Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties
Bron: GamePC

GamePC heeft een review online gezet van de Solarism LM-1503 15" LCD-monitor. Dit scherm is speciaal gericht op gamers. Solarism is een nieuw bedrijf dat als missie heeft LCD-monitoren sneller te maken zodat ze beter gebruikt kunnen worden voor snelle games. GamePC vindt dat ze dat aardig gelukt is: de monitor bezit de snelste pixel refresh rate van het moment en is maar lieft vier keer helderder dan de competitie. Volgens de schrijver is het nu eindelijk mogelijk om fatsoenlijk te gamen met een LCD-scherm :

Solarism LM1503 15 While we doubt it was initially built for gamers, Solarism's LM-1503 seems to be very nice for gaming purposes. The super-high pixel refresh rate allows you to play games without any image blurring or eye strain. Even high-end LCD's from Sony, Viewsonic and NEC can't promise that.

It's 1024x768 maximum resolution may seem limiting, as many notebook LCD's are pushing 1600x1200 on 15" XGA screens nowadays. Personally, I didn't find it a problem. Instead of using Quake III's 1280x1024 normal resolution, I just kicked it down to 1024x768 and turned on anti-aliasing. Problem solved.

In terms of price, the Solarism is roughly about $150-$250 more when compared to generic 15" LCDs. Then again, if you want to pay almost nothing for your LCD monitor, no doubt you'll get the lowest quality LCD on the market. One age-old phrase comes to mind, which certainly applies here... "You get what you pay for". Pay a little more for a Solarism LCD and get much better quality on all fronts. This is the nicest 15" LCD on the market we've tested as of yet. No questions about it.

Solarism heeft al een 17" variant aangekondigd en zal ook komen met zilveren en zwarte casings voor haar monitoren, voor de meer stijlgevoelige consument. Bedankt -=GiLeX=- voor de tip!

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

was al mogelijk met die prachtige sgi 1600SW :)
Fout! SGI 1600 SW had een exotische resolutie van1600x1024 wat niet ieder videokaart aankan. In praktijk ( al heb je de resolutie probleem omzuild of verholpen ) is dit geen gamers LCD.
De totaal rise en fall tijd is 45ms. Dat was erg snel voor de tijd toen deze LCD ontworpen was (eind1998), maar het geef toch duidelijke "vegen" te zien bij snel bewegende voorwerpen.
17.4" was toen ook een luxe, maar in praktijk doordat het WIDEscreen was, waren de karakters duidelijk kleiner dan een normaal 15" LCD @ 1024x768.

Inmiddels zijn we 3 jaar verder, ik denk niet dat het eerlijk is om deze LCD te vergelijken met de laaste technologie van vandaag. 1600SW was tenslotte hoofdzakelijk ontworpen voor graphic-design, toch blijft dit een prachtig meesterwerk! O+ O+ O+
Fout! 1600x1024 is geen exotische resolutie meer, alle nvidia gpu's kunnen het zonder problemen aan. Er is gewoon geen ghosting waar te nemen, zelfs in snelle max payne levels. Ook uit diverse online reviews, zelfs nog van juni 2001 dus vrij recent, die zeggen net als sgi dat het scherm ghosting vrij is, wat ook logisch is aangezien er op cad gebied ook gebruik wordt gemaakt en 3d wireframe animated viewport met ghosting werkt natuurlijk voor geen meter :P Karakters zijn misschien iets kleiner, maar een native resolutie van 1600 betekend dus wel dat het hele scherpe en geen gescalede lettertjes zijn ! Aangezien het 3 jaar geleden ontwikkelde scherm nu nog top is is het inderdaad niet eerlijk hier mee te vergelijken, maar in de praktijk is het echt een lekker scherm (ja kheb er ook ene) en ik heb ook veel andere schermen gezien zoals wat samsungs welke uit veel testen dezer dagen als beste eruit kwam, maar ik in de praktijk deze 1600sw beduidend beter vind, ook het downscalen naar een niet native res. is beter. kortom, gedeeltelijk geef ik je gelijk: niet te vergelijken met deze tft's maar zeker geen slechte game monitor ;)
Je ziet hier het verschil wat ook bij CRT's aan de hand is. Het aantal fabrikanten van TFT panelen is niet zo heel groot, netzoals er maar een beperkt aantal beelbuis fabrikanten is.
De betere bedrijven blinken niet uit in de panelen, dus het eigenlijke scherm, want dat is redelijk standaard.
(ene bedrijf is wat sneller dan de andere)
Maar vooral de printplaat met ADC ed., die dus het analoge beeld omzet in een voor het TFT begrijpbaar signaal is bij die merken vaak beter uitgevoerd.
Vandaar dat het dan eerder een meningsverschil wordt, dan dat het echt feitelijk nog te onderbouwen is.
Feit is wel, zoals al gezegd is, je moet niet bezuinigen (als gamer) , want dan krijg je (vaak) minder.
moest ik ook meteen aan denken
Ik kan me bijna niet voorstellen dat gamen op een tft zo moeilijk is, ik heb zelfs Colin Mcrae Rally 2.0 op een DSTN (!!) scherm gespeeld, ik pas me er gewoon aan aan. Je moet het gewoon zien als een soort motion-blur, na een tijdje valt het je niet meer op. Nou moet ik zeggen dat dat DSTN wel lastig is, zeker omdat je de cursor moeilijk ziet, als je beweegt, maar op een tft moet dat toch te doen zijn.

