Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Star Control: Origins is weer beschikbaar op Steam

Star Control: Origins is inmiddels weer beschikbaar op Valve's gameplatform Steam. Daar werd het spel eerder van verwijderd nadat Valve gehoor gaf aan een notice-and-takedown-request afkomstig van de makers van de originele dos-game Star Control 2.

Brad Wardell, de oprichter en directeur van ontwikkelstudio Stardock, laat op Twitter weten dat de ruimtegame Star Control: Origins inmiddels weer terug is op Steam. Hij zegt dat hij niet publiekelijk in kan gaan op vragen over hoe het komt dat de game nu weer beschikbaar is. Wardell lijkt echter te suggereren dat Valve in dit conflict de kant van Stardock heeft gekozen. In het bericht op Twitter meldt hij namelijk dat bij dit dispuut Stardock, de website GoG.com en Valve aan een kant staan en Reiche en Ford aan de andere kant. Reiche en Ford zijn de makers van de originele franchise, die destijds in samenwerking met Accolade tot stand kwam.

Wardell stelt dat de twee makers van de originele dos-game claimen dat Star Control: Origins hun intellectueel eigendom schendt, omdat er 'hyperspace' in de Stardock-game zit. De Stardock-ceo laat een tabel zien die volgens hem afkomstig is van Reiche en Ford; de twee makers zouden daarmee hun auteursrechtelijke bezwaren inzichtelijk willen maken. In de tabel, waarin elementen uit Star Control 2, 3 en Star Control: Origins naast elkaar worden gezet, wordt onder meer dit punt van 'hyperspace' aangehaald. Dit element zou zowel in Star Control 2 en Origins zitten. Ook zou de weergave van de hyperspace overeenkomen. Verder zou het gebruik van een 'automatische piloot' ook in Star Control 2 en Star Control: Origins zitten. Wardell bestrijdt al deze claims en stelt daarbij dat je als gamemaker concepten als automatische piloten en hyperspace niet 'in bezit' kan hebben.

Paul Reiche III en Fred Ford zijn de ontwerpers van de oorspronkelijke dos-game. Zij kwamen eerder met een verzoek om Star Control 2 onder meer van Steam en GoG.com te halen. Valve gaf daar begin deze maand gehoor aan. De game is nog niet teruggekeerd op GoG; het is onduidelijk of de titel hier binnenkort ook weer te vinden is.

Ontwikkelaar Stardock kocht de rechten op de Star Control-franchise in 2013 in het kader van een faillissementsveiling van de Amerikaanse Atari-afdeling. Wardell gaf aan een herstart van de franchise te overwegen en daarbij de klassieke titel Star Control 2: The Ur-Quan Masters uit 1992 ter inspiratie te gebruiken. De nieuwe titel, Star Control: Origins, werd in oktober 2016 aangekondigd. Een jaar daarna kondigden Reiche en Ford echter hun eigen game aan, genaamd Ghosts of the Precursors. Zij zien dit als een direct vervolg op Star Control 2. Dit leidde tot een aanklacht van Stardock, waarna tussen beiden een schikking werd getroffen. Kennelijk bleef het daar niet bij, getuige de eerdere notice-and-takedown-request van Reiche en Ford.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

18-01-2019 • 21:22

41 Linkedin Google+

Reacties (41)

Wijzig sortering
Grappig dat het hier over Hyperspace gaat wat een bezwaar zou zijn. Nu is mijn kennis niet echt 100% hierover, maar als fan van de boeken van Asimov, bescheef hij hyperspace en het reizen via hyperspace al ver voordat de games bestonden.
Het gaat niet om het woord hyperspace op zich. Zo simpel is het uiteraard niet :)
Zoals ik tot nu toe begrepen heb, is het als volgt:

Reiche en Ford zijn de bedenkers en ontwikkelaars van SC1 en SC2 maar niet van SC3. Ze beweren dan ook de eigenaars te zijn van het 'universum' bedacht in de eerste 2 games en van de sourcecode van SC2. Alle games werden uitgegeven door Accolade dat later werd overgenomen door Infogrames wat op zijn beurt dan weer Atari werd.

In 2013 kocht ontwikkelaar Stardock de rechten op de naam Star Control en de 'assets' van het spel SC3 van Atari. Als grote fan van SC2 wil Stardock een vervolg ontwikkelen en neemt contact op met Reiche en Ford om samen te werken. Die lijken niet ongeïnteresseerd want ze beschouwen een vervolg als een droomproject. Maar omdat ze onrechtstreeks voor Activision werken, kunnen ze geen werk voor een ander uitgever doen. Stardock biedt hen dan aan de rechten over te kopen maar dat weigeren ze.

