Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Amazon sluit zijn online handelsplatform in China

Amazon stopt 18 juli met zijn online marktplaats in China. In plaats daarvan richt het bedrijf zich met zijn globale webwinkel op Chinese klanten. Een reden gaf het bedrijf niet, maar waarschijnlijk is de concurrentie van plaatselijke aanbieders te groot.

In een mededeling aan onder andere The Financial Times meldt Amazon het stoppen in China. Het bedrijf heeft verkopers die op de marktplaats van Amazon.cn hun goederen aanboden laten weten dat de dienst per 18 juli niet meer voortgezet wordt. Amazon claimt zich in China in de afgelopen jaren al meer op zogenoemde cross-border-verkopen te richten.

Chinese klanten zouden veelvuldig producten uit onder andere de VS, het VK, Duitsland en Japan kopen via de globale website. Daar wil Amazon zich nog sterker op gaan richten. Wat de reden is voor het stoppen met de Chinese handelsplaats is niet duidelijk, maar het bedrijf heeft in het land te maken met sterke concurrentie van onder andere Alibaba and JD.com. Volgens onderzoeksbureau iResearch Global hebben die een gezamenlijk marktaandeel van 82 procent.

Amazon begon in 2004 in China met de overname van Joyo.com voor 75 miljoen dollar. In 2011 hernoemde het bedrijf de dienst naar Amazon China. Het bedrijf blijft wel actief in China met Amazon Web Services.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

18-04-2019 • 08:41

84 Linkedin Google+

Reacties (84)

Wijzig sortering
Door een combinatie van cultuur en beleid is het heel moeilijk in China te opereren, dus daar kun je altijd naar wijzen. Maar er ligt ook iets diepers aan ten grondslag. Amazon vind het moeilijk buiten de VS te opereren. Kijk maar eens naar hoe ze Nederland bedienen. Het lijkt wel alsof we maar half bestaan. Een halve site, slechte vertalingen, producten die Duitsland en Oostenrijk only zijn, Alexa spreekt alleen maar Engels in NL etc. Vandaar dat Coolblue en Bol hier groot zijn. Scandinavische landen slaan ze ook over. De meest koopkrachtige gebieden in Europa en geen Amazon.
Wees blij, de rijkste man ter aarde zuigt z'n personeel zo enorm uit, dat het bedrijf allang niet meer had moeten bestaan.
Amazon heeft veel goed gedaan voor de consument. Landen als Frankrijk en UK hadden absurde prijzen voor consumentenproducten, nu met Amazon kunnen ze daar voor een normale prijs inkopen. Ook in Nederland is van Amazon.de bestellen vaak het goedkoopste. Ik bestelde in Nederland zeker 80% van de aankopen van Amazon.de.
Goed is relatief, dit gaat niet perse op voor Amazon maar voor bijna elke branch die meedoet in de hedendaagse race voor de laagste prijs.

De consument wint deels, goedkope prullaria om onszelf mee te kietelen, we hoeven niet meer écht te werken om ons iets te kunnen veroorloven. Kwaliteit is wel het slachtoffer. Alles is goedkoops plastic en "made to be broken" niets houd het lang vol.

De leverancier speelt in de meeste gevallen in een gunstig geval gelijk, de gewoon winkel moet meedoen om te blijven bestaand, enkel de grote bedrijven hebben de schaalgroten en de maatschappelijke invloed "want banen!!!!1" om dit fatsoenlijk vol te houden.

De uiteindelijke verliezer is de arbeider. Omdat wij in Nederland geen kinderarbeid willen stijgen de productiekosten en dus hebben we kinderarbeid in Bangladesh zodat wij voor tientje de laatste mode van de maand kunnen shoppen, kennelijk vinden we kinderarbeid helemaal niet erg. Om het vervolgens terug te sturen als het toch niet past of omdat onze kennissen er ook al een hebben. Het milieu wint hier ook dus iet bij.

Massaconsumptie is niet per definitie per definitie niet goed. Tevreden zijn met wat minder/wat je hebt lijkt me beter.

