Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Hobbyist werkt aan nvme-adapter voor ThinkPad-laptops met ExpressCard

Een Amerikaan wil een nvme-adapter maken voor Thinkpad-laptops waar een ExpressCard in past. Op Indiegogo heeft hij daarvoor het benodigde geld opgehaald. De adapter moet 32 euro gaan kosten en in juni uitkomen.

De adapter is bedoeld voor Lenovo ThinkPad-laptops van de periode tussen 2009 en 2013. In dergelijke laptops zit vaak een ExpressCard-sleuf, een uitbreidingsslot dat werkt met de pci-e-interface. Lenovo ontwikkelde daar eigen uitbreidingen voor, zoals een ssd, externe gpu en 4g-modem, maar dergelijke accessoires zijn duur en inmiddels niet of nauwelijks meer te koop.

Met de adapter kunnen gebruikers iedere nvme-ssd van het m2-2242-formaat in een ExpressCard-sleuf van een ThinkPad-laptop plaatsen. Alex West, de bedenker, heeft een vroeg prototype gemaakt om de werking aan te tonen, maar fysiek past dat exemplaar nog niet in de sleuf. West heeft een passend exemplaar ontworpen en geld ingezameld om dat te maken.

De adapter is geschikt voor het ExpressCard 34 en 54. Bij laatstgenoemde, een sleuf van 54mm breed, blijft er wel wat lege ruimte over. Iedere nvme-ssd kan gebruikt worden, de snelheid is volgens West in de praktijk beperkt tot zo'n 500MB/s. Dat komt door de interface die gebruikmaakt van een enkele pci-e 2.0-lane. Bij oudere ThinkPad-modellen zoals de T401, X201 en ouder, is de snelheid maximaal 250MB/s omdat hier nog pci-e 1.1 wordt gebruikt.

De Indiegogo-campagne van West heeft op het moment van schrijven 6235 euro opgeleverd. Zijn doel was om minimaal 1264 euro op te halen. Als alles volgens de planning verloopt, krijgen mensen die het project steunen in juni hun adapter thuisgestuurd.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

03-02-2020 • 13:53

86 Linkedin

Submitter: SherlockHolmes

Reacties (86)

Wijzig sortering
Waarom zou je iets ontwikkelen voor een laptop die al meer dan 10 jaar oud is?
Omdat het kan :) ik maak er zelf een hobby van om m'n Dell latitude uit 2014 zo lang mogelijk mee te laten gaan. Er zit een nieuw verlicht toetsenbord in, CPU, RAM, twee grotere accu's, snellere oplader, drie SSD's in RAID-0, ( met nu dus de optie voor een vierde), snellere netwerkkaart en nog wat kleine dingen. Dan kan ik er intussen MacOS, Linux en Windows op draaien. Leuk toch? Al die ouwe spullen kosten intussen geen drol meer. Dan hang ik hem aan een dock, en je hebt een volledige PC. Ik vind het simpelweg leuk. RAID-0 zou officieel ook niet mogelijk zijn; even een bitje flippen in het NVRAM en het kan wel.

[Reactie gewijzigd door Helgie op 3 februari 2020 15:30]

Hier Hp elitebook 8530 uit 2009. Zalig 16:10 scherm van goede kwaliteit. DDR2 8GB ram en een core2quad 9300x is het max, maar is nog steeds mijn geliefde systeem.
Upgraden was gemakkelijk, behalve het cool houden van de cpu, een groter koelblok doet het wel goed, helaas moeten zagen in het frame en het toetsenbord ligt niet meer stevig. Dit jaar zijn er wel opnieuw non apple 16:10 laptops dus geduldig wachten heeft geloond. (Apple heb ik vroeger wel gehad, maar beter kwijt dan rijk, altijd beperkt door hun grillen)
Exact. Dat is toch juist harstikke leuk? Voor mij ook één van de redenen om altijd voor een zakelijk model laptop te gaan, dan kan je ten minste nog zelf iets doen. De documentatie is er, de onderdelen zijn beschikbaar en niet alles zit vastgelijmd.
Omdat IBMs nu eenmaal lang meegaan?
Was in 2009 al geen IBM meer. Er is een soort cult rond deze laptops.
Ja en nee. Het ontwerp en mogelijk een deel van de productie van de geliefde modellen, was toen nog IBM, de serviceorganisatie trouwens ook. Die is in mijn beperkte ervaring sinds de samenvoeging met Medion met een noodgang bergaf gegaan. Ik hoop dat die tegenwoordig weer op niveau is.

