Valve maakt Left 4 Dead na elf jaar ongecensureerd beschikbaar in Duitsland

Duitsland krijgt elf jaar na de originele release van Left 4 Dead 2 de ongecensureerde versie van de game. Uitgever Valve heeft via Steam aangekondigd dat de Duitse autoriteiten toestemming hebben gegeven voor de verkoop van de volledige versie, inclusief bloed.

Iedereen in Duitsland die het spel reeds heeft gekocht via Steam hoeft Left 4 Dead 2 niet opnieuw te kopen. De ontwikkelaar meldt dat er een gratis update beschikbaar is, waarmee de ongecensureerde versie speelbaar wordt.

Het gebeurt vaker dat games in Duitsland worden gecensureerd als er veel bloed wordt getoond. Dit gold ook voor Left 4 Dead 2 toen de game in 2009 verscheen. Ook in Australië werd het bloed in de game gecensureerd. In 2014 kreeg Valve het in Australië voor elkaar om de game met bloederige update via Steam te mogen verkopen. Nu is het ook voor Duitsland zover.

In de gecensureerde versie van de game was geen druppel bloed te zien. Daarnaast konden spelers ook geen ledematen van zombies afhakken of ze in brand steken. In Duitsland kreeg de game ook een aparte cover, waarop de zombies geen grote zichtbare verwondingen hadden.

Door Robert Zomers

Redacteur

29-01-2021 • 21:05

41

Reacties (41)

41
39
18
1
0
17
Wijzig sortering
Bizar dat er nog zo lang censuur was dan voor de Duitse versie.

Blijft een heerlijk spel, sinds een maand weer vaak met vrienden co-op avondjes afgesproken. Servers zijn nog prima en de gameplay is nog net zo goed als vroeger. Grafisch kan het ook nog mee vind ik.
Blijft een heerlijk spel, sinds een maand weer vaak met vrienden co-op avondjes afgesproken. Servers zijn nog prima en de gameplay is nog net zo goed als vroeger. Grafisch kan het ook nog mee vind ik.
Niets beters dan met chirurgische precisie met een shotgun een survivor bevrijden van een horde zombies. Uiteraard zonder de teammate te raken. :)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 19:42]

Milli Snipper voor mij, voor als je chirurgische precisie nodig hebt :)

[Reactie gewijzigd door Magic Power op 22 juli 2024 19:42]

De vraag is eerder, waarom dit nu wel mag. Is de wet daarover veranderd of zo?
Ha mooi. Ik was toevallig destijds in Berlijn toen ik Left4Dead 2 kocht, en ik zit dus nog steeds opgescheept met de gecensureerde versie. Ook terwijl ik nu in NL woon, zelfs gekocht met een NL rekening, zelfs jaren later. Tot nu :)

Het heeft trouwens best een negatief effect op de speel ervaring. Wapens voelen niet echt aan en de zombies zijn eerder spoken want ze verdwijnen als ze dood neervallen.
Grappig, want de Duitsers die ik ken kopen hun spellen vanwege die idiote regels al jaren boxed over de grens. Ik heb zelf ook wel eens games voor ze gekocht en dan opgestuurd. Het is echt alleen maar windowdressing en bekrompenheid daar in Duitsland.
vanwege die idiote regels
Saillant detail: volgens ingelezen Duitse burgers bestaan die regels überhaupt niet in zulke hoedanigheid.

Het is volgens hen inderdaad verboden om games die niet door de daarvoor bestempelde USK instantie van een rating voorzien zijn of die van een 18+ rating voorzien zijn, publiekelijk aan te prijzen voor verkoop (dus ze bijv. prominent in de winkeletalage te zetten) of ze te verkopen aan minderjarigen. Maar het is absoluut niet verboden om ze te verkopen aan volwassenen die er specifiek naar op zoek gaan of om vragen.

