Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Kena: Bridge of Spirits is uitgesteld tot 21 september

Ember Lab stelt zijn debuutgame Kena: Bridge of Spirits nog een keer uit. Het spel zal ongeveer een maand later verschijnen dan de laatst gecommuniceerde datum, omdat het team het spel voor alle platforms wil oppoetsen. De game komt naar de PS4, PS5 en pc.

Begin dit jaar zei de studio nog dat het spel op 24 augustus zou verschijnen. Nu meldt Ember Lab op Twitter dat dit is uitgesteld tot 21 september. In een korte mededeling zegt de studio dat er hard gewerkt wordt aan de game en dat het uitstel ervoor moet zorgen dat spelers de 'beste mogelijke ervaring' krijgen.

Kena: Bridge of Spirits werd in juni vorig jaar aangekondigd. Sony toonde het spel toen in zijn PlayStation 5-presentatie, maar de game komt ook naar de PS4 en pc. Destijds werd een release eind 2020 in het vooruitzicht gesteld en daarna werd dat uitgesteld tot begin 2021. De game kost 40 euro. De pc-versie verschijnt in de Epic Games Store.

Het spel gaat over Kena, een jonge Spirit Guide, die op avontuur gaat in een overwoekerd bos en een verlaten dorp. De spelwereld zit vol met 'schuchtere en ongrijpbare geesten', die het evenwicht in het bos bewaren door rotte elementen te ontbinden. Door Rot te verzamelen kunnen spelers vaardigheden ontwikkelen en de omgeving transformeren. De game wordt gemaakt door Ember Lab, een nieuwe onafhankelijke studio met enkele tientallen medewerkers.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

29-07-2021 • 09:33

51 Linkedin

Reacties (51)

Wijzig sortering
Misschien een beetje nostalgisch, maar waar is de tijd van de speelbare demo's. Dat gaf een echt gevoel over de speelbaarheid en de opties. Deze trailers laten het er meestal mooier zien dan het daadwerkelijk is.
Ik snap dat ook niet helemaal dat het verdwenen is. Nu moet je dus alleen uitgaan van reviews (wat een persoonlijke mening is) en kan je zelf niet even de gameplay proeven. Op de ps1/2/3 was dat toch een belangrijke factor voor mij om een game te kopen of niet. Ik las toen de reviews nagenoeg niet. Het kan ook het indekken van de ontwikkelaars zijn, dat ze bang zijn dat mensen afhaken na een demo...
Afhaken na een demo is daadwerkelijk een gevolg. Het kost ook de nodige tijd om dit uit te brengen en goed afbakenen van demo. Daarentegen als mensen afhaken, dan is het spel toch niet wat ze ervan verwachten en maken dan ook geen miskoop.
Ik snap dat ook niet helemaal dat het verdwenen is. Nu moet je dus alleen uitgaan van reviews (wat een persoonlijke mening is) en kan je zelf niet even de gameplay proeven. Op de ps1/2/3 was dat toch een belangrijke factor voor mij om een game te kopen of niet. Ik las toen de reviews nagenoeg niet. Het kan ook het indekken van de ontwikkelaars zijn, dat ze bang zijn dat mensen afhaken na een demo...
Inderdaad... nu kijken ze (ik ook) via youtube hoe het spel gespeeld wordt.
Dat is niet zo leuk, omdat je het spel niet zelf ervaart.
Steam biedt voor iedere game een demo van 2 uur. Stel dat het spel daadwerkelijk niet dat biedt wat de trailers voorschotelen is een refund mogelijk.

Helaas is het geen vervangingen van de traditionele demo, daar kon je je gerust dagen mee vermaken als kind zeker omdat het niet per sé de intro van de game was, maar echt leuke gameplay bood.
Gebruik de refund-functie niet te vaak!

Ik ging op deze manier ook allerlei games uitproberen.
Na 8 in 2 maanden kreeg ik een e-mail dat ik er mee moest oppasssen.
Dan ga jij maar iedere keer Lord Gaben betalen en daarna een refund vragen. En maar hopen dat je niet eens vergeet binnen 2 uur te refunden. Want dan zegt Lord Gaben $$$$$$$

Serieus, wat een slechte post…
Want iemand woorden in de mond leggen maakt een betere post. Goed bezig. Maar misschien heb jij een beter alternatief? Wees vrij hem te delen.

Vooralsnog is iedere refund van me netjes ingewilligd, vooropgesteld ik doe het niet wekelijks. Echter heb ik ook m'n geld teruggevraagd puur omdat een spel technisch niet dat was wat ik had verwacht. Typisch iets wat je uit een trailer niet op kan maken ondanks dat me de game erg tof leek.

