Bitdefender kondigt gratis antiviruspakket aan na stoppen met Bitdefender Free

Drie maanden nadat Bitdefender aankondigde te stoppen met Bitdefender Free, kondigt het bedrijf een nieuw gratis antiviruspakket aan. Volgens Bitdefender is dit compleet van de grond af opgebouwd.

Bitdefender Antivirus Free for Windows biedt volgens de maker nieuwe functies en een verbeterde gebruikerservaring tegenover de vorige gratis versie. De nieuwe gratis suite laat gebruikers instellen wanneer een scan uitgevoerd moet worden en er is e-mailbescherming voor Outlook en Thunderbird. Ook kan het pakket exploits detecteren en gebruikers waarschuwen of hun systeem kwetsbaar is, meldt Bitdefender.

De aankondiging is opvallend omdat Bitdefender in december vorig jaar aangaf te stoppen met Bitdefender Free. De ondersteuning van dit pakket stopt op 30 juni dit jaar. Het bedrijf gaf toen aan dat de gratis versie niet aan de eigen hoge standaarden voldeed en bovendien wilde de softwareontwikkelaar zich op bescherming op meerdere platforms richten. Bitdefender zei toen niets over een nieuwe versie.

Nu meldt het bedrijf dat de eerdere versie op een verouderd platform is gebaseerd. "De nieuwe Bitdefender Antivirus Free for Windows is van de grond af opnieuw ontwikkeld om de laatste dreigingen in de moderne omgevingen van vandaag te detecteren en blokkeren", luidt de claim. Voor gebruik is een Bitdefender-account vereist.

Bitdefender Antivirus Free
Bitdefender Antivirus Free. Bron: Ghacks

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

21-03-2022 • 11:32

69

Submitter: TheVivaldi

Reacties (69)

Sorteer op:

Weergave:

Al jaren volg ik https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/ wat toch best een autoriteit op dit gebied is. Hun test methodes zijn ook goed omschreven alsmede hoe ze hun geld verdienen.

En wat zie ik daar op dit moment van schrijven? Bitdefender scoort gewoon lager dan de ingebouwde en gratis Microsoft Defender. Ook ik vraag mij oprecht af wat de meerwaarde is van de betaalde producten. Denk zelfs dat ik die vraag zelf kan beantwoorden, als er dan echt iets is kun je nog om hulp vragen.

[Reactie gewijzigd door vdtweak op 23 juli 2024 11:35]

Er is alleen meerwaarde in de grotere pakketten (internet security etc) vanwege de extra ingebouwde functies. Maar lang niet iedereen heeft die nodig. Betalen voor enkel een antivirus pakket is echt niet meer nodig.
Ik zie toch echt wat anders. windows defender 99.5% in november en 100% in december.
https://www.av-test.org/e...oft-defender-4.18-211616/

Bitdefender 100% in november en december. https://www.av-test.org/e...net-security-26.0-211607/
Iemand die er meer verstand van heeft dan ik legde mij uit (ik vat het kort samen) dat de ingebouwde Windows Defender tegenwoordig juist heel goed is.
En daarnaast zit deze ingebouwd in je OS.
Een programma van een derde moet zich als het ware een gat boren in de lagen van je OS om zich te kunnen nestelen daar waar het zijn werk moet doen, waardoor je inherent juist een groter beveiligingsrisico maakt, dan wanneer je Windows Defender gebruikt.
In dergelijke tests zie ik toch ook steeds terug dat de ingebouwde AV en FW goed scoren.

Plus, dat was dik 15 jaar geleden al zo, alles wat groot en populair is qua AV/FW, wordt juist extra belicht door krakers. Je kon, voordat Win10 en WinDefender een ding werd, beter zoeken welke AV wel goed scoorde, maar nog niet zo groots was.
Meer users = meer kans van slagen voor deze criminelen.
Ja, maar er is wel een kleine aantekening. Noem me paranoïde maar er is een aannemelijk risico wanneer je een product van Amerikaanse grond gebruikt om je digitale veiligheid te waarborgen. We hebben gezien dat de NSA, CIA, FBI en andere leuke clubjes het mandaat hebben om Microsoft te dwingen te wachten met het repareren van een kwetsbaarheid wanneer deze clubjes de kwetsbaarheid nog even willen gebruiken voor hun edele doelen.
De genoemde clubjes zijn ook niet vies van het ontwikkelen, aanschaffen en verspreiden van malware, en hoewel de malware uiteraard zeer gericht wordt ingezet en volledig onder controle van de clubjes in kwestie staat, is het wachten tot het een keer goed mis gaat.
Eigenlijk heb ik iets meer vertrouwen in software van Europese gronden, hoewel die net zo goed onder druk kunnen komen te staan door de politiek en verschillende diensten. Het is niet dat ik de intenties van Amerikaanse bedrijven wantrouw, ik heb gewoon volledig geen vertrouwen in hun overheidsdiensten.
Als je überhaupt al Windows gebruikt dan zal de keuze in je AV pakket niet dat verschil gaan maken redeneer ik.
Ik snap om eerlijk te zijn het punt niet meer van andere antivirus pakketten tegenover Microsoft Antivirus. Waarom zou iemand Bitdefender Free verkiezen boven het al ingebouwde antivirus pakket van Windows?
Even de conclusie lezen op die pagina (gaat dus over de oude versie!)
Is Bitdefender free version any good?