Er zijn dan ook al langere tijd grote threads op de Steam Community fora actief waarin dit keer op keer naar boven komt; en waarin keer op keer buitenlandse - en dan voornamelijk betweterige Amerikaanse - Steam-gebruikers, deze Duitse burgers de les willen lezen en wel even duidelijk willen maken hoe hun (notabene eigen) rechtssysteem werkt.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 juli 2024 19:42]

Het is volgens hen inderdaad verboden om games die niet door de daarvoor bestempelde USK instantie van een rating voorzien zijn of die van een 18+ rating voorzien zijn, publiekelijk aan te prijzen voor verkoop
Dat lijkt me commercieel gezien best wel een dingetje als je zoveel mogelijk copies wilt verkopen.
Dat lijkt me commercieel gezien best wel een dingetje als je zoveel mogelijk copies wilt verkopen.
Dus kun je twee versies maken. Een "all ages" versie die vrij weergegeven en verkocht mag worden. En een 18+ versie die enkel zichtbaar is voor geregistreerde Steam gebruikers die aangegeven hebben volwassen te zijn en die in hun account het weergeven van 18+ content aangezet hebben.
(Dat is al een tijd een setting. Helaas wel een hele hoop porno-troep die je dan ook gratis en voor niks erbij te zien krijgt, maar ja.)
Duitsland en games :') :') :') :')

Vraag me af welke incompetente mafkezen daar in de commissie zitten, welke hierover beslissen.
Games zijn games. Overal in de wereld is er bloed te zien in games, behalve in Duitsland. Oh, én Fiji.
K I L L E R S P I E L E

Tja, bekrompenheid in de commissies. Geen enkel probleem om bloed te tonen in allerlei gewelddadige levensecht ogende films, maar digitaal nepbloed in games!?? 8)7
Wat als je het eens bent met deze censuur en je niet wilt dat je kind bloed te zien krijgt? Kun je het dan uitzetten?
Nee want jouw kind hoort dit niet te spelen voor zijn 17e.

https://www.esrb.org/ratings/25709/Left+4+Dead/

[Reactie gewijzigd door Jelle Brolnir op 22 juli 2024 19:42]

Oké verkeerd voorbeeld dan. Mijn punt is, wat als je het eens bent met de censuur? Ik heb het spel voor mezelf gekocht, veilig zonder bloed want daar word ik misselijk van. En nu ineens overal bloed!

Beetje vergezocht, maar het zou kunnen, toch?
Jouw kind? Het spel heeft PEGI 18+ gekregen... Als jij jouw kind dan dit laat spelen is het wat raar dat jij je druk maakt over bloed.
Wat als je het eens bent met deze censuur en je niet wilt dat je kind bloed te zien krijgt? Kun je het dan uitzetten?
Zelfs de gecensureerde versie van Left 4 Dead 2 had alsnog een 18+ rating in Duitsland en mocht niet aan kinderen verkocht worden. In Duitsland zijn deze ratings niet een vorm van zelf-regulatie van de sector, maar is er daadwerkelijk een compleet wettelijk verbod om deze aan kinderen te verkopen.

(Aan volwassenen mag wel en is niet een probleem. Ook niet de ongecensureerde unrated internationale versie.)

Ter verificatie - de ratings voor de PC en X360 versies zijn hier beschikbaar:
https://usk.de/en/usktitle/25904/
https://usk.de/en/usktitle/26026/

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 juli 2024 19:42]