Nogmaals, het is geen vervanging voor demo's maar vanuit commercieel perspectief geen verkeerd alternatief.

[Reactie gewijzigd door Cid Highwind op 29 juli 2021 14:21]

Een demo releasen kost ook tijd en geld (en moet ook getest en gekeurd worden). Ik kan me voorstellen dat het een keuze is om die energie juist in het eindproduct te stoppen.
Je zou idd maar al je energie in een product steken en dan een versie uitbrengen die gewoon niet af is

Dat zou echt een ramp zijn…
Dat zeg ik toch niet? Beetje rare opmerking. Als je eindproduct niet goed is dan zou deze met een demo waarschijnlijk nog minder goed zijn geweest.
Demo's zijn er nog wel, alleen bijna niet voor de consoles. Steam heeft elk jaar het Steam Next Fest rond juni, en dit jaar waren er vele honderden interessante demo's. Sommige zijn dan tijdelijk beschikbaar, andere blijven langer. Dat platform heeft ook een proefperiode van 2 uur voor elk spel; binnen die tijd kun je nog je geld terugkrijgen.

Op de consoles zijn er alleen hier en daar een soort proefversies, zoals wat Resident Evil 8 deed dit jaar: demo's met vaak een beperking in de speelduur. Daarmee krijg je een behoorlijk goed beeld van een spel, maar dit zijn uitzonderingen tegenwoordig.

Online games hebben soms een gratis weekend waarbij je dan je voortgang kunt behouden als je het spel koopt; dat komt ook nog in de buurt.

Ik zou het wel graag veel meer zien, maar zoals anderen al aangegeven zit er veel tijd in het opzetten van een goede demo. Het spel moet daarvoor handig worden ingekort en afgebakend, afgewerkt en getest, en uitgegeven. Aangezien ontwikkelaars zich vaak al drie slagen in de rondte werken rond de releaseperiode, wordt dat meestal niet gedaan. Het is makkelijker om een onvoltooide build aan wat Youtubers en journalisten te sturen voor previews, en verder opgepoetste trailers te laten zien.

On topic: dit spel lijkt me erg vermakelijk, en het ziet eruit als een Pixar-film. Prachtige beelden en sfeer; ik ben benieuwd.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 29 juli 2021 18:22]

Soms heb je wel demo's tho. Resident evil 8 bijvoorbeeld had een Demo. Die was welleswaar limited tot alleen de PS5, maar hij bestond wel. Zelfde geldt voor de Demo van Immortals Fenyx Rising.

Was overigens voor mij wel een eye opener over hoe nice de game is waardoor ik hem uiteindelijk ook gespeeld heb. Dus ik ben het 100% mee eens dat er meer demo's moeten komen

[Reactie gewijzigd door NBraddock op 29 juli 2021 10:49]

Tot mijn verbazing vind ik juist dat er op de Nintendo store dan wel veel demo's ter beschikking zijn. Op de PS store is dat inderdaad wel wat minder.
Ik vind Lets Play video's vaak een goed alternatief maar demo's waren ook zeker leuk gewoon om gespeeld te hebben.
Offtopic, maar valt me mee dat je niet gemind wordt. Laatste keer dat ik zo'n zelfde opmerking plaatste over demo's, werd ik massaal gemind…
Geen problemen met de uitstel voor het oppoetsen van de game.
Dit zouden de grotere bedrijven ook eens moeten doen en dan niet zeggen "de game is klaar hoor!"

De game stond al op mijn radar en was blij verrast door de 40 euro prijs voor de ps5 versie.
Zou nog wel graag een video willen zien voor meer gameplay beelden, wat we nu hebben is nogal weinig als ik eerlijk moet zijn.
Bedrijven zouden ook gewoon eens kunnen stoppen met release data te noemen voor ze 200% zeker zijn dat de game klaar is. Keer op keer uitstellen heeft niets te maken met de game als finished product willen releasen maar is simpelweg een kwestie van niet kunnen plannen.
ik kan 1 maand nou niet bepaald een probleem vinden.

Bedrijven krijgen van de higher-ups een release date toegegooit, of deze realistisch is of niet daar kunnen de developers weinig aan doen.

Keer op keer uitstellen valt ook wel reuze mee, er zijn vrij weinig games die meer dan 1x uitgestelt worden en met de corona situatie die we nu hebben is het ook wel begrijpelijk dat er bepaalde heuvels beklommen moeten worden en dat dit impact gaat hebben op een game develop tijd.

