Huawei toont elektrische auto Cyrus Huawei Smart Selection SF5

Huawei heeft op de autoshow in Shanghai een elektrische auto aangekondigd: de Cyrus Huawei Smart Selection SF5. De auto is uitgerust met het besturingssysteem Huawei HiCar van de Chinese fabrikant.

De SF5 wordt in samenwerking met autofabrikant Seres geproduceerd. Vooralsnog is de auto alleen nog aangekondigd voor de Chinese markt, waar de wagen inmiddels ook op de website van Huawei is verschenen.

De elektrische auto is een suv van 4,7 meter lang en 1,93 meter breed. De SF5 is uitgerust met twee elektromotoren met 405kW-piekvermogen en 820Nm koppel. Hiermee kan de auto volgens de fabrikant in 4,86 seconden van 0 naar 100km/u. Met de twee elektromotoren heeft de wagen een actieradius van 180km.

Huawei claimt dat de auto een werkelijke actieradius van 1000km heeft, gebaseerd op de New European Driving Cycle, of NEDC. Daarvoor moet echter wel gebruikgemaakt worden van de range extender in de vorm van een 1.5-liter verbrandingsmotor en rijdt de auto dus niet meer elektrisch.

De suv komt in twee uitvoeringen: een vierwielaangedreven model en een model met tweewielaandrijving. De twee versies kosten omgerekend respectievelijk 31.554 en 27.700 euro. Het is niet bekend of de SF5 ook naar de Europese markt komt.

Door Robert Zomers

Redacteur

20-04-2021 • 19:09

46 Linkedin

Reacties (46)

Wijzig sortering
Anoniem: 428562
20 april 2021 19:55
Zelfrijdende Huawei die in stadsverkeer meerijdt en aandacht heeft voor voetgangers en fietsers.

https://www.youtube.com/watch?v=8BoE21o8rfw

Beste demo van een zelfrijdende auto die ik tot nu toe gezien heb.
Volgens mij zit dat op een gelijkaardig niveau als wat Tesla vandaag kan. Bijkomend, als dit effectief L4 is, dan is het nog maar de vraag hoe nuttig het werkelijk is.

Voor hen die de verschillen niet kennen tussen de verschillende niveau's van rijhulpsystemen. L2 is waar de meeste fabrikanten, inclusief Tesla, vandaag zitten. Het is al redelijk verregaande zelfsturing van de wagen, maar de bestuurder moet de aandacht bij de weg houden en in staat zijn om op elk moment in te grijpen. Bij L3, waar de meeste fabrikanten naar opweg zijn, is die continue aandacht van de bestuurder niet langer noodzakelijk, maar kan het zijn dat deze moet overnemen wanneer de wagen het zelf niet meer weet.

Bij L4/L5 zou de wagen alle situaties zelf moeten kunnen oplossen en kan je in principe het stuur en de pedalen achterwege laten. Belangrijkste verschil tussen L4 en L5 is dat bij L4 het gebied waarin dit mogelijk is, geografisch beperkt is. De wagen zal zich dan dus basseren op locaties die bekend zijn en goed in kaart zijn gebracht. Bij L5 moet de wagen in principe overal kunnen rijden, zelfs op wegen die nieuw zijn en dus niet gekend zijn door het systeem.
Wat @Teijgetje zegt: De Arcfox-αS Hi (andere auto dan die uit het T.net artikel hierboven, maar zelfde besturing) is volgens onderstaand artikel SAE Level 3, wettelijk gezien level 2 maar qua beleving Level 4 (???) , heeft 5G en Lidar (en Tesla vziw niet):

https://www.scmp.com/tech...ectric-cars-launch-arcfox

Even nagezocht, deze Cyrus SF5 is Level 2+.

Tesla is inderdaad Level 2, het is slechts een assistent (ADAS) en de naam "autopilot" is buitengewoon misleidend. Dat het level 2 is geven ze zelf ook toe:

https://www.autoblog.com/...-self-driving-level-2-sae

Honda was kennelijk de eerste met Level 3:

https://www.autoblog.com/...end-level-3-autonomous-2/

Dus Chinezen en Elon Musk hebben mooie praatjes, maar vooralsnog maken alleen de veel bescheidener Japanners het waar... Maar dan in een beperkte scope (mogelijk marketing gedreven?) die Tesla weer niet interessant vind, want Tesla wil geen hoog level onder beperkte scenario's, maar bij alle scenario's.