Leuke game maar na paar jaar spelen wel weer op uitgekeken, draaide in ieder geval wel goed op linux :9 :9
Vergeet Call of Duty 2 ook niet, want hakenkruizen (Swastika) waren er niet welkom in. En toch kon je, ze prima zien in wat community/online Multiplayer servers en ze kon downloaden/spelen. Meen dat zelfs in wat landen van Azië, bloed nog te (dichtbij) voor ze is, PUBG? In films natuurlijk geen probleem.
In de Wolfenstein games zal het dan wel helemaal anders zijn :P Dat zit vol met Nazi's en hakenkruizen e.d.
Ik bedoelde eigenlijk de modernere games in de serie, maar daar komt hij inderdaad ook in voor! :)
Is dat nu niet met de laatste BF 5 aan de hand? Daar zie je het toch ook geen hakenkruizen ect?
Maar, wat gebeurt er nu met de andere extra's die de Duitsers ter compensatie kregen? Bijvoorbeeld de knife en ik geloof de mp5 die alleen op Duitse servers te vinden zijn.
Ik mag hopen dat dit soort bekrompen regels nu niet meer bestaan in die landen? Alsof iedere gamer een kind is dat beschermd moet worden tegen teveel virtueel geweld etc..
Er heerst gewoon nog een flink schuldgevoel. En het is ook wat, voor iedereen die die tijden meegemaakt heeft. Ook nu nog speelt het. Grapjes die we hier maken over "de Duitsers komen!" laten dat wel zien. Vergelijk dat met andere veroveraars van (een deel van) on kikkerlandje. Hoe vaak hoor je iemand grappen "de Fransen komen!" of de Italianen, of de Spanjaarden?
Duitsland deed en doet zijn best om de verheerlijking van die periode de kop in te drukken. En dat mag best gewaardeerd worden. Het zijn toch onze buren, waar we regelmatig een hoop aan te danken hebben. Bijvoorbeeld nu met covid of altijd al onze handel richting het Ruhrgebied. Dat legt ons geen windeieren.
Dat wij hier soms lijken te vinden dat je maar mag roepen wat je wilt, ongeacht de consequenties is veel gevaarlijker. Denk aan een Wilders die bewust het publiek opstookt voor eigen gewin onder het motto "vrijheid van meningsuiting." Dat soort gedrag niet corrigeren kan snel veranderen in georganiseerde actie, precies zoals we in Duitsland gezien hebben. Mensen zijn niet veranderd, we hebben alleen meer middelen om sneller en dodelijker te zijn dan ooit. Met dat in het achterhoofd is het helemaal niet raar om bepaalde onderwerpen en uitspraken niet zonder meer toe te staan.

Maar dat staat los van het bloed in games. Dat is een beetje een overtrokken reactie wat mij betreft.
Duitsland deed en doet zijn best om de verheerlijking van die periode de kop in te drukken. En dat mag best gewaardeerd worden.
Sinds 2018 is het anders vziw ook niet meer verplicht om Nazi-beelden in media te censureren, mits deze maar bedoeld zijn om een situatie-getrouw beeld te schetsen en niet bedoeld zijn om aan te zetten tot verheerlijking.

Games zoals Wolfenstein mogen dus ook gewoon ongecensureerd verkocht worden; mits ze aan andere geldende wetgeving voldoen. Dwz. als ze geen rating of een 18+ rating van het USK hebben, dan enkel aan volwassenen. En in dat geval mogen ze ook niet ge-etaleerd worden cq. publiek aangeprezen worden.
of de Spanjaarden?
"Nobody expects the Spanish Inquisition!" is anders nog wel een ding middels Monty Python. :+
Maar goed; dat is wellicht meer het ageren tegen de Roomse kerk dan tegen het rijk Spanje.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 juli 2024 19:42]

De Spanjaarden hebben ook wat negatieve historie in de Nederlandse boeken omtrent de oprichting van ons land.
Hoe vaak hoor je iemand grappen "de Fransen komen!"
Die grap hoor ik nog wel eens, zowel in gesprekken als in muziek (nieuwere nummers, dus geen oude). Maar de Spanjaarden veel minder en de Italianen helemaal niet.
Al wordt er wel nog geregeld over met name de 80-jarige oorlog gesproken en gezongen, maar niet op een humoristische manier.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 22 juli 2024 19:42]