En wat is nou het voordeel van '4x helderder' :? De tft's die ik tot nu toe gezien heb, waren praktisch net zo helder als m'n Iiyama.

Of ben ik Úcht scheel ;)
Jij bent dus echt scheel, want als ik dus quake III speel op een tft scherm zie je dus wel duidelijk strepen en dit irriteert me mateloos. Ook is het zo dat de helderheid bij vele tft's te wensen overlaat, vooral als je bij bijvoorbeeld cs in de donkere hoekjes wil kijken is dit zeer lastig.
je hebt helemaal gelijk
maar ik kan me wel inbeelden dat je hier na een paar maanden niet meer op let.
Ja dat je na een paar maanden er niet meer op let kan ik me nog voorstellen maar als je bij iemand hetzelfde spel ziet lopen op een gewone 17 inch scherm dan ga je toch denken van wat is dat spel dan onscherp en lelijk bij mij. :r :r :r :r :r :r
Hitachi (CML151XW) beweert ook een LCD gemaakt te hebben met een technologie dat SUPER TFT heet.
Hier mee is de rise tijd terug gebracht tot 13ms. Daar maken ze ook reklame mee: response time: 13ms!

http://www.yutron.com.hk/products/hitachi/cm151.htm
eigenlijk wel jammer dat een tft wat lagere resolutie heeft ik bedoel maar te zeggen dat ik best wel unreal in 1600*800 wil spelen ;)
Volgens mijn informatie komt eizo met een nieuw model 15 inch (L365) uit met een responstijd van 25 ms (6 rise, 19 fall). Deze zou in september geintroduceerd worden. Een response van 25 ms lijkt mij wel voldoende voor games. Volgens mij is dat dan minimaal 40 beeldjes per seconde.
Bron van deze info is Niels Vrijken Product Manager EIZO.
Iiyama heeft ook al een tijdje zeer snelle LCD monitoren op de markt:
TXA3834MT - 15" model
AS4431D - 17,4" model
Beide maken gebruik van de zgn. MVA technologie van Iiyama zelf. Speciaal gemaakt om snel bewegende beelden zonder "ghosting" weer te geven. Snelheid: rise: 10ms/fall: 15ms
En wat is die refresh rate dan? Zou handig zijn als dat even vermeld werd hier.
Tis niet de refresh rate die count. Maar wel de traagheid van de vloeistofcelletjes. Normaal scherm is dat zo'n 50ms (TFT dan) tis dus de vraag hoeveel sneller dit is. Wat een CRT doet weet ik niet pcies, ik d8 iets van 5~8ms, vandaar dat je met een TFT moeilijker kan gamen.
refresh rate is niet belangrijk voor lcd monitors
Dat wordt juist wel belangrijker nu...
Bij een "gewoon" LCD scherm is een refreshrate van 53Hz meer dan genoeg om het scherm te hertekenen voor de pixels zijn "uitgedoofd". Bij dit ding gaat dat sneller dan bij anderen, dus wordt refreshrate wel belangrijk.

