Twitter verwijst voortaan naar preventie bij zoekactie op 'zelfmoord'

Twitter is een samenwerking met Stichting 113 Zelfmoordpreventie aangegaan. Het sociale netwerk verwijst gebruikers die zoeken op de term 'zelfmoord' voortaan door naar de preventiedienst. Gebruikers krijgen de contactgegevens van de stichting standaard als eerste resultaat.

Het eerste resultaat op een zoekactie naar 'zelfmoord' op Twitter is voortaan een mededeling met de vraag of de gebruiker hulp nodig heeft. 'Heb jij hulp nodig? Dan kun je contact opnemen met 113 Zelfmoordpreventie via 0900-0113 (24/7 bereikbaar) en 113.nl' staat in de melding, samen met een link naar een pagina met informatie van de crisislijn van Stichting 113 Zelfmoordpreventie.

Twitter heeft een speciaal formulier waar gebruikers kunnen melden dat mensen met zelfmoord of zelfbeschadiging dreigen. Dat formulier is nog niet in het Nederlands beschikbaar. Een team van het sociale netwerk beoordeelt het formulier en kan rechtstreeks contact opnemen met de persoon. De mededeling over hulp bij zoeken naar zelfmoord is ook beschikbaar voor mensen in Australië, België, Brazilië, Frankrijk, Duitsland, Hong Kong, Ierland, Italië, Japan, Korea, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

06-12-2019 • 16:10

64 Linkedin

Reacties (64)

64
55
34
5
0
10
Wijzig sortering
Vraag me af, als je zelfmoord gedachtes hebt, zul je dit dan opzoeken op Twitter?

Vind het een goed iniatief, maar een hele samenwerking Stichting 113 lijkt mij onnodig. Ze zouden dit kunnen implementeren door alle lokale stichtingen instanties te verzamelen en deze laten zien waar de gebruiker zich momenteel bevindt


Edit:
Bedoelen ze met de laatste alinea dat het formulier in die talen beschikbaar is of dat de melding in deze landen ook werkt?

[Reactie gewijzigd door Christoxz op 6 december 2019 16:19]

Vraag me af, als je zelfmoord gedachtes hebt, zul je dit dan opzoeken op Twitter?
Mensen die dit soort gedachten hebben willen soms mensen zoeken die het zelfde er over na denken. Om toch een soort van connectie te hebben om bijvoorbeeld er over te praten.
Klopt. Uit ervaring uit m'n omgeving weet ik (helaas achteraf) dat het zoeken naar pogingen en ervaringen gebeurt en ook heel systematisch en rationeel plaats kan vinden. Via Google, fora, Facebook groepen, Twitter, als men eenmaal bedacht heeft om dit als exit te zien uit een schijnbaar onhoudbare situatie gebeurt dat.

Overigens: als Twitter 0 zoekvragen had op deze term hadden ze hier ook niet aan mee hoeven werken, dus los van mijn eigen observatie achteraf denk ik dat Twitter genoeg aanleiding heeft dit te doen.

Goed initiatief, ik denk dat veel meer mensen geholpen kunnen worden als ze het gevoel hebben dat ze geholpen kunnen worden. Ze vragen zelden hulp uit hun omgeving helaas.
Dat begrijp ik, maar op Twitter?
Dat zou mij enigszins verbazen namelijk.

Maar goed Twitter zal zelf weten hoevaak daar op gezocht word en zal blijkbaar wel zo zijn, of het is zeer preventief.
Al zoekt iemand het op een nog gekkere plek, ik vind dat zo een melding sowieso een goed idee is.
Aan de andere kant kun je hiermee juist ook mensen op ideeën brengen.
Anoniem: 599181
@Ralph586 december 2019 18:41
Aan de andere kant kun je hiermee juist ook mensen op ideeën brengen.
Je komt nie zomaar op dit idee, ik ken genoeg mensen die er al eens aan gedacht hebben, een poging voor aandacht gedaan hebben of zelfs een echte poging.

Op zo'n momenten zoek je een vorm van aandacht, iemand die je begrijpt. Iemand die wil luisteren en als nu Twitter jou favoriet platform is.

