Sennheiser komt met compacte Ambeo-soundbar

Sennheiser laat op de IFA in Berlijn zijn Ambeo Soundbar Mini zien, een kleinere en goedkopere variant op de eerdere Ambeo Soundbar Plus. De luidsprekerbalk heeft dezelfde digital signal processor, maar minder ingebouwde luidsprekers en minder aansluitingen.

Ambeo Soundbar MiniDe Ambeo Soundbar Mini meet 70 bij 10 bij 6,5cm en beschikt over een ingebouwde D-klasseversterker, vier fullrangedrivers en twee subwoofers met een diameter van 4 inch. Net als de twee grotere soundbars in Sennheisers assortiment, de Ambeo Soundbar Plus en Ambeo Soundbar Max, kan de Ambeo Mini een virtueel 3d-geluidsbeeld creëren door geluidsgolven op de muren te laten weerkaatsen, waarbij het lijkt alsof overal in de ruimte luidsprekers staan. De soundbar is geschikt voor verschillende object based geluidsformaten, zoals Dolby Atmos, DTS:X en MPEG-H. Via de vier geïntegreerde microfoons kun je de luidsprekerbalk op de ruimte afstemmen. Die microfoons bieden ook de mogelijkheid om Alexa, de Google Assistent of Siri te gebruiken.

De Soundbar Mini beschikt over dezelfde dsp en hetzelfde besturingssysteem als de grotere soundbars van Sennheiser. Hij heeft ook dezelfde wifi- en bluetoothconnectiviteit, zodat je bijvoorbeeld streamingdiensten kunt gebruiken of vanaf een smartphone audio kunt streamen. Ten opzichte van de Ambeo Soundbar Plus heeft de Ambeo Soundbar Mini geen naar boven gerichte luidsprekers. Sennheiser heeft ook de centerspeaker weggelaten. Wie opteert voor Sennheisers kleinste soundbar, moet het ook stellen met minder connectiviteit. In tegenstelling tot het Plus-model beschikt de Soundbar Mini niet over extra HDMI-poorten, behalve die voor de tv, en ook niet over een subwoofer-out, waarmee bedraad subwoofers van andere merken kunnen worden aangesloten. Het draadloos aansluiten van Sennheisers eigen Ambeo Sub is bij de Mini wel mogelijk.

Sennheiser Ambeo MiniSennheiser Ambeo Mini

De tweede afbeelding toont de Ambeo Mini naast de eerdere soundbars van Sennheiser: de Ambeo Plus en Ambeo Max.

De Ambeo Soundbar Mini ligt vanaf 1 september in de winkels. De adviesprijs bedraagt 799 euro. Naast de nieuwe soundbar toont Sennheiser op de IFA ook een paar nieuwe kleurvarianten van de Momentum 4 Wireless-koptelefoon, die al langer werd verkocht: een donkerblauwe of 'denim'-kleurige versie, en een zwarte variant met koperkleurige accenten. Beide zijn vanaf heden beschikbaar voor 399 euro.

Door Friso Weijers

Redacteur

31-08-2023 • 08:17

72

Reacties (72)

Sorteer op:

Weergave:

Ik vind het altijd interessant als bedrijven die ook wat duurder spul hebben van die goedkope soundbars gaan maken, want zelfs héle dure soundbars redden het niet tegenover een middensegment home cinema setje. Zelfs als je de exact perfecte rechthoekige woonkamer hebt waar een soundbar z'n geluid kan weerkaatsen mis je gewoon heel wat 'gewicht'.

Lijkt me niet goed voor de naam van Sennheiser dat ze deze richting in gaan.
Een soundbar is er puur voor het gemak van de installatie. Ik wil graag een kamer vol met speakers maar ik heb geen zin in al die kabels dus ik begin er niet aan. JBL heeft bijv wel een soundbar met afneembare en oplaadbare speakers voor achter maar ik wil liever een permanente oplossing. Wat ik zou willen is een losse Dolby Atmos processor waar je naar hartelust zoveel speakers draadloos op kunt aanmelden als je wilt. Zoiets bestaat niet terwijl het technisch prima mogelijk is. Dus ik wacht maar gewoon af.
Je hebt tegenwoordig ook gewoon draadloze speakers die je in het stopcontact steekt en een draadloze 7.1 maken, veel meer dan dat heb je toch niet nodig? Zeker niet als je een soundbar een goed alternatief vindt.

