Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nieuwe Xbox Elite Wireless Controller ondersteunt bluetooth en kost 180 dollar

Microsoft heeft een nieuwe versie van zijn draadloze Elite-controller voor de Xbox aangekondigd. Het bedrijf claimt de controller 'vanaf de grond af opnieuw opgebouwd' te hebben en deze ondersteunt bluetooth en usb-c.

Microsoft claimt zich bij de bouw van de nieuwe Elite-controller op prestaties, duurzaamheid en aanpasbaarheid gericht te hebben. Onder de dertig nieuwe functies, ten opzichte van de vorige draadloze Elite, zitten nieuwe aan te passen thumbsticks, nieuwe trigger-grips en opnieuw ontworpen bumpers.

Ook kunnen gebruikers drie profielen voor verschillende games gebruiken en zijn er kortere hair trigger locks. De controller verbindt via bluetooth en heeft een usb-c-poort. De interne accu heeft een los te koppelen laaddock en zou de controller maximaal veertig uur van energie kunnen voorzien. De Xbox Elite Wireless Controller Series 2 verschijnt in november voor 180 dollar.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

09-06-2019 • 23:31

62 Linkedin Google+

Reacties (62)

Wijzig sortering
De controller verbindt via bluetooth
De controller kán via bluetooth verbinden, net zoals de nieuwste versie van de reguliere controller. Hij zal naar de Xbox gewoon via hun eigen protocol verbinden neem ik aan (want dat is sneller en meer bandbreedte voor headphones en zo).
Maar dus wel fijn om hem bijvoorbeeld ook draadloos met een PC te verbinden, of met je android waar je straks project Xcloud op hebt draaien.
Het protocol van Microsoft is gewoon een aangepaste Ad hoc WiFi, vandaar het grote bereik en betere latency
Ik denk dat de nieuwe XboX (Scarlett) zélf toch wel een grotere 'aankondiging' is :P
Nee ze hebben het alleen over Scarlett gehad en nog niet over anaconda... We weten dus nog niks, ik dacht dat we daar meer over anaconda gingen hebben !

Kunnen ze bij ms niet gewoon ff normaal doen?

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 10 juni 2019 00:00]

Vergis ik me als ik zeg dat 'Anaconda' de codename voor de devkit is en 'Scarlett' voor het eindproduct?

Edit: Volgens dit Verge artikel zou ik moeten geloven dat 'Anaconda' een upgrade voor XBox One is. En ik vermoed dan om de nieuwe (stream) diensten beter te ondersteunen. En 'Scarlett' echt voor de next-gen console.

Edit 2: Wel verwarrend met 3 codenames, maar volgens mij begrijp ik het nu! Volgens mspoweruser.com is 'Scarlett' het gehele next-gen project en 'Anaconda' en 'Lockhart' zijn de codenames voor de individuele consoles, waarvan één de krachtige en de andere het instap-/stream model.

[Reactie gewijzigd door Kaler op 10 juni 2019 00:05]

klopt, "Scarlett" omvat Lockheart ( goedkopere next-gen console) en Anaconda (duurdere high-end console). Het ziet er naar uit dat Lockheart het niet gered heeft, tenzij men deze later nog gaan aankondigen.
Nee volgens mijn is anaconda(2020) de opvolger van de one-x en Scarlett(2019) de opvolger van de Xbox one
Zie m'n tweede edit, maar ze zeiden wel dat 'Scarlett' pas holiday 2020 komt.
Maar we zullen het wel zien, misschien bij GamesCom in Augustus wat meer info.
Altijd jammer dat het na aankondiging altijd nog anderhalf jaar duurt voordat een console op de.markt komt. Het grote probleem is dat de console met die specs tegen die tijd alweer achterhaald is. Waar is de tijd waarin we de ps3 kregen. Een console die zelfs iedere pc van de tafel veegde toen ie uit kwam. Dat was revolutionair. Nu zijn het consoles met meh pc specs op het moment dat ze uitkomen. Erg jammer dat we niet een keer echte een next gen console zien. Eentje waarbij iedereen bij release zegt.. wtf... hoe hebben ze dat in dat apparaatje gekregen.
Dit is Anaconda, onderdeel van Scarlett, waar ook nog Lockhart bij hoort ;)

https://www.theverge.com/...codenames-next-generation

[Reactie gewijzigd door KiDoNL op 9 juni 2019 23:50]

Dus in 2019 krijgen Scarlett en 2020 anaconda..
Anaconda was toch alleen maar een gerucht? Lijkt mij niet reëel aangezien de Scarlett in de presentatie werd weggezet als de krachtige xbox.

Overigens wel psyched over de nieuwe elite controller. Ik heb de eerste elite nog steeds en wil echt niet meer terug naar de stock controller.

