AOC maakt draagbare 15,6"-monitor die beeld via USB-C of USB-A kan weergeven

AOC introduceert de I1601P, een draagbare 15,6"-monitor met full-hd-resolutie en ips-paneel, die beeld kan weergeven via USB-C en USB-A. Als het scherm wordt aangesloten op een USB-A-poort, wordt de DisplayLink-techniek gebruikt om beeld weer te geven.

De I1601P is met USB-C aan te sluiten op bijvoorbeeld laptops en tablets die de DisplayPort Alt-modus ondersteunen. Het scherm kan echter ook op laptops zonder USB-C aangesloten worden. AOC levert daarvoor een USB-C-naar-USB-A-adapter mee met DisplayLink-ondersteuning. Voordat dit gebruikt kan worden, moeten ook DisplayLink-drivers geïnstalleerd worden. Die zijn onder meer beschikbaar voor Windows, macOS, Android, ChromeOS en Ubuntu.

Het scherm heeft een 15,6"-ips-paneel met een resolutie van 1920x1080 pixels en een refreshrate van 60Hz. De grijs-naar-grijsresponstijd is 5ms en de helderheid bedraagt 220cd/m². Er zijn fysieke knoppen aanwezig om de instellingen aan te passen via een osd, maar dat kan ook via AOC's i-Menu-software.

De draagbare monitor heeft een aluminium behuizing en weegt 800 gram. AOC levert een Smart Cover mee. Die doet ook dienst als standaard en daarin kan het scherm zowel liggend als staand geplaatst worden.

Eerder bracht AOC al de I1601FWUX met alleen USB-C-ondersteuning uit, en de I1659FWUX met USB-A en DisplayLink-technologie. De nieuwe I1601P heeft vergelijkbare specificaties, maar combineert beide aansluitingen. Het scherm komt in augustus uit voor een adviesprijs van 239 euro.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

06-07-2021 • 11:57

54 Linkedin

Reacties (54)

Wijzig sortering
Ik ben al tijden in de markt voor een scherm dat ik kan gebruiken op consult, maar ze blijven maar met dit soort troep uitkomen. 220 nits? HD? Het lijkt wel alsof ze bargain bin schermen op moeten maken.

Er zit een 4k 500 nits kleurecht scherm in mijn laptop, aangestuurd door DP. Qua aanstuurtechniek is dit 100% compatibel met een dp-naar-usb-c verloopje. Hoe moeilijk is het om een dc/dc converter en dp-usbc verloopje te combineren met mijn laptopscherm? Ohja, en mn scherm inclusief scharnieren is ruim 300g lichter dan deze AOC!
AOC heeft een handje van het te laag adverteren van Nits. Momenteel heb ik een AOC scherm waarvan AOC zegt dat dit 250 nits is, echter komt deze uit op 380 en geen 250. Het zal mij niets verbazen als de "220 Nits" dichter bij de 300 ligt.

Daarnaast spreek jij over een scherm IN je laptop...
Waar denk je dat stroom vandaan komt? De lucht? Stroom word voor dat schem uit de accu van je laptop gehaald. Dat zit bij AOC IN het scherm. Accu's zijn zwaar. Dus word het scherm zwaar. De accu is een van de zwaardere onderdelen van de laptop.EDIT: AOC haalt stroom uit de USB poort, verklaard het gelimiteerde aantal nits. DP naar USB-C is nog steeds Display Link... Niet volledig Displayport.. Het enige wat veranderd is de Connector aan de andere zijde.. We gebruiken dergelijke kabels voor een aantal Intel NUC werkplekken hier op het werk.

Het is een 15,6 inch laptop, Waarom zou je 4K willen hebben? Heb je dat nodig? Nee... geheel niet. Vooral in windows niet. die jaagt je scaling naar 200 a 300% en de groeten. Dan worden je UI elementen zo groot gemaakt dat je in wezen niks meer hebt aan de extra pixels en de schaling in windows is zo bagger dat het niet merkbaar mooier word. Zit hier momenteel met een 12" 3000x2000 HP Elite 1013 G3 waaraan ook 2 1080P 24" monitoren hangen. Gebruik ze tergelijk en er is amper verschil.

AOC heeft echt wel markt onderzoek gedaan naar wat ze op de markt willen zetten, dat JIJ dit troep vind wilt niet zeggen dat het troep is. Maargoed... We lezen natuurlijk marketing gebrabbel en nemen dat aan voorwaarheid ipv dat we wachten op een review van Tweakers of iemand op YouTube :)

[Reactie gewijzigd door Indentical op 6 juli 2021 13:35]

Dit scherm haalt zijn stroom ook uit je laptop, de voeding gaat via de USB-connectie. Er zit geen accu in.
Ah ja dat zat ik net op te zoeken want ik vond 'm al vrij dun...
Maargoed, het is alsnog een opzich staand object wat dus enige stevigheid moet zorgen.
Ik heb ook gekeken of ze ergens gebruik maken van plastic, echter is de helebehuizing gemaakt van alumium wat het gewicht verklaard.

