Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 64 reacties
Bron: Madonion

Bij MadOnion en Stomped zijn de eerste screenshots van 3DMark 2001 verschenen. Dit programma van MadOnion is één van de meest gebruikte benchmarks in reviews, vooral als het over videokaarten of processors gaat. Terwijl je met open mond (nouja, de eerste keer in ieder geval ) naar de spel-scenes en speciale effecten kijkt wordt je score bepaald. Ook kun je uitgebreide details opvragen over de samenstelling van deze score.

Deze plaatjes van de volgende versie zijn genomen met een resolutie van 1024x768 in 32 bit kleur en met 2x FSAA aan. Aan de bloedmooie beeldkwaliteit en de vele details te zien heb je waarschijnlijk een beest van een systeem nodig om een goede score te halen, maar da's dan ook de bedoeling van een benchmark :

3DMark 2001 screenshot
3DMark 2001 screenshot
3DMark 2001 screenshot

Je kunt op de plaatjes klikken om ze op te blazen. Het is nog onduidelijk wanneer deze versie gereleased wordt. Ondertussen zullen we het moeten doen met 3DMark 2000, die overigens gratis te downloaden is.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (64)

Even voor de gamers:
Waar denk je dat het eerste shot uit komt?? nou ik weet het wel bijna zeker: Max Payne!!! :*) (een game waar ik vol smart op wacht :))
En hoe ik dat zo zeker weet? Kijk maar eens in de aftiteling van 3Dmark 2000, daar staat in dat de Max3D engine van Remedy is gebruikt, dat is dus de 3D engine waar Max Payne op gaat draaien.
Dit betekend voor mij 2 goede dingen:
1. We krijgen alvast wat van Max Payne te zien
2. Het zal niet lang meer duren voor Max Payne verschijnd. (nadat 3Dmark2001 er is)

P.s. ik hoop dat 3Dmark2001 ook een beetje overweg kan met de Radeons etc. en niet alleen maar Nvidia kaarten zulke hoge scores geeft zodat we eens beter kunnen vergelijken.
Volgens mij is dat die scene uit The Matrix ? Of ben ik bevooroordeeld door deze roelante film ? :)
Het spel (Max Payne)is ook wel geinspireerd door de film The Matrix, vandaar :)
Ik denk toch echt dat het om een stukje uit het spel gaat.. aangezien ze al de engine gebruiken.
3D Mark 2000 gebruik gewoon directx (direct3d). Dat is een 3D API, staat los van nVidia, Ati, 3DFX of enig andere GPU-bakker. Dat een Radeon brak presteert zegt daarom mijns inziens ook meer over de radeon dan over 3dMark.
Ja, een spel als Unreal Tournament gebruikt ook gewoon D3D, OpenGL, Glide en S3TC. En toch spreken we van de Unreal-engine, en een Quake-engine, en een Half-Life-engine. Zo ook een Max3D engine. Niemand sprak hier over een API...
nee idd, maar ik denk dat Burat doelde op
P.s. ik hoop dat 3Dmark2001 ook een beetje overweg kan met de Radeons etc. en niet alleen maar Nvidia kaarten zulke hoge scores geeft zodat we eens beter kunnen vergelijken.
en aangezien 3dmark 2001 D3D gebruikt, ligt het aan de implementatie van D3D van de radeon (of de radeon zelf) dat ie zo brak draait, en dus NIET aan 3D mark. 3D mark gebruikt geen video-kaart-specifieke dingen (praat dus niet rechtstreeks met de video kaart), maar doet het via D3D. En dat is ook precies waar D3D (en een API in het algemeen) voor is ontworpen, om het allemaal op dezelfde manier te laten werken en het dus voor de programmeur makkelijker te maken zodat ie niet rekening hoeft te houden met het feit dat verschillende hardware verschillend werkt.

/edit: typo
Je hebt gedeeltelijkgelijk want de Max3D Game engine die heeft ook invloed op de score en vergeet niet dat nVidia beter op 16bit werkt en hierdoor altijd beter scoort in 16bits test radeon is puur 32bit
Als ze een engine gebruikte die triple textures per pas gebruikte dan zak nVidia als 'n kaarten huisje in elkaar met z'n dubbel textures

Madion moest eigenlijk veel verschillende Engines gebruiken met verschillende eigenschappen
Wat ongelooflijk vet zeg!! Hier heb je idd 1Ghz+ voor nodig om het een beetje knap weer te geven. Ik vraag me af of de scores nu ook anders berekend worden of dat er gewoon doorgeteld wordt.
ik denk dat ze anders berekend worden, als ik nl op 1 comp 3dmark 99 en 3d mark 2000 draai krijg ik 2 verschillende scores, neem aan dat dit niet is als ze t zelfde berekend worden :)
3DMark99 MAX is gebasseerd op Directx 6, 3DMark2000 is gebasseerd op Directx 7 dus daar zit het verschil waarschijnlijk ook in...