Reiche en Ford vragen aan Stardock om 'hun universum' niet te gebruiken. Stardock beweert daarentegen wel het recht te hebben dit te doen omdat Reiche en Ford dit destijds in licentie hebben gegeven aan Accolade voor de ontwikkeling van SC3. Maar uit respect voor Reiche en Ford (of omdat Stardock zelf twijfelt?) zullen ze een op SC2-geïnspireerde reboot van de franchise maken met een eigen verhaal en geen karakters uit SC1 of SC2.

Stardock blijft in contact met Reiche en Ford en bezorgt hen regelmatig updates van de ontwikkeling. In 2017, na 4 jaar ontwikkelen, wil Stardock het 25 jarig bestaan vieren van Star Control 2 door een relaunch van de oude games op Steam, het uitbrengen van een beta van Star Control: Origins en een interview met de originele makers. Reiche en Ford weigeren echter en beweren plots zelf aan een vervolg op Star Control 2 te werken.

Stardock is uiteraard verrast, kort daarna kondigen Reiche en Ford 'het echte vervolg' op Star Control 2 aan. Stardock is hier uiteraard niet mee opgezet, zeker omdat Reiche en Ford duidelijke meerdere malen de naam Star Control vernoemen. Stardock reageert door de release te vervroegen van hun beta en de oude games op steam. Daarna is het moddergooien gestart.

Stardock ontkent niet de rechten van Reiche en Ford en beweert dat Reiche en Ford altijd royalties hebben ontvangen voor SC1 en SC2 op GOG. Reiche en Ford erkennen op hun beurt dat Stardock het recht gekocht heeft op de naam Star Control en op de originele aspecten van Star Control 3.

Toch hebben ze een verwijdering gevraagd van alle 4 de games op basis van de bewering dat Star Control: Origins veel meer overeenkomsten vertoond met 'hun' SC2 dan met 3. Zo werd onder andere de naam hyperspace gebruikt in 'hun' SC2 maar heette dit in SC3 warp bubble. En in Origins nu terug hyperspace. Maar het gaat niet enkel over dat, ook over kleuren, muziek, effecten, gameplay, ... Al lijkt het mij eerlijk gezegd ver gezocht als ik de tabel bekijk.

edit: Ik heb bovenstaande enige keren ge-edit. Ik ben geen expert of fan van dit spel, dit is enkel mijn samenvatting en interpretatie van wat ik gelezen heb :)
bronnen:
https://www.stardock.com/...control-and-paul-and-fred
https://www.dogarandkazon.com/
http://forum.uqm.stack.nl/index.php?topic=5463.0
http://wiki.uqm.stack.nl/...and_Robert_Frederick_Ford

[Reactie gewijzigd door D-Three op 19 januari 2019 02:29]

Maar dit is toch een punt wat niet blijft staan in een rechtszaak? Het is een benaming van een form van transport. Dat het in 3 anders heten maakt niet uit.
Het is uiteraard niet enkel dat en dat is ook wat Reiche en Ford zelf zeggen:
We don’t claim to have a copyright on all interstellar travel, but we do have a copyright on the specific way we expressed interstellar travel in Star Control II. We see many such examples in Star Control: Origins where its expression is substantially similar to and/or derivative of our copyright-protected work, without our permission.
bron: https://www.dogarandkazon.com/

Het gaat hem over de gelijkenissen tussen het Star Control: Origins en Star Control 2. Van die laatste beweren Reiche en Ford de eigenaar te zijn. Wie er gelijk heeft, zal een rechter moeten uit maken, vrees ik. Er gaat blijkbaar nog een voorgeschiedenis aan vooraf, ik zal mijn bovenstaande post nog wat aanvullen.

[Reactie gewijzigd door D-Three op 19 januari 2019 00:24]

Daar brengen ze wel wat gehannes op de hals, want als blijkt dat hun implementatie lijkt op een eerdere implementatie en uitvoering, dan zou dat makkelijk kunnen lijden tot flinke copyright claims van eerdere auteurs...