Al met al is het dus best verwarrend; en eigenlijk voor een realistisch scenario (dat verder gaat dan "alleen in de file onder de 60 per uur") zit iedereen gewoon op level 2 op dit moment. En de SAE-levels zijn niet zo interessant; omdat ze geen rekening houden met de scope.

Stel, je moet met hoger dan een 8 slagen om jezelf cum laude te noemen, dan werkt het SAE-model kennelijk zo dat als je alleen voor Engels een 8 had (zoals Honda) en voor de rest een 6, dat je jezelf cum laude mag noemen. En de buurman die overal een 7,5 voor heeft (zoals Tesla) niet.

[Reactie gewijzigd door kidde op 21 april 2021 22:52]

als dit effectief L4 is, dan is het nog maar de vraag hoe nuttig het werkelijk is.
De gebruikte wagen, de Arcfox-aS Hi, is een productieversie, geen beta-model. (En ziet er imo meer uit als een Porsche, maar je maakt daar geen goedkope indruk mee.)
Had je de filmjes wel bekeken? Deze geeft meer uitleg.
De auto stuurt toch zelf door druk verkeer met fietsers, voetgangers, brommertjes en plotselinge situaties?

Waarom is dat in werkelijkheid niet nuttig volgens jou? Omdat Tesla nog in beta-fase zit?

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 21 april 2021 13:49]

In dit filmpje wordt eea nog iets beter uitgelegd, oa over hoe de computer werkt.
Bovendien krijg je regelmatig een uitvergroting van de boordcomputer zodat je duidelijk ziet wat de auto "ziet" en waar deze op reageert.

Tesla defeated? The REAL L4 Autonomous Driving presented by Chinese tech giant Huawei

De Engelse ondertiteling aanzetten is een aanrader. :+
De UI is wel echt een beetje gekopieerd van tesla.


Overigens heeft Tesla al een tijdje een lopende Bèta (FSD bèta)
Nu zon 2000 Bèta testers. Elon Musk hoopt ergens volgende maand een functie (button) werkend te hebben waarmee iedereen kan meedoen.
Nu alleen nog de USA. Eind dit jaar in delen van Europa

Hier een paar video's
https://www.youtube.com/watch?v=S1DZi0x0Uhk
https://www.youtube.com/watch?v=o5KhaQ4twac
Het is niet voor niks een beta... veel beta testers vonden deze UI er cool uitzien. Maar bij de volgende update wordt het een optie :)
Gekopieerd van de huidige AutoPilot bedoel ik he! Niet de Beta.
Huawei claimt dat de auto een werkelijke actieradius van 1000km heeft, gebaseerd op de New European Driving Cycle (NEDC).
Leuk zo een cijfer, alleen is de NEDC zwaar verouderd en wordt het bereik bij EVs enorm overschat op deze test.

Ben benieuwd of ze het aandurven om deze naar de Europese markt te brengen.
Dan kunnen ze toch de WLTP cyclus probleemloos afleggen met 0 gr CO2/km en daarna gewoon lekker doorkachelen? Het is dus gewoon een geüpgrade PHEV om het nieuwe beleid weer voor te zijn.
Ja als de range extender gebruikt wordt en je een halve ICE rijdt.
Dat niet alleen, het zinnetje eronder ook:
Daarvoor moet echter wel gebruikgemaakt worden van de range extender in de vorm van een 1.5-liter verbrandingsmotor en rijdt de auto dus niet meer elektrisch.
.
Ja, dat is best misleidend voor een EV, maar aan de andere kant is het wel fijn dat je flink ver kunt komen zonder onderweg te stoppen, een beetje "dieselachtig", maar dan minder belastend voor het milieu. Voor de meeste ritten zou voor mij 40-50km range al prima zijn, dan gebruik ik de ICE alleen voor lange ritten (vakanties, familiebezoek, hooguit eens per maand).