[Reactie gewijzigd door Ed Vertijsment op 18 april 2019 09:53]

Geef mij maar coolblue. Niet de goedkoopste maar voor hun service betaal ik graag wat extra.
Dat zou je verwachten, echter blijkt de aftersales en support van Amazon (in onze beleving - prima). Goed, het kan niet in het nederlands zoals bij bol of coolblue, maar op kwaliteit van service heb ik niets aan te merken. Laat maar komen die amazon.nl :+ De prijzen die coolblue en bol hanteren, zitten wel bovenin de markt. Waarom zou ik 10-20% meer betalen, als amazon hetzelfde biedt. (los van levertijd!)
Waarom zou ik 10-20% meer betalen, als amazon hetzelfde biedt. (los van levertijd!)
daarom?..https://www.ad.nl/economi...komstandigheden~a650108c/
nou zal jij het niet erg vinden natuurlijk tot jou werkgever het met jou hetzelfde doet..
simpel; ga je elders werken :+ wat denk je dat er gebeurd met "alle" electronica? of kleding? of bij postnl?

enige rede dat ik werk, is ontvangen van inkomen; dan kan je maar 1x uitgeven. Idem voor die biologische kip, ja men heeft dat liever dan plofkip. Maar onderaan de streep betaal je er voor. En de geschiedenis en statistieken onderbouwen dat; men wil daar niet voor betalen.

ik steun dan ook liever een bol/coolblue, maar wanneer de prijzen er niet naar zijn; dan ga elders shoppen.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 18 april 2019 13:13]

Als het zo "simpel" was dan waren ze daar niet aan het werk of wel?
Ik denk dat jij te simpel denkt....
zo simpel is het wel; bevalt een werkgever niet, dan ga je elders werken! Het is niet alsof met een investering heeft moeten doen (zoals bij postnl voor een bus). Zeg niet dat de situatie bij amazon normaal is, of netjes, maar het is niet de enige werkgever in usa

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 18 april 2019 13:17]

Niets slecht over Coolblue, maar blijkbaar heb je dan nog de service van Amazon niet ervaren. Uiteraard ben ik maar samplesize=1, maar de paar keer dat er iets niet ok was met een aankoop, was de na-verkoop service echt uitmuntend. En dat was dan zelfs met 3rd party sellers. Bvb een seller die eerst verkeerd item gestuurd had, waarna hij het juiste opstuurde en ik ook nog eens 1/3 van de aankoop-prijs teruggestort kreeg als compensatie.
En heb ook al vaak van anderen gehoord dat ze zeer tevreden zijn van de service op Amazon.
Klopt. Super service.
Coolblue is vaak 10-20% duurder met minder goed service. Amazon doet het wat dat betreft wel beter. Is er iets mis met je product, maar het is dusdanig klein en niet waard om te repareren dan sturen ze 15-20% van het aankoopbedrag terug. Dat zelfs zonder dat je bewijs van het defect moet sturen!
De vraag is natuurlijk hoe lang die situatie blijft voortduren. Zodra de competitie dood is geconcurreerd ben je nog veel verder van huis met een semi-monopolist.
Concurrentie is er wel degelijk. Ook al is het in andere vormen.
Ik kijk namelijk altijd even op idealo.de
Audio producten in Nederland waren altijd al vrij duur, niet geholpen door de Nederlandse importeurs.
In Duitsland lagen de prijzen lager maar daar deden ze nog wat moeilijk met credit cards en verzenden naar het buitenland. amazon.co.uk verzendt ook lang niet alles naar Nederland.
Lekker vanuit de consument beredeneerd. Maar de werknemer, verkoper en productie zitten onder zeer slechte omstandigheden. Die gedachtegang mag anno 2019 toch wel een beetje meer in favour zijn van alle andere betrokkenen en niet alleen de consument.
Amazon heeft veel goed gedaan voor de consument.
Behalve voor consumenten die naast dat ze consument zijn, ook bij Amazon in de magazijnen werken. Wat die evt besparen door te kopen bij Amazon wordt meer dan teniet gedaan door het lage loon en erbarmelijke arbeidsomstandigheden.

Aangezien dergelijke praktijken in Europa niet zijn toegestaan kan Amazon hier niet zo 'efficiënt' werken als bvb in de VS, en dat zal mede oorzaak zijn waardoor Amazon hier niet goed voet aan de grond krijgt.
Snap het probleem niet zo. Mensen kiezen er toch zelf voor om voor Amazon te werken?
Als ze niet tevreden zijn met hun baan dan gaan ze toch gewoon lekker ergens anders werken.

