Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Foto’s van geannuleerd werkend AirPower-prototype verschijnen online

Er zijn foto’s verschenen van een afgedankt werkend AirPower-prototype van Apple. Een 28-jarige Italiaan heeft volgens The Verge het apparaat aangekocht in China en aan de praat gekregen door het te koppelen aan compatibele iPhone-prototypes.

Het Airpower-prototype bevat geen behuizing zodat het chassis en een deel van de interne onderdelen goed te zien zijn. Toch is het apparaat werkzaam volgens eigenaar Giulio Zompetti die ook op Twitter een filmpje van het werkende prototype deelt. Het kan volgens hem wel enkel gebruikt worden in combinatie met een iPhone-prototype dat het AirPower-apparaat herkent. "Het functioneert niet met een gewoon apparaat", klinkt het tegenover The Verge.

Apple kondigde de AirPower-laadmat in 2017 aan. Het apparaat was bedoeld om meerdere apparaten tegelijkertijd draadloos op te laden. De officiële introductie liet echter op zich wachten. Na heel wat geruchten kondigde Dan Riccio, Apple’s Senior vice president of hardware engineering, in 2019 aan dat de draadloze lader er niet zou komen. Riccio zei toen dat het niet was gelukt om het product aan de standaarden te laten voldoen van Apple; vermoedelijk was de hitte die de spoelen genereerden de boosdoener. Zompetti zei tegen The Verge dat hij de hitteontwikkeling voorlopig nog niet heeft kunnen reproduceren.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Jay Stout

Nieuwsposter

05-08-2021 • 20:30

53 Linkedin

Reacties (53)

Wijzig sortering
Er zijn al eerder beelden opgedoken van werkende AirPower modellen. In Januari wist deze persoon al een seriële verbinding op te zetten hiermee.

https://mobile.twitter.co...tatus/1345064116822691842
Beetje laat hè Tweakers, hier een teardown video van een jaar geleden: https://www.bilibili.com/video/BV1Hv411i7LV

*doorspoelen naar 4:24
Ik weet dat Apple opladers altijd heel veel componenten hebben maar dit ziet er wel heel erg complex uit.
Heel veel componenten ten opzichte van? Oprechte vraag want zo bijzonder vind ik de Apple opladers die hier thuis liggen niet.
Zie bijvoorbeeld: http://static.righto.com/...e_fake_45w/comparison.jpg van http://www.righto.com/201...ook-charger-teardown.html

Waar de namaak "gewoon" een simpele schakelende voeding is, bevat de echte Apple oplader veel complexe electronica daar bovenop om efficiëntie en veiligheid te verhogen, o.a. door te communiceren met de laptop over de benodigde stroom, de temperatuur laag te houden tijdens verbruik en "schonere" stroom te leveren wat goed is voor je apparaat. Owja en de meeste counterfits hebben soms niet eens een randaarde aansluiting (scheelt toch weer een paar cent aan metaal in de productie), waardoor je metalen Macbook een tintelend gevoel geeft bij aanraken.
Een macbook lader lijkt mij ook geen randaarde te hebben?
Ja, en nee. In combinatie met de standaard duckhead niet (want die heeft alleen 2 pins)

Er zijn ook 230 kabels die je erop kan aansluiten en dan is de randaarde wel aangesloten.
Dus als ik het begrijp zijn de voedingen voor de MacBooks net als die van andere laptops standaard geschikt voor geaarde stopcontacten….
Maar moet je bij een premium Apple laptop een andere snoer bijkopen?

Over defective by design gesproken.
Nee hoor dat snoer zit er gewoon bij. Tenminste bij de macs die ik heb gekocht in 2013 en 2019.
In de 2017 zat die bij mijn laptop (MagSafe). Bij de 2020 m1 (usb c) niet.

Ik had het wel leuk gevonden als die er bij had gezeten. Maar anderzijds is door de lange accuzuur mijn manier van opladen ook wel veranderd.
Wat ik het meeste mis is dan toch dat Apple niet een mooiere manier heeft om de kabel op te rollen, zoals MagSafe wel had.
Oh dat vind ik wel jammer idd. Ik merkte dat verschil al met mij 2018 pro(uit 2019) die had die klemmetjes niet meer, maar wel die kabel erbij.

