Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple geeft Windows-versie van iCloud-app functie om wachtwoorden te beheren

In versie 12.5 van iCloud voor Windows heeft Apple de mogelijkheid toegevoegd voor gebruikers om hun wachtwoorden te beheren. Het is mogelijk om opgeslagen wachtwoorden te doorzoeken, aan te passen en te verwijderen of toe te voegen.

Gebruikers van iCloud voor Windows kunnen na de update de functie iCloud-wachtwoorden vinden via het startmenu, schrijft Apple in een gebruikershandleiding. Om de wachtwoorden te beheren moet de gebruiker inloggen, bijvoorbeeld via Windows Hello. Aanpassingen aan wachtwoorden die in Windows worden gemaakt, worden gesynchroniseerd via iCloud op Apple-apparaten.

Begin dit jaar bracht Apple al een Chrome-extensie uit voor het beheer van iCloud-wachtwoorden. Ook die is onderdeel van iCloud 12.5 voor Windows, maar in de nieuwe versie is er ook officiële ondersteuning voor de Edge-browser. Met de extensie is het alleen mogelijk om opgeslagen wachtwoorden te gebruiken en nieuwe wachtwoorden toe te voegen aan de iCloud Keychain. De Windows-integratie is flexibeler met de mogelijkheid om ook te zoeken in opgeslagen wachtwoorden.

Om in iCloud opgeslagen wachtwoorden te beheren in Windows, moeten gebruikers iCloud-wachtwoordsynchronisatie activeren in de iCloud-instellingen. Daarvoor is een Apple-account met tweestapsverificatie vereist en een Apple-apparaat met minimaal iOS 14 of macOS 11, voor het genereren van een beveiligingscode.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

17-08-2021 • 07:46

76 Linkedin

Submitter: robcoenen

Reacties (76)

Wijzig sortering
Fijn! Komt als geroepen nu LastPass free een beperking oplegt op het aantal devices dat je mag gebruiken.
Schakel je toch gewoon over naar Bitwarden? 5 minuten werk en je zit op een open source app die, als je echt zou wensen. gewoon ook nog eens zelf gehost kan worden.
Ik gebruik Bitwarden zelf ook (privé) maar enige nuance is op zijn plaats. Bitwarden is open source maar dat zegt helemaal niets over een mogelijk licentie model. Zie voor prijzen hier:
https://bitwarden.com/pricing/
Ik zou zeker weten MFA wilen hebben op Bitwarden (want al je wachtwoorden staan daar) en dat kan enkel met een premium licentie (wat slechts 10 dollar/jaar kost, maar dus niet gratis).
Ook kun je inderdaad zelf hosten. Maar dat zijn heel veel docker instances en kost best wat resources (dus niet gratis). Wat de meesten doen is een andere image draaien. Dat is een 'unofficial build' genaamd vaultwarden: https://hub.docker.com/r/vaultwarden/server
Deze is niet geaudit door externe partijen en er is dus enig risico.

Als je dat vergelijkt met iCloud Keychain waarbij Apple zelf ook niet de decryptie sleutel heeft en end-to-end 256-bit AES encryptie gebruikt, dan is dat helemaal geen slechte keuze. Zolang men maar MFA aanzet op het Apple ID account.
Wie heeft dan beweerd dat open source een synoniiem is voor gratis????
Wie heeft dan beweerd dat open source een synoniem is voor gratis????
Dat wordt niet direct gesuggereerd maar die veronderstelling zou je hier uit kunnen halen:
Komt als geroepen nu LastPass free een beperking oplegt
Schakel je toch gewoon over naar Bitwarden? 5 minuten werk en je zit op een open source app.
Ja veel mensen denken dat inderdaad wel meteen. Sorry trouwens dat ik je post niet eerst heb ge+2t, want vaultwarden kende ik nog niet, dank voor de link!
Vaultwarden stond voorheen bekend als Bitwarden-rs. Nieuwe naam is om duidelijk te maken dat het niet officiële software betreft want Bitwarden kreeg veel support vragen over Bitwarden-rs.
Als je dat vergelijkt met iCloud Keychain waarbij Apple zelf ook niet de decryptie sleutel heeft en end-to-end 256-bit AES encryptie gebruikt, dan is dat helemaal geen slechte keuze. Zolang men maar MFA aanzet op het Apple ID account.
In dit geval wel, ja. Maar als je ook Linux, Haiku, elk ander OS dat de iCloud-app niet ondersteunt gebruikt, dan Bitwarden een veel betere keuze, al was het maar omdat je zelfs op niet-ondersteunde systemen/in niet-ondersteunde browsers toegang hebt via de webkluis.
Ik zou zeker weten MFA wilen hebben op Bitwarden (want al je wachtwoorden staan daar) en dat kan enkel met een premium licentie (wat slechts 10 dollar/jaar kost, maar dus niet gratis).
Wellicht volg ik je niet helemaal, maar ik heb de gratis variant en mijn Bitwarden account heeft gewoon een MFA token via Authy.

