'Apple gaat laagst geprijsde iPhone SE 2020 ook verkopen in 256GB-model'

Apple staat volgens 9to5Mac op het punt om de nieuwste laagst geprijsde iPhone te presenteren. De naam zou iPhone SE worden, hij zou komen in wit, zwart en rood en in varianten van 64GB, 128GB en 256GB.

De verkopen voor de nieuwe iPhone zouden binnenkort al beginnen, mogelijk al deze week, meldt 9to5Mac. Hoewel het apparaat met 4,7"-lcd lang in de geruchten de naam iPhone 9 meekreeg, zou Apple gekozen hebben voor de naam iPhone SE. Zo heet ook de iPhone met 4"-scherm uit 2016. Een aanvullende aanwijzing dat die naam klopt, vond The Verge op de site van Apple. Daar staat een screenprotector voor de iPhone SE / 8 / 7. De grotere versie daarvan is alleen compatibel met de 8 Plus en 7 Plus.

De telefoon zou in varianten komen in zwart, wit en in een Product (RED)-optie, waarin wel meer iPhones zijn verschenen. Daarbij gaat een klein deel van de opbrengst naar een goed doel. Daarnaast komen er varianten met 64GB-, 128GB- en 256GB-opslag. De iPhone SE uit 2016 verscheen in versies met 16, 32, 64 en 128GB opslag.

Apple heeft niet gereageerd op het gerucht. De informatie over de goedkopere iPhone die dit voorjaar moet uitkomen, doet al maanden de ronde. Die iPhone zou het ontwerp hebben van de iPhone 8 uit 2017, maar voorzien zijn van nieuwere componenten, zoals de A13-soc van de iPhone 11-serie. Ook nieuwe functies als Express Transit en CarKey zouden in de nieuwe iPhone zitten.

Productfoto's iPhone 8 (Plus)
iPhone 8

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

03-04-2020 • 08:21

185

Reacties (185)

Sorteer op:

Weergave:

Uit het artikel op Tweakers van 31 maart:
Apple zou zijn iPhone 9 op of rond 15 april willen aankondigen. Het toestel zou rond 22 april beschikbaar zijn. Het gaat om de telefoon die wordt gezien als iPhone SE-opvolger. Vermoedelijk is de behuizing vergelijkbaar met die van de iPhone 8.

Sorry maar ik kan dit niet als een opvolger van de SE zien. Bij een SE 2 had ik iets anders verwacht, namelijk de zelfde grootte als de SE 1 maar dan zonder bezels. Dit is gewoon een Iphone 9, niets meer niets minder. Voor mensen met een Iphone 7 of 8 nauwelijks het overwegen waard.

[Reactie gewijzigd door pjdijkema op 23 juli 2024 14:32]

Dat is jouw interpretatie van een SE. Voor Apple staat SE misschien wel voor nieuwe hardware in een oud jasje.

SE is nu iPhone 6 hardware in een 5/5S jasje.
Nieuwe iPhone SE is iPhone 11 hardware in een oud jasje (iPhone 7/8).

Deze iPhone is misschien niet bedoelt als kleine iPhone, maar om de mensen over de streep te trekken die de normale iPhones te duur vinden. Deze mensen komt Apple tegemoet / hier wint Apple marktaandeel mee door een oud design te pakken en hier een jaar oude hardware in te stoppen.
Niet alleen te duur hoor. Ik heb een XR van mijn werkgever, ik zou hem dolgraag willen inruilen voor een SE (een 11 in 8 jasje). Wat een lomp ding is dit zeg.

[Reactie gewijzigd door Yordi- op 23 juli 2024 14:32]

Toch grappig, ik ben van de 6 naar een Xr gegaan juist omdat ik de 6 wel érg klein vond worden. De 6 is nu in gebruik bij m'n dochter en die is er nog steeds behoorlijk blij mee maar als ik dat ding dan zie vraag ik me af hoe ik óóit fatsoenlijk heb kunnen typen op zo'n schermpje...

Formaatje Xr is voor mijzelf echt heerlijk. Liefst had ik 'm nog een slagje groter gehad maar de prijs hield me tegen. Een Xr Plus zou ideaal zijn.

Bovenstaande is een mening van de auteur en geenszins mijn bedoeling om als feit te presenteren. Elke referentie naar levende, onlevende, dode of ondode personen is gebaseerd op toeval. Typfouten voorbehouden.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 23 juli 2024 14:32]

Komt ook omdat je ouder wordt ;)
Verrek.. zou dat 't zijn? ;)
Was ‘m dan ook niet zo heet :+
Klein detail. iPhone SE had een iPhone 6S chip.
En 2 i.p.v. 1 gig ram! Echt heb hem nog steeds de iphone se is geweldig. Camera is prima! Werkt verder snel. Ligt goed in de hand en werkt altijd!
Hier in de familie ook nog steeds naar volle tevredenheid in gebruik.
Klopt helemaal :) 👍🏻
SE is iPhone 6S, niet de iPhone 6 :).

En verder eens met je analyse. SE is voor Apple het 'budget' model, niet per definitie een 'klein' model.

