Sommige oudere MacBooks functioneren niet meer na Big Sur-upgrade

De upgrade naar macOS Big Sur lijkt bij sommige gebruikers te leiden tot problemen met booten op hun MacBooks. Er zijn aanwijzingen dat de upgrade problemen geeft met de I/O-bordjes van de laptops.

Het gaat volgens de inventarisatie van een gebruiker om minstens tientallen meldingen over laptops die blijven hangen op een zwart scherm terwijl de upgrade bezig is. Het toetsenbord werkt niet meer en Apple lijkt gebruikers aan te raden om hun laptops ter reparatie aan te bieden. In de meeste gevallen gaat het om MacBook Pro-modellen uit 2013 en 2014.

Een Reddit-gebruiker heeft het I/O-bord losgekoppeld en toen ging de upgrade door. Na een vervanging van het bord met daarop chips voor onder meer wifi en bluetooth werkt de laptop naar behoren. Een andere gebruiker koppelde het bordje los voor de upgrade en dat lijkt ook te werken.

Het is onbekend hoe wijdverbreid het probleem precies is. Apple bracht Big Sur afgelopen donderdag uit en heeft nog niet gereageerd op de problemen van gebruikers.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

16-11-2020 • 09:49

261 Linkedin

Submitter: Masco

Reacties (261)

261
240
109
21
1
96
Wijzig sortering
Mijn MacBook 2018 is overleden na het installeren van BigSur... Apple zegt 831 euro reparatie, en zijn verder niet bereid enig iets aan te bieden. Het is mijn probleem....
Zij baseren zich op één jaar garantie maximaal. Op basis van consumentengarantie die standaard minimaal twee jaar is, én de hoge aanschafprijs kun je echter gratis reparatie eisen.
Zie: https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten
Er staat niet in de wet hoe lang een product mee moet gaan. We hebben in Nederland dus geen wettelijke garantietermijn. De wet zegt alleen dat een product zo lang mee moet gaan als u ervan mag verwachten.
Hoe weet u wat u mag verwachten van een product? Neem dan alle eigenschappen van uw product mee en maak een inschatting. Eigenschappen zijn bijvoorbeeld: Wat zegt de verkoper, de fabrikant of een deskundige over de verwachte levensduur van uw product? Hoelang gaat zo'n product normaal gesproken mee? En wat voor informatie krijgt u bij de koop? Van een tweedehands product of van een showmodel kunt u bijvoorbeeld minder verwachten dan van een nieuw product. Wat is de prijs? Van een dure wasmachine kunt u bijvoorbeeld verwachten dat die langer mee gaat dan een goedkope.
Los van alle andere redenen; ze hebben vast niet verteld dat je apparaat kan stoppen met werken als ze een door hen zelf aangeleverd en aangeraden software upgrade laten installeren.

Belangrijk is ook dat de upgrade voor de MacBook 2018 in ieder geval nog NIET ondersteund wordt.
Misleidend, want de pagina di je tegenkomt ervóór, zegt van WEL.
Wel: https://www.apple.com/mac...de/#hardware-requirements
Maar toch niet: https://support.apple.com/en-us/HT211238
Voor zover ik zie is er geen MacBook 2018, er is wel een MacBook Air 2018 en een MacBook Pro 2018... Dus het is een gevalletje niet heel duidelijke zijn bij de poster en dus niet onduidelijk op de Apple website.

Daarnaast is de MacBook Pro 2018 uitgekomen (ruim) voor 15 november 2018, sommige waren al beschikbaar in juli 2018. Dus als de poster inderdaad een MacBook Pro van voor november 2018 heeft dan zit Apple niet fout. Zeker niet als de poster al zo onduidelijk is over het product, kan ik me zo voorstellen dat het ook niet klopt dat de update zijn laptop heeft genekt...

Daarnaast kan het ook prima een zakelijk aangeschafte laptop zijn, dan heb je geen recht op die 2+ jaar.
Zo'n MacBook, laten we even uitgaan van de Pro 2018 dan, heeft veel meer dan 2 jaar garantie. Dat Apple dat liever niet geclaimd ziet worden is een ander verhaal. Apple prijst die dingen aan en prijst ze als de beste op de markt. Dan kom je niet weg met de garantietermijn die geldt voor het meest aftandse budgetapparaat op de markt. Je betaalt heel dik voor een apparaat dan beter moet zijn, daar hoort ook een langere levensduur bij. Daar betaal je voor, die garantie mag je claimen onder de wet. Denkt Apple er anders over, dan mogen ze expliciet vermelden dat hun apparaten niet zo lang meegaan als de meerprijs doet vermoeden. Maar dat doen ze niet, want dat strookt niet met het imago dat ze zichzelf graag laten aanmeten.

Overigens een beetje flauw, dat als poster een niet volledige spec geeft van het model, dan maar meteen laten blijken dat je denkt dat de gebruiker dan maar een verkeerde aanname doet over hoe de laptop beschadigd is. Als je de site bekijkt staat er eerst modellen vanaf jaar x (zonder opmerking erbij) en later is dat toch niet zo. Dus hoezo is dat duidelijk? Lees jij altijd alle releasenotes van software updates om te kijken of jouw product, wat volgens de aankondiging ondersteund is, toch niet ondersteund is, terwijl de update door de fabrikant wel aan je aangeboden wordt? Ik verwacht het niet.

Als het zakelijk is ligt het inderdaad anders. Maar oom daar is het op z'n minst misleidend wat Apple doet. Ze maken mooi spul, daar niet van. Maar ik voel weinig behoefte om het aan te schaffen. Koop wel iets wat vrijwel hetzelfde is voor een pak minder geld, waarbij je meer keuze hebt in wat je met je eigen apparaat kunt en mag doen.
Zo'n MacBook, laten we even uitgaan van de Pro 2018 dan, heeft veel meer dan 2 jaar garantie. Dat Apple dat liever niet geclaimd ziet worden is een ander verhaal.
Hoeveel mensen kopen hun Apple producten direct bij Apple? Apple heeft namelijk alleen maar wat te maken met die 2 jaar garantie bepaling (en meer) als zij de verkopende partij zijn. Anders doen zij alleen de fabrieksgarantie, voor meer moet je bij de partij zijn waar je het heb gekocht.

Het issue hier is dat iemand die verdorie in de 'communicatie' industrie heel weinig communiceert en anderen zoals jij niet eerst even je eigen conclusies 'factchecken', je had zelf ook kunnen zien dat er geen MacBook 2018 was. De lijst zoals bij de eerste link klopt gewoon. Noem anders 1 model welke niet op de 2e lijst staat waardoor de 1e lijst niet klopt en check dan meteen even of die modellen waarvan je denkt dat ze bestaan, ook daadwerkelijk bestaan.

En omdat ik al 12+ jaar ondersteuning geef op Macs, weet ik dat je altijd heel goed de release notes moet lezen en al helemaal niet in de 1e week een major release moet gaan installeren bij MacOS. Dat geld trouwens ook voor prebuilt Windows machines, bij W10 keek ik ook per laptop model of deze W10 ging ondersteunen. Dat doe je eigenlijk ook bij de grote W10 releases... Dat kost namelijk een hoop minder tijd=geld dan PCs helemaal opnieuw installeren, zeker remote!

Ik ben geen fan van MacOS, de hardware is mooi, maar tegenwoordig heb je meer keuze voor mooie Windows laptops (zoals MS Surface producten). Ik heb een iPhone/iPad en daar ben ik erg blij mee, maar Apple is geen vriendelijke gigant, dat zijn geen van de giganten! Echter ben ik van mening dat als iemand "BOOooo!" Gaat roepen en iedereen doet daar in mee op basis van een berg aannames is dat natuurlijk een basis die op drijfzand is gebouwd....
Als niemand die dingen installeert zeg je de volgende keer 2 weken wachten. En daarna 3 etc etc.

Als je software maakt die hardware kapot kan maken zeker als apple zijnde met beperkte hardware mogelijkheden dan mag je verwachten dat instaleren werken is.

Daarnaast is het bedrag sowieso onbeschoft hoog natuurlijke voor de reparatie
Best wel schandalig dat een A-merk vindt dat ze met 2 jaar garantie kunnen wegkomen. Voor mij is dat altijd de reden geweest om geen Apple aan te schaffen. Vriend van mij die wel Apple gebruikt heeft vroegtijdig overlijden twee maal meegemaakt, eenmaal na een upgrade, toestel was nog geen 3 jaar oud, ook toen ving hij bot.

Als je naar de rechter stapt zal die 3 jaar als redelijke termijn aanhouden voor dit soort apparatuur. Twee jaar is absurd. Slechte zaak dat de EU dit toelaat. Als je wil dat producten duurzaam worden, heb je geen ton aan bureaucratische regeltjes nodig, je verlengt eenvoudig de verplichte garantie. Ik vind ook dat als bedrijven als Apple er op speculeren dat mensen geen proces aanspannen ze hoge boetes moeten krijgen voor misbruik van het rechtssysteem. Dat moet toch wel grootste misdaad zijn.