Wil eigenlijk een M1(opvolger) 16”. Zou leuk zijn als die kabel er dan wel bij zit..
Computers lekken naar mijn ervaring altijd wel een beetje stroom her en der. Zou vereist moeten wezen dat ze geaard zijn.
En geeft geen goede randaarde. Mijn MacBook pro 2015 geeft een tinteling als ik hem aanraak. De gehele behuizing. Beide stekkers.
Dit is vervelend aangezien de MacBook altijd onder lichte spanning staat met de 2 pins aansluiting.
Nou als het goed is wel. Als je de witte stekker er af haalt, zit er een pin onder. Onder een hoek van 90 graden ten opzichte van de 220v input op de lader. Deze pin zou van ijzer moeten zijn; dat is je randaarde.
Ik spreek uit ervaring dat ''t tintelend gevoel geen fabel is (en logisch nadenkend, klinkt 't ook gewoon plausibel). Maar studentenleven plus 2 kapotte, dus €85/stuk in een jaar tijd forceerde me toch wel in een neppe. Ontzettend voorzichtig, maar toch iedere keer versleten.. Ontzettend blij met de nieuwe USB-C Macbook laders met verwisselbare kabel. Nog geen kapot, overigens. :)

[Reactie gewijzigd door Sjeefr op 5 augustus 2021 20:59]

Mijn MB Air 2020 met originele oplader geeft dat tintelde gevoel wat jij omschrijft. Dit zou dus niet mogen eigenlijk?
Is je stopcontact geaard?
Heeft nogal nut met een ongeaarde stekker van de voeding. Mijn Macbook-Air heeft hetzelfde, mijn Iphone 12 draadloze oplader ook. Beide voedingen (origineel Apple) zijn niet geaard.

PS Aan de woning ligt het niet, ik heb het effect op meerdere locaties.

[Reactie gewijzigd door wjn op 5 augustus 2021 22:14]

Ligt inderdaad aan de oplader, is op te lossen met een geaarde stekker. Die levert apple helaas niet meer standaard bij een MacBook.
"Want ook dat scheelt weer een paar cent aan metaal bij productie" :+
In NL niet maar volgens mij andere landen (zoals VK) weer wel. Denk dat het met de eisen c.q regelgeving te maken heeft.
Heel veel mensen gebruikte de lange kabel die meegeleverd. Was gewoon minder praktisch. Maar ik begrijp natuurlijk wel dat kostenbesparingen voor Apple de hoofdreden waren om hem te schrappen.
Nou is het VK ook wel een van de weinige landen waar het goed geregeld is kwa aarding, elk stopcontact geaard punt en de stekker moet een aarde pen hebben die sterk genoeg is om het mechaniek in te drukken dus dan zijn de kosten om de aarde te gebruiken wel erg klein.
En dan zit er ook nog een zekering in elke stekker :)
Nou is het VK ook wel een van de weinige landen waar het goed geregeld is kwa aarding, elk stopcontact geaard punt en de stekker moet een aarde pen hebben die sterk genoeg is om het mechaniek in te drukken dus dan zijn de kosten om de aarde te gebruiken wel erg klein.
En dan nog giet de gemiddelde Chinese hardware bouwer toch vaak een plastic pin mee met de behuizing van de UK stekker helaas. Alles gericht op kostenbesparing. En de zekering in de UK stekkers is verplicht bij gebrek aan standaard stoppen in het lichtnet van veel huisinstallaties. En dus in veel gevallen GEEN extra beveiliging.

Een neppe Iphone of Mac lader zou ik niet zo snel meer willen. Overlaad beveiliging ontbreekt vaak, componenten van Aluminium in plaats van kopere bedrading of geleide banen, geen oververhittingsbeveiliging en regelmatig de 230 volt banen nagenoeg tegen elkaar.

Ter illustratie bijvoorbeeld de filmpjes van Bigclive.com die voedingen doorzaagt en ontleed, maar ook veiligheidstesten van TUV etc. En let op: vask zitten ze in een origineel tonende Apple doos en zijn de looks niet van echt te onderscheiden. De echte vervalsings profs doen er nog wat zand in om niet door de mand te valken in een weeg proef.

En ook Nederlandse importeurs werken helaas zo. Ook hier veel aangeboden en verl in gerenomeerde winkels verkochtte merken als A-Solar, X-Storm en Anker hebben in het verleden ook al akkefietjes met kwaliteit en ontwerp gehad. Laat staan een C merk van Alieexpress.