Desalniettemin had ik het in deze kwestie meer over het feit dat hij een vergelijking maakt die je niet kan maken. het scherm in je laptop is niks meer dan enken een paneel, een dunne laag aluminium/plastic bovenop en plastic/glas aan de binnenkant.

Als het al het stroom uit een USB poort moet halen snap ik HEEL goed dat deze mogelijk niet meer nits kan leveren dan 220 of 250. Je moet dan een scherm aansturen met 5Volt, het scherm gebruikt zelf ook maar 8 watt. Dat is niet enorm veel tegen over het 4K Kleurecht elite scherm van OP. Ik vermoed dat hij een Dell XPS gebruikt. ik ken weinig laptops die 4K 500nitss hebben.
Waarom zou je 4K willen hebben? Heb je dat nodig? Nee...
Om dezelfde reden dat je foto's op 300dpi wilt zien, en niet op 100dpi.
Zodat tekst, foto's en video's en de interface haarscherp zijn in plaats van pixelated.
Dat zou ik beamen als de schaling van windows niet zo ontzettend slecht is. De extra scherpte is niet aanwezig.

een 4K monitor bied geen extra scherpte wanneer de video zelf op 1080P is geschoten bijvoorbeeld.
Dit geldt ook voor foto's en eigenlijk is tekst altijd beter te lezen op native reslutie zonder schaling. Enig idee hoe klein tekst wordt op 15.6"4K met 100% schaling? Dat is niet leesbaar.

ALs je Source materiaal al geen scherpte bied zal je 4K scherm daar niets aan veranderen.
een 4K scherm bied wel enorm veel werkoppervlak, maar... dit word afgenomen door windows schaling omdat het alle UI elementen vergroot.

Je kan het bewerken van een foto niet vergelijken met de werking van een monitor, dat is niet het zelfde.
Daarbij... je hebt enkel 300 DPI nodig voor foto bewerking wanneer je deze wil printen op enige grote zodat dit er netjes uit komt. Als het voor digitale doeleinde is dan maakt DPI/PPI niet gek veel meer uit. Dat komt nog uit de tijd dat men veel meer posters etc aan het printen waren.
Volgens mij is de scaling in windows best aardig.
In mijn virtual machine gaat het in ieder geval prima op 150%

En gelukkig zijn er natuurlijk ook nog andere besturingssystemen die subliem met High-DPI schermen om kunnen gaan....
een 4K monitor bied geen extra scherpte wanneer de video zelf op 1080P is geschoten bijvoorbeeld.
Jawel, want ik bekijk de video's niet fullscreen.. op youtube zie ik de normale youtube interface(met comments etc), terwijl de video 'normaal' scherp is, omdat ik een 4k scherm heb.
een 4K scherm bied wel enorm veel werkoppervlak, maar... dit word afgenomen door windows schaling omdat het alle UI elementen vergroot.
Ik hoef geen extra werkoppervlak. Met scaling staat op 200%. Alles is gewoon 2x zo scherp. Tekst, foto's etc. Of vanuit mijn perspectief zou alles 2x zo wazig zijn als op een 1080p scherm.

Sinds 6 jaar is alles in mijn huis 4k(laptop, tv, external screen), en ik kan niet meer terug naar 1080p, dan zie ik pixels.
Zelfde als dat jij niet meer terug wilt naar 1280x720.

[Reactie gewijzigd door pim op 7 juli 2021 08:24]