Als mensen argumenteren willen dat dit maar weinig voorkomt dan schieten ze zichzelf in de voet, want dan is Apple toch nog een grotere hufter dat ze die garantie niet geven. Waar gaat het Apple om? Dat ze zo lagere kosten en meer verkopen geven aan de tussenhandel die ze eveneens behoorlijk uitknijpen.

Apple maakt mooie producten. Maar als bedrijf buuuuuuuh

[Reactie gewijzigd door Elefant op 16 november 2020 20:28]

De enige reden dat ze 2 jaar geven aan consumenten is omdat het moet, anders zouden ze het ook niet doen. Het is voor mij dan ook altijd een advies geweest om zeker op duurdere modellen die extra kosten voor extra garantie te nemen.

Wat ik heb meegemaakt in de zakelijke markt qua laptops is dat Apple laptops niet extra snel kapot gaan en dat het bij incidenten blijft en dat ook een HP niet 'makkelijk' deed als iets net buiten garantie periode stuk ging.

Meer garantie kan je krijgen, maar daar moet vaak voor betaald worden. Niet alleen bij Apple, maar bij veel andere bedrijven ook. Op veel consumenten laptops zit standaard 2 jaar omdat het toch al moet in de EU, maar ik kom veel zakelijke (dure) laptops tegen die ook gewoon standaard 1 jaar bieden.
Die extra garantie, werd ook altijd bij de mediamarkt en consorten verkocht.

Ik vond dat ze daar altijd misbruik van maakte. Voor mijn gevoel was het meer een geen gezeur garantie en gingen ze er makkelijker mee om als je deze had dan zonder.
Onze Lenovo laptops hebben standaard 3 jaar on site repair garantie. Voorbeeld:
https://www.bechtle.com/n...5-8-512-gb--4469706-03--p

Soms hebben we Lenovo laptops met Carry in garantie, maar dat zijn uitzonderingen die meestal rond de 700 euro kosten. Garantie upgrade naar 3 jaar on site was 75 euro meen ik me te herinneren.
Wat zeg je nou toch. Daar moet voor betaald worden? Heb je enig idee hoeveel winst er op Apple Apparatuur zit? En daar kan dat niet uit? Dat is stuitend.

Ik had vroeger een Blackberry, niet zo duur als een Apple en die gaven na vijf jaar nog een nieuw toestel als het een fabrieksfout was. Deden ze niet eens moeilijk over. Dat was een andere tijd, nu hebben bedrijven als Apple inhaligheid tot een nieuwe hoge waarde verheven. We kunnen het als burger niet veranderen, maar om het te gaan verdedigen?

Het juist belangrijk dat we het sterk afwijzen. Alleen zo kan je hopen dat Apple bijdraait. Niet omdat ze ook maar een greintje geweten of fatsoen hebben, maar omdat het de winstcijfers negatief beïnvloedt. Je wil de psychopatenmoraal van corporaties begrijpen.

[Reactie gewijzigd door Elefant op 16 november 2020 18:06]

In meerdere reacties op dit artikel lees je de aanbeveling om dit soort malle fratsen niet te pikken, b.v. in deze reactie lees je 'Het juist belangrijk dat we het sterk afwijzen.' Het probleem is echter hoe maak je gezamenlijk een vuist; als eenling wordt er niet naar je geluisterd. Ook de Apple verkopers (nieuw en gebruikt) geven aan dat het onbegonnen werk is om Apple te dwingen tot de juiste stappen om problemen te verhelpen. Hier helpt alleen de wet van de grote getallen, echter dan moet een gezamenlijk standpunt ingenomen worden. Maar hoe krijg je individuele Apple gebruikers bij elkaar?
P.S.: Apple heeft ook de nare eigenschap om een programma onderdeel bij een goed werkende Mac's bij een 'update' uit te schakelen: Naast een MacBook pro heb ik ook Mac Mini van mid 2009, die werkt dan nog wel steeds!!! Alleen na zo'n update blijken programma's als Numbers opeens niet meer te werken. Als je hem aanklikt dan wordt je doorverwezen naar de App store voor een nieuwe versie, die echter op jou Mac (mini) van mid 2019 niet te installeren is! Leveranciers van Apples geven toe dat dit niet fraai is, maar je hebt er geen verdediging tegen.
Wanprestatie bestaat niet, je had gewoon elders moeten kopen.

Eigenlijk zijn we het eens! Laten mensen beseffen dat ze runderen zijn als ze bij Apple kopen. Je weet toch hoe gewetenloos Apple is. Wie daar mee in zee gaat, is zijn eigen schuld.

En daarom koop ik ook niet bij Apple.

Zo lang iedereen begrijpt wat een immoreel bedrijf Apple is, is er niets aan de hand.
Wat een nare ervaring moet jij met Apple gehad hebben. Ik heb zelf nooit problemen ondervonden met Apple apparatuur, ook niet na de 2 jaar garantie, o.a. Scherm MacBook Pro na 3 jaar gratis vervangen, batterij 2 x iPhone SE na > 2 jaar voor € 29 vervangen. En verder werkt t gewoon.
Nogmaals, als
- Apple zo degelijk is,
- ze toch helpen na 3 jaar
dan kunnen ze ook de garantieperiode rustig naar 3 jaar tillen.

Een A-merk hoort ook A-merk garantie te geven. Daarmee demonstreert een merk juist vertrouwen in het eigen product. Waarom doet Apple dat niet? Omdat ze mensen een dure garantie-verzekering willen aansmeren die mensen in de meeste gevallen inderdaad niet nodig hebben en dus voor niets lopen betalen. Want risico lopen ze wel degelijk zoals uit de verhalen blijkt, en dat gevoel willen ze ook geven, anders koop je hun verzekering niet.

Dit soort bedrijven melkt zijn gebruikers tot de bodem uit. Als wij daar verandering in willen brengen moeten wij dat niet gaan verdeidigen, ALSOF WIJ APPLE VERKOPERS ZIJN, maar er Apple juist aanvallen op zijn belabberde service.

[Reactie gewijzigd door Elefant op 16 november 2020 21:41]

Nee Apple hanteert 2 jaar consumentengarantie als zij de verkoper zijn. 2018 is echter al 2 jaar geleden.

Maar als Big Sur de oorzaak is moeten ze dat sowieso fixen.
Apple kan hanteren wat ze willen, je hebt alsnog wettelijk recht op garantie als je apparaat buiten jouw schuld om kapot gaat (wat hier het geval is) na 2 jaar én je mag redelijkerwijs verwachten dat het dan nog zou werken (wat bij een laptop van €1000+ 100% het geval is). Ze moeten het gewoon kosteloos voor je repareren.
Hebt u een product gekocht en gaat dat al snel kapot? Dan hebt u vaak recht op een gratis reparatie of op een nieuw product. Ook als u geen fabrieksgarantie of verkopersgarantie hebt. Of als die garantieperiode voorbij is. Want in de wet staat dat u recht hebt op een goed product.

Als u iets koopt, hebt u recht op een goed product. Dit betekent dat u recht hebt op gratis reparatie of vervanging als het product niet goed is. Het product wordt dan ‘ondeugdelijk’ genoemd. Het biedt niet wat u ervan mag verwachten. Wat u mag verwachten, hangt onder meer af van de prijs van het product en de informatie die u erover gekregen hebt. U hoort een product een bepaalde tijd normaal te kunnen gebruiken.
https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 16 november 2020 13:46]

Die 2 jaar is het probleem niet hier. Dat is het minmum waar je inderdaad recht op heb. Het punt is alleen wel dat na het jaar fabrieksgarantie je je tot de verkopende partij moet wenden voor verdere garantieafhandeling.
@19JM81 heeft tot nu toe in het midden gelaten of hij zijn MacBook rechtsreeks bij Apple heeft gekocht of bij de MediaMarkt ofzo. In dat laatste geval moet hij zich dan ook wenden tot de MediaMarkt (of waar hij dan ook is gekocht) en klopt het dat Apple (als fabrikant, en dus niet als verkopende partij) het volle pond rekent voor de reparatie.
Hij is bij Amac gekocht, omdat hij daar altijd langer weg is heb ik ervoor gekozen om hem naar de Apple Store in Amsterdam te brengen. Voorlopig laat ik hem even in de kast liggen en hou ik even in de gaten wat er gebeurd. Mijn ervaringen bij Amac in het verleden geven mij weinig hoop dat zij het wel voor mij gaan oplossen.
Ja ik ken onze garantiewet, je gaat je recht simpelweg niet verkrijgen omdat het precies zo is opgezet dat corporates met het minimum weg kunnen komen. De waakhond doet er niets aan, Kassa had er alleen aandacht voor toen Apple zich niet aan het minimum van 2 jaar hield, de EU kan er ook niets aan doen omdat Nederland duidelijk de nationale wetgeving zo vaag mogelijk heeft gemaakt dat de consument er niets aan heeft. Tenzij je Apple gaat aanklagen en wint kun je je niet beroepen op het aantal jaar dat je mag verwachten van 'de meest geavanceerde laptop ter wereld'.
EU wetgeving zegt ook twee jaar. Als je in de UK had gezeten had je 5 jaar gehad.
Precies, nationale wetgeving kan niet onder die 2 jaar gaan zitten, maar als de wetgeving bijzonder vaag is zonder minimumrichtlijnen die hoger zijn dan 2, dan heeft de consument er in de praktijk weinig aan.
Ik vind ze net zo arrogant als andere grote corps, maar dit is gewoon een tekortkoming van de wetgever. Consumentengarantie moet niet op basis van pure goodwill worden aangenomen.
Het is allemaal waar, maar je wordt er ook gewoon ontzettend moe van al het gedoe bij garantie claimen. Apple is echt in kwaliteit achteruit gegaan, het is jammer dat veel Apple-fan's dit niet willen zien.

