Windows 10-preview heeft toggle voor Aero Shake die standaard uit staat

De Aero Shake, het heen en weer schudden van een venster om andere vensters te minimaliseren, staat standaard uit in Windows 10 Insider Build 21364. Het is wel weer in te schakelen met een nieuwe toggle. De functie werd geïntroduceerd in Windows 7.

Gebruikers die Aero Shake, wat in Windows 10 'Title bar window shake' heet, wel willen gebruiken, moeten de functie handmatig opnieuw inschakelen, schrijft Microsoft in de release notes van de build. Dat de wijziging in de Insider Build van Windows 10 zit, maakt het waarschijnlijk dat de releaseversie van het os straks dezelfde behandeling krijgt.

De Aero Shake is onderdeel van een aantal vernieuwingen die in Windows 7 verschenen. Het gebaar werd geïntroduceerd samen met onder andere Aero Peek, Aero Snap en de voortgangsindicatie om taakbalkknoppen heen. Die functionaliteiten zitten tot op de dag van vandaag nog in Windows. Aero staat

Windows 7 preview - Windows logo

voor Authentic, Energetic, Reflective and Open en is de design language die voor het eerst het levenslicht zag in Windows Vista. Het verving Windows XP's Luna-ontwerptaal en werd zelf vervangen door Metro in Windows 8.

Critici van Aero Snap stellen dat Aero Shake te vaak per ongeluk gebruikt wordt. Mocht dat gebeuren, dan kan men met opnieuw schudden de handeling ongedaan maken.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

24-04-2021 • 13:10

127

Reacties (127)

127
121
58
3
0
28
Wijzig sortering
Ik gebruik dit heel vaak, erg handig. Ik snap niet hoe je dit per ongeluk kan doen. Het gaat niet al te makkelijk, maar is wel makkelijker dan alternatieven om hetzelfde te bereiken.
Als ik een debug run van mijn applicatie start (enteprise toepassing) worden altijd een aantal vensters tegelijk geopend. Maar steeds over elkaar. Ik rangschik die dan snel zodat ik bij de info kan die ik nodig heb. Vaak genoeg gebeurd dat daarbij alles ineens sloot omdat ik per ongeluk schudde. Erg frustrerend.
Als je het nogmaals doet komen de geminimaliseerde vensters weer terug.
Ah, fijn.
Sowieso weet ik na dit artikel pas dat het komt door Aero Shake... ik dacht al die tijd dat het een visual Studio bug was :P
Dan zou ik zeggen om het de software te tweaken dat het niet per ongeluk kan gebruikt worden ipv het uit te zetten? Zoals de plak toetsen, als je dit gebruikt krijg je een melding dat je dit wel wilde doen en de vraag om het uit te schakelen.
Het is mij talloze keren per ongeluk gebeurt. Je hoeft maar net een venster op de juiste manier heen en terug te bewegen en boem. En op het tegendeel, als ik het WOU gebruik, kreeg ik het gewoon niet voor elkaar zonder een epileptische aanval te simuleren met mijn hand. Vind ik Windows + D, of 1x rechts onder klikken toch wel echt iets handiger.