No. Free antivirus solutions are not any good. They can’t even compete with Windows Defender. For ultimate protection, we recommend the paid versions.
Well... Dat heeft ook zo z'n redenen gok ik zo... Ze genereren immers hun inkomen via affiliate links met bergen AV makers: https://www.attack-secure.com/affiliate-disclosure/

Ze hebben er dus alle baat bij om betaalde AV te adviseren boven gratis AV. Betekend niet dat het niet waard is wat ze zeggen, maar hun inkomen structuur zet wel vraagtekens bij de conclusie.
Dat gaat inderdaad over de oude versie.
Of de gratis versie minder presteert is nog te bezien. Immers; als er virussen doorheen komen gaat dat ook ten koste van hun naam. Lijkt mij eerder dat de gratis versie dezelfde beveiliging tegen virussen heeft, enkel andere aspecten (zoals quarantaine) mist.

[Reactie gewijzigd door Source90 op 23 juli 2024 11:35]

Maar niet bij een gratis versie, er is gewoon geen betere gratis antivirus dan Defender, want ze zijn allemaal even (in)effectief en Defender is de enige die niet zeurt of je even ieder jaar een account wil aanmaken zodat ze je spam kunnen sturen, en komt gewoon met Windows Update mee.

Bitdefender is een van de betere betaalde pakketten, maar de betaalde versie maakt je PC wel flink trager, net als vrijwel iedere andere betaalde AV
Plus wil je als consument al die extra futures wel?
ALs je objectief bekijkt dan is Windows Defender gewoon prima voor consumenten gebruik en zijn al die extra feature's eigenlijk overkill.
Ik ook, maar ik maak wel af en toe een backuppie.
Dat zullen de meeste consumenten nalaten.
Wat ik zo tegengekomen ben, kwamen de vragen vaak "zeker dat u app XX wil gebruiken"
dan werd de betreffende app of zelfs download folder compleet in de ignorelijst gezet :+

Betalen ze 75/150€ per jaar, en worden adviezen genegeerd ;)

Ik geef iedereen aan dat windows het zelf wel regelt, en op de 'gewone' sites niet al teveel zooi voorkomt.
( 99% zijn brave burgers met een netflix en telegraag abonnement, die gaan echt niet op grijze of zelfs donkere sites porren naar vage downloads )
eventuele malware die via een reclameblok binnen komt, wordt door ublock en oisd wel tegengehouden.
En zo niet, dan jammer :+
Defender gooit m'n PUP anders al weg voordat iik de kans krijg om op "toestaan" te drukken, en alles met "keygen" in de naam lijkt hij sowieso als een ongedefinieerd virus te beschouwen. Ik vraag me af wie door defender meer beschermd wordt, de software industrie of de eindgebruiker.
maar de betaalde versie maakt je PC wel flink trager, net als vrijwel iedere andere betaalde AV
Welgeteld 1% volgens drie (test)sites die ik nu gevonden heb, zie ook de link hierboven. Alleen bij het installeren van programma's zou het een verschil uitmaken. Heb er in de praktijk geen last van en dit ligt mijns inziens ook aan de storage device die je gebruikt.

Tevens:
"In the AV-Test results, both antivirus solutions got a performance score of 6 out of 6 points, which is very impressive. However, AV-Comparatives results paint a different picture. Bitdefender got the three-star advanced plus rating, while Windows Defender got the standard one-star rating. In AV-Comparatives, Windows Defender performed poorly."
Bitdefender is natuurlijk niet te vergelijken met Windows Defender, maar de gratis versie van Bitdefender is geen volledige Bitdefender, anders hadden ze geen betaalde versie
Klopt, jij haalt echter de betaalde versie aan (als PC flink trager maken), waarop ik reageer.