Er zijn echt een hele hoop mensen die gered zouden worden door gewoon iemand die eens 5 min luisterd naar hen. Of wat info waar ze terecht kunnen met hun probleem.
https://www.zelfmoord1813...se%20cijfers%20-%20Europa

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 599181 op 6 december 2019 19:03]

Mensen die zoeken op zelfmoord, op zelfmoord-ideeën brengen?
Je kunt mensen niet tot zelfmoord krijgen als ze dat zelf al niet willen. Je kunt het wel proberen tegen te houden.
Ach het internet heeft wel gekkere dingen dan mensen die dit op twitter gaan zoeken.

Al helpt het 1 persoon is het al mooi, weet inderdaad dus ook niet hoeveel effect het gaat hebben maar als het 1 of meer mensen helpt kan ik het alleen maar toejuichen.
Vergeet ook niet dat je de logaritmes kunt sturen om een bepaalde richting in te gaan.

Zo kun je een deel van het verkeer afwenden en een groep die bewust door klikt scannen of er bepaalde berichten worden getoond in ‘strijd’ met hun eigen regels. Die vertoon je niet meer als eerst.

Soortgelijk probleem speelt overigens ook bij onder andere anorexia. De bubbels die daar achter zitten kunnen niet volledig altijd op inhoud worden gescand maar kunnen vervolgens ergens in de bovenste resultaten belanden omdat er vaak op wordt geklikt.


Google kan het wel en doet het waarschijnlijk ook.
Ik kan je vertellen, ik werk inmiddels ruim 2 jaar op een klantenservice van een internet provider en ik heb amper genoeg aan twee handen om te tellen hoe vaak ik iemand aan de lijn heb gehad die ik metaforisch van een dak af heb moeten praten. Zelfmoord drangen komen naar voren op de vreemdste plekken. Het is gelukkig alle keren goed gegaan uiteindelijk (iig dat neem ik aan aangezien ze maanden later nog steeds actieve klanten waren) maar dit soort meldingen op zoveel mogelijk plekken en personeel op alle locaties met menselijk contact een basis training geven hoe met mensen om te gaan die zelfmoord neigingen hebben zou niet verkeerd zijn.
Hoezo? Op twitter heb je vrij hechte communities hoor :)
Precies, het is vaak een lange weg van de gedachte hebben en het daadwerkelijk uitvoeren. Al zou er maar één leven mee gered kunnen worden dan is dit initiatief van Twitter het al waard.
Nu weet ik weinig van Twitter, maar op google word er wel veel op gezocht. Stiekem zijn er best wat zoektermen op searchengines waarbij 113 bovenaan zal staan.
Dat zegt natuurlijk niets over hoevaak hier op gezocht word... Kan ook prima beleid van google zijn om die resultaten wat hoger te plaatsen.
Je kunt de trends bekijken. De afgelopen ~5 jaar is het zoeken op zelfmoord plegen op Google bijna verdubbeld.

Trouwens ook weer typisch Google VS Bing.
https://i.imgur.com/ZCO3LNO.png
Google helpt met preventie, Bing verteld je hoe je er het beste een einde aan kan maken.
"Je kunt de trends bekijken. De afgelopen ~5 jaar is het zoeken op zelfmoord plegen op Google bijna verdubbeld."
Zegt me ook vrij weinig zonder verdere informatie, wellicht is het aantal zoekopdrachten sowieso wel verdubbelt de laatste 5 jaar.

Toch wel een stuk nuttigere resultaten bij bing objectief gezien ;)
Hij zoekt namelijk niet naar preventie maar naar manieren om het voor elkaar te krijgen.

[Reactie gewijzigd door Sergelwd op 6 december 2019 17:54]

Dat bedoel ik een beetje met typisch. Bing geeft je letterlijk wat je zoekt. Google geeft je wat het denkt dat je zoekt.

De trend is relatief https://images.fastcompan...ailing-suicidal-users.png
Dan heeft google een rijke fantasie.

De grafiek die je stuurt zegt juist weer 0,0
Wat is nu het nut om een voorgekauwde conclusie in zo een grafiekje te gooien??