Ik snap niet waarom dit 10 jaar heeft geduurd om er überhaupt een schakelaar voor te maken. Dit is een van de eerste dingen die ik uit zet als ik Windows installeer, en ik moet er de registry of gpedit voor induiken, absurd.
Wat is het praktische nut hiervan dan? Want dat ontgaat me oprecht.
Het nut hiervan is mij ook altijd ontgaan hoor.
Ik heb nooit de behoefte gehad om niet-actieve vensters , die dus op de achtergrond staan, te minimaliseren.
Soms kan het handig zijn om iets van uit een mapje/programma naar je bureaublad te slepen.
Het gebeurt echt heel snel per ongeluk. Je hoeft zelfs maar 1 keer heen en weer te "schudden" om de functie te activeren. Het kost dan meestal meer moeite om het nogmaals te doen om alle geminimaliseerde vensters weer terug te krijgen.
Ik heb er laatst een paar keer last van gehad toen een custom snapping tool iets te aggressief was met snappen, toen probeerde ik het venster wat agressief "los te trekken", maar dat activeerde Aero Shake. Verder, zonder die snapping tool heb ik er inderdaad nooit last van gehad, maar aan de andere kant heb ik ook nooit het nut gezien van alles behalve X minimaliseren. Waarom zou je alles behalve één venster willen minimaliseren? In zo'n geval maximaliseer ik gewoon het venster wat ik wél wil zien. Iedereen heeft z'n eigen workflow natuurlijk.
Waarom zou je alles behalve één venster willen minimaliseren? In zo'n geval maximaliseer ik gewoon het venster wat ik wél wil zien. Iedereen heeft z'n eigen workflow natuurlijk.
, ik denk dat dit ook de reden is dat het nu standaard wordt uitgezet, het lijkt me niet iets dat veel gebruikt wordt relatief gezien (maar wat wel is verwarring / irritatie kan geven bij mensen die het niet kennen). Voor die keren dat ik iets zou willen minimaliseren behalve 1 scherm lijkt me een hotkey logischer of wat al kan Winkey+D en dan AltTab.
Ik vind het lastig om het consequent goed te doen op mijn laptop (/touchad). Een hotkey lijkt me logischer / handiger. Net zoals dat je Winkey+D hebt om naar de desktop te gaan (nog een keer om alles weer terug te krijgen). (Misschien dat deze er al is maar ik ben 'm nog niet tegen gekomen)
Grappig, ik kende deze hele functie niet en nu ik het even getest heb kan het soms best handig zijn, zeker gezien de Desktop-peek knop zo minimaal is geworden en op zo'n gekke plek staat. Jammer dat deze functie er dus weer uitgesloopt gaat worden net nu ik hem ken :-P
Waar lees je dat het eruit gesloopt gaat worden? Ik lees alleen dat je het nu moet inschakelen.
Waarschijnlijk omdat er op deze site nogal de opvatting heerst dat als iets standaard uitgeschakeld of verborgen wordt, de functie in kwestie op den duur verdwijnt.
Dat gebeurt ook wel heel vaak.
Hoera! Het meest irritante windows feature gaat verdwijnen.
Ik heb wat afgevloekt de afgelopen jaren als ik weer eens al mijn windows één voor één terug moest halen.
Probleem is dat bij tablet gebruik dit feature veel te snel onbedoelt geactiveerd wordt.
Als je dit per ongeluk gebeurt: gewoon nog een keer schudden, dan is alles weer terug. :)
Ik vraag me ten zeerste af welke weg Microsoft in wilt slaan met deze keuzes. Het is een feature die ik persoonlijk dagelijks gebruik, en wat ik straks naar alle waarschijnlijkheid weer via een omweg aan mag gaan zetten.

Laatst kwamen ze ook al met het ‘briljante’ idee om diverse OS apps via hun eigen AppStore te gaan updaten. Lekker, nóg meer fragmentatie op dat gebied. En ook om nog maar even te zwijgen over de roadmap van Teams, wat een blamage is dat zeg! Waarom kan ik op mijn mobiel wel twee corporate accounts hebben, maar is dat op de desktopclient nog steeds niet met goed fatsoen mogelijk? Waarom?

Echt waar Microsoft, get your shit together. Ga echt eens even met de bezem door je portfolio heen en begin schoon.

/einde rant

:)

[Reactie gewijzigd door Muqq op 23 juli 2024 06:26]