Er wordt haast meer denk energie gestoken in vervalsingen dan in de echte laders zou je zeggen, en met de Apple prijzen wordt de nephandel flink gepromoot. Het weglaten van laders bij nieuw verkopen geeft de nep markt al helemaal de wind in de zeilen. Reken maar dat de beppe Air power matjes al klaar lagen. Een brand meer of minder bij de kopers boeit niets.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 8 augustus 2021 16:22]

http://www.righto.com/201...-teardown-surprising.html
The surprising complexity inside Apple's power adapter.
Zo bijzonder is die oplader toch niet? Het is een vrij normale opzet voor een fatsoenlijke oplader.
https://9to5mac.com/2020/...ped-the-wireless-charger/

Hier hebben ze een soortgelijk model uit elkaar gehaald.
Er is nog altijd de vraag of het daadwerklijk een product van apple zelf is of een andere producent.
Dat is vaker het geval bij prototypes. In dit specifieke model weten we natuurlijk niet hoe vergevorderd dit prototype was. Wellicht was het doel om uit te vogelen hoeveel spoelen nodig waren voor een fijne gebruikservaring. Apple zou dan dit prototype bord kunnen volgooien met spoelen, en softwarematig een aantal uitschakelen.
T.o.v. goedkope China meuk. T.o.v. ieder ander fatsoenlijk merk is het ook niks bijzonders. Op de prijs na.
Ik vermoed dat het meerdere opladers zijn. Je ziet steeds dezelfde componenten.
Ik vermoed dat de spoeltjes onder het metaal zitten, wat zeker voor de onregelmatige vormen dure spoeltjes zullen zijn.
De spoeltjes onder het metaal?🧐
Dan weet ik al waarom ze hem niet in de markt zetten….😜
Het metaal loopt ook in lussen, het magnetisch veld kan daar "doorheen".

Maar goed ik had het mis de spoelen zitten aan de andere kant.

[Reactie gewijzigd door Pinkys Brain op 6 augustus 2021 11:42]

volgens mij is het puur schakelen en wel of geen stroom door bepaalde delen te laten om zo de voor het opliggend apparaat meeste rendement met laden te hebben.
Dat klopt, het apparaat zou meerdere spoelen gebruiken en volgens mij is elk cluster van componenten er één per spoel.
Inderdaad. Ik denk dat het warmteproductie niet het probleem was, maar eerder de productiekosten.
Panasonic QE-TM101-K Qi Wireless Charge Pad
This charging pad is able to charge your phone whereever you place it on the charging pad. This is because the Panasonic QE-TM101-K Qi Wireless Charge Pad has a moving coil in its base that actually slides over to wherever you place your phone.
Uit 2013...
en er zijn inmiddels genoeg andere te krijgen
Beetje typisch Apple...
Bij nieuwe ontwikkelingen eerst de kat wat uit de boom kijken...
Daarna zelf een gelijkaardig product maken (met zoveel jaren kennis en technologie later/meer)
Beetje Apple marketing erbij en hopla: REVOLUTIONAIR
Apple wilde een veel moeilijkere lader maken, waar je meerdere apparaten willekeurig op de mat kon leggen, ipv het apparaat precies boven de spoel leggen, zoals jij doet.

Ik zag de meerwaarde van draadloos laden al nooit, en ik zag de meerwaarde van de airpower nog minder. Maar schijnbaar was het serieus belangrijk voor apple, draadloos laden zonder dat je je telefoon in een vakje legt. Niet gelukt, want, te veel spoelen, oververhitting oid.
Ik zat ook in kamp “sluit wel een kabeltje aan dat is net zo makkelijk”. Maar sinds ik de Belkin 3-1 MagSafe lader heb ben ik helemaal om. Het is echt super fijn om op het nachtkastje (of welke andere handige vaste plek dan ook) een device te hebben wat je “belangrijkste” apparaten tegelijk kan laden.

Met dat in het achter hoofd had de AirPower best wel een fijn product geweest schat ik zo in. Zeker als het zo naadloos samen werkt zoals Apple dat kan.

We zullen het nooit weten maar ik ga niet meer terug naar het aansluiten van kabeltjes in ieder geval.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 5 augustus 2021 23:09]

Smaken verschillen maar ik vind deze: https://nomadgoods.com/products/base-station-pro toch echt 'mooier'. Wel ietsje duurder maar concept is allang opgepakt door derden.