Of de gratis versie minder presteert is nog te bezien. Immers; als er virussen doorheen komen gaat dat ook ten koste van hun naam. Lijkt mij eerder dat de gratis versie dezelfde beveiliging tegen virussen heeft, enkel andere aspecten (zoals quarantaine) mist. Plus de hierboven genoemde advertenties zullen waarschijnlijk aanwezig zijn bij de gratis versie.

[Reactie gewijzigd door Source90 op 23 juli 2024 11:35]

De enige uitzondering is Eset NOD32. Hoewel ze nu ook wel mee gaan met de tijd en dus een account moet hebben, heb ik er geen last van. Geen gezeur, geen vertraging (of toch niet merkbaar), 1x in de 3 jaar een bericht dat de licentie bijna gaat vervallen.

Toen ik nog werkte als pc technieker was het wat anders: AVG dat irritanter reageert als adware, GData dat vooral problemen veroorzaakt, Avast dat een gedrocht is geworden (en gelijk AVG nog meer verperst als dat het al was), ...

Dat zijn zo een beetje de toppers. Van de overige is mijn ervaring te oud en dus niet meer relevant.
Nog nooit van gehoord, attack-secure.com. Zo te lezen is Bitdefender een van de affiliates van die site: https://www.attack-secure.com/affiliate-disclosure/ en verdienen ze dus geld als je via de site op de link klikt om Bitdefender te kopen.
Afgelopen week stond er een lijst online waarbij anti virus software de malware op Oekraïense pc's detecteerde. Daar stonden ook virusscanners bij die de malware niet hadden gevonden. ;)
Dit is dus een voorbeeld waarom jij een ander anti virus wil als microsoft defender.
Bitdefender stond laaste jaren op nr1 kwa anti virus beveiliging.
Microsoft defender stond toen niet in de top 3 of 5 kan ik je vertellen.

Als we het hebben over een bit free pakket of win defender, dan weet ik niet zo het verschil.
maar met een betaalde versie is dit toch anders hoor! :*)
Afgelopen week stond er een lijst online waarbij anti virus software de malware op Oekraïense pc's detecteerde.
[...]
Bitdefender stond laaste jaren op nr1 kwa anti virus beveiliging.
Microsoft defender stond toen niet in de top 3 of 5 kan ik je vertellen.
Heb je toevallig nog linkjes naar die 2 lijsten?
Geen lijstje; maar wel een kijkje in deze Malware: https://www.youtube.com/watch?v=HYv15BInzas (Uberhaupt leuk kanaal voor security.)

En een lijstje: https://www.youtube.com/watch?v=P_kaSPvGEsI

[Reactie gewijzigd door Illegal_Alien op 23 juli 2024 11:35]

Bitdefender stond laaste jaren op nr1 kwa anti virus beveiliging.
Microsoft defender stond toen niet in de top 3 of 5 kan ik je vertellen.
Bij AVtest.org staat Microsoft defender al jaren op gelijke hoogte met de betaalde AV producten.
Bredere malware detectie, en het kan bepaalde applicaties in quarantaine zetten. Weet niet of dit met de free versie ook van toepassing is.
Microsoft Defender komt steevast als een van de beste uit onafhankelijke testen.
Dus het is niet nodig om een andere AV te installeren. Sterker nog, de meeste andere programma's veroorzaken vaak meer problemen dan ze oplossen.
Daar komt bij dat je er vaak nog reclame bij krijgt en/of dat elk bericht dat je verstuurd standaard van reclame voor het onzinnige AV-pakket voorzien wordt.
steevast ?
https://www.av-comparativ...erview_levels-600x253.png
Defender heeft een lange tijd (en is voor mij nog steeds) de baseline geweest waaraan de andere AV's zich moesten spiegelen.
Wél heb je gelijk dat er steeds meer 3rd party AV geen reden van bestaan meer hebben.
Er zijn er wel die nog meer tegen houden, maar meestal dan ook teveel (en aan teveel resources)
Maar er zijn er ook nog voldoende die beter presteren dan MS defender.
Wat is dat voor bron en is dat onafhankelijk, hoe is er getest en wanneer?
In echte testen komen ze er gewoon altijd goed uit. De meeste testen waar ze minder scoren zijn al wat ouder of gekleurd.
AV comparative is een organisatie die al jaren op regelmatige tijdstippen de meeste AV eens het vuur aan de schenen legt. (je kan de url volgen)
AV-Comparatives is an independent organization offering systematic testing that checks whether security software, such as PC/Mac-based antivirus products and mobile security solutions, lives up to its promises. Using one of the largest sample collections worldwide, it creates a real-world environment for truly accurate testing. AV-Comparatives offers freely accessible results to individuals, news organizations and scientific institutions. Certification by AV-Comparatives provides an official seal of approval for software performance which is globally recognized.