Je kunt je geld maar 1x uitgeven en als het in NL duurder is dan bijvoorbeeld Duitsland dan koop ik het in Duitsland. Ik ga de lokale winkelier niet spekken omdat die het vertikt om niet met de tijd mee te gaan.
Jammer voor zijn boterham, maar ook ik moet helaas mijn boterham verdedigen door scherp in te kunnen kopen.
Als ze niet tevreden zijn met hun baan dan gaan ze toch gewoon lekker ergens anders werken.
Zoveel keuze is er niet.
Amazon heeft veel goed gedaan voor de consument.
zeker. Maar het zou fijn zijn als het goed doet voor de medewerkers én de consumenten. Aan de kant van de medewerkers is nog een wereld te winnen.
Je krijgt offtopic, maar ik ben het geheel met je eens hoor. Amazon is echt een bedrijf dat je liever buiten de deur houd in je land. Het enige wat je doet met amazon is geld naar amerika scheppen en je eigen economie omzeep helpen. Ik zou sowieso eens iedereen willen aanraden om eens stil te staan met wat je doet met de economie van je eigen land door maar zo goedkoop mogelijk bij allemaal buitenlandse internationals je spullen en diensten te halen.
"koopt Hollandsche waar" is niet de oplossing. Wanneer ik in het buitenland iets goedkoper kan krijgen dan in Nederland, dan gaat er in Nederland iets verkeerd. Wanneer ik iets goedkoper kan krijgen door een tussenhandelaar uit mijn verkoopkanaal te verwijderen, dan heeft die tussenhandelaar geen bestaansrecht. Dat ik overigens al tien jaar niets meer gekocht heb bij Amazon, heeft er dus waarschijnlijk mee te maken dat onze Nederlandse verkopers het eventuele prijsverschil voldoende waard zijn.

edit: mbt de kortzichtige "kinderarbeid/slaven" aannames: ik heb het over identieke merkproducten die in Nederland gewoon in de schappen liggen, die bij Belgische, Duitse of Amerikaanse firma's tegen 10% minder verkrijgbaar kunnen zijn, waarbij dus het hele productieproces geen verschil maakt. Een telefoon, receiver of koelkast zou in Nederland net zoveel marge op moeten kunnen leveren als daarbuiten.

[Reactie gewijzigd door jeroen_loeffen op 18 april 2019 14:35]

Lekker kortzichtig ben je. Jij bent wat dat betreft het schoolvoorbeeld van wat er mis is. Ja dat het elders goedkoper is betekent dat het hier dus mis gaat. Geloof je het zelf? Wat dacht je van grote multinationals die amper belasting betalen door offshore constructies, hoe kan de kleine hollandse winkelier daar tegenop? Om maar niet te beginnen over slechte arbeidomstandigheden of kinderarbeid. Ja er zijn veel manieren om de prijs te drukken die het daglicht niet kunnen verdragen. Maar blijf jij vooral lekker spulletjes zo goedkoop mogelijk halen joh! Niet zeuren alleen als je straks je baan kwijt bent wegens slechte economische omstandigheden.
Doe niet zo ongelovelijk naïef. Goedkope producten worden tegen slaafse lonen in soms zeer gevaarlijke omstandigheden gemaakt. Dat willen wij gelukkig niet in Nederland. Waar het verkeerd gaat is het feit dat wij die producten toelaten in Nederland. Er zou strengere controle moeten komen. Maar egocentrische mensen zoals jij houden dat een beetje tegen.
"koopt Hollandsche waar" is niet de oplossing. Wanneer ik in het buitenland iets goedkoper kan krijgen dan in Nederland, dan gaat er in Nederland iets verkeerd.
Wat als dat "verkeerd" bestaat uit hogere lonen en betere arbeidsomstandigheden?
Zou het in NL echt beter zijn als we wat dat betreft afzakken tot niveau ontwikkelingsland of bvb China (waar zes dagen per week werken van 9 tot 9 voor een laag loon de norm is)?
Wanneer ik in het buitenland iets goedkoper kan krijgen dan in Nederland, dan gaat er in Nederland iets verkeerd
Kinderarbeid is in Nederland verboden. Gaat het dan fout in Nederland of juist in het buitenland?
Ik denk dat hij het eerder bedoelde in de context van "Als ik het in Duitsland goedkoper kan krijgen dan in Nederland, dan gaat er in Nederland iets verkeerd.".
Ik denk dat hij het eerder bedoelde in de context van "Als ik het in Duitsland goedkoper kan krijgen dan in Nederland, dan gaat er in Nederland iets verkeerd.".
Mja Amazon betaalt amper tot geen belasting en maakt geen winst op hun consumentenproducten (het beetje winst dat ze maken komt uit aws). Daar kan geen Nederlands (of Duits) bedrijf mee concurreren en ik zou dan ook zeker niet zeggen dat er in Nederland iets verkeerd gaat.