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 21 april 2021 08:16]

Willen ze de nieuwe samsung worden ?
Want straks komt die ook nog met een auto, wie zal het zeggen ?
Samsung kwam in de jaren 90 al met een wagen op de markt, maar faalde door een instorting van de automarkt in Azië in die periode. Vandaag worden er evenwel nog altijd wagens verkocht onder de Samsung merknaam in Zuid Korea, maar de auto afdeling van Samsung is eigenlijk onderdeel van Renault, zij hebben destijds de fabrieken opgekocht, inclusief het recht op gebruik van de naam Samsung.
Samsung verkoopt ook zijn eigen auto’s, maar zover ik weet alleen in Korea. Het is overigens wel in samenwerking met Renault.
De auteur snapt het begrip range extender niet helemaal.

Tuurlijk rijd de auto nog steeds electrisch, alleen de benodigde stroom word nu opgewekt door de range extender (benzinemotor die dient als aggregaat). ipv puur alleen de batterij. Valt hier onder het begrip hybride en heeft dus geen bijtellingsvoordeel.
Hier hebben de leaserijders zich waarschijnlijk in de vingers gesneden door niet te stekkeren en daarmee plugin hybrides een slechte naam te geven. Qua gebruik snap ik dat wel, maar ik denk dat een gemiddelde particuliere rijder zo'n auto heel anders zou gebruiken uit financieel oogpunt. Korte ritten (woon-werk verkeer) volledig elektrisch en alleen voor lange ritten op benzine of diesel rijden.
Niet alleen de leaserijders hebben zichzelf in de vinger gesneden, maar ook al die auto fabrikanten die vreselijk inefficiente PHEVs op de markt brachten, met als enige doel de subsidie en/of lage bijtelling binnen te harken.
Bv die modellen die in de praktijk maar 20km electrisch konden halen.

Vrijwel alle merken hebben PHEVs die een dramatisch slecht benzineverbruik hebben en ook het EV verbuikt is erg matig.
Daarnaast gebruikt de gemiddelde lease-rijder een auto die niet gunstig is voor hybride, veel snelweg en weinig stadsverkeer. In die situatie is een hybride niet of nauwelijks zuiniger dan een ICE.
"slechts" 180Kilometer en een merk dat systematisch onder vuur ligt in de media... ik wens ze veel sterkte toe.
Je wil een beetje doordenken. Dit concept is heel geschikt voor mensen met een korte woon-werk-afstand die niet zakelijk hoeven rijden, maar wel graag verdere uitstapjes willen maken, op vakantie willen, of terug naar de familie op het platteland met hun auto.

Hoe langer de range hoe zeldzamer het gebruik. Waarom zou je voortdurend met een loodzware accu rondrijden voor een range die je zelden gebruikt. Maar een EV met een korte range schiet juist weer tekort op momenten en dat beperkt de gebruiksmogelijkheden.

Als je in een grote stad woont en werkt zal dit best een rationele oplossing zijn. Bovendien vermindert het de range anxiety een stuk en ben je minder afhankelijk van laadstations op plekken waar die nog schaars zijn. Hij is natuurlijk primair afgestemt op de Chinese situatie. Anders dan Japanse en Koreaanse fabrikanten zijn Chinese fabrikanten nauwelijks actief op de Amerikaanse of Europese markt.

[Reactie gewijzigd door Elefant op 20 april 2021 19:53]

Inderdaad. Men zei hier op Tweakers hetzelfde toen Mazda hun eerste elektrische auto aankondigde, maar de verkopen daarvan gaan erg goed. Dus er is wel degelijk een markt voor dit soort auto's.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 20 april 2021 19:51]

In 2020 heeft de MX-30 het best goed gedaan, maar hij gaat het wel lastig krijgen.

Voor 2021 heeft Mazda er pas 8 verkocht.
Komt de MX-30 met range extender niet pas eind dit jaar uit op zijn vroegst? Nu is het nog 100% elektrisch of een mild hybrid toch?
Eh, ik had het, net als hierboven, over wereldwijde verkoop, niet over de Nederlandse verkoop. Maar de verkoop hier in 2020 was ook zeker niet slecht.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 20 april 2021 20:37]