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 16 november 2020 20:41]

Probleem is dat nu omgedraaid bewijslast van kracht is. En hoe ga je als consument bewijzen dat BigSur het schuld is. En zeggen ja na upgrade was het opeen stuk is dan helaas niet voldoende. Apple (en andere) zouden daar wel wat coulanter in kunnen zijn. Maar Apple wil heel graag Apple Care verkopen, dus als ze mensen zonder Apple Care teveel helpen zal verkoop van Apple Care omlaag gaan.
Beste kun je naar Apple shop gaan en daar je verhaal doen.
Ik had zelf last van de T2 issues met logic boards in de MacBook Pro 2018 waarbij een kernel panic op diep niveau plaatsvindt. Ik heb uiteindelijk herhaaldelijk (want het kwam met elke nieuwe logic board voor) bewezen dat het een macOS probleem door het te bewijzen met een clean install en een nieuwe MacBook Pro 2019 ontvangen na de 3e keer. Dit nadat ze mijn 2016 hadden vervangen met de 2018 nadat daar ook 3x het een en ander misging + het keyboard. Het recentere probleem doet zich overigens voor bij elke Mac met een T2…

Uiteindelijk AppleCare+ gehaald omdat ik Apple niet meer vertrouw en er graag 3 jaar garantie bij wil.
Mission succesfull dus van Apple.

Je blijft bij ze, én je gaat extra betalen :P
Nou ja, na heel veel kopzorgen heb ik in ruil daarvoor een 3 jaar nieuwer model en heb ik voor de AppleCare+ inderdaad enkele honderden bijbetaald. Het is echt absoluut geen pretje geweest, maar ik ben blij met de Mac die ik nu heb. Ik had nog steeds mijn oude Mac gehad als er niets mis was geweest met de TouchBar/vierde (2016-2019) generatie 15" MacBook Pro.
En hoe ga je als consument bewijzen dat BigSur het schuld is.
En hoe vaak is het alsnog de schuld van de gebruiker? Hoe vaak zie je dat je NIET de computer mag uitzetten tijdens updaten en hoe vaak doen ze dat alsnog... Duurt ze te lang, het is 17:00 en ze 'moeten' naar huis, of ze moeten naar een klant, etc. En dan nog vaak keihard volhouden dat ze niets fout hebben gedaan.

Ik ga niet zeggen dat de update niets heeft kunnen stuk maken, dat zou in theorie kunnen, maar ga ook eens kijken bij de gebruiker. Klopt het allemaal wel wat er wordt geclaimd? Ik heb te vaak gezien dat achteraf blijkt dat niet iedereen even eerlijk/netjes is in dat opzicht.

Of: "Hij is opeens stuk!" Dan krijg je de laptop in handen en heb je zoiets van "Zou dat niet te maken kunnen hebben met die enorme deuk?". En de gebruiker dan van "Oh... Die.... Euh... Had ik helemaal niet gezien!"... Sure! ;-)
Als het goed is zal dat bij meerdere Macbooks het geval moeten zijn. Als er een schare aanhang is en er publiciteit van komt is Apple er zeker gevoelig voor.

Zorg voor een filmpje met bewijs dat een Macbook er mee stopt en alleen nog voor reparatie aangeboden kan worden. Vermeld wel type en specs graag en maak het openbaar. Reacties van een weigering tot herstel van Apple is ook interessant.
Zeggen dat het moet is helaas totaal geen reden voor Apple om het ook daadwerkelijk te doen.
Tot dusver is dat vaak een kwestie van geduld, mits het vaak genoeg voorkomt en soms ook een class-action tot gevolg heeft in de VS…
Aangezien we nog niet aan het eind van 2020 beland zijn neem ik aan dat een 2018 model nog gewoon is. Of doet Apple net als veel software bedrijven aan "pre-daten" van hun nieuwe modellen ?
Dit kan ik uit ervaring be-amen.

Op grond hiervan heb ik namelijk na de doorsnee garantieduur van 2 jaarkosteloos een Logic Board replacement gekregen. Dit was bij de Apple Store in Amsterdam, de medewerker kwam er zelf mee.

[Reactie gewijzigd door Daniel208115 op 16 november 2020 14:35]

“Sometimes when you innovate, you make mistakes. It is best to admit them quickly, and get on with improving your other innovations.” :*)
Gecondoleerd met je Macbook ;(

Heb je hem bij een Apple reseller gekocht of bij Apple zelf? Het kan echt een verschil zijn.
Mijn tip: niet in discussie gaan met Apple. Direct escaleren naar een advocaat. Dan luisteren ze wel.
Er is genoeg nieuws te vinden over het Bigsur probleem voor een mooie casus. En dat weten ze. Ze testen gewoon hoe makkelijk ze van je af kunnen komen. Niet toegeven.

Ik heb hetzelfde meegemaakt met Samsung die te lichte elcos in tv's had zitten. Ze wilden niks, konden niks, helaas. En na een mail van rechtsbijstand met wat bewijsmateriaal.... kosteloze reparatie aan huis. Uiteraard moest het oude printplaatje mee terug..stel je voor dat je bewijs achterlaat.

KLM: ik had een legitieme claim nav een enorme vertraging. Maar nee, ze konden niet, wilden niet, zagen het anders. Twee jaar procederen...en ik kreeg de vergoeding.

Ik heb inmiddels geleerd als je met bedrijven te maken hebt die fout zitten (en dat zelf best weten natuurlijk): negeer hun 'spelregels', hup, aanklagen.

Stampij maken op social media werkt ook wel, maar dan moeten ze wel een reputatie te verliezen hebben. En wat Apple en garantie betreft....hahaha, nuff said.
Normaliter heb ik nooit problemen gehad met Apple en garantie, integendeel.

Maar als ze hier mee zouden aankomen als ik upgrade naar Big Sur? Reken maar dat het naar de advocaat gaat ;) een laptop van 3K mag je een stevige levensduur van verwachten in Nederland. (Consumenten recht is hier meer een floating scale op basis van waarde bij aanschaf en wat je daar redelijkerwijs van mag verwachten)
Bij je rechtsbestand neerleggen en zelf niet de strijdt aan gaan als je iets wilt bereiken.
Scheelt je een hoop kopzorgen..

Succes!
Timemachine backup terugzetten?
Misschien een domme vraag maar heeft apple geen product recovery media.
En was het mogelijk een schijfimage te maken voor de update met clonezilla of zo?
Zeker, alleen wel een internet verbinding nodig ALS je geen Recovery partitie hebt die intact is
https://support.apple.com/nl-nl/HT201314
Ook is er de keus om een timemachine backup terug te zetten.

edit:spelling

[Reactie gewijzigd door Tweak3D op 16 november 2020 19:50]

Mijn macbook is naar de klote harde schijf er uit nieuwe in gedaan en Ubuntu installeren vindt apple nu dr grootste oplichter allertijden nooit meer wat van hun
kopen :( :( :( :o :( :(
Als jij nog een verwisselbare hardeschijf in je MacBook had zitten was ie wel heel erg oud.
Euhm... waarom zou ik die niet hebben? Ben vorige week 2 keer bij de expres balie geweest in Amsterdam
Goh ik vraag me af waarom het volgeboekt zit nu...
Het zit altijd volgeboekt.

Toen ik nog support deed tussen 2011-2014 voor een bedrijf met alleen maar macs hekelde ik altijd als er 1 zodanig stuk ging dat ie echt terug naar Apple moest. 2-3 weken rustig wachten voor een afpsraak in A'dam. Desondanks we een bedrijf waren met ruim 1100 macbook pro's want company support was er destijds niet (ik weet niet hoe het nu staat)

Gelukkig hadden we genoeg spares, maar leuk was anders.
Apple heeft dikke vette schijt aan alles wat ook maar in de buurt van enterprise komt.
Je word geminned, wat ik begrijp aangezien het wellicht een beetje offtopic is, maar het is inderdaad wel zo.
Voor een groter bedrijf (enterprise scale) is Apple echt niet te doen qua support.
Ik moet collega's met Apple devices vragen naar een Apple store te gaan voor reparatie, wat absurd is.
Voor Dell laptops kan ik een next businessday support contract afsluiten wat mij continuiteit garandeerd in mijn organisatie. Ik heb vandaag een defecte laptop en morgen is het MoBo + SSD vervangen. En Dell is vaak heel coulant met het vervangen van onderdelen voor grote klanten.
Helaas zitten bepaalde beroepsgroepen vast aan Apple devices in onze organisatie, maar als ik de keuze had zou ik het nooit in een grote organisatie inzetten.
Voor prive is het prima, zo lang je maar geen zakelijke continiteit nastreeft, want als er een probleem is, is je laptop direct lang uit de running.
Covid of zo, minder personeel...
Mijn MacBook Pro Retina (mid 2014) doet het niet meer na een poging tot upgrade naar Big Sur. Na het booten brandt het Apple logo op de achterkant en gaat het scherm aan (zwart), echter blijft het hier bij. Het toetsenbord lijkt niet te reageren; een NVRAM en SMC reset werken niet.

