Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

AMD Link-app laat pc-games naar Android TV en Apple TV streamen

AMD heeft zijn bestaande Link-app een update gegeven waarmee gebruikers hun pc-games nu ook kunnen streamen naar televisies met het Android TV-besturingssysteem en Apple TV-apparaten.

AMD meldt dat de Link-app televisies met Android TV 7 of hoger ondersteunt, evenals Apple TV's van de vierde en vijfde generatie die minimaal op tvOS 12 draaien. Daarnaast hebben gebruikers een pc met een Radeon-gpu nodig en Radeon Software Adrenaline Edition 19.7.1. Gebruikers kunnen eventueel ook versie 19.5.1 gebruiken, maar dan werkt de automatische herkenningsfunctie niet en moet handmatig een verbinding tot stand worden gebracht. Gebruikers die via Apple TV of Android TV pc-games willen spelen, zullen ook een controller moeten aansluiten.

De Link-app kwam oorspronkelijk in 2017 uit en was toen nog vrij beperkt. Het programma mistte toen de capaciteit om games over het eigen thuisnetwerk te streamen en was vooral bedoeld voor het tonen van informatie over de videokaart of voor het starten van ReLive voor het opnemen en delen van gameplay-video's. Later kreeg de app de mogelijkheid om games naar vr-brillen, mobiele telefoons en tablets te streamen. Hiermee werd Link in feite vergelijkbaar met Steam Link. Daarnaast was het al mogelijk om films of willekeurige programma's die op de desktop draaien naar smartphones of tablets te sturen en bedienen.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

15-07-2019 • 17:37

36 Linkedin Google+

Reacties (36)

Wijzig sortering
Wat wordt er juist bedoeld met dat de AMD Link-app enkel software matig is? Bedoelen ze hiermee dat er geen gebruik wordt gemaakt van hardware encoding om het beeld te comprimeren en te streamen? Bieden AMD CPU's/GPU's dat niet aan?
Ik heb die passage geschrapt om verwarring te voorkomen. Ik bedoelde dat Steam Link voorheen een fysieke kastje nodig had voor het streamen van de games, maar dat is inmiddels niet meer het geval.
Ik denk dat ze bedoelen dat steam link inc de valve hardware is. Steam inhome streaming is ook de alleen software.
Maar bij je Steam client kan je wel instellen of die gebruik kan maken van nvenc, wat de hardware matige encoder van je nvidia kaart aanspreekt. Indien je een Intel GPU hebt heb je ook een gelijkaardige optie, maar er is ook de software optie, welke je CPU dan aanspreekt om het encoden te doen, vandaar de vraag. ;) De tekst deed het lijken alsof de AMD implementatie enkel softwarematig zou kunnen.
Als je je cpu het encoden moet laten doen zal dat nog best pittig zijn lijkt me :? Heb je dan een behoorlijke cpu nodig of?
Video encoding is vrij goed paralleliseerbaar. Dus hoe meer CPU cores je hebt, des te beter je CPU het zal kunnen trekken. Echter neemt het wel serieus wat processing in beslag, dus is dat niet ideaal als je wil gamen, en je games ook baat hebben bij meer cores. Maar veel ligt ook aan de kwaliteit/compressie ratio die je wil aanhouden. Sterkere compressie vergt vaak ook meer kracht.
Daarom de hardware matige encoding, dan neemt een specifieke chip het voor zijn rekening, en blijven je cores vrij voor de andere taken. Intel CPUs komen vaak met geïntegreerde, zwakkere GPUs, maar hebben wel die hardware matige ondersteuning, en kunnen prima daar voor ingezet worden.
Compressie op een thuisnetwerk wat over het algemeen een flink stuk sneller is dan de gemiddelde internet verbinding en ook nog eens door veel minder latency word gehinderd...waarom zou je in die situatie resources van je GPU/CPU spenderen aan compressie?