EDIT: Er is wel tijd nodig voor het aan en uitschakelen van een pixel in een lcd, en dat hebben ze hier versneld. Het woord "uitgedoofd" stond niet voor niks tussen aanhalingstekens. Ik was mischien niet duidelijk, maar ik bedoelde het wel zo.
De pixels van een TFT scherm gfaan niet langzaam uit nadat ze gerefreshed zijn.!. Een TFT is een zg. Active matrix waarin elke pixel (of eigenlijk eenderde pixel) twee transistoren heeft welke de pixel aan of uit kunnen zetten. Zelf bij 3Hz blijft het scherm dus flikkervrij.. Dan wordt de beeldopbouw allen wel retetraag.. Dus het heeft wel enigzins zin om de refresh hoog te houden.. Alleen vraag ik me af of je het verschil nog kunt waarnemen boven laten we zeggen 75Hz. Zelf sbij een theoretische nagloeitijd van 0ms maakt het dan nix meer uit.
Als het ding 0ms brandt, komt er dan niet helemaal geen licht uit :?
Hmm.. voor _Pussycat_ dan dus;
Zelf sbij een theoretische nagloeitijd van 0ms
Lees goed.. -nagloeitijd-.
Dat is dus de tijd die nodig is om van volledige aan stand naar volledige uit stand, of iig acceptabele uit stand, te gaan.

Bij mijn halogeen bureaulamp is dat ongeveer 1.5 sconde.
lcd-monitoren werken anders dan beeldbuizen. en principe is het (zeker wanneer ze digitaal aangestuurd worden) mogelijk om alleen de pixels die veranderen aan te passen. itt een beeldbuis hoeft een lcd-beeldpunt niet telkens ververst te worden. refresh-rate is dus echt NIET van belang. De response-tijd van de pixels is wel van belang.

Dat een pixel misschien toch steeds wordt ververst is gewoon gebruik van verouderde (maar wel goedkope) technieken.
Niet helemaal waar, een lcd scherm heeft per pixel 3 transistoren, ieder met een kleurenfilter om rood groen of blauw door te geven.
Refresh rate is volgens de spec 13ms. Bijna 77 hz dus. (als je dit zo mag omrekenen dan)
Zou je zo kunnen zetten.. maar zie het niet als verversing in Hz, alszijnde bij CRT's maar meer als FPS. Bij andere TFT's ligt dit meestal omgerekend tussen de 20 en de 50. Dan is dit dus met recht een vooruit gang!

* 786562 NiGeLaToR
Waar kan je deze informaties vandaan halen? Ik kan het niet direkt van aflijden, zelfs niet http://solarism.com/
Is dit het begin van goede gamers LCD-schermen tijdperk? Nu dat het scherm snel kan veranderen is het probleem van die vegen opgelost. Als die prijs nu eens zakt dan heb ik weer wat plaats op mijn tafel.
Als je zo van vrije ruimte houd, kun je hem net zo goed nu kopen, heb je meteen wat meer plaats in je portemonnee :)
Ik zou er ook wel een willen kopen, maar mijn portemonee heeft zijn maximale vrije ruimte al bereikt. :(
Dat dit scherm speciaal ontworpen is voor gamers, maakt dat dit scherm minder geschikt voor DTP werkjes (en dan niet gekeken naar het feit dat het maar 15" is) ? Of is het enige wat er zo apart aan dit scherm is, de reactietijd en de helderheid?
While we doubt it was initially built for gamers, Solarism's LM-1503 seems to be very nice for gaming purposes.
Als je dus eens goed leest zie je dus dat hij niet speciaal voor gamers is ontwikkeld maar dat ze gewoon een sneller lcd scherm wilden maken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True