(correct me if i'm wrong ;))
Het weergeven is meestal het probleem niet, maar het soepel laten spelen wel.

Kijk maar eens bij plaatje 2 en 3 naar FPS rechts.
11 en 7 is nou niet echt denderend veel moet ik zeggen.
Als dat een P3 1Ghz. is, dan vrees ik het ergste voor veel systemen.

Nu ik die plaatjes wat beter bekijk kan ik nou niet echt zeggen dat ze die hand van die man op plaatje 1 zo mooi hebben gemaakt.
Toch wel weer jammer, maar dat mag hopelijk niet baten als de rest zo veel moois weet te bieden.

* 786562 Louis-Paul
Ik denk dat deze natuurlijk nog meer gebruik gaat maken van T&L zoals (d8 ik) stukkie beter is in de NV20, kijk maar eens naar dat gezicht, lijkt zeeer echt :P
en bovendien als ze die dingen op de beste kaart hebben gedraaid die ze nu hebben en de scores zijn 11 en 1 frames.... ben benieuwd met m'n GeForce256-SDR ;(

En wat ik nu zo denk, waarom gaan ze daar bij madonion.com eigenlijk geen spellen bouwen? Kwaliteit hebben ze :9
"En wat ik nu zo denk, waarom gaan ze daar bij madonion.com eigenlijk geen spellen bouwen? Kwaliteit hebben ze "
Volgens mij zit een deel van Remedy achter 3Dmark, (of omgekeerd) ze gebruiken in ieder geval de 3DMax engine van Remedy die gebruikt gaat worden bij Max Payne (waarvan het 1e screenshot waarschijnlijk een plaatje is)
kijk maar eens naar dat gezicht, lijkt zeeer echt
maar kijk is naar de hand
die ziet er dan weer uit of er errug weinig polygonen zijn gebruikt
1 FPS !!! op die onderste. Hier heb je inderdaad wel een heel erg bruut systeem voor nodig. Ben zeer benieuwd !
Kijk heel heel erg goed het is 7fps geen 1fps, ok alsnog baggere score.
Enne die demo is haast zeker op een vette bak gedraaid wie gaat er nou zo'n demon op een athlon500 met geforce2 mx benchen ik zeg express geforce aangezien TNT geen FSAA ondersteuning heeft :P

Maar check die detail op dat gebouw erachter op die laaste screenie je ziet die balken gewoon vind je het gek dat je zo'n ragbak nodig hebt
Dat word dus een DIA show kijken op mijn Athlon 500 met TNT2 ;)
Nou het is niet zo erg, volgens mij zijn het er 7.....
Ik ben nu einde lijk lekker de eerste die reageer
op deze topic

Zeer mooi een leuke screenshot's
ik ben benieuwd wanneer ie uitkomt.
want 3d mark 2000 kan het niet voor werken voor mij
Super systeempje :9 :9 :9 :9 :9 :9 :9 :9 :9
Kijk als je nou wat wat minder tekst had getypt he.. ;)
Het zal wel weer aan mij liggen, maar toen ik het eerste plaatje zag moest ik op de een of andere manier direct aan Mika Hakkinen denken... :?

Laat ik die man z'n naam maar eens goed spellen, he?!
Hmm, MadOnion heeft connecties met Remedy Entertainment en dat bedrijf is opgericht door ex Future Crewwers. Future Crew en Hakkinen komen uit Finland :).

1) Die dude is Hakkinen
2) Alle Finnen zien er zo uit :)
MadOnion bestaat geloof ik uit mensen van het vroegere Sonic PC en EMF. Remedy heeft inderdaad FC leden (oa. Marvel) en Bitboys heeft als ik me niet vergis de twee legendarische coders PSi en WildFire in dienst. Wat Trug is gaan doen weet ik niet (misschien wel bij Remedy?)

