Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft Edge gaat website-notificaties verbergen op basis van gebruikerskeuzes

De Edge-browser krijgt een aangepast systeem voor het omgaan met de notificatie-pop-upverzoeken die bij het bezoeken van websites tevoorschijn kunnen komen. Een eerder systeem verborg er te veel, waardoor Microsoft zich nu gaat baseren op de keuzes die gebruikers maken.

Dit nieuwe systeem, dat volgens Microsoft tot een betere balans moet leiden, heet adaptive notification requests. Hiermee wordt onder meer in Edge 88 al geëxperimenteerd. Het gaat op basis van crowdsourcing. De keuzes die gebruikers maken bij het zien van de notificaties vormen de basis voor de vraag of het systeem de volledige pop-up laat zien of deze dempt.

Het werkt door middel van een scoresysteem. Als een pop-up tevoorschijn komt die aan een gebruiker vraagt om notificaties weer te geven, zijn er een viertal opties: toestaan, blokkeren, wegklikken of negeren. Microsoft bepaalt de mate van irritatie bij dit soort pop-ups aan de hand van deze keuzes. Zo vormt het blokkeren een duidelijker negatief signaal dan het negeren of wegklikken.

Als de collectieve score bij een site te ver in het negatieve zit, worden de meldingen verborgen. Als de acceptatiescore de goede kant uitgaat, kan de volledige pop-up weer getoond worden aan gebruikers. Volgens Microsoft is dit een sterke motivator voor websites om zich zo goed mogelijk te gedragen en alleen om het tonen van notificaties te vragen op het moment dat het erop lijkt dat gebruikers ze ook daadwerkelijk willen accepteren.

In juli vorig jaar werden de stille notificatieverzoeken voor het eerst geïmplementeerd in Microsoft Edge 84. Daarmee waren de notificatieverzoeken een stuk minder prominent aanwezig, waarbij ze nog wel vindbaar waren in de gebruikersinterface. Volgens Microsoft werkte dit goed, maar kwamen er ook klachten binnen van gebruikers die niet langer de notificaties krijgen op hun favoriete sites. Om hier een betere balans in aan te brengen, is het nieuwe adaptieve systeem opgetuigd. Het geheel niet weergeven van de meldingen, in de vorm van de quiet notification requests-instelling, is ook nog gewoon mogelijk, al staat dat standaard uitgeschakeld als adaptive notification requests wordt gebruikt.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

17-02-2021 • 16:54

46 Linkedin

Reacties (46)

Wijzig sortering
Wat ik zou waarderen dat Edge de Cookie meldingen (of eigenlijk Cookie muur) van vrijwel alle website,s standaard zou verbergen of dat je 1x een keuze opgeeft en dat voor alle website,s van toepassing is die je gaat bezoeken.

Ik gebruik maar plugins in Chrome zoals I don`t care Cookies omdat ik er helemaal zat van ben, via een andere plugin haal ik de andere zaken wel weer weg, de cookie wet is compleet doorgeslagen en website,s hebben het onwettig geimplementeerd(tot cookie muren aan toe).

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 17 februari 2021 17:04]

Maar hoe werkt die plugin met die nieuwe variant 'legit interest' (ofzo) opties? Ik kom de meest exotische variaties tegen hoe ze alsnog zo'n cookiemuur erop willen gooien, maar ik loop ze toch altijd even langs, zeker weten dat ze uit staan.
Wat bedoelen ze eigenlijk met legimate interest? Het mij nog steeds niet duidelijk.
Sinds een tijdje is het niet meer oké om zonder toestemming een hele bak tracking onzin in te schakelen, dus je moet nu expliciet toestemming krijgen om dit te doen. Blijkt dat de meerderheid van de mensen dit liever niet heeft wanneer ze de keuze krijgen (wat een verassing), dus nu heeft één of andere hebberige droplul weer een manier gevonden om alsnog die klote cookies door je strot te duwen.
Heel kort gezegd kan alleen sprake van "legitimate interest" zijn, als er geen ander aantoonbaar manier is om het doel te bereiken zonder verwerking van persoonlijke gegevens. "Legitimate interest" moet dan ook worden afgewogen tegen de vrijheid en rechten van de gebruiker. Vrijwel elke website gebruikt cookies voor simpele doeleinden als session management, A/B testing en statistieken. Deze vallen allemaal (onder bepaalde voorwaarden) onder "legitimate interest"; oftewel aantoonbaar belang.