Ik hoef niet een speciale van Apple.

Ik heb ook de https://nomadgoods.com/products/base-station-apple-watch en kabelloos laden vind ik wel lekker.

Helaas werkt dit concept nog niet voor de laptops in het algemeen.

[Reactie gewijzigd door logix147 op 5 augustus 2021 23:45]

Hoe het eruit ziet vind ik niet zo heel spannend voor een lader. Het had mij meer om de Apple implementatie gegaan in het geval van de AirPower.

Nu met de Belkin 3-1 ben ik ook geholpen dus vind het wel prima zo.
Het concept 'airpower' is gewoon veel spoelen en gooi je Qi device op het ding en het werkt:

Die belkin kan dat niet en de Base Station Pro van NomadGoods wel.

Design is niet voor iedereen een ding, maar hier in huis wel O-) - het gaat er meer om dat die Pro Base het concept Airpower on board heeft en dat is handig voor bijv 's nachts op je nachtkastje (waar de pro ligt) Op kantoor staat mijn base station 'oldie' en die moet ik checken of ik het goed neerleg. Dat hoeft dus met die Pro niet en vind ik naast mijn bed ietsje handiger dan op kantoor. Stopt op tijd met laden, accu wordt er niet slechter van - zo lijkt het althans.
Tja mijn telefoon heeft een 5000mah accu, ik laad 's nachts niet op. 30 minuten na werk rijden is 30 minuten 18w laden, en ook weer 30 minuten terug. In het weekend 1 of 2x even een kabel erin stoppen, mocht ik niet in de auto zitten. Plus, ik kan op de bank zitten, telefoon gebruiken terwijl het laadt. Dat gaat met draadloos niet, behalve met magsafe. Maar daar is het verschil meer, of kabel erin, of puck erop. Heel weinig verschil dus.

Oh en ik laadt max tot 90% op softwarematig geregeld. Maar meestal komt ie niet eens boven de 85%. Tot 80% gaat serieus rap, daarna is het mij veel te traag, en totaal onnodig. In dat half uur autorijden gaat ie van +-30% naar +-75%.

Misschien zou ik ook om zijn met een goede lader hoor. Laatste keer dat ik het gebruikte was met mijn nexus 6. In 2014 dus. Had zo'n wiebelige puck waar je de hele grote telefoon op moest leggen, werkte voor geen meter. Een matje was al wel beter geweest.

Maar dan nog, opladen gaan efficiënter en sneller met kabel.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 6 augustus 2021 07:46]

Ja als je die snelheid van bedraad laden nodig hebt dan zijn er wel draadloze alternatieven maar niet zo gek veel.

Dat is hier niet aan de orde, s’nachts op dat Belkin ding is voldoende voor een hele dag gebruik. Soms nog in de auto als ik het niet red maar daar voelt inprikken terwijl CarPlay draadloos is ook een beetje overbodig inmiddels.

Maar het een sluit het ander voor alsnog niet uit dus dat is weer fijn voor iedereen die nog wel wil aansluiten.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 6 augustus 2021 07:53]

Als ze elk product nu van de nieuwe magsafe gaan voorzien, en de lader ook magneetjes geven, dan hoef je minder spoelen en 'snapt' je apparaat in place boven de juiste spoel. Kan je alsnog meerdere apparaten met één lader laden zonder te moeten fiddlen met de positie van je apparaat.
Ik heb nog een Philips qi-lader liggen, waar je een iphone 4 hoesje bij kreeg.
Daar zitten 7 spoelen in, zodat je apparaat niet precies in het midden hoeft te liggen.
Maar die spoelen overlappen en het geeft maar een paar cm bewegingsvrijheid.
Overigens is het 1 aansturing en 7 transistors om de spoel te kiezen.
Ik zag de meerwaarde van draadloos laden al nooit
Gewoon een stukje gemak. Ik had er een op werk en 1 thuis. Gewoon als je op kantoor bent erop leggen en thuis ook. Nooit lege accu, bij lange na niet.

Mijn huidige phone heeft het niet maar die kan dagen zonder opladen dus als ik af en toe de stekker in moet prikken is ook geen issue. Maar met zo'n 'puck' waar je hem op kan leggen is wel handig.

Maar ook zonder kom ik door het leven :)