Samengevat en meer algemeen: bij overnames, joint ventures en fusies, merk je vaak welk voormalig bedrijfsonderdeel dominant is op bepaalde punten/bij bepaalde modellen. De ontwerpen van IBM waren dominant, net als de service-organisatie, maar na de overname van Medion was de service-organisatie van Medion juist beeldbepalend. Een ander voorbeeld dat ik van een insider hoorde: bij ST Microelectronics was de bedrijfsvoering van ATES dominant. Wel opvallend hoeveel fusies dat kennelijk overleefd heeft. Bij Whirlpool Europe is Ignis lange tijd een belangrijk zwaartepunt geweest.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 3 februari 2020 21:35]

Medion? Bedoel je niet Lenovo?
Medion is in 2011 overgenomen door lenovo dus vandaar.
Ah. Weer wat geleerd.

Persoonlijk nog geen slechte ervaringen met de service. Maar heb 't dan ook enkel over zakelijke Thinkpads uit de T of W series of ThinkCentre's (Met on-site garantie).
Uiteraard is het nu Lenovo ( en dus Chinees) maar de kwaliteit van de thinkpad heeft daar mi niet onder geleden. Heb hier nog een x201 en een t410 draaien en behalve dat de accu's nu wel een beeeetje op zijn doen ze het nog best goed.Robuust spul dus.
Pas overgestapt op een Lenovo Ideapad S540-15IWL GTX met 11 GB ram en idd.. een GTX 1650 videokaart. Topding met volledig aluminium behuizing en een absurde accuduur.
En al zeker als je ze een nieuw leven in kan blazen door er een SSD erin te zetten.
€32,00 voor de adapter + €71,50 voor een m2.2242 SSD voor een laptop van 10 jaar oud... 2x de dagwaarde aan kosten voor de upgrade

pricewatch: Team Group M.2 2242 128GB

[Reactie gewijzigd door Goldwing1973 op 3 februari 2020 14:11]

Goedkoper en duurzamer dan de laptop in de container gooien en een nieuwe kopen.

Voor veel taken is een oudere laptop nog altijd prima geschikt :)
Je kunt ook de ingebouwde HDD vervangen door een sata SSD. Snel genoeg voor een oudere laptop.
Zo heb ik een X61s nog een tijdje gebruikt tot een paar jaar geleden.
Die logica snap ik inderdaad ook niet helemaal. Als de snelheid van de ExpressCard adapter toch niet sneller is waarom dan niet gewoon de HDD vervangen door een SSD.
Het is net zo goed zonde om nooit iets met die XC-sleuf te doen toch...
Heb er zelf een smartcard lezer insteken.
Hang ervan af. Sommige Thinkpad hebben/hadden 1,8" - en dat formaat vind je bijna nergens meer.

Wij hadden X301, met 1,8"...
Veel 2,5" SSD's zijn van binnen ruimschoots klein genoeg om in een 1,8" bay te passen ;)

En anders koop je een 1,8" naar M.2 adapter. Moet je alleen wel opletten dat je er geen NVMe SSD in kunt gebruiken.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 4 februari 2020 12:49]

Maar hoe erg is dat? Met de beperkte bandbreedte is SATA6 echt wel voldoende.
Maar dan is een Sata SSD van een paar 10tjes toch weer wat duurzamer.

Die dingen hebben als ik me niet vergis ook Sata 2, dus 300 mb/s. Dat is net zo snel als de PCIE 1 variant en onmerkbaar trager dan de PCIE 2 variant.

Lijkt me dus eerder een mod "omdat het kan" dan een echte serrieuze optie. Maar goed, je hebt dan wel weer plek voor een extra HDD/SSD nstuurlijk :+
Vergeet niet dat je met deze mod adapter zowel een SATA als een M.2 SSD kunt gebruiken. Er zijn niet veel laptops waar twee SSD's in kunnen.
Ik denk alleen dat het nog steeds goedkoper is om gewoon 1 hele grote te kopen.