Ter aanvulling van de link van @Polydeukes deel ik ook eentje van cookieinformation [Link]
De "cookiewet" was ooit een geweldig idee, maar de uitwerking is tot zo ver bloed irritant. Ik zou gelijk overstappen op een browser die automatisch alle cookie prompts voor me regelt. Voor zover ik weet is er geen universele API of standaard waarmee dit kan worden geregeld. Gat in de markt!

Zoekmachines zouden het (overmatig) gebruik van cookies moeten straffen. Onder de huidige wet misschien wel de enige manier om de gekte aan banden te leggen.

edit: Safari en Firefox blokkeren automatisch cookies van derden. Chrome gaat dit de komende maanden stapsgewijs invoeren. Blijkbaar is privacy een van de belangrijkste issues op de browsermarkt op dit moment. :>

[Reactie gewijzigd door ratrace27 op 17 februari 2021 17:43]

Veel websites zetten zich juist in om automatisering te voorkomen. Het is al niet meer vanzelfsprekend dat een grijs-kleurige switch op disabled staat. Dat betekent regelmatig "ongebruikt" waarbij enabled default setting is.
Het is eigenlijk nooit vanzelfsprekend geweest dat disabled switches op uit staan. Vrijwel elke website gebruikt verplichte cookies voor session management, A/B testing en/of statistieken. Deze vallen dan ook onder de categorie "noodzakelijk" of "legitimate interest" en hoeven geeneens gemeld te worden onder de AVG, al schijnt dit wettelijk gezien vooralsnog een grijs gebied te zijn... tot er meer jurisprudentie is.
Dat zou nader gespecificeerd moeten worden. Session-managment bij niet-geregistreerde bezoekers is amper noodzakelijk. Bij publiek aangeboden informatie is een sessie geen vereiste. Het voorkomen van misbruik zoals ddos of het op een andere manier misbruiken van de service van een website vereist nog steeds niet het opslaan van informatie aan de kant van de bezoeker.

Op dit moment is het gewoon belabberd. Als je een stukje informatie zoekt via Google zijn er vaak tig websites die alleen maar beweren het te hebben, maar in werkelijkheid niet. Maar bezoekers moeten al wel cookies accepteren voordat ze daar achter zijn.

[Reactie gewijzigd door blorf op 17 februari 2021 18:59]

De universele optie is er al, de feature heet "do not track" en heeft jaren standaard aangestaan.

De wetgevers hebben alleen toegevoegd dat inbreuk op je privacy nu met expliciete toestemming moet. De cookiemuren zijn de schuld van de advertentie-industrie en aasgieren die koste wat het kost zoveel mogelijk informatie over je willen verkopen. De grote groene knop "accepteer cookies" (of de grote blauwe, als je tweakers.net heet) is expres zo gemaakt dat niet toestemming geven veel meer tijd en moeite kost dan wel toestemming geven.

Als er een uitgebreider protocol zou komen dat dit soort dingen zou regelen (een soort van P3P, wat jaren geleden ook in IE werd gestopt), zou dat de adverteerders centen kosten. Als de browser zegt "tweakers.net wil uw locatiegegevens verkopen" klikken de meeste mensen natuurlijk gewoon op nee. Daarom doen trackers niet mee, en houd je die cookiemuren.