Je kan via USB gerust een 1000 nits scherm van voeding voorzien, en USB 3.2 heeft wel degelijk de mogelijkheid om een volwaardig displayport signaal weer te geven
De Lenovo M14 is 300 nits.
Inderdaad, dat is het probleem met elke portable monitor heb ik ondervonden. De panelen zijn praktisch allemaal te vergelijken met die van een 15 jaar oude laptop. Heb de zoektocht naar een geschikte draagbare monitor gewoon opgegeven en een standaard 4K IPS scherm gekocht. Ik bouw hem wel in een pelicase - en dan kom ik waarschijnlijk nog steeds goedkoper uit voor een veel beter product.
De stroom zit dan ook in die pelicase ? :?
Ja waarom niet? De stroom is sowieso het probleem niet. De monitors vervoeren zonder krassen is het probleem.
Geen idee, daarom dat ik het vraag(uit interesse) ...hoe steek je 220v in zo'n koffer?
Het meest vervelende probleem is dat ze DisplayLink gebruiken. Daar hoort weer een driver bij en die kent zo zijn eigen eigenaardigheden : https://www.displaylink.o...eb8d7c6f7c1735f9aac0&f=28
en kost snelheid en compatibility
gebruik een ipad pro en projecteer je scherm daar op
De nieuwe I1601P heeft vergelijkbare specificaties, maar combineert beide aansluitingen.
Zo te zien combineert dit scherm helemaal niets. Die heeft nog steeds 1 aansluiting, namelijk usb-c. Ze leveren alleen een verloopstukje om van usb-c naar usb-A te gaan.
Op zich wel interessant, want normaal zou een usb-A niet genoeg stroom leveren. Mijn Asus ZenScreen MB16A kan ik bv. ook op zowel usb-c als usb-a aansluiten, maar in dat laatste geval heb ik wel 2 usb-a aansluitingen nodig om hem van genoeg power te voorzien zodat die ook aan springt :)

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 6 juli 2021 12:18]

Zo te zien combineert dit scherm helemaal niets. Die heeft nog steeds 1 aansluiting, namelijk usb-c. Ze leveren alleen een verloopstukje om van usb-c naar usb-A te gaan.
Er is wel degelijk nog meer verschil. Op usb-A wordt displayport-alt mode niet gesupport, dus wordt in plaats daarvan displaylink gebruikt, dit is in essentie een externe grafische kaart. Indien hij via usb-C is verbonden, wordt displayport-alt mode wel gebruikt (dus wordt de grafische kaart gebruikt van de machine waarmee hij verbonden is, met waarschijnlijk betere specs).
Wel belangrijk om te vermelden is dat DisplayLink significante overhead heeft ("Virtual display" draait op CPU) en sommige acceleratie mist. Het is daarnaast ook nog eens een compressed protocol dus je hebt bij games mogelijk lichte artifacts (maar zelf nooit geprobeerd). Weet ook niet wat de latency is

Moet dit soms gebruiken op werkplekken en het is altijd echt een gedrocht om mee te werken, als je pech hebt krijg je op een macbook soms ook nog eens een kernel panic bij het disconnecten omdat de drivers vrij brak zijn.

[Reactie gewijzigd door smiba op 6 juli 2021 13:17]

Een beetje info over de voeding was wellicht ook handig geweest.
Vzv ik begrijp moet dat uit de USB komen.
Mijn gewone USB doet 500mA bij 5V..., dus 2,5W.
Deze vraagt 8W.

Voldoende vermogen kan m.i. alleen worden geleverd door een capabele USB-C.

Bij Coolblue is hij al nooit meer leverbaar.
Maar er staat nog wel een handleiding.
Op pagina 9 staat dat je 2 (twee!) USB poorten moet gebruiken omdat 1 poort niet voldoende stroom geeft.

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 6 juli 2021 13:48]

Alles loopt via de USB poort. Dus je scherm wordt gevoed met 5 volt.
Product pagina AOC:
https://eu.aoc.com/en/monitors/i1601fwux
Wel mooi dat er steeds meer komen. Zit te wachten tot er 1 is die 10" full hd is en rond de 50 zit.
Je heb al kleiner en lage resolutie voor 60 : https://www.tinytronics.n...n-raspberry-pi-compatible
Op Aliexpress is ook genoeg te vinden, ook van goede kwaliteit.
Alleen niet meer voor die prijs nu je ook inklaringskosten etc. moet betalen :)
Dat moest je al, want die dingen zitten echt niet onder de 22 euro. Op dat vlak is het met de nieuwe '1 juli regels' juist iets goedkoper geworden, want de inklaringskosten zijn - tot een productwaarde van 150 euro - verlaagd naar 4 euro.
Inmiddels wordt de BTW gelijk opgeteld bij het afrekenen, en hoef je geen inklaringskosten meer te betalen.
Welke websites doen dat ondertussen ?
Aliexpress berekent tegenwoordig automatisch de BTW , zodra je product wil bestellen zie je in de quote de 4 euro extra dus in principe zijn alle prijzen op aliexpress die ze adverteren ( ex btw).

Ik durf niet te zeggen welke andere het doen aangezien er ook niet heel veel partijen zijn die groot zijn en ook nog is van buiten europa verkopen in NL.

Scheelt toch al snel 25-50% op kleine pakketjes.

