ATi Mobility Radeon laptopDe Mobility M9 zal gebakken worden met behulp van een 0,15 micron procédé en een kloksnelheid krijgen van maar liefst 350MHz. Ook wat betreft het geheugen zien de specificaties er goed uit. Er kan maximaal 256MB DDR of SDR geheugen gebruikt worden met 128-bit brede bus. Er zullen twee versies van de Mobility M9 verschijnen, één met 'extern' geheugen en één met 32MB geïntegreerd geheugen.

Met dank aan hetzesp voor de tip.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (23)

Ik denk dat ATi nu een beetje doorgeschoten is qua het mobile GPU gebeuren, want het klinkt allemaal heel leuk, maar het moet ten eerste wel een beetje betaalbaar blijven en ten tweede moet het niet te veel stroom zuipen.

Nu weet ik wel dat ATi het stroomverbruik bij de mobile GPU's altijd netjes onder controle heeft (de M7500 verbruikt veel minder dan de GF4 Go van nVIDIA), maar een chip met deze feature's zal wel het nodige energie verbruik hebben.
De Mobility M9 zal gebakken worden met behulp van een 0,15 micron procédé en een kloksnelheid krijgen van maar liefst 350MHz.
Nogmaals, wordt de hele kaart dan niet een beetje duur en gaat dat geheugen niet voor veel warmte afgifte zorgen?
Er zullen twee versies van de Mobility M9 verschijnen, één met 'extern' geheugen en één met 32MB geïntegreerd geheugen.
Ik denk dat de versie met 32MB geïntegreerd geheugen wel erg duur zullen worden.

Ik denk dat als deze geruchten waar zijn (altijd afwachten), dat ATi een beetje overschat hoeveel mensen interesse hebben voor zulke kaarten. De mensen die er interesse in hebben (gamers) die er meestal het geld niet voor, en de mensen die wel het geld hebben, kopen voor dat geld liever wat meer geheugen of wat extra MHz'en, die gamen toch niet.
Ik denk dat we hier te maken hebben met twee factoren die een heleboel verklaren:

- De prijzen zijn nu nog hoog, maar over een half jaartje al stukken lager, en over een jaar al helemaal stukken goedkoper. Zoals ik in een voorgaande post hier al opmerkte: Al dat moois zul je op een gegeven moment ook in de low-end laptops zien verschijnen, maar dat duurt nog even.. geduld dus. Dit geldt voor elk nieuwtje trouwens. De nieuwste Pentium 4 mobiles zijn ook onbetaalbaar, maar worden op een gegevenmoment toch veel verkocht omdat ze goedkoper worden.

- Het is een stukje psychologische oorlogvoering.
Natuurlijk heeft het economisch relatief weinig zin om zo'n peperdure chip uit te brengen. Weinig mensen kopen het, gamers gamen toch op een desktop, weinig mensen die het kunnen betalen en de centen er voor over hebben. Zo'n chip zal over een tijdje pas echt algemeen worden.
Maar: ATi heeft als grote concurrent nVidia. Het gaat er natuurlijk voortdurend om wie de snelste chip beschikbaar heeft. Dat is gewoon een wedloop, net zoals deze tussen Intel en AMD met processoren bestaat. Beide hebben ze een vlaggenschip... niet een chip die met miljoenen per maand wordt verkocht wegens de prijs, maar een chip waarmee ze kunnen laten zien hoe goed ze het wel niet doen, een chip die de goodwill van zo'n bedrijf omhoog tilt, een chip die investeerders laat geloven in zo'n bedrijf. Naast simpelweg verkopen is dat ook een belangrijk aspect bij bedrijfsvoering.
Het nieuws van de Inquirer moet je altijd met een korreltje zout nemen. Het stroomverbruik zou inderdaad veel te hoog worden met 8 pipelines etc.
Er kan maximaal 256MB DDR of SDR geheugen gebruikt worden...

Dat wil niet zeggen dat dat daadwerkelijk geleverd gaat worden. De architectuur van de GPU is dusdanig dat deze zoveel videogeheugen kan adresseren.
Trouwens, meer geheugen kost ook meer energie. En dat is waar je zuinig om mee moet gaan bij laptops. Afhankelijk van het doel van de laptop zal geheugen 'geplaatst' worden.
Dit was dus een reactie op limit128
Er wordt vaak vertelt dat videogeheugen boven de 64 MB vrijwel nutteloos is. En nu komen ze aan met 256 mb.....

Dat is toch 192 mb verspilling, en dat kost ons +/- 300 euro of zelfs meer.
Er wordt vaak vertelt dat videogeheugen boven de 64 MB vrijwel nutteloos is.
Dat is idd zo, maar aangezien er steeds meer gebruik wordt gemaakt van o.a. FSAA (en dan het liefst nog 4x ook), is 64MB binnenkort redelijk krapjes. En aangezien deze GPU (als alles ook echt waar is), feature's krijgt waarmee FSAA ook met een redelijke fps draait, is 128MB natuurlijk niet verkeerd.