Natuurlijk geven ze in de popups het liefste de schuld aan de grote boze gemene EU want oh oh oh wat is het toch moeilijk allemaal als je toestemming moet vragen voor je datahandel, maar de bedrijven die zeuren hebben de situatie juist zelf veroorzaakt.

Hier is maar één oplossing voor die niet vanuit de overheid komt en dat is met zijn allen sites die het te moeilijk maken om dit soort dingen uit te zetten, niet te bezoeken.

Als het cookieverhaal je niks kan schelen, is er een extensie die bedrijven toestemming geeft je data te verhandelen en de popups daarmee doet verdwijnen. Zo kun je ongestoord door bij de meeste websites, mogelijk behalve die met cookiemuren.

Volledige cookiemuren zoals die van tweakers en geenstijl zijn overigens illegaal, maar met de onderbezetting van het AP wordt daar helaas weinig aan gedaan.
Zoekmachines zouden het (overmatig) gebruik van cookies moeten straffen....
De grootste zoekmachine is Google en Google zet nu juist die cookies met YouTube, adsense, analytics enz.

Dus dat gaat vast niet gebeuren
En hoe wil je dat ze dat doen? In tegenstelling tot notificaties zijn er geen standaarden voor cookie mededelingen maar werkt iedereen met een eigen oplossing. Je werkt met een plugin die, om het zo eenvoudig mogelijk te houden, gewoon alles toestaat wat in die melding komt. Dan kan je wel weer een andere plugin nemen die de cookies weer verwijderd, maar op dat moment kan het kwaad al geschied zijn.

Ja, het is spijtig dat vele sites zich niet aan de wetgeving houden en ik hoop dat men daar in de toekomst strenger op gaat toezien. Maar stellen dat de wetgeving te ver is doorgeslagen gaat mij dan weer te ver. De wetgeving heeft het juiste doel, we missen alleen de mogelijkheid om die goed af te dwingen.
Goed punt. Al moet ik wel even zeggen dat wetgeving – hoe briljant het ook mag zijn – multi-interpretabel blijft zonder duidelijke richtlijnen. De AVG is vooralsnog zo breed dat er vrijwel geen sprake van (effectieve) handhaving is. In een ideale wereld zou er een universele W3C standaard bestaan, waar de browser een "cookie handshake" met de website doet aan de hand van de voorkeuren van de gebruiker. Dit zou dan ook browser extensies overbodig maken, en het gezeik met websites die zich niet aan de regels houden flink indammen. Denk bijvoorbeeld aan de prompts die men te zien krijgt bij websites die niet hun SSL certificaten in orde hebben.
Een groot deel van het probleem is internationale concurrentie. Als Nederlandse websites niet meer ongemerkt data mogen verzamelen en doorverkopen, of mensen tracken wordt de kans dat ze zich in het buitenland gaan vestigen groter. Dus om geen economische achterstand op te lopen gaan we het door de vingers zien.
Wat gebeurt er als alle commerciele websites waarvan wordt geconstateerd dat ze op een onacceptabele manier persoonlijke informatie verzamelen voor financieel gewin verplicht een symbool op hun voorpagina moeten voeren die dat kenbaar maakt? Het is technisch geen enorme vereiste maar wat gaat de Nederlandse enonomie dat kosten?
Als Nederlandse websites niet meer ongemerkt data mogen verzamelen en doorverkopen, of mensen tracken wordt de kans dat ze zich in het buitenland gaan vestigen groter.
Als je je als buitenlandse site op Nederlanders richt, dan hoor je je ook aan Nederlandse wetgeving te houden. Dat is ongeacht waar je je vestigt.

