Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vikingsurvivalgame Valheim is 2 miljoen keer verkocht in Early Access

Ontwikkelaar Iron Gate heeft meer dan twee miljoen exemplaren van Valheim verkocht op Steam. De game werd een kleine twee weken geleden uitgebracht via Early Access. Afgelopen weekend speelden 360.000 mensen het spel tegelijkertijd.

Valheim is momenteel een van de populairste games op Steam. Alleen PUBG, Dota 2 en CS:GO hebben meer gelijktijdige spelers, blijkt uit cijfers van SteamDB. De vikingsurvivalgame is sinds 2 februari beschikbaar op Steam voor 16,79 euro. Het gaat nog om een vroegtijdige versie.

Het spel maakt gebruik van procedureel gegenereerde omgevingen waarin 1 tot 10 spelers moeten zien te overleven. Het doel is om Asgaard te bereiken. Dat is volgens de Noorse mythologie de plaats waar de goden wonen. Spelers kunnen in Valheim samenwerken aan het maken van voorwerpen en gebouwen, gebouwen en vechten tegen monsters.

Iron Gate wil de game minimaal een jaar in Early Access houden en verder afmaken. Het spel is wat features betreft voor drie kwart compleet en wat inhoud betreft voor de helft. De uiteindelijke versie moet meer omgevingen, vijanden en eindbazen bevatten en meer materialen waar spelers mee aan de slag kunnen. De makers zeggen binnenkort meer bekend te maken over hun plannen met de game.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

16-02-2021 • 08:52

134 Linkedin

Reacties (134)

Wijzig sortering
Het is een heerlijk spelletje. Het geeft erg veel voldoening om alles uit te vinden en te leren. De combat is pittig en de wereld erg mooi.

Ik snap dat er mensen vallen over de (extreem) lage texture resolutie, maar dit is een bewuste keuze van de ontwikkelaars en de lighting en post-processing maken dit meer dan goed.

Als je het gaat spelen: kijk niet teveel streams of let's plays. Het is veel leuker om alles zelf te leren en ontdekken.

Laten we het bouwen niet vergeten! Je kunt niet zomaar lukraak in het wilde weg bouwen, je moet wel zorgen voor een bepaalde mate van structurele integriteit, anders stort de boel direct weer in.

Oh, en je hebt geen Valheim gespeeld tot je dood bent gegaan door een omgehakte boom die op je hoofd valt.

[Reactie gewijzigd door Tormbo op 16 februari 2021 09:32]

De textures vind ik juist wel charme hebben. Voelt beetje als World of Warcraft zo'n 15 jaar geleden maar dan met vele mooiere licht effecten waardoor het toch nog mooie plaatjes oplevert. De textures zie je alleen als je met je neus erop staat.

Oh en de Linux versie draait vanaf dag 1 fantastisch, dat vind ik altijd fijn om te zien.
de main developer dvoid(soort van mvp guy die bijna al het programmeerwerk doet) werkt zelf op linux en de game is gemaakt met unity. Zal me niks verbazen als de game hierdoor zelfs beter op linux werkt.
Ja eigenlijk wel. Kreeg betere fps op Linux. Helaas crashte bij mij de server dan weer na een paar uur dus toch maar weer geboot naar Windows. Kan het ze niet kwalijk nemen, want early access en Linux is ook niet erg uniform. Ik draai bv Arch, eens kijken of ik kan vinden wat de dev draait. Wel leuke info trouwens!
Het enige wat ik zou meenemen zijn deze tips:
  • In het begin, pak elke tak en steen op die je kunt vinden
  • Probeer zo snel mogelijk ergens een huisje te maken met een bed, dit wordt je respawn punt
  • Repareren van items is gratis bij de workbench!
  • Zitten bij een kampvuur geeft de Rested bonus modifier
  • Sluit een grayling op een hokje, zo kan je je eigen dorpsgek maken :)
  • Oefen met parry/blocking van vijanden, dit zal vooral later heel handig zijn, maak eventueel een schild
  • Probeer van elke tool die je kan maken er ten minste één van te hebben
  • Speel je met vrienden? Pas als iedereen in bed ligt skipt de game automatisch naar ochtend
Overigens ook een kleine PSA, de server browser is een beetje overladen, als je je server van je vrienden niet kan vinden, nodig ze dan direct uit via de Steam "invite friend" optie.

[Reactie gewijzigd door Vagax op 16 februari 2021 09:29]

Waarom moeten mensen dit toch perse altijd doen?