Enige voordeel zou raid-0 zijn, maar dat is toch tricky met verschillende drives.
Maar gezien in zowel de XC als een 1.8" adapter (dat is wat die ThinkPads hebben, is me verderop verteld) niet meer past dan het 2242 formaat, ben je vrij beperkt in de capcaiteiten die je kunt kiezen. Ik zie max 512GB, en dat zou voor mij persoonlijk wat aan de krappe kant zijn.

In een M.2 adapter voor 2,5" bays past wel het 2280 formaat, dus dan kun je helemaal losgaan met een 2TB SSD :P (maarja, dan kun je net zo goed een echte 2,5" SSD pakken)

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 5 februari 2020 11:32]

En wat te denken van het toetsenbord? Huidige ThinkPads hebben nog steeds de beste toetsenborden naar mijn mening in vergelijking met de concurrentie, maar de oude ThinkPads hebben betere. Dus als je graag op dat oude toetsenbord typt, heb je geen andere keus (of je moet een ThinkPad Anniversary Edition op de kop zien te tikken).
That's not the tweaker spirit :( :P
Om er een SSD in te steken heb je dit niet nodig, volgens mij.
Het zijn Lenovo's. De echte reden is dat Thinkpad's een grote fanbase hebben. Vergelijk het met Apple, waar mensen ook op antieke hardware blijven werken omdat het nog "goed genoeg" voor ze is.
Volgens mij is 2013 nog maar 7 jaar geleden.

Wat algemener:
Leuk project! Wat je zelfs zou kunnen doen is Linux doorstarten op een NVME kaart. Op een SATA SSD zet je de kernel, initramfs en andere boot bestanden en je gebruikt de NVME kaart als root.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 3 februari 2020 14:05]

wat jij zegt heeft volgens mij nauwelijks zin. volgens de specs hebben de meeste van deze laptops een sata-II interface met een bandwidth van 300mbps.
Als je ervan uitgaat dat je een i5 of i7 exemplaar hebt met 8gb ram heb je met zo'n ding weinig aan een nvme die bovendien MAAR 500mb/s haalt.
Immers, tenzij je de goedkoopste van de goedkoopste drive kiest, is zo'n drive in vergelijking met zijn aansluiting, de kosten, en de snelheidsboost, altijd veel te duur.

Uiteindelijk kun je verwachten dat een 1st gen i5 met 8gb ddr3 ram, hoe dan ook niet (veel) meer data zal verwerken dan wat er uit een sata-II interface kan worden getrokken. Zo'n nvme uitbreiding is dus alleen interessant wanneer je

OF: toegang wilt tot een soort ultra-high-end sdcard. - waarbij je het als removeble storage gebruikt.
OF: de totale hoeveelheid opslag wilt vergroten door een extra device (vooral z'n bios zal vaak grotere sata schijven niet toelaten dus dan is een 2e schijf je enige keuze.
OF: omdat je echt gelooft dat een nvme op een 1-lane pci-e gen 1 (of 2) echt meerwaarde biedt boven een reguliere sata-II poort. *

* het enige dat je hierover kunt hopen is dat de latency (door I/O) iets lager is omdat sata via de southbridge gaat en deze pci-e lane mogelijk niet. bovendien kun je het geluk hebben dat je een pci-e gen2 poort hebt waardoor je in theorie ongeveer 1,5keer de bandwidth kunt hopen. ik heb echter sterke twijfels aan de praktijk.

[Reactie gewijzigd door i-chat op 3 februari 2020 14:40]