Om maar iedereen de kop in te drukken waarmee je het oneens bent is precies hoe de Nazi's handelden.
Als je iemand het zwijgen oplegt bewijs je niet dat ze ongelijk hebben. Dit is het principe van vrijheid van meningsuiting, democratie en trouwens ook van open source. Bewijs hun ongelijk. Ga een dialoog aan zonder met het vingertje te wijzen, daar zijn ze helemaal niks mee opgeschoten. Tenzij hun doel was meer haat te creëren naar de overheid en beschermde minderheden, want dat is toch wel gelukt. Een nobel doel met de verkeerde insteek en aanpak.
Ik waardeer daardoor ook totaal niet dat ze "hun best doen" op nationaal niveau om dergelijke idioten maar te boetes op te leggen in plaats van ze gewoon publiek belachelijk te maken, wat ze naar mijn mening veel meer verdienen.
Wederom snap jij dus ook niet de ironie hierin.
Door de jaren heen veel Duitsers ontmoet in zowel voormalig Oost en West. Iedereen is het er wel mee eens: Dié tijd nooit meer. Men wil graag vooruit! En als dan censuur/zwijgen opleggen door 80% van de bevolking met 4 handen tegelijk wordt aangegrepen zegt dat iets over hoe graag ze verder willen.
Dat wij nog steeds zeggen "die moffen" dat weten ze daar ook wel. Ze weten ook wel dat de meesten er niet dié bedoeling achter hebben, of het gewoon niet weten. Wat Crahsystor aangeeft is dat de Oosterburen heel graag samen vooruit willen! Met Covid, nemen ze van onze Europese mede-landen patiënten over die door gebrek aan capaciteit in eigen land niet de gewenste zorg krijgen... Onbaatzuchtig. Je kan ook NEE-verkopen, en gezien hoe velen hier in NL vinden dat iedereen zijn eigen boontjes moet kunnen doppen, is een keiharde NEE ook een antwoord! Ja ze zijn soms stug, ja ze hebben door principes een starre houding, maar je bent altijd welkom.
Vooruit door achteruit te gaan. Dat geen van hen snapt dat censuur compleet averechts werkt geloof ik geen bal van, dat maakt het voor de staat gewoon makkelijker om hun macht te misbruiken. Vervolgens gaan ze propaganda maken voor het censuur, leuke boel, natuurlijk is de bevolking ermee "eens" als ze ermee om de oren geslagen worden tot ze het geloven. Als je het niet ermee eens bent, ben je ineens de Untermensch. Zie je de ironie nu wel?
Dat de Duitsers komen valt op zich nog wel mee maar ze blijven altijd zo lang :+
Je zou zeggen dat een land met een dergelijk verleden vrijheid van meningsuiting in een hoger vaandel zou hebben,
Dankzij vrijheid van meningsuiting was het onderwerp bespreekbaar, en is dit nu mogelijk.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 19:42]

Volgens mij is de enige reden waarom dit nu bespreekbaar is (en al sinds 2003 wordt aangekaart), dat de oude wet uit begin jaren 80 stamt aangaande dit onderwerp en de laatste oude meneer en twee oude mevrouwen in die commissie met pensioen zijn gegaan. Tenminste, zo begreep ik zojuist van een maatje die al jaren in Duitsland woont. Heb het eens nagevraagd (hij is gameontwikkelaar bij een Oostenrijks-Duitse studio).
Moet nog maar zien wat dáár van waar is, maar het zou me niet verbazen als er daadwerkelijk zoiets aan de hand is.
Maak het niet te groot, het was primair bedoeld om de jonge gamers af te schermen van geweld dacht ik.
Maar ze schermen iedereen af hiermee, ook verantwoordelijke volwassenen en de kinderen met iets meer connecties gaan gewoon even naar het buurland om het spel met minder censuur te kopen. Als ze nu net als pornosites gewoon een popup hebben, omzeilen wel veel kinderen dat, maar dit moet de taak van de staat helemaal niet zijn. In mijn jonge jeugd had ik ook wat rode pixels als ik een soldaatje neerschoot, maar de notie dat me of welk kind dan ook ooit heeft benadeeld vind ik totaal belachelijk.
Voor mij is alle censuur een indicatie voor een hypocriete en ondemocratische regering. Dit klinkt misschien cru, maar ik wil het wel gezegd hebben. Ons moreel moet de wetten vormen, niet andersom. Als we opeens met zn allen besluiten dat wat eerder illegaal was legaal moet worden moet dit niet gecensureerd worden. Als dit nou iets is als discriminatie hoop ik dat dat nooit gaat gebeuren, maar ik wil niet dat de staat de macht heeft om dat te voorkomen. HET VOLK moet die macht hebben, en die wordt hen ontnomen.
Wist wel dat in Duitsland bepaalde games aangepast werden, maar wist niet dat Left 4 Dead ook aangepast was.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.