kopt de meeste waarop ze minder scoren zijn al ouder, zoals in alle voor 10/2021.

dus tot zover "steevast". in de laatste testen was misschien een betere verwoording geweest.

En moet toegeven een aangename verrassing voor mezelf.
Tja, toch 'steevast', want testen ouder dan een half jaar kun je natuurlijk niet serieus meer nemen.
Maar ook de periode dat ze één ster zouden scoren is klaarblijkelijk alleen vanwege de performance op de eerste scan. De bescherming is consequent goed.

Allemaal een beetje dubieus om dat zo zwaar aan te rekenen. Daarbij is de testmethode gewoon niet duidelijk. In het gebruik heb ik werkelijk nog nooit performanceproblemen gehad met Microsoft Defender, maar dat is anekdotisch bewijs.
Goed Youtube kanaal en een wat ouder (jaar oud) test met windows Defender v.s. Ransomware.

https://www.youtube.com/watch?v=ZbYx8V2RTjc
Kan ik die testdata ook gewoon ergens lezen ipv irritante YT's?
Microsoft heeft geen goede reputatie op het gebied van antivirus. Volgens mij hebben ze op dit moment best een goed product, maar van reputatieschade kom je niet heel snel terug. Ik denk dat het dus vooral een kwestie van vertrouwen is.
Welke reputatieschade? Ze hebben vanaf het moment dat ze een eigen antivirus lanceerden al echt de juiste weg ingeslagen naar mijn weten?
Schade is niet helemaal het goede woord, want dat zou betekenen dat de reputatie minder is geworden en dat is inderdaad niet het geval. Wat ik bedoelde te zeggen is dat Microsoft een erg slechte reputatie had vanaf het begin en dat het best moeilijk is om van de slechte reputatie af te komen. Ze zijn in het verleden natuurlijk best regelmatig als 1 van de slechtste uit tests gekomen en dat soort negatief nieuws blijft vaak het langste hangen.
als 1 van de slechtste uit tests gekomen
Heb je daar een voorbeeld van? Naar mijn weten was het namelijk simpel: Eerst leverde microsoft geen virusbescherming mee met windows. Toen ze dat wel deden waren ze van meet af 1 van de betere, zo niet de beste gratis scanner.

Wellicht verwar je het met een firewall? Die was namelijk pre Windows XP SP2 (subtiel uitgedrukt) redelijk bagger.
Hier bijvoorbeeld een artikel waarin een 2015 onderzoek van c't zelf wordt aangehaald, maar ook een grafiek met av-test scores van Defender sinds 2015.
Dat klopt niet, MS was altijd is één van de slechtste , de laatste 2 jaar doen ze echt mee met de groep.
In het geval van een gratis variant zie ik de meerwaarde zeker niet. Buiten dat je om de zoveel tijd waarschijnlijk popups of iets krijgt of je wilt opwaarderen naar een betaalde variant voor 'extra features'.

Het zal mij niks verbazen dat het verdienmodel van al die virusscanners is dat het 'vroegâh' normaal was dat je een aparte virusscanner had draaien en dat er nog hele generaties rondlopen die op die kennis van zaken handelen.

En het is verder vooral bloatware op de diverse systemen die geleverd worden. Elk systeem dat je in handen krijgt kun je beter eerst voorzien van een verse windows installatie, met al die scanners die er op staan waar je meer last dan lust van hebt.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @bashul21 maart 2022 12:13
Betere detectie (vooral als er geen gebruik wordt gemaakt van cloud gebaseerd scannen), meer opties / instelmogelijkheden, veelal te combineren met andere tools in een suite (zoals een personal firewall etc). Er zijn legio redenen om voor een alternatief voor Microsoft Defender te kiezen.
Toegegeven, het is lood om oud-ijzer. Maar om te beginnen was het microsoft die msWindows zo maakte dat er een apart anti virus nodig was. Vergelijk dat met unix achtige systemen die het tegenwoordig nog steeds aardig zonder kunnen en doen.