Ik snap het praktische van een soundbar wel, en ik snap financiëel gezien ook wel dat een fabrikant in de hype meegaat, maar het is gewoon een veel mindere ervaring dan een speakersetje
Ik wil geen soundbar maar alleen maar losse speakers omdat die dan de ruimte beter vullen. In feite wil ik dus bereiken wat je met een Atmos receiver kan maar dan zonder ingebouwde versterker en een veel kleinere unit en zoals gezegd geen kabels.
Als je de soundbar (ja, ja, lees even verder) van Samsung hebt dan kun je de draadloze speakers plaatsen waar je wil. Dus dan wordt je soundbar center speaker, en zet je de draadloze speakers er naast. Volgens mij kunnen de duurdere modellen een extra set speakers aansturen, dus dan zou je soundbar + 4 speakers + sub hebben.
Als je de soundbar (ja, ja, lees even verder) van Samsung hebt dan kun je de draadloze speakers plaatsen waar je wil.
Hoe lang duurt het voordat ze niet meer ondersteund worden? Want van Sonos weet ik dat de eerste generatie praktisch waardeloos is geworden, terwijl speakers van 50 jaar oud het nog gewoon doen.

Maar ik moet ook nog steeds kabels gaan leggen.
Beetje raar om Sonos als bliksemafleider te kiezen. Zij supporten hun producten juist bovenmatig lang en goed. Als je een home theater versterkt koopt dan mag je echt in je handjes knijpen als je meer dan een handvol updates krijgt, of updates na de eerste paar jaar.
https://www.theverge.com/...de-up-program-controversy

Mijn vader was jaren geleden helemaal in op Sonos. Receivers, speakers the works. Zijn nu 6 a 7 jaar ofzo verder en niks werkt meer.
That last sentence is the key bit. Sonos supports products for a long time; software updates continue for “a minimum of five years after a product is no longer sold.” For context, all of the products that are part of the trade-up program were introduced over 10 years ago.
Directe quote uit jouw bron :)

Overigens is je “niks werkt meer” gewoon een keiharde leugen. Het draait inderdaad niet met de nieuwe S2 app maar het werkt nog prima met S1. En Sonos biedt voor sommige producten zelfs de mogelijkheid om te switchen tussen S1 en S2 compitable firmware.

[Reactie gewijzigd door Halfscherp op 22 juli 2024 14:12]

For context, all of the products that are part of the trade-up program were introduced over 10 years ago.
Dat is precies mijn punt. In mijn beleving is 10 jaar helemaal niet zo lang. Mijn kraan gaat veel langer mee, mijn koelkast en oven, mijn auto, mijn fiets, mijn pc, mijn speakers. 10 jaar zou niet gezien moeten worden als "ontzettend oud".

Let daarbij ook op het woordje "introduced". Het werd (aanzienlijk) korter dan 10 jaar geleden nog verkocht.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 22 juli 2024 14:12]

Dat is leuk en aardig, maar ik trek nogmaals de vergelijking met een home theater versterker: die kan bij wijze van na 10 jaar ook bij het grofvuil omdat die geen enkele nieuwe standaard meer ondersteunt. Of je kan er gewoon op blijven luisteren, net als Sonos.

Je moet dit soort “slimme” (in de zin van de tech, niet in de zin van voice control enzo) speakers in die context plaatsen. En in die context is Sonos hét audiobedrijf op de markt qua support.

Sterker nog, toen ik eens gezeik met eentje had was er support vanuit Amerika (EU was aan het slapen) die binnen een kwartiertje via remote access mijn speakers aan het diagnosticeren was. Zie dat niveau van service maar eens ergens anders te krijgen :o
Of je kan er gewoon op blijven luisteren, net als Sonos. (...) die binnen een kwartiertje via remote access mijn speakers aan het diagnosticeren was
En daar ben ik paranoïde: een apparaat met remote toegang ik liever niet aan mijn netwerk als er geen software updates meer voor zijn.
maar ik trek nogmaals de vergelijking met een home theater versterker
Daar heb ik ook al jaren geen netwerkstekker in gestoken.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 22 juli 2024 14:12]

Hoe meer connectivity (en misschien wel hoe meer protocol afhankelijke techniek), hoe eerder het 'verouderd'.