[Reactie gewijzigd door geeMc op 9 juni 2019 23:45]

Nee, Scarlett is een streaming console naar mijn mening! Ik dacht dat ze het gingen hebben over anaconda en lockhart console.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 9 juni 2019 23:49]

Voor zover ik het begrepen heb is Scarlett het hele nieuwe platform, Anaconda de highend console op dat platform, en Lockhart meen ik de budget versie.
Maar zoveel heeft Microsoft nog niet verteld, lijkt me dat dit vooral in reactie op Sony was. Even laten weten dat zij er ook zijn ook al laten ze nog niet heel veel officieel los.
In principe hebben ze Anaconda laten zien, want dat is het nieuwe console en Scarlett is Project XCloud aka de streamingdienst. Maar ik verwacht dat ze de naam Anaconda gaan laten vallen om verwarring te voorkomen zeker na de aankondigingen van Google en Apple. Ik ben alleen wel nieuwsgierig of de hint naar om je Xbox als een lokale streaming device te gebruiken. Dat laatste zou wel heel interessant zijn als je even wil gamen op je laptop, maar geen zin hebt om naar je Xbox te lopen.

Deze aankondiging is wel een trigger om bij de volgende refresh eens goed naar Xbox te kijken en niet blind naar PS5 te gaan. Er kan nog veel veranderen de komende 18 maanden, maar het aantal Sony exclusives van PS4 die interessant zijn lopen hard terug.
Allemaal verwarrend, ik dacht dat Scarlett de streaming console en spiritueel opvolger was van de Xbox one, anaconda de opvolger van Xbox one-x en xcloud gewoon een streaming dienst.. idd als je je Xbox als lokaal streaming device kan gebruiken lijkt me ook echt vet.maar tnks voor de informatie.

Idd PlayStation heeft weinig exclusives, voor de toekomst.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 10 juni 2019 00:24]

Volgens mij is het heel simpel. Scarlet is de nieuwe next gen console. Xcloud een streaming dienst. Ze zeiden letterlijke dat scarlet 4 keer krachtiger is dan de xbox one x. Anaconda is een stom gerucht. Scarlet die 120 fps moet halen op waarschijnlijk 4k. Ik geloof niet dat er dan nog een sterkere komt.

[Reactie gewijzigd door MissBluefinger op 10 juni 2019 02:09]

Nét afgelopen, zó snel kunnen ze hier niet typen hè ;)
Jammer van de accu, voor de rest een prima controller
Wat vind je jammer aan een loskoppelbare/verwisselbare accu? Voor een draadloze controller zal t wel moeten, en is altijd nog beter dan een permanente accu.
Waar lees je dat de accu los gekoppeld/vervangen kan worden :?

De accu is voor mij nu het enige nadeel. Graag had ik gewoon nog de mogelijkheid gehad om er optioneel AA batterijen in te drukken. Zodat ik zeker weet dat ik over 10 jaar nog steeds draadloos de controller kan gebruiken zonder dat ik geluk moet hebben met het vinden van een vervangende accu die nog een lading vasthoud.
Same here. Heb nooit gesnapt dat sommigen dit als een nadeel bestempelen bij de huidige Xbox controllers terwijl het best gebruiksvriendelijk (swappen wanneer leeg) en futureproof ((al dan niet oplaadbare) AA batterijen) is.

[Reactie gewijzigd door EricVC op 10 juni 2019 00:49]

Excuseer, verkeerd gelezen en de video nog niet gezien. Tekst meldt dat het laaddock los te koppelen is, niet de accu zelf :F inderdaad een jammere trend tegenwoordig.
Mea culpa
Helaas niet via Design Labs... Jammer, had gehoopt zelf kleuren te mogen kiezen. Zeker voor dat geld...
Als je naar Design Lab gaat, kan je echter (nog steeds) niet kiezen uit verschillende controllers, alleen de standaard controller is beschikbaar https://www.microsoft.com...x-design-lab/900WZDF9XJVG
Kun je me aanwijzen waar het staat? Want ik kijk er kennelijk overheen. Ik zie alleen een link naar DL onderaan, maar dat lijkt me ongerelateerd aan deze controller (er staat ook een link naar de Play & Charge kit, waar je ook niks aan hebt voor deze controller, met z’n ingebouwde accu en usb-c).
Die prijs. ;o

Het is een elite controller maar toch. Bijna een (huidige) console.
Mee eens. Voor 100 euro had ik het wel willen overwegen maar 180 vind ik waaay overpriced. Misschien als de dollar weer eens laag staat er eentje meenemen.
Ziet er uit als een fijne controller, ben benieuwd naar een review
Hij is inmiddels te reserveren via de Nederlandse Microsoft store, voor 180 euro.
Gelijk maar gedaan, omdat de huidige langzaam aan z'n einde begint te komen (voornamelijk loslatende grips en lichte stickdrift).
Zou deze controller compatible zijn met de nieuwe xbox die volgend jaar verschijnt of komt er dan weer een nieuwe Elite controller?
Mijn xbox elite controller valt al uit elkaar als je ermee rammelt (te veel losse onderdelen na mijn mening), oh en bekende rubber probleem wat makkelijk los komt en niet meer strak te krijgen is. Gebruik nu zelfs een oude 360 controller voor op pc. Geen aanrader, zeker niet voor de prijs.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.