Als je kijkt naar werkomstandigheden, geen belasting afdracht, etc. dan weet ik niet of dit iets is waar we in toekomst blij mee moeten zijn.
Het feit dat Amazon geen of weinig belasting betaald is een politiek probleem. Als NL wil dat Amazon belasting betaald, moeten een aantal wetten en verdragen aanpassen. Zo simpel is dat. En NL overheid daar de expertise niet voor heeft, dan moesten zich daarvoor schamen.
Sowieso moeten Amazon en al wel btw afdragen, dus het gaat hier alleen om winst belasting.
Je krijgt offtopic, maar ik ben het geheel met je eens hoor. Amazon is echt een bedrijf dat je liever buiten de deur houd in je land. Het enige wat je doet met amazon is geld naar amerika scheppen en je eigen economie omzeep helpen. Ik zou sowieso eens iedereen willen aanraden om eens stil te staan met wat je doet met de economie van je eigen land door maar zo goedkoop mogelijk bij allemaal buitenlandse internationals je spullen en diensten te halen.
Ehhh doet niet alle landen dat??

Bijna alles wat jij thuis heb staan komt ook uit China tegenwoordig, Nederlandse winkels staan boordevol met Chinese spullen, maar daar hoor ik je niet over klagen, maar als een grote Amerikaanse bedrijf het zelfde doet vind je het wel erg?
Ik heb het niet over waar alles gefabriceerd wordt. Natuurlijk is het mooier als we het zelf hier maken, maar helaas is dat onmogelijk. Neemt niet weg dat als jij dit chineze spul bij een nederlandse handelaar koopt, er ook hier belasting wordt afgedragen, hier banen gecreeerd worden bij die handelaar etc. Door direct bij de bron te kopen ontloop je al deze lokale economie. Overigens ja het zou ook beter zijn om dingen te kopen die van lokale makelij zijn! Zelfs een game wat door een nederlandse studio wordt gemaakt. Door deze game te kopen steun je indirect de economie in eigen land. Dus ja zeker waar.

Als je de binnenlandse economie wat kan schelen natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 18 april 2019 13:27]

Wie zegt dat ze geen mensen hebben in iedere land waar Amazon zit?

Weet bijna wel zeker dat ze in iedere (grote) land waar Amazon zit gewoon de mensen van die land daar in dienst hebben, en dus belastingen betaald woorden in die landen, dus dan klopt je logica niet,
Ik denk dat jij eens moet googlen naar belasting vermeiding van grote multinationals als Amazon, Apple en Google want volgens mij heb je onder een steen gezeten? Het is algemeen bekend dat hun via allerlei constructies amper belasting afdragen. Die paar mensen die ze per land in dienst hebben staat tot helemaal niets in vergelijking met wat een land aan belasting misloopt waarin deze bedrijven opereren.