Al die zaken die gewoon meer dan 10 jaar meegaan hebben ook duidelijk minder connectivity. Zou je een kraan hebben die de gewenste temperatuur aanvraag eerst doorstuurd naar het verwarmingssysteem dan is het meteen een ander verhaal...
ik vind 5 jaar niet bepaald lang voor spullen van honderden euros, natuurlijk vinden zij dat wel, wij van wc eend en zo. Ik heb een van mn vaders oude versterkers van 20 jaar oud overgenomen en die draait nog perfect. En dat S1 en S2 gelul is leuk, maar dat werkt niet samen met elkaar waardoor je 2 losse systemen hebt waarvan de S1 de helft van de functionaliteit niet (goed) meer werkt, de losse afstandbedieningen die hij had werken helemaal niet meer. even 1 apparaat bij plaatsen of upgraden of vervangen bij kapot is ook niet meer mogelijk zonder de systemen de splitten want het S1 spul word niet meer verkocht.

niks is misschien (licht) overdreven maar heel ver ligt het er ook niet af.
Het is 5 jaar na stop verkoop. Meestal is de support timeline van release tot “vintage” verklaring 10+ jaar.

Wat betreft S1 en S2.. tja, geen enkel tech bedrijf support hele product ranges met elkaar over die tijdspannes. Probeer maar eens je iPod te verbinden met je iPad Pro via 30-pin > USB > USB C.

Sonos is hier zelfs nog uitermate supportive in door je de ingebouwde optie te geven voor zowel S1 of S2 firmware. De meeste bedrijven hadden je de middelvinger gegeven en je vage flash procedures ingestuurd als je op die manier iets zou moeten downgraden.

[Reactie gewijzigd door Halfscherp op 22 juli 2024 14:12]

de eerste generatie speakers werkt nog steeds dus ik snap niet helemaal wat je nu bedoeld, ja het werkt niet op de sonos app2 maar app 1 doet het nog steeds. Die informatie in de link die je geeft klopt niet meer. na grote ophef hebben ze de optie dat je oude apparatuur niet meer werkt terug gedraait. je krijgt nog steeds de korting als je wilt upgraden , maar de oude apparatuur blijft gewoon werken.
Bij mij hangt de soundbar gewoon via hdmi aan de nvidia shield. Het draadloze deel voor aansturen van de speakers is gewoon lokaal, de speaker krijgt dus een draadloos audio signaal van de soundbar. Dat werkt over 50 jaar nog. De soundbar heeft ook wifi en bluetooth, bluetooth gebruik ik wel eens, maar wifi eigenlijk niet. Alles gaat puur via de nvidia shield. De speakers zelf hebben dus geen wifi, die krijgen puur een audio signaal van de soundbar.

[Reactie gewijzigd door barbarbar op 22 juli 2024 14:12]

Het komt in de buurt maar ik wacht liever op een mogelijkheid waarbij de center speaker een stuk kleiner is. Mijn TV hangt aan de muur en ik wil daar geen enorme zwarte balk nog onder hangen. Ik had in mijn vorige woning nog een simpele Dolby Digital 5.1 set met een center speaker die als zodanig ontworpen is. Gewoon een kleine box met 2 drivers en een mini tweeter ertussen. Meer hoeft een center speaker niet te zijn.
Ik vind dat het geluid bij het beeld moet passen. Als je een bioscoop-sized scherm hebt past daar geluid bij dat de hele kamer vult. Bij een regulier TV-scherm past een geluid dat meer gefocussed is rond het scherm beter. Een vliegtuig achter je horen aankomen terwijl je naar een 60" scherm kijkt klinkt raar vind ik. Maar als het scherm muurvullend is kan het wel.
Je hebt tegenwoordig ook gewoon draadloze speakers die je in het stopcontact steekt en een draadloze 7.1 maken, veel meer dan dat heb je toch niet nodig?
Welke kunnen dit zonder delay? Toen ik het probeerde met Yamaha Musiccast20 speakers in combinatie met bedrade speakers die de front speakers zijn en een yamaha versterker, merkte ik toch echt wel een lichte delay waar je hoofdpijn van krijgt. Onderling synchen die musiccast speakers fantastisch en hebben die ook als losstaande geluidsbron zeer mooi geluid, maar ik wou ze origineel als speakers achter mij gebruiken, wat voor mij geen succes was.
En toch. Die kabels leg je één keer en dan heb je er jarenlang plezier van.
Het is even een klus, maar het resultaat is het meer dan waard.