Het is wel in contrast met wat andere fabrikanten doen, omdat daar de budget modellen juist vaak een (nog) groter scherm hebben dan de high-end modellen.
En mensen die gewoon een compactere telefoon willen ipv een baksteen in hun broekzak.
Toch zal het voor veel bestaande SE-bezitters jammer zijn dat er wat het formaat betreft geen goede vervanger bestaat of Apple het nou een SE2 noemt of een andere naam geeft zal de meesten van hen denk ik maar weinig kunnen schelen.
Een iPhone 9 dus.. neem van mij aan dat SE2020 alleen gekozen is als marketing.
Ik heb de SE 1 altijd gezien als zakelijk toestel voor mannen die graag een klein toestel in de broekzak hebben. Daarom vind ik het erg jammer dat er geen opvolger is gekomen voor de SE 1 in hetzelfde formaat maar dan zonder bezels

[Reactie gewijzigd door pjdijkema op 23 juli 2024 14:32]

Die stap is complexer om te maken. Edge-to-edge schermen zijn nog cutting edge en past niet binnen de pricing strategie van Apple om op het prijsniveau van een SE te lanceren.
Daarbij zien we dat alle budget concurrenten nog een chin hebben in hen edge-to-edge telefoons. Technisch zal het naar ik aanneem ook nog een uitdaging zijn om uberhaupt een écht edge-to-edge scherm in een 5 body te passen. Ook zou de notch relatief nog te groot zijn. Dus verwacht maar eerst een notchless flagship en vervolgens 2 tot 3 jaar later een 5S body die een full front screen heeft. Stel dat de iPhone dit jaar de notch verliest dan praat je dus al over 2022/23.
Ik zie al heel goedkope smartphones met zo goed als "edge to edge".
Dit is eerder "we willen een goedkoper alternatief maar toch niet teveel aan de sales van onze main phones zitten".
Zo goed als inderdaad. Die laatste 10% effort om geen chin te hebben maakt het kostbaar. Daarbij benoem ik dat het niet in de pricing strategie past van Apple. Wat iets kost iets iets heel anders dan wat iets waard is en welke pricing je daar als bedrijf op los laat.
Verder zie je nergens een edge to edge scherm in een kleine behuizing en juist de aanwezigheid van de chin op goedkopere modellen doet mij vermoeden dat dat komt doordat het dan te complex wordt om “goedkoop” te blijven.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 23 juli 2024 14:32]

Een Samsung a40 heeft ongeveer dezelfde maten als een s8 een veel groter 5.9" scherm en een minieme "kin" voor onder de 200 euro. Zelfs al wil je die hardware wat verbeteren naar een vorige gen Apple CPU en zou je die kin nog meer weg willen : een dubbele prijs is nog onder de 400 euro.
Je weet dat een iPhone SE 12,3 cm hoog is? De A40 is 14,4 cm. Dat is relatief een groot verschil.
Lekker vol blijven houden.... Volgens jouw redenatie had de iPhone SE dus iPhone 5sx of iets dergelijks moeten heten.
Who gives a damn about a name? Haters will be haters. De iPhone SE was/is gewoon een geniale telefoon; bewezen industrial design in een geliefde formfactor met dezelfde chipset als de moderne flagships.
Het zal mijn een zorg wezen hoe deze iPhone gaat heten. Ik geef alleen maar aan dat iemand geen juiste logica volgt. Maar inderdaad diegene zal niet tot het Apple kamp behoren. ;)
Ik begrijp je punt. T was ook meer gericht op het commentaar dat de SE niet nieuw genoeg zou zijn, maar “slechts” een iPhone 9.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 23 juli 2024 14:32]

Dat is jouw interpretatie van een SE. Voor Apple staat SE misschien wel voor nieuwe hardware in een oud jasje.

SE is nu iPhone 6 hardware in een 5/5S jasje.
Nieuwe iPhone SE is iPhone 11 hardware in een oud jasje (iPhone 7/8).
De SE had de Soc en camera van een 6s maar was verder een 5S.

Nu gaat dat gerucht iets anders. Dus niet de iPhone 11 hardware in een 8 maar de 8 hardware met een 11 soc. Zaken als bijvoorbeeld de camera gaan dit jaar niet over.
Maar de 11 soc (A13) heeft juist wel de mogelijkheden van de camera van de 11 zoals nachtmodus en deep fusion. Dus hardware matig zitten die mogelijkheden in de A13 ingebakken. Die kan je natuurlijk bewust cripplen maar waarom zou je dat doen, vooral als je bedenkt dat die model een aantal jaren mee moet gaan?
Camera is ook lens en sensor natuurlijk, die worden niet ge-update naar de geruchten.
Dus of ze AI dan aanzetten is een tweede, doen ze op de 8 ook niet dus ik zou gokken van niet.

Deep fusion heeft ook twee camera’s (of meer) nodig dacht ik, en dat krijgt dit toestel niet.
Okay, bedankt voor de uitleg. We zullen zien. Niet geheel op de hoogte van de geruchten. Komt dan gewoon de camera van de 8 in met een snellere processor? Wellicht is voor veel mensen de 8 (tweede hands) dan toch een goedkopere optie. Wat ik begrijp werkt deze nog gewoon heel goed onder iOS 13.
Het punt zal zijn :levensduur

De i8 zal 2jaar minder updates krijgen dan de se2020. Ook koop je een nieuw toestel mét garantie
Dat ze dit niet aanzetten kan ook met het vermogen van de huidige Chip in de i8 te maken hebben natuurlijk.. als de chip uit de i11 meer vermogen heeft om dit wel te doen (en zelf een separaat AI deel in de chip) dan kan het toch prima.. ik ga die wenndenschap wel aan.. ze brengen gewoon alle features (waar mogelijk) welke in de i11 zitten ook naar de SE2. dat de camera zelf minde rmegapixels en een andere sensor heeft maakt niet heel veel uit.. wss is de licht opbrengst wel hoger aangezien Sony geen sensors en lenzen meer maakt die 4 jaar geleden uitgekomen zijn....
De iPhone 8 is 2,5 jaar geleden uitgekomen en zover ik weet wordt die camera module nog gefabriceerd.

