Intel gaat Pentium- en Celeron-cpu's in 2023 hernoemen naar Intel Processor

Intel geeft zijn Pentium- en Celeron-processors een nieuwe merknaam: Intel Processor. Deze relatief goedkopere processors zullen vanaf volgend jaar hun oude merknamen verliezen in het laptopsegment.

Intel zegt dat deze stap betekent dat het zich beter kan richten op de 'vlaggenschipmerken', te weten de Core, Evo en vPro. Daarentegen worden de huidige Pentium- en Celeron-cpu's geschaard onder de nieuwe naam Intel Processor. Daar zullen meerdere processorreeksen onder vallen die volgens het bedrijf bedoeld zijn voor de essential product space.

Josh Newman, een ondervoorzitter bij Intel, zegt dat deze nieuwe Intel Processor-merknaam voor de instapprocessors vooral bedoeld is om het Intel-aanbod voor de pc te vereenvoudigen, zodat gebruikers gemakkelijker de juiste cpu voor hun behoeften kunnen kiezen. Het is niet duidelijk hoe het bedrijf precies onderscheid wil maken tussen de instapprocessors en midrangemodellen.

Deze nieuwe merknaam zal geen gevolgen hebben voor het bestaande aanbod van Intel of wat het bedrijf nog gaat uitbrengen. Intel zal dus los van de marketingnamen geen productinhoudelijke wijzigingen in het aanbod aanbrengen.

De Pentium-naam werd in 1993 voor het eerst gebruikt, destijds voor hoogwaardige desktops. Later werd de duurste processorreeks aangeduid met Core, waarna Pentium werd ingezet voor de midrange-cpu's. De Celeron-naam werd in 1998 geïntroduceerd voor cpu's in goedkopere pc's.

Door Joris Jansen

Redacteur

16-09-2022 • 19:24

80 Linkedin

Reacties (80)

Wijzig sortering
Tsja, zo gooi je natuurlijk negatieve connotaties weg en moet de onwetende consument (lees Tante Trudi en Ome Joop) opnieuw worden opgeleid in wat te ontwijken.

Wel lastig hoor. "Huh, een Intel processor is toch goed?"

Ja een Intel processor wel, maar een Intel Processor niet 🥲
Reageer
Het wachten is dus tot de Intel Processors een negatieve connotatie krijgen, ze gooien nu hun hele merknaam de budgetbak in....
Reageer
Ik begrijp sowieso niet dat die dingen nog steeds gemaakt worden. Is dat om de TDP?

Een i3 uit de 9 range is toch sneller dan een Pentium processor uit de 12 range, of zie ik dat nou compleet verkeerd? Kunnen ze zo'n i3 dan niet rebranden en bijna 1:1 hergebruiken?
Reageer
Ongelooflijk stom: had die dingen eventueel allemaal Pentium of Celeron genoemd, maar een
Intel Core i9-12900K Boxed is wat mij betreft ook een Intel processor, en een intel Processor klinkt zelfs nog indrukwekkender dan een Intel processor. dan nog even i3, i5, i7 series en de gemiddelde consument heeft geen idee wat hij of zij koopt...
Precies wat @jeroen_loeffen al zegt, dadelijk wil er niemand meer een Intel processor want die vielen tegenwoordig toch tegen? Er zitten natuurlijk bij intel marketing mensen die ook wat willen doen - tja, dan maar de namen weer eens overhoop gooien...
Reageer
"All Intel Processors are equal, but some are more equal than others."
Reageer
Ik vraag me dus af of Intel het woord "processor" nu getrademarked heeft.
Reageer
ik wil binnenkort nieuwe server bouwen en door dit zou dit zomaar een AMD kunnen worden.
Ik zou ook een celeron vermijden , ik ga ook voor niet minder dan een quad core, gewoon op de cores letten denk ik dan maar , als ze die connotaties gaan verlaten om de boel te misleiden denk dat dit de bedoeling is , bos bomen en geen zicht meer.
Reageer
Een lokale DNS of mail server kan je prima draaien op oude, lichtgewicht hardware.
Reageer
servers hebben, depending on use case, minder resources nodig.
als het alleen maar back-up en dns is dan heb je niet zo veel nodig.
zelfs als je er een plex servertje van maakt maakt het nog niet zo veel uit, moet je alleen niet veel gaan transcoden.
Reageer
Ok 👍 dus als ik een snelle processor wil moet ik geen Intel Processor kopen?! Helder verhaal, wordt de marketing manager betaald door AMD?
Reageer
Nee hoor, hetzelfde als tomaten in de supermarkt. "Tomaat" is daar de budget-optie, de smaakvollere tomaten hebben fancy namen.
Reageer
Ja. Een andere conclusie is niet mogelijk.
Intel mag van zichzelf geen success meer hebben daarom heeft AMD alle coole namen zichzelf maar toe geeigent.
Maar ff serieus, Intel was al nooit cool maar nu ze het nodig hebben doen ze er gewoon even extra geen ene moer aan.
Reageer
Ja makkelijker... Ik heb iedereen altijd verteld Celeron te mijden. Nu staat het er alleen niet meer op. Nu is het zomaar een Intel ..