Afdwingen is lastig, maar vaak genoeg zijn het Nederlanders die een dergelijke site beheren en kan daarop druk gezet worden. Anders kan Nederland natuurlijk ook via SIDN .nl domeinnamen in beslag nemen.
Met in theorie het gevolg dat .nl domeinnamen economisch minder aantrekkelijk worden vanwege handhaven van de cookie-wetgeving...
Nu bestaan .nl domeinnamen niet om economisch aantrekkelijk te zijn.
.nl domeinnamen van bedrijven bestaan omdat ze economisch niet minder aantrekkelijk zijn dan de overige opties.
De mooiste cookie wall is van weather.com
Als je dan klikt op "Proceed with required cookies only", is die popup een paar minuten bezig om je instellingen op te slaan! 8)7
Wat die op de achtergrond doet is stiekem een hele hoop opt-out commando's sturen naar de trackers, waardoor die dus juist informatie over jou binnenkrijgen, in plaats van dat de trackers niet meer geladen worden.

Hoe meer adblockers je gebruikt, hoe langer die schermen duren. Ik klik meestal gewoon het scherm weg als ik die popup krijg, geen zin in het gezeik.
Dat lijkt mij een hele goede manier om iedere nationale versie van de AP tegelijk pissig te maken.

Cookiemeldingen zijn een bestuurlijk probleem en je kan bestuurlijke problemen niet wegautomatiseren.
Het geheel niet weergeven van de meldingen, in de vorm van de quiet notification requests-instelling, is ook nog gewoon mogelijk

Dat is mooi want het irritantste want een browser kan doen in mijn ogen is notificaties sturen, de notificaties vliegen al om je oren door Windows / smartphone etc hoeft een browser ook niet eens bij.
Helemaal mee eens, staat in het laatste zinnetje van het artikel en lees je bijna overheen. Al dat gejengel om aandacht van websites, apps, etc. Ik zet het overal z.s.m. uit. Het is mijn leven, wat ik controleer, niet de apps, websites, etc. die mijn leven willen overnemen.
Precies ik heb ook uit staan overal.

Mail: niet meer op push maar handmatig, behalve dan Outlook op werk uiteraard maar op de mobiel.
Whatsapp/m: aan banden gelegd geen enkel groeps bericht meer notificatie

Eigenlijk makkelijk gezegd geen enkele app geeft notificaties meer, alleen privé whatsapp bericht voor de rest niks nergens meer van.
Zelfs de Apple Watch geeft geen notificatie meer van privé berichten, vond eerst geluid al irritant maar later ook trilfunctie van berichtjes.

Heb op mijn Apple Watch ook eigenlijk geen apps meer staan, alleen nog Stocard voor bonuskaarten en Microsoft autenticator welke eigenlijk al sinds ios14 niet meer werkt(melding komt binnen maar als ik accepteer dan mislukt die uiteindelijk).

Het is dus eigenlijk een dure stappenteller, en pinpas geworden nu.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 17 februari 2021 19:04]

Nice :) voor mij hoeft dat stappentellen en pinpas ook niet, dus heb nu een gewoon weer een ouderwets horloge, zonder batterij zelfs.
Moet zeggen vind pinnen wel heel fijn zo, kan mobiel tenminste met rust laten(en in broekzak houden).
Vind dat vervelend mobiel pakken in de winkel, nu is gewoon klikje aan zijkant van watch en bij de pinautomaat houden.
Of zonder telefoon weg gaan en toch kunnen pinnen, vind zelf Apple Pay makkelijk geen enkel bedrag pincode nodig 2 klikjes Ping klaar.

Stappenteller info houd ook niet bij nee, het is niet als of ik doel wil halen die in gesteld staat.
Die medailles ofzo boeien mij ook echt niet die kan verdienen, je heb er uiteindelijk toch niks aan :)

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 17 februari 2021 22:35]