Het zal niet de eerste keer zijn dan er een rechtszaak is aangespannen door iemand die meer rechten denkt te hebben dan dat ze daadwerkelijk hebben.
Wat een gedoe allemaal. Dit laat m.i. zien hoe het auteursrecht volledig ontspoord is. In tijden dat we nog geen auteursrecht hadden zijn de mooiste klassieke werken van onze cultuur gemaakt, dus ik zou zeggen, laten we het weer eens 50 jaar zonder auteursrecht proberen. Wedden dat er juist meer cultuur geschapen wordt dan nu, met al die bedrijven die iedereen aanklagen?

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 20 januari 2019 00:21]

Sterker nog, in de tijd van de Romeinen was een kopie van een kunstwerk het grootste compliment.
Exact! Of eerder aemulatio, imitatie met aanpassingen om het nóg beter te maken en zo te wedijveren met de vorige versie.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 19 januari 2019 13:41]

Imitation is the sincerest form of flattery

Ik vind het allemaal wat vergezocht. Nu ken ik de details niet, maar de aanklagers maken mij in erg vage woorden weinig duidelijk over wat er nu precies is gekopieerd zonder hun goedkeuren. Het gaat dus blijkbaar niet om het woordje "hyperspace", maar waar het dan wel om gaat wordt niet erg concreet gemaakt. Ik ben benieuwd hoe een rechter, die natuurlijk geen expert is op gebied van dit soort games, daarover gaat oordelen.
laten we het weer eens 50 zonder auteursrecht proberen.
Ik zou zo iets graag willen zien, echter ben ik realistisch genoeg om te realiseren dat onze maatschappij hier niet klaar voor is. Het botweg verwijderen van copyrightwetgeving zou veel meer schade berokkenen dan helen. Echter copyright drastisch inperken zou zeer zeker wenselijk zijn, ik zie dat echter niet op korte termijn gebeuren.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 19 januari 2019 19:55]

Ik zou inderdaad eerst goed onderzoek laten doen naar de gevolgen voor kleine uitgevers e.d.; maatregelen verzinnen om ervoor te zorgen dat partijen die sociaal of cultureel van belang zijn er niet door op achteruitgaan; en dan nog zorgen voor een ruime overgangsperiode. Dat zou ik voor elke belangrijke wetswijziging doen! Maar dan moet het kunnen.
Bedankt voor deze geweldige uiteenzetting. Ben naar aanleiding van deze berichten Origins gaan spelen (zal hem nu gaan kopen op steam.. Tja moest wat in de tussentijd want was nieuwsgierig..) en het klopt, het ademt aan alle kanten de sfeer van SC:2. Maar ja, elke FPS doet dat ook? Parallellen in de verhaallijn heb je altijd. Vooral jammer dat 2 aparte instanties die beide liefde blijken te hebben voor de franchise hier niet uit komen. Ik vermoed dat er vele fans van het origineel zijn die best 2 keer in de buidel willen tasten voor 2 goede games. Een spin-off en een vervolg! Volgens mij komt het er dus op neer dat ze beide 'iets' willen met de franchise en bang zijn dat de ander er met 'poet' vandoor gaat. Maar zo werkt het niet! Een leuke game in een bepaald genre creert alleen maar meer aandacht voor dat genre en ook betere verkopen!
"Plots"? "Verrast?" Jij beschrijft het hoe het volgens Stardock is gegaan. Dat geeft een verkleurd beeld.

Als je het commentaar van de originele makers niet hebt moet je het commentaar van Stardock negeren en je verhaal enkel op de emails baseren.
Net even op wikipedia gekeken...de term werd in boeken al rond 1930 gebruikt...in de tijd van analoge computers dus. De term is dus ouder dan digitale computers.

Een aantal van die punten zijn inderdaad heel zwak. Aan de andere kant zijn een aantal van de commentaren / tegenargumenten dat ook. 'You cannot own a number" is natuurlijk waar. Maar als ik een film maak waar er een computer is die het antwoord op alles geeft en dat antwoord is 42, zou dat waarschijnlijk toch aangemerkt worden as plagiaat. Ondanks dat de termen 'computer', 'antwoord' en 'alles' geen termen zijn die je kan bezitten, zo zoals je geen alleenrecht op het getal 42 hebt.