Ben erg benieuwd hoe Apple hierop gaat reageren aangezien de garantieperiode van het product voorbij is. Het lijkt er echter op dat een software update er voor zorgt dat een hardware onderdeel vervangen dient te worden. Zijn er andere gevallen bekend bij Apple (of concurenten) waarbij een software update resulteert in hardware-failure van een product uit garantie?

[Reactie gewijzigd door Joelw op 16 november 2020 10:05]

Collega had dit met een MacBook Air. Uiteindelijk middels cmd R toch weer in het systeem gekomen, alles verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Draait als een zonnetje. Wel twee dagen bezig geweest met meerdere personen aan de lijn op de helpdesk.
Gisteren heb ik ook met meerdere mensen aan de Apple support lijn gehangen en onder andere geprobeerd middels CMR + R toch in het systeem te komen, helaas zonder succes. Volgens Apple is het nu intern geëscaleerd en wordt er door een 'Apple Genius Engineer' naar gekeken. Morgen om 17:00 krijg ik telefonisch een update.

Ik verwacht dat de conclusie zal zijn dat ook ik naar de Apple Store zal moeten komen voor een diagnose/reparatie.

In tijden van 'blijf zoveel mogelijk thuis' natuurlijk uiterst onhandig om een update uit te brengen die een deel van de gebruikers dwingt fysiek naar een winkel te komen.
In tijden van 'blijf zoveel mogelijk thuis' natuurlijk uiterst onhandig om een update uit te brengen die een deel van de gebruikers dwingt fysiek naar een winkel te komen.
Ja, want Apple brengt echt een update uit om jouw Macbook te slopen.. Een foutje is zo gemaakt.

[Reactie gewijzigd door TweakOverflow op 16 november 2020 13:52]

Gezien @Joelw hier corona aan haalt, Microsoft heeft niet-essentiële updates (die al gereed waren) begin dit jaar uitgesteld, en langzamerhand weer opgeschroefd n.a.v. feedback vanuit partners. Dit hebben ze gedaan om de druk bij systeembeheerders te ontlasten, zodat beheerders zich kunnen focussen op thuiswerken om dat in goede banen te leiden. Verder hebben ze ook de Enterprise en Education versies van Windows 10 1709 qua ondersteuning verlengt van april tot oktober dit jaar i.v.m. corona.

Ik weet niet wat het beleid is bij Apple. De Big Sur probelemen lijken niet uit een bepaalde regio te komen. Ik hoop dat het dan om een staged uitrol gaat. Vanuit Microsoft wordt in het update proces in ieder geval wel rekening gehouden met de extra moeilijkheden die meekomen met Corona. Apple hou ik wel aan hogere standaarden, aangezien zij maar beperkt assortiment hebben waar MacOS op kan draaien..
Ik ga er inderdaad niet van uit dat Apple louter een update uitbrengt om mijn MacBook te slopen. Het blijft dan ook niet beperkt tot mijn MacBook zoals je in dit artikel kan lezen, er zijn al tientallen meldingen van hetzelfde probleem.

'Een foutje is zo gemaakt' is natuurlijk wel erg gemakkelijk en geldt wat mij betreft ook maar tot op zekere hoogte. Vanaf een bepaalde impact (e.g. MacBook game over) had 'dat foutje' in kaart gebracht moeten worden. Er zijn processen om dit soort scenario's preventief te inventariseren en juist in tijden dat een fysiek bezoek aan de Apple Store wereldwijd wordt afgeraden wil je hier extra aandacht aan besteden.

[Reactie gewijzigd door Joelw op 16 november 2020 19:38]

Ik wacht dus even met het updaten van de macbook van de vrouw. die is uit 2014. Maar in de tussentijd wel zelf een nieuw toetsenbord erin gedaan enzo. Krijg je straks te horen dat het daaraan ligt en dat Apple zijn handen er vanaf haalt. eind resultaat je zit met een niet werkende macbook zonder dat het jouw schuld is.
Ik las ook dat mensen de Macbooks weer aan de praat kregen via target disk mode. Disk wissen van de Macbook, dan recovery mode etc.

Soms worden er inderdaad firmware updates (bv. BIOS updates) in een macOS update verpakt, maar heb er niets over gelezen deze keer.
Ik vermoed eigenlijk dat er tijdens de Big Sur installatie wel degelijk een firmware upgrade wordt gedaan, en ik vrees ook dat het daar fout gaat bij de betreffende Macbooks. Waarom ik de firmware upgrade vermoed? Omdat alle Macbooks die ik tot nu toe heb geupgradede een nieuwe versie van de startup chime (de orkestrale 'boing' bij het opstarten van een Mac) hebben gekregen; en naar mijn weten bevindt zich dat startup geluid zich in de firmware...

Pijnlijke blunder wel weer van Apple, dit.
Off-topic: Het geluidje is overigens nooit uit het systeem verwijderd, het wordt aangezet via een nvram value.
Als ik zie hoe vaak upgrade op veel kleinere schaal al fout gaan domweg door configuraties die niet hadden kunnen bestaan, dan kan je gewoon niet voorkomen dat als je miljoenen systemen hebt dat er niks fout gaat. Voordat je een conclusie trekt over of het een blunder is moet je veel meer weten. Wat voor software hadden die mensen geinstalleerd? Heeft die software misschien configuraties aangepast waardoor een upgrade fout gaat? Is het filesysteem niet corrupt geraakt in de afgelopen jaren? etc, etc.
dan kan je gewoon niet voorkomen dat als je miljoenen systemen hebt dat er niks fout gaat
Apple hanteert maar een handvol configuraties (Dit is haar argument om OSX niet los te verkopen) met het grootste technische verschil binnenkort weer, op haar eigen wens, wanneer ARM er opnieuw tussen zit.
Dus dat is een excuus waar A: Apple niet mee te schermen heeft sinds het afstappen van PowerPC en B: maar beter vóórdat de herintroductie van architecturele verschillen compleet is dat opnieuw aan kan leren te voorkomen.
Toch vreemd dat ik zonder problemen een 13" Retina MBP 16GB werkgeheugen 500GB SSD van eind 2013 en een 15" Retina MBP 16GB werkgeheugen 500GB SSD van mid 2014 kon updaten en alles lijkt nog steeds te werken. In geen van beide MacBook Pro's zit een extra ingebouwde videokaart. Beide MacMini's met 16GB werkgeheugen uit 2012 komen niet in aanmerking dus die mogen op het nu oud geworden MacOS verder.

Ik ben dus wel benieuwd of er al oorzaken aan te wijzen en dus aanbevelingen te doen zijn om vervelende verrassingen bij anderen te voorkomen.
Ik ben een Apple gebruiker sinds 2003.

Helaas is de laatste 6+ jaar de kwaliteit in mijn beleving enorm naar beneden gegaan. Gecombineerd met een heldere visie op haar klanten en hun behoeften.

Met name
- Het hele Mac Pro debacle
- Het hele butterfly keyboard debacle
- Constante kleine software / firmware problemen bij updates

Ik hou tegenwoordig mijn hart vast als er weer een software update is voor mijn Mac / iPhone, op basis van alle berichtgeving. Al heb ik zelf nog niet zo heel veel ellende ervaren.

Vroeger was voor mij altijd het advies: koop gewoon een mac, dan zit je goed. Maar dat advies kan ik nu eigenlijk niet meer geven.

Vroeger hoefde je niet zo bang te zijn voor een OS upgrade, maar Big Sur ga ik pas installeren in 2021. Het risico op kwaliteitsproblemen bij Apple is nu te groot.

Laatst deed ik een upgrade van mijn Apple Watch en de 'restore from backup' gaf een vage error code terug en dat was het dan. Ik kon 'm schoon opnieuw instellen.

Een vriend had dezelfde ervaring met zijn Apple Watch.

Apple maakt nog steeds hele mooie hardware, maar als de software niet meer te vertrouwen valt qua stabiliteit en robuustheid, waarom zou ik deze apparatuur dan nog kopen?

In tegenstelling tot veel andere Apple gebruikers ben ik niet zo negatief over Windows 10. Het is geen mooi platform, maar het werkt wel. En dat voor een fractie van de prijs. En met WSL2 is het ook een mooi development platform voor mensen die met Linux werken.