Zou fijn zijn als Edge ook leert van mijn keuzes. Als ik van een bepaalde site al tig keer heb aangegeven dat ik geen notificaties wil, vraag het me dan niet nog een keer.
Dat is dus exact wat ze nu geïmplementeerd hebben ...
Zoals ik het lees, maken ze gebruik van reacties van anderen. Dat lijkt me toch wat anders.
Uitstekend idee. Je moet je vaak door zoveel heenklikken (meestal nee, disable all, block, no notifications) om ergens op een site te kijken. Goed plan.
Maar dit wordt gestuurd wat het collectief vind van zo'n popup? Geef mij gewoon de optie om altijd die onzin te blokkeren, ik gebruik ze niet, zal ze nooit gebruik. Want daar is het wel apart, wachtwoorden kan je aangeven 'never', popups 'never/always for this site', maar dit was dus niet het geval voor notificaties?
je kan toch gewoon instellen dat je geen notificaties meer krijgt? Bij Sitemachtigingen?
Hoop dat firefox snel een permanente blokkade erin gooit. Ik zit er niet op te wachten maar kan nog tig keer per dag NEE OPZOUTEN aanvinken.
Zelfde geld voor chrome android. Vrij kansloos die browsers tegenwoordig.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 17 februari 2021 17:28]

Hoe wil je dan notificaties aanzetten?
Ze moeten eigenlijk op één of andere manier verplichten dat de toestemming alleen maar achter een actie van een knop mag zitten en niet bij het laden van de site mag openen.
Niet... Als ik een knop aanvink dat ik helemaal geen notificaties meer wil in mijn browser dan wil ik ze toch niet aan zetten.
Gewoon opt in ja ik wil notificaties. en dan als sub opties alles toestaan of alleen vertrouwde bronnen of alleen als ik toestemming geef.

En ja opt in via een knop werkt ook maarja dat word weer lastig gemaakt door die lijpe cookies muren van tegenwoordig.
Simpel als je ze dan wel weer wil settings van de browser, en maak je dingen ongedaan die je eerst klikte wil niet meer zien.

Deze dingen staan ongevraagd standaard aan, hij wil dus 1 maling best pop-up zien.
Als die vervolgens zegt nee wil geen notificaties nooit, dat die volgende keer niet weer krijgt(op alle websites in 1 keer uit is)

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 17 februari 2021 22:38]

Een website kan ook een webapp zijn zoals je mail. Als je daar bij instellingen notificaties aanzet dan wil je dus dat er niks gebeurt als je ze eerder afgewezen hebt. Dit lijkt me onbegrijpelijk voor veel gebruikers.
Waarom zou je van je mail notificaties willen, zeker privé mail dat is toch 99,99% alleen maar reclame/spam.

Als zakelijk is dan heb je waarschijnlijk een app als outlook of iets anders, ik heb mijn mail privé ook geen notificaties.
Ook zakelijk op de mobiel trouwens niet die staat ook op handmatig, aangezien toch achter de laptop metro Outlook zit.
Is dit niet iets wat je kunt managen als website eigenaar met de Feature/Permissions policy? Of wilt Microsoft dit nu vanuit hun end dus gaan tegenwerken.
Wat ook mooi zou zijn is dat je al die notificaties/aandachttrekkerij over Edge zelf (die je binnen Windows 10 op allerlei plekken en momenten krijgt, inclusief desktop shortcut) zou kunnen verbergen. Dat het gewoon een geïnstalleerde applicatie is, en zich verder koest houdt.

Aandachttrekkerij voor Edge die ik so far tegen ben gekomen:
- Na installatie vragen om de installatie 'af te maken'
- Bij installatie Chrome melding over Edge.
- Bij instellen default browser extra vraag of je toch niet Edge wil gebruiken.
- Na iedere upgrade weer opnieuw Edge op je desktop en taskbar.
- Windows Mail die standaard Edge opent ondanks dat Chrome je standaardbrowser is.

Om dan vervolgens notificaties van andere partijen en websites te gaan verbergen als feature vind ik enigszins hypocriet.

[Reactie gewijzigd door spone op 17 februari 2021 17:12]

Wat dacht je van passwords. Moet ik verplicht van Windows opeens mijn password veranderen. Maak ik zelf toch wel uit. Zelfde PW ingevuld en dat vind ie dan wel weer goed. Ik snap de logica niet.