[Reactie gewijzigd door Sergelwd op 6 december 2019 20:01]

3 jaar geleden kwam de eerste serie van 13 reasons why uit. Dat zal ongetwijfeld voor meer zoekresultaten hebben gezorgd.
Een serie met vrij weinig kijkers die effect heeft op de zoekresultaten van google??
Gelukkig is het niet de baan van een zoekmachine om zelfmoord te voorkomen.
Je zoekt toch ook op hoe je er een einde aan maakt? Dan wil ik die resultaten en niet een verwijzing naar een of ander nummer. En er zijn zat legitieme redenen om dit op te zoeken. Bijvoorbeeld als je iemand anders van kant wil maken en dat liever niet met je zoekmachine wil delen. :P
Dit gaat wellicht enigszins off-topic, maar de stichting kan alleen maar helpen. De daadwerkelijke uiteindelijke beslissing ligt nog altijd bij de persoon zelf. Dat is uiteraard nooit het doel van een instantie die er voor staat om zelfmoord te verminderen. Nu ken ik de situatie van jouw kennis niet, wat er gebeurd, voorgevallen is en wat het gevolg was, maar ik kan mij niet voorstellen dat de medewerker van 113 andere intenties had dan deze persoon te helpen.

Het lijkt mij des te beter om een instantie als dit (hulp instantie, preventie instantie) gecentraliseerd te houden, zodat de communicatie met geallieerde partijen zoals ziekenfondsen, ziekenhuizen, artsen etc. etc. via 1 organisatie loopt, i.p.v. dat deze instanties door een heel netwerk benaderd worden.
113 zal ook niet claimen dat ze alles kunnen voorkomen. Maar er zijn genoeg voorbeelden waarbij het wel geholpen heeft.
Veel mensen die spelen met de gedachte van zelfmoord willen vaak gewoon een luisterend oor voor hun probleem of advies van iemand voor een situatie waar ze zelf geen uitweg meer in zien en 0900-0113 wordt regelmatig gebeld. Daar zitten getrainde mensen die weten hoe ze met de situatie om moeten gaan. Het is altijd beter om mensen richting een expert te sturen. Dus als iemand zelfmoord overweegt kan het 0900-0113 telefoonnummer niet vaak genoeg worden getoond.
Dat is nogal een kortzichtige opmerking. Er zijn mensen geweest die van plan waren zelfmoord te plegen, 113 belde ipv 0900-0113 en geen gehoor kregen en uiteindelijk zelfmoord pleegden. De oorzaak voor de zelfmoord bij het telefoonnummer leggen slaat dan nergens op. Het komt ook voor dat mensen het juiste nummer bellen en alsnog zelfmoord plegen. Ook dus niet de schuld van de hulpverlener of het telefoonnummer.
Inderdaad, zelfs als mensen niet geholpen kunnen worden of op andere gedachten gebracht worden kan je de hulplijn daarvoor niet verwijten. Niet iedereen valt op andere gedachten te brengen.
Waarom zou je zoeken op zelfmoord? Vanuit beide perspectieven gezien snap ik dat niet helemaal, zeker niet op Twitter. Zou je als suiciaal persoon specifiek zo zoeken? Logischer (zoals nu het geval is), zou je zoeken op twitter naar bv zelfmoord van die Zuid Koreaanse dames. Even lomp gezien, als ik dood wil, zou ik dan 'zelfmoord' opzoeken, of 'polsen doorsnijden verticaal/horizontaal'?

Al vraag ik me af, kan je straks nog wel 'normaal' naar zaken zoeken? Je zoekt bv info over zelfmoord van een bekend persoon, woord 'zelfmoord' erin en hoppa, alarmbellen. Zo zijn er wel meer woorden die vandaag de dag een compleet andere lading hebben gekregen dan waarvoor je ze initieel zou opzoeken (dick.. haha), dat je weer in dat bepaalde gebied komt: je past iets aan wat effect heeft op iedereen, om uitsluitend dat kleine groepje dat wél zoekt naar deze termen te willen helpen?

Maar even dit bericht zelf
https://twitter.com/search?q=zelfmoord&src=typed_query
Wat komt er jesus groot in scherm als eerste hit? Die screenshot van dat bericht. Máár wat is het? Een link naar nu.nl :/
https://tweakers.net/ext/f/S2aQMKIzloca3p6e1CvBOI5I/full.jpg
Daar hoort gewoon het twitteraccount van @113 te moeten staan, geen domme link naar een nieuwssite.

