Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 15 reacties
Bron: AnandTech

Bij AnandTech is een klein, informatief artikel verschenen over de DVI standaard. Deze standaard is ontworpen om problemen die ontstaan door het gebruik van een analoge interface in combinatie met een LCD scherm op te lossen. Een LCD scherm zelf is digitaal waardoor het omzetten van een digitaal signaal naar een analoog signaal op de videokaart een overbodige stap is welk alleen maar onnauwkeurigheden introduceert.

Verder wordt er in het artikel ook kort aandacht geschonken aan het verbeteren van de 2D kwaliteit van videokaarten met een analoge aansluiting. Door het verwijderen van verschillende condensators en het kortsluiten van een paar spoeltjes kan een low-pass filter uitgeschakeld worden. Deze filter is nodig om een FCC stickertje op de videokaart te mogen plakken, maar door "foute" componenten komt het vaak voor dat de filter ook signalen wegfiltert die nodig zijn voor een scherp beeld:

nVidia Logo (graphics^n)In order to maintain FCC compliance, a low-pass filter is placed just before the analog video output on all cards. A low-pass filter is nothing more than a filter that allows frequencies lower than a certain point to pass through, effectively filtering out all higher frequencies that are not necessary to maintaining the quality of the output signal.

The problem with NVIDIA cards arises when a third party manufacturer's low-pass filter filters out some of the important frequencies as well as those that aren't needed. It is unlikely that the capacitors and inductors that make up the low-pass filter are deliberately chosen to be of poor quality, rather the rating of the components is not up to par with what NVIDIA's specifications call for. Another possibility is that when these third party manufacturers purchase the components for these filters some end up being of higher quality than others. This would explain the seemingly sporadic nature of what cards in particular have these image quality issues. Regardless of what the reason behind the low-pass filter causing these issues, there is a quick and dirty fix for the problem - remove the low-pass filter.

Met dank aan Goodiem4n voor de tip.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (15)

With the release of the GeForce2 GTS, NVIDIA had integrated a TMDS transmitter into their GPU that would remain there even to this day in the current Titanium line of cards. The problem with this integrated TMDS transmitter was that it ran at too low of a clock speed to support higher resolutions. It seems as if the integrated TMDS transmitter did not and currently does not operate at the full 165MHz capability of the link, leaving the DVI implementation in NVIDIA GPUs relatively useless on its own for higher resolution displays.

Een heel interessant stuk wordt overgeslagen, het komt er in het kort op neer dat je met een leuke set, van bijvoorbeeld een GF3 in combinatie met een 17" TFT schermpje, je helemaal niets aan je DVI hebt, en je dus aangewezen bent op de analoge aansluiting...
Dat is niet waar. Zoals ook in het artikel staat is op de videokaart een externe TMDS chip geintergreerd om dit probleem te omzeilen :).
Jawel hoor, er is nu een patch doordat er een 2e externe TMDS toevoegen die de beperking opheft, maar de NVIDEA implementatie zoals deze oorspronkelijk doorgevoerd is werkt gewoon niet, of niet goed.

Daarnaast is er nog een item, sommige NVIDEA kaarten werken in zijn geheel niet met een DVI display aangesloten:

[i]You may run into some NVIDIA cards with a DVI connector that simply won't work with a DVI display plugged in. We conducted an informal test of a few of the DVI equipped cards we had in the lab and although all of the newer Titanium cards worked just fine, the Gainward GeForce3 would not work nor would NVIDIA's Reference GeForce2 MX. If you have one of the newer Titanium cards you should have no problem running at any of the higher resolutions, although most documentation still states a maximum of 1280 x 1024. We confirmed this on an Apple Cinema Display at 1600 x 1024 on all of the Titanium cards with DVI connectors in our upcoming Titanium Roundup.[\i]

Detail of niet?
Detail of niet?

Het is NVIDIA ipv. NVIDEA :)
Door het verwijderen van verschillende condensators en het kortsluiten van een paar spoeltjes kan een low-pass filter uitgeschakeld worden.
Okay, ik pak er even een waterpomptang bij :?
Tweaken is 1 ding, slopen is iets anders...
Er staan gedetailleerde how-to's op Internet over het uitvoeren van deze operaties. Met enige soldeerervaring en rust en geduld is het net zo moeilijk of gemakkelijk als het unlocken van een processor of het monteren van de dikke CPU-cooler.
Jammer dat je vooral bij de concurrerende GF kaarten een slecht low pass filter terug ziet. Ik merk dat het beeld op me GF2 pro van Leadtek minder scherp en kleurrijk is dan me GF2 GTS van Hercules. Die laatste kwam altijd al goed uit de test, dus das wel logisch ook dan :)
Gepost door robbb Zaterdag 19 Januari 2002 - 12:13
Er staan gedetailleerde how-to's op Internet over het uitvoeren van deze operaties. Met enige soldeerervaring en rust en geduld is het net zo moeilijk of gemakkelijk als het unlocken van een processor of het monteren van de dikke CPU-cooler

Robbb heb je een link?
kyrill
Maaruh, vergeet niet dat we geen compressie meer hebben met DVI.. neem nou de onwijsssssssssssss dure tft monitoren.. deze hebben ALLEEN een DVI aansluiting en geen knoppies of menutje om de breedte etc in te stellen , omdat dit volledig automatisch gebeurt! It just rulez! bij SGI monitoren... oke ze kosten dan 7500 euro maar toch! ;-)... nah ik zag het verschil tussen DVI en analoog duz echt wel op een TFT! wat mensen ook zeggen in theorie met bla bla bla consistor dit noem maar op, ik vond het er echt wel gelikter uit zien.. goeje scherpte etc...
Ik weet niet waar je het over hebt, maar compressie wordt nooit toegepast bij de link tussen je monitor en je videokaart.
Niet analoog en niet digitaal.

Daarnaast is de breedte/hoogte van een TFT vast, aangezien de pixels vast staan, dus heb je die functies niet nodig, alle andere functies zijn vaak Of CRT gebonden of door de videokaart ook in te stellen.
Dus dan heb je geen knopjes meer nodig.

Het verschil tussen DVI en analoog is er wel, maar hangt sterk af van het fabrikaat monitor, als de kwaliteit van de spullen goed is zal er bijna geen verschil zijn. En in office werk heb je vaak liever een wat vaag beeld, dat is fijner voor je ogen, ze hebben bij MS nu niet voor niets speciale LCD lettertypen.

Elk voordeel heb z'n nadeel.
waarom is die first post zo belangrijk voor sommige mensen? :?
Weet ik niet, wel apart, want nu wordt ie wel netjes weggemod en ziet nog niemand zijn gebral. :P
Ik vind het altijd wel grappig om FIRST POST te zien. Dan roept ie immers toch om een first post beoordeling??

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True