Ik was gisteren ook voor het eerst aan het spelen en toen joinde een vriend die al een week bezig is en moest perse continu tips geven. Ik zei echt 10x van laat me het zelf uitvinden, maar die drang om dan toch even tips te geven is blijkbaar zo groot. Ik snap dat het aardig bedoeld is, maar part of the game is toch ook dingen verkeerd doen en er later achter komen dat het anders kon. De lol in games zit em niet alleen in dat alles goed gaat, maar juist ook in de trial en error. Niks is saaier dan games waarbij je aan het handje wordt gehouden. Maar spelen met allemaal tips van andere is toch eigenlijk hetzelfde?

Dus het enige wat ik zou mee nemen, neem deze tips lekker niet mee en ga gewoon spelen en genieten!

[Reactie gewijzigd door ro8in op 16 februari 2021 10:30]

Het is niet dat clue van de game wordt weggegeven, dit zijn gewoon een paar handige tips.
Geen walktrough of hoe je een eindbaas moet verslaan.
Overdrijven is ook een vak.
Maar het zijn tips die je met vallen en opstaan in de game ook had kunnen weten. Door deze voorkennis op te doen ontneem je jezelf al een stukje van de game. Of je dat vallen en weer opstaan leuk vind aan een game of dat je liever one smooth ride met zoveel mogelijk voorkennis maakt moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Ik kies voor het eerste!

Maar nevertheless was er geen reden om deze tips te plaatsen gezien er niemand om gevraagd had. Sterker nog hij reageerde met zijn tips zelfs op iemand die zei van ga lekker zelf ontdekken have fun! De reactie had wel een klein beetje nee ik weet het beter en ga je lekker wel toch tips geven gehalte.

Ongevraagd uitleg geven, zeker als dat een stukje gameplay ontneemt vind ik persoonlijk gewoon irritant. Ik hou wel van het uitzoeken van dingen en zelf ontdekken. Nu weet ik dus alweer een paar dingen die ik zelf nu niet meer hoef te ontdekken. Jammer!

Bedoel laat mij lekker met te weinig hout zitten later omdat ik in het begin niet genoeg van de grond heb gepakt. Dat is mijn problemen, part of my experience. Ik wil helemaal niet weten wat ik allemaal aan het begin meteen goed moet doen om het later lekker makkelijk voor mezelf te maken.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 16 februari 2021 13:18]

Gamesplaining is veel voorkomend sociaal onheil. Mijn kinderen doen het zelfs tegen mij! :+
Haha thanks voor de term! Zou die onthouden.
Helemaal mee eens.. Als iedereen je alles maar voor kauwt ben je veel sneller door een spel heen.
Je bepaald toch zelf of je er wat mee doet ja of nee?
De een vind het prettig en de ander weer niet prima toch?
Als je de info al hebt omdat iemand zijn mond niet kan houden heb je weinig keus of je het wel of niet wilt gebruiken. Echt uitzoeken zit er dan niet meer in.
Komt denk ik een beetje weg uit de min-max mentaliteit. De drang om alles zo efficient en snel mogelijk te doen.
Dit kwam meer voort uit omdat ik met verschillende mensen speelde en ze vast liepen of vragen hadden, dus ik dacht ik deel het hier en aan de positieve moderatie gok ik dat mensen het wel waarderen.

Maar goed, als mensen denken dat ik dit doe omdat ik me dan beter voel is niet waar en vind ik ook een beetje een gekke aanname, ik probeer alleen mensen te informeren zonder te spoilen.
Maar ik heb ook een hoop goede moderaties, dus zijn ook mensen die er zo over denken als ik. Ik blijf gewoon van mening dat alles zo voorkauwen het gewoon uiteindelijk minder leuk maakt om te spelen. In mijn opinie is een groot onderdeel van elke game ook juist het falen, ervan leren en opnieuw proberen.
Ik snap niet waarom dit -1 krijgt, volgens mij snijdt je een terecht punt aan, en is hier niets 'ongewenst' aan. Hooguit off-topic.

Het is een beetje hetzelfde als spoilers bij een film, soms heel nuttig als je ernaar zoekt, maar verschrikkelijk irritant als je het tegenkomt terwijl je dat niet wilde.