Maar stapje verder, hoe serieus nemen we dit nu eigenlijk? Begrijp me niet verkeerd, maar als krantenkoppel volstaan met de termen 'tot wanhoop gedreven en overwoog zelfmoord'. Horen wij dan niet deze woorden uitsluitend te 'reserveren' voor de mensen die echt met deze gedachtes lopen? En het niet metaforisch proberen te gebruiken om zo wat viral en trending termen mee te pikken om zo wat extra lezers te bereiken? Want nu gaat de term zelfmoord uitsluitend over die uitkeringsproblemen, 0,0 heeft daar enige focus op voorkomen van zelfmoord in z'n geheel.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 6 december 2019 16:41]

Waarom zou je zoeken op zelfmoord? Vanuit beide perspectieven gezien snap ik dat niet helemaal, zeker niet op Twitter. Zou je als suiciaal persoon specifiek zo zoeken? Logischer (zoals nu het geval is), zou je zoeken op twitter naar bv zelfmoord van die Zuid Koreaanse dames. Even lomp gezien, als ik dood wil, zou ik dan 'zelfmoord' opzoeken, of 'polsen doorsnijden verticaal/horizontaal'?
Suicidale mensen snappen echt het verschil tussen Twitter en Google nog wel. Het antwoord (men zoekt naar begrip, een verhaal dat lijkt op dat van hun) is al genoeg gegeven in de bovenstaande reacties.
Al vraag ik me af, kan je straks nog wel 'normaal' naar zaken zoeken? Je zoekt bv info over zelfmoord van een bekend persoon, woord 'zelfmoord' erin en hoppa, alarmbellen. Zo zijn er wel meer woorden die vandaag de dag een compleet andere lading hebben gekregen dan waarvoor je ze initieel zou opzoeken (dick.. haha), dat je weer in dat bepaalde gebied komt: je past iets aan wat effect heeft op iedereen, om uitsluitend dat kleine groepje dat wél zoekt naar deze termen te willen helpen?
Bij NOS staat sinds een tijdje ook onder elk bericht waarin iemand zelfmoord heeft gepleegd of het over een zelfmoord gaat, een klein blokje met “Heb je hulp nodig? Neem contact op met 113-zelfmoordpreventie.” Het zal de mensen die het niet betreft geen bal interesseren dat her er staat, maar het blijft bij de mensen die het wel betreft wel makkelijker bij zo.

Het is niet bedoeld om levens te redden met een NOS-artikel, maar het is om de hulplijn exposure te krijgen op die plekken waar het relevant is. Als je ooit zo’n artikel hebt gelezen, blijft die hulplijn toch ergens in het achterhoofd zitten. Mocht een persoon dan ooit dermate wegzakken dat hij/zij suïcidaal wordt, is het een enorme winst als er dan de wetenschap is dat er een hulplijn bestaat, dan als je pas op dat moment de zoektocht moet beginnen.

Dus ja: je past iets aan voor iedereen waar slechts een klein gedeelte (al denk ik dat je schrikt hoeveel minder klein die groep is dan dat je je realiseert) baat bij heeft, maar is het een aanpassing waar de rest schade aan lijdt? Is het een win-lose? Of is het een win-whatever?

De grootste winst zit hem in het laagdrempeliger maken van het uiten van die gedachten. Juist die nieuwsartikelen waarbij wordt gezegd dat die persoon zelfmoord heeft gepleegd en wat de situatie van dat persoon is, met daaronder een kleine verwijzing met “als jij ook wel eens aan zelfmoord denkt, praat er dan vooral over he! Hier is een hulplijn!”, kan enorm helpen. Vergeet niet dat er een enorm taboe heerst op het praten over zelfmoord en dat je vaak slecht tot niet wordt begrepen door niet-ervaringsdeskundigen. Mocht je dan ooit dapper genoeg zijn om het op tafel te stellen en je krijgt alleen maar terug “ja, wat vervelend. Ik zou gewoon proberen door te gaan, tijd heelt alle wonden”, dan wordt de drempel voor een volgende keer alleen maar groter. Kunnen praten met professionals (en vaak ervaringsdeskundigen) die je gedachten niet bagatelliseren en je op concrete wijze proberen de komende uren/dagen/weken door te komen, is dan een gigantische uitkomst.
Maar stapje verder, hoe serieus nemen we dit nu eigenlijk? Begrijp me niet verkeerd, maar als krantenkoppel volstaan met de termen 'tot wanhoop gedreven en overwoog zelfmoord'. Horen wij dan niet deze woorden uitsluitend te 'reserveren' voor de mensen die echt met deze gedachtes lopen?
Wie ben jij om te bepalen of iemand zelfmoordgedachten heeft of niet? Moet iemand eerst hangen voordat zijn woorden serieus moeten worden genomen? Want dan ben je te laat.