Anoniem: 143912
@TheVivaldi20 april 2021 21:37
in Nederland is het een non starter. Je krijgt geen bijtellingsvoordeel met een range extender.
Zie daar waar de Nederlandse wetgeving ontzettend tekort schiet. Ik snap ook niet dat de regering niet wat meer rekening houdt met particuliere rijders die zo'n auto willen kopen als de leasemaatschappijen er na 5 jaar klaar mee zijn. Een fatsoenlijke range voor dagelijks gebruik (zeg 100km zodat je niet echt elke dag hoeft te laden) icm een range extender voor incidentele lange ritten is een perfecte combinatie.
Een fatsoenlijke range voor dagelijks gebruik (zeg 100km zodat je niet echt elke dag hoeft te laden) icm een range extender voor incidentele lange ritten is een perfecte combinatie.
De kosten en massa van de complexe oplossing zorgen ervoor dat je beter een volledige BEV kunt maken.
Deze zal een grotere actieradius hebben dan een hybride in EV mode.
Voor die 'incidentele lange ritten' is onderweg opladen gewoon ook een optie.
Door het dalen van de prijs van accu's is binnenkort de hybride domweg duurder zijn dan een BEV variant.
En over het dagelijks moeten opladen: Vroegah had je een Nokia 3310. Eenmaal in de 2 weken opladen.
Toen kwamen de smartphones, men vond het onacceptabel dat die iedere dag geladen moesten worden.
Tegenwoordig hangt men gewoon zonder morren iedere avond de telefoon aan de lader.
Dat zal bij auto's niet anders zijn. Nu kun je met een nagenoeg lege brandstoftank staan en 'range anxiety' hebben. Het is gewoon fijn als je iedere morgen met de volledige actieradius op pad kunt.
Mensen zullen (al dan niet terecht) de parallel naar de smartphone trekken en denken: "Dan is na 3 jaar dus mijn accu zo ruk dat ik de straat niet meer uit kom, als ik dagelijks moet laden".
al zouden ze alleen maar een range extender hebben die er voor zorgt dat je sowieso bij de volgende laadpaal kan komen, dan zijn veel mensen al af van hun range anxiety. Zeg maar de reserve-tank.
In de VS liggen ze continue onder vuur, ook in Europa gaat het niet zo goed. Maar de wereld is veel groter dan die 2 gebieden. O.a. in China, maar ook in het Midden-Oosten en Afrika heeft Huawei geen enkel probleem om afzetmarkten te vinden.
Het is ook niet zo gek, wat Huawei en China doen is ook geen zuivere koffie. Laatst las ik dit bericht:
Ryan Pan, a manager with Haidilao Hot Pot in Vancouver confirmed that over 60 surveillance cameras have been installed in the restaurant at the request of the Haidilao corporation, as part of the social credit system in China. He said that the Vancouver location has 30 tables with two cameras assigned to each table.
When asked specifically why Haidilao required so many cameras to monitor staff and patrons, Ryan Pan said that the cameras were installed to “punish” staff if they didn’t adhere to corporate standards and to “people track”. Pan also said that the video is sent back to China but declined to say why this was, other than to say the reason for this was “secret.”
En ook verdacht:
The location is within walking distance of the home rented by Huawei for staff temporarily re-located to Vancouver to assist Meng Wanzhou, the chief financial officer (CFO) of the telecom giant. Following her arrest and hearing over a provisional US extradition request for fraud and conspiracy to commit fraud in order to circumvent US sanctions against Iran. The Haidilao location is no more than 10 minutes to Meng Wanzhou’s mansion and the Peoples Republic of China Consulate.
https://www.sundayguardia...dit-program-creeps-canada
Kan je ook nog uitleggen wat Huawei met een restaurant/sushi-keten te maken heeft?
Of dacht je "Haidilao Hot Pot", dat moet één pot nat zijn met China, Huawei en alles uit Azië?
Of wat de verdachtmaking is dat het bij dingen (van Huawei) in de buurt is? De keten heeft wereldwijd 935 vestigingen, 36 miljoen VIP-leden en 60.000 werknemers. Dus die zullen vast dan ook heel verdacht ook bij andere dingen in de buurt zijn, volgens jouw inzicht?
Dat het social credit systeem vraagtekens oproept (niet alleen) in Canada lijkt me duidelijk, maar dat het is om te spioneren naar Huawei en Meng Wanzhou, want op loopafstand, lijkt me wel een wilde gok/conspiracytheorie. Die spioneerden toch zelf al volgens onbewezen geruchten?