Een stukje hobby? Het klinkt als een enkel persoon, niet bedrijf. Dus niet de volle focus op de commercie maar gewoon een mooi projectje waar hij wellicht nog iets aan overhoudt en een groep mensen mee helpt.
omdat deze adapter niet enkel in deze laptop past. Maar in elke laptop of embedded systeem waar een Expresscard in kan. Het is namelijk een standaard bus. En deze is in heel veel voornamelijk portable apparaten gebruikt.
Mijn Macbook Pro uit 2013 komt nog prima mee hoor. En voor het Thinkpad publiek van toen is een laptop iets anders dan het voor jou is. Zeker onder Linux kun je er nog goed mee door.
Ik gebruik normaal gesproken een Microsoft Surface maar als ergens daadwerkelijks iets nuttigs moet gebeuren haal ik de Thinkpad X220 uit de la. Robuust, grote hoeveelheid poorten, fatsoenlijke performance nog steeds hedendaags. Er is echt niet al te veel veranderd in de afgelopen 10 jaar op laptop gebied. Veel van de veranderingen zijn zelfs negatief.
Tevens zijn deze dingen relevant voor bijvoorbeeld Coreboot. Dit soort projecten duren doorgaans vele jaren om goed ondersteund te worden dus het is top dat er oude modellen zijn waar dit ondersteund op is.
De modernste Thinkpad die ik heb is een E495, een goede laptop, maar een zeer slechte Thinkpad. Het toetsenbord is verschrikkelijk (voor een Thinkpad). Idem voor de touchpad. De X2[012]. series is zoveel beter wat gebruik betreft.
De echte, ouderwetse Thinkpads zitten dan ook in de P, T, W en X series. Een serie zoals de E is maar de laatste jaren geïntroduceerd en bedient de onderkant van de markt waar op elke cent bespaard moet worden.
Omdat je juist bij een oud model nog een grote snelheidswinst kunt behalen met moderne onderdelen. 10 jaar is qua processor en geheugen niet echt superoud. De harddisk was toen al de bottleneck. Verder hangt het van de componentkeuze en het ontwerp van de fabrikant af, of een computer de 10 jaar haalt. De betere halen dat vaak wel.
Omdat ik, en een hoop andere, thinkpad gebruikers gelukkiger worden van een oude T400 dan van een nieuwe macbook pro.
Heb een stuk of 4 van die dingen en ik blijf ze gebruiken tot ik ze niet meer kan repareren.
De oudste is een T400 en de nieuwste een T420 I7 met 16GB geheugen en nvidea video, die kan nog wel een paar jaartjes mee. Ik ga direct zo'n kaartje bestellen.
Mijn Lenovo Yoga 370 uit 2017 heeft ook een expresscard interface. Dus als hij hier ook op past bestel ik er gelijk één ;)
Die heb ik ook, maar echt zonder expresscard. Wel met een smartcard reader maar dat is iets heel anders.

Volgens mij zijn er helemaal geen laptops uit 2017 met ExpressCard. Ook al niet meer in 2016 of 2015 denk ik.
Ik had een HP uit 2016 met zo'n slot. Maar mijn Yoga 370 heeft het ook niet nee. ;)
Jullie hebben gelijk. Het is een smartcard reader ;)
Mijn X201 doet het nog gewoon, behalve het display aangezien ik er een paar maanden geleden op heb gestaan (zo dom geweest het ding op de trap in het donker te leggen).
Nieuw scherm is $60 op ebay maar zoek eens naar X201 exemplaren "parts only" vaak scoor je dan een scherm voor $25.
X201 is best de moeite waard om te repareren
Het is een X201T, het aanbod is veel lager helaas. Ooit gaat ie gerepateerd worden.
HP ZBooks van 5 jaar terug, die je refurbished voor 400 euro krijgt en die véél beter presteren dan een low budget laptop van die prijsklasse, hebben zo'n ding ook. Het is dus niet enkel voor irrelevante ouwe meuk.
Yep,beter in een ipod stoppen die is al ouder en kan het beter gebruiken !
Waarom doe je alsof een laptop van die leeftijd uit de prehistorie komt? Net alsof iedereen een laptop heeft van 2 jaar oud met RTX2080.
Past dit alleen in een Thinkpad laptop of ook in andere laptops met een Exprescard interface?
Van de IndieGoGo link: "Any laptop with an ExpressCard slot is compatible."

De focus op Thinkpads komt vooral omdat deze adapter onderdeel is van een bredere lijn aan Thinkpad mods waar de ontwikkelaar aan werkt.

@The Zep Man, de adapter kan direct van de SSD booten door eerst in een USB mode de NVME drivers te laden samen met de clover Bootloader. De adapter heeft hier wat USB flash storage voor:

"The adapter comes with a USB flash chip embedded inside, which can be booted from any stock BIOS. It contains the Clover bootloader, which has special NVMe drivers that can then boot your SSD. If you use Coreboot, you can boot directly to the SSD without touching Clover."