Omdat zoals gezegd er waarschijnlijk meer mensen zijn die deze functie per ongeluk activeren dan dat er mensen zijn die het echt een belangrijke feature vinden. Samen met Aero Snap (window tegen rand van het scherm duwen om te maximaliseren, of naast elkaar te zetten) en een externe monitor gebeurt het mij meerdere malen per maand dat ik per ongeluk Aero Shake activeer. Je kunt de functie natuurlijk gewoon weer aanzetten. Anders is Windows+D misschien een fijne shortcut voor je, voor mij werkt dat persoonlijk veel sneller (en resultaat is gelijk).
Win+Home is gelijk, niet Win+D.
Ik ben niet zo voor die muis besturing, maar dat is een persoonlijke keuze.
Dat Microsoft een nogal zwabberige stijl heeft ben ik met je eens. De diverse instellingen zitten na vele jaren ook nog steeds in twee (met group-instellingen zelfs drie) verschillende schermen. Ondertussen worden grafische dingetjes weggehaald en weer toegevoegd. De store is ooit opgezet en heeft daarna een tijdlang nauwelijks aandacht gekregen en nu moet dat weer een centrale plek voor de updates worden.
Windows 10 is zo een beetje een grabbelton geworden waarin allerhande ideeën zijn opgenomen, maar niet worden afgemaakt waardoor we als gebruikers met mengelmoesjes van oud en nieuw en soms zelfs nog een zijpaadje, te maken krijgen ipv een strak opgezet OS.
Software ontwikkelaar zet featured standaard aan: waarom staat dat standaard aan! Dat moet opt-in zijn!

Software ontwikkelaar zet feature standaard uit: ja nu moet ik hem helemaal zelf aanzetten! Weet je wel niet hoeveel moeite dat kost!
Wat ik niet snap is de haat tegen die appwinkel. Op telefoons is het, met uitzondering van diehard-gebruikers, een gotspe als iets niet via een appwinkel gaat, maar op de computer is het precies het tegenovergestelde.
Ik heb geen hekel aan de Windows store maar als ik advocaat voor de duivel moet spelen:
- Veel mensen zijn gewend aan de installers en vinden dat fijn.
- Voor de store is een MS account nodig en dat wil niet iedereen.
- Sommige apps; bijvoorbeeld VLC kunnen sommige dingen in de store app niet die ze in de losse download wel kunnen vanwege store regels.
- De store staat tracking toe.
- De store apps worden op een aparte locatie op je PC geïnstalleerd welke standaard verborgen is en waar je standaard geen toegangsrechten toe hebt. Dus even snel een configuratiebestand aanpassen is er niet bij.
- Veel mensen irriteren zich dat een hoop meuk apps zoals Candy Crush en dergelijken standaard mee-geinstalleerd worden bij Windows 10. Dit zijn allen store apps wat de eerste indruk geeft → de store is voor meuk apps.
- Voor de store is een MS account nodig en dat wil niet iedereen
Fout, wel word het gevraagd maar je kan perfect apps uit de store installeren & updaten zonder MS account, vergelijkbaar zoals bij Win10 installatie. Je kan wel zeggen dat het niet echt duidelijk is dat een account niet verplicht is, echter zowel Playstore als IOS store dwingen een account af of je krijgt zelfs geen updates.
- Sommige apps; bijvoorbeeld VLC kunnen sommige dingen in de store app niet die ze in de losse download wel kunnen vanwege store regels.
&
De store apps worden op een aparte locatie op je PC geïnstalleerd welke standaard verborgen is en waar je standaard geen toegangsrechten toe hebt. Dus even snel een configuratiebestand aanpassen is er niet bij.
Works as designed, store apps zijn sandboxed waarbij store apps aan niets anders kunnen en niets anders (inclusief gebruikers) kunnen aan de store apps. Dat is 1 op 1 vergelijkbaar met Android & IOS. Daardoor heb je idd als app minder mogelijkheden, voor sommige Android apps moet je een jailbreak hebben omdat het anders niet mogelijk is, bij Windows breng je dan gewoon een niet store app uit.