[Reactie gewijzigd door jhnddy op 16 februari 2021 12:35]

Ja mijn opinie hangt blijkbaar beetje tussen de meningen in. Sommige zijn het met mij eens, net een meerderheid toch ook niet. Voordat ik mijn eerste reactie plaatste had ik niet verwacht dat er mensen zijn die het inderdaad prettig vinden om aan het handje gehouden te worden en tips te krijgen van andere. Mijn inziens is juist het vallen, weer opstaan en ervan leren deel van de gameplay en het plezier. Iets wat je jezelf ontneemt door met voorkennis een game in te gaan.
Maar toch blijkbaar vind een grotere groep dat toch wel fijn. Dat is natuurlijk helemaal prima! Ieder zo zijn manier om plezier uit een game te halen.
Ik ben het met je eens, heb zelf op een andere site ook als enige tip gegeven om 'blind' dit spel te spelen. De wereld en alles eromheen zelf ontdekken leent dit spel zich bij uitstek voor. Meer dan de gemiddelde game in mijn ogen. Eigenlijk is elke Let's play of stream een grote spoiler omdat je systematisch nieuwe dingen ontdekt. Het is in deze game al zo voldoenend om een handeling te doen en dan ineens een zee aan nieuwe mogelijkheden tot je beschikking te krijgen.
Toegegeven ik heb een aantal keer een tip verkregen omdat ik er naar zocht of omdat het mij aanbevolen werd en ik toch wel benieuwd was. Ik had hier persoonlijk meteen erna spijt van. Toen ik het spel voor het eerst opstartte en nog vrijwel niemand het speelde en er godzijdank nog geen duizenden tips & tricks video's waren kon ik niet anders dan het zelf uitvogelen en dat is ook de periode die ik het meest voldoenend vond. We hebben tegenwoordig naar mijn idee minder geduld omdat we een klik verwijderd zijn van het antwoord en daar ben ik jammer genoeg ook gevoelig voor.
In alle eerlijkheid denk ik dat wie echt alle tips willen zichzelf onthouden van een veel immersievere 'survival' ervaring en connectie met de game. Maar dat weet je alleen als je het geprobeerd hebt. Ik denk dat ik zelf anders de game niet eens leuk had gevonden.
Helemaal mee eens, ik bekijk tegenwoordig geen lets plays of reviews meer. Vooral de laatste tijd begin ik steeds meer te merken dat ik juist door alle tips, lets plays, reviews etc games voor mijzelf aan het verpesten was.

Juist die eerste indruk, die eerste beleving van een spelwereld. Dat wow moment wanneer alles op je afkomt en dan dat onbekende gaan ontdekken is een heel belangrijk onderdeel van de totaal ervaring van een game. Gewoon niet wetend of je straks inderdaad een base moet gaan bouwen of dat het enkel bij een bijltje craften blijft. Het is deze onwetendheid die de game zoveel leuker maakt om te spelen.

Bijvoorbeeld Death Stranding heb ik heel bewust helemaal niets onderzocht van de game behalve dat ik wist dat veel mensen het een goede game vonden. Dat heeft mijn ervaring enorm geholpen en ik heb echt enorme wow momenten gehad en was echt heel benieuwd naar alles wat er ging komen.

Ik kan het echt iedereen alleen maar aanraden om eens een game te gaan spelen zonder er ook maar iets vanaf te weten. Beetje zoals je vroeger pre internet deed. De game pakken met het mooiste doosje en thuis maar beleven of het wat is.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 16 februari 2021 15:17]

Misschien dat ik daarom games vroeger over het algemeen daarom ook leuker vond. Zowel het internet en games zelf reiken tegenwoordig alle handjes aan om je te helpen. In het geval van een game is het misschien alleen al het feit dat je weet dat het er is en niet per sé gebruik van maakt dat het je beleving al verandert. Ook een vorm van handjes vasthouden, het gegeven moeilijkheidsgraden. Het feit dat dat alleen al in een game zit maakt het voor mij minder immersief. Een spel zoals Valheim is waar er maar een enkele graad is waar iedereen zich aan moet houden en geeft een soort van connectie omdat iedereen zich daar doorheen moet ploeteren. Het zou me niets verbazen als er binnenkort mensen zijn die gaan klagen dat het spel te moeilijk is. Het feit dat momenten memorabel worden is omdat je op eigen kracht overwinningen boekt. Met vallen en opstaan. Dat geldt in het echte leven, dat geldt ook in games. Dat is de reden dat ik Valheim zo omarm net zoals soulsborne-achtige titels. Maar goed iedereen is anders en iedereen wil iets anders halen uit een game. Ik kan idd net zoals jij alleen maar als enige 'tip' geven om eens te proberen het stuur los te laten en je eigen instincten te gebruiken in een game. Mooie uitdaging lijkt me.