De Core processor zullen dan de i3 t/m i9 worden? Ach het is makkelijker gezegd waar je wel naar moet kijken itt waar je voor uit moet kijken.

[Reactie gewijzigd door Fore! op 16 september 2022 19:50]

Reageer
Op zich begrijpelijk dát er een naamsverandering komt, maar deze is wel heel erg gaar.
Ik heb namelijk ook altijd budget PC zoekers (vaak in laptops) verteld dat ze Celeron en Pentium gewoon moeten vermijden, hoe goedkoop die ook is. Begin minimaal bij een Intel Core i3 of een Ryzen 3 en je zult er minimaal 3-5 jaar mee vooruit kunnen. (Echte huis-tuin-keuken, internet + netflix gebruikers he)
Reageer
voor mijn laptop koop ik altijd een i3, maar mijn NUC (mediaplayer, downloader) is een 4-core Celeron ... bevalt heel goed. Dus Celeron "gewoon vermijden" vind ik overdreven.

Oh, en ik type dit op een flnterdunne, blauwe HP laptop ... met een N2840. Een Celeron uit 2014. Niet snel, max 4 tabjes open in Chrome, maar voor de rest prima.

[Reactie gewijzigd door surfert op 16 september 2022 20:45]

Reageer
De huidige celerons zijn leuke machines. Zelf als downloadbakje en nog wat kleine taken erbij.. een N5005. Heerlijk zuinig maar toch aardig wat kracht. Eigenlijk wil ik 2x een n5005. Ofwel 8 cores en lekker zuinig. Geheugen... Heb er nu 16GB inzitten en werk heerlijk.

Een celerons afraden... Nee ik doe zelf altijd vragen en kijken wat de persoon ermee wil en de komende 3 jaar zelf ermee verwacht ( laatste is vaak lastigste).
Reageer
Dito. Ik heb ook een nuc draaien met een j3455 celeron, aljaren, en doet alles keurig wat ik er van verwacht.

Ik heb mijn cameraserver er op draaien en een paar andere daemons en heb geen reden om meer rekenkracht te kopen.
Reageer
Over het algemeen is celeron gewoon vermijden wel een goed advies.
Reageer
Wow, Ik denk dat ik letterlijk nog nooit in m'n leven erin geslaagd ben om na 5 minuten minder dan 4 tabs open te hebben _/-\o_
Reageer
Ik denk dat dat het is: Intel weet dat iedereen die een beetje pc liefhebber is, GEEN Celeron of Pentium aanraadt.
Omdat dat met 'poor performance' geassocieerd wordt, willen ze (vml. de aandeelhouders) van die associatie af.
Wat is dan makkelijker dan gewoon de namen schrappen..
Reageer
Dat is ook niet altijd zo geweest. De G2020 en G16xx waren destijds best wel oké voor lichte werkzaamheden én spotgoedkoop.
Reageer
Als je geen videogames speelt kun je een SSD in een oude computer gooien en hij is weer als nieuw.
Reageer
Klopt, m'n oude laptop met GT540M en i7-2630QM is echt weer een heerlijke internet machine/Linux met W10 dualboot work horse nu er een SSD in zit. Kan nog makkelijk.
Met een oude AMD laptop van m'n vader die een paar jaar nieuwer is dan die van mij (was echt echt budget budget) is dat zelfs niet mogelijk meer.
Reageer
om iets aan te raden moet je sowieso weten welke generatie het is als je al weet wat de usecase is (wat veel mensen van zichzelf ook al niet weten), dus ben je niets met de merknamen Celeron, Pentium, i3/5/7/9. Zelfs een 12th gen i3 is een deftige processor voor het klassieke huis/tuin/keukengebruik zonder gaming of bekende zware workloads.
Reageer
Voor mij is het probleem Celeron (pentium zag ik niet zo snel in de schappen eerlijk gezegd. Voor huis tuin en keuken voldoet i3 inderdaad en dan maak ik mij niet zo druk om de generatie. Zo oud vind je zo ook weer niet in de mediamarkt
Maar voor minder dan i3 zou ik dan ook weer niet gaan.
Reageer
"Ja makkelijker... Ik heb iedereen altijd verteld Celeron te mijden. Nu staat het er alleen niet meer op. Nu is het zomaar een Intel .."