Betreffende inklaringskosten durf ik niks over te zeggen is niet mijn forte en vraag me nu wel af is BTW en inklaringkosten hetzelfde wettelijk gezien?

On Topic:
Leuk idee alleen is het wel een kleine markt ik zie ook niet hoe dit een toevoeging zou zijn voor me werk ( zit in sales) aangezien ik hetzelfde kan bereiken met een tablet / hybrid laptop en dan hem ook kan gebruiken voor al het andere ( webcam meetings etc) en niet een extra scherm hoef mee te sleuren.

[Reactie gewijzigd door Zyphlan op 6 juli 2021 13:44]

en vraag me nu wel af is BTW en inklaringkosten hetzelfde wettelijk gezien?
Nee.

Inklaringskosten zijn kosten die het postbedrijf maakt omdat ze het pakket moeten inklaren (omdat er bijvoorbeeld BTW of invoerrechten zijn verschuldigd). Die kosten verrekenen ze aan de ontvanger; vandaar inklaringskosten.

Op het moment dat BTW van te voren al is betaald, dan zijn er geen inklaringskosten nodig (mits er geen invoerrechten verschuldigd zijn).

BTW is belastingtoegevoegde waarde, een belasting die je altijd dient te betalen wanneer je een product koopt.

Idealiter betaal je de BTW aan bijvoorbeeld AliExpress bij het afrekenen. Dan heb je geen last van inklaringskosten (mits er geen invoerrechten verschuldigd zijn).

Als het goed is gaat op den duur zo'n beetje alles op AliExpress (e.c.) met 21% omhoog, en dat is 't dan, zolang je dat van te voren kunt betalen. Anders kost het je namelijk 4-7 EUR. En dat is volkomen terecht. Met belastingontduiking is moeilijk te concurreren.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 7 juli 2021 00:03]

Bedankt voor de informatie :)

Maar het is toch in principe nog steeds oneerlijk omdat invoerrechten niet op alle pakketjes die eraan moeten voldoen ook echt voldaan wordt?
Indien men fraudeert wel. Maar nu heb je 3 scenario's:

1) BTW vooraf betalen. Waarde van pakket is accuraat. Geen extra kosten mits geen invoerrechten.

2) BTW achteraf betalen. Duurt langer. Inklaringskosten extra. Waarde van pakket is accuraat.

3) BTW achteraf betalen. Duurt langer. Inklaringskosten extra. Waarde van pakket inaccuraat.

#3 is een probleem om meerdere redenen. BTW klopt dan niet en invoerrechten mogelijk ook niet.

Gezien bedrijven meer naar 1 neigen is er meer mankracht voor 2/3 (waarbij 3 frauduleus is). Douane speelt met deze regelgeving hier de andere 2 partijen (koper en verkoper) uit.

Scenario 3 kan natuurlijk ook via EU warehouse. Wanneer daar fraude optreedt, zal dat op den duur wel boven water komen.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 7 juli 2021 13:17]

Bedankt voor de info.

Alhoewel na 5 jaar in China gewoond te hebben ben ik nog geen 1 bedrijf of persoon tegen gekomen die niet minder belasting probeert te betalen via legale of niet zo legale manieren.

Het is een hobby daarzo om belasting te ontwijken met het simpelste voorbeeld de fapiao ( btw bonnetje)

Because fapiaos are ubiquitous in the Chinese business landscape, there are various schemes for misusing them.

-Inflated fapiaos.
- Fake fapiaos
- Borrowed fapiao machines
- Fapiaos with incorrect descriptions.

https://fcpablog.com/2015...-fakes-and-frauds-abound/
Alleen bij verkopers die aangesloten zijn op het nieuwe systeem en dat is nog lang niet iedereen. Ali heeft legio verschillende verkopers, sommige kunnen je btw wel vooraf berekenen en andere weer niet. Zelfde gaat op bij Amazon, dus zelfs als je denkt dat je bij Amazon.nl iets koopt moet je goed in de gaten houden hoe het zit met btw (en dus ook met inklaring).
Ook netjes in een case (dus geen los paneel zoals in de link hierboven)? Wat zou je adviseren voor een Raspberry (van een redelijk formaat >10", eventueel met touchscreen en accu)?
je wil dus een full hd scherm 10 inch voor 50 euro en geeft een link naar een 7 inch scherm met 1024x600 pixels met touchscreen. voor 60 euro.