[Reactie gewijzigd door JimmyMars op 16 februari 2021 16:42]

Dat is wel heel erg negatief..

Er zijn ook zat mensen die niet 1000 uur beschikbaar hebben omdat ze ook nog een baan / bedrijf hebben.
Dus he, wellicht een tip voor je volgende beklaag
Is het ego strelen als je iemand een tip voor een leuke serie geeft? 🤪
Nou ik denk dat je er iets te groot qua emoties mee bezig bent, maar dat kan ik zijn.

We zien, allemaal, overal, constant, filmpjes etc voorbij komen van een game en ook daar word van alles in gezegd.

Dat je @Vagax zijn post interpreteerde als 'kijk mij eens goed zijn' is in mijn ogen nog meer 'toxic' dan het punt dat je probeert te maken.. De helft van @Vagax zijn punten tellen namelijk voor bijna alle survival games, laat staan dat het een 'spoiler' is dat een boom op je kan vallen.

Dus snap je wel, maar van een mug een olifant maken, terwijl het artikel nota bene over het spel gaat, helpt ook niemand toch ;)

p.s. maak bv een ticket / feature-request aan bij Tweakers, voor een 'spoiler' tag / beoordeling... Wellicht ben je niet alleen (best nog coole feature ook toch) O-) :*)

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 17 februari 2021 00:27]

Jeetje man, jij overdrijft wel heel erg.

Als je een bericht opent met "yo, ik heb wat tips", dan kan de lezer er toch super makkkeljk voor kiezen, net als bij spoiler warnings, om het te negeren.

Ik kreeg op Youtube ook allerlei suggesties over story, secrets an play tips bij Sekiro.
Eerste playthrough genegeerd en einde game eens kijken wat ik heb gemist.
En in sommige gevallen is het gewoon super nuttig om tips te krijgen, want daarmee kun je je ervaring naar een hoger niveau tillen.

Dit ziet stiekem in de basis van de Souls franchise verpakt. Met de hele commune vanaf dag 1 samen de wereld te ontdekken en wat er allemaal in zit. Kunt dit compleet negeren en solitair door die game gaan.

Op het moment dat je wordt geforceerd, dan mag je komen klagen.
Nee op Youtube krijg je ook suggesties, die gewoon in je gezicht worden gegooid.
Maarja, als er dan een in de titel staat "5 tips when starting X game", dan kun je toch kiezen om erop te klikken of niet?

Net als dat iemand als eerste zin heeft staan -> Yo 5 stips van mij broeder, check maar of je door wilt lezen of niet.

Of begin je elke comment ergens in het midden te lezen?
Zelfs als je een bullet point leest en bedenkt "ow shit man, dit zijn spoilers" -> dan stop je toch met lezen?

Veel irritanter is die echte clickbait troep op Youtube of bijv. Kotaku waarbij je de spoiler al hebt gezien voor je er erg in hebt. Zoals een karakter lek van een fighting game frontaal in je gezicht.
T.a.v. van de serverlist en het kunnen terug vinden van de server van je vrienden:

In steam menu: View/Servers/Friends. Dan favorite maken. Altijd makkelijk te joinen vanuit steam! :)
Jammer geen spoilers tag
Thanks voor de tips man!
Hier op Tweakers is ook een forum topic waar je met mede tweakers kan gamen.
Volgens mij zijn er nu 2 servers beschikbaar.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2052296

Hopelijk gooien ze de player cap nog omhoog zodat je meerdere dorpen op een server kan hebben.
Ziet er weel interesant uit. Heb Conan gespeeld. Ook een soort survival game maar viel erg tegen. Geen PvP game. Miscchien is deze game meer voor mij. Samen of tegen andere players survivallen.
Dit is ook niet echt een PvP game. Er zit wel een optie in om PvP aan of uit te zetten, maar van wat ik zo zie kan iedereen dat aan en uit zetten wanneer ze willen. Is ook maar 1 item in game die wat PvP achtigs doet, maar dat is ook niet echt om over naar huis te schrijven (gelukkig want ik heb helemaal niks met PvP).
owww dit spel.. Zit al uren in.. DIKKE aanrader wat een avonturen we niet beleven iedere avond
Ik ben nog een een keer doodgegaan door een boom die op me gevallen is, wel meermaals door een boom die tegen me aan rolt met hoge snelheid.
Het gaat hier om de Noordse mythologie, niet de Noorse. De oorsprong van de Noordse volkeren was destijds in (delen van) Denemarken, Zweden en Noorwegen. Om het dan enkel Noorse mythologie te noemen is wat kort door de bocht. Maar ik snap dat de vergissing snel is gemaakt, zeker om hoe het in het Engels genoemd wordt (Norse mythology). Bedoelde men daadwerkelijk Noors, dan zou het Norwegian mythology geheten hebben.
Is noors/noords in deze context niet een synoniem? https://en.wiktionary.org/wiki/Noors
Het ging over noormanen die uit het deens/noorse rijk kwamen.. het was een grove versimpeling destijds natuurlijk maar in de spreektaal werd noor(d)mannen en vikingen in de zelfde context gebruikt..
zweden is pas in 1523 onafhankelijk van denemarken geworden.. dus in de viking context valt zweden onder denemarken :)
Euh nee daar klopt niets van.