Ik zet geen geld op het ontbreken van de camera features maar zou mij niets verbazen.

iPhone 8 met nieuwe Soc is mijn verwachting.
Gaat apple echter niet in zijn eigen vaarwater komen? De gemiddelde mens wil graag een grotere telefoon, face id is toch beter dan fingerprint. De iphone XR kost ondertussen 600 euro. En heeft 1 jaar oude hardware in een nieuw jasje. Het zal er denk ik wel aan liggen wat de prijs van deze iphone se zal worden. Met de inflatie van de afgelopen jaren zal het geen 489 worden maar waarschijnlijk 499 of 549 oid. Concurreren ze dan niet met hunzelf is de vraag
Inflatie was juist bizar laag de afgelopen jaren.
459... let maar op..
Mag die wel een heel stuk goedkoper worden als hun bedoeling is marktaandeel te pakken, ben benieuwd wat de prijs gaat worden dan, boven de 500 euro zal er weinig marktaandeel gepakt worden denk ik.
Voor mensen met een Iphone 7 of 8 nauwelijks het overwegen waard.
Alleen al voor de nieuwere snelle A13 processor is het het overwegen waard.

Mijn vrouw heeft de 8 7 (sorry ;) ), maar deze accu begint na 4 jaar echt slecht te worden en ook begint deze stukken trager te worden. Dus na 4 jaar een andere iPhone kopen, dan is deze opvolger geen slechte keuze. Ze wil geen 1000+ voor een telefoon betalen.

[Reactie gewijzigd door iMars op 23 juli 2024 14:32]

Toestellen met een slechte accu worden toch ook langzamer om stroom te sparen? Met een nieuwe accu sla je dus 2 vliegen in 1 klap.
Even helemaal leeggooien en backup terug zetten doet ook wonderen voor de performance. Een 7 of 8 kan nog jaren mee.
Niet als je die optie uitschakelt. Da's gewoon een switch in het Batterij-instellingenmenu. Kans is wel dat ie dan bij 10% ineens spontaan uitvalt omdat de CPU het vermogensverlies niet kan handelen.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 23 juli 2024 14:32]

[...]


Mijn vrouw heeft de 8, maar deze accu begint na 4 jaar echt slecht te worden en ook begint deze stukken trager te worden. Dus na 4 jaar een andere iPhone kopen, dan is deze opvolger geen slechte keuze. Ze wil geen 1000+ voor een telefoon betalen.
Als je goedkoop wilt kunt je beter de accu vervangen. Ik heb een Iphone 7 en die is nog steeds allesbehalve traag.
Om hier aan toe te voegen: Reset het toestel naar fabrieks instellingen en zet geen backup terug. Met een schone lei beginnen doet ook wonderen voor de snelheid van oudere telefoons. Niet alleen IOS maar ook op Android (en Windows if anyone cares).
idem hier :)

Perfect toestel.
De 8 kwam uit in september 2017 (tegelijk met de X). Als die van jouw vrouw 4 jaar oud is, moet die in April 2016 gekocht zijn, zo'n 1,5 jaar voordat hij geïntroduceerd werd. Iets klopt er niet ;-).
Excuus, het is de 7 ;)
Na 4 jaar? Ik ben ff hard aan het denken, maar de 8 is toch de generatie die tegelijk met de X uit kwam? Ik heb mijn X op release gekocht, en dat is nu 2,5 jaar geleden :?

Overigens heeft de vrouw hier ook een 8, die moppert totaal niet over traagheid en de accu is nog uitstekend. Zeker geen voldongen feit dus :)

[Reactie gewijzigd door A64_Luuk op 23 juli 2024 14:32]

Excuus, het is de 7, niet de 8 ;)
Bijzonder, mijn iPhone 7 doet het nog erg sterk. Zowel qua performance als accu, al heeft de tweaker waar ik hem van kocht die volgens mij nog laten vervangen. De 6s van mijn vriendin is wel echt aan vervanging toe, zeer matige accu en met browsen al traag.
Ik heb nu bijna 3 jaar een 7 Plus, nieuw gekocht. Nog steeds de originele accu die 91% health laat zien. Toch ga ik dit jaar wel upgraden naar de 12 waarschijnlijk, als deze dit jaar nog komt. Echter is de 7 Plus die ik gebruik nog steeds snel genoeg.
Toch bizar, ik heb een 8...
Vorig jaar toen het toestel 1 jaar oud was: 86%, vervangen voor een nieuwe accu. En nu, weer een jaartje later: weer 86% :(
Misschien gebruik ik de telefoon minder intensief. Thuis gebruik ik alleen de telefoon nog voor Whatsapp, de rest doe ik dan op de iPad.
Ik heb begin deze week nog een 'nieuwe' iPhone 7 klaargemaakt voor mijn moeder. Vond hem allesbehalve traag. Ik heb geen idee wat de batterij doet na 4 jaar op prestaties.
Even bij instelling kijken bij je batterij capaciteit. Onder de 80 procent raad ik aan hem te vervangen. Tip: laat het doen, heb mijn SE gesloopt (maar dat komt omdat ik gewoon onhandig was). 40 euro max en gaat weer jaren mee.
Ik heb zelf ook de 8, maar aangezien ik nergens gelezen heb dat deze 5G ondersteuning krijgt zou ik toch ook moeten concluderen dat, mits hij nog naar behoren werkt, wat die van jouw vrouw blijkbaar niet doet, dat dit niet echt een interessante optie is voor de meeste Iphone 8 bezitters. (Misschien nog de 256GB variant als je nu de 64GB versie hebt en je opslag te kort komt.)
Grootste voordeel is dat door de zelfde behuizing ook het scherm gelijk moet zijn
Die reserve screenprotector of dat hoesje van pas 3maanden oud gaan gewoon passen