Je vergeet de punch-line: "Nu moet ik iedereen Intel Processors afraden...."
:+
Reageer
Makkelijk toch!? Nu weet je gewoon dat je voor een AMD moet gaan! Alleen tsja, welke AMD!??? ;)
Reageer
AMD naamgeving komt tegenwoordig toch overeen met Intel?

AMD Ryzen 3 ~= Intel Core i3
AMD Ryzen 5 ~= Intel Core i5
AMD Ryzen 7 ~= Intel Core i7
AMD Ryzen 9 ~= Intel Core i9
Reageer
Die processorfabikanten zouden beter eens overschakelen naar een naamgeving met jaartal en stroomverbruik. Dan zou je veel sneller weten wat voor vlees je in de kuip hebt. Een 2010/100 is dan wellicht net zo snel als een 2022/15.
Reageer
Dat is het eerste getal (of de eerste twee getallen) in de modelnaam. Bijv. een Intel Core i5 12600 is uit de 12e generatie Intel Core i. En een AMD Ryzen 5 5600X is uit de 5e generatie AMD Ryzen.
Reageer
Nu zie je direct waar het mis gaat.
'wellicht even snel '.

Klant:
Dus die 2022/50 is dan veel sneller dan de 2010/100?
Verkoper:
Nee de 2010/100 was het snelste model destijds. Verschillen in de 2022/15 en 50 zit in het aantal cores. Beide hebben meer cores als de 2010/100.

Klant: uhh KOORSS???
Reageer
De kritiek op Intel is niet fair in vergelijk met AMD. AMD geeft haar instap CPU's (in dit geval onder Athlon) óók geen extra naam mee.
Reageer
Nu kun je iedereen vertellen dat ze Intel Processor moeten vermijden. Waarschijnlijk beter voor de AMD verkopen. (en dat dan weer voor m'n aandelen)
Reageer
Intel processor. haha. Wat als je een minder ervaren pc gebruiker vraagt welke processor hij heeft:
Welke processor heb jij?
Een Intel processor
Weet je ook welke?
Ik weet dat het een Intel processor is.
Reageer
'Ja ik heb een I7, dat moet goed zijn toch' :+

Ja euhm, ligt eraan welk model en hoe oud hij is.

'Ja een model I7'

Niet doorhebbende dat de eerste generatie I7s dik 10jaar oud is en qua prestaties niet veel meer voorstelt tegenwoordig :P

[Reactie gewijzigd door !mark op 16 september 2022 23:20]

Reageer
Meestal, althans in mijn kringen, zette we nog de generatie er voor "ja ik heb een 4e generatie i7.."
Reageer
En zelfs dan zegt het geen bal. Komt 'ie: i5-10210u, i5-1135G7, i7-1165G7, i5-11400H, welke is sneller? De volgorde verraad het. De lol is dan dat de i7-1165G7 amper sneller is dan bijvoorbeeld de i5-1135G7. Wat veel mensen ook nog eens vergeten is dat de modelnaam geen bal uitmaakt want de koeling bepaalt het grootste gedeelte. Een paar van de high-end modelnummers hebben extra features maar dat is alleen zakelijk mogelijk interessant.

Tegenwoordig is productkennis en diepgaande kennis plus reviews de enige manier om een goed oordeel te kunnen vellen. En zelfs reviews bieden maar al te vaak niet genoeg informatie. Maakt dat heel veel uit voor de consument? Niet altijd, als iemand een goed gevoel heeft bij een i7 merknaam dan is dat ook wat waard. De consument moet dat zelf maar beslissen op basis van eerlijk verkoop advies.
Reageer
Ze zijn allemaal sneller dan 4e generatie i7 anders :+
Reageer
ahum , ik heb nog een i7-920 (als media pc'tje ) .. die werkt nog goed na 14 jaar 8)7 ... ik heb er nog GTA5 en The witcher 3 op gespeeld .

M'n i7700k heeft nog grote schoenen te vullen ;)

[Reactie gewijzigd door Metallize op 17 september 2022 00:12]

Reageer
Zelfde hier, gebruik hem niet echt doorgaans (liever m'n laptop), maar draait nog prima. Geen GTA5 gedraaid, maar dat was vanwege de zwakkere videokaart in de pc. 920 is echt een klassieker.
Reageer
De PC die ik dagelijks gebruik draait met een i7 920 en dat gaat nog prima!
Reageer
Dat valt dus reuze mee. Een i7 van 10 jaar oud gaat prima mee voor huis tuin keuken gebruik.