Met clover boot kan je windows, Linux, maar ook Hackintosh builds laden.
@The Zep Man, de adapter kan direct van de SSD booten door eerst in een USB mode de NVME drivers te laden samen met de clover Bootloader. De adapter heeft hier wat USB flash storage voor:
Bedoel je niet dat de laptop direct van de SSD kan booten?
De notebook kan niet direct booten via de PCI-Express Interface. De adapter heeft echter een kleine SSD via de USB interface waar wel van geboot kan worden. Door daar een boot loader op te zetten kan doorgestart worden van USB naar PCI-Express.
I see, een kleine omweg dus. Bedankt voor die uitleg
Ook @svenk91
Dat is de gekozen aanpak blijkbaar. Wat natuurlijk ook kan is je bios aanpassen met uefitool (edit: en zo booten van uefi toevoegen aan een bios zonder deze functie). Dan kun je die bootpartitie op de ssd zelf kwijt. Toevallig laatst gedaan omdat een moederbord niet nvme van pcie kon booten. Bios downloaden, wat code toevoegen in lege ruimte, bios flashen en voila.

Zelfde omweg. Meer werk om te installeren maar de adapter zou er goedkoper van kunnen worden.

https://www.youtube.com/watch?v=xFFBHkeosUU&t=397s

[Reactie gewijzigd door swel op 5 februari 2020 09:59]

Dat is de gekozen aanpak blijkbaar. Wat natuurlijk ook kan is je bios aanpassen met uefitool.
Niet alle door deze adapter ondersteunde notebooks hebben UEFI ondersteuning.
Als je coreboot (alternatieve bios) op de Thinkpads laad wel. Anders moet je van het USB flash storage gedeelte van de adapter een bootloader laden voordat je van de SSD kan booten, kleine omweg dus. Dit omdat de standaard bios niet met NVME overweg kan vermoed ik.
Ik mis die ExpressCard slots wel. Vroeger leek me dat meer standaard. Je kan dan kiezen welke uitbreiding je wil. Een 10gb ethernet, flashcard reader, ssd, high-end geluidskaart, extra usb-c sloten, wifi adaptor of 4g,5g enz.
Jup, niks mis mee idd. Nu heeft Thunderbolt 3 over USB-C ongeveer een gelijke functie, PCI-e of USB door 1 poort, maar dan zit de hardware aan een dongle/kabel buiten de laptop, wat toch een minpunt is.

Zelf had ik een laptop met afstandbediening voor presentaties die in de ExpressCard slot paste. Gebruikte de connector verder niet (ging draadloos) maar was wel heerlijk praktisch zo'n standaard opslagruimte in je laptop.
Ah, good old XPS M1530!
Met clover boot kan je windows, Linux, maar ook Hackintosh builds laden.
Nice! Het enige andere alternatief dat ik kan bedenken zonder dat extra hardware nodig is is door iets als Coreboot te gebruiken. Dit is een goede oplossing.
Lijkt er wel op, in de FAQ vond ik dit:
Any laptop with an ExpressCard slot is compatible. When it comes to ThinkPads, that includes:

ExpressCard 34: T400s, T410/s, T420/s, T430/s, T510, T520, T530, W510, W520, W530, W540, W541, W700/ds, W701/ds, P50, P51, P70, P71
ExpressCard 54: R51e, R52, R60, R61, R400, R500, T43/p, T60/p, T61/p, T400, T500, Z60m, Z61m, W500, X200/s/t, X201/s/t, X220/t, X230/t
EC54 devices can use the EC34 variant, leaving only a small cosmetic gap to one side.
Volgens de IndieGoGo pagina ook andere laptops, boot ondersteuning zal variëren per laptop maar er zit wel een bootloader ingebouwd op de kaart dus de laptop hoeft alleen van EC kunnen booten, de laptop hoeft geen ondersteuning te hebben voor NMVe.
Maar die oude laptops kunnen toch niet met NVMe onderweg? AHCI SSDs via PCIe ok...maar voor NVMe moet toch meer gebeueren dan een PCIe/Expresscardslot naar M.2 adapter.

EDIT misschien ligt het aan de Clover bootloader met speciale NVMe drivers...geen idee
The adapter comes with a USB flash chip embedded inside, which can be booted from any stock BIOS. It contains the Clover bootloader, which has special NVMe drivers that can then boot your SSD. If you use Coreboot, you can boot directly to the SSD without touching Clover.