Ik blijf van mening dat ik liever een game 4x uitgesteld zie en dan mooi werkt en speelt dan dat ik de game 2 jaar in early acces kan spelen met alle gevolgen van dien.
Destijds werd een release eind 2020 in het vooruitzicht gesteld en daarna werd dat uitgesteld tot begin 2021.

Het is al iets meer dan een maand uitgesteld.

Games worden tegenwoordig standaard uitgesteld. Zeg gewoon niets als je er niet van 200% overtuigd bent dat je het gaat halen. Deze ontwikkelaar is onafhankelijk en bepaald dus zelf de planning.
Ik zie een game liever niet uitgesteld worden, ik zie liever dat ze pas een releasedatum noemen als de game bijna klaar is. Want uitstellen geeft geen garantie dat de game uiteindelijk goed is, zoals CP 2077 laat zien.
Ja want iedereen zag de pandemie komen en had hun deadlines daar al op aangepast.
en eens te meer de reden daarom pas dingen gaan roepen als het klaar is.
Zo werkt marketing natuurlijk niet.
Dat is wel erg kort door de bocht dat ze niet kunnen plannen. Er kunnen altijd dingen voorkomen die je van te voren niet hebt gepland (covid-19, game breaking bug, performance problemen etc). Dan is het gewoon beter om een game uit te stellen dan een game in een staat uit te brengen waar niemand blij van wordt (cyberpunk).
Als er onvoorziene zaken voor kunnen komen is het dus des te beter om daar rekening mee te houden en geen datum te noemen tot de game bijna Gold gaat. En uitstellen geeft geen garantie dat de game dan wel goed is (Outriders, CP2077).
"Rekening houden met onvoorziene zaken", volgens mij noemden ze dat vroeger ook wel een contradictio in terminis. Er kan immers op de laatste dag nog een gamebreaking bug gevonden worden, kun je niet echt rekening mee houden. Er zijn sowieso geen garanties dat een game goed gaat worden, uitstel of niet.

Het is makkelijk om CP2077 erbij te halen, maar er zijn ook meer dan genoeg voorbeelden waar games meerdere keren werden uitgesteld en uiteindelijk waanzinnige titels zijn geworden (Half-Life 2, Resident Evil 4, Breath of the Wild, for example).

Ik heb dan liever dat een studio een periode noemt en dat ze - naarmate de ontwikkeling vordert - evalueren of het nog een realistische periode is, met eventueel uitstel als gevolg. Volgens mij snap je ook niet wat voor een multidisciplinaire waanzin een dergelijke productie is.

Een game is namelijk nooit echt 'af'. Studio's kiezen ervoor om een titel op een bepaald punt uit te brengen omdat ze tevreden zijn met de content, performance en stabiliteit. Als ze tot het uiterste zouden gaan om de boel echt perfect af te leveren, dan zou er nooit meer een game verschijnen.

[Reactie gewijzigd door MagnoliaPTA op 29 juli 2021 10:47]

Je kunt niet naar je aandeelhouders/investeerders aangeven dat het een keer af komt. Ze willen wel een indicatie hebben wanneer ze rendement kunnen gaan verwachten.

Daarnaast is planning bizar lastig voor basis projecten laat staan grotere complexere projecten. Je ziet het in elke business bijna altijd wel dat projecten uitlopen door onvoorziene tegenslagen. Je kunt ook niet 50% slack inplannen, dat moet ook zo strak mogelijk. Als je te los plant dan heb je geen urgentie meer wat voor inefficientie zorgt. Dus er moet wel een strakke datum worden gepland, met kleine afwijking voor onvoorziene tegenslagen.

Daarnaast kan tijdens het game ontwikkelproces iemand met een briljant idee komen voor een gameplay element wat je niet kunt laten liggen en dus het uitstel waard vind. Je moet eens naar de Play, Watch, Listen podcast luisteren waar een composer, developer, voice actor, schrijver in de game media praten over vanalles. Daar hebben ze dit onderwerp ook meerdere keren besproken, en dan leer je waarom die datums geroepen worden.
Volgens mij is er geen enkel bedrijf dat zegt 'we gaan een idee uitwerken en we zien wel wanneer het wat oplevert' (goed, misschien Elon Musk zijn bedrijven).
Als bedrijf wil je zaken zoveel mogelijk achter elkaar aan plannen om zo de kosten zo laag mogelijk te houden en om ook anderen de kans te geven geld, tijd en ruimte te plannen.