Dit zijn constructies die jij als normale nederlandse winkelier nooit kan opzetten. Echt geloof mij nou maar dat dit soort mega coorporaties landen helemaal tot aan het bot leeg zuigen en rijkdommen zo groot dat je je niet eens kan voorstellen naar een heel select klein groepje toe trekken. Als Nederland heb je helemaal niets 0,0 aan dat Amazon hier actief is.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 18 april 2019 18:10]

Je hebt helemaal gelijk over de economie. Probleem is alleen, dat als je hier in een Nederlandse winkel iets bestelt, de kans groot is, dat die het ook uit China laat komen. Dus het is fijn als je dan een andere landgenoot rijk maakt, maar zelf minder betalen maakt dus vooral voor jezelf uit.
Maar toch heb je een lokale winkelier geholpen en een deeltje lokale economie geholpen ondanks dat je chinees spul gekocht hebt. Als je bij bijvoorbeeld bij Amazon besteld, gaat je geld direct naar het buitenland en komt er helemaal niets van terecht in onze eigen economie. Het geld is naar het buitenland gestuurd en daar blijft het. Ondertussen heeft je buurman die ook een winkel heeft het zwaar en moet wellicht faillisement aanvragen wat ook weer negatieve gevolgen heeft voor je lokale economie.
Daarnaast niet te spreken over alle belasting inkomsten die je als land mis loopt. Dat mogen de burgers dan ook weer ophoesten.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 18 april 2019 10:21]

Dat is nu precies mijn punt. Het grootste deel van het geld gaat toch al naar het buitenland. Als ik het in NL koop, betaal ik een kleine winstmarge aan die webwinkelier “die het zwaar heeft”. Maar als ik het zonder winstmarge bestel, komt dat ten goede aan mijn eigen koopkracht. Het enige wat echt goed voor je eigen economie is, is zelf produceren en exporteren. De rest is gerommel in de marge.
Daar sta ik ook bij stil, maar Amazon heeft wel een hoop dingen die je in Nederland niet kan krijgen. OF 10x de prijs over betaald tegenover andere landen.
Dat uitzuigen van personeel is helaas de standaard bij grote verkoopkanelen, gebeurd in nederland ook veel.

Bijvoorbeeld grote ketens als A.S Watson (Kruidvat), die vragen gewoon meer van de medewerkers dan de arboregels toelaten.
Of Aldi en Lidl. Overal worden mensen uitgebuit
Niet overal gelukkig.
Uiteindelijk kies je er zelf voor waar je werkt.
Nog lang niet zo erg als de baas van Alibaba, die ëist dat zijn mensen 6x12 werken.
996, ja heel gezeur om op het internet nu.
Is dat ook niet deels te wijden aan Coolblue en Bol.com, die in Nederland al een Amazon-achtige aanwezigheid hadden voordat Amazon zelf in Nederland kwam? Hoe het in Scandinavië zit weet ik niet, maar zolang ik de grote namen van Coolblue en Bol.com heb, biedt Amazon voor mij weinig meerwaarde.
Coolblue heeft specifieke dingen. Bol is al wat breder en heeft een groter aanbod. Maar op amazon kan je bijvoorbeeld torx schroeven bestellen en dan nog voor mijn garmin watch een glass protector. Zo een dingen vind je dus zeker niet bij Coolblue. Bol heeft al soms wat meer exotischere dingen.

Coolblue en bol zijn een begrip in de benelux. Amazon is wat anders. Ik spreek wel een mondje duits, en lezen en verstaan is geen probleem. Ik spreek ook perfect Frans. Maar als ik iets bestel dan is dat 99% op de de site. Heel soms op de UK. Als ze een product niet naar Belziek willen versturen vanuit de lukt dit meestal wel vanuit de UK. En met een prime abonnement krijg je nog extra movies en gratis verzending (voor prime producten). De website is misschien wat outdated, maar ik kan toch altijd vinden wat ik nodig heb. Bol vind ik nou ook niet perse de beste website.

Qua support/garantie heb ik nog nooit een probleem gehad bij zowel Coolblue als Amazon. Bol is wat anders. Maar hopelijk is dat opgelost. In elk geval Amazon is minder bekend, maar coolblue en bol zie je ook op TV en hoor je op de radio. Mijn ouders (+65) hebben zelfs al dingen bij coolblue en bol gekocht. Maar Amazon hebben ze volgens mij nog nooit van gehoord.
Als Amazon daadwerkelijk de moeite zou nemen om zich op Nederland te richten bulldozen ze over Bol en Coolblue heen. Is alleen geen reden voor Amazon om dat te doen, de markt is gewoon te klein. Coolblue en Bol mogen daar blij mee zijn!
Amazon slaat de kleine markten over, in grotere landen met meer inwoners zitten ze wel: Duitsland, UK, Spanje, Italië. Zo hoog is de koopkracht in Spanje nou ook weer niet maar door het volume is het wel een interessant afzetgebied terwijl Nederland te klein is. Oostenrijk en Nederland kunnen prima meeliften op het aanbod van Amazon.de, met gratis verzending vanaf 29€.
Genau! Voor Amiga was het al waar, alles 15 to 20% goedkoper in Duitsland. Ook mijn Beamer MET scherm uit Duitsland gekauft, goedkoper dan die zelfde beamer in Nederland ZONDER scherm. Hallo? Waarom is dat?
Waarom is dat?
Grotere afzetmarkt > groter inkopen > lagere prijzen. En natuurlijk een lager belastingtarief op zo'n beetje alles in Duitsland.
Ze zijn ook een van de voorbeelden in dit artikel over UX debt: https://www.nngroup.com/articles/ux-debt/