Dat is net heel het idee van een Windows Store, voor enterprise is het gewoon ook handig dat users wel hun eigen apps uit de store mogen halen (netflix, spotify, etc) zonder ze daadwerkelijk admin te moeten maken waarbij die appstore apps dusdanig sandboxed zijn dat ze zeker niet aan bedrijfapps geraken. (in een high security omgeving kan je dat natuurlijk ook afblocken)
Veel mensen irriteren zich dat een hoop meuk apps zoals Candy Crush en dergelijken standaard mee-geinstalleerd
Hier ga ik MS niet verdedigen want dit is gewoon terecht. Echter hoeveel meuk waaronder Candy Crush word op Android meegeleverd? Hoeveel stock Android telefoons bestaan er nog? Waarom is dat dan bij MS een store voor meuk apps maar bij de Playstore niet? Begrijp mij niet verkeerd, ik hekel er bij MS aan maar het is nog erger bij Android, waar zit dan het verschil?
Ik snap wat je wil zeggen maar ik ben het niet overal helemaal mee eens.
- Voor de store is een MS account nodig en dat wil niet iedereen.
Voor android is ern google account nodig en voor Apple een Apple account. En veel mensen hebben een Microsoft account (misschien zonder te weten). Ik weet niet of het nu nog steeds is maar Microsoft maakte het ieder geval moeilijker om een lokale account te maken. Of mensen vielen voor de tekst dat het veiliger is/veel voordelen heeft. Er zullen zeker mensen zijn die het niet willen onder de icters maar normale gebruikers betwijfel ik het bij.
- De store staat tracking toe.
Bij normale installaties kan dit er ook nog bij zitten. Sterker nog, ik verwacht dat Microsoft op bepaalde dingen scant zoals virussen. Bij normale downloads is het maar afwachten of de uitgever niet stiekem extra dingen doet. Of bij downloads via andere websites (omdat hun eigen link niet werkt, te traag is of account nodig heeft bijvoorbeeld) of ze er geen andere dingen bij gedaan hebben.
- De store apps worden op een aparte locatie op je PC geïnstalleerd welke standaard verborgen is en waar je standaard geen toegangsrechten toe hebt. Dus even snel een configuratiebestand aanpassen is er niet bij.
Dit is natuurlijk een icter probleem. Nu hebben de mensen in mijn omgeving echt heel weinig ict kennis (krijg bijvoorbeeld ook de vraag of het goed is om Windows te updaten) maar die mensen zie ik evengoed al niet zulke dingen doen.
- Veel mensen irriteren zich dat een hoop meuk apps zoals Candy Crush en dergelijken standaard mee-geinstalleerd worden bij Windows 10. Dit zijn allen store apps wat de eerste indruk geeft → de store is voor meuk apps.
Hier kan ik alleen voor mezelf spreken maar ik heb zulke dingen nooit gedacht aan de store. Alleen sat de fabrikanten extra geld kregen voor die troep. Ik verwacht in mijn omgeving dat de meeste de store geeneens echt kennen of vermijden omdat een winkel gelijk staat aan dingen kopen (ook al downloaden ze wel gratis aps vanuit det telefoon store). Maar dit is in mijn omgeving en ervaringen. Dat staat niet gelijk aan de rest van de wereld.
1. Sommige apps; bijvoorbeeld VLC kunnen sommige dingen in de store app niet die ze in de losse download wel kunnen vanwege store regels.
2. De store staat tracking toe.
3. De store apps worden op een aparte locatie op je PC geïnstalleerd welke standaard verborgen is en waar je standaard geen toegangsrechten toe hebt. Dus even snel een configuratiebestand aanpassen is er niet bij.
, 1. dat ligt vooral aan de ontwikkelaar (als in hoeveel moeite wilt die erin stoppen of hoeveel kennis die heeft), ik heb wat ervaring met store app ontwikkeling en je kunt echt een hoop tegenwoordig. Het iets anders omdat je oa rekening moet houden met permissies maar dat is juist voor de gebruikers fijn qua privacy (/meer controle waar de app bij kan) maar het vraagt wel meer planning van de ontwikkelaar.
2. desktop apps staan ook tracking toe, het is juist moeilijker bij store apps om het te doen omdat je permissie moet hebben van de gebruiker om bepaalde dingen te kunnen doen (zoals bijv de camera of microfoon te mogen gebruiken). Ook zijn store apps gesandboxed waardoor ze niet zomaar bij data van andere apps kunnen (ook weer fijn voor de gebruiker mbt privacy en security).
3. dit ligt aan de ontwikkelaar, dit is een van de mogelijkheden maar bij verreweg niet de enigste. Bovendien is de folder gewoon toegankelijk als je als ontwikkelaar een link geeft (oid).