Ook maak je een inschatting van wat het spel je gaat opleveren. De ontwikkeling mag die kosten niet overschrijden omdat je anders het spel duurder moet maken om uit de kosten te komen of verlies moet nemen. En dat wordt dan de oplever datum van je product.
En voor een klein bedrijf zijn dit vaak grote gokken omdat je weinig ruimte hebt. Wat grotere bedrijven kunnen dit oplossen door met middelen te schuiven en de allergrootste kunnen er gewoon lak aan hebben omdat ze een enorme schare fans hebben die toch wel kopen.
Let op dat die 40,- een Digital Only game betreft hé.

Voor mij dus wel aardig aan de prijs omdat ik de meeste games na uitspelen toch liever doorverkoop.

Een fysiek exemplaar staat mogelijk later pas op de planning.
mua, 40 voor digital only vind ik alsnog prima, ik heb de meeste games toch al op een digital library staan, dus daar past deze mooi tussen.

Ik ben zelf ook van het doorverkopen van recente games om lekker goedkoop te gamen (recentelijk ratchet and clank gehaald voor 65 en doorverkocht voor 50) Dat is goedkoop ps5 games spelen, al gaat dit niet altijd op voor bepaalde titels met heel veel replay value, die hou ik liever en koop ik dan ook vaak digital (demon's souls bijvoorbeeld).

Eerst maar de reviews even afwachten natuurlijk, maar om de prijs hoef ik het iig niet te doen.
blij verrast door de 40 euro prijs voor de ps5 versie.
Het is een kleine game en een gamedebuut van de ontwikkelstudio. Ziet er zeker interessant uit, maar ik kijk nog even de kat uit de boom.
Oef, zelfde dag als de Diablo 2 resurrected release date. Ondanks dat het geen directe concurenten zijn kwa type games zou ik niet snel voor deze release date hebben gekozen :+
diablo is de 23e. heb je 2 dagen om deze uit te spelen 😆
Dit is echt een game waar voor ik een ps5 zou halen. Ziet er prachtig uit.
Het is timed exclusive. Gelukkig heb ik beide consoles. Vanochtend 2x €25 tegoed gekocht voor €44 speciaal voor kena. Lees ik net dit. Gelukkig maar een maand.
De game komt ook naar PC
Hier kijken wij met het gezin al even naar uit. Fijn om te lezen dat er geen halfbakken game op de loer ligt, maar een team zijn taak serieus neemt om iets cools uit te brengen. Volgens mij is klantenbinding de laatste jaren in de gamemarkt ondergewaardeerd, maar het is goed om te lezen dat de feedback hierover bij sommige teams lijkt aan te slaan.
Ik vind het prima. Ondanks dat ik zit te wachten op deze game is er toch genoeg te doen in augustus. ☺️
Kena lijkt mij een prachtig spel en staat helemaal boven aan mijn lijst met Fable, Breath of the wild 2, Everwild, Horizon zero dawn 2, God of war 5, FF 16 want dit soort spel laat mijn gamer hartje sneller kloppen maar de kans is groter dan ik de PS4 versie en weer een PS4 ga halen dan de mogelijkeden van PS5.. ach ik wou ook nog eens met Dreams bezig :D
Kijk enorm uit naar dit spel, pre-order staat al een tijdje klaar. Jammer dat het een maand is uitgesteld, maar als we daar een betere game voor terug krijgen klaag ik er niet over. Staat nog genoeg op de backlog gelukkig.
Waarschijnlijk ook uitstel omdat het wel erg druk wordt qua releases in augustus. In september is het iets rustiger dus hebben ze kans om meer sales in die periode. Maar heb er wel zin in, lijkt mij een leuke game!
wat moet er allemaal uitkomen in augustus dan?
Dit was de enige game op mijn radar en ik geloof niet dat er hele grote titels in augstus komen.
Hoofdzakelijk rommel.
Waarschijnlijk gewoon uitstel omdat ze de game nog wat verder willen oppoetsen. De genoemde drukte met releases vind ik persoonlijk reuze meevallen. Veel f2p en veel games waar ik uberhaupt nog niet eerder van had gehoord. Van Kena overigens wel!
Is hij gewoon de AC Valhalla Siege of Paris DLC vergeten.
Maar opzich komt er weinig uit wat zou concurreren met Kena, als Ratchet in dezelfde maand uit zou komen zou ik vertraging nog snappen.

Maar ik heb er zin in, staat al een halfjaar in de pre order.
Dr komt doorgaans meer uit in september dan augustus en zo te zien is het aanbod niet heel geweldig dus dat is niet om iets te ontwijken
Ik wacht wel op de fysieke PS5 release

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True