Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties
Bron: ATi

Tussen al het GeForce4 geweld vandaag van nVidia kunnen we op de ATi site ook nog terecht voor nieuws. Om wat tegengas te geven hebben ze een nieuwe variant van de Radeon 8500 ge´ntroduceerd met maar liefst 128MB DDR geheugen, evenveel als de high-end GeForce4 Ti kaarten van nVidia. Afgezien van de hoeveelheid geheugen is er niet gesleuteld aan de kaart. De kloksnelheid en de features zijn identiek gebleven. De kaart is momenteel al in de Tweakers.net PriceWatch te vinden voor een prijs die weinig afwijkt van de 64MB variant:

128MB ATi Radeon 8500 met doos (klein)The latest product from the RADEON family, RADEON 8500, now powered by 128MB of DDR memory delivers groundbreaking 3D gaming and performance.

Overview

  • Designed and built by ATI Technologies Inc.
  • Groundbreaking 3D gaming and graphics for your PC
  • Now with more memory: 128MB DDR for lightning-fast performance
  • Features TRUEFORM, SMARTSHADER, SMOOTHVISION and HYPERZ II technologies for advanced graphics performance
  • Dual monitor and video output support
  • Digital flat panel support

Onze dank gaat uit naar RawPeanut voor het insturen van deze tip

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

Inderdaad, 128 MB is alleen leuk voor mensen die niet zo veel benul van de techniek van videokaarten hebben en die dan tegen vrienden / collega's / klasgenoten kunnen vertellen: "Ik heb een 128 MB videokaart!".

Net zoals mensen die uiterst trots vertellen dat ze een 64 MB GeForce 2 MX hebben en zeggen dat die twee keer zo snel is als mijn GeForce 2 GTS met 32 MB omdat ie tweemaal zoveel geheugen heeft!

Maar goed, het zal wel goed verkopen... dus leuk truukje :)
Zou kunnen, maar de kaarten die je noemt zijn teruggeklokte/mankgeslagen kaarten, waar ze meer geheugen op prikken. Dit is en blijft een high-end kaart met (nog) meer geheugen. Zou inderdaad wel eens kunnen schelen op hoge resuluties, waar ie toch voor gemaakt is.
Slimme en strategische zet van ATI:

Om dit moment is ATI's nieuwe paradepaardje nog niet klaar... en Nvidia brengt alweer een nieuwe kaart uit, ATI zal dus een periode moeten doorlopen waarbij ze nog geen nieuwe troef in handen hebben, en het meest simpele is, een bestaande videokaart wat extra geheugen te geven.... erg goedkope oplossing maar wel zeer effectief.... de ATI8500 blijkt nu toch nog steeds enorm goed te presteren al zijn er nog steeds heel veel problemen met de drivers van ATI...

Het zal vast niet veel aan performance opleveren... maar agh... de klant kijkt bij videokaarten alleen toch maar naar "HOEVEEL GEHEUGEN HEEFT DIE KAART" (lame ik weet het maar dat is de waarheid).

Natuurlijk is die 128MB erg fijn als je bezig bent met professionele paketten zoals Maya....


Ben benieuwd wat ATI straks uit gaan brengen... maar het zal denk ik nog wel een maand of 2 op zich laten wachten
Dat 128 MB overbodig is, is echt de grootste bs..

Okee, met de huidige spellen is 't idd nog niet echt nodig.. maar wanneer spellen eindelijk echt die programmeerbare pipeline gaan gebruiken dan heb je die 128 MB hßrd nodig.