[Reactie gewijzigd door ochhanz op 23 juli 2024 06:26]

Dan denk ik dat je mijn commentaar verkeerd leest. Ik heb niks tegen AppStores tegen. Waar ik wel wat op tegen heb is inconsistentie;

- Apps updaten via de store
- Apps updaten via build-in updaters
- Apps updaten door nieuwe .exe files te downloaden (Jabra software bijv.)
- Apps updaten via Windows Updates (ingebouwde apps)

Op MacOS heb ik hier net zo'n grote hekel aan.
Het zijn meerdere mogelijkheden voor ontwikkelaars. Het is aan de ontwikkelaar om de meest klantvriendelijke manier te kiezen. Overigens gaan updates (voor de respectieve apps) standaard via de Store automatisch dus hoef je er niet naar om te kijken.

Overigens is dat 3de punt wel vrij ouderwets en punt 4 gaat voor zover ik weet alleen maar om echt OS achtige dingetjes (bijv file explorer), de rest van de W10 apps gaan via de store (calculator etc.).
Ik ben er wel blij mee, het is een geweldig irritante feature die waarschijnlijk bij de meeste mensen per ongeluk gebruikt wordt. Dit is 1 van de instellingen waarbij ik blij ben dat die standaard uitgeschakeld wordt.
Gebruik deze functie zelf vrij regelmatig sinds Windows 7. Vrij handig als je bijvoorbeeld veel vensters open hebt staan, en even snel een bestandje van je bureaublad naar een browservenster moet slepen oid. Je schud de browser, alles minimaliseert, bestandje slepen, browser weer schudden en alle schermen komen weer terug. Dat laatste is meteen een kleine tip voor mensen die het per ongeluk activeren en ineens alle schermen 'kwijt' zijn.

Heb het zelf nog nooit per ongeluk geactiveerd, maar aan de rest van de reacties te lezen komt dat toch regelmatig voor. Prima dat het default uitgezet wordt, maar zou het toch jammer vinden als het in de toekomst ineens zou verdwijnen.
Ik wardeer die functie wel.
Kan wat mij betreft wat meer uitgebreid worden.
Als je shaked gaat alles weg behalve het schem zelf..
Als je het nog een keer doet komt het terug..
Alleen als je shaked en je opent iets op je bureaublad om vervolgens weer alles zichtbaar te maken
Helaas :-).. miss gebruik ik het een beetje over de top
In de enterprise editie (en mogelijks andere Windows versies) kan je de Aero shake functie uitschakelen in het Group policy. onder gebruikersconfiguratie > Beheersjablonen > Bureaublad > Minimaliseren van Aero Shake met muisbeweging uitschakelen.
Ik heb het nog nooit gezien. Ik moest zelfs even YouTube raadplegen: https://youtu.be/okcBQ4ytDaU

Heb het ook nooit gemist, aangezien ik windows + D daarvoor gebruikt.

Voor touch devices, maak je gebruik van gestures.
Hierbij is het dus ook niet nodig.

Wel leuk bedacht.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 23 juli 2024 06:26]

Heb dat al vaak gehad dat als ik ooit wat laat zien aan mensen en per ongeluk t venster iets te snel heen en weer beweeg dat alles dan minimaliseert. Erg vervelend, maar gelukkig is het dus een opt in geworden.

Edit: goh ongewenst/off topic? Ah ja dit was een thread over MacOS natuurlijk...