En ook als je voor kwaliteit gat. Merken als spigen willen bij het maken van hoesjes de instappers nog wel eens vergeten. Nu koop je het bestaande iphone8 model

[Reactie gewijzigd door i-chat op 23 juli 2024 14:32]

De 8 is alleen nog geen 4 jaar oud. Hooguit 2,5 jaar als je em bij release hebt gekocht.
Een iphone 8 is max 2.5 jaar.
Maar dat kan de iphone 6s'en van mijn dochters begonnen alletwee na 1 jaar al echt traag te worden.
Batterij een half jaar geleden vervangen en terug zoals in het begin.
Als je vrouw een iPhone 8 heeft, kan ze die nooit langer dan 2 1/2 jaar gehad hebben, aangezien deze in september 2019 uitkwam. Die zou nog niet langzaam mogen zijn.
4 jaar?? leef jij al in 2021?
Zonde. Zeker omdat de iPhone 7(plus) zoveel trager is geworden sinds iOS 13.
Had dat ook met mijn 7, gewoon een nieuwe accu erin en werkt weer als een malle. Heerlijk toestel en helemaal metaal!
Mijn vrouw heeft de 8, maar deze accu begint na 4 jaar echt slecht te worden en ook begint deze stukken trager te worden.
De 8 bestaat pas 2,5 jaar.

Maar als je deze effecten al na 2,5 jaar hebt, dan is er iets mis... Ik had een 7, die is nu 3,5 jaar, inmiddels doorgegeven aan m'n kinderen, maar nog geen noemenswaardige issues met de accu of traagheid.
Om de prijs van de SE te kunnen drukken moet er natuurlijk zo min mogelijk nieuwe ontwikkeling zijn. Wat doe je dan? Je grijpt terug op oude designs en verbetert dat minimaal. Dat oude design was destijds de iPhone 5/5S, nu is dat de iPhone 8, die op z'n beurt al sterk lijkt op de iPhone 6.

Als ze een iPhone 5 body zouden pakken en een nieuw scherm zouden ontwerpen denk ik dat dat het idee van de iPhone SE voorbij gaat.
Hele goede beredenering !
Apple heeft zulke enorme volumes, die zouden best een nieuw ontwerp kunnen maken voor een lower-cost product.
Maar ja de 5C was niet zo'n succes. Terwijl ik dat ding er best leuk vond uitzien. Comfortabel vasthouden ook. Denk dat de 5C vooral flopte omdat ie niet goedkoop genoeg was.
Apple is gewoon slim en houd vasy aan recyclen. Volume of niet, je kunt niet tegen recycling op !
Het gebruiken van uitontwikkelde technieken die qua R&D allang uit de kosten zijn en direct in productie kunnen.
Wil Apple niet te kort doen maar we weten allemaal dat hem om winst gaat, alle winsten en rijkste bedrijf op de planeet ten spijt ! Dit blijkt uit alles maar dan ook alles. Van bejaarde 5W lader bij een nieuwe 2020 Iphone, krankzinnige 5GB gratis cloud service tot de Lightning jack ....
Frietsaus slaat de spijker op zijn kop !
20 miljoen metalen behuizingen maken, vergeleken met een nieuw ontwerp en dan 20 miljoen plastic behuizingen.
Ja dus ? Productie is geen enkel probleem.
De metalen behuizingen worden gefreesd uit een blokje aluminium. Dat is echt een stuk duurder dan spuitgietwerk.
Ja maar die wordt gewoon betaald door de klant. Natuurlijk zal niet alles 1 op 1 gerecycled worden maar vele zaken wel en dat scheelt enorm.
Je hebt straks gewoon een bijna 6 jaar oud design in handen en sommige onderdelen zijn zoveel goedkoper geworden.
Het binnenwerk ben ik het helemaal mee eens. Apple kan die goedkoop blijven inkopen. Zeker de chips die ze zelf maken.
Maar god zo'n 'oude' behuizing heeft ook voordelen. Hij concurreert op de tweedehandsmarkt. En ze hebben minder risico dat iedereen plotseling de nieuwe 'onbreekbaar plastic' iPhone wil...
5c kreeg ook maar korte ondersteuning. Was voor een iphone zeer betaalbaar, plus de kleuren waren erg in trek destijds bij met name jongeren en pubers (met name de blauwe en de roze). Zonde dat de ondersteuning zo belabberd was voor iOS!

De 5c is eigenlijk de vergeten iPhone. Iedereen is wel van ja de SE is het eerste budgetmodel, maar is helemaal niet zo ;)
De 5C was een ruk toestel !
Waarom ? Vanwege de belabberde storage waardoor je niet eens updates kon uitvoeren want je moet altijd ruimte vrij hebbeb voor het uitpakken en de installatie zelf.
8GB herinner ik me en het sloeg nergens op. Velen konden er niks mee.
Werd lacherig over gedaan en viel door de kleuren ook op en aangezien het werd als een kneus was hij niet geliefd.
Er waren toch ook wel versies met meer opslag? Vriendin van me had de 8gb 5s, zij kon ook nauwelijks dingen opslaan en dat ding werd ook traag regelmatig. Is dus niet per se een probleem van de 5c.

De 5c lag overigens wel heel prettig in de hand tov de 5(s)
Er waren zeker grotere storage varianten maar die waren weer een stuk duurder.
Ze hadden die 8GB versie heel gunstig geprijsd en werden daardoor verkocht. Toen was de Iphone ook gewoon kostbaar en was dit dan een soort van instap model.
Al snel kwamen mensen erachter dat het geen doen was maar wat het te laat want je raakte die 8GB versies moeilijk kwijt.
Uiteindelijk viel de support redelijk snel weg idd, net zoals met de Ipad 3 (1e Retina ipad), ook zo'n tussen model en zonder support heb je helemaal NIKS aan Apple producten want je draait niet ff een custom rom en geef je hem een paar extra jaren.
De ipad 3 kende ik dan niet. Ik zag de 5c net zo vaak als de 5 en 5s, maar hangt ook van de omgeving af.