En zoals veel mensen hier denken wordt in dat geheugen niet alleen de framebuffer + zbuffer + stencil buffer en texture data opgeslagen (diffuse maps, specular maps, normal maps, etc) maar ook veel van de vertex elementen (vertices, normals, texcoords, tangents, binormals, weights, etc)

Hoe meer geheugen er is, hoe meer van dat soort data kan worden geupload naar 't videogeheugen en hoe sneller 't uiteindelijk zal zijn.
was hier laatst niet ook een review over, dat 128 Mb wel een beetje overkill is?

leuke marketingstunt

edit:

deze review dus:
http://www.tweakers.net/nieuws/20302
Een tijd terug zijn er reviews geweest tussen DDR of 2x zoveel SD ram, daaruit bleek al meteen dat de hoeveelheid geheugen minder van belang is, veel belangrijker is de bandbreedte.
128MB zou SUPER nuttig zijn als je bandbreedte daarmee zou verdubbelen, maar aangezien het niks extra's toevoegd heeft het weinig zin.

Opvallend is wel dat de prijs weinig stijgt, dit bekent dat de geheugenprijs redelijk meevalt. Dit zou kunnen betekenen dat de Radeon 8500 met 64MB binnenkort nog weleens in prijs zou kunnen gaan dalen.
off-topic
Opvallend is wel dat de prijs weinig stijgt, dit bekent dat de geheugenprijs redelijk meevalt. Dit zou kunnen betekenen dat de Radeon 8500 met 64MB binnenkort nog weleens in prijs zou kunnen gaan dalen.
die logica klopt mi niet

wanneer de prijs tussen de 64MB en de 128MB weinig uitmaakt, en dus de geheugenprijs laag is, dan zit er in de 64MB-versie dus ook maar voor een klein bedrag geheugen, waardoor de prijs van de hele kaart door verdere daling nooit erg kan dalen
Ik kan me wel voorstellen dat er nu hogere resoluties ondersteund kunnen worden.
Alleen erg veel boven 1600x1200 heeft snel weinig zin.
Misschien dat er nog een grotere kleurdiepte mogelijk is als er twee monitoren op zijn aangesloten. Dat zou wel een waardevolle uitbreiding kunnen zijn.
Het zou mij ook niets verbazen als je 64MB variant straks niet meer kan kopen.
Wat zou dit schelen in performance??
Is de snelheid beperkt door de ''kleine'' 64mb geheugen?

YES!!! First Post
edit:
Fuck net niet maar mijn reactie is toch wel ff iets nuttiger dan die van {NLD} D@rIPP
Ik denk dat de extra 64MB exact 0% scheeld in real-life performance, simpelweg omdat de huidige games niet meer dan 64MB gebruiken aan texture's en dergelijke. Vaak merk je het verschil tussen 32 en 64MB al niet.

Pas met de nieuwe generatie games (Unreal 2, Doom III), zal je misschien iets hebben aan een videokaart met 128MB. Dus je kan beter de normale 8500 kopen en het geld ergens anders aan besteden.

Dit is dus puur marketing.
Bij hoge resoluties krijgt ie die 64 Mb echt wel vol!!
Op of boven de 1280 met alle zware effecten aan denk ik dat je 'm al volkrijgt.

Maar vaak trekt de kaart dit niet dus heb je vrij weinig aan zoiets. Net zoals een GF2 MX400 64Mb, dat is gewoon echt overdreven.
Toch wel ik, heb een GF2GTS 32Mb en een GF2MX 64Mb in praktisch identieke systemen. Als ik Tactical Ops speel haalt de GTS meer fps maar in grote maps en ruimtes is de MX toch wel de betere.
sterker nog, volgens mij gebruikt de GF2MX400 die 64MB niet eens.
correctie 0% performance gain als je texture compressie gebruikt. zet je dit echter uit dan kan ik me voorstellen dat je aan 128 mb wel wat hebt (overigens ziet een spel er beter uit zonder texture compressie)
Wel degelijk, zonder TC trekken al die textures je bandbreedte compleet dicht.
Is ook voor de toekomst. Ik kocht mijn Radeon 64mb DDR ook in de tijd dat 64 niet werd gebruikt. Nu heb ik er heel veel aan.
Laatst stond een artikel op tweakers waarmee werd aangetoond dat 128 ipv 64 mb weinig uitmaakte...