Als je naar het totaalplaatje kijkt, zijn er toch duidelijke overeenkomsten. In hoeverre daar echter een claim op gebaseerd kan worden, da's dan weer de vraag.
Tja... mijns inziens is dat gewoon een gevalletje 'I know it when I see it'.
Ik vind het eigenlijk ook wel een beetje flauw van beide heren, omdat Star Control 2 vrijgegeven is (http://sc2.sf.net). Formeel gezien is openbronsoftware natuurlijk wel auteursrechtelijk beschermd, maar je werk gratis weggeven, er dan decennia lang niets mee doen en de openbrongemeenschap het vuurtje warm laat houden, en als iemand anders het dan serieus oppakt (en nog geld heeft neergeteld voor de rechten), dan heb je wat mij betreft het morele gelijk niet aan je kant als je het gaat hebben over allerlei lullige kwesties zoals dat er in beide spellen een hyperspace zou zitten.
Misschien moet je de geschiedenis eerst even goed lezen voor je bij die conclusie aankomt. Zoals ik het lees hebben Rieche & Ford het morele gelijk aan hun zijde en speelt Stardock/Brad Wardell vuile spelletjes omdat hij de heren niet zo ver heeft kunnen krijgen om de rechten te licenseren (wat je jammer kunt vinden, maar dat is hun goed recht). Dit gaat niet om lullige kwesties zoals "hyperspace", al is dat natuurlijk wel de narrative die door Wardell gepusht wordt.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 19 januari 2019 01:19]

Het precies dat "goed recht" waar ik vind dat het één en ander op af te dingen valt: Juridisch misschien wel, maar als de boel 25 jaar aan zijn lot overlaat, de hele wereld ermee laat spelen door het vrij te geven, dan ben je wel flauw om geen licentie op een paar kleine dingen af te geven.
Ze hebben het gehele serie opnieuw uitgebracht in het HD remaster "Ur-Quan Masters" opensource project en zijn daarna begonnen met het ontwikkelen van "Ghosts of the Precursers"in okt 2017.
Hoezo doen ze niks met het IP?
De HD Remaster is het werk van fans. Ze hebben de hele wereld met hun IP laten spelen, hetwelk geleid heeft tot een HD-Remaster. Stardock, die commerciële investeringen heeft gedaan, mag er dan weer niet mee spelen. "Ghosts of the Precursers" is zo'n beetje hun eerste actviteit op het gebied van Star Control in 25 jaar.
Door de nieuwe titel van de nieuwe titel die Reiche en Ford willen komen kunnen ze dan ook nog verder op de vingers getikt door o.a. 343 industries omdat de precursers een ras is in het Halo universum dat alom beschreven is in boeken en easter eggs...
Tja dat is nou eenmaal wat er gebeurt als het open source gaat. En het is nog steeds geen excuss om te gebruiken waarom en andere er geld mee probeert te verdienen maar goed punt. De fans gaan er mee verder en stardock denkt dat door te verkopen.
Ur-quan masters opensource project is trouwens niet door de fans gemaakt of opgezet. Dat is volledig het werk van Ford en Reich.
Tja, kansloos. Hyperspace en automatische piloot dat zijn gewoon standaard scifi begrippen, die kan je nu niet meer claimen. Dan had je toendertijd het officieel moeten vastleggen.

Maar blijkbaar was die dos-game zijn tijd ver vooruit als ik het volgende moet geloven :
Ook zou de weergave van de hyperspace overeenkomen.
Of het nieuwe spel is hardstikke lelijk, maar als een dos-game en een hedendaagse game qua weergave overeenkomen dan heb je toch echt wel een uitdaging...
Even te verduidelijking: Auteursrecht leg je niet vast, dat heb je gewoon. Daarnaast is het niet van belang of dit algemene termen zijn, dat daar geen auteursrecht op ligt weten we allemaal. Het kan echter wel zo zijn dat het gebruik van de woorden in deze context of op een bepaalde manier, wel inbreuk maken op het auteursrecht van een ander. Als dat niet zo zou zijn, dan zou iedereen een boek kunnen kopieren of op zijn hoogst minimaal kunnen aanpassen om dan vervolgens te claimen dat het allemaal "algemene termen" zijn.
Ik vind je post eigenlijk best kansloos? Je gaat af op een enkel woordje, maar dat is niet de kern van de zaak, al doet Wardell net alsof van wel. Zijn comments bij de tabel spreken wat dat betreft boekdelen. Natuurlijk maken al die individuele punten niet uit. Nee, je kunt idd geen auteursrechten claimen op een veelvoorkomend woord als hyperspace of de kleur rood. Maar al die punten bij elkaar maakt dat Origins zo op het eerste gezicht bijna een kopie is van SC2. Het artistieke design is gewoon hetzelfde, en daarbij boeit het natuurlijk geen zak dat het in het DOS tijdperk enorm pixelated was en nu in HD wordt gerenderd. Look and feel is niet afhankelijk van de resolutie. Zeker gezien het feit dat SC3, waar Stardock de rechten van heeft, het compleet anders deed - er is duidelijk een bewuste keuze gemaakt om terug te gaan naar de roots. Het zou Stardock en Wardell sieren om daar gewoon eerlijk voor uit te komen, ipv een beetje eromheen te draaien en te stellen dat niemand auteursrechten kan claimen op al die individuele punten.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 18 januari 2019 23:54]