[Reactie gewijzigd door Clemens123 op 3 februari 2020 14:33]

NVMe is gebaseerd op PCIe dus er zit op busniveau al meer compatibiliteit in dan met een SATA SSD. En inderdaad, anders doet de bootloader het werk.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 3 februari 2020 18:23]

Ja...maar het is iets wat het BIOS normaal ondersteunen moet...En dat doen oude Bios versies voor oude chipsets normaal niet.
Bios ? Je hebt het over een Thinkpad he, daar installeer je even zelf de laatste https://en.wikipedia.org/wiki/Coreboot op. Opensource Bios vervanger.
Wow ist nieuw voor mij...eens lezen :)
Coreboot is niet de enige, zo zijn er nog een paar. Het begon allemaal met Libreboot.

Ik weet trouwens niet of je deze adapter nou wel kunt gebruiken zonder een van deze gemodificeerde bios te installeren. Nevermind, in de link heeft hij het getest met een X230 en stock bios.

[Reactie gewijzigd door x280 op 3 februari 2020 22:23]

Met bootloaders kun je ondersteuning voor alles toevoegen. Een bootloader zorgt er simpel gezegd voor dat je OS van de schijf wordt gelezen en in het RAM geladen. Als je een OS met NVMe-ondersteuning eenmaal in je RAM hebt staan, kun je je computer opstarten (CPU instructie geven om dat OS uit te voeren) en heb je geen BIOS-ondersteuning meer nodig.

[Reactie gewijzigd door AlbertJP op 4 februari 2020 00:34]

Met de adapter kunnen gebruikers iedere nvme-ssd van het m2-2242-formaat in een ExpressCard-sleuf van een ThinkPad-laptop plaatsen
Dan zijn er exact 7 discs volgens de pricewatch
Er zijn legio SSD's te koop bij bijv. AliExpress, eBay etc.

Pricewatch is niet representatief voor de wereldwijde markt.
Gezien je een M.2 SSD moet hebben van een specifiek formaat, vallen er al een heleboel af. Wil je ook een beetje deftige garantie e.d. hebben, is het juist aan te raden om in NL te bestellen. Dan is de Pricewatch op zich een prima indicatie, zeker voor een moment opname zoals @Dj Neo Ziggy die aangeeft.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 3 februari 2020 17:35]

De meeste SSD's gaan niet stuk binnen 2 jaar, dus dan neem ik persoonlijk het voor lief in een oudere machine een Chinese SSD te proppen.
Dus je hebt het opgezocht maar plaatst geen link?
Staat het formaat er overal bij in de pw?
Ik begrijp ook niet helemaal in welke situatie een dergelijk product te gebruiken is. Als je een SSD wilt installeren, koop je een 2.5 inch SATA SSD. Als je meer opslag wilt, kun je waarschijnlijk de ODD vervangen door een caddy. Bovendien hoeveel SSD's met pci-e interface en 2242 formaat zijn er nou?
Dit is meer een "voor de leukigheid"-projectje denk ik. Ik heb zelf nog een T430, nog steeds een prima pc op de batterij na (beetje zwaar als laptop ook). Heb er idd een sata-SSD ingezet voor de snelheid, dit zou niet veel extra opleveren lijkt mij.
beperkt tot zo'n 500MB/s
Dan kan je toch beter voor een reguliere SSD upgrade kijken? Lijkt mij goedkoper..
Kijk nou, ik ben eindelijk submitter _/-\o_
Ik vind dit zo een gaaf project, heb nog een oude T530 liggen die nu gewoon binnenkort NVMe kan hebben, USB-C laden en meer. Echt heel gaaf, ThinkPads gaan veel te lang mee om ze niet soms eens van binnen op te frissen met mods zoals deze.
Bijzonder dat er nog zo'n markt is voor een upgrade van een 7 tot 11 jaar oude laptop. Temeer omdat de laptop ook al gewoon een SSD ondersteund in het 2,5" hdd sata slot.
Ik denk dat de T410 bedoeld wordt ipv T401 (heeft die ooit bestaan?).
Nee T410 of T400, de T41 heeft een dik PCMCIA slot en geen cardbus en de T401 bestaat niet.