De Zweden waren al eeuwenlang een onafhankelijk volk voordat de Unie van Kalmar mede door hen werd opgericht, en dat is al ruim na het viking tijdperk. Daarnaast zijn Noorwegen, Denemarken en Zweden als zelfstandige staten in die unie voort blijven bestaan. Als je dan al wilt muggenziften over zelfstandigheid dan is het juist Noorwegen die vrij laat zijn huidige zelfstandigheid heeft verkregen namelijk pas in 1814.

(Met een Zweedse getrouwd en ik ken de geschiedenis)
Mede door dit soort pietluttige fratsen vind ik de Nederlandse taal te irritant voor woorden.
Overigens dank voor je uitgebreide uitleg :)

[Reactie gewijzigd door JimmyMars op 16 februari 2021 15:18]

Eindelijk is een survival game waar je niet wordt afgeslacht door andere spelers. Ga deze eens proberen aangezien Pve beter is voor mijn gemoedsrust xD
Inderdaad. Het doet mij best wel aan Rust denken maar daar speel ik voornamelijk op PvE servers om lekker samen met vrienden toffe dingen te bouwen. :)
Dit is ook precies de reden. Heb Rust al heel lang in steam staan, maar werd moedeloos van elke keer dat je enigszins op weg bent en dan wordt neergehaald door spelers die al langer spelen (en dus meer gear hebben). Wat ik ook vervelend vindt bij Rust, ook bij PvE is dat alle resources schaars zijn, maar dat kan misschien aan mijn serverkeuze liggen.
Ah ja; de server waar ik primair op speel en beheer valt het gelukkig reuze mee, maar hij is ook niet heel druk. On average zo'n 5-10 mensen online misschien, in de avond soms wat meer. Best veel leuk samen dingen doen ook :)

Meer dan genoeg resources voor iedereen en er zijn een paar PVP zones voor de mensen die dat toch graag doen en elkaar daar opzoeken.
Hmm ziet er behoorlijk low budget en gedateerd uit. Maar gameplay zal vast wel ok zijn als het zo vaak verkocht is.
I Disagree, Alleen de Models en Textures zijn bewust Low Poly en low res gemaakt. (zie website: https://www.valheimgame.com/faq)
QUOTE: We have chosen a stylized graphical look that blends low-resolution textures and sparse polygonal detail with modern materials, lighting and post effects.

De materials, fog, volumetric lightning, de lighting in het algemeen zijn echt top notch.
Als je in het Black Forest loopt is het bijna niet te geloven dat het procedural is. Echt super gemaakt.
Gameplay is ook prima, uitdagend en voor een EA (Early Access :) ) game ben ik nog geen enkele bug tegengekomen, insane.

[Reactie gewijzigd door Possemaster op 16 februari 2021 09:25]

Voor de mensen die even een dubbel check deden
EA hier: Early Access
EA ergens anders: Electronic Arts

[Reactie gewijzigd door Soggney op 16 februari 2021 09:20]

Hahah ik was dus niet de enige :P

Maar mee eens. Voor een Early Access game is het mijn verwachtingen een stuk te boven geschoten. Persoonlijk geen crashes en bugs gehad ondanks ik bij meerdere over crashes lees.
Sowieso hoe veel tijd ik er al in kwijt ben nu is nice voor een early access. en dan heb ik nog niet eens 10% van de map discovered.

Al kan je ook uren kwijt zijn aan gewoon een mooi leuk huisje bouwen ipv progressen maarja dat is aan iedereen zelf natuurlijk hoe je die game wil spelen.