Zelfs de beste soundbar gaat nooit kunnen tippen aan een instap surround set.
Ik wil geen kabels langs de vloer of plafond. Ik kan ze in de vloer wegwerken maar dat gaat een beetje ver voor alleen geluid. Dat zou ik doen als de vloer er toevallig uit ging voor een andere maar dat gaat niet gebeuren helaas. Er bestaat inmiddels technologie om hetzelfde resultaat te bereiken zonder kabels dus er komt vast wel een keer iets op de markt wat in mijn straatje past.
Ik wil geen kabels langs de vloer of plafond.
Ik ook niet. Daarom liggen ze achter de plint.
Die heb je immers toch.
Maar toch, kabels zijn dus vele malen betrouwbaarder en 'robuuster'. Natuurlijk veel meer werk en mogelijk minder mooi om te zien [als je ze zou zien]. En inderdaad - dankzij de steeds maar toenemede wens naar meer speakers (geluidspunten) per setup kun je niet voorzien waar al die kabels zouden moeten komen.
Maar draadloze oplossingen hebben een voeding nodig - dus zomaar een draadloze speaker aan je plafond hangen gaat dan toch ook niet zonder een (voedings-)kabel?

Het nadeel van draadloos is een kleine vertraging (die verschillend kan zijn en hoornaar is), het is een actieve unit (dus gebruikte iets meer energie). Kostbaarder apparaat en afhankelijk van een protocol - dus mogelijk minder lange gebruiksduur dan een volledig 'passief' / analoog systeem.
Stopcontacten heb ik er genoeg van in de woonkamer. Ik heb geen plannen om speakers bij het plafond te hangen. Dat worden eerder speakers op/bij de grond die ook naar boven gericht staan. Vertraging hoeft geen issue te zijn volgens mij. Die heb ik met een relatief goedkope JBL speaker en bluetooth 5.3 ook praktisch niet meer. Ik ga er ook van uit dat het geluidssysteem in ieder geval rekening houdt met een dergelijke vertraging. Dan kan ik op bijv de mediaspeler wel weer zorgen dat het geluid iets te vroeg wordt weergegeven ter compensatie. Voor alleen muziek maakt een vertraging dan natuurlijk verder niet uit.
vertraging of versnelling is geen issue en inderdaad makkleijk op te lossen als het niet synchroon loopt, het niet symchroon lopen kan ook met bedrade speakers hebben.
Dat gewicht is er dus wel met de Ambeo max. Heb dat ding hier thuis aan de muur en bij half vermogen word ik al bang van het geweld wat eruit komt.