Mijn indruk is dat in open-source software land eigenlijk iedereen met een Macbook rond liep, maar ik heb het gevoel dat er steeds minder redenen zijn om voor Apple te kiezen.

Apple doet de laatste tijd voor mijn gevoel steeds twee stappen voorwaarts en dan weer een stap terug.

Ik zie mijzelf nog steeds niet snel daadwerkelijk overstappen naar Windows 10, want ik ben een lui gewoontedier, maar ik ga niet goedpraten wat Apple nu aan het doen is.

Apple doet een jaarlijkse MacOS upgrade, maar ik denk dat niemand daar op zit te wachten. Hou de boel maar zoals het is, en maak het extreem stabiel. Stabiliteit over functionaliteit all-the-fucking-way-ever.

Mijn grootste vrees is dat de development cultuur binnen Apple gewoon stuk is. En dat stabiliteit niet het hoogste goed (meer) is.

[Reactie gewijzigd door Q op 16 november 2020 13:52]

Apple is ook een van de fabrikanten die veel doet aan lijmen en solderen, helaas kun je daardoor vaak niet meer upgraden of falende hardware vervangen (opslag/RAM-geheugen). Andere merken doen het helaas ook, maar je verwacht het gewoon niet van een premium merk dat Apple wel wilt zijn.
Dat is juist niet iets wat mij dwars zit, ik heb daar geen moeite mee, om eerlijk te zijn.
Is een clean install niet altijd netter/beter dan een upgrade?
“Beter” is natuurlijk afhankelijk van wat je daar onder verstaat. ;)
Het is niet beter voor je tijd want je moet alles opnieuw installeren. En wellicht is er helemaal geen voordeel tussen clean install en upgrade. Ik heb bij eerdere updates nooit problemen ondervonden, noch dat de Mac trager werd.

Ik zelf kies liever voor een upgrade en ik zorg er voor dat ik vantevoren een backup heb.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 16 november 2020 11:28]

Sterker nog; Zelfs mijn MacOS VM heeft gewoon de upgrade naar BS kunnen doen :-)
Tja, daar gaat de hardware ook niet stuk.
Nee precies. Maar dat houdt wel in dat er geen hardwarechecks of verplichte firmware updates zijn voor deze udpate.
Alsof mensen de keuze hebben om de firmware te updaten bij deze upgrade. Nee het is niet verplicht. Moet je wel je laptop openen en je io-board los koppelen.
Ik heb wel een paar problemen gehad met 'rolling' upgrades over de jaren (en het 1 op 1 overzetten van mijn installatie op een nieuwere laptop, heb dat volgens mij nu 3-4x gedaan). De meeste problemen komen door wijzigingen van Apple zelf en 'oude' software voor development tooling, zaken als Ruby en Python, of dat bepaalde mappen niet meer makkelijk toegankelijk zijn (system integrity protection) waardoor bepaalde tools opnieuw / anders geïnstalleerd moeten worden. Dat soort zaken fixen is best lastig.

D'r zitten waarschijnlijk ook veel 'dode' bestanden op mijn systeem. In theorie geen last van, maar ze worden wel altijd meegenomen bij het indexeren door Spotlight en backup software.

Ik had een tijdje last van problemen omtrent (ik geloof) bluetooth waarbij het hele systeem lagt / een seconde vast loopt, maar dat lijkt via een patch opgelost te zijn.

Grootste probleem met Mac updates, zelfs de kleineren, is dat ze altijd zo lang duren (30-60 mins). Ik begrijp dat sommige grote updates het file systeem opnieuw opbouwen, maar de kleinere updates zouden echt zo lang niet moeten duren. En waarom heeft Mac (en Windows) nog steeds reboots nodig voor updates?

Ooit zal ik wel eens een clean install doen, lol.

[Reactie gewijzigd door YopY op 16 november 2020 11:19]

Ik zelf kies liever voor een upgrade en ik zorg er voor dat ik vantevoren een backup heb.
Vooral dit. Ik heb sowieso altijd een TimeMachine backup draaien, 24/7. Daardoor durf ik klakkeloos een upgrade te doen. Ik heb in de afgelopen 10 jaar nog nooit meegemaakt dat een upgrade faalde, maar als het wel gebeurt, kan ik een 1 op 1 backup terug zetten.
Wel heb ik twee keer meegemaakt dat Apple TimeMachine stuk had gemaak na een update / upgrade. Sinds dien gebruik ik TimeMachine niet meer. Heb tegenwoordig een dubbele backup, een realtime sync via de Synology Drive App naar mijn NAS met mooi versiebeheer van bestanden en ik heb een off-line backup op een USB-schijf (DAS) middels Carbon Copy Cloner waardoor ik een bootable externe schijf heb. Dat werkt voor mij echt veel sneller en beter dan Apple TimeMachine.
Het is absoluut verstandig om naast Timemachine nog een aparte backup voor je documenten te hebben draaien. Kan absoluut geen kwaad want alles kan stuk en je wilt daar niet achter komen als je het nodig hebt.
Upgraden is soms beter ivm oudere programma´s zoals Lightroom 6 deze gebruikt een 32bit installer terwijl het een 64bit programma is.Met upgraden blijft deze werken met een clean install kun je het niet meer installeren .Omdat de laatste 3 MacOS,s een 64 bit systeem is.
Dit... Echt hele pijnlijke. Er zijn veel meer programma's die in dit principe werken. En dus alleen dankzij de installer niet meer gebruikt kunnen worden.

(Volgens mij gebruikt Adobe CC van vorig jaar nog steeds 32-bit installer)
Arch Linux gebruiker hier. Nee. Lang leve rolling releases. ;)

Iets serieuzer:
Voor macOS en Windows is een clean install die direct eindigt in de nieuwe gewenste versie altijd schoner dan een upgrade, maar daar staat wel een tijdsinvestering tegenover.

Laatst had ik een GPD Pocket die een upgrade ging doen van Windows 10 naar de 20H2 versie. Die was daar toch iets van 4 uur mee bezig. Dat is niet erg, behalve dat Windows geen volledige upgrade kan doen zonder gebruikersinterventie. Tijdens de upgrade zal die handmatig vragen om te herstarten. Na de laatste herstart schakelde het apparaat zichzelf uit. Daarna opnieuw aangezet, en alsnog was Windows Update weer ~20 minuten bezig. Daarna stond een nieuwe update klaar.

Wat Windows dus mist is een 'upgrade en update nu alles, en herstart zo vaak als dat je wilt totdat je volledig klaar bent' optie. Zelfs als de laatste update is afgerond zie je op de achtergrond alsnog een hoger CPU gebruik voor een tijdje, wat waarschijnlijk is toe te wijten aan dat Windows opnieuw zaken aan het opbouwen is. Qua zijn updates in Linux een verademing, want je weet gewoon wanneer die klaar zijn. Tevens kunnen de meeste Linux distributies het met een enkele reboot doen, wanneer er een kernel upgrade is.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 16 november 2020 10:13]

4u is wel enorm extreem. Heb deze update al op een 4-tal toestellen gedaan en ik denk dat de "traagste" er amper 10 minuten over gedaan heeft.
4u is wel enorm extreem.
Zonder context kan je dat niet stellen. Vergelijk de specificaties, systeemstaat, en internetverbindingssnelheid van de betreffende GPD Pocket op het moment dat die de upgrade uitvoerde met jouw systeem met alle variabelen rond het moment dat jij die upgrade uitvoerde.
De GPD Pocket staat dan ook niet bekend om zijn geweldige prestaties.
Denk niet dat ik een clean install gedaan heb op sommige van mijn systemen sinds de eerste release van Win10. En zie ook geen reden om een clean install te doen. Zoals je aangeeft gaat daar gewoon veel te veel tijd in zitten de dag van vandaag terwijl upgrades nog zelden voor echt grote problemen zorgen. Zelfs bij een fysieke upgrade (nieuwe CPU+mobo+graka) doe ik zelfs niet altijd een herinstallatie.
Ik zelf heb alleen maar positieve ervaringen met windows 10 updates. Het duurt hooguit enkele minuten. Bij oudere windows versies kon dat wel eens anders zijn (kon ook aan oudere systemen liggen).

Ik heb een laptop liggen van een jaar of 7 oud. Deze heeft windows 7 en 8 gedraaid. Momenteel draait deze op windows 10. Updates was nooit een probleem.

In de meeste gevallen volstaat een enkele reboot en als die vaker moet rebooten, dan gebeurt het automatisch.
Arch (en Gentoo) zijn rolling releases...
Dus een clean install is niet altijd netter/beter dan een upgrade. Het beantwoordt jouw vraag.
Mint had ook een rolling release versie. Die is gestopt. Daar zal een reden voor zijn. Deze weet ik niet maar het lijkt er dus op dat een 'time-point-release' distributie dan beter is, anders was er nog nog een rolling release bij Mint.
Dat heeft waarschijnlijk meer te maken met het feit dat Mint de rolling release zelf niet bij kon houden dan dat er iets mis is met het rolling release model. Daar komt ook bij dat Arch en Gentoo gebruikers gemiddeld wat meer know-how hebben betreft Linux en het fixen van hun systemen mocht er iets foutgaan. Linux Mint is doorgaans een entry-point in linux, niet de distro die je installeerd als "gevorderde" gebruiker.

heb zelf al jaren Arch draaien op mijn apparaten (op mijn macbook die ik voor fotografie werk gebruik na) en dit is doorgaans goed gegaan. Tuurlijk is er af en toe een update die iets breekt maar dit is meestal wel te fixen. Ook zie ik dat gewoon als het risico van altijd de nieuwste software willen zodra die er is.