Daarom raden mensen dus altijd Celerons af.
Reageer
"Ja maar welke dan?"
"Een intel processor"
"Ja maar de naam?!"
"Een intel processor"
"DE NAAM!"
"INTEL PROCESSOR"
"WELK NUMMER HEEFT DIE?!"
"INTEL PROCESSOR!!!"
Reageer
Dat de naam Celeron en Pentium worden geschrapt, betekent niet dat er geen nummer meer bij zal staan. Er staan nu ook N4500, N6000 etc bij de CPU's.
Reageer
Die wisten nu voor ook niet wat ze hadden.

“Ik heb een laptop met een i7.”
“Cool, welke serie en welke uitvoering?
“….Ja een i7 dus.”
Reageer
Ik voel echt als flink wat verwarring aankomen voor de gemiddelde consument. Al zijn techbedrijven hier toch heel goed in.

*Kuch* usb 3.Xx hdmi2.1 *kuch*
Reageer
Pentium en Celeron zijn ondertussen natuurlijk submerken geworden die voornamelijk geassocieerd worden met budget apparaten met bijhorende prestaties.

Een minder duidelijke merknaam met een cijfer ernaast lijkt me vooral bedoeld om mist te spuien rond het segment. Intel Processor is zo'n generieke term dat het op alles kan slaan.

Adverteren met Intel Processor 5680X ziet er beter uit dan met Intel Celeron 5680X.
Reageer
Nou, toen ik mijn eerste Pentium 133 met MMX technologie kocht, was het een snelheidsbeest. Tijden veranderen ;)
Reageer
Die met 1Mb werkgeheugen, 50Mb harde schijf en een 14k4 inbelmodem? Dan hadden we dezelfde! Dat we daar ooit iets mee gedaan kregen….
Reageer
Inderdaad dat! Ik kreeg een nostalgisch momentje toen ik dacht aan mijn overstap van een 80286 naar een 80586 (Intel Pentium) met 85Mhz en 16MB geheugen :-)
Reageer
quote: Tweakers
Intel gaat zijn Pentium- en Celeron-processors vervangen door een nieuwe merknaam: Intel Processor.
En hoe wordt er dan onderscheid gemaakt tussen de celerons en de pentiums?

De celeron n4500 (2-core, 6 watt), de n4505 (2-core, 10 watt), de n5100 (4-core, 6 watt) en de n5105 (4-core, 10 watt) verschillen nogal van elkaar (ook qua clock speed), en zijn cut-down versions van de pentium silver n6000 (4-core, 6 watt) en de n6005 (4-core, 10 watt).

Ook is er een behoorlijk verschil qua eu's in de igpu: de n4500/n4505 hebber er 16, de n5100/n5105 hebben er 24, en de pentium silver's hebben er 32.

Of wordt het Intel Processor 'bronze' (dualcore), 'silver' (quadcore), en 'gold' (quadcore zonder cutdowns) met 'turbo' als extra toevoeging als het een 10 watt versie betreft? ;)

/Edit: daar komt nog bij dat de naam 'Intel Processor' heeeeeel strikt genomen een nogal vage term is: temeer daar alle Intel processors Intel Processors zijn :+

@Lrrr hieronder: yeah, nu snap ik het beter, nee, wacht.... :P

[Reactie gewijzigd door John Stopman op 17 september 2022 14:48]

Reageer
Alle Intel Processors zijn Intel-processors, maar niet alle Intel-processors zijn Intel Processors. :+
Reageer
Is het dan een Intel Processor processor? Slimme naam.
Reageer
Wie zijn toch die mensen die geld verdienen met het verzinnen van namen....

Nu noem je een processer van Intel een Intel processor.
Wat weer anders is dan een I3 processor van Intel.
Reageer
On Ars you'll find the most funny jokes, right now!
Ars Technica
https://www.youtube.com/watch?v=qpMvS1Q1sos

Or this one: "Please do not create additional confusion re: Intel Core processors, Intel Processor cores, or Intel Core processor cores."

To sum it up: "Intel's core process for naming the Intel Processor is based on poor intel of the processes by which processor consumers select cores per processor and processor architecture.

Slightly related: Malkovich? Malkovich Malkovich. Malkovich!"

[Reactie gewijzigd door Timoo.vanEsch op 16 september 2022 19:39]