Trouwens, geinig dat je de scene kent Femme :)
Future Crew is dat niet die ene groep die ooit een of andere demo-competitie hebben gewonnen met 2nd Reality? Die later geremaked is naar D3D benchmark Final Reality? En Hieruit is 3D-Mark voortgekomen? :Y)

2nd Reality roelde echt wel! 3D onder DOS op een 386! > :) Had trouwens ook vet heftige sound :P

Ik zal es kijken of ik m nog heb :+
ha,
\[euh, moderator, ik ga nu off-topic]
Nu je het zegt, hij lijkt er inderdaad erg op! B-)
\[/off-topic uit]
ik vind de benchmarks erg betrekkelijk...

op beide systemen hier thuis krijg ik een extreem lage cpu score .... en dan heb ik het over een
dual p3-912 en een dual p3 1ghz ..onverklaarbaar .
mijn systeem gemeten met andere die ook een gf2mx hebben [asus v7100] is vet laag ..ik heb 3700 3d marks. volgens mij ligt het aan w2k , dus ik hoop dat deze w2k wel goed ondersteunt.verder moet ik zeggen dat ik de testscreen/movies erg mooi vind .. ook van xl8r .
Dat ligt aan de driver en zooi van/voor win2K en ME. Die zijn hardstikke bagger. Kijk maar eens naar je FPS tijdens een Game. Bij mij is het verschil meer dan 10 FPS (normaal 70 FPS) in CS.
Je win2k drivers duidelijk...
Vroeger haalde ik maar 3400 bij de 3d mark 2000 score en pre 6.30 drivers...
Met de 6.30 ging deze naar 5600
en nu met de 6.49 haal ik 7300 (en mijn geforce2 een beetje getweaked)... en allemaal getest op 1024*800(32bits).
Zo zie je maar, de Win2k drivers zijn eindelijke games wize, volwassen geworden zoals hun win 9* broertjes...
Ik zou zeggen, d/l de laaste drivers 6.50 en probeer hiermee eens (Nvidia drivers bedoel ik, niet de asus zelfs)...

En ik zie juist dat je de MX versie hebt, hou er zwaar rekening mee dat deze ZWAAR beperkt is op bandbreete (iets wat 3d mark goed stressed)... Ik dacht dat +-4000 de normale score was voor een Geforce2 Mx...
jah Direct3d is langzaam in win2k, drivers lossen dit ook niet op.. wel een beetje beter maar nog niet zoals in win98.
OpenGL is daarintegen iets sneller dan win98 bij mij. Daarom gebruik in win2k voor Quake, editen en muziek maken. Win98 voor games.
Win2k is dus niet kut, maar gewoon langzaam in Direct3D.
Ik haal in win2k ongeveer 5000marks met een Geforce DDR en Tbird1100. Met Geforce GTS 7000 marks in win2k en 8000 in win98.

Ik denk trouwens niet dat deze benchmarks zozeer cpu afhankelijk zijn. Tuurlijk zijn ze dat wel maar niet zo als iedereen hier schijnt te denken. Meer dan de helft begint gelijk over 1ghz cpu's en noem maar op. Wat een bull!. Dit zijn duidelijk benchmarks geschikt voor de NV20. Kan je die plaatjes bij de XBoX nog herinneren? komt toch steeds dichter in de buurt niet waar?
Effe over dat Max Payne... ik kan mij herinneren toen ik nog met een 28k8 modempje allemaal BBs-sen leegtrok, dat er al melding van dat spel werd gemaakt (1994/1995).... zijn ze zo lang bezig met een spel ??? Als dat plaatje een afspiegeling is van het spel dan wordt het wel wreed,... en maar goed ook dat ze dat dan niet 2 jaar geleden gereleased hebben,... anders zag het er veel Duke 2d uit !! gegegeg
Ken je die jongens van bitboys nog?? :P
Die hebben ook een hoop beloofd
Zou 3dMark2001 ook Bspline ondersteuning gaan testen? (8>
Dus afgeronde hoeken, i.p.v. die gehoekte hand in het eerste plaatje.
curved surfaces worden meer gebruikt in de wereld zelf (statische objecten en muren enzo) omdat models over het algemeen te klein zijn of veel te veel bewegen om het te kunnen zien (zoals die hand.. wie kijkt er nou naar tijdens het spel... tijdens een screenshot...tja...).

Models worden gewoon op de normale manier gemaakt met een aantal polygonen, en later wordt het aantal polygonen teruggebracht voor andere LODs (Level Of Detail)

Maar goed, dit is de gebruikelijke manier, maar het hoeft niet persee :)
Ben benieuwd wat deze gaat doen bij mij op m'n TNT1 chip en de transgaming wine patch onder Linux :P
3dmark2001 doet het voorlopig nog niet op linux. De transgamingpatch ondersteunt voorlopig slechts tot directx7.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True