Wel vreemd dat ze die tussenmodellen dan niet aantrekkelijker maken door ze wel te updaten, zo laat je mensen weer afstappen van apple en is een beetje lullig naar mensen die die toestellen hebben gekocht
Waar is die verwachting op gebaseerd? De iPhone SE 1 was ook geen nieuw ontwerp, waarom zou de SE2 dat dan wel zijn? Het lijkt me logischer dat de nieuwe iPhone SE eveneens een oud ontwerp is met nieuwe hardware voor een lage prijs, in dat opzicht is deze telefoon precies wat ik zou verwachten van een iPhone SE.
Het idee van de hele SE is dat mensen die graag vast willen houden aan het oude design een mooie upgrade kunnen maken voor een relatief gunstige prijs. Eerst was het oude design 4 inch, nu is het oude design 4.7 inch. En hypothetisch, als over 4 jaar alle iphones klaptelefoons zijn, komt er een SE met het notch design. Dat de 1e SE toevallig 4 inch is staat los van het idee achter de SE.
Zo heel veel groter is hij echt niet ik dacht daar ook heel anders over maar ben blij met een iets groter model en ietsje groter scherm. Bij de se had je af en toe tocht echt wel problemen als je bij bepaalde websites iets wilde invoeren.
Het selling point van de SE was de prijs. Het was een telefoon voor consumenten die geen 800 voor een telefoon uit wilden geven en een simpele telefoon wilden waarmee je alles kon doen wat je nodig had, zonder toeters en bellen. Dat lijjkt dit toestel ook te worden, of hij nou SE of 9 heet zal een consument worst zijn.
SE heeft niets met de size te maken maar met nieuwe hardware in een ouder uiterlijk voor minder geld dan de huidige lijn.
Deze SE is ideaal voor mensen die willen upgraden maar graag de fysieke home button willen behouden.
Als deze maar Dual Sim heeft. Anders moet ik toch aan de iPhone 11 (Pro) gaan geloven..
Ik heb het opgelost door een eSIM te gebruiken :) Natuurlijk hangt dit af van je provider enz. maar sinds de Xs hebben iPhones deze functionaliteit wel. Ik neem aan dat deze uit te komen iPhone dat ook wel zal hebben.
Of een ander toestel dat aan de wensen voldoet. Dual sims zijn er zat :)
Nee, zeker geen Xr, die vind ik dan weer net te oud. Als ik dan een nieuwe koop wil ik wel een laatste model en niet 1 van 1,5 jaar geleden.
Nou zal er in prestatie bijna geen verschil zitten, maar wil dan waarschijnlijk een groene en die is bij de Xr niet te krijgen. Ook heeft de 11 een extra lens (ultragroothoek). Aangezien ik tegenwoordig een shitload aan foto's maak, wil ik die optie wel
De nieuwe SE komt ook niet met de groene kleur uit en heeft ook geen ultra-groothoeklens, dus ik denk niet dat deze telefoon aan jouw eisen voldoet.
Hoe weet je welke kleuren hij uitkomt?

En nee, ik verwacht niet dat er een ultra groothoeklens op zal zitten. Maar als de prijs de helft is van de huidige, is dat voor mij ook weer een overtuigend argument om die te nemen.
De telefoon zou in varianten komen in zwart, wit en in een Product (RED)-optie.
Heb een iPhone 11 met KPN en T-Mobile als Dual Sim. Bevalt mij prima, standaard model met 64 GB. Selecteren van welke uitgaande lijn je wilt is appeltje eitje en kan je eventueel ook vastzetten per contactpersoon.

Heb een aantal Spotify playlists lokaal staan; net zoals bij jou worden mijn foto's naar OneDrive (for Business) geupload.. 64 Gb heb ik voor nu echt voldoende aan.
Hoe weet je dat mijn foto's naar OneDrive gaan? (Gaan ze namelijk niet) Mijne gaan naar iCloud, dus ik snap je punt ;) Ik heb nu ook een 64GB iPhone X, meer dan zat.

Mijn situatie is exact het zelfde wat privoders beteft. T-mobile (prive) en KPN (Zakelijk) en ben blij te horen dat dual sim goed werkt! Het enige jammere van de iPhone 11 (en nieuwe SE waarschijnlijk ook) vind ik dat het een LCD scherm heeft ipv een OLED. Ik weet niet hoe erg ik dat zal merken aangezien ik momenteel een iPhone 7 en X naast elkaar gebruik en niet echt hierop let verder. Je merkt het vooral in het donker.
De xs heeft een voor beter scherm tov de xr even zoeken en het is die paar tientjes meer dan waard
Dus nu hebben straks de +-450 euro en de 1259 euro iphones beiden 64gb opslag. Voor de SE vind ik dat prima, voor de pro modellen....
Tsja, typisch Apple helaas, al is 64GB nog niet eens zo heel weinig. Ik denk voor de SE doelgroep meestal prima.