Die resources kunnen beter besteed worden aan het nog vloeiender laten lopen van de game of whatever je op die manier naar je TV/laptop/tablet/phone toe streamed. SmartTV's kunnen vaak net zo gemakkelijk via een UTP kabel aan je netwerk worden gekoppeld, wat de snelheid alleen maar ten goede komt.
Daarom de vraag of het hardware matig wel of niet ondersteund wordt. Als je AMD kaart ondersteuning biedt voor hardware encoding, dan bespaar je zowel resources op je netwerk (wat voor velen toch nog steeds ook draadloos is, en de 2.4GHz band best crowded is, alsook 5GHz niet altijd deftige dekking heeft in huis), dan is compressie alsnog wenselijk lijkt me. Indien hardware matige encoding ondersteund wordt, heb je nauwelijks last van tijdens het spelen, omdat het toch op een apart deel van de chip draait.
Ze ondersteunen het. Navi kan zelfs meer streams tegelijk encoden dan een 2080Ti. Volgens mij 5 tegen 2.
Volgens mij behandelde level1 techs dat.
Compressie op een thuisnetwerk wat over het algemeen een flink stuk sneller is dan de gemiddelde internet verbinding en ook nog eens door veel minder latency word gehinderd...waarom zou je in die situatie resources van je GPU/CPU spenderen aan compressie?

Die resources kunnen beter besteed worden aan het nog vloeiender laten lopen van de game of whatever je op die manier naar je TV/laptop/tablet/phone toe streamed. SmartTV's kunnen vaak net zo gemakkelijk via een UTP kabel aan je netwerk worden gekoppeld, wat de snelheid alleen maar ten goede komt.
Een HDMI 2.0 kabel die 4K 60 fps kan weergeven heeft daar 18 Gbit/s voor beschikbaar, ook full HD gaat zonder compressie niet binnen de 1 Gbit/s van een LAN kabel passen.

https://denon.custhelp.co...2C-1.3a%2C-1.4-and-2.0%3F

Edit: nieuwste is hdmi 2.1 voor onder andere 4k 120 fps en die standaard heeft 48 gbit/s zie https://www.cnet.com/news/hdmi-2-1-what-you-need-to-know/

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 16 juli 2019 03:22]

Lijkt me niet helemaal correct, aangezien tv door het gros vd providers (waars zelfs die van jou) al op iig full hd en zelfs 4k (kpn) 30fps gestreamed over lan naar je reciever (stb) en met hdmi van je reciever naar je tv.
Als het dus alleen om een image stream gaat lijkt me lan zeker wel meer dan toereikend.
Moet ook wel want anders wordt games as a service sowieso niks.
Dat gaat dus via compressie... Ruwe output die maar je scherm gaat zat in 2013 al op 419 MB per seconde, 3200 Mbit dus. Zie nvidia fcat https://www.guru3d.com/ar...enchmarking-review,4.html

Wie een 4k tv of scherm met hdmi 1.4 heeft geprobeerd aan te sluiten weet dat dit boven de 24 a 30 hz niet gaat.

Punt was overigens niet dat je het beeld niet via lan kunt doorsturen want dat gaat prima. De steam in home streaming beta is alweer jaren geleden. Punt is dat je compressie nodig hebt omdat de ruwe output enorm veel informatie bevat.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 16 juli 2019 03:26]

Word die 48 gbit/s ook volledig gebruikt nu al dan? Volgens mij zijn de nieuwe kabels voor hdmi 2.1 een beetje forward compatibel gemaakt zodat er voor de volgende hdmi versie niet onmiddelijk nieuwe kabels aangeschaft hoeven te worden
Zelfs met een goede ping van 100 ms zal de input lag vervelend zijn.
Op een lokaal netwerk valt de netwerk latency in het niets vergeleken met de latency van je TV. 100ms is overigens een vrij antieke (uitzonderingen daargelaten) latency. De gemiddelde ping van een Nederlander naar een server is ondertussen 20ms of lager. Wat minder is dan de input lag van vele -oudere- TV's. Waar ook niemand last van lijkt te hebben.
Als je in een MMO 20 ms haalt, woon je wel heel dichtbij de server. Dit zal niet het geval zijn voor de meeste spelers. Goed, deze techniek is voor lokaal streamen. Ik heb lokaal en op afstand even door elkaar gehaald.
Ik haal bij ESO dat soort latencies.

Ligt er wel een beetje aan welke partij. Bij vele heb ik ook een ping van 40 of zelfs meer.