Ja, ik heb geen rear speaker ervaring maar frontaal is het wel goed gevuld qua geluid.
Dat het volume ‘op de helft’ staat betekent niet dat ie daadwerkelijk twee keer zo hard kan. Mensen snappen het idee van een volumeregeling niet.
Misschien gaat hij wel degelijk twee keer zo hard, ligt er helemaal aan hoe de volume schaal is in geregeld. Sommige volumeregelaars zijn zo ingedeeld dat je het geluid daadwerkelijk twee keer zo hard waarneemt als je hem van de helft naar vol volume zet, ipv een gewone lineare amplitude curve. De beste meneer hier boven heeft ook nooit geclaimd dat hij dacht dat het waargenomen volume nog verdubbeld zou kunnen worden als hij hem van half naar vol volume gezet zou hebben, dus misschien had u gewoon zin om even te miereneuken?
Nee, het gaat niet om de volumeschaal. Het punt is dat de volumeregeling een regelcircuit is dat voor de eindversterker zit, en daarmee niks zegt over hoeveel output de eindversterker daadwerkelijk kan leveren. Het is meer regel dan uitzondering dat het maximale vermogen bij een maximaal sterk inputsignaal al bij een ver beneden maximale volumestand wordt bereikt. De headroom in de volumeregeling is alleen bruikbaar als compensatie voor zwakke inputinsignalen. Oftewel, als je bij een hard signaal het volume ver open draait gaat de boel vervormen en uiteindelijk clippen. De denkfout 'oh, hij kan nog wel veel harder' wordt al decennia door massa's mensen gemaakt.
En de meneer waar u op reageert heeft het over een soundbar waar de volume regeling digitaal is, dus er is geen directe correlatie tussen wat je op scherm ziet als "half volume" en wat er daadwerkelijk analoog geregeld wordt. Dus het gaat wél om de volumeschaal.
Digitaal of niet, een volumeregeling blijft een volumeregeling die vrijwel altijd gebaseerd is op dB's. En je weet vast wel hoeveel keer het vermogen over de kop gaat als je er pakweg 10 of 20 dB bij draait.
Volgens mij is juist het maximale volume tegenwoordig veel bruikbaarder geworden, aangezien de meeste inputs tegenwoordig digitaal zijn, waardoor het input volume altijd hetzelfde is en je geen headroom nodig hebt om te compenseren voor zwakke input.
Doordat de meeste moderne speakers wel een vorm van DSP hebben kan je ze prima vol uit zetten zonder clippen, aangezien ze uit zichzelf de bas wat wegdraaien en zachter gaan als het te hard gaat. Mijn JBL bluetooth speaker doet dit perfect.
Je argument is dus niet echt relevant bij moderne speakers.
Volgens mij is juist het maximale volume tegenwoordig veel bruikbaarder geworden, aangezien de meeste inputs tegenwoordig digitaal zijn, waardoor het input volume altijd hetzelfde is en je geen headroom nodig hebt om te compenseren voor zwakke input.
Of het analoog of digitaal is maakt helemaal niet uit. Ook in het digitale domein heeft het signaal een amplitude die kan varieren. Sinds de loudness war in de jaren '90 begon is de gemiddelde CD schreeuwend hard (soms zelf soft-clippend) opgenomen, maar er zijn ook heel zacht opgenomen CD's. Als je een film kijkt kan er zo 6 tot 10dB verschil zitten tussen 2 films die allebei toch echt digitaal opgenomen zijn. Het is maar net hoe het in de studio gemasterd is. Het is niet voor niks dat sommige audiostreamingdiensten een auto-leveling feature hebben waarmee alles ongeveer hard wordt gemaakt. Veel receivers hebben ook dynamics compression en auto gain controls.
Ik kan zeker geloven dat er gewicht zit in de Ambeo Max. Een lange tijd heb ik zelf zitten twijfelen om deze aan te schaffen, maar ik vond geen winkel om deze uit te testen. De b&o beosound theatre heb ik wel gehoord, dat was echt wel indrukwekkend om een soundbar te zijn. Je hebt misschien geen surround ervaring, maar het is echt wel een wall of sound die op je afkomt. Uiteindelijk voor 2x Devialet Phantom 98 db's gekozen.
Dat is een serieus prijsje voor compacte speakers... :/
De specs lijken erg mooi (18 Hz ondergrens en 400 W RMS) maar wat komt daarvan uit?
Bass is typisch iets wat beter gaat naarmate de driver groter is (dus meer volume per slag wordt verplaatst).
En versterking: in deze speakers zitten vast klasse D versterkers (aanname maar gezien het formaat lijkt dat de meest voor de hand liggende oplossing)- dat is dus geen klasse A....
Ik zou zeggen, ga eens naar een winkel en luister eens. Iedereen die ik over de vloer krijg is aangenaam verrast van deze speakers. Het kan altijd beter maar dit is voor mij het ideale stereogeluid. Zowel voor music, als films ben ik er heel tevreden over. Je voelt de vibratie zo door je lijf gaan bij lage tonen. Kleine cinema in compacte vorm 👌
Er zijn ook mensen die leuker geluid willen, en geen Home cinema set, waaronder ik. De reden dat ik alleen een soundbar heb gehaald.
Klopt dat een setje met allemaal losse speakers beter kan zijn, maar voor veel mensen is het niet haalbaar. We hebben uitgebreid gekeken naar opties en bij ons kan het niet. Dan is een soundbar wel de ideale oplossing. Het geluid kan echt heel mooi zijn als je films bekijkt. We hebben wel de Ambeo Max met Ambeo Sub. Bij dit soort kleinere soundbars is de ervaring wel een stuk minder.
Waarom zou het niet kunnen?

Het is niet altijd handig, zeker als je bijv. geen kruipruimte hebt en de enige logische plek voor een speaker net aan de andere kant van een stukje loopruimte is, maar in dat geval kun je nog over de muur gaan. Twee stereokabels in een platte kabelgoot vallen niet op als je dat in een hoekje doet, en je kunt ze aan de andere kant evt. door een holle plint heen geleiden.

Tegenwoordig heb je ze ook draadloos, dan zou je alleen een stroompunt nodig hebben. In een huurwoning niet altijd te realiseren, maar in een koopwoning wel.


Verder zeg ik ook niet dat soundbars tegenwoordig geen mooi geluid kunnen produceren, maar een soundbar van ~2500 euro klinkt nog slechter dan een gemiddeld home cinema setje van ~800 euro, tenzij je zo dicht op je soundbar zit in een perfecte 4x4x2 ruimte zonder deuren of ramen dat de soundbar z'n werk goed kan doen
Ik ging voor een los setje en het budget was 3000-3500 euro. We hebben veel verschillende setjes en speakers beluisterd, maar het is geen garantie dat het altijd beter is. Je hebt ook met losse speakers een optimale plaatsing nodig en meer dan twee speakers om een goed geluid voor film te produceren. Bij ons was het probleem ook dat we de speakers niet optimaal konden plaatsen vanwege de aanwezigheid van andere objecten bij de muur die geen andere plaats konden krijgen. Je wilt speakers bijv. niet stijf tegen de muur plaatsen. Uiteindelijk toch voor de Ambeo Max en Sub soundbar gegaan. Ik weet nu wel dat onze soundbar vaak beter klinkt dan losse speakersetjes die niet goed geplaats en gebalanceerd zijn, ook de duurdere setjes dan een gemiddeld home cinema setje van ~800 euro klinken niet altijd beter. Het klinkt leeg, hol, weinig indrukwekkend, precies dat wat je wel wilt als je een film bekijkt.
Sennheiser heeft altijd al de onderkant van de markt bediend en heeft volgens mij helemaal geen high-end luidsprekers in het gamma, in ieder geval niet voor consumenten.