[Reactie gewijzigd door Ergo op 16 november 2020 11:47]

Ja en OpenSUSE TumbleWeed.

De rest zijn afgeleiden.
Nee. Lang leve rolling releases. ;)
Als je dat maar lang genoeg volhoudt dan zit je uiteindelijk met een filesystem dat EN antiek is EN brak.... Diverse distro's stappen over op een ander/nieuwer filesystem bij een nieuwe major release. Een live filesystem aanpassen gaat niet (zomaar).
Diverse distro's stappen over op een ander/nieuwer filesystem bij een nieuwe major release. Een live filesystem aanpassen gaat niet (zomaar).
Als een filesystem werkt, dan werkt het. Enkel een nieuw standaard filesystem is geen goede reden om een besturingssysteem van kras af aan opnieuw te installeren. Bij major upgrades worden filesystems niet vervangen, want dat levert meert risico op dan het oude filesystem blijven gebruiken.

Verder hebben filesystems zoals ext4 en btrfs zich voor bestaande installaties voldoende bewezen dat ik mij daar niet druk over ga maken.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 16 november 2020 12:02]

Als je maar 'vroeg genoeg' begonnen was met je rolling release, had je nog ext3 of nog oudere versies gehad. Die worden nu gewoon niet meer als 'afdoende' beschouwd. Dat kan zowel veiligheid als performance zijn.

[Reactie gewijzigd door michielRB op 16 november 2020 12:09]

Arch Linux gebruikt ext4 al 18 jaar als standaard filesystem. Het is realistischer dat een hardware upgrade eerder komt dan dat een filesystem overbodig of te risicovol wordt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 16 november 2020 13:11]

Arch Linux gebruikt ext4 al 18 jaar als standaard filesystem.
Geen ervaring met Arch, waren zij er destijds gewoon vroeg bij? Ik herinner me nog dat ext3 ingevoerd werd, dat was te gebruiken door een systeem dat alleen ext2 kende, maar dan liep je het risico dat er in de tussentijd door het nieuwere systeem aanpassingen gedaan werden (via de journal misschien) waarna je oude systeem niet alle wijzigingen in je files weergaf
Het is realistischer dat een hardware upgrade eerder komt dan dat een filesystem overbodig of te risicovol wordt.
Behalve bij Windows en apparaten die op SD-kaartjes werken.
Behalve bij Windows en apparaten die op SD-kaartjes werken.
Ik heb Raspberry Pi's die al acht jaar met dezelfde SD kaart werken (met ext4). De truc is goede kwaliteit kaartjes kopen en onnodige schrijfacties beperken.
Ik heb Raspberry Pi's die al acht jaar met dezelfde SD kaart werken (met ext4). De truc is goede kwaliteit kaartjes kopen en onnodige schrijfacties beperken.
Raspberry Pi heb ik nog geen ervaring mee. Wel heb ik begrepen dat ook bij Linux-distro's voor de Pi de schrijfacties het probleem zijn.

De kaartjes die bij mij kapot gaan zijn de Sandisk Ultra types van 4GB en groter. Kingston blijft goed, de ene Sony en ene Lexar kaart zijn ook nog goed, maar dat zijn de meest recente. Ook de twee 2GB-kaartjes van de Aldi zijn nog prima. Al die kaartjes zijn overigens alleen gebruikt in camera's.

Daarnaast heb ik twee USB-sticks gehad die plotseling niet meer uitleesbaar waren, één van 128MB, de ander 16Gb, beide A-merken.

Maar ongeacht merk, type en onderliggende kwaliteit zijn SD-kaartjes gewoon het meest kwetsbare opslagsysteem na floppies en recordable optische media (CD's, DVD's. e.d., MO's uitgezonderd)
Als dat zo was dan was ik allang toe aan een nieuwe ssd en dan zou ik dus ook meteen de nieuwe disk een modern fs geven voordat ik alle bestanden over zet. Dus dat voorbeeld is een non issue.
Windows kan weldegelijk een upgrade / install doen zonder user interventie. Maar daar moet je wel wat voor scripten op je install medium. (paar config bestandjes)
(en in de zakelijke omgeving heb je WDS/MDT/ConfigMgr/Intune)

Voor een doorsnee gebruiker is dat te complex, maar die wil je juist betrekken bij het upgrade proces en laten rebooten, wanneer dat hem/haar uitkomt.
Netter, ja. Beter? Niet per sé, op een Mac dan.

Vele machines door de jaren heen van upgrade voorzien, zonder enig probleem/vertraging.
Niet alleen op een Mac hoor. Ik herinstalleer Windows ook alleen maar op nieuwe hardware. Verder gaan alle updates gewoon lekker over elkaar heen zonder enige issues.
Ik denk dat de meeste mensen dat wel doen. Stel je voor dat je in een bedrijfsnetwerk met een paar duizend machines voor elke grote update een herinstallatie moet uitvoeren. Ontzettende zonde van de tijd. :)
Nou...het herinstalleren van applicaties (voor meerdere soorten gebruikersprofielen) valt anders ook te automatiseren. In mijn ervaring gaat het tijdsverlies vooral zitten in het herconfigureren van een systeem. Maar ook daar heb je tools voor tegenwoordig.

Wanneer je een makkelijke manier hebt gevonden waarmee je een systeem te kunnen "regenereren" zonder enige tussenkomst, waarom zou je dan nog allerlei oude meuk op je systeem laten zitten? Die oude meuk kan ook nog eens een extra aanvalsvector opleveren.

De data die je genereert, dat moet je backuppen. Persoonlijke configuratie-instellingen (voor zover deze in lijn zijn met bedrijfsregels) moeten ook worden gebackupd. De rest? Wat kan het jouw schelen als dit bijvoordbeeld elke nacht je hele systeem word schoongeveegd, geherinstalleerd en dan je tools, je data en je configuraties worden teruggeplaatst?

Op mijn Linux servers werkt het updaten/upgraden veel beter en vind ik dat minder erg. Maar Windows profiteert er toch echt van als je jaarlijks of na elke 2 jaar je systeem helemaal schoonveegd en alles opnieuw installeerd en configureert.
Uiteraard kan je het automatiseren en daar ben ik een groot voorstander van. Maar dan nog zal je meer tijd kwijt zijn met de herinstallatie dan met de update.

Qua herinstallatie van Windows: die tijden liggen (imo) ver achter ons. Ook is de vergelijking tussen Windows werkstations en Linux servers niet helemaal 'eerlijk' denk ik. Een Windows server wordt meestal ook niet opnieuw geinstalleerd na installatie van wat updates.

Maar goed, 'oude meuk', dat wordt door de meeste operating systems tegenwoordig netjes zelf opgeschoond. Het tijdperk dat je tooltjes moest installeren om je computer op te schonen, zijn we wat mij betreft voorbij.

Installeer je zelf vaak allerlei crap, dan zou een herinstallatie wellicht handig zijn. Dat was niet mijn insteek bij mijn eerdere post.
Helemaal mee eens. Ik maak eigenlijk altijd een bootable usb zodat ik helemaal clean kan beginnen. Zoveel mogelijk legacy code van je systeem halen, dat zorgt op de lange termijn toch voor conflicten IMHO.
Sinds ik naar MacOS ben overgestapt (in 2009) heb ik dat niet meer gedaan. Als ik een nieuwe Mac koop gaat mijn timemachine backup erop en dan kan ik weer verder.
Sinds ik naar MacOS ben overgestapt (in 2009) heb ik dat niet meer gedaan. Als ik een nieuwe Mac koop gaat mijn timemachine backup erop en dan kan ik weer verder.
En dat werkt zelfs 2 kanten op. oud Mac -> nieuwe Mac -> oude Mac.

Dat heb ik gedaan toen ik de veel nieuwere Mac van m’n werkgever te leen had omdat Apple nerveus was over de accu’s van mijn oude en heel graag nieuwe er in wilde sjoelen. (Uiteraard geen nee tegen gezegd)
Dit is waarom ik Windows LTSC gebruik. Heb geen behoefte aan iedere 6 maanden gezeik. Gewoon net als vroeger iedere 3 jaar een nieuwe installatie.
Veel interessants wordt er toch niet toegevoegd.
Maar heb jij dan ook bijvoorbeeld WSL2? Dat zou toch echt onmisbaar zijn voor mij als developer.
Hoezo? Dan moet je al je data weer gaan overzetten. Het klinkt een beetje alsof je het probleem bij de gebruiker legt: "Had je maar een clean install moeten doen" 8)7
Een gedeelte van het macOS systeem is al niet te beschrijven door de user middels SIP (https://support.apple.com/en-us/HT204899) dus de kans dat deze "bevuild" is is klein. Wat je dan nog aan 'oude troep' overhoudt wat een clean install zou rechtvaardigen zijn Kernel Extensions of libraries die door 3th party applicaties zijn geïnstalleerd. Deze leveren vaak weinig problemen op en komen ook weer mee als je de applicaties opnieuw installeert. Of als je je oude gegevens uit je vorige systeem migreert. Wat je eigenlijk wel wil doen, want anders moet je alles met de hand opnieuw instellen (of je moet je desktop configuration managen met iets als https://github.com/boxen, Puppet of Ansible).