Overigens zegt Ryan Pan op de vraag "Why install over 60 security cameras in a restaurant if you don’t want customers to ask questions?"
Restaurant manager Ryan Pan did say that the company had a very strict food safety discipline. The chain suffered an embarrassing public incident at one of its Beijing restaurants a number of years ago that could be used to justify as an overreaction to installing so many cameras.
Dus om werknemers te "straffen" die zich niet aan de regels houden is misschien niet eens zo gek als je 60.000 man aan het werk hebt die bij een "schandaal", wat in één filiaal gebeurt wordt doorgetrokken naar alle 935 natuurlijk, werkeloos kunnen worden en je daardoor mogelijk ook je klanten verliest.

Niet dat ik de camera`s wil verdedigen, maar dat je alles uit Azië op één hoop gooit is op zijn minst apart.
Dit gaat inderdaad om maar 1 restaurant van de bijna 1000 wereldwijd. Het feit dat deze er nu uitspringt is vanwege de camera installatie. Plus ik ga nu niet alle vestigingen natrekken om te kijken of er Huawei kantoren in de buurt zitten. fair enough.
Maar wie weet hoeveel vestigingen dit ook al hebben of gaan doen, waar men geen bericht over schrijft of heeft geschreven. En dan vergeet je nog 1 belangrijk detail:
Pan also said that the video is sent back to China but declined to say why this was, other than to say the reason for this was “secret.”
Als dit voor een hoofdkantoor was, dan had hij dit wel gewoon kunnen zeggen toch ?
Ja, dat had hij dan kunnen zeggen, maar daartoe was hij niet verplicht.
Er staat je natuurlijk niets in de weg om daar via strafrechtelijke weg opheldering om te vragen als je inbreuk op de Canadese wet vermoedt/kunt bewijzen. ;)
Ik zie "dat het geheim is" dan ook eigenlijk hetzelfde als "geen commentaar", waar vervolgens de media een eigen verhaal gaan verzinnen.
En hoe smeuïger en smeriger hoe meer het gelezen wordt, en gedeeld. ;)

Maar goed, het heeft dus helemaal niets met Huawei te maken. ;)
Behalve dat Huawei ook volgens jou heel verdacht een vestiging heeft, en een appartement voor de CFO, in Vancouver.
De regio Metro Vancouver Regional District telt haast net zoveel inwoners als de hoofdstad Toronto, met haast 42% van oorsprong Aziatische bevolking (waarvan 20% Chinees).
Je daar vestigen lijkt me dan ook logisch ipv verdacht.
Of je nu techbedrijf bent of restaurant. ;)
Kijk bv naar Nederlandse clusters in het buitenland, dat je je eigen bevolking opzoekt, naast een markt, is dus niets vreemds of verdachts.
Bovendien is Vancouver met containerschepen makkelijk bereikbaar.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 21 april 2021 13:00]

Niet zonder reden, heb je Huawei's 6G plannen gelezen?:
https://www.justsecurity....t-to-internet-governance/
Ik zie daar weinig plannen in. Tenzij je het hebt over het feit dat ze individuele accounts willen kunnen afsluiten. Denk je dat dat vandaag niet mogelijk is? Je SIM kaart is direct gebonden aan een persoon. Ook je internet thuis is persoonsgebonden. Heb je DSL en dus een PPPoE verbinding dan heb je een gebruikersnaam en wachtwoord. Bij docsis gebeurd het op basis van het MAC adres.
Doet me denken aan de Lamborghini Urus
Volgens mij heeft Huawei zich laten inspireren door een Porsche Cayenne. Dat is het eerste waar ik aan dacht toen ik de foto van deze auto zag :)

[Reactie gewijzigd door Atlantis01 op 20 april 2021 19:36]

ah, geen wonder dat ik em al zo lelijk vond.
Iedereen wil een graantje meepikken in de electro-auto-hype. De kleintjes zullen sneuvelen de grootste fa's zoals Huawei hebben kans van slagen. Of het werkelijk wat wordt zal de toekomst uitwijzen, maar als ze de prijs laag houden voor de Europese markt met een goed product zie ik ze wel op de weg verschijnen.
Dubbel

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 21 april 2021 13:26]

Ik vind het toch apart om zo'n elektrische auto met extra benzinemotor te zien. Op zich heel praktisch... de dagelijkse kleine stukjes elektrisch en als je verder wilt, dan kan dat ook. Het nadeel lijkt me de complexiteit van 2 aandrijfsystemen, je zou zeggen dat dat de boel ook duurder maakt, maar de prijs is hier heel beschaafd gehouden.
Of drijft de benzinemotor een generator aan die het elektrische deel van stroom voorziet?