Destijds me wel geërgerd aan de m.i. te lage 16GB standaard, met veel te hoge prijzen voor upgrades.
Ben toch blij dat ik de 64GB 4 jaar geleden heb gekocht. Dochter en vrouw hebben de 16 GB, maar je bent de helft al kwijt aan het besturingssysteem. Elke (grote) update is weer een ramp.
Mijn zusje heeft ook een 16GB en klaagt dat ze steeds apps moet verwijderen. Zo veel dingen heeft ze er niet op staan. Sd-kaartje past er ook al niet in (ze was zo teleurgesteld toen ze daarachter kwam ook). 32 GB is toch wel het minimum tegenwoordig (iOS neemt voor zover ik weet tenminste geen 19GB al in qua besturingssysteem), alhoewel 64 GB wel beter is qua instap omdat je het geheugen niet uit kan breiden
De SE was bij introductie alleen met 16 of 64GB leverbaar. Prijsverschil was volgens mij 100 Euro. Een jaar later heeft Apple de opslag verdubbeld naar 32 en 128 GB. Ik heb nooit opslagproblemen gehad met mijn 64 GB. Maar dan, ik gebruik mijn telefoon ook niet als opslag voor foto's en muziek. Daar heb ik ondrive en spotify voor.
De 6s die zij heeft, had je dan in meer formaten.

Ik dacht zelf dat de SE ook met 32 GB vanaf het begin was, maar vreemd dat ze dat niet hebben gedaan. Zelf zit ik met adnroid, 7700 foto's van whatsapp (geen zin om ze uit te zoeken) en 400 liedjes krap met 64GB, gelukkig uitbreidbaar :).

Ik vind het zelf dan weer niet chill om alles online te hebben, maar ja dat wisselt ook weer per gebruiker. Als miin telefoon crasht, pluk ik ze weer van mn sd-kaartje, als dat niet zou kunnen, is online ook een goede optie :).

Nadeel van sd-kaart is natuurlijk weer dat je ze apart moet aanschaffen en ze beschadigt kunnen raken. Daarnaast moet ik zeggen dat iCloud een stuk minder vreselijk werkt dan de googlezooi, dus gelukkig is die optie er nog.

Grote androidfan, maar apple doet het op bepaalde gebieden in mijn ogen toch beter :)
32 GB, was dat maar waar :'(
Heb hiervoor een Google Nexus 5 gehad. Prima tevreden mee. Vooral vanwege stock android en geen bloatware.
4 jaar geleden zocht ik een redelijk goede kleine telefoon en eigenlijk kwam daar toen alleen de SE uit.
Ik zocht na toch eigenwijs groter te zijn gegaan, ook weer kleiner. Alleen de SE was een optie, maar ook weer net niet. Heb een tijdlang regelmatig de SE gebruikt, moet zeggen dat dat een fijn toestelletje is. Nu is de 4.7 inxh ook nog fijn qua formaat en ligging in de hand. Zou zelf al bijna overstappen om die rexen
Wilde afgelopen najaar overgaan naar een iPhone 8, bij de introductie van de nieuwe iPhones. Oude modellen hebben dan de neiging om te dalen in prijs. Tegelijkertijd kwam het gerucht dat binnen een half jaar de opvolger uit zou komen van de SE, op basis van de 8. Nou, dan wacht ik wel even. Moest wel een nieuwe accu in mijn SE, 2x per dag aan de lader is niet leuk :-(
Valt me op dat die accu's van Apple of lang meegaan, of snel kapot gaan. De accucapaciteit mag sws wel wat hoger, maar bij de laatste modellen lijkt de accu wel prima te zijn. Bij voor zover ik zie 6s/SE en lager zijn de accu's of na jaren nog nagenoeg perfect, of dramatisch na anderhalf jaa.

Overigens is Apple niet de enige bij wie de accu wisselvallig is, niet om te zeuren op Apple dus ;)
Was binnen een week. Ene moment deed ik er met gemak een dag me, het andere moment rond de middag leeg. Nu doe ik er met gemak weer 2 dagen mee, ondanks dat de iPhone zelf zegt dat mijn batterij capaciteit maar 62% gezakt is en er wordt aangeraden om de batterij te repareren :)
Oh dat is wel heel vreemd ja. Binnen 6 maanden kun je nog garantie claimen. Na een week hoort die niet kapot te gaan.

Betwijfel of die 62% klopt dan
Nee, zo bedoelde ik het niet. Mijn originele accu gaf na 3,5 jaar de geest, binnen een week. Ene moment nog gewoon goed en binnen een week onbruikbaar.

Nieuwe accu (imitatie) zal wel niet goed samenwerken met de iPhone qua batterij capaciteit. Maar kan me niet boeien, als ik er 2 dagen mee kan doen is tie gewoon goed.
Oh oke dan begreep ik t verkeetd :).

Imitatie-accu's worden inderdaad gewoon minder goed gepakt om mensen te dwingen om een Apple-accu te plaatsen. Maar ja, dat heb je bij alle fabrikanten
Waarom zou een fabrikant het goedkoopste model onnodig groot maken als de meeste mensen die opslag toch niet gebruiken?

Als ik naar mijn ouders kijk is het gebruiksdoel totaal anders, die hebben echt schijt aan fotos maken en gebruiken het toestel echt alleen maar voor facetime en whatsapp.

Dan ga je als fabrikant daar 4x zoveel geheugen in stoppen terwijl er zo een grote groep mensen dat nooit gebruikt.

Dan kan je je ook afvragen waarom Apple er niet een 8 core CPU in stopt, als het het basismodel is is het gewoon overbodig.
Er zijn ook genoeg mensen die wel van iOS houden, maar er het geld niet voor willen/kunnen betalen. Ook die mensen willen graag dingen op kunnen slaan zonder 600 keer per dag de melding te krijgen dat de opslag vol is/extra betalen voor een iCloudaccount
64GB op mijn telefoon tot nu toe altijd meer dan voldoende, heb nog geen 20GB in gebruik.
Ik ken ook mensen die 256GB vol krijgen maar geen idee wat zij dan doen om dit te krijgen.