Dus, voor macOS schiet je er eigenlijk niks mee op om een clean install te doen. Tenzij je graag tijd kwijt bent aan dit soort dingen.
Voor mij niet, ben ik een dag bezig met terugzetten en installeren.
Hoe gaat Apple om met hardware die buiten de garantie valt, maar door hun toedoen niet meer naar behoren werkt? Moet je nu zelf betalen als je je laptop ter reparatie aanbiedt? Iemand hier ervaring mee?

Aan de ene kant mag je blij zijn dat je na zoveel jaar nog gewoon updates krijgt, maar aan de andere kant is de boel slopen ook weer niet oké, lijkt me.
Moet je nu zelf betalen als je je laptop ter reparatie aanbiedt? Iemand hier ervaring mee?
Als Apple je ondersteunde MacBook brickt door onweerlegbaar hun eigen update dan wordt hij gratis gerepareerd. Apple repareert redelijk wat dingen gratis buiten de garantieperiode zolang het maar hun eigen fuckup is. Bijvoorbeeld de keyboards van de voorgaande generatie MBP worden ongeveer vijf jaar lang gratis vervangen.
Wanneer genoeg mensen klagen en Apple geen keus meer heeft dan te erkennen dat er een probleem is wel. Anders is het pech gehad, had je Apple Care+ moeten hebben en mag je blijven klagen in de hoop dat genoeg mensen klagen en ze met een reparatieprogramma komen en je eindelijk gelijk krijgt.
De meeste problemen zijn uiteindelijk goed opgelost. Andere voorbeelden zijn de GPU problemen in < 2015 MBP's, slechte batterijen of de schermdelaminaties.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 16 november 2020 12:57]

Uiteindelijk wel. Maar de weg ernaartoe is Apple alles behalve meewerkend helaas. Uiteindelijk wordt het ook goed opgelost omdat ze geen keus meer hebben.
Ik kan me niet herinneren dat er een class action of wat dan ook vooraf ging aan de batterij van de 2015 die in 2019 gratis vervangen werd. Maar wellicht is Apple ook gewoon beter geworden in dit soort dingen en heb ik daarvoor alle lemons waarvoor lang geen programma was steeds net gemist.
Met de nadruk op "uiteindelijk"...
Bijvoorbeeld de keyboards van de voorgaande generatie MBP worden ongeveer vijf jaar lang gratis vervangen.
Je weet ook dat dit een strijd is geweest die ze uiteindelijk maar hebben opgegeven? Hetzelfde geld voor accu's, NVIDIA GPU's lang geleden en andere f*-ups.

Van Apple staat gewoon bekend dat je slechte garantie krijgt en veelal wordt gewezen naar de consument die de fout maakt. Uiteindelijk geven ze sommige fouten toe, maar nog altijd is dat met veel pijn en komt niet iedereen in aanmerking voor support.
Ik heb er geen ervaring mee gehad, mazzel gehad met de mijne denk ik, maar het is gek dat alleen Apple bekend staat om brakke nVidia GPU's terwijl het gewoon off-the-shelf onderdelen waren die in alle andere laptops waar ze in zaten net zo hard kapot gingen.
Wat heet bricken? Je kan dan toch nog steeds je timemachine backup terugzetten?
'Soft brick' noemen sommigen dat.
In dat geval hoeft Apple dus geen gratis reparatie aan te bieden en iedereen jouw advies mee te geven.
Jij met je Timemachine backup. :P Hoeveel berichten daarover ga je nog onder dit nieuwsbericht zetten, terwijl Apple een gratis reparatie aanbiedt? Er wordt dus hardware vervangen, omdat er hardware gebrickt is. Dat gaat jou backup helemaal niet oplossen?
"Apple lijkt gebruikers aan te raden om hun laptops VOOR EEN GRATIS reparatie aan te bieden BIJ APPLE." neem ik aan????
Een gratis reparatie op een laptop van 7 jaar oud...? Apple heeft dit bij mij wel eens gedaan omdat m'n GPU zichzelf had gedesoldeerd maar voor een OS upgrade gaan ze dit niet doen...
Ja wacht eens even, deze apparaten heeft officieel support voor Big Sur. Het kan nu toch niet zo zijn dat je een update uitbrengt die ook de firmware van bepaalde modules zoals WiFi, Bluetooth etc overschrijft, in de firmware een bug zit waardoor de chips niet meer werken en dat je eigenlijk een overpriced blok aluminium voor de show overhoudt?

Ik denk dat dit door Apple bij een authorized service center gemakkelijk opgelost kan worden door er nieuwe firmware in te schieten, dat betekend niet dat jij hiervoor als gebruiker moet betalen en boeten voor de fouten van Apple.
Je wordt gedownvote, maar helaas heb je wel gelijk. Apple is nooit echt goed geweest op garantie gebied, genoeg ervaringen van te vinden op het internet. Je hebt het over een patch, maar dit lijkt echt een hardware probleem, waardoor je incl. op/terugsturen (als het al 'gratis' wordt gefixed) toch wel 1/2 maanden verder bent.. niet echt lekker in deze tijd met thuiswerken.
Dus na 7 jaar mag Apple je laptop stuk maken? En hoeven ze niks te doen?

Neem aan dat er nog wel een fix komt of op een andere manier een oplossing geboden wordt.

Denk dat een herinstall/downgrade hier al voldoende moet zijn (mits dat kan).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 november 2020 10:06]

Apple heeft dat vast en zeker dicht geschreven in de voorwaarden die je accepteert bij het upgraden. En vervolgens, als het aantal laag genoeg blijft en de ophef niet te hoog, doen ze helemaal niets, aangezien service meer geld kost dan dat het oplevert.

Men koopt toch wel een volgende macbook, dat heeft het beoogde publiek al lang laten zien bij de vele hardware problemen van de voorgaande versies.
Ik vraag me dan weer af of deze voorwaarden wel geldig zijn. Hun upgrade van het OS zorgt namelijk voor deze fout.
Ze kunnen van alles noteren in hun voorwaarden, maar het zal toch echt moeten voldoen aan onze wetgeving. Voldoet dat niet en hebben mensen recht op een gratis actie van Apple, dan zullen ze dat moeten doen.
Absoluut, maar gelijk hebben en krijgen is wat anders.
Uiteraard kun je proberen het gelijk te halen, maar dat kost tijd, geld en moeite.
Een nieuwe kopen is veel makkelijker en de huidige "was toch al oud".

En dan hebben we het nog niet over klanten in de VS, die fors minder rechten hebben maar wel de grootste groep vertegenwoordigen.
Success met het vechten tegen een groot bedrijf.

Zelf heb ik ooit een keer een melding gemaakt van een grote partij bij de consumentenbond, dat ze onze wetgeving negeerde. Werd niets mee gedaan, want er waren niet genoeg meldingen (ik was de eerste). Ondanks dat ik te horen kreeg dat mijn melding klopte en er inderdaad wetgeving gebroken werd.

Nog geen jaar later begon de Duitse consumentenbond moeilijk te doen over hetzelfde punt en binnen 2 weken werd er ineens wel voldaan aan wetgeving.

Ik snap helemaal prima dat Apple niets doet als er niet genoeg mensen er een probleem van maken. Want dan komt een consumentenbond toch niet in opstand.
Het probleem is nu dat de mensen niet eens zover meer kunnen komen om hun Time Machine backup terug te kunnen zetten. Zover starten de getroffen machines niet eens op. "Users are reporting that during the course of updating to ‌macOS Big Sur‌, their machines are stuck displaying a black screen. Key reset combinations, including NVRAM, SMC, safe mode, and internet recovery, are all reportedly inaccessible after attempting to install the update, leaving no way to bypass the static black screen."
Dank voor de aanvulling.

Dan is het inderdaad voor Apple om ze daar door heen te helpen. En dat netjes op te lossen.
Vervelend dat het gebeurd maar als dat maar netjes afgehandeld wordt.

Blijft wel dat gebruiker wel verantwoordelijk is om een of meerdere schijven met timemachine te hebben klaarliggen.

[Reactie gewijzigd door HansKeesom op 16 november 2020 14:23]

Onzin. Dat snap je best.
Als iemand een game zou verkopen die 1 op de 5 computers kapot maakt, dan is die verkoper gewoon aansprakelijk. Niet jij omdat je zelf voor die game gekozen had.
Je mag er gewoon vanuit gaan dat wanneer je een update aangeboden wordt, dat deze werkt.