[Reactie gewijzigd door Ricmaniac op 16 februari 2021 09:19]

Ik heb het gerefund omdat het graphics en gameplay uit 2002 had. De game had een download van 500mb. Snap de populariteit niet zo goed. Andere survivals zoals Ark, The Forest of Green Hell zien er stukken beter uit.
Snap eigenlijk zelf niet waarom mensen graphics zo erg belangrijk vinden, de game heeft een paar hele mooie momenten door de lightning en PP, mooie graphics zijn moeilijker te onderhouden en dit is een team van 5 mensen wie de game maken.

De populariteit ligt in de atmosfeer, soepele gameplay en dat het een survival game is die de speler niet telkens hard op hun vingers tikt omdat je eten op is, je wapen kapot is of andere toestanden.

Maarja, uiteindelijk komt het neer op smaak, vind je de core gameplay al niks dan houd het op :)
Minecraft heb ik nooit gespeeld, niet zozeer om de graphics, maar wel om de stijl.
Vierkante blokken is gewoon niet zo mijn ding. Echter Valheim heeft wel de look, de feel, de stijl die mij bevalt. En ik kan het me ook goed voorstellen dat mensen ook Valheim niet mooi genoeg vinden om immersive te zijn. Zoveel mensen zoveel wensen.
Minecraft heb je zeker ook nooit gespeeld? :+
De leukste spellen hebben echt geen goede graphics nodig.
Klopt, maar als de gameplay ook verouderd aanvoelt dan wordt het wel een argument.
wat is er verouderd aan de gameplay? alles werkt net super vlot. de goede gameplay loop is net waarom dit spel immens populair geworden is op amper 2 weken.
@Pieeeeeee , ik ben het met een groot deel met je eens, ik het het spel ook gerefund.
Omdat de gameplay verouderd aanvoelt én dat de graphics er niet lekker uit zien.

Waarschijnlijk is het een kwestie van smaak, een vriend van me vindt het wel geweldig net als vele anderen.
Ik vind het belangrijker dat het goed loopt. Iets wat bij ark echt heel slecht is. Ik ben super grote fan van ark maar de game is echt kapot buggy. Graphics zijn echt niet alles
Klopt, een game moet zeker goed lopen, iets wat mij ook opvalt bij Ark.
Toch blijft Ark me wel trekken en vind ik het leuk om te spelen, ondanks de gameplay bugs.
Er is dus toch iets aan dat spel wat je belangrijker vind dan de gameplay.
Minecraft heb je zeker ook nooit gespeeld? :+
De leukste spellen hebben echt geen goede graphics nodig.
Is waar, maar ik zelf heb Minecraft nooit wat aan gevonden, en ook te blokkerig, als je 3D spellen gewend ben als The Witcher 3 - Wild Hunt, en Borderlands 1,2 en 3, en Rage 2 en ga maar zo door, is Minecraft wel heel erg blokkerig, ik speel wel platformspellen, zo als BloodRayne Betrayal, en Castlevania: Lords of Shadow – Mirror of Fate HD, en Double Dragon: Neon, en Explosionade, en Guns, Gore & Cannoli, en Trine spellen en meer, zelfs Broforce is een stuk minder blokkerig dan Minecraft, en ja ik weet hebben ze expres gedaan, maar ja kan best begrijpen dat mensen Valheim blokkerig vinden, al wil ik hem best wel is een keer kopen en spelen, maar heb nog veel teveel spellen die ik nog moet spelen.
Dus je zult ook nooit minecraft spelen vanwege de graphics? ;)
Niet omwille van de graphics maar het genre op zich.
klopt zonder deftige texture pack is MC niet te genieten.
ik hoef zeker geen photo realism maar gewoon geen 8bit opgeblazen tot 64bit blok.
soartex oid is al veel aangenamer.
De artstyle is een keuze en doet mij persoonlijk meer denken aan de painted forest quest in Oblivion (uit 2007 als ik me niet vergis). Zulke lichteffecten had je echt niet in 2002 en water zag er toen ook zeker nog niet zo mooi uit.
Hmm als je als factor om een spel wel of niet goed te vinden de download grootte meeneemt dan gaat er iets mis. *kijkt met weemoed naar zijn 5 1/4 " disks.*
Dat was om aan te tonen hoe pover de textures zijn. Een spel uit 2021 qua grootte vergelijken met spellen uit de jaren 80 en 90 is natuurlijk onzin.
Zijn er dit soort games beschikbaar op IOS?
Enkel via een streaming service
Ik heb Ark érg lang gespeeld en ook The Forest en Green Hell.

Ark vond ik erg leuk, maar zag er zeker niet beter uit dan Valheim.
De weereffecten in Valheim zijn echt absurd goed en maken dat het spel er imo véél beter uit ziet dan Ark. Ark is ook erg mooi begrijp me niet verkeerd.. maar in een bos jagen op herten tijdens een donderstorm is écht een belevenis.