je zal nog een paar jaar moeten wachten voordat je dat voor 50 euro kan kopen.
Zit al een tijdje te kijken. Het is meer voor de makkelijkheid. Kan er goed mee zonder. Maar waar ik naar verwees is ook nog met touch. Dat hoe ik niet speciaal te hebben. Ze hebben ook een full HD nog hogere prijs, Als die 60 euro was dan was ik wel erg aan het twijfelen of ik die zou nemen.
Als er markt voor was, was die er al lang geweest. Maar de markt blijkt te klein. Zie dus niet zo snel wat hij wil voor 50 euro verschijnen, ook niet over een paar jaar...
Oplossing is een 10 inch full hd tablet, die zijn er wel te vinden maar niet voor 50 euro. Dacht dat er ook software is om dan met mirror je windows pc naar tablet te sturen. Dat zal de enigste optie zijn.

snel zoeken en vindt dit al: https://techwiser.com/use-your-android-as-second-monitor

[Reactie gewijzigd door bbob op 6 juli 2021 13:31]

10inch voor 50euro, dan zal je denk ik nog wel een tijd moeten wachten, zeker als je iets met de afwerking wilt van de schermen van AOC.
Of je koopt een goedkope 10" tablet tweedehands wat in jou budget past en gebruikt een app om er een 2e monitor scherm van te maken voor je laptop/desktop.
Mooi,

beetje business laptop is snel 15.6, effe thuiswerken, of op reis, nu kan je gewoon een tweede scherm meenemen dat makkelijk in dezelfde tas past als je portable.

Knap.
Ik gebruik een Iiyama ProLite X1670HC als extern scherm achter m'n werk laptop als ik bij klanten werk.
Het is een genot om een 2e scherm te hebben onderweg als consultant zijnde.

Zowat iedere laptop heeft inmiddels een usb-c met dp-alt mogelijkheid dus zie echt de meerwaarde van die usb-a aansluiting.
Als je dan ook nog eens naar de prijs kijkt, nou doe mij die 159 euro kostende Iiyama maar.
Daar wordt voor die prijs zelfs nog een nette beschermhoes bijgeleverd.
Wat een dikke randen.. Hun vorige product kreeg een 6 op tweakers.net..
Een extra scherm voor je laptop.

Waarom krijgt dit scherm aandacht met een eigen nieuwsartikel?
Omdat het een nieuwe tech product is, als een product niet goed is betekend toch niet dat er geen nieuwsartikel van komt, daar hebben we toch de reviews voor om dat te bepalen?
Een nieuwsartikel over de aankondiging van een product is toch geen review?
reviews op tweakers moet je altijd met een korreltje zout nemen, men klaagt hier over dikke bezels teerwijl ze dat bij de nieuwste macbooks niet doen.

Daarnaast moet je niet vergeten dat de overige hardware (want een scherm is niet enkel het paneel) ook in dezelfde behuizing moet zitten. Bij laptops kan een groot deel hiervan gewoon op je moederbord geplaatst worden.
Kan mij voorstellen dat dit een goede uitkomst is voor productieve mensen die semi-mobiel zijn en vaak op plekken komen waar wel veel bureauruimte beschikbaar is zonder extra monitor.

Met DisplayLink heb ik een liefde/haat-relatie die sterk leunt naar haat, maar gelukkig is het niet nodig om dat te gebruiken met semi-moderne hardware. :)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 6 juli 2021 12:30]

Via USB-A zal dan wel met een ingebouwde GPU gaan wat in het scherm zit want hoe wil je anders beeld over USB-A sturen, USB-C heeft dan meestal wel ondersteuning voor Thunderbolt/Displaylink.
Via USB-A of USB-C zonder geschikte alt mode moet je gebruik maken van de displaylink technologie. Een speciale driver capteert het beeld van je Gpu en gebruikt dan de Cpu om het beeld te comprimeren. In het beeldscherm zit een chip om snel dat beeld te decomprimeren en te tonen. Zo kan het videosignaal over een beperkte bandbreedte verstuurd worden.

Je ziet dan wel compressieartifacten bij snel bewegende beelden of complexe zaken zoals gradients.
Vroeger zat er gewoon een GPU in het beeldscherm dat is veranderd dus.
Ik heb een tijdje geleden in een aanbieding zelf een goedkoop mobile scherm gekocht (Thredo TPM-01), en ja, de helderheid is niet super, kleuren wassen, lage refresh etc. Maar, hij doet precies wat nodig is om onderweg mijn werk setup goed bruikbaar te maken. Voor grafische belangrijke zaken moet je t niet gebruiken, maar voor coderen, documenteren, en presenteren is het ideaal.

Ik ben benieuwd hoe deze markt blijft evolueren, ik hoop al een tijdje dat Android een betere desktop-like interface gaat maken. Ik heb het een paar keer gebruikt, maar het is imo nog absoluut niet zo ver dat je het als laptop-replacement kan gebruiken.