Volgens mij bied de betaalde variant een eigen MFA feature, maar wellicht bedoel je iets anders?
Klopt inderdaad, dit vereist verduidelijking.
Ik wil altijd zoveel mogelijk in eigen beheer (en lokaal) draaien. Ik gebruik lokale MFA door middel van Yubikeys (FIDO2). Daarbij ben ik niet afhankelijk van derde partij servers. Bij een storing kan ik daardoor altijd (ook offline) bij mijn wachtwoorden. Dit is (helaas) iets wat enkel met de betaalde variant kan of de self-hosted variant (waarbij de officiële images weer een premium account vereisen).

Je kan dus inderdaad MFA gebruiken met een gratis Bitwarden cloud account:
Free Individual: Two-step login via 2FA
Premium: Two-step login via 2FA, YubiKey, U2F, Duo
https://bitwarden.com/pricing/

Mijn post is vooral bedoeld als nuancering. Geen enkele software is perfect en ook de mensen van Bitwarden moeten eten. Een premium account voor 10 dollar per jaar is alsnog een koopje. ;)
Je kan TOTP-codes ook genereren op een offline toestel hoor. Daar heb je niet persé een verbinding voor nodig, alleen de TOTP-"basiscode" en een vrij exacte tijdsindicatie ;)
Dat is inderdaad waar maar ik vind TOTP altijd zo'n gedoe (dan denk ik terug aan de oude RSA dagen). Ik heb een persoonlijke overtuiging dat beveiliging laagdrempelig moet zijn en ik maak al veelvuldig gebruik van YubiKey's. Een pushbericht (DUO mogelijk met bijvoorbeeld FaceID/TouchID) of een simpele knop aanraken (Yubikey) is altijd mijn doel.
Ik zou zeker weten MFA wilen hebben op Bitwarden (want al je wachtwoorden staan daar) en dat kan enkel met een premium licentie (wat slechts 10 dollar/jaar kost, maar dus niet gratis).
MFA om in te loggen werkt ook gewoon bij de gratis Bitwarden, gebruik ik ondertussen al 2 jaar. Ik denk dat je in de war bent met de mogelijkheid om Bitwarden ook als TOTP-authenticator te gebruiken voor al de logins waar je ook wachtwoorden van bijhoudt. Dat werkt inderdaad alleen met een licentie van €10/jaar (wat nog altijd ver onder de marktprijs is).

Of het slim is om TOTP-codes te genereren op dezelfde plaats als je wachtwoorden is weer iets anders, volgens de strikte definitie is daarmee een deel van de "multi" in MFA weg in ruil voor gebruiksgemak.

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 18 augustus 2021 08:39]

Hier ook BW self-hosted op een VPS. Clouddiensten zijn handig maar als het om wachtwoorden gaat beheer ik het liever zelf.
En dus host je het op een VPS. In de cloud... ?
Nee eigen server colocated. Ik gebruik die nog voor andere dingen, Plex enzo.

Dus private cloud :P
Da’s geen Vps dan hè…

Of je host je eigen vps op je eigen fysieke server, maar dan ontgaat mij het nut.