Look and feel is over het algemeen niet copyrightable. Er zijn over de jaren ook wel allerlei rechtszaken over geweest, maar die waren vrijwel nooit succesvol.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Look_and_feel#Lawsuits
Nu ga je met mijn woordkeuze aan de haal. Dat is "look and feel" in een geheel andere context en totaal niet waar het hier om gaat.
Dit is juist exact waar het over gaat. En dit is ook iets wat heel vaak aan de orde komt bij dit soort zaken. Het voelt soms namelijk oneerlijk. Je kan een spel of software maken, die zeer veel lijkt op een ander spel. Dezelfde ideeen, concepten, kleuren, mechanismes, sfeer, zelfs vrijwel identieke art style. Wat samen vaak look and feel wordt genoemd, maar design kan ook.

Maar dat valt dus niet onder copyright. Zo lang je geen originele resources, hergebruikt ben je over het algemeen safe.

Stardock draait er verder ook niet omheen waar het op gebaseerd is, ze noemen het tenslotte ook Star Control... Maar dat mag dus gewoon. Overigens staat puur het gebruik van de naam ook los van copyright. Dat valt onder een trademark.
Dit is juist exact waar het over gaat
Niet geheel. Het gaat namelijk ook om de lore, alien namen, schepen, etc., waarvan het eigendom allemaal bij Riche & Ford liggen. Wardell is heel lang bezig geweest om de heren zo ver te krijgen die te licenseren, maar ze zijn niet akkoord gegaan en uiteindelijk werden ze tóch gebruikt (en waarschijnlijk al die tijd al, en hoopte Wardell gewoon dat ze uiteindelijk wel overstag zouden gaan). Daarna is hij gewoon gaan claimen dat hij alle rechten had.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 19 januari 2019 02:10]

Ok, ja dat is wel een beetje discutabel, maar volgens mij nog een beetje grijs gebied hoe dat juridisch precies uit valt in deze case. Maar dat is overigens niet wat ze in die tabel claimen, en waar het in deze comment thread over ging.

PS. Ik zie in je profiel dat je een hele toffe baan hebt. Respect. :)
Uiteindelijk maakt het toch geen donder uit? Ookal zou het spel tot op de pixel toe nagenoeg hetzelfde zijn?
Ontwikkelaar Stardock kocht de rechten op de Star Control-franchise in 2013 in het kader van een faillissementsveiling van de Amerikaanse Atari-afdeling.
Of mis ik hier iets? Als ik de hele Star Wars franchise zou kopen, dan mag ik toch ook de namen, schepen en bvb. de gelijkenis van Darth Vader gebruiken?

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 18 januari 2019 23:24]

Of mis ik hier iets?
Nou, wat je sowieso mist is wát er dan precies is overgekocht, want dat is uit dat ene zinnetje uit het artikel natuurlijk niet af te leiden ;). Het kan zoveel betekenen, van slechts de rechten om een nieuwe game in de serie uit te brengen, tot de complete IP van elk deel in de serie. En volgens mij gaat het hier juist om dat eerste.

.edit: Er was wel iets met dat ze meer IP gekocht dachten te hebben, al heeft een rechter bepaald dat het contract dat Reiche en Ford met Accolade hadden ongeldig is - en dus heeft Stardock die rechten niet. Ofzoiets. Eens kijken of ik daar meer over kan vinden :)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 19 januari 2019 00:01]

Het is inderdaad een beetje onduidelijk, het artikel doet insinueren dat ze de hele boel overgenomen hebben.
Hier staat een mooie uiteenzetting van gebeurtenissen. Korte samenvatting: Paul Riche had de rechten van al het IP, behalve het trademark en de titel en gederiveerde producten gemaakt door Accolade. Daar zijn in de loop der tijd wat addendums op geweest, Accolade is overgenomen door Infogrames (die later Hasbro overnam, dus zo komen we bij de naam Atari), en uiteindelijk is dat allemaal in de verkoop gezet en heeft Stardock de rechten die Accolade had overgenomen.