De enige reden dat ik daar wat koop is omdat ze simpelweg soms goede deals hebben. Daarentegen vind ik al sinds het begin dat Amazon bestaat dat de website erg slecht is voor hoe groot het bedrijf is.

[Reactie gewijzigd door bobberg op 18 april 2019 08:54]

Het mag geen geld kosten.

Amazon.de die ook NL bedient, is daar een prachtig voorbeeld van met de talloze vertalingen en bijbehorende spelfouten.

En dan gaat het niet alleen over externe leveranciers, wat soms bijna hilarisch is, maar ook over eigen producten die maar half vertaald zijn naar het Duits of Nederlands .

Zoals @Reindeer aangeeft, hun focus is de US, de rest van de wereld lijken ze er bij te doen waarbij ze enkele strategische landen pakken waar genoeg omzet te halen zodat er iets van marge overblijft. Bij kleinere landen, of te weinig omzet, is er geen marge meer, laat staan iets van winst.
Mijn grootste klacht is ook de website, lijkt wel 15 jaar oud qua design, en het is soms zoeken naar de verzendkosten, levertijd en wie het nu eigenlijk verkoopt. Om nog maar te zwijgen van de prime meuk.
Door een combinatie van cultuur en beleid is het heel moeilijk in China te opereren, dus daar kun je altijd naar wijzen. Maar er ligt ook iets diepers aan ten grondslag. Amazon vind het moeilijk buiten de VS te opereren. Kijk maar eens naar hoe ze Nederland bedienen. Het lijkt wel alsof we maar half bestaan. Een halve site, slechte vertalingen, producten die Duitsland en Oostenrijk only zijn, Alexa spreekt alleen maar Engels in NL etc. Vandaar dat Coolblue en Bol hier groot zijn.
Eerder omgekeerd: Bol.com was veel eerder actief in Nederland/Europa dan dat Amazon hier actief was.
Duitsland is de 2de grootste platform van Amazon ;) dus ik weet niet waar je de informatie vandaan haalt.
Hier in Duitsland is vrijwel Amazon nummer 1 qua webwinkel / service etc.

Dat het niet in Nederland verkoopt of goed opereert tja misschien ligt de drang bij Amazon niet daar.
Maar Amazon duitsland is nummer 2 ;) achter US.
Amazon.de/fr naar Noorwegen zorgt altijd voor importheffingen en betalen van de BTW wanneer een product boven de ~35 Euro is. In Noorwegen is het normaal om alles boven die "~35 Euro"-grens gewoon bij een Noorse webshop te bestellen.
Ik snap die hype rond Amazon nooit zo. Ze zijn gewoon een dozen schuiver. Ja ze waren één van de eersten maar inmiddels zijn er heel wat bedrijven die dit kunstje ook kunnen.

Als je niet goedkoper en sneller bent dan je concurrentie in deze business ga je voor de bijl.
Daarom komt de focus ook steeds meer op AWS te liggen. Jeff Bezos vanaf het begin altijd gezegd dat een bedrijven zoals hij opzet gemiddeld 30 jaar oud worden omdat ze daarna niet meer relevant zijn en dingen anders moeten.
Dit is onzin uiteraard. Ik snap dat Nederlanders hun eigen land belangrijk vinden, maar het is natuurlijk een bizar klein landje wat prima geserviced kan worden vanuit Amazon.de. Logistiek gezien hartstikke logisch.