[Reactie gewijzigd door xChOasx op 17 augustus 2021 10:16]

Dat laatste dus. Op Proxmox. Hoezo ontgaat je het nut? Virtualisatie is toch handig. Alles gescheiden houden.
Dat laatste dus. Op Proxmox. Hoezo ontgaat je het nut? Virtualisatie is toch handig. Alles gescheiden houden.
Dus je draait jouw server (hardware) op een 'colocatie', en daar draai je Proxmox op om hem op te delen in VM's?

Das dan geen VPS. Maar ik denk dat hier wat termen door elkaar gebruikt worden, want als de hardware zelf in eigendom is kan ik me niet voorstellen dat het loont om deze bij een hosting provider te laten draaien :? ? Die van mij zoemt lekker weg in de (droge) kruipruimte.
Naja ik draai nogal het een en ander. Ik draai een dikke Plex server, een CEPH storage cluster. En ik heb via via wat klanten die hosting bij mij afnemen. Ik heb ook een full rack met dubbele gigabit :P

Dus het is wel degelijk een VPS alleen neem ik hem bij mezelf af.

En ik denk dat het wel loont hoor, een VPS huur je tegenwoordig al voor een tientje per jaar, het duurste is het IPv4 adres maar NAT/IPv6 only kost vrijwel niks. Daar kun je in je kruipruimte geen machine voor draaien, alleen al qua stroomverbruik/herrie/onderhoud etc. Zelfs al koop je een Pi dan kun je van die aanschafkosten al jaren een VPS draaien.

Enige nadeel is wel dat Bitwarden geen IPv6 only ondersteunt, ik weet niet of dat inmiddels al is veranderd maar toen ik het opzette kreeg ik het niet werkend omdat de Docker geen IPv6 wilde accepteren.

[Reactie gewijzigd door Marve79 op 17 augustus 2021 13:30]

Nou vooruit dan!
Schakel je toch gewoon over naar Bitwarden? 5 minuten werk en je zit op een open source app die, als je echt zou wensen. gewoon ook nog eens zelf gehost kan worden.
Voor self hosting, zie Vaultwarden als server. Werkt met de officiële Bitwarden clients/browser extensions.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 17 augustus 2021 08:12]

Precies! Hier ook een happy BW-gebruiker. Je kan je wachtwoorden uit LP exporteren en inlezen in BW. Om te proberen heb ik eerst nog beide accounts aangehouden zodat ik door kon gaan met LP, mocht Bitwarden niet bevallen. Maar ik ben niet weer teruggegaan; BitWarden is een prachtige app, die op mijn telefoon ook nog wat lekkerder reageert dan LastPass.
Waarom zou je niet de iCloud Keychain willen gebruiken als je toch al in het Apple landschap zit? De voor de meesten enige nog ontbrekende schakel – Windows-integratie – is nu toegevoegd.
Bitwarden is prima, buiten wat dingetjes die ik irritant vind ben ik er erg tevreden over :-) TOTP integratie vind ik super om maar eens iets te noemen en ik heb een premium account want ik vind het ook fijn om documenten te bewaren in mijn vault.

Persoonlijk vind ik dat de touch-id implementatie plat gezegd zuigt en als je de Bitwarden Macos desktop app auto start bij login dan werkt bijv. voor het hele systeem de e indrukken om toegang te krijgen tot het popupje met éëêèęėē pas als je in de Bitwarden desptop app ingelogd bent.

Voor de goede orde, die laatste bug ervaar ik wel op een Apple Silicon Macbook en niet op een intel Macbook mat dezelfde MacOS en Bitwarden versie, de meest recente.

[Reactie gewijzigd door bozotheclown op 17 augustus 2021 10:01]

5 min werk? kan je eenvoudig lastpass to bitwarden migreren al?
Ik draai ze naast elkaar, zit met 1000+ entries op lastpass en de vorige keer lukte het niet zo goed ^^

Overigens vind ik dat BW soms niet triggered om een wachtwoord op te slaan, terwijl lastpass het wel aanbiedt op dezelfde moment.