[Reactie gewijzigd door jimzz op 23 juli 2024 06:26]

Anoniem: 24916 @jimzz24 april 2021 20:47
Gewoon nog een keer doen en het was al weer opgelost...
dat overkomt mij ook wel eens, maar dan wil ik het nog een keer doen om het ongedaan te maken, lukt het niet. Die hele functie mag wat mij betreft uitgeschakeld worden.
Het is op dit moment ook al eenvoudig uit te zetten via de Group Policy Editor. Google maar eens. Is gewoon een makkelijke toggle.
Als je het met de Group Policy editor moet aanpassen is het per definitie geen "makkelijke toggle".
Dit heb ik veeeeeel te vaak meegemaakt en ben dus erg blij dat dit nu instelbaar wordt.
Met de muis kun je ook gebaren gebruiken. Muisgebaren zijn echt het beste ooit, maakt alles zo veel efficiënter. Naast extra knoppen op je muis.
welk programma gebruik je voor muisgebaren?
Ik gebruik Strokes Plus. Ik geloof dat er tegenwoordig ook een betaalde versie is, maar ik gebruik de gratis versie.
Windows + D doet hetzelfde.
Windows+D doet zeker niet hetzelfde. Aero shake minimaliseert alle windows behalve de huidige, Windows + D minimaliseert alle windows waaronder de huidige.
Dat doet Windows + home dus ook al altijd, het minimaliseert alle windows behalve de huidige. Maar dat shaken zal door sommigen vast wel veel cooler gevonden worden.
Windows + home is een toetscombinatie die ik niet met 1 hand kan maken. Dat geeft het dus praktisch al een 1-0 achterstand. Daarnaast weet ik de home toets ook niet blind te vinden. Moet dus altijd even kijken.

Handig dat de shortcut bestaat, maar had liever gezien dat win+D dit zou doen.
Je kunt ze met de PowerToys Keyboard Manager eventueel remappen, fluitje van een cent.
Ja, maar niet op computers van anderen. Ik kwam vroeger nog wel eens bij mensen om ze dingen uit te leggen, dan heb je er niks aan als je alleen je eigen geremapte shortcuts kent ;)
Of simpelweg handiger als je op dat moment alleen de muis vast hebt natuurlijk.

Ik vind het een ideale functie. De keyboard shortcut ken ik wel, nooit gebruikt.
Ik gebruik het ook regelmatig als ik aan het slepen ben en de desktop wil zien
Dat is toch juist om het venster wat openstaat te sluiten?
Nee, dat is alt-F4.
Ctrl-W sluit oa. tabbladen in je browser, maar geen hele programma’s.
Afhankelijk van het programma en instellingen kan dit overigens wel het geval zijn bij het sluiten van het laatste "document".
Dat is om tabbladen en Windows verkenner vensters e.d. te sluiten, niet om alles te minimaliseren behalve het venster in focus.
Windows + D is om alles te minimaliseren, met Windows + Home minimaliseer je alles behalve het venster in focus, net als Aero Shake doet.
Oh tof, dus na 10 jaar hoef ik die registry edit niet meer uit te voeren bij het installeren van een nieuwe Windows.

Thanks Microsoft. Scheelt weer wat minuten van mijn leven.
Jij bent 1 van de 3 mensen op de wereld die deze feature per ongeluk gebruikte? Vind ik knap. Ik moet echt een beste slinger aan m'n muis geven voor ook nog best wel lang om het te activeren.
Er zullen een boel mensen zijn die deze feature ongewenst vinden en een boel die hem wel willen gebruiken. Aangezien deze shake feature niks veranderd aan de look en ui van win 10 zoo het optioneel maken geen gek idee zijn met een toggle. Waarom trouwens de user niet de gevoeligheid zelf laten instellen? Of als die functie voor het eerst afgaat de user vragen of die hem wilt gebruiken?

Zelf hoor ik tot de groep die regelmatig met vensters sleept over twee schermen en soms zelfs in gedachten verzonken besluit een scherm toch anders te snappen of er wat mee begin te zwalken :). Nooit geweten dat je nog een keer kon “shaken” om alles terug te halen. Ik vraag mij af of dat ook kan nadat je je muis knop weer losgelaten hebt. Ik verwacht de minimalisatie van alle apps niet, dus bedenk ik ook niet automatisch mijn muisknop vast te houden en laat ik deze al los. Nu gebruik ik meestal keyboard shortcut om windows te snappen.