Daarnaast heeft microsoft niet alleen een reputatie als antivirus leverancier maar ook voor al het andere wat ze doen en de bijgaande privacy. Het antivirus pakket van microsoft stuurt ook de nodige zaken naar microsoft om nader te onderzoeken. Daarbij is het aan de gebruikers om dat aan microsoft te sturen of aan 1 van de andere antivirus software leveranciers.
Single point of failure. Alles onderbrengen bij één leverancier is niet perse de beste strategie. Aan de andere kant hebben we het over thuisgebruikers, dus hoe boeiend is het eigenlijk.
Ik kan een paar redenen geven waarom ik een 3de party AV zou gebruiken tegenover het Microsoft antivirus. Misschien niet op alle computers is het zo maar hier toch enkele, is dat MS steeds maar scant in folders en het laden van icoontjes zeer traag tevoorschijn komen, MS is vooral cloud gerelateerd en wanneer geen internet verliest het veel van zijn kracht als er malware binnen komt.
Ook kan je niet echt veel instellingen doen in MS.
Als je edge (smartscreen) niet gebruikt heb je geen web bescherming in de browser.
Bvb Bitdefender free heeft een web bescherming in alle browsers en heeft signatures ook voor het eventueel offline werken met toch bescherming tegen malware.
Zo kan ik nog wel effe doorgaan,.... mja ieder zijn eigen goesting natuurlijk :-)
Ik gebruik al jaren deze gratis antivirus: extreem basic (= pluspunt!), en een meer dan degelijke bescherming (vergelijkende tests). Hoe minder resources naar antivirus moeten gaan hoe beter, en al die extra rommel hoef ik (noch mijn familieleden) niet. Voor zover mijn kennis nog actueel is, is Windows defender qua performance impact een drama, dus daarom die liever niet.

Vermoedelijk zal deze nieuwe versie er niet lichter op geworden zijn, en dat vind ik zonde, want het was een geweldig product.
Ik werd even getriggerd door dit nieuwsbericht....
Ik kan me oprecht niet herinneren wanneer ik voor het laatst een aparte virusscanner op een Windows PC heb geïnstalleerd. In mijn optiek is de standaard ingebakken functie van Windows toereikend voor de meeste gebruikers.

Is er anno 2022 nog onderbouwde behoefte voor dit soort apps, los van de 'better safe than sorry' emotie?

Dit zal vast een opmerking zijn die vaker gemaakt wordt bij dit soort nieuwsberichten.

[Reactie gewijzigd door Danny the dog op 23 juli 2024 11:35]

Het is goed dat andere partijen ook nog zulk soort apps maken. Microsoft en andere OS-bouwers kunnen eenvoudig concurrenten wegdrukken door zulk soort functies in het OS te stoppen of mee te leveren, maar dat maakt wel dat ze geen enkele druk meer voelen om het beter te doen of door te ontwikkelen. Hoewel ik in dit geval ook gewoon Windows Defender gebruik (of hoe de ingebouwde app ook heet) ben ik blij met elke "FireFox" die kranig stand houdt om een potentiele "Internet Explorer" scherp te houden.
Voor Windows Defender was een AV voor gebruikers altijd een erg vervelend programma. Er werden toolbars geïnstalleerd, je zoekmachine werd vervangen, je kreeg om de zoveel tijd popups met onzin en sommige AV software (McAfee) installeerde rootkits zodat je het nooit meer van je systeem af kreeg.
Ben blij dat die tijd voorbij is.

Ze hebben nu een nieuw verdienmodel gevonden volgens mij; veel jonge mensen zijn er tegenwoordig van overtuigd dat ze een VPN moeten hebben omdat de AV boeren massaal roepen dat het veiliger is.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 juli 2024 11:35]

Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Wolfos21 maart 2022 12:17
Voor Windows Defender was een AV voor gebruikers altijd een erg vervelend programma. Er werden toolbars geïnstalleerd, je zoekmachine werd vervangen, je kreeg om de zoveel tijd popups met onzin en sommige AV software (McAfee) installeerde rootkits zodat je het nooit meer van je systeem af kreeg.
Je generaliseert behoorlijk. Als je alleen al naar Bitdefender kijkt zie je dat bovenstaand niet klopt. Het gaat wellicht meer op voor gratis producten (de kosten moeten ergens door worden gedekt) maar als ik kijk naar de bekendere goed presterende scanners herken ik bovenstaand gedrag echt niet.
Norton is een uitstekend voorbeeld. Toen windows defender nog niet aan de orde was wel degelijk 1 van de betere. Toolbars vlogen je om de oren en momenteel wordt zelfs ongevraagd een cryptominer meegeleverd...
Hoezeer het ook duidelijk is dat monopolies helaas ook negatieve gevolgen met zich meebrengen, maak ik hier wel verschil in. Zo gebruik ik inderdaad liever een FireFox als browser, maar dat doe ik omdat het product beter is dan het standaard alternatief.