/edit/ yep super easy nu.. verander die 5min maar in 60 sec :D

[Reactie gewijzigd door MetalG op 17 augustus 2021 11:00]

Voor een tientje per jaar heb ik ook al mijn 2FA in Bitwarden. Werkt heerlijk cross platform.
Dit inderdaad. Je kunt het prima hosten op een Raspberry Pi. Werkt perfect en volledig in eigen beheer.
Passwords syncen mooi tussen PC's, tablets en smartphones. Kan zowel met een web gui als met een dedicated app op je devices.
Je kan ook gewoon KeePass gebruiken. Is gratis en je kan de container in elke willekeurige clouddienst gooien, mits je een sterk master wachtwoord hebt natuurlijk.
Iemand enig idee of er ook firefox support aan komt?
Gezien de dalende populariteit van Firefox verwacht ik niet dat support voor deze browser hoog op de prioriteitenlijst zal staan. Maar wie weet, de Chrome plugin was destijds ook een verrassing 🙂.

- https://www.w3counter.com/trends
- https://www.statista.com/...ers-worldwide-since-2009/
Ik verwacht ook dat er zeer weinig apple gebruikers firefox verkiezen, ik ken er alvast geen een 8-)
Apart. Firefox is mijn default browser op de Mac.

Mobiele Safari gebruik ik wel (hoewel de iOs 15 versie wennen is!!), maar de Mac-versie van Safari vind ik heel mager.

Als secundaire browser gebruik ik liever Vivaldi (Chromium-based) dan Safari.
Ik gebruik firefox ook op de iphone. Nou is het beetje krom omdat het simpelweg safari is met een andere schil, echter deze vraagt niet bij elke website of ik het nog een kwatier de tijd wil geven ivm schermtijd.
Vanaf iOS 15 zijn in ieder geval de extensies zoals AdGaurd en Hush ook compatible met overige browsers.
Schermtijd stel je toch echt zelf in. Als je het niet prettig vindt, dan pas je dat toch aan?
Hier ook firefox op alle devices, alleen heel jammer dat Lockwise amper werkbaar is op iOS.
Ik moet eerst de Lockwise app unlocken vooraleer ik Lockwise binnen Safari of Firefox wil gebruiken. Als ik ze rechstreeks wil gebruiken vraagt hij mijn touchID maar blijft Lockwise op het splashscreen hangen.
Een extension voor Firefox desktop zou zeer fijn zijn. Dan kan ik Lockwise dumpen.
Nummer 3!
Elke device firefox, linux/windows bakken/iPad/iPhone
nr 4!
snap er iig geen ene reet van marktaandeel weer gezakt van FF enz
ja, eerst snapte ik dat wel, lange tijd modus operandi van Google, bekend geintje van Google was bv Youtube laten vastlopen in FF, bracht Mozilla daar een patch voor uit, veranderde "heel toevallig" Google met een update weer hun code zodat Youtube in FF alsnog weer vastliep enz, ja dan snap ik dat je marktaandeel terugloopt ja, als de concurrentie je saboteert.

maar on-topic ik vind FF Sync echt super fijn
Het marktaandeel van Firefox is erg lastig te meten omdat Firefox tegenwoordig standaard een heleboel trackers blokkeert. Als je daar nog bij optelt dat Firefox gebruikers waarschijnlijk meer om privacy geeft dan de gemiddelde Chrome gebruiker en dus bovengemiddeld Google Analytics etc. blokkeert dan is het allemaal erg lastig te meten.

De enige manier om echt goed te weten wat het wereldwijd gebruik van de verschillende browsers is is om de browserlogs van enkele duizenden websites die een goede afspiegeling van het gemiddelde web-gebruik zijn bij elkaar te gooien en dan te analyseren. Dat doet niemand dus het blijft gissen.