Nee, absoluut niet. Ik zit zelf waardeloos in mijn vel en #praaterover, ik heb ook met enige regelmaat gedachten aan de dood. Als de ontwikkeling van de afgelopen jaren iets heeft gedaan voor mij persoonlijk, is dat het mij heeft doen inzien dat ik echt niet de enige ben met deze gedachten, dat het van wezenlijk belang is om op het juiste moment hulp te zoeken als je het gevoel hebt dat nodig te hebben en waar je die hulp kan vinden, zei het ambulant (GGZ crisisdienst, 113 zelfmoordpreventie) of structureel (psycholoog/psychiater). Het gaat juist volledig mis met deze mensen als ze aan zichzelf worden overgelaten met hun gedachten zonder die te kunnen ventileren, en zonder handvatten om met die gedachten te leren omgaan en te begrijpen waar ze vanaf stammen, en de extra aandacht en exposure die vooral 113-zelfmoordpreventie heeft gehad in de afgelopen jaren, tezamen met onder andere series als 13 Reasons Why (al heb ik daar wisselende ideeën bij) verlaagt die drempel enorm. Deze campagne om zelfmoord beter bespreekbaar te maken af doen als een hype is ronduit respectloos.
Máár wat is het? Een link naar nu.nl :/
Je hebt de link duidelijk niet aangeklikt: het is een link naar de website 113.nl
En dat "jesus groot"? Op mijn IPad valt dat echt wel mee.

Maar stapje verder, hoe serieus nemen we dit nu eigenlijk?
Misschien jij niet, maar de rest van de wereld gelukkig wel.
Zoals al eerder gezegd werd: al wordt er maar 1 persoon hiermee geholpen is het het al waard.

Want nu gaat de term zelfmoord uitsluitend over die uitkeringsproblemen, 0,0 heeft daar enige focus op voorkomen van zelfmoord in z'n geheel.
Geen idee wat je hier aan elkaar loopt te koppelen, maar dit slaat echt de plank mis. Lees je eens in: 113.nl
Dan zul je zien dat uitkeringsproblemen bar weinig te maken hebben met zelfmoord (hoewel triest genoeg dat soms ook aanleiding is of bij draagt aan zelfmoord).
Misschien een wat aparte vraag... Waarom zou je op twitter überhaupt gaan zoeken op 'zelfmoord'?
Misschien een wat aparte vraag... Waarom zou je op twitter überhaupt gaan zoeken op 'zelfmoord'?
Mensen die dit soort gedachten hebben willen soms mensen zoeken die het zelfde er over na denken. Om toch een soort van connectie te hebben om bijvoorbeeld er over te praten.
Voor mij had het juist niets te maken om met anderen te praten. Dat wilde ik juist niet. Wel zoveel mogelijk erover lezen, mogelijkheden, nieuwsberichten

[Reactie gewijzigd door Myliobatis op 6 december 2019 16:47]

Terechte vraag, maar het is nu eenmaal zo dat mensen die met deze gedachten rondlopen wel vaker ‘zelfoord’ opzoeken op het internet.

instagram geeft een soortgelijk bericht al langer weer. Mijn vermoeden is dat als mensen met deze gedachten geen resultaat bij het ene platform vinden ze wel verder zoeken bij een ander platform.
Heel simpel: omdat het kan.
Vind het trouwens belachelijk dat het telefoon nummer 113 tot maart moet wachten voordat men hier naartoe kan bellen. Mensen krijgen nu een bandje te horen dat ze een ander nummer moeten bellen.

Op mijn eigen telefooncentrale kan ik zelfs een nummer doorverbinden.
Als ze het nou een naam hadden gegeven die niet verbonden was met een telefoonnummer, zoals "Zelfmoordpreventie", "Eindlijn" of "Zelfmoordtelefoon" oid, was er geen probleem.