Niet om het merk af te kraken, in tegendeel, in de regel behoren hun producten tot de tot binnen het prijssegment namelijk, maar ik zie juist uitgesproken kansen om marktaandeel van een Bose af te snoepen met producten waar geluidskwaliteit niet slechts bijzaak is, maar centraal staat.
ze hebben misschien dan geen luidspeakers maar de onderkant van de mark bedienen doen ze niet. koptelefoons, oordopjes and soundbars zijn toch echt wel in de midden en top segment van consumenten aanbod.
Ik heb ook niet gezegd dat ze niet meedoen aan de top van het segment. Sterker nog, ze zijn één van de topmerken wanneer het om koptelefoons gaat.

Alleen is het niet zo dat ik Sennheiser associeer met duur spul. Daar denk ik eerder aan B&W, Focal, KEF, etc. Sennheiser is juist eerder waar voor je geld, binnen ieder segment waar ze meedoen.

Tenzij je het 2,50 EUR kostende setje van de Action als onderkant ziet, heeft Sennheiser die markt echter ook altijd bediend. Ook nu vind je in de Pricewatch reeds headsets van 15€ en koptelefoons van 30€.

De stelling dat ze zich met deze soundbar dus "verlagen" kan ik me daarom ook zeker niet in vinden. Er zijn prestigieuzere merken die daar reeds op zijn ingehaakt namelijk.

[Reactie gewijzigd door Cid Highwind op 22 juli 2024 14:12]

Ik ben zelf van een 5.1 met grote staanders/boekenplankers naar een Samsung Q990 gegaan. Soms mis ik inderdaad wat diepte bij muziek, maar verder vind ik het eigenlijk een voller geluidsbeeld dan voorheen. Het is natuurlijk wel iets meer dan alleen een soundbar, maar ik zou ze niet te snel afschrijven.
Dat is precies mijn ervaring ook. Ik ben ook van een 5.1 set naar een Q990 gegaan, met achter speakers. En het geluid is tijdens films echt een bak beter dan met mijn oude surround set. Muziek klinkt niet echt best vind ik. Als je hem van surround af haalt wordt het iets beter, maar die soundbar is duidelijk niet voor bedoeld. En dat merk ik trouwens bij bijna alle soundbars. Nu moet ik zeggen dat ik een 2.2 set-up met elektrostaten gewend ben, dus mijn beeld is wat vertekend...
Ik vind 800 euro voor een sound bar zeker niet "goedkoop". Wat zie jij dan als een "hele dure" soundbar. Eétje van 5000? (de max versie van Sennheiser zit op 2500, en is kennelijk nog niet heel duur) Zou m'n hand er niet voor in het vuur willen steken dat een high-end soundbar slechter klinkt dan een midrange Home Cinema setje. Er is een boel mogelijk met actieve dsp / room correction (de kamer hoeft ook zeker niet vierkant te zijn, juist met moeilijke kamers heb je veel voordeel van de correction).