The Forest is wel leuk, maar voelt niet zo 'lush' aan als Valheim.

Green Hell is een ander genre imo, en hoewel ik Green Hell erg leuk vond was ik het toch na een uurtje of 10 eigenlijk wel weer beu.

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 16 februari 2021 15:09]

Dit klopt niet. Het is gewoon de artstyle van de game. Het is belangrijk dat daar variatie in zit.
Liever deze art style en goede gameplay dan HD graphics, super-realistische omgevingen maar barslechte gameplay. Allez ja, Cyberpunk al vergeten? Ik juig dit soort games alleen maar toe.
De screenshots zien er wat blurry uit, alsof ze op 1280x720 gemaakt zijn ofzo (ik heb een 4K scherm, dus lage resolutie valt bij mij snel door de mand). Maar ik neem aan dat de game in het echt wel gewoon knetterscherp is. Misschien dat dit maakt dat je het er gedateerd uit vind zien.
Ik zou zeggen, kijk eens op Twitch en zoek een willekeurige Valheim streamer op.

Ik kijk al meer dan een week naar streamers met deze game, en het valt absoluut niet tegen.
Het spel is een geraffineerde combinatie van meerdere 'survival-games' met een heleboel nieuwe extra's.
Dus eigenlijk moet je betalen om de game te mogen testen? Is dat niet een beetje omgekeerde wereld?
Zo is het niet. Ja, je kan input leveren tijdens de vroegtijdige toegang. Echter, wanneer het klaar en de prijs omhoog gaat (niet altijd zo), heb je het al. Je betaalt dus net zo goed voor het eindproduct, maar vaak een lagere prijs.
Er zijn ook genoeg games die dat eindproduct nooit halen. Of dat ze er zó lang over doet, dat tegen de tijd dat er een final release is, je al lang en breed bent uitgekeken op de game.
Daarom koop je alleen iets in early access wanneer wat er nu is de huidige prijs waard is. ;)
Helaas snapt niet elke ontwikkelaar dit (ahum *ancient cities*)
Het is niet aan de ontwikkelaar om dit te snappen, maar aan de speler.

Als wat nu aangeboden wordt (als spel, niet als belofte) de huidige prijs niet waard is, dan koop je het niet.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 16 februari 2021 13:48]

Dat is een risico dat wordt aangekaart in de informatie pagina op Steam.
Heb jij er vertrouwen in? Vind je het waard om het spel te spelen zoals het nu is? Ga je gang.
Zo niet? Dan laat je het liggen. Dat is het risico dat mee komt met de lagere prijs van vroegtijdige toegang.

Het wel of niet uitgekeken zijn op het spel kan variëren. Kerbal Space Program kwam op Steam met vroegtijdige toegang en in een zeer beperkte vorm. In twee jaar tijd (2013 tot 2015, toen het spel uit beta kwam) is daar een enorme gemeenschap omheen gegroeid en het is nog steeds populair.

Ja, het blijft een kleine gok maar je betaalt niet alleen om het spel te mogen testen.
Moet? Niemand dwingt je ergens toe hoor.
Early access is niet voor iedereen.

Early access zijn vaak prima speelbaar, maar niet te vergelijken met een volledige game. Er ontbreken vaak een verhaal lijn om de speler door het spel te coachen.

Het ontdekken van de game mechanica en de ontwikkeling van het spel mee maken tijdens het spelen zijn voor veel liefhebbers een belangrijke rede dit soort spellen te kiezen. Het is ook voor de ontwikkelaars een mogelijkheid om aan een spel te blijven werken met een beperkt financieel risico omdat je al wat inkomsten krijgt en afhankelijk van de populariteit het team uit kan breiden of niet.

Het concept van early access werkt best goed voor survival games.
Helaas crashed het spel elke ±5 minuten voor alle spelers binnen ons groepje met een generieke Unity error.
Apart. Als het bij je hele groepje elke ±5 minuten crashed is mogelijk de server de oorzaak.

Ik draai namelijk zelf een dedicated server thuis op een kleine Intel NUC8 met i3+16gb. Het draait hier als een zonnetje en bij de 4 vrienden die op mijn server spelen daar loopt het spel ook heel stabiel.
Ik vermoed dat de save game het probleem geeft, we hebben gister op mijn dedicated Windows server getest en ook met dezelfde save file op een Linux dedicated host, beide zorgde voor crashes voor iedereen in de groep.