Ik vind het onwenselijk dat een "hotline"-nummer gebruikt wordt voor een handeling waarin men zelf de regie in handen heeft. Daarnaast, wie gaat straks trouwens de kosten door zakbroekbellers betalen als 113 landelijk geïmplementeerd is? Ook lekker typo-gevoelig met 112.
Het is mooi dat er iets voor is. Hoeft niet duur te zijn. Tegenwoordig kun je gratis bellen dus heel duur zal het niet zijn zon nummer portieren.
In andere landen hebben ze al jaren verschillende noodnummers in de 11x reeks zonder noemenswaardige problemen.
In België doet men dat ook in kranten, op de radio en tv ... geen idee hoe dat in Nederland zit. Vind het wel ok dat men het doet.
Anoniem: 320788
6 december 2019 16:36
Goede stap, en tuurlijk helpt het niet iedereen.

Maar er over praten helpt, en een lotgenoot/ervaringsdeskundige/hulplijn vinden kan belangrijk zijn.

Al is het maar om er gewoon over te kunnen praten.
In een normale setting met "normale" mensen zijn deze gevoelens bijna onbespreekbaar.

Ik ben er blij mee, net als dat google 113 boven aanzet. Nu nog het telefoonnummer wijzigen naar 113 voor de duidelijkheid.
Mooi initiatief, zelf gebruik ik geen twitter dus weet niet in hoeverre de zoekbalk wordt gebruikt, en dus ook niet of het nut heeft. Maar zeker beter dan niks doen.
Wat kwam er dan op twitter hiervoor bovenaan te staan als je dan zoekte op zelfmoord ?
Miscchien alle nieuwsartikelen waarbij iemand zichzelf om het leven heeft gebracht ?

Lijkt me sterk dat er dan een mooie tutorial '' hoe van een brug te springen'' als eerste werd weergeven.

[Reactie gewijzigd door Nostalgmus op 6 december 2019 18:33]

Tweets waarin het woord zelfmoord of #zelfmoord voorkwam.
FYI, dit is de Belgische versie: http://prntscr.com/q7humn
Twijfel maar ach waarom niet. Ik reageer liever niet op tweakers want ik ontbeer vaak de technische kennis qua diepgaande inhoud, maar lees graag want ik leer heel veel. Maar in deze ga ik het toch doen.

Ik was een lange periode actief op een groot ondernemers forum waarin een hechte groep ontstond van circa 20+ ondernemers die daar pro-actief mee bezig waren en ook hun eigen chat groep hadden. Een hechte groep dacht ik maar wel 3 zelfmoorden (en schrijnend want vrouw en kinderen achterlaten met schulden en alle ellende) in 4 jaar tijd. Die we niet zagen aankomen ondanks dagelijks/wekelijks contact. En vier jaar geleden zat ik ook wel op dat niveau en nu schipper ik er ik doorheen maar weg is het absoluut niet. En niemand van mijn vrienden heeft het ooit geweten en weet het nog steeds niet. Dus aandacht zoeken, veelal niet denk ik (depressie is een lastig ding).

Uit praktijk weet ik dat zo'n nummer werkt op het impulsieve moment. Ik snap de reacties zeker wel en dat 113 niet werkte snap ik nog steeds niet want verwarrende communicatie is niet handig. En niet is iedereen communicatievaardig en al helemaal niet rationeel denkend. En ja je zoekt op dat soort termen want zelfmoord denken is naar mijn ervaring totale paniek.

Oplossingen krijg je niet uit zo'n lijn, maar het haalt wel de angel eruit. Ik hoop alleen dat 113 ook de kennis krijgt om je verder te helpen naar de juiste route voor de eventuele oplossing i.p.v. enkel het luisterende oor. Maar koppelingen naar derden is ook erg eng qua privacy.

Maar dat het breder zichtbaar wordt op bepaalde kernwoorden op de diverse platforms kan ik alleen maar toejuichen en ik geloof niet dat dit perse traffic kan genereren. Met de uitzonderingen als Pauw of DWDD hierover een korte periode trendingtopic hebben, maar dat is mijns inziens niet erg.

[Reactie gewijzigd door MichaD op 7 december 2019 02:48]

Ja, maar dacht geen referenties te plaatsen omdat jullie een eigen platform zijn, dus leek mij niet zo netjes.