Maar in die test was het ddr geheugen niet meegenomen
D@rIPP: als je niks beters te zeggen hebt, houd je kop dan

In de benchmarks lijkt de Radeon 8500 wel erg goed, net iets slechter dan de GF4 Ti4600. Volgens mij kan ATI de concurrentie met Nvidia heel goed aan!
Ja helemaal als je nagaat dat de Radeon 8500 al een tijdje uit is.
En de nieuwe ook al weer binnenkort zijn intocht doet.
De 8500 is pas relatief kort uit, en de r300 is in geen velden of wegen te bekennen (terwijl ie toch voor deze tijd op de planning stond)

De gf4 ti 4200 is sneller dan de retail 8500 (en sneller dan de ti500), hij is met zn $199 echter wel goedkoper dan de retail 8500, dus ATI moet nu echt die r300 eens op de markt brengen (liefst met linux drivers)
http://www.tweakers.net/nieuws/20302

Daar kun je lezen dat met de huidige benchmarks en games het verschil tussen 64 en 128 mb minimaal is. Mijn advies: hou het bij je 64 mb Radeon of GeForce 3, want het duurt nog even voor je die 128 mb echt nodig hebt. Tegen die tijd is de hele 128 mb/GeForce4 line-up veel goedkoper. Als je het nu koopt heb je het al vast in huis, maar uiteindelijk tegen een veel te hoge prijs, lijkt me.
Precies, tenzij ze hem meer megahertzen geven.. dan heb je er misschien wel wat meer aan?

Met spellen enz.. zul je het niet zo snel nodig hebben. maar ik kan me voorstellen dat mensen die met 3D studio Max, Maya 4, Photoshop dit toch wel handig zullen vinden..
Misschien worden die Ti4600 & Ti4400 standaard met 128MB geleverd Waarschijnlijk wil ATI dit na volgen en dan heb je geen keus en stap je gedwongen over naar 128MB als je voor die top G4Ti's kiest.

En als er genoeg 128MB kaartjes onder de mensen zit dan zullen de game ontwikkelaars hier op in spelen.
Zou deze op 300 mhz geklokt zijn zoals de ATI Radeon 8500 XT ? Of op 275 mhz ?
In het tekstje in deze nieuwsheadline staat het antwoord :o
De kloksnelheid en de features zijn identiek gebleven
Ze hebben het hier gewoon over de Radeon 8500, dus ik ga er maar van uit dat het een Retail is he :)

edit:
ja als je het zo bekijkt dan is het wel een beetje dat je denkt zeg maar vaag zeg maar ok ik stribbel terug ;) ;)
Leuk. Ik zal het even vertalen:

Identiek aan de XT: 300Mhz
Identiek aan de 'retail':275Mhz
Identiek aan de 'oem': 250Mhz
ik vraag me af hoeveel snelheidswinst dit zal geven...
'k ben bang dat het niet veel zal zijn....

Bij een Geforce merk je het verschil tussen 64 en 128MB ook NIET.
Of gebruikt de radeon zijn geheugen op zulks een andere manier dat het WEL effect heeft qua snelheid?
In neem aan dat we binnen een week wel een review hier voorbij zien komen die sommige mensen kan overtuigen van de onzin van 128MB geheugen. Vergelijkbaar met de test die voor de GF4 gedaan is.
Die zijn er al.

dat was toen ook met van 32MB naar 64MB zaten er ook velen te zeuren wat moet je ermee.

Als je tot DX6 games test dan is 64 zelfs overbodig
test je DX7 tothuidige DX8 titels dan is 64MB vaak wel meegenomen.128MB is nog overbodig.

over 'n jaar als er DX9 en er wat DX9 titels zijn gaan we richting 128MB vooral als 'n deel van de G4Ti gebruikers dan 128MB versies heeft en er dus 'n 128MB rendable target groep voor de game developers is.

Verwissel je vaak naar krachtigere kaart dan heeft het geen haast om op 128MB over te stappen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True