Wat we weten is dat de absolute hoeveelheid Firefox gebruikers in vijftien jaar tijd van zo’n 500 miljoen naar 200 miljoen is gedaald. Als je daar dan tegenoverzet dat het aantal internetgebruikers in diezelfde tijd waarschijnlijk verviervoudigd is dan daalt het percentage dus flink ook zonder dat veel mensen van Firefox afstappen. Zelfs als alle 500 miljoen gebruikers van vijftien jaar geleden niet waren overgestapt dan was het aandeel nog steeds van bijv. 50% naar 20% gedaald zonder ook maar één gebruiker te verliezen.
Nu wel 😉 Ik gebruik firefox op al mijn al mijn toestellen (Windows, MacOS, Android), enkel niet op mijn iPad aangezien Adguard enkel werkt binnen safari in IOS
Hier heb je nummer twee :). Firefox op al mijn apparaten, desktop Windows maar mobiel op zowel iPad als iPhone.
Hier nog een. Firefox op de Mac is mijn default setup. Ik gebruik Safari alleen af en toe om te testen.

En ik weet niet of het nog steeds zo is maar er was een tijd dat de Mac erg populair was onder developers bij Mozilla zodat bovenmatig veel tickets in Bugzilla tegen het MacOS platform werden gemaakt en er daarna ook Linux en Windows aan werd toegevoegd. De Firefox for Mac versie was simpelweg het platform waar een developer het het eerst ontdekte.
Firefox is mijn secondaire Browser (Safari de primaire). Ik gebruik hem op mijn Macbook voor dingen wanneer ik een degelijke addblocker nodig heb.
Daarnaast draai ik Firefox onder linux op mijn rasberry pi.
Ik gebruik Firefox op al mijn non-Apple apparaten. Op mijn MacBook en iPhone niet, maar verder dus overal.
Inderdaad een dramátische omslag van 60% IE naar 60% Chrome de laatste 15 jaar.

Ik had iets meer eh… voorzichtigheid verwacht richting Google Chrome omdat Google toch al alles volgt wat je doet, maar het is duidelijk dat de meeste gebruikers daar niet mee bezig zijn of redeneren dat de browser dan ook niet meer uitmaakt..

Gebruik zelf wel degelijk FF op alles, van macOS en W10 tot Linux.
Met een steeds verder afnemend marktaandeel van Firefox zou mij dat verbazen.
Bron:
Now, however, that has changed because Apple has released a new version of the iCloud app for Windows that adds support for Keychain Access, and at the native level. To install this software, just download it from the Microsoft Store, where it is available to everyone for free. After that, you need to launch it and log in to your Apple ID account. If such one has two-factor authentication enabled, you will need to use a Mac, iPhone or iPad to provide access to your account on a new device.

After this kind of action, it will be possible to use logins, passwords, bank details and other data in Windows, if they are stored in the iCloud cloud storage. If the user already has a Chrome or Firefox web browser on their computer at the time of installing this software, a message will appear prompting you to install the iCloud Passwords extension for those Internet browsers so that the password bundle can be used with the software.
[edit]
Lijkt een fout van dat artikel te zijn, en dat Firefox ondersteuning inderdaad ontbreekt. Jammer, maar begrijpelijk in de context van Apple (minimale third-party ondersteuning).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 17 augustus 2021 08:10]

In de komende macOS update wordt het beheren van iCloud wachtwoorden ook beter. Je hoeft het dan niet meer vanuit safari te doen. Je kan het dan ook vanuit de systeemvoorkeuren doen. Of gewoon via KeyChain.
Beheren van wachtwoorden binnen Keychain is al jaren mogelijk.

Je kan zelf daar ook extra chains aanmaken, vanuit iOS ook eenvoudig door binnen instellingen naar wachtwoorden te gaan kan je wachtwoorden aanpassen, verwijderen en aanmaken.

Ik gebruikte altijd Keychain op de Mac om wachtwoorden te beheren. Er zijn wel verbeteringen. Maar beheren van wachtwoorden is altijd in Keychain mogelijk geweest
Command+space -> keychain access.app ;)
Maar dit weet de doorsnee gebruiker vaak niet. Zie genoeg mensen het allemaal via safari doen.
Maar dat geldt voor het meeste wat op hun computer staat. Keychain zit gewoon in de Apps met een mooi sleutelhanger bosje en met de NL naam "Sleutelhangertoegang".
Ik vind het overigens niet de meest gebruikersvriendelijke en overzichtelijke app.
Als je een mix gebruikt tussen Windows en Mac/ iPhone, dan is dit best een welkome aanvulling. De iPhone en Mac genererem automatisch wachtwoorden en worden in deze vault opgeslagen. Dan kun je ze redelijk eenvoudig op Windows gebruiken.
Ik hoop dat ze de app nog een beetje uitbreiden met een import functie, dat maakt overstappen van "oldskool" Keepass naar dit wel een stuk eenvoudiger.
Inderdaad bewijst dit dat Apple’s ecosysteem zich niet hoeft te beperken tot Apple apparaten.