Denk dat het een hele opgave is om voor 800 euro een setje samen te stellen met versterker en losse speakers dat beter gaat klinken dan deze soundbar.
Denk dat het een hele opgave is om voor 800 euro een setje samen te stellen met versterker en losse speakers dat beter gaat klinken dan deze soundbar.
Geluid blijft altijd verplaatsten van lucht en dat kunnen grotere drivers (of meer kleinere inderdaad) nu eenmaal beter dan kleinere...
En de kast om de speaker hoeft niet eens zo duur te zijn. Gewoon spaanplaat doet al heel wat. Maar het volume van de kast telt wel (en de vorm natuurlijk en de het binnenwerk enz) maar is het duidelijk in het voordeel t.o.v. een soundbar.
En natuurlijk klinkt zo'n soundbar best goed bij relatief laag volume - net zoals de speakers in een mobiele telefoon. Ook kleine speakers zijn best nauwkeurig (wat makkelijker is - want de luchtmassa die in beweging moet worden gebracht is kleiner).
In tegenstelling tot het Plus-model beschikt de Soundbar Mini niet over extra HDMI-poorten, behalve die voor de tv, en ook niet over een subwoofer-out, waarmee bedraad subwoofers van andere merken kunnen worden aangesloten.
Ik blijf het raar en belachelijk vinden dat je voor veel geld en systeem koopt die met opzet gekannibaliseerd is. Je moet dus verplicht een subwoofer kopen van Sennheiser want een 4 inch conus stelt natuurlijk weinig voor.
Ik zou denken dat dit product niet gericht is op mensen die een goed geluid wensen, maar eerder beter geluid dan de ingebouwde televisie speakers.
Een soundbar is vooral een designer product,naar mijn mening dan, soms handig als je niet genoeg ruimte hebt om goedkopere maar veel betere speakers te zetten in combinatie met een versterker. (Of gewoon al die draden al niet wenst)
En dan heb je meteen een leuke muziekinstallatie. Ik denk er precies zo over. Ik heb een paar compacte luidsprekers en een subwoofer van B&W. Daar kan geen een Sonos of soundbar tegenop.
Helemaal eens. Hier 2 B&W M-1's naast de tv en een kleine ASW608 subwoofer, alles via marktplaats. Goedkoper en 10 keer beter geluid dan een soundbar. Geen surround sound natuurlijk maar daar hebben wij geen behoefte aan.
De kans is groot dat ze niet veel marge hebben op die kleinere soundbar, die zullen ze alleen hebben toegevoegd om inderdaad mensen over te halen tot het kopen van een Sennheiser subwoofer of puur voor marketing (kunnen adverteren met 'soundbar voor 399 euro') zodat ze de andere soundbars als upsell kunnen bieden.
B&O: Hold my beer ;)

Je kan best veel bereiken met een 4 inch conus. Oppervlakte staat niet gelijk aan diepte van het geluid (zie PA speakers met een 15 of 18 inch woofer die niet beneden de 40/50hz komen)

Soundbars zijn altijd een compromis. Ik heb altijd redelijke audio spul gehad maar heb alles ingeruild voor een soundbar. Getwijfeld tussen de Ambeo en de B&O maar uiteindelijk voor de B&O gegaan omdat muziek daar iets beter uit kwam.

Komt het in de buurt van mijn oude audio set-ups? Neen, zeker niet maar het gemak, de kabels maakt een hoop goed :)
zelfde hier, vroeger NAD met B&W, maar die rommel in huis stond me minder en minder aan. En zo vaak luister ik nou ook niet meer naar muziek. Nu een redelijke soundbar, opgeruimd staat netjes :+
Het zijn actieve speakers, diameter van de speakers zegt niets over hoe laag ze kunnen. Het is wel zo dat een grote diameter de speaker efficiënter maakt voor lage tonen. Maar als je dat compenseert door er extra vermogen in te stoppen, kan je zo laag als je wilt. Natuurlijk moet de speaker dit vermogen wel aan kunnen, dus hij moet een lange slag kunnen maken, en een stevige magneet hebben.
Ik zou niets anders nemen dan een Sonos of een Samsung qua soundbars. Ik zit nu nog op een mooie tower set van Monitor Audio maar dat Dolby Atmos en spatial audio vind ik toch wel aantrekkelijk klinken.

Merk dat ik voor muziek luisteren toch sneller naar mijn headphones grijp zodat anderen er geen last van hebben. Daarnaast zijn Nederlandse woningen vaak zo gebouwd dat je de speakers niet in de lengte kan neerzetten dus uiteindelijk zit ik met een premium setje speakers die je niet optimaal kan plaatsen..
Ik begrijp nooit waarom mensen soundbars kopen. Mijn maat heeft een Samsung soundbar gekocht wat ongeveer 800 euro kostte. Ik gebruik zelf een paar KRK studio monitors wat ongeveer 400 euro kostte, en de geluidskwaliteit van mijn stereo speakers zijn zo veel beter, het is niet te vergelijken, en voor de helft prijs.
Ik wil graag een minimalistische look in mijn woonkamer, en vind speakers niet bepaald fraai in het interieur. Soundbar past daar veel beter bij.
In tegenstelling tot het Plus-model beschikt de Soundbar Mini niet over extra HDMI-poorten, behalve die voor de tv, en ook niet over een subwoofer-out, waarmee bedraad subwoofers van andere merken kunnen worden aangesloten. Het draadloos aansluiten van Sennheisers eigen Ambeo Sub is bij de Mini wel mogelijk.
Goh...
Weet niet wat hier zo goh aan is. Modulariteit en cross compatibiliteit is heel gewoon in de audio wereld. De meeste connecties zijn heel simpel, 3,5mm, RCA of speaker wire. Ik vind het persoonlijk heel slecht dat sennheiser niet gewoon een sub out geplaatst heeft