Echter:
==2010==
April 1
On this date, according to the 2018 counter-claim by Paul & Fred, by the terms of the license agreement with Accolade, all “proprietary rights in and to any source code, names (of starships and alien races), characters, plot lines, setting, terminology unique to the Star Control products, and music” reverted to Paul Reiche III due to the failure of Accolade to pay royalties for the sale of Star Control & Star Control II since sometime in 2000.
En toen begon het gesteggel tussen alle betrokkenen.

Frappant is ook deze opmerking van Wardell uit 2013:
July 21
On his online forum, as part of an early announcement to fans, Stardock CEO Brad Wardell states, “Atari doesn’t actually own the copyright on Star Control 1/2 so it’s not like one could make a Star Control 2 HD or what have you without a license from Paul Reiche. And even if we did have rights to SC 1/2 I wouldn’t touch them without his blessing.” (4)
Vanaf daar is het interessant om gewoon verder te lezen ;)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 19 januari 2019 00:22]

Of het nieuwe spel is hardstikke lelijk, maar als een dos-game en een hedendaagse game qua weergave overeenkomen dan heb je toch echt wel een uitdaging...
De weergave van hyperspace in een Star Wars spel uit ~1990 zal heus wel overeenkomen met die in de film uit 1977… beetje rare grap. :)
Wtf? Een automatische piloot is al een oud concept en bestaat sowieso in het echt ook al erg lang, hyperspace is in de SF-wereld ook al tig jaar een geliefd en algemeen gebruikt concept.
Zucht.
Dit gaat niet over "hyperspace", dit gaat over Brad die een lul is en niet het intellectuele eigendom heeft gekocht, maar de trademark, maar dat wel heeft gebruikt (bijv. de Arilou). En toen even snel alles uit de Star Control serie trademarken.
Ook wou hij dat de personen achter open-source versie van SC2 hem zouden "erkennen" en dat Stardock dan hun het recht zou verlenen om te blijven doen wat ze doen, zonder enige garantie.
http://wiki.uqm.stack.nl/...and_Robert_Frederick_Ford
http://forum.uqm.stack.nl/index.php?topic=7396

[Reactie gewijzigd door Aerkhanite op 19 januari 2019 02:03]

Dit komt nu nog wellicht voor de rechtbank?
Wardell bestrijdt al deze claims en stelt daarbij dat je als gamemaker concepten als automatische piloten en hyperspace niet 'in bezit' kan hebben.
Sinds wanneer kun je een algemene term als hyperspace bezitten? Die wordt namelijk gebruikt in onder andere Babylon 5, Battlestar Galactica, Dune, Hitchhiker's Guide to the Galaxy, Mass Effect, Star Trek, Star Wars, Starcraft, Stargate, Wall-E en Warhammer. Hetzelfde met automatische piloot. Dat is wel zó algemeen en bestond al vér voordat er überhaupt computers bestonden.

Edit: even een video gekeken van hyperspace en auto pilot in Star Control 2. Misschien dat Paul Reiche III en Fred Ford ook achter No Man's Sky aan moeten gaan. Die weergave van hyperspace en het gebruik van een autopilot lijken wel érg veel op wat Star Control 2 doet :+

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 18 januari 2019 22:09]

Bij auteursrecht gaat het niet om bezit van specifieke elementen. Waar het wel om gaat is dat een auteur bepaalde creatieve beslissingen neemt en een geheel van creatieve beslissingen vormt een werk wat bescherm wordt onder het auteursrecht. Het gaat er dus niet om dat de Reiche en Ford de hyperspace bezitten, maar dat wel één van de creatieve beslissingen is die ze namen en een combinatie van die elementen ook in het spel van Stardock terecht is gekomen, waardoor zij recht menen te hebben op auteursrechten.

Het blijft een beetje ver gezocht. Sowieso is Star Control Origins al een geheel nieuw auteursrechtelijk werk, dat weliswaar van een bestaande franchise gebruik maakt. Het gaat dan ook niet om auteursrecht op een spel, maar op een franchise en dat is al een heel stuk vager begrip, en dan met de reeds gemaakte op en aanmerkingen. Als je wilt zal je vast een redenering kunnen bedenken dat Reiche/Ford gelijk hebben maar omgekeerd lukt dat wellicht nog wel een stuk makkelijker.
Off-topic, maar in Star Trek is geen hyperspace, wel subspace. :P