Voor virusscanners zie ik die meerwaarde niet. Ik sluit me ook aan bij de reactie van @Wolfos hieronder. Matcht met wat ik al zei... moet de meerwaarde van een AV app echt komen uit de emotie waarmee het gepaard gaat / waar op in gespeeld wordt of is er daadwerkelijk een feitelijke meerwaarde?
Betaalde pakketten zijn beter dan Defender, en hebben vaak andere features zoals een veilige browser (maw browser zonder extensies) en de mogelijkheid om je Outlook mail te scannen.

Maar qua gratis pakketten is Defender prima, helemaal voor 75% van de gebruikers die niet veel meer doen dan een beetje op Facebook kijken en met Office werken

[Reactie gewijzigd door Oon op 23 juli 2024 11:35]

Is het uberhaupt nog wel nodig gratis AV's gezien 10 jaar terug je nog meer persoonlijke controle over had dan wat je nu eigenlijks krijgt.

Avast was vroeger fantastisch maar opeens ergens na 2012 oid misschien wel eerder dat de software steeds meer controle uit handen nam en veel minder gebruikers vriendelijk werd voor ervaren gebruikers.

Laatste jaren wel andere AV's geprobeerd na de tijd maar op een geven moment ben je ook uit de loep van wat nog goed is e.d.

Familie/vrienden en kennissen vragen mij nog wel eens wat een goede AV is en tegenwoordig echt geen flauw idee meer.
Ingebouwde van windows met aanvullend malwarebytes anti-malware met plugins.
Maar er zijn wss zat smaken.
Ik wist niet dat MBAM plug-ins kon laden? Wat doen ze? Waar haal je ze?
@Morress bedoeld waarschijnlijk browser extensies. Plugins zijn niet beschikbaar.
Ah, right, daar heb ik er al geïnstalleerd.
Ik gaf MBAM nog eens een kans, maar die schakelt Windows Defender gewoon uit, beetje vreemd?
Avast , Avira etc, ik krijg er nog hoofdpijn van. Na enkele jaren werd het gewoon een virus ipv bloatware...
Ik gebruik ondertussen Bitdefender al een paar jaar, betalend. Maar ik moet zeggen dat ik gek kom van de pop ups die die constant weergeeft. Iedere keer als ik mijn pc reboot: schakel de Bitdefender VPN in (nee, dank je!). En je krijgt dat niet weg.
Ik heb echt al overwogen om over te stappen naar een andere virusscanner, maar ik zou niet weten dewelke dan. NOD32 heb ik jaren geleden al vaarwel gezegd omdat deze foutief bepaalde scannersoftware blokkeerde. Toen ik dat aan meldde kreeg ik door de support medewerker nog een vrij boertig antwoord daarop ook. Exit NOD32 dus. Kaspersky lijkt mij ook niet interessant, zeker momenteel niet. Norton misschien? Geen idee, vroeger wel nog slechte ervaringen mee gehad. McAffee idem, die komt er zeker niet op.
Dus daarom blijft Bitdefender er maar op staan. Bij gebrek aan een valabel alternatief zou ik haast zeggen.
Special offers en de wifi security advisor uitzetten , helpt dat ?
Helaas niet. Heb al van alles geprobeerd. Waarom een betaald product zo goed zijn best doet om op de zenuwen van zijn gebruikers te werken is mij een raadsel...
Windows Defender?
Hier dezelfde frustraties. Zowel op MacOS als Windows een hoop ellende. Voor mij nooit meer.
@Olaf
De link in "Ook kan het pakket exploits detecteren" leidt nergens naar
Aangepast, dank.

Meldingen als deze ontvangen we bij voorkeur via Geachte Redactie :)

[Reactie gewijzigd door Olaf op 23 juli 2024 11:35]

De nada
Ik dacht dat GA alleen voor typ- en spelvauten diende?
Uiteindelijk is de beste av naar mijn mening de (eind) gebruiker.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.