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 22 juli 2024 14:12]

Weet niet wat hier zo goh aan is. Modulariteit en cross compatibiliteit is heel gewoon in de audio wereld. De meeste connecties zijn heel simpel, 3,5mm, RCA of speaker wire. Ik vind het persoonlijk heel slecht dat sennheiser niet gewoon een sub out geplaatst heeft
Een uitgeklede sound-bar, en steeds vaker lees ik dat ook andere fabrikanten extra HDMI poorten achterwege laten omdat men toch de TV als HUB gebruikt en dit in combinatie met (E)ARC werkt dit niet altijd vlekkeloos.

Vandaar de 'Goh' ;)
HDMI poorten had van mij ook niet gehoeven nee, maar je highlight ook de sub out. Dat had sennheisser enkele centen gekost en behoort eigenlijk ook op instap soundbars te zitten.
Hoe duurzaam is een soundbar eigenlijk? Hoe lang blijven die compatible?
Stel je hebt een Hdmi 1.4 Soundbar en je koopt een PS5 Moet je dan een nieuwe kopen?
Tenminste als je gebruik wil maken van de eigenschappen van hdmi 2.1.

Kan een TV downsampelen van HDMI 2.1 naar 1.4?

Zijn al die 'slimme oplossingen' maar tijdelijk en daarmee extreme duurkoop?
Stel je vragen hier - overzichtelijker en veel meer ervaringsdeskundigen ;)
No need
Ik zal nooit zo'n ding kopen, 't was eerder een discussie starter naar aanleiding van het artikel.
Ik koop liever een 3de AVR. De laatste was 125€ via marktplaats. Is mijn surround setje voor aan de game PC. Wekt aller aardigst. Ik vind kabels, luidsprekers en versterkers namelijk wel geil!
Mijn wederhelft wist waar ze aan begon en VT wonen kan op het dak gaan zitten! :P
Ik heb de Senheizer Ambeo soundbar van 2500 euro en vindt het perfect en zou niet anders willen. Op deze is ook geen subwoofer nodig. Ben zeer tevreden.
Je zou nog eens kunnen proberen om een Ambeo Sub toe te voegen. We hebben ook de Ambeo Max, maar de sub is wel een heel stuk mooier. Bij de betere audiozaken kun je de sub vaak wel eerst proberen.
Die klinkt goed maar vind hem veel te groot helaas.
Naast de nieuwe soundbar toont Sennheiser op de IFA ook een paar nieuwe kleurvarianten van de Momentum 4 Wireless-koptelefoon, die al langer werd verkocht: een donkerblauwe of 'denim'-kleurige versie, en een zwarte variant met koperkleurige accenten. Beide zijn vanaf heden beschikbaar voor 399 euro.
Mag toch hopen dat die 399 niet echte verkoopprijs wordt, want alleen en ander uiterlijk lijkt me niet echt een prijs van bijna de helft meer ten opzichte van de witte of zwarte variant van 279 te rechtvaardigen.
Alsjeblieft zeg, bijna 800 euro voor een soundbar vind ik toch 'bar' veel geld ondanks dat ik altijd wel een Sennheiser liefhebber ben geweest. Als ik dan kijk naar mijn inmiddels wel dan 2 jaar oude LG soundbar die ik toen der tijds voor iets van 130 euro heb gekocht, tja... Dit was zelfs inclusief een draadloze subwoofer en deze tot nu toe nog meer dan prima voldoet. Oke er zitten dan geen fancy dingen op zoals Dolby Atmos maar puur voor een redelijk goed tv geluid voldoet deze prima.

Oke, ik kan mij wel voorstellen wanneer de soundbar je enigste Hi-Fi in huis is dat je dan wat meer eraan wilt besteden. Maar als je al een goede Hi-Fi installatie hebt dan snap ik het nut niet van een dure soundbar bij je tv te zetten. Voor mij is een soundbar puur en alleen een vervanger voor de interne luidsprekers van een tv en je daarvoor niet veel nodig hebt. Vaak klinkt de meest goedkope soundbar al vele malen beter dan die interne speakers van een tv.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.