Ik heb wel een iCloud abonnement waar mijn foto's naar toe worden geback-upt en die dan van mijn telefoon worden verwijderd.

Het ligt eraan wat je ermee doet of je 64GB voldoende vindt of niet. Storage voor een telefoon is volgens mij niet heel duur en Apple maakt hier misbruik van voor extra hoge marges.

[Reactie gewijzigd door Zackito op 23 juli 2024 14:32]

Foto's, Muziek, Films, Games, etc ... alles op de iPhone en zonder iCloud (ja de standaard 5GB account).
Ik heb ~60GB aan foto's in de cloud, als deze op mijn iPhone zou staan, is dat al 60+GB.
Dan heb je mensen die veel filmpen, als dat op 4K 60fps staat, worden dee filmpjes ook behoorlijk groot.

Dus ja, het kan hard gaan ;)
Ik heb niet eens games en muziek op mijn toestel en zit al over de 200 GB.... Gemaakte foto's met de huidige camera's (15 MB per foto of zo) en vooral filmpjes maken de boel snel vol.
Geen idee maar dan heb ik geen interessant leven zeker om overal foto's van te maken ;(
Dat zou zeker kunnen, ik kan niet voor je spreken.
Maar als je kinderen hebt dan is er niets leuker als films en foto's te maken. De momenten die je soms later weer terug ziet en in ieder geval bewaard. Jaarlijks een leuk boekje maken enzo.
Dan gaat het hard ... Doe eens wat Offline spotify muziek (lang niet overal goede dekking) en flink wat apps en 64GB is helemaal niks.
Maar goed, als je wat belt, sms, een beetje whatsapp met enkele contacten en geen media heen en weer stuurt en amper foto/video maakt dan kom je met 64GB wel uit,
Als ik dat soort dingen zou doen dan kan ik prima toe met een 150 euro kostende smartphone.
Vooral die filmpjes gaan hard, ik film maar gewoon op Full HD, met 4K kan ik helemaal inpakken.
Ja dat is gewoon zo .... 4K60 gaat extreem hard maar ook de kwaliteits apps groeien gestaag en 1Gb stelt tegenwoordig veel minder voor dan 5 jaar geleden, simpel zat.
Kijk, ik ben het type dat niet bezig wilt zijn met data management.
Ik maak foto's en video (die ik tevens op sla op de cloud als backup) en wil overal ter wereld op ieder moment kunnen beschikken over mijn data.
Wil niet maandelijks mijn whatsapp data opschonen, wil niet cache's legen, wil niet bezig zijn met apps opschonen (verwijderen) die ik lang niet gebruik.

Ben denk ik een data hoarder en wil hem gebruiken en als ik een nieuw toestel heb (meestal 2 jaar), dan ga ik pas data overzetten.
Ik gebruik zelf 512GB en zal niet snel een toestel kopen met minder.
Maar goed, dat is ieder zijn eigen keuze.
Mee eens, camera's worden beter, je krijgt meer toegestuurd. Je wil alles bewaren en vooral geen tijd kwijt zijn aan 'opruimen'. Ik kocht een 128 GB toestel en ramde er een 128 GB kaartje bij, maar dat gaat ook niet meer lang goed.
Ik was zelf altijd een fervent SD card slot freak, zonder die optie kocht ik de phone niet, klaar.
Nu heb ik 512GB Internal storage en wil niet meer terug. Geen geklooi meer met steeds het geheugen te kiezen voor opslag (niet meer nadenken wat je waar zet), het is veel sneller en alles kan erin (op SD kan je niet alles zetten mbt apps).
Kortom, net zoals met de audiojack, waar ik nog steeds een fan van ben overigens, kan ik nu zonder Sd card slot zolang ik maar storage genoeg heb.
Ook een fijner idee vwb privacy/veiligheid want alles staat intern en daar kom je niet zomaar bij, zeker niet als je delen in de Veilige map hebt staan (encrypted) terwijl een SD card eruit gehaald kan worden en uitgelezen kan worden (meestal encrypt men het niet).

En jij snapt het, PDF's die je krijgt en opslaat, documenten, media en funnies in de whatsappgroepen, media die je zelf maakt (foto/video) en dan praat ik nog niet eens over het opslaan van films/series, Youtube (premium) en spotify muziek als ik naar het buitenland ga.
Tja, als je werkt in een stad, daar ook woont en dus de hele dag in de wifi zit, een beetje appt met ons man en 4 vrienden en alles in de cloud drukt en streamt dan kan je Idd met 64GB klaar zijn.
Ieder zijn eigen keuze.
Ik geloof in overcapaciteit en heb dan ook geen verassingen zoals in het verleden dat Firmware updates, Nieuwe OS updates en extra features zorgen voor flinke happen uit het storage.
Zo predik ik ook altijd voor 12GB RAM omdat al heb je het nu niet direct nodig kan het zo zijn dat je over 1 jaar apps hebt en wellicht nieuwe OS features (Android) die dat wel kunnen of willen gebruiken en dan loop ik nergens tegen aan.
Voor dat soort daata gebruik ik dus stack. 1,25TB aan opslag voor fotos etc
En muziek voor zover niet via spotify kan ook makkelijks streamen
Alleen ga je voorbij aan het feit dat Apple het duurdere PCI-Express NVME opslag gebruikt.

De prijs voor storage voor telefoons is dus afhankelijk van het soort geheugen.