Maar servers van MS, Google, Cloudfare en andere grote partijen... Allemaal <20 en gelimiteerd door 40meter koper naar het verdeelpunt.
Ik heb No Man's Sky gespeeld via de hardware Steam Link, met een XBOX controller er aan gekoppeld.
Moet zeggen dat de input lag redelijk beperkt is. Natuurlijk is dit spel nu niet zo intensief als een shooter.
Ik heb Rocket League geprobeerd via Steam Link, daar is input lag zeer merkbaar. Het is dan ook wel een snelle competitieve game. Jammer, want het is juist een spel wat ik met vrienden op de bank wil spelen. Hopelijk dat de technologie vooruit gaat en dit minder een issue wordt in de nabije toekomst.
Hangt ook van je configuratie af. Ik speel alles (Doom 2016, Witcher 3, Skyrim, verschillende race games) via de Steam Link en werkt perfect. Wel volledig cabled verbonden, hardware encoding, QoS en inet verbinding op je PC naar metered zetten (dan gaat die geen Windows updates e.d. zitten downloaden als jij lekker aan het gamen ben).

[Reactie gewijzigd door Rollo op 16 juli 2019 11:14]

De ping naar mijn gamepc is gemiddeld 1ms in mijn lan. De verbinding met GeForce Now, een cloud dienst van Nvidia, heeft een ping van 4ms. Weinig schokkend dus.
Hmm hoe zou dit gaan op een Nvidia Shield? :9
Hier ben ik ook erg benieuwd naar. Heb zelf een Nvidia Shield en een Radeon VII. Ik kan de Android TV app in ieder geval wel installeren op de Shield.
Hoop dat het gewoon werkt idd..

Nu vind ik het gratis gamestream of hoe dat ook heet prima alternatief. Hoef ik ook niet al die steam games geinstalleerd te hebben staan, ik neig zelfs naar ook op mijn game pc danmaar gewoon gamestream te gebruiken.... MAAR principieel vind ik vendor lockout jegens AMD cpu's voor inhouse Steam streaming... echt stom 8)7
Nu nog graag de Raspberry Pi, dan ben ik valve onafhankelijk net als de NVidia Moonlight gebruikers.
De SteamLink app werkt inmiddels prima bij mij maar ik wil wel graag iets hebben waar ik niet afhankelijk ben van internet accounts.
Klinkt als een veelbelovend concept. Ik ben erg benieuwd of het een beetje speelbaar blijft ermee, maar als het goed werkt, is het een ideale manier om ergens centraal een game-server neer te zetten en elk beeldscherm in huis kan als client dienen om mee te gamen. Ik ben wel benieuwd hoe dat met controller-ondersteuning e.d. dan geregeld is.
Ben heel benieuwd hoe amdlink gaat werken met de Microsoft store (xbox game pass voor pc) . Via steamlink werkt dit namelijk niet zo handig.
Ik krijg die app met geen fatsoen aan de praat in mijn thuisnetwerk. Mss is het de xperia(shit)box maar voor de rest heb ik geen exotische apparaten in mijn netwerk.
Draait de xperiabox wel androidtv 7 of hoger?
Wordt tijd voor een review tussen alle in house streaming software.
Ik ben heel benieuwd hoe dit werkt. Het klinkt een beetje als AirPlay. Dat werkt op oude Macs softwarematig, maar op nieuwe Macs hardwarematig.. Wordt alleen hardwarematig ondersteund. Ik denk dat AMD een soort zelfde gedachte hier op los heeft gelaten. Gamend AirPlayen werkte overigens al behoorlijk op een oudere Mac. Het grote probleem zit ‘m bij mij in de WiFi-verbinding die niet 100% stabiel is. GPUs ondersteunen al sinds 2011/12 H264-codering, dus ik gok dat AMD daar op bouwt.

Edit: Ik was in de veronderstelling dat AirPlay op oudere Macs softwarematig was, maar dat is niet zo. Wordt ondersteunt op Macs vanaf 2011.

[Reactie gewijzigd door Gustaaf437 op 15 juli 2019 19:45]

Hopelijk gaan ze Samsung’s Tizen ook toevoegen O-)
Is dit niet het zelfde als Geforce Experience van Nvidia? Dat in combinatie met een Nvidia Shield kan je games streamen vanaf een PC met een geforce kaart (koppeling net zoals AMD nu dus). Origineel dus naar de Shield, maar met Moonlight heb je een opensource client voor andere machines.
Lijkt erop dat AMD het nu ook gaat doen, alleen dan dus met een Radeon en wat opener qua clients.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True