Overigens is Keychain nog meer oldskool dan Keepass :P
De mix tussen iOS en Windows gebruik is precies waarom ik al een poos op deze release mét edge support zat te wachten.
Ik mis alleen nog een exportfunctie.
Mooi! Dan kan 1Password de deur uit. Dat werkte toch al nooit zo lekker maar ik zit dagelijks op MacOS en Windows.
Ik mis alleen nog de functie om meer info toe te voegen aan Keychain, anders had ik ook al volledig om gegaan...

Is toch even testen eerst denk ik dan, moet wel snel zijn want moet over 1 of 2 maanden weer voor een jaar betalen voor 1 pass :p
Leuk als je een Mac of een ander Apple device hebt voor de rest heb je daar weinig aan. Dient als een Remote app op een Windows os. Er is voor de rest niets wat iCloud gebruikt. Jammer eigenlijk dat dit niet een universele cloud is en Apple only voor hun devices.
Hoezo is iCloud ‘niet universeel’?

Er is ook een versie voor Windows die foto’s mail, contacten etc synct, dus zeker niet alleen geschikt voor apparaten van Apple.

Zelf gebruik ik een niet-officiële versie van Notities voor Ubuntu.

Sowieso is je hele iCloud ook altijd via icloud.com in te zien.

Misschien de volgende keer even google-en als je het niet zeker weet? ;)
Keychain is niet bereikbaar via iCloud.com. Niet al te lang geleden miste ik ook iets anders, maar nu kan ik het niet vinden. Zie net dat foto's nu ook via icloud.com beschikbaar zijn, wat niet altijd zo geweest is. Het wordt langzamerhand completer. Maar als ik geen MacBook + iPhone had, dan had ik iCloud al lang achter mij gelaten. Misschien is de iCloud applicatie op Windows inmiddels verbeterd. De laatste keer dat ik ernaar keek dit voorjaar (om foto's op een Windows computer te krijgen), was het voor foto's in ieder geval net zo slecht als eerder.
Keychain is niet bereikbaar via iCloud.com
Blijkbaar is dit een bewuste keuze. Je kan in keychain bijvoorbeeld ook geen opmerkingen plaatsen bij een login, of een bestand er in plaatsen. Het is geen wachtwoordmanager zoals Enpass of 1PW met allerlei extra’s zoals labels en logootjes die je op logins kunt plakken.

Foto’s naar Windows krijgen was net zo slecht als eerder.. Wat is er precies slecht dan?
Zie net dat foto's nu ook via icloud.com beschikbaar zijn, wat niet altijd zo geweest is.
Foto’s zijn al vanaf het begin ook te bewaren via icloud.com. Alleen had het toen niet zo’n mooie eigen online Photo-app-achtige interface: Foto’s werden in 2011 nog hetzelfde behandeld als andere bestanden, maar je kon ze net zo goed gewoon van de ene naar de andere computer overzetten.