Zeker in het geval van Apple, dat oudere hardware geen updates meer geeft omdat deze niet ondersteund worden, mag je er vanuit gaan dat die update werkt.
Prima, maar geef dan een waarschuwing dat een update/installatie je computer naar de knoppen helpt.

Apple had makkelijk kunnen zeggen, deze MacBook en ouder niet updaten, eventueel met een software matige check.
Van een computer OS is het helemaal niet zo vreemd om wel iets meerdere jaren te ondersteunen. en als dat niet ondersteund meer wordt, dan zou ik er vanuit gaan dat dat ook wordt meegegeven en niet dat diezelfde upgrade de boel defect maakt nietwaar? en het blijkt dat laatste te zijn, wel dan mag daar gerust van hun kant iets tegenover staan.

Verder is de vergelijking met een game nogal mank als je mij vraagt.

[Reactie gewijzigd door Yoshi op 16 november 2020 11:16]

Als ik een game zou maken die hardware functionaliteit aanstuurt en 7 jaar oude hardware moet gaan supporten stop ik met developen, doe ik een table flip en ga ik een ander vak leren.
Prima, doen, de plaatselijke vuilophaaldienst zoekt vast nog wel mensen.

Werk je mij nog wel even in om je huidige taken over te nemen?
Dus jij stelt dat developers tijd moeten gaan steken in het supporten van antieke apparatuur?
Dat doen genoeg developers.
Gebruik je wel UTP voor netwerkverbindingen of is alles nog coax daar...?
Coax is hier vorige maand uit gegaan, voor de kabelTV, dan toch want het ethersignaal komt nog steeds via COAX binnen en ook de kabel naar de schotel is een soort COAX.

We lopen hier echter wel zwaar achter want ze zijn nu bezig met het aanleggen van glasvezel in de wijk, zowel de kabel-TV boer als de KPN zijn ermee bezig hier.

En sommige dingen blijven gewoon werken op oude technologie, ook de komende 7 jaren.
Het is hun software update die jouw device brickt. Dat lijkt mee een grof gebrek aan conformiteit. Als consument mag je verwachten dat updates werken als deze jou worden aangeboden, en het moet dan niet uitmaken hoe oud het apparaat is.
Het moet gratis omdat ik van uit ga dat een update van Apple m'n goedwerkende laptop niet sloopt.. Ik verwacht dat hij gewoon normaal werkt na de update. Zij verkloten hem, dan mogen ze hem ook weer maken en me ook compenseren voor de tijd dat ik hem moet missen voor reparatie..

[Reactie gewijzigd door Furious5 op 16 november 2020 10:23]

Dat laatste is vaak een moeilijk verhaal, de marges zijn in winkels ook erg klein, dus van hun hoef je over het algemeen niet veel te verwachten. Mogelijk keert je verzekering het bedrag uit, maar dat doen ze lang niet allemaal.

Er heeft een bug gezeten in de implementatie van EFI waardoor sommige borden stopte met werken op Linux en Windows 10. De meeste konden worden gefixed met een firmware upgrade, maar de bricked moetenborden zijn gewoon destijds netjes vervangen zover ik weet, ook al waren deze buiten de garantie. :)
Ik heb Big Sur welgeteld één dag gehad. Daarna ben ik weer zo snel mogelijk terug gegaan naar Catalina. Mijn iMac 5K 2017 draaide altijd erg strak en vlot. Big Sur zorgde tijdens het updaten al voor buikpijn en de algehele ervaring na de update was ook niet erg indrukwekkend.

Ik vind het nieuwe ontwerp echt super mooi, maar een OS dat geschreven is voor zowel x86 en ARM geeft bij deze echt de voorkeur aan ARM zodat we allemaal zo snel mogelijk overstappen. Nou.. mijn intel mac voldoet nog prima. Ik skip de Big Sur boot en wacht wel tot mijn hardware aan vervanging toe is.
Anoniem: 474132
@Azure16 november 2020 10:09
Vreemd, mijn MBP mid 2015 draait als een zonnetje onder Big Sur. Wat voor drive heb je in je iMac? Zou best kunnen dat de file indexer in het begin druk is. In me MBP zit een Ssd en ik heb niet zoveel data/files misschien dat dit het verschil is?
Een fusion drive 1TB. Waarvan de SSD maar 32gb is. Dus echt meters kun je er niet mee maken.
Meningen verdeeld zo te zien ;)

Ik heb spijt gehad van Catalina (had nooit moeten upgraden van Mojave naar Catalina (en ja, te lui om te downgraden dus geen recht van spreken ;) ).

Nu ik Big Sur heb wil ik niet meer terug en vind ik het een gehele opluchting! Ja ik ben het met iedereen eens dat het update/download process een pain in the A ss pple is/was. Maar een dag later kon ik zonder problemen en vrij vlot updaten. Dit is altijd een dingetje geweest, iedereen wil gelijk updaten, terwijl een of twee dagen wachten helemaal geen probleem is en dat de download/update procedure daarmee veel soepeler gaat.
En hoe heb je dat gemerkt? Op zowel mijn Macbook Pro van 2018 en Macbook Pro van 2019 kan ik niet iets nadeligs merken betreft performance of wat dan ook.
Bij mij draait MacOS juist sneller na de update naar Big Sur. En dat op een 13" MacBook Pro Late 2013. Dus denk niet dat Intel macs langzamer worden door Big Sur.
Vandaar nooit direct instaleren, altijd wachten op versie .1
Als iedereen dat doet dan werkt dat niet he ;)
Tuurlijk wel dan zal apple betere releases beginnen maken ;-)
Tuurlijk wel dan zal apple betere releases beginnen maken ;-)


Ja want Apple gaat zn kosten met tig procent verhogen omdat er af en toe wat update probleempjes zijn

Denk maar niet dat bedrijven zoals Apple en Google en Microsoft er niet nu al alles* aan doen om dit soort zaken te voorkomen

Maar goed in ieder geval in de EU kun je rekenen op een Gratis reparatie programma **
Dat kan in de vorm van een gratis hardware fix of de keuze tussen een betaalde hardware fix of een gratis downgrade

* alles wat financieel verantwoord is

** op basis van aansprakelijkheidsrecht door het aanbieden van beschadigende software


Btw hoezo is dit -1

@k995 is hier de troll in die reactie niet ik

[Reactie gewijzigd door i-chat op 16 november 2020 13:13]

Ben je natuurlijk weinig mee. IK heb een macbook pro 2013 hoeveel tijd/moeite en geld zal ik moeten steken in een herstelling? Er is geen apple store dichtbij, en elke keer ik met apple garantie te maken kreeg was dat een gruwelijke ervaring.

Dit moet gewoon werken of je doet zoals ik en instaleer dit niet tot het duidelijk is dat dit deftig werkt.
Natuurlijk heb je gelijk
Als je zegt dat wachten soms goed is wanneer je redenen hebt voor twijfel en Nu nog updaten is al helemaal risicovol

Maar roepen dat je nooit een .0 of .0.1 release kunt vertrouwen is ook een beetje kort door de bocht

Feit is dat Apple hier iets goed heeft verkloot en daar nu iets aan moet gaan doen

Ze hebben werkende laptops stuk gemaakt met hun software Zuiver DAT stuk zullen ze moeten herstellen hierboven heb ik al aangegeven hoe dat kan

[Reactie gewijzigd door i-chat op 16 november 2020 13:12]

Feit is dat dit dikwijls gebeurt, vandaar is het gewoon beter te wachten. Er is niks dringend aan updates dus het is geen enkel probleem wat te wachten. Dat je mogelijk misschien met moeite een oplossing krijgt is van weinig belang hierin.
Inderdaad. Nu heb ik niet zo veel ervaring met macOS, maar in zijn algemeenheid met besturingssystemen kan ik zeggen dat .0-upgrades in de regel prima draaien bij mij. Sterker nog: ik heb zelfs bèta's gehad van besturingssystemen die net zo goed draaiden als de .0 en dat heet dan nota bene "bèta".

Bèta of .0 stable zegt dus niet *altijd* wat over de kwaliteit.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 16 november 2020 13:34]

Big Sur kwam gelijk al met 11.0.1 ;) dus hoefden we niet te wachten :+
.1 niet op ..1 ;)
Hier een Macbook Air 2013 gebruiker. Update verliep zonder problemen en ook in het gebruik niks aan de hand.

Vergelijkbaar met de High Sierra > Catalina update.

[Reactie gewijzigd door Starck op 16 november 2020 09:56]

MacBook Pro (15 inch, mid 2015) update vanmorgen uitgevoerd, download werkte pas na 3e keer (geen internetissues). Tijdens de installatie was de Macbook wel op vol vermogen aan het blazen (dat viel me op tijdens de installatie, t.o.v. eerdere major updates). Gelukkig goed gegaan als ik de diverse andere berichten lees...
Sinds de update al 2 crashes gehad op mijn macbook pro (15inch, 2016) terwijl ik dat voordien nooit heb voorgehad op dit toestel. Niet goed bezig Apple!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee