Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties
Bron: HardwareCentral

HardwareCentral heeft een review gemaakt van de SyncMaster 760vTFT van Samsung. De 760vTFT is een eenvoudige 17" TFT-monitor zonder USB-hub of speakers. Bij een resolutie van 1280x1024 kan deze flatpanel een acceptabele refreshrate aan van maximaal 75Hz. De scherpte van het beeld is volgens de reviewer redelijk goed, hoewel dat vreemd genoeg wel slechter wordt naarmate je de refreshrate verhoogd. De SyncMaster 760vTFT moet het dan ook vooral hebben van z'n lage prijs (849 dollar):

Samsung SyncMaster 760vTFTThe 760vTFT does better than many LCDs at scaling up lower resolutions to full screen without unsightly jaggies or pixelation -- it's not the best at it we've seen (that would be a $2,500 Eizo), but when we first installed the monitor, it actually took us a minute to realize Windows was running at 1,024 by 768 instead of the preferable or native 1,280 by 1,024. Samsung also earns points for offering a choice of centered (black space around all four sides) and letterboxed (centered vertically, but stretched horizontally) viewing of lower-resolution screens.

[...] Nor did viewing angles give any cause for complaint -- although (as with the value-priced KDS flat panel we tested recently) we had to crane to one side to make out the darker color gradients in DisplayMate test patterns or details half-hidden in shadowed game screens. That, plus one stuck or dark pixel near the bottom left corner, kept the 760vTFT short of -- but, frankly, close to -- one of our very rare five-star ratings. If you've been thinking that entry-level XGA units are the only LCD monitor bargains, think again.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

Ik snap nog steeds niet waarom mensen nou een analoge TFT scherm willen. Ik zit nog steeds te wachten tot de digitale TFT schermen VERKRIJGBAAR en betaalbaar worden in Nederland. Maar ik kan wachten tot ik een ons weeg. Volgens mij zal dit de komende paar jaren niet komen. Zonde, scheelt een hoop hardware en conflicten.
Digitale TFT's zijn er genoeg verkrijgbaar hoor. Ik werk zelf met twee NEC Multisync 1810X schermen, allebei digitaal aangesloten.

HP heeft net ook een nieuw scherm uit, de LCD 1710. Dat is een 17" scherm met een native resolutie van 1280x1024 met digitale en analoge inputs.

Groothandelsinkoopprijs is zo'n 2400 gulden, dat vind ik nog aaceptabel voor een 19" equivalent van topkwaliteit. Digitale 15" TFT's zijn er overigens al vanaf 1500 piek.
[quote]
hoewel dat vreemd genoeg wel slechter wordt naarmate je de refreshrate verhoogd
[/qoute]
:?
Die dingen hebben toch een 'native' refresh van 60 Hz, dacht-ik?
Refreshrate maakt helemaal niet uit voor LCD's omdat het een LCD is. Die refreshen dus ook helemaal niet. Eigenlijk zou 30Hz genoeg moeten zijn, of 50, maar omdat 60 de standaard is gebruiken ze dat maar. Voor beeldflikker maakt het geen 'flikker' uit.
Dus een beetje dom van de poster dat hij het over de refreshrate heeft.
Misschien dat de nieuwe newsposters wat meer "Technische kennis" nodig hebben?
Het is geen LCD maar TFT.

Maar later word er wel weer met LCD's vergleken. :?
Het is gewoon een TFT LCD scherm.
Het staat op hun eigen site:

http://www.samsungmonitor.com/html/products/760vtft. htm

Dit schermpje heeft:
Horizontal Rate 30-81 KHz
Vertical Rate 56-85 Hz
Maximum Pixel Rate 80 MHz

Dus geen LCD of TFT scherm, maar gewoon een TFT LCD scherm.
Toch maakt de refreshrate weldegelijk iets uit. Ik heb een Philips 18.1 AS Flatscreen. Op 60 Hz heb ik welliswaar geen flikkerend beeld, maar wat er wel gebeurt is dat er vervagende strepen door het beeld komen en dat het beeld ook heel onstabiel wordt. Daarnaast kan een TFT scherm ook helemaal niet lekker omgaan met die grijze sluier die over je beeld wordt gelegd als je bijv. op alt-f4 drukt. Dat wordt dat 1 grote golvende zooi.
Op 75 Hz zijn die problemen er helemaal niet. Dus denk zelf maar eens een keer na voordat je zegt dat het allemaal geen flikker uitmaakt...
Dit heeft minder te maken met het scherm zelf als wel met de drivers (hardware) achter het scherm.
Waar je op dat moment last van hebt is dat de driver de refreshrate niet helemaal goed pakt, en daardoor ontstaan er rare taferelen. In prinipe zou bij 60Hz het ding even snel moeten zijn als bij 75Hz. Dit maakt dan ook het verschil tussen de goedkope (en oude) en duurdere TFT's.

* 786562 TheGhostInc
Een lcd/tft werk intern op 60 Hz. Door een hogere refresh aan te bieden slaat de lcd gewoon een paar frames over.

Dat dat beeld zo trilt is omdat je dan zelf iets niet goed ingesteld hebt. Dat heeft te maken met het synchroniseren van het interne digitale signaal en het externe analoge signaal. Daar heb je dus de klok en fase instellingen dus op je monitor voor.

De poster heeft dus wel gelijk als hij zegt dat het beeld onscherper wordt. Voor die hogere refresh is een soort frame geheugen nodig en een andere afstelling van de elektronica. Dat kost geld, dus daar is een goedkoop display dus at minder in.
Die nick heb je vast en zeker niet voor niks :?
Er staat TFT inderdaad, dus misschien dat de Tweaker, eens beter moet lezen wat de POSTER schreef, :P want die zet hier een lekker kwijlstukkie neer over een Flatpanel.
De refresh rate maakt dus degelijk wel wat uit.

Ok niet met grote verschillen zoals met CRT monitoren maar als je moest kiezen tussen een LCD/TFT beelscherm met een refreshrate van 1 Hz of een met een refreash rate van 60 Hz dan zou ik het wel weten hoor.

Als is bij een LCD/TFT scherm wel de reactie snelheid (even juiste woordje kwijt) belangrijk. Zeker als je games speelt of veelvuldig scrolt. ;)
...De scherpte van het beeld is volgens de reviewer redelijk goed, hoewel dat vreemd genoeg wel slechter wordt naarmate je de refreshrate verhoogd.

is dat vreemd dan? als ik mijn refreshrate hoger als 100HZs zet dan wordt ie ook vaag op men Iiyama 22" inch dingetje... :?
Allemaal te voorkomen door gewoon juist een zo laag mogelijke refreshrate in te stellen.
Was dat juist niet erg slecht als je spelletjes speelt?
Is een heel ingewikkeld verhaal met Vertical Sync, Triple buffering enz, wat ik ook niet helemaal snap. Maar het kwam er geloof ik op neer dat des te lager de refreshrate, des te slechter de synchronisatie tussen de videokaart en het beeldscherm qua het verversen van de inhoud van het beeld is. Of zou je dan alles op een steady 30fps spelen met Vsync aan :?

[me is aan het sparen voor een 17" TFT schermpje voor een superstil systeem, maar wil er afentoe ook nog wel eens UT op spelen]
Valt wel mee die ingewikkelheid hoor.
Ik speel namelijk zelf spelletjes. En het heeft niet met triple buffering ofzo te maken.
Als je op 60 Hz je monitor hebt staan is dat zat genoeg. Als je videokaart meer beelden per seconden genereert dan krijg je juist lijnen door je beeld als je vsync uitzet.
Daarom moet je het in games gewoon aanzetten (behalve als je benchmarkt).
En deze TFT LCD schermen zijn gewoon niet geschikt voor snelle 3D games, omdat het beeld altijd een beetje na-ijlt.
Daarom ook dat die refreshrate geen reet uitmaakt.

PS. Ook knap dat ik een +3 flamebait krijg. En dat iemand die niet weet waar hij het over hebt en maar wat brabbelt een +4 Informatief :?
Zal wel aan mij liggen
Mijn LG 795FT plus is ook superstil hoor ! :)
Inderdaad. Een LCD refresht helemaal niet. Een pixel staat gewoon aan of uit.

Dus de elektronica heeft het liefst een zo laag mogelijke refreshrate. 60Hz is daarom bij alle analoge LCD's de aangeraden refresh.
Ik heb weinig verstand van TFT schermpjes, maar is het niet zo dat je bij zo'n soort scherm altijd een miniscule vertraging hebt, een paar milisseconden, die je bij een gewone CRT monitor niet hebt ?

Of je iets van die vertraging merkt weet ik niet, maar een potje UT zal dan ook lekker lopen op een CRT, de rest van het systeem buiten beschouwen gelaten, toch ?
Klopt. Die 2 heten rise en fall time. Rise is de tijd die een puntje erover doet om aan te gaan, fall om weer uit te doven. Bij DSTN schermen zag je dat heel goede, bij TFT's veel minder en bij de nieuwste TFT's helemaal niet meer (die hebben fall 30 ms ofzo geloof ik, daarmee is dus goed te gamen).

Refreshrate maakt dus wel uit, alleen is voor een zelfde rustig beeld een lagere refresh genoeg, omdat de pixels nagloeien en zodoende niet zo zichtbaar knipperen als bij een CRT.
als ik je goed bgrijp wordt de "effectieve ping" dus 30 ms meer, daar valt mee te gamen, maar liever niet.
Ongeveer ja. Het gaat dus bij de ping om de rise time, die is dacht ik 10 of 20 ms ofzo, nog beter dus. Maar je hebt 30 ms fall, wat betekent dat het beeld iets blurred als je beweegt, maar dat zie je op 30 ms dus niet, bij oudere schermen met, zeg, 50 ms merk je het wel.
ook al krijg je nog steeds het beste resultaat met een TFT scherm met een digitale aansluiting.

Is daar trouwens al een wereldwijde standaard voor vastgesteld?

Ik begreep dat er minstens vier verschillende aansluitingen op de markt zijn.
Er zijn inderdaad verschillende aansluitnormen, maar inmiddels is er een standaard, nl. DVI.

DVI is er in drie aansluitvarianten:
- DVI-A. Gewoon analoog (VGA-style), maar met DVI-connector.
- DVI-D: Digitaal DVI, de eigenlijke norm.
- DVI-I: Analoog en digitaal ge-integreerd in 1 connector.

Een digitale output zal dus altijd DVI-D zijn, de input op de monitor DVI-D of DVI-I.

Met de laatste heb je dan ook de flexibiliteit om d.m.v. een verloopplugje een gewone VGA-kabel aan te sluiten en deze is dus eigenlijk ideaal.

Helemaal top is natuurlijk twee DVI-I ingangen, dan kan je naar hartelust 2 analoge/digitale aansluitingen mixen en matchen. De nieuwe NEC 1850DX en Eizo L675 hebben dat bijvoorbeeld.
de laatste IIyama TFT schermen hebben een 15ms fall :)
""dat vreemd genoeg wel slechter wordt naarmate je de refreshrate verhoogd.""

duh da is toch logisch
of zie ik dat verkeerd???
Omdat de refresh rate bij een TFT helemaal niks uitmaakt laat je die toch op zijn laagst staan :) Probleem opgelost en je hebt een goedkope TFT
<font color=#786562>* Shadow[GpW] denkt dat dit nog steeds dure troep is</font>

Die Dunne TFT Dingen zijn wel allemaal leuk en aardig en scheelt kwa ruimte veel maar eh.. geef mij maar een ouwewetse monitor scheelt kwa prijs vet!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True