Dat kan overigens nog steeds, foto’s tussen de ‘gewone’ bestanden in je iCloud-map zetten en op die manier synchroniseren / oftewel overzetten naar een andere computer, als de Photo interface je niet bevalt :)
Foto’s naar Windows krijgen was net zo slecht als eerder.. Wat is er precies slecht dan?
1. Ik werk primair met mijn Mac en iPhone/iPad. De foto's structuur op Windows lijkt in niets op wat ik op mijn Mac en iPhone/iPad zie. Ik heb b.v. nog nooit mijn albums kunnen vinden. Als het er wel is, dan is het goed verstopt.
2. De foto's synchroniseren tergend langzaam. Het kost vele weken om mijn foto bibliotheek te synchroniseren.
Foto’s zijn al vanaf het begin ook te bewaren via icloud.com
Ik bedoelde niet synchroniseren. Dat kon altijd al. Wat er (voor mij) nieuw is, is dat de foto's nu ook op iCloud.com te zien zijn.
Dat kan overigens nog steeds, foto’s tussen de ‘gewone’ bestanden in je iCloud-map zetten en op die manier synchroniseren / oftewel overzetten naar een andere computer, als de Photo interface je niet bevalt :)
Dat is het paard achter de wagen spannen. Mijn foto's staan in mijn Apple Photos, en wil ik niet exporteren. Als ik ze als gewone bestanden wil synchroniseren, dan gebruik ik Dropbox dat veel krachtiger is dan iCloud bestanden.
1. Maar ligt die structuur dan niet gewoon aan hoe dit in Windows is ingericht? Daar kan Apple niet zo veel aan doen dan toch?
2. Ligt dat niet gewoon aan de snelheid van je internetverbinding? Gaat bij mij prima en maakt zover ik na kan gaan niet uit ten opzichte van Dropbox.
1. De structuur ligt aan hoe Apple het heeft ingericht. De iCloud-foto's app op Windows (die in de Explorer in de linker balk staat), toont alleen het equivalent van de Library/Bibliotheek. Er zijn daar geen mappen of andere manieren om albums te bekijken laat staan organiseren. Er is een heel beperkte app voor gedeelde albums. Die albums staan wel op disk en het lijkt erop dat je foto's kan organiseren. Maar mijn eigen albums zijn niet te vinden.

2. Op mijn MacBook heeft het de laatste keer minder dan 24 uur gekost. Op mijn Windows laptop (die nieuwer en sneller is) duurde het de laatste keer meer dan 3 weken. Die Windows laptop is met synchroniseren van mijn Dropbox net zo snel als mijn MacBook. iCloud is de enige waarbij ik een verschil heb gemerkt.
Ik heb een paar jaar terug een hackintosh gebouwd en daar toen ook een aparte schijf met een Windows installatie op gezet. Ik werk wel vaker met Windows machines als ik iets voor anderen doe, zoals een laptop een nieuwe ssd geven afgelopen week, maar doe niet zo veel in de trant van iCloud op mijn eigen Windows zetten, want dat gebruik ik dan liever op de Mac die ik toch al heb. Maar ik vind dit soort zaken altijd wel interessant :)
Dat klinkt als een leuke setup. Privé gebruik ik primair een MacBook Pro. Voor werk gebruik ik primair een Windows laptop. Ik had iCloud op mijn Windows laptop voor als ik op reis was. Omdat ik iCloud op Windows niet goed vind werken, heb ik iCloud inmiddels verwijderd. Maar, mijn 10ers thuis hebben de luxe van een MacBook niet, en zij zijn nog steeds veroordeeld tot de iCloud software op hun Windows computers. De klachten komen regelmatig bij mij terecht :) .
Begrijpelijk. En ze allemaal een MacBook geven is waarschijnlijk ook nogal duur, als ze dat al willen.

Ik heb een voorkeur voor macOS en doe zo lang mogelijk met m’n Mac, maar alles gaat ooit kapot dus om te voorkomen dat ik dan dagen stil lig qua computergebruik, zorg ik dat ik altijd een tweede heb, om op terug te vallen.

Alleen wil mijn oude Mac Pro uit 2008 maar niet deaud gaan dus is m’n backup (15” MacBook Pro 2013) ook alweer bijna 8 jaar oud.

Omdat ik verwachtte dat m’n oude Mac Pro er wel een keer mee op zou houden, en omdat het me wel een cool project leek, heb ik een hackintosh gebouwd, maar eigenlijk heb ik die nu nog niet eens nodig..
Je kan het ook zonder een Mac of iOS devies iCloud gebruiken. gewoon een iCloud account aanmaken en je hebt standaard 5GB aan opslag en iCloud e-mail adres.

En je wachtwoorden beheren via Keychain sinds deze Windows app release van Apple.

[Reactie gewijzigd door To_Tall op 17 augustus 2021 09:29]