Dit staat bij mij in het rijtje ergenissen, net zoals de windows reboot popup die laatst ook ongemerkt afging. Ik was het een en ander aan het noteren en drukte net op enter toen die popup opkwam...

Persoonlijk denk ik dat er nog teveel inconsistentie zit in Windows en veel zalen helemaal niet zo intuïtief zijn, maar vaak op een bepaalde manier werken omdat men het gewend is.
Ik denk eerder 2 van de 3. En zo'n beste slinger hoef je niet te geven, op mijn full hd scherm van 22 inch lukt het al door ongeveer een centimeter te schudden, en dat met maar 3 bewegingen (heen-weer-heen). Om het vervolgens nog eens te doen om alles weer te openen kost het me vaak meerdere pogingen.
Windows 7 blijft voor mij het prachtigste (windows) OS waar ik ooit mee heb gewerkt. De transparantie effecten, de knoppen, de geluiden.. ik vind het jammer dat ze die UI hebben vervangen door hun 'metro'-UI, met grote grijze blokken, vele leegruimtes (met als dieptepunt MS Teams) en andere lelijke kenmerken.
Ja, inderdaad, Windows 7 met de mooie Aero Glass themes, maar dat is er allemaal vakkundig uit gesloopt schijnt het?
Reddit: The true reason behind Aero Glass's removal from a former Microsoft Software Engineer
Hahahahaha. Wat een onzin. Geweldig.

Je bent je er van bewust dat Windows al sinds Windows Vista een variant van Aero heeft die exact voor die reden ontworpen is? Aero Basic was gemaakt voor low-performance devices en werd ook actief gebruikt in Windows daarvoor. Niet alleen dat, maar in 2011 al melde Microsoft dat de transparantie effecten van Aero weg zouden gaan in de afgewerkte versie van Windows 8.
Anoniem: 1322 @saren24 april 2021 13:20
Gelukkig is er keuze genoeg in besturingssystemen. Ik ben 4 jaar geleden overgestapt maar werk nog regelmatig met Windows op andere systemen. Wat ben ik iedere keer weer blij dat ik die stap heb gemaakt.
Helemaal met je eens!
Windows 7 draai ik nog steeds naar volle tevredenheid.
Dat ze de boel zo hebben omgegooid snap ik nog steeds niet, waarom iets, wat zo ingeburgerd is, veranderen? Erger me werkelijk groen en geel aan het ''nieuwe Windows''....
Windows 2000 is mijn favoriete OS. Het werkte sneller dan huidige computers met M.2. Alles gebeurde gewoon precies zoals ik het bedoelde, alsof er een band was.
Ik draai thuis nogsteeds Windows 8.1. Werkt als een trein en minder Metro onzin erin!
Ik draai thuis nogsteeds Windows 8.1. Werkt als een trein en minder Metro onzin erin!
Win8 heeft meeste metro, win8.1 minder, win10.1 nog minder win 10.2 nog minder etc.
Metro is de touchscreen interface die alles super groot maakt, functionaliteit mist omdat het zo nieuw is en alles met vegen over het scherm wil doen.
De huidige naam voor het fancy maken van de win10 interface is Fluent Design. Afgezien van teveel whitespace heeft dit weinig te maken met metro.
Ik weet niet zeker of je sarcastisch bent of niet, maar zo ja: goeie grap! Zo nee: Windows 8.x is de basis waar de hele metro UI op gebaseerd is. Meer metro dan dat wordt het niet...
Hij bedoeld minder metro dan 8.0

Windows 8.1 was in mijn ogen ook een top OS. Veel vernieuwingen en ideaal voor mijn convertible. Op een regulier desktop vond ik ook top werken en het nieuwe start schermt werkte rete goed met wanneer je het naar eigen smaak aanpaste.

Windows 8 miste een hoop instellingen waardoor het de overgang tussen metro en het reguliere OS te groot was. Zo kon je niet eens de taakbalk zien en was de achtergrond van het start scherm niet aan te passen.
Hoe kun je win 8.1 boven 10 prefereren?

Als ik een lijstje moest maken met alle voor en nadelen dan kom ik niet ver.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.