Verder is deze GPU nog niet uit, tegen de tijd dat die wel uit is, zullen er denk ik ook games zijn die gebruik maken van grote texture's en dan is 64> soms wel handig.

En als laatste, het staat leuk in de reclame folders, waarom denk je dat er GF2 MX'en met 64MB geheugen waren? Die hadden er helemaal niets aan en toch verkochten ze goed.
Dat is toch 192 mb verspilling, en dat kost ons +/- 300 euro of zelfs meer.
Er kan tot maximaal 256MB geheugen gebruikt worden, dat wil niet zeggen dat elke laptop ook daadwerkelijk zoveel geheugen krijgt. Dus als je aan 64MB genoeg hebt, koop je een laptop met 64MB. Je hoeft geen 256MB model te kopen.

[reactie op Monty Monster hieronder]
Ehhm, dat heeft Bill Gates nooit gezegd, was een ander...
[/reactie op Monty Monster hieronder]
Ook een voorbeeldje van veel geheugen kunnen aansturen maar dit nooit leveren.
De GeForce 256 kon dacht ik iets van 128 MB aansturen. Zover ik weet zijn er niet eens kaartjes uitgebracht met >32 MB. Echter, grote delen van zo'n chip worden gerecycled in een volgende generatie. Je gaat je niet technische belemmeringen opleggen voor het hergebruik als je weet dat een volgende generatie hier last van heeft
Zo te horen is de oorlog om de beste mobiele GPU nu echt losgebarsten.. Eerst de Geforce4 Go en nu de nieuwe ATi... Phat :)
De GF4 Go concureerd meer met de 7500 dan met deze M9. De GF 4 Go is een GF 2 Go met een extras, maar in de basis nog steeds een DX7 kaartje. Dit is een DX9 kaartje
een laptop met een videokaart van 256MD DDR. Dan is de prijs van die laptop wel rond de 10000 euro. Want een geforce4 TI 4600 met 128MB voor de pc kost al minimaal 550 euro. EN het is nog voor een laptop. :*) :Y)
Nu nog wel, maar over een half jaartje liggen de prijzen alweer een stuk lager. Hierdoor zul je al dit moois op een gegeven moment ook in low-end laptops zien verschijnen, maar daarvoor moet je nog ff een tijdje geduld hebben.
Hierdoor zul je al dit moois op een gegeven moment ook in low-end laptops zien verschijnen
Dat lijkt me sterk. Een low-end systeem wordt niet aangeschaft voor games (of andere 3D-applicaties), maar voor andere doeleinden. Denk hierbij aan tekstverwerking, internetgebruik etc. En de vereiste dat dit 'onderweg' moet kunnen gebeuren.
Zoals bij zoveel laptops zal ook deze chip gebruik maken van het RAM van de laptop zelf. In desktop-machines met niet-onboard videokaarten (een plank in een AGP-slot dus) zit het videogeheugen op de kaart zelf en wordt exclusief gebruikt door de GPU. In low-end desktops met onboard video en in laptops is het gebruikelijk dat de GPU gebruik maakt van het systeemgeheugen. Pas sinds kort maken videochips voor laptops gebruik van exclusief eigen geheugen, voor zover ik weet.

Als je nu een laptop hebt met 512MB en een ATi M9 GPU, kan die GPU de helft van je systeemgeheugen gebruiken. En dat is vast geen overbodige luxe over een gedeelde bus.
De versie met intern geheugen (wat dus exclusief voor de GPU is) zal volgens mij nooit 256MB krijgen: 32MB of misschien 64MB over die 128-bits DDR-bus moet meer dan voldoende zijn.

ATi ontwerpt deze chip dus zo, dat hij met beide soorten toepassingen overweg kan.

En over stroomverbruik: Het gaat hier over een zeer geavanceerde GPU speciaal voor de mobiele markt. Zou men dan niet zoiets als SpeedStepping in kunnen bouwen? Dus alle power beschikbaar zodra er een voeding aangesloten is.

Natuurlijk is stroomverbruik belangrijk voor een laptop, maar verreweg de meeste laptops draaien bijna alleen maar op één plek: In de docking-station aan de voeding.
Vergelijkbaar met de moderne terreinwagen: Brede terreinbanden en goede terreinvaardigheden. Maar voor de meeste van dat soort auto's is het 'op de stoep parkeren' al de meest extreme vorm van off-road die ze tegenkomen.
Zo moet de M9 weliswaar zuinig zijn, maar zal hij meestentijds normaal aan de voeding zitten. Pas dan kan hij al zijn kracht gebruiken.
Terug naar de terreinwagen-vergelijking: Geen enkele terreinwagen haalt zijn topsnelheid als hij tot zijn assen in de blubber zit...
Hoe kom je daar nou in hemelsnaam bij?