Android telefoons gebruiken het goedkopere UFS geheugen dus dat is geen vergelijking.
Jazeker maar de marges hierop zijn alsnog hoog :)
Laatst las ik dat ze wellicht 2 iPhone 9 SE uitbrengen. Ook een groter model. 4,7 inch is net te klein. Doe maar de XL versie met 5,5 inch oid!
Heb nu een SE en vind een prima formaat. Groter hoeft echt niet voor wat ik ermee doe.
Heb zelf ook zeer lang met een iPhone 5S rond gelopen (denk 3,5j)
Opzicht prima formaat, past in iedere broekzak.
Nu momenteel gebruik ik een iPhone 7, het grotere scherm is zeer aangenaam om mee te werken maar het past toch al moeilijker in broekzakken.
Ik vond het 5S/SE formaat eigenljk al te lang. Het formaat van de 4S was te gek.
en als ze de 4S nog ff semi randloos konden maken.... Liefst zelfs materialen.. Ik zou hem direct kopen.
Hangt er vanaf wat je ermee doet, heb er zelf ook 1 (werk).
Is prima als telefoon of als beperkte smartphone teneinde berichtjes te ontvangen en te lezen. Leuk voor op de motor om iets bij je te hebben.
Typen van berichtjes vind ik ruk, te klein. Accu is een drama want je moet dagelijks laden ook als ik er niet mee doe (tijd voor andere accu denk ik) en de camera is bagger voor hedendaagse begrippen.

Kortom, een handige backup phone of puur voor zakelijk verkeer. Voor mij als poweruser totaal onbruikbaar als daily smartphone. Al zit er een A13 in waar je namelijk niks mee kan.
Denk dat de 9 met zijn 8 formaat zeker zal schelen en hem bruikbaar maken voor mensen die hun oude iphone met touch ID nog jaren willen blijven gebruiken. Ideaal voor de oudere garde denk ik.
Als je groter wilt dan de 8 kun je beter de xs kiezen die heeft een veel beter scherm dan de se zal krijgen ook beter dan de xr en 11 basic

Bovendien is deze inmiddels zo in prijs gezakt dat ie goedkoper zal zijn
Het is jammer dat Apple (schijnbaar) het heeft vertikt om het scherm niet meer door te laten lopen, zodat de iPhone SE 2020 een modern toestel wordt. Het hoeft geen bezelloos scherm te zijn, maar zo iets als de Pixel 3a of 4a zou je toch mogen verwachten
Ik lees in deze artikel dat SE alleen verschenen in 16GB en 64GB maar als ik in tweakers Pricewatch kijk dan zie ik
Apple iPhone SE 16GB
Apple iPhone SE 32GB
Apple iPhone SE 64GB
Apple iPhone SE 128GB
De SE was bij introductie in wat beperktere capaciteiten verkrijgbaar.

De 32Gb versie (heb ik bv ook) is later uitgebracht, zegmar de iPhone SE.01. Op de 32Gb na (voor dezelfde prijs als de initiele 16Gb versie) was die hetzelfde afaik.

Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/IPhone_SE
Ik vermoed alleen een foutje in het artikel, want de 32Gb is een jaar later geintroduceerd (2017, geen 2016 zoals in dat wiki artikel staat)

Ook de 128Gb versie is later geintroduceerd

[Reactie gewijzigd door DJSmiley op 23 juli 2024 14:32]

En mijn SE heeft 128GB.
Was rondom 15 april niet bevestigd door die Kuo die altijd zo'n goede voorspellingen doet? Dat is toch nog twee weken.
Goed dat ze de iPhone SE een opvolger gaan geven. Ik denk dat ontzettend groot deel van de iPhone gebruikers qua eisen prima met dit model uit de voeten kunnen.

Hoop ook dat ze een nieuwe iPad Mini (met de iPad Pro design) gaan uitbrengen. Helaas komen er geen fatsoenlijke 8 inch tablets uit, terwijl de mijne (Galaxy Tab S2) echt aan het kraken is.

Iemand enig idee wanneer Apple weer een lancering op de planning heeft staan? Of is er nog niks bekend?
Heb een SE met een dikke beschermhoes omdat ik zuinig ben op mijn spullen, van mij mogen ze het volgende model van rubber maken met de vrolijke kleuren van de 5C.
Dit wordt mijn nieuwe iPhone. Ik heb indertijd in de rij gestaan voor de 3G en die zes jaar gebruikt en geupgrade naar een 5S. Die gebruik ik nu ruim zes jaar en doet het eigenlijk beter dan de 3G na een vergelijkbare periode. Beide toestellen hebben de volle tijd dat ik ze gebruikt heb ondersteuning gekregen. Hulde voor Apple voor het maken van dergelijk betrouwbare hardware en software.

Echter de nieuwe modellen zijn mij te prijzig. Twee keer rond de 500-600 euro betaald voor mijn toestel, maar ik vind dat ook wel de max. Als ik nu een nieuw toestel moet kopen ben ik honderden euro's meer kwijt. Aangenomen dat ik zes jaar kan doen met een toestel dat splinternieuwe hardware heeft, dan is het me wel de moeite waar om een jaartje in te leveren en de hardware van vorig jaar te hebben. Vijf jaar levensduur is nog steeds top voor een toestel van 600 euro.
Ja maar de hardware is al 3 jaar oude tech dus dan doe je er maar 2 a 3 jaar mee max.
Hardware is nog geen jaar oud.

A-13 Soc van de iPhone 11 als hardware.

iPhone 11 is van september 2019.
Ja is nu 1 jaar oud. Als hij over anderhalf jaar uitkomt is het 1+1.5..
Artikel niet gelezen?

Maak van anderhalf jaar maar anderhalve week.
Mijn iPhone 6 is 6 jaar oud, dus dit zou een goede vervanger zijn. Ik hoef niet zo n grote, sterker nog, van mij mag die nog kleiner.
Dan is dit perfect voor jou ! Ook genoeg keuze qua storage ... Je zoektocht is dus voorbij.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.