Redelijk grote stad opgebouwd alleen nog niet eens de eerste boss kunnen summonen :)
Wat het probleem is, doet er eigenlijk niet toe. Een game moet gewoon niet crashen. Punt. Of het nou aan de server, de savegame, de content, of een citrix-omgeving ligt. Alleen op brakke hardware/drivers mag een game crashen.

Maarja, het is early access, dus ik neem aan dat je een mogelijkheid hebt om problemen te melden? Dat lijkt me het hele idee van early access releases, want het is gewoon betalen om de game te mogen testen.
Maarja, het is early access, dus ik neem aan dat je een mogelijkheid hebt om problemen te melden?
Problemen melden en features aanvragen :)
Voor mij is het bij Unity spellen een issue met Citrix. Om de één of andere reden spelen die twee niet lekker samen; https://support.paradoxpl...Workspace-and-Unity-games.

Wat voldoende zou moeten zijn is elke Citrix-gerelateerde process sluiten in task manager. Dus doe dat als je Citrix geinstalleerd hebt staan, en probeer het dan nog eens, zou ik zeggen :)
Ik heb wel 1 crash naar desktop gehad, maar jouw ervaring steekt schril af tegen de ervaringen van onze groep (8 man? max 5 tegelijk). Een enkele crash hier of daar, verder niet. Jammer dat jullie deze pech hebben :-(

Wat wel af en toe voorkwam, ondanks een dedicated server, is enemy teleporting/rubberbanding. Beetje vervelend, maar was misschien 3% van de keren. Verder geen save-game corruption of andere vervelende bugs, ik ben best te spreken over deze staat van EA.
Tot op heden nog geen enkele crash gehad met meerdere spelers op één server na circa 10 uur spelen. Het lijkt er dus op dat jullie een gemene deler hebben die voor problemen zorgt.
Binnen mijn vrienden groep (7 man atm) heeft er maar 1 te maken gehad met crashes en die is constant bezig met overclocks op z'n pc waardoor hij niet echt op keek van een crash. Na die eerste dag heb ik hem er ook niet meer over gehoord.

Het enige waar wij nog wel eens tegen aan lopen is dat de pc waar de server op draait het niet zo leuk vind als we heel veel vuurtjes in de buurt van elkaar zetten, in dat gebied krijg je dan een lage fps en wordt het laggy.
Hopelijk nemen ze een voorbeeld aan het Rust development team, dan komt er nog jaren nieuwe content bij :D
Roadmap kan je hier bekijken! Dit is wat ze in 2021 willen uitbrengen. Het is in ieder geval wat

[Reactie gewijzigd door Vagax op 16 februari 2021 09:16]

Inderdaad! Rust is hierdoor mijn go-to survival game op (modded) PvE servers met vrienden.
Heb het 6 februari gehaald met een paar vrienden. Erg vermakelijke game tot dusver, er zit nu zo'n 60-80 uur aan content in, al zal je het misschien sneller kunnen doen als je niet na elke baas al je gear volledig wil upgraden.

Alle skills die je kan levelen, het bouwen, het vechten, het zeilen, het is allemaal gewoon erg goed uitgewerkt. Dat reparaties en huizen slopen je niets kost is ook echt een verademing in tegenstelling tot andere survival-crafting games. De eindbazen, man man man. De tweede baas is misschien wel een van de vetste gevechten die ik ooit heb gezien in een videogame, complete chaos gewoon.

Valheim is voor mij elke euro al dubbel en dwars waard geweest. Hopelijk doen ze nog iets meer met PVP, zodat je niet uitgespeeld bent na de PVE bazen.
Hopelijk doen ze nog iets meer met PVP, zodat je niet uitgespeeld bent na de PVE bazen.
Het lijkt erop dat de ontwikkelaars zich met name concentreren op PvE, en hier zijn sommige spelers wel blij mee.
Echt een fantastisch spel, heb het gekocht want er zat behoorlijk wat hype om heen en het viking thema vind ik wel leuk maar gisteren toch nog 5 uur achter elkaar gespeeld met 2 vrienden van me.

Spel ziet er fantastisch mooi uit ondanks de PS1 textures wat ook een beetje de charme van het spel is
Ik snap de hype wel. Ik speel het voornamelijk met een aantal vrienden en het is weer ouderwets aankloten zoals we vroeger deden. Af en toe de raarste dingen gewoon omdat het kan, op ontdekkingstocht naar nieuwe resources of de boar pen uitbreiden omdat we gewoon meer resources nodig hebben.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.