Zowel bij de ATI Mobility, Mobility128, Mobility Radeon en Mobility Radeon 7500 heeft de videokaart zijn eigen geheugen.
Niks delen met het ram van de laptop zelf dus. En erg weinig reden dus om aan te nemen dat dat bij deze dan ineens wel zo zou zijn!

Extern geheugen betekent NIET dat het het ram van de laptop is. Het betekent dat het niet on-die is en daardoor meestal wat langzamer. (en minder handig voor laptop bouwers om in te bouwen)

"Iets als speedstepping" heeft ATI al lang in zeer geavanceerde vorm in gebruik in bv de Mobility 7500. (Gaat zelfs nog stukken verder dan speedstepping)

Ik raad je aan om bv bij Tom het artikel over de mobility 7500 te lezen, zodat je weer een beetje up-to-date bent.

3D performance wordt wel degelijk ook ook op batterijen gevraagd. Er wordt steeds meer op laptops gewerkt en gespeeld in bv de trein.

En in het algemeen voor de mensen hier: 3D kaarten in laptops worden niet alleen maar voor spellen gebruikt. Er is ook een markt voor de professionele 3D applicaties op laptops. Getuige bv de IBM laptops met de mobility FireGL 8700.
Dit is zo bij bv de onboard GPU van de i815EM. De 'losse' GPUs (Mobility M1 en M4, de Mobile Radeons, de GF Go's etc) hebben eigen geheugen. Bij low-end laptops wordt inderdaad meestal van systeem RAM icm met geintegreerde video op de chipset gebruik gemaakt, bij high-end laptops (waar de GF4 Go bv voor bedoeld is) is dit zeker da afgelopen vijf jaar niet meer zo.
Bij reactor critical hebben ze ook nog een interview met een beetje invo over de r300
http://www.reactorcritical.com/interview-ati-2002/interview-ati_2002.s html
"
Pierre Laine: Well, we will launch the R300 as soon as Microsoft launches its DirectX 9.
Reactor Critical :Do you mean that the product is on the stage when it can be introduced?
Pierre Laine: All I can say that it is close [smiling]. But we will be here with the release at the time of DirectX 9.
"

Verder genoemd:
de r300 zal net zo'n vooruitgang zijn als de stap van radeon naar de 8500
en ook kwa complexiteit; de man zei dat ze bij R100 -> R200 de transistoren verdubbeld hadden en dat blijven doen (wat ons op 120 M transistoren voor de R300 zou brengen!!)
Ach, ik denk dat je dit moet zien in de trend van :
"Bill Gates - 640k is meer dan genoeg".

Computers gebruiken steeds meer geheugen, harde schijf ruimte en CPU kracht. Dit is gewoon een doorontwikkeling.

Over een jaar hebben we videokaarten met 512mb geheugen, en dan vraagt iedereen zich af wat dat voor nut heeft ;)
Die 256 MB worden vast wel eens nuttig, maar tegen die tijd is de kaart allang verouderd. Net zoals 32 MB niet genoeg is, maar mijn GF2GTS niet al te veel afremt; hij is sowieso langzaam.
Misschien verbruikt die chip wel verassend weinig stroom.(ok in verhouding dan)
Daar ga ik meer info over zoeken.

btw Gamen op een laptop, die markt moet nog geboren worden bijna.
Welnee. Toen ATi met de Rage Mobility kwam (alweer een jaar of drie geleden) waren de 3D prestaties ongeveer driekwart tot de helft van de beste desktop versie. Deze verhouding is sindsdien gewoon volgehouden, van de Mobility M1, naar de Mobility M4, naar de GF2 Go, naar de Mobile Radeon 7500, naar de GF4 Go. Het performance gat met de desktop GPUs is niet kleiner geworden. Het is niet zo dat "ineens" notebooks interessant worden voor 3D gaming, ze zijn het net zozeer als ze dat de afgelopen jaren ook al waren. Een notebook van 3000 euro (pak 'em beet een Dell Inspiron 8200) presteert ongeveer even goed als een zelfbouw desktop van 1500 euro, in 3D, 2D en de rest van de prestaties. Dit was twee jaar geleden zo, vorig jaar zo, nu en volgend jaar ook. Nog steeds geen zinnige keus voor de veeleisende gamer dus, maar wel voor de gamer die per se mobiel wil zijn en de prestaties van een desktop GF2MX/GF3Ti200 grofweg voldoende vindt (en een zak geld daarvoor over heeft).
schweet :). ik krijg steeds meer zin om een nieuwe laptop te kopen [nu een celly533